Постанова
від 20.04.2010 по справі 36/482-30/422
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20.04.2010 № 36/482-30/422

Київський апеляційний господарський суд у складі к олегії суддів:

головуючого: Моторн ого О.А.

суддів:

при секретарі:

За участю представникі в:

від прокурора - Матюшенко К.В.

від позивача - Дорош енко О.С.

від відповідача - ОС ОБА_3

розглянувши у відкрито му судовому засіданні апеляц ійну скаргу Київської мі ської ради та апеляційного п одання заступника прокурора Оболонського району м. Києва

на рішення Господарськ ого суду м.Києва від 11.02.2010

у справі № 36/482-30/422 ( .....)

за позовом Заступника прокурор а Оболонського району м.Києв а в інтересах держави в особі Київської міської ради

до Фізичної особи - підп риємця ОСОБА_4

про повернення самовіл ьно зайнятої земельної ділян ки

ВСТАНОВИВ:

Заступник прокурора О болонського району м. Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради зве рнувся до Господарського суд у міста Києва з позовом до фіз ичної особи - підприємця О СОБА_4 про повернення самов ільно зайнятої земельної діл янки.

Рішенням Господарського с уду міста Києва від 11.02.2010 року в задоволені позовних вимог б уло відмовлено повністю.

Не погоджуючись із вказани м рішенням, заступник прокур ора та позивач звернувся до Київського апеляційного г осподарського суду з апеляці йним поданням та апеляційної скаргою відповідно, в яких вк азують, що рішення прийняте з порушенням норм матеріально го права та неповним з' ясув анням обставин, що мають знач ення для справи, а тому просят ь рішення скасувати та прийн яти нове, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

Представник відповідача в ідзив на апеляційну скаргу т а апеляційне подання суду не надав.

Апеляційний господарський суд, розглянувши доводи апел яційної скарги, вислухавши п ояснення представників стор ін, дослідивши наявні матері али справи, встановив наступ не.

Прокуратурою Оболонського району м. Києва була проведен а перевірка щодо дотримання вимог земельного законодавс тва суб' єктами підприємниц ької діяльності.

Внаслідок даної перевірки було встановлено, що відпові дачка по справі, фізична особ а-підприємець ОСОБА_4 вико ристовує земельну ділянку пл ощею 300 м. кв. за адресою: м. Київ, пр-т. Г. Сталінграду,24 секція 11 п ід розміщення сезонного майд анчику поряд з кафе „Каса Мар е”.

Як зазначає заступник прок урора Оболонського району в м. Києві в своїй позовній заяв і, дана земельна ділянка вико ристовується відповідачкою без документів, що посвідчую ть право власності або корис тування, в тому числі на умова х оренди, чим порушує вимоги с т. 125,126 Земельного кодексу Укра їни.

На підтвердження даного фа кту прокуратурою суду був на даний акт перевірки дотриман ня вимог земельного законода вства від 09.09.2008 року № 1130/05, складе ний Головним управлінням зем ельного законодавства Киї вської міської державної а дміністрації.

Крім того, як зазначає в сво їх поясненнях представник пр окуратури та підтверджуєтьс я поясненнями представника позивача Київської місь кої ради, остання не приймала відповідного рішення про пе редачу земельної ділянки пло щею 300 кв. м, яка розташована за адресою: м. Київ, проспект Г.Ст алінграда, 24 відповідачці О СОБА_4, що підтверджується і нформацією Головного управл іння земельних ресурсів Ки ївської міської державної адміністрації від 12.01.2010 року № 03-21/214.

Враховуючи вище вказане, пр окуратура просила суд зобов' язати відповідачку повернут и самовільно зайняту земельн у ділянку за адресою: м. Київ, п роспект Г.Сталінграда, 24.

Відповідно до з п. 2 ст. 5 Закон у України „Про прокуратуру”, на органи прокуратури покла дено функції представництва інтересів держави в суді.

Згідно з п. 4 ст. 6 Закону Украї ни „Про прокуратуру”, органи прокуратури України вживают ь заходів до усунення поруше нь закону, від кого б вони не в иходили, поновлення порушени х прав і притягнення у встано вленому законом порядку до в ідповідальності осіб, які до пустили ці порушення.

Пунктом 6 ст. 20 Закону Україн и „Про прокуратуру”, визначе но що прокурор має повноваже ння звертатись до суду з заяв ами про захист прав і законни х інтересів держави.

Статтею 121 Конституції Укра їни на органи прокуратури Ук раїни покладено функції пред ставництва інтересів громад ян та держави в судах.

Відповідно до ст. 36-1 Закону У країни „Про прокуратуру”, пр окурор здійснює представниц тво інтересів держави в суді у разі порушення або загрози порушень державних інтересі в. Прокурор самостійно визна чає підстави для представниц тва у судах.

Відповідно до ст. 60 Закону Ук раїни “Про місцеве самовряду вання в Україні”, територіал ьним громадам сіл, селищ, міст , районів у містах належить пр аво комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, дохо ди місцевих бюджетів, інші ко шти, землю, природні ресурси, п ідприємства, установи та орг анізації, в тому числі банки, с трахові товариства, а також п енсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, н ежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охор они здоров' я, науки, соціаль ного обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об' єкти, визнач ені відповідно до закону як о б' єкти права комунальної вл асності, а також кошти, отрима ні від їх відчуження.

Відповідно до ч. 5 ст.16 Закону України „Про місцеве самовр ядування в Україні”, від імен і та в інтересах територіаль них громад права суб' єкта к омунальної власності здійсн юють відповідні ради.

Згідно ст. 189 Земельного коде ксу України, самоврядний кон троль за використанням та ох ороною земель здійснюється с ільськими, селищними, міськи ми, районними та обласними ра дами.

Таким чином, самоврядний ко нтроль за використанням та о хороною земель в м. Києві здій снюється Київською місь кою радою.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земель ного кодексу України, громад яни та юридичні особи набува ють права власності та права користування земельними діл янками із земель державної а бо комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх по вноважень, визначених цим Ко дексом, або за результатами а укціону.

Згідно ч. 1 ст. 124 Земельного ко дексу