Справа № 420/2348/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 серпня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Цховребової М.Г.
за участю:
секретаря судового засідання - Поварчук В.В.
представника відповідача - Пояркової К.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю МЕДИЧНИЙ ЦЕНТР ОН КЛІНІК ОДЕСА до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
встановив:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю МЕДИЧНИЙ ЦЕНТР ОН КЛІНІК ОДЕСА до Головного управління ДПС в Одеській області, в якому (з урахуванням заяви, поданої на усунення недоліків позовної заяви), позивач просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 30.10.2019 року № 0206665004, винесене відповідачем за результатами проведення камеральної перевірки порушення граничних строків реєстрації податкових накладних.
Ухвалою суду від 21.04.2020 року: відкрито провадження в адміністративній справі; вирішено справу розглядати за правилами загального позовного провадження.
В судове засідання 12.08.2020 року представник позивача не з`явився, належним чином повідомлений про дату, час і місце судового розгляду. (т.2 а.с.216)
15.07.2020 року від представника позивача до суду електронною поштою надійшла заява про розгляд справи за відсутності позивача. (т.2 а.с.200)
Виходячи з наведеного, керуючись положеннями ч. 3 ст. 194, ч.ч. 1, 3 ст. 205 КАС України, суд дійшов висновку про можливість розглянути справу за даною явкою.
Згідно зі змістом позовної заяви та відповіді на відзив, позивач просить суд задовольнити адміністративний позов в повному обсязі, із зазначенням таких фактичних обставин:
- 24 вересня 2019 року на підставі пункту 20.1.4 статті 20 Податкового кодексу України, в порядку статті 76 розділу ІІ Податкового кодексу України та підпункту 75.1.1. пункту 75.1. статті 75 Податкового кодексу України було проведено перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних в ЄРПН, дата виписки яких припадає на 2018-2019 р.р.;
- ТОВ МЦ ОН Клінік Одеса не погодилось з висновками перевірки, у зв`язку з чим підприємством було подано заперечення на акт перевірки. 28 листопада 2019 року ТОВ МЦ ОН Клінік Одеса було отримано лист ГУ ДПС в Одеській області від 29.10.2019 року № 2907/10/15-32-50-04-07 щодо результатів розгляду заперечень, згідно якого висновки Акту перевірки від 24.09.2019 року № 154/15-32-50-04/36043321 Про результати своєчасності реєстрації податкових накладних залишено без змін, а заперечення ТОВ МЦ ОН Клінік Одеса залишено без задоволення;
- 28 листопада 2019 року ТОВ МЦ ОН Клінік Одеса було отримано податкове повідомлення-рішення від 30.10.2019 року № 0206665004, згідно якого до ТОВ МЦ ОН Клінік Одеса за звітний період 05.2018-03.2019 порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених статтею 201, та згідно з п.120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України: 1) за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 103 243 грн. 61 коп. застосовано штраф в розмірі 10% у сумі 10 324 грн. 36 коп.; 2) за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ - 308 грн. 00 коп. застосовано штраф в розмірі 30% у сумі 92 грн. 40 коп.; 3) за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 61 і більше календарних днів на суму ПДВ - 18 052 грн. 41 коп. застосовано штраф в розмірі 40% у сумі 7 340 грн. 83 коп. Загальна сума штрафу становить 17 757 грн. 59 коп.;
- не погодившись з вказаним податковим повідомленням-рішенням, позивачем було подано до Державної податкової служби України скаргу про його скасування. Рішенням Державної податкової служби України від 03.02.2020 року № 4265/6/99-00-08-05-05-06 про результати розгляду скарги, вирішено: залишити без змін податкове повідомлення-рішення від 30.10.2019 року № 0206665004, а скаргу - без задоволення. Дане рішення було отримано позивачем 12.02.2020 року;
- системний аналіз 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України дає підстави для висновку про те, що порушення платником податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є підставою для застосування до такого платника штрафу, за виключенням випадку порушення строку реєстрації податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю) та складена на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою. Тобто, для звільнення від відповідальності, передбаченої пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, необхідна наявність двох обов`язкових складових: податкова накладна не повинна надаватись отримувачу (покупцю) та, водночас, повинна бути складена на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою);
- у зв`язку з тим, що у звітних періодах відбулося використання товарів ТОВ МЦ ОН Клінік Одеса в неоподатковуваних операціях товарів, раніше придбаних для використання в оподатковуваних операціях, то ТОВ МЦ ОН Клінік Одеса у відповідності до вимог п. 198.5 ст. 198 ПК України було сформовано податкові зобов`язання та не пізніше останнього дня кожного звітного (податкового) періоду складено зведені податкові накладні на товари, які почали використовуватися в неоподатковуваних операціях. Реєстрацією зведених податкових накладних платником податків було самостійно нараховано собі зобов`язання з Податку на додану вартість на суму податкового кредиту, яку він отримав від постачальників в результаті ведення власної господарської діяльності. Це підтверджується, зокрема, наданими податковими накладними. Із змісту цих податкових накладних вбачається, що такі накладні не підлягають наданню покупцю ( Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини ), що відповідає пунктам 8, 10-15 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженому наказом Міністерства фінансів України № 1307 від 31.12.2015. Водночас, реєстрація відповідних накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ МЦ ОН Клінік Одеса була проведена поза термінами, визначеними абз. 14 п. 201.10 ст. 201 ПК України. Однак, ГУ ДПС в Одеській області помилково не було враховано, що відповідальність, визначена п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України до спірних правовідносин застосуванню не підлягає;
- п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України передбачено виключення із визначеного переліку податкових накладних, відповідальність за порушення встановленого строку реєстрації яких в Єдиному реєстрі податкових накладних не наступає. Дана норма має імперативний характер;
- передбачений положеннями п. 120-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України штраф, не застосовується до трьох окремих видів податкової накладної, а саме: податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю); податкової накладної, складеної на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування; податкової накладної, складеної на постачання товарів/послуг для операцій, які оподатковуються за нульовою ставкою;
- податкові накладні ТОВ МЦ ОН Клінік Одеса , котрі зареєстровані поза рамками граничного строку, передбаченого статтею 201 ПК України, були складені ТОВ МЦ ОН Клінік Одеса , у відповідності до п. 198.5 ст. 198 ПК України та не підлягають наданню отримувачу (покупцю), а тому штрафна санкція, передбачена п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України за порушення строків їх реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних не застосовується;
- аналіз ст. 197 ПК України, якими встановлено перелік операцій, звільнених від оподаткування, у взаємозв`язку із статтею 201 (податкова накладна) ПК України, дає можливість зробити беззаперечний висновок стосовно того, що дійсно стаття 201 ПК України містить наведені ТОВ МЦ ОН Клінік Одеса , три види податкових накладних, які підлягають реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних, серед яких окремим самостійним видом є саме податкові накладні, які не надаються покупцю . Зокрема, абз. 4 ст. 201.10 ПК України прямо передбачено, що податкові накладні, які не надаються покупцю, а також: податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, законодавець у нормах ПК України чітко розмежовує вказані види податкових накладних;
- передбачаючи для платників ПДВ відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних законодавець фактично переслідував мету захисту прав та законних інтересів покупців товару, які є платниками ПДВ, адже згідно абзацу 2 п. 201.10 ПК України виключно податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Натомість, у тих випадках коли податкові накладні не надаються отримувачу (покупцю), тобто не слугують підставою для нарахування сум податку, які включаються до податкового кредиту, відповідна мета відсутня, а тому потреби у застосуванні до платника податку штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних, що не надаються отримувачу (покупцю), немає. Вказана позиція відповідає позиції Міністерства фінансів України, висловленій у листі № 11310-09-10/10306 від 14.04.2017 р.;
- відповідно до правової позиції, висловленої у Постанові Верховного Суду від 11 грудня 2018 року у справі № 807/68/18, для звільнення від відповідальності, передбаченої пунктом п. 1201.1 ст. 1201 Податкового кодексу України, необхідна наявність двох обов`язкових складових: податкова накладна повинна не надаватись отримувачу (покупцю) та, водночас, повинна бути складена на постачання товарів/послуг для операцій, які звільненні від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою);
- ГУ ДПС у Одеській області проігноровано той факт, що спірні податкові накладні, крім того, що не повинні надаватися отримувачу, в дійсності були складені на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування;
- спірні зведені податкові накладні реєструвалися позивачем для нарахування собі податкових зобов`язань з податку на додану вартість для компенсації отриманого податкового кредиту від постачальників. Позивачем вчиняються названі дії того, щоб отриманий податкових кредит і право на відшкодування у підсумку були рівні нулю;
- ТОВ МЦ ОН Клінік Одеса здійснює господарську діяльність з надання послуг з охорони здоров`я та має ліцензію на постачання таких послуг, а отже операції з надання таких послуг звільняються від оподаткування на підставі п.п. 197.1.5 п. 197.1 ст. 197 Податкового кодексу України. До позовної заяви надано копію ліцензії МОЗ України серія АЕ №196671 від 24.01.2013 р. на здійснення ТОВ МЦ ОН Клінік Одеса медичної практики, а також податкові декларації з податку на додану вартість, в яких відображені відповідні операції, що звільняються від оподаткування з відповідними спірними податковими накладними. У зв`язку з тим, що у звітних періодах відбулося використання товарів ТОВ МЦ ОН Клінік Одеса в неоподатковуваних операціях товарів, раніше придбаних для використання в оподатковуваних операціях, то ТОВ МЦ ОН Клінік Одеса у відповідності до вимог п. 198.5 ст. 198 ПК України було сформовано податкові зобов`язання та не пізніше останнього дня кожного звітного (податкового) періоду складено зведені податкові накладні на товари, які почали використовуватися в неоподатковуваних операціях. Реєстрацією зведених податкових накладних платником податків було самостійно нараховано собі зобов`язання з податку на додану вартість на суму податкового кредиту, яку він отримав від постачальників в результаті ведення власної господарської діяльності. Це підтверджується, зокрема, наданими податковими накладними;
- із змісту цих податкових накладних вбачається, що такі накладні не підлягають наданню покупцю ( Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини ), що відповідає пунктам 8, 10-15 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженому наказом Міністерства фінансів України № 1307 від 31.12.2015. Однак, ГУ ДПС в Одеській області помилково не було враховано, що відповідальність, визначена п. 1201.1 ст. 1201 Податкового кодексу України до спірних правовідносин застосуванню не підлягає, виходячи з вищенаведених фактів. Крім того, за текстом відзиву відповідач вказує, що у графі 8, наведених позивачем податкових накладних: містить код ставки податку на додану вартість 20 , що свідчить про те, що податкові накладні складені на постачання товарів/послуг для операцій, що оподатковуються податком на додану вартість ;
- відповідачем не вірно розуміються норми Наказу Міністерства фінансів України від 31.12.2014 року №1307 Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної , зважаючи на те, що ним не враховано, що позивачем складалися саме зведені податкові накладні, особливості заповнення яких передбачені п. 11 Порядку № 1307, а тому у зведеній податковій накладній не заповнюються виключно рядки VII-IX, а рядки II-VIII мають бути заповнені. Відповідач безпідставно застосовує положення двох пунктів одночасно, які стосуються різних видів податкових накладних;
- наявність у вищезазначених зведених податкових накладних заповненого рядку за кодом ставки 20 не свідчить про те, що такі накладні складені на постачання товарів/послуг для операцій, що оподатковуються податком на додану вартість. З матеріалів справи видно, що усі вказані в акті перевірки податкові накладні, які зареєстровані із порушенням строків, передбачених пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України, є зведеними; складені на операції, звільнені від оподаткування та не підлягають наданню отримувачу з причини 09 ;
- зведені податкові накладні заповнені у відповідності до особливостей, визначених для такої категорії (зведені податкові накладні за товарами/послугами, необоротними активами, які призначаються для їх використання/ починають використовуватися в операціях, звільнених від оподаткування), передбачених п. 11 та п. 16 Порядку: у графі "Отримувач (покупець)" платником податку зазначено власне найменування, у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)" проставлений умовний ІПН "600000000000", у верхній лівій частині зазначено відповідний тип причини відповідно до пункту 8 цього Порядку "09" - складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість, рядки VII-IX та графи 3,3.1, 3.2, 3.3, 5-9, 11 не заповнені. Тобто, вказані податкові накладні не надаються покупцю саме з причин складання на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість.
В судовому засіданні представник відповідача не визнав адміністративний позов повністю, просив суд відмовити у його задоволенні, з підстав, викладених у відзиві на позов, із зазначенням таких обставин:
- відповідно до фактичних обставин справи ГУ ДПС в Одеській області відповідно до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 розділу І Податкового Кодексу України, в порядку статті 76 та п.п. 75.1.1 п. 75.1. ст. 75 ПКУ проведено перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних за період травень 2018 року - березень 2019 року. За наслідком проведеної перевірки контролюючим органом було складено акт перевірки від 24.09.2019 року № 154/15-32-50-04/36043321, в якому відображено порушення платником вимог п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, та винесено податкове повідомлення-рішення від 30.10.2019 № 0206665004 щодо нарахування штрафної санкції у загальному розмірі 17 757, 59 грн.;
- в акті перевірки відображено, що позивачем виписано податкові накладні, які було несвоєчасно зареєстровано. Контролюючі органи здійснюють контроль за дотриманням норм законів з питань оподаткування, а штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за порушення норм таких законів застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Податковим кодексом України та іншими законами України, чинними на момент застосування санкцій;
- згідно з пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПКУ порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 ПКУ, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог ст.ст. 192 та 201 ПКУ покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу у відповідних розмірах. Норми пункту 120-1.1 статті 120-1 ПКУ не передбачають інших виключень щодо необхідності застосування штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію (відсутність реєстрації) в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування, складених відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 ПКУ;
- у графі 8, наведених позивачем податкових накладних: містить код ставки податку на додану вартість 20 , що свідчить про те, що податкові накладні складені на постачання товарів/послуг для операцій, що оподатковуються податком на додану вартість . Підтвердження вищенаведеного також викладене у Постанові ВС у складі КАС № 816/1488/17 від 04.09.18;
- Податковим кодексом України не передбачено випадків звільнення від відповідальності за порушення строків реєстрації податкових накладних.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши пояснення, надані учасниками справи, а також докази в їх сукупності, суд встановив таке.
Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо позивача (т.2 а.с.104-105), а саме види діяльності, зокрема, код КВЕД:
- 86.10 Діяльність лікарняних закладів;
- 86.21 Загальна медична практика (основний);
- 86.90 Інша діяльність у сфері охорони здоров`я.
На підставі рішення про видачу ліцензії від 24 січня 2013 р. № 4 Міністерством охорони здоров`я України позивачу видана Ліцензія Медична практика , Серія АЕ № 196671, відповідно до якої, строк дії ліцензії: з 24.01.2013 р. (т.1 а.с.27)
24.09.2019 року посадовою особою Південного управління у м. Одесі Головного управління ДПС в Одеській області, на підставі пункту 20.1.4 статті 20 Податкового кодексу України, в порядку статті 76 розділу ІІ Податкового кодексу України та п.п. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 проведено перевірку своєчасності реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, дата виписки яких припадає на 2018-2019 р.р.
За результатами проведеної перевірки складений акт про результати перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних ТОВ МЕДИЧНИЙ ЦЕНТР ОН КЛІНІК ОДЕСА код за ЄДРПОУ 36043321 № 154/15-32-50-04/36043321 (т.2 а.с.142), відповідно до висновків якого:
- перевіркою встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Податкового кодексу України (із змінами та доповненнями), на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 ПКУ цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації. Відповідальність платника податків за порушення визначена ст. 120.1 ПКУ. Порушення термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також допущення помилок, при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.
Відповідно до змісту даного акту, вищенаведені висновки здійснені на підставі того, що перевіркою встановлено, зокрема, затримання граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям - платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених статтею 201 цього Податкового кодексу України (із змінами та доповненнями), на яких відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації:
Період Номер Дата Дата Кількісні Сума ПДВ
ПН виписки реєстрації днів
ПН ПН затримки
30.11.18 40 30.11.2018 17.12.2018 2 44.2
31.10.18 40 31.10.2018 16.11.2018 1 58854,59
30.09.18 39 30.09.2018 19.10.2018 4 4056,33
30.06.18 28 30.06.2018 18.07.2018 3 337,54
31.05.18 25 31.05.2018 18.06.2018 3 21405,35
31.07.18 39 31.07.2018 08.11.2018 85 18202,24
31.07.18 1 31.07.2018 13.11.2018 90 -149,83
31.07.18 1 31.08.2018 09.11.2018 55 -308
31.12.18 35 31.12.2018 16.01.2019 1 18495,6
31.03.19 46 31.03.2019 16.04.2019 1 50.
23.10.2019 року позивачем до відповідача подано заперечення до акту фактичної перевірки від 24.09.2019 року № 154/15-32-50-04/36043321. (т.2 а.с.146-148)
Листом Щодо результатів розгляду заперечення № 2907/10/15-32-50-04-07 від 29.10.2019 року (т.2 а.с.149-150) відповідач повідомив позивача, що керуючись п. 86.7 ст. 86 ПКУ за результатами розгляду заперечень ГУ ДПС в Одеській області висновки акту перевірки від 24.09.2019 року № 154/15-32-50-04/36043321 Про результати перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних ТОВ Медичний центр ОН Клінік Одеса код ЄДРПОУ 36043321 залишаються без змін, а заперечення позивача до акту перевірки від 24.09.2019 року № 154/15-32-50-04/36043321 - без задоволення.
Податковим повідомленням-рішенням від 30.10.2019 року № 0206665004 (т.2 а.с.144) відповідач повідомив позивача, що згідно з пп. 54.3.1 п. 54.3 ст. 54 ПК України, на підставі акта перевірки № 154/15-32-50-04/36043321 від 24.09.2019 та/або за даними Єдиного реєстру податкових накладних за звітний період 05.2018-03.2019 порушено граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податних накладних, визначених ст. 201, та згідно з п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України: за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 103243,61 грн., застосовано штраф в розмірі 10% у сумі - 10324,36 грн.; за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ -308,00 грн., застосовано штраф в розмірі 30% у сумі - 92,40 грн.; за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних від 61 і більше календарних днів на суму ПДВ 18052,41 грн., застосовано штраф в розмірі 40% у сумі - 7340,83 грн. Загальна сума штрафу становить 17757,59 грн.
Рішенням ДПС від 03.02.2020 року № 4265/6/99-00-08-05-05-06 (т.1 а.с.18-20) податкове повідомлення-рішення відповідача від 30.10.2019 року № 0206665004 - залишене без змін, а скарга позивача - без задоволення.
Не погоджуючись із податковим повідомленням-рішенням відповідача від 30.10.2019 року № 0206665004, позивач оскаржив його в судовому порядку.
Судом також встановлено, що відповідно до податкової накладної від 30.11.2018 року № 40 (т.1 а.с.28-29), зокрема:
- не підлягає наданню отримувачу (покупцю) - Х
тип причини - 09
- постачальник (продавець) ТОВ Медичний центр ОН Клінік Одеса
- отримувач (покупець) ТОВ Медичний центр ОН Клінік Одеса , індивідуальний податковий номер - 600000000000
- загальна сума податку на додану вартість, у тому числі: 44,20 грн.
- загальна сума податку на додану вартість за основною ставкою: 44,20 грн.
- усього обсяги постачання за основною ставкою (код ставки 20): 221,00 грн.
Відповідно до квитанції № 1 (т.1 а.с.30), дану податкову накладну прийнято 17.12.2018 року.
Відповідно до податкової накладної від 31.10.2018 року № 40 (т.1 а.с.34-35), зокрема:
- не підлягає наданню отримувачу (покупцю) - Х
тип причини - 09
- постачальник (продавець) ТОВ Медичний центр ОН Клінік Одеса
- отримувач (покупець) ТОВ Медичний центр ОН Клінік Одеса , індивідуальний податковий номер - 600000000000
- загальна сума податку на додану вартість, у тому числі: 58854,59 грн.
- загальна сума податку на додану вартість за основною ставкою: 17105,88 грн.
- загальна сума податку на додану вартість за ставкою 7%: 41748,71 грн.
- Усього обсяги постачання за основною ставкою (код ставки 20): 85529,41 грн.
- Усього обсяги постачання за ставкою 7% (код ставки 7): 596410,17 грн.
Відповідно до квитанції № 1 (т.1 а.с.36), дану податкову накладну прийнято 16.11.2018 року.
Відповідно до податкової накладної від 30.09.2018 року № 39 (т.1 а.с.115-116), зокрема:
- не підлягає наданню отримувачу (покупцю) - Х
тип причини - 08
- постачальник (продавець) ТОВ Медичний центр ОН Клінік Одеса
- отримувач (покупець) ТОВ Медичний центр ОН Клінік Одеса , індивідуальний податковий номер - 600000000000
- загальна сума податку на додану вартість, у тому числі: 4056,33 грн.
- загальна сума податку на додану вартість за основною ставкою: 4056,33 грн.
- Усього обсяги постачання за основною ставкою (код ставки 20): 20281,67 грн.
Відповідно до квитанції № 1 (т.1 а.с.117), дану податкову накладну прийнято 19.10.2018 року.
Відповідно до податкової накладної від 30.06.2018 року № 28 (т.1 а.с.121-122), зокрема:
- не підлягає наданню отримувачу (покупцю) - Х
тип причини - 09
- постачальник (продавець) ТОВ Медичний центр ОН Клінік Одеса
- отримувач (покупець) ТОВ Медичний центр ОН Клінік Одеса , індивідуальний податковий номер - 600000000000
- загальна сума податку на додану вартість, у тому числі: 337,54 грн.
- загальна сума податку на додану вартість за основною ставкою: 103,33 грн.
- загальна сума податку на додану вартість за ставкою 7%: 234,21 грн.
- Усього обсяги постачання за основною ставкою (код ставки 20): 516,67 грн.
- Усього обсяги постачання за ставкою 7% (код ставки 7): 3345,80 грн.
Відповідно до квитанції № 1 (т.1 а.с.123), дану податкову накладну прийнято 18.07.2018 року.
Відповідно до податкової накладної від 31.05.2018 року № 25 (т.1 а.с.130-131), зокрема:
- не підлягає наданню отримувачу (покупцю) - Х
тип причини - 09
- постачальник (продавець) ТОВ Медичний центр ОН Клінік Одеса
- отримувач (покупець) ТОВ Медичний центр ОН Клінік Одеса , індивідуальний податковий номер - 600000000000
- загальна сума податку на додану вартість, у тому числі: 21405,35 грн.
- загальна сума податку на додану вартість за основною ставкою: 18506,04 грн.
- загальна сума податку на додану вартість за ставкою 7%: 2899,31 грн.
- Усього обсяги постачання за основною ставкою (код ставки 20): 92530,20 грн.
- Усього обсяги постачання за ставкою 7% (код ставки 7): 41418,77 грн.
Відповідно до квитанції № 1 (т.1 а.с.132), дану податкову накладну прийнято 18.06.2018 року.
Відповідно до податкової накладної від 31.07.2018 року № 39 (т.1 а.с.177-178), зокрема:
- не підлягає наданню отримувачу (покупцю) - Х
тип причини - 09
- постачальник (продавець) ТОВ Медичний центр ОН Клінік Одеса
- отримувач (покупець) ТОВ Медичний центр ОН Клінік Одеса , індивідуальний податковий номер - 600000000000
- загальна сума податку на додану вартість, у тому числі: 18202,24 грн.
- загальна сума податку на додану вартість за основною ставкою: 15734,34 грн.
- загальна сума податку на додану вартість за ставкою 7%: 2467,90 грн.
- Усього обсяги постачання за основною ставкою (код ставки 20): 78671,69 грн.
- Усього обсяги постачання за ставкою 7% (код ставки 7): 35255,66 грн.
Відповідно до квитанції № 1 (т.1 а.с.179), дану податкову накладну прийнято 08.11.2018 року.
Відповідно до розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 31.07.2018 року № 1 до податкової накладної від 31.07.2018 року № 39 (т.1 а.с.250, т.2 а.с.1), зокрема:
- не підлягає наданню отримувачу (покупцю) - Х
тип причини - 09
- постачальник (продавець) ТОВ Медичний центр ОН Клінік Одеса
- отримувач (покупець) ТОВ Медичний центр ОН Клінік Одеса , індивідуальний податковий номер - 600000000000
- сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту (-) (+), у тому числі: -149,83 грн.
- сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту за основною ставкою (-) (+): -149,83 грн.
- Усього підлягають коригуванню обсяги постачання без урахування податку на додану вартість, що оподатковуються за основною ставкою (-) (+) (код ставки 20): -749,17 грн.
Відповідно до квитанції № 1 (т.2 а.с.2), даний розрахунок коригування кількісних і вартісних показників прийнято 13.11.2018 року.
Відповідно до розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 31.08.2018 року № 1 до податкової накладної від 31.07.2018 року № 39 (т.2 а.с.4-5), зокрема:
- не підлягає наданню отримувачу (покупцю) - Х
тип причини - 09
- постачальник (продавець) ТОВ Медичний центр ОН Клінік Одеса
- отримувач (покупець) ТОВ Медичний центр ОН Клінік Одеса , індивідуальний податковий номер - 600000000000
- сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту (-) (+), у тому числі: -308,00 грн.
- сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту за ставкою 7% (-) (+): -308,00 грн.
- Усього підлягають коригуванню обсяги постачання без урахування податку на додану вартість, що оподатковуються за ставкою 7% (-) (+) (код ставки 7): -4400,01 грн.
Відповідно до квитанції № 1 (т.2 а.с.6), даний розрахунок коригування кількісних і вартісних показників прийнято 09.11.2018 року.
Відповідно до податкової накладної від 31.12.2018 року № 35 (т.2 а.с.8-9), зокрема:
- не підлягає наданню отримувачу (покупцю) - Х
тип причини - 09
- постачальник (продавець) ТОВ Медичний центр ОН Клінік Одеса
- отримувач (покупець) ТОВ Медичний центр ОН Клінік Одеса , індивідуальний податковий номер - 600000000000
- загальна сума податку на додану вартість, у тому числі: 18495,60 грн.
- загальна сума податку на додану вартість за основною ставкою: 16212,00 грн.
- загальна сума податку на додану вартість за ставкою 7%: 2283,60 грн.
- Усього обсяги постачання за основною ставкою (код ставки 20): 81060,02 грн.
- Усього обсяги постачання за ставкою 7% (код ставки 7): 32622,85 грн.
Відповідно до квитанції № 1 (т.2 а.с.10), дану податкову накладну прийнято 16.01.2019 року.
Відповідно до податкової накладної від 31.03.2019 року № 46 (т.2 а.с.89-90), зокрема:
- не підлягає наданню отримувачу (покупцю) - Х
тип причини - 09
- постачальник (продавець) ТОВ Медичний центр ОН Клінік Одеса
- отримувач (покупець) ТОВ Медичний центр ОН Клінік Одеса , індивідуальний податковий номер - 600000000000
- загальна сума податку на додану вартість, у тому числі: 50,00 грн.
- загальна сума податку на додану вартість за основною ставкою: 50,00 грн.
- Усього обсяги постачання за основною ставкою (код ставки 20): 250,00 грн.
Відповідно до квитанції № 1 (т.2 а.с.91), дану податкову накладну прийнято 16.04.2019 року.
На доведення обставин, на яких ґрунтуються вимоги, позивачем суду також надано копії, зокрема, податкових накладних за 2018 рік та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників з квитанціями № 1 про їх прийняття. (т.1 а.с.28-250, т.2 а.с.1-97)
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
В частині 2 статті 9 КАС України встановлено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до абз. 1, 2 ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Частиною 1 статті 78 КАС України встановлено, що обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.
Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Спірні правовідносини врегульовано законодавством (чинним та у редакції станом на момент виникнення відповідних правовідносин ), а саме: Податковим кодексом України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі - ПК України), Порядком заповнення податкової накладної, затвердженим наказом Міністерства фінансів України 31.12.2015 № 1307, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26 січня 2016 р. за № 137/28267 (далі - Порядок № 1307).
Відповідно до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Згідно з п. 75.1 ст. 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Відповідно до пп. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.
Згідно з п. 76.3 ст. 76 ПК України камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.
Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу.
Пунктом 86.2 ст. 86 ПК України встановлено, що за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
Згідно з пп. 54.3.1 п. 54.3 ст. 54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо платник податків не подає в установлені строки податкову (митну) декларацію, а при здійсненні заходів податкового контролю встановлено факти здійснення платником податків діяльності, що призвела до виникнення об`єктів оподаткування, наявності показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу та наявності діючих (у тому числі призупинених) ліцензій на право здійснення діяльності з підакцизною продукцією, яка підлягає ліцензуванню згідно із законодавством.
Відповідно до п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:
10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;
20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;
30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;
40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;
50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з пунктом 201.16 статті 201 цього Кодексу штрафні санкції, передбачені цим пунктом, не застосовуються на період зупинення такої реєстрації до прийняття рішення щодо відновлення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування згідно з підпунктом 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу.
У разі реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до податкової накладної до початку проведення перевірки, предметом якої є дотримання вимог цього Кодексу щодо своєчасності реєстрації таких документів в Єдиному реєстрі податкових накладних, штрафні санкції, передбачені пунктом 120-1.2 цієї статті, не застосовуються.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України, зокрема, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.
Покупцю товарів/послуг податкова накладна/розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".
З метою отримання продавцем зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими продавцем.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Платник податку має право зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну та/або розрахунок коригування, складені починаючи з 1 липня 2015 року, в яких загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.
Якщо сума, визначена відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу, є меншою, ніж сума податку в податковій накладній та/або розрахунок коригування, які платник повинен зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, то платник зобов`язаний перерахувати потрібну суму коштів із свого поточного рахунку на свій рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Виявлення розбіжностей даних податкової декларації та даних Єдиного реєстру податкових накладних є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг.
У разі допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної, передбачених пунктом 201.1 статті 201 цього Кодексу, та/або порушення продавцем/покупцем граничних термінів реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена згідно з пунктом 201.16 цієї статті) податкової накладної та/або розрахунку коригування покупець/продавець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний податковий період заяву із скаргою на такого продавця/покупця. Таке право зберігається за ним протягом 365 календарних днів, що настають за граничним терміном подання податкової декларації за звітний (податковий) період, у якому не надано податкову накладну або допущено помилки при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної та/або порушено граничні терміни реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. До заяви додаються копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв`язку з придбанням таких товарів/послуг, або копії первинних документів, складених відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг.
Протягом 90 календарних днів з дня надходження такої заяви із скаргою з урахуванням вимог, встановлених підпунктом 78.1.9 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, контролюючий орган зобов`язаний провести документальну перевірку зазначеного продавця для з`ясування достовірності та повноти нарахування ним зобов`язань з податку за такою операцією.
Податкова накладна, що містить помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, є підставою для віднесення покупцем сум податку до податкового кредиту.
Згідно з п. а пп. 195.1.5 п. 195.1 ст. 195 ПК України звільняються від оподаткування операції з постачання послуг з охорони здоров`я закладами охорони здоров`я, що мають ліцензію на постачання таких послуг, а також постачання послуг реабілітаційними установами для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю, що мають ліцензію на постачання таких послуг відповідно до законодавства.
Відповідно до пп. б п. 198.5 ст. 198 ПК України платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу).
Отже, якщо платник податку на додану вартість починає використовувати товари/послуги/необоротні активи, які були попередньо придбані з податком на додану вартість, в операціях, що не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість, то він повинен нарахувати податкові зобов`язання з податку на додану вартість виходячи із бази оподаткування визначеної в порядку передбаченому пунктом 189.1 статті 189 Податкового кодексу України.
Відповідно до п. 11 Порядку № 1307 у разі нарахування податкових зобов`язань відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Податкового кодексу України платник податку складає окремі зведені податкові накладні за товарами/послугами, необоротними активами, які призначаються для їх використання / починають використовуватися:
1) в операціях, що не є об`єктом оподаткування;
2) в операціях, звільнених від оподаткування;
3) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;
4) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.
Такі зведені податкові накладні складаються не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду.
У разі складання зведеної податкової накладної в графі "Зведена податкова накладна" робиться помітка "X".
У таких зведених податкових накладних у графі "Отримувач (покупець)" платник податку зазначає власне найменування (П.І.Б.), у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)" проставляється умовний ІПН "600000000000" , а у верхній лівій частині зазначається відповідний тип причини відповідно до пункту 8 цього Порядку (04 - Складена на постачання у межах балансу для невиробничого використання; 08 - Складена на постачання для операцій, які не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість ; 09 - Складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість ; 13 - Складена у зв`язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності).
Згідно з п. 16 Порядку № 1307, зокрема, до розділу Б податкової накладної вносяться дані у розрізі номенклатури постачання товарів/послуг.
У разі складання зведених податкових накладних, особливості заповнення яких викладені у пункті 11 цього Порядку, у цій графі платником зазначаються дати складання та порядкові номери податкових накладних, складених на такого платника податку при постачанні йому товарів/послуг, необоротних активів, за якими він визначає податкові зобов`язання відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Податкового кодексу України;
У графі 10 зведених податкових накладних, особливості заповнення яких викладені у пункті 11 цього Порядку, вказується вартість (частина вартості) товару/послуги, необоротного активу, на яку нараховується податок відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Кодексу, згідно з основною ставкою податку та ставкою податку 7 відсотків, які застосовуються при нарахуванні податкових зобов`язань.
До розділу А податкової накладної (рядки I-X) вносяться узагальнюючі дані за операціями, на які складається така податкова накладна, а саме:
у рядку I зазначається загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку на додану вартість;
у рядках II-IV зазначаються суми податку на додану вартість, нараховані виходячи з обсягів постачання, зазначених у рядках V та VI;
у рядках V-IX зазначаються загальні обсяги постачання товарів/послуг в розрізі кодів ставок, зазначених у графі 8 нижньої табличної частини податкової накладної.
У податкових накладних, особливості заповнення яких викладені у пункті 11 цього Порядку, рядки VII-IX не заповнюються.
Відповідно до п. 8 Порядку № 1307 при складанні податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пунктах 10-15 цього Порядку, у верхній лівій частині таких накладних у графі "Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини" робиться помітка "X" та зазначається тип причини, зокрема: 08 - Складена на постачання для операцій, які не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість ; 09 - Складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість .
В інших випадках у верхній лівій частині податкової накладної тип причини не зазначається (нулі, прочерки та інші знаки чи символи не проставляються).
На підставі вимог законодавства, які регулюють спірні правовідносини, та встановлених судом обставин, суд дійшов висновку, що позиція відповідача зі спірних питань - є помилковою, такою, що не відповідає положенням законодавства України, яке регулює спірні правовідносини, та/або фактичним обставинам справи, з таких підстав.
Верховний Суд вже розглядав питання застосування норми права - пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України в частині розуміння виключних випадків звільнення від відповідальності за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних (зокрема, постанови від 4 вересня 2018 року у справі № 816/1488/17 та від 13 серпня 2019 року у справі № 2040/7988/19).
У постанові від 13 серпня 2019 року Верховний Суд зазначив, що пунктом 120-1.1 статті 120 ПК України винятки із загальних правил сформульовано чітко та виходячи з синтаксичного аналізу побудови норми права та дійсної мети законодавця, можна зробити висновок, що внесені Законом України від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні зміни запровадили виключні випадки звільнення від відповідальності за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, і такі виключення стосуються реєстрації двох видів податкових накладних: 1) яка не надається отримувачу (покупцю) та складена на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування; 2) яка не надається отримувачу (покупцю) та складена на постачання товарів/послуг для операцій, які оподатковуються за нульовою ставкою.
Тобто для застосування виключень і звільнення від відповідальності обов`язковою умовою є звільнення операції від оподаткування або її оподаткування за нульовою ставкою.
Отже, Верховний Суд звертав увагу, що саме зміст операції є визначальним при вирішенні питання про наявність / відсутність підстав для притягнення платника податку до відповідальності на підставі статті 120-1 ПК України.
У цій справі судом встановлено, що податкові накладні, які зареєстровані позивачем з порушенням граничних строків, встановлених ст. 201 ПК України, є зведеними, складеними на виконання вимог підпункту б пункту 198.5 статті 198 ПК України і містять відмітки про те, що вони не підлягають наданню отримувачу (покупцю) з причини: 08 (складена на постачання для операцій, які не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість - податкова накладна від 30.09.2018 року № 39) та 09 (складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість - решта).
Подібні правовідносини були предметом розгляду Верховним Судом у справі № 640/7353/19, за наслідками розгляду якої ухвалено постанову від 10 грудня 2019 року.
Згідно з п. а пп. 195.1.5 п. 195.1 ст. 195 ПК України звільняються від оподаткування операції з постачання послуг з охорони здоров`я закладами охорони здоров`я, що мають ліцензію на постачання таких послуг, а також постачання послуг реабілітаційними установами для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю, що мають ліцензію на постачання таких послуг відповідно до законодавства.
Встановлені судом обставини свідчать про те, що позивач відповідно до підпункту б пункту 198.5 статті 198 ПК України зобов`язаний був скласти і зареєструвати в ЄРПН зведені податкові накладні, які містять умовну суму податку на додану вартість, перенесену з податкових накладних продавця (постачальника). Тим самим, шляхом нарахування податкових зобов`язань вилучається (списується) попередньо сформований податковий кредит. Операції, щодо яких складені податкові накладні звільнені від оподаткування відповідно до пп. 195.1.5 п. 195.1 ст. 195 ПК України.
Відзив відповідача не містить заперечень щодо встановлених судом обставин реєстрації податкових накладних за операціями, які звільнені від оподаткування, та за операціями, які не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість (податкова накладна від 30.09.2018 року № 39). Також, в судовому засіданні представником відповідача визнано, що операції, щодо яких складені податкові накладні, як такі, звільнені від оподаткування, та позиція відповідача зводиться до наявності підстав для застосування штрафних санкцій з огляду на оформлення податкових накладних, а саме, що в них заповнена графа з кодом ставки 20 , тобто сума ПДВ нараховувалась за основною ставкою.
Суд вважає такі доводи відповідача безпідставними, оскільки з огляду на аналіз положень пункту 16 Порядку № 1307, які визначають правила заповнення розділів А і Б податкової накладної, у податкових накладних особливості заповнення яких викладені у пункті 11 цього Порядку, тобто зведених податкових накладних, рядки VII-IX не заповнюються.
Отже код ставки податку на додану вартість 20 , який зазначений в рядку V розділу А податкової накладної не свідчить про те, що податкові накладні складені на постачання товарів / послуг для операцій, що оподатковуються податком на додану вартість, а є умовними податковими накладними, де код ставки ПДВ 20 переноситься з податкових накладних контрагентів, на підставі яких складаються зведені податкові накладні.
Отже, позивач при складенні зведених податкових накладних не міг всупереч правил заповнення, встановлених Порядком №1307, заповнювати рядки VII-IX.
Таким чином, суд дійшов висновку, що позивач звільняється від відповідальності, передбаченої пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України за порушення термінів реєстрації спірних податкових накладних, оскільки податкові накладні не надавались отримувачу (покупцю) та, водночас, були складені на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування, та для операцій, які не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість (податкова накладна від 30.09.2018 року № 39).
На виконання ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд врахував висновки щодо застосування норм права, викладені, зокрема, в постановах Верховного Суду від 20 травня 2020 року по справі № 240/3888/19, від 10 грудня 2019 року по справі № 640/7353/19, від 13 серпня 2019 року по справі № 2040/7988/19 та від 4 вересня 2018 року по справі № 816/1488/17 тощо .
Інших суттєвих доводів та/або доказів щодо обґрунтування правомірності прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, з дотриманням вимог абз. 2 ч. 2 ст. 77 КАС України, які могли б потягнути зміну висновків суду щодо спірних правовідносин, відповідачем суду не наведено та не надано.
При цьому слід зазначити, що рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя (див. п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27 вересня 2001 р.).
Однак, ст. 6 п. 1 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін (див. п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Ruiz Torija v. Spain від 9 грудня 1994 р.);
- з урахуванням пп. 4.1.4 п. 4.1 ст. 4 ПК України, відповідно до якого податкове законодавство України ґрунтується на таких принципах: презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, відповідно
суд дійшов висновку, що:
- оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 30.10.2019 року № 0206665004 прийняте відповідачем: не на підставі та не у спосіб, що передбачені законодавством України; необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; непропорційно, зокрема без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, тому воно є протиправним та підлягає скасуванню.
Також 09.06.2020 року представником позивача до суду подано заяву про вирішення питання про судові витрати після ухвалення судового рішення по суті позовних вимог (т.2 а.с.152-155), у якій позивач просить вирішити питання про судові витрати позивача на професійну правничу допомогу після ухвалення судового рішення по суті позовних вимог у справі № 420/2348/20, з тих підстав, що:
- письмове доручення передбачає обов`язок участі адвоката у всіх засіданнях по справі № 420/2348/20, у зв`язку з чим закінчення надання правової допомоги можливе лише після виходу суду до нарадчої кімнати для ухвалення судового рішення по суті заявлених позовних вимог;
- протягом 3 робочих днів з моменту закінчення надання правової допомоги адвокат Язєва М.О. складе та направить на адресу позивача акт приймання-передачі наданої правової допомоги, та звіт який, зокрема, містить детальний опис послуг, які були надані в рамках розгляду справи, та остаточний розрахунок розміру гонорару;
- підписання акту приймання-передачі надання правової допомоги здійснюється протягом п`яти днів з моменту його отримання, а остаточний розрахунок проводиться протягом трьох днів з моменту підписання акту та виставлення відповідно розрахунку;
- таким чином, позивач не має об`єктивної можливості до закінчення судових дебатів надати до суду всі докази понесених судових витрат, що передбачені ч. 4 ст. 134 КАС України.
Відповідно до ч.ч. 3, 4, 5 ст. 143 КАС України якщо сторона з поважних причин не може до закінчення судових дебатів у справі подати докази, що підтверджують розмір понесених нею судових витрат, суд за заявою такої сторони, поданою до закінчення судових дебатів у справі, може вирішити питання про судові витрати після ухвалення рішення по суті позовних вимог.
Для вирішення питання про судові витрати суд призначає судове засідання, яке проводиться не пізніше п`ятнадцяти днів з дня ухвалення рішення по суті позовних вимог.
У випадку, передбаченому частиною третьою цієї статті, суд виносить додаткове рішення в порядку, визначеному статтею 252 цього Кодексу.
Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 252 КАС України, суд, що ухвалив судове рішення, може за заявою учасника справи чи з власної ініціативи ухвалити додаткове рішення, якщо судом не вирішено питання про судові витрати.
Відповідно до ч. 3 ст. 252 КАС України суд, що ухвалив рішення, ухвалює додаткове судове рішення в тому самому складі протягом десяти днів з дня надходження відповідної заяви. Додаткове судове рішення ухвалюється в тому самому порядку, що й судове рішення. У разі необхідності суд може розглянути питання ухвалення додаткового судового рішення в судовому засіданні з повідомленням учасників справи. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового засідання, не перешкоджає розгляду заяви.
Враховуючи та на підставі наведеного суд вважає за необхідне: призначити судове засідання для вирішення питання про судові витрати на певну дату; встановити позивачу строк для подання доказів на підтвердження розміру витрат, які позивач сплатив або має сплатити у зв`язку з розглядом справи.
Згідно з п. 3 Розділу VI Прикінцевих положень КАС України (в редакції, чинній до 17.07.2020 року) під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), зокрема, процесуальні строки щодо розгляду адміністративної справи продовжуються на строк дії такого карантину.
Згідно з п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) від 18.06.2020 року № 731-ІХ, який набрав чинності 17.07.2020 року, зокрема, процесуальні строки, які були продовжені відповідно до пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" № 540-IX від 30 березня 2020 року, закінчуються через 20 днів після набрання чинності цим Законом.
Керуючись ст.ст. 2, 9, 77, 78, 143, 194, 205, 241-246, 250, 255, 295, Прикінцевими та Перехідними положеннями КАС України, суд -
вирішив:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю МЕДИЧНИЙ ЦЕНТР ОН КЛІНІК ОДЕСА (місцезнаходження: вул. Рішельєвська, 68, м. Одеса, 65012; ідентифікаційний код юридичної особи: 36043321) до Головного управління ДПС в Одеській області (місцезнаходження: вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044; ідентифікаційний код юридичної особи: 43142370) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 30.10.2019 року № 0206665004.
Призначити судове засідання для вирішення питання про судові витрати на 26 серпня 2020 року о 12 год. 00 хв. у приміщенні Одеського окружного адміністративного суду за адресою: м. Одеса, вул. Фонтанська дорога, 14, зала судових засідань № 3 (1-й поверх).
Встановити позивачу 10-денний строк після ухвалення рішення суду для подання доказів на підтвердження розміру витрат, які позивач сплатив або має сплатити у зв`язку з розглядом справи.
Апеляційні скарги на рішення суду подаються учасниками справи до або через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
В повному обсязі рішення складено 25 серпня 2020 року.
Суддя М.Г. Цховребова
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.08.2020 |
Оприлюднено | 28.08.2020 |
Номер документу | 91150833 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Цховребова М.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні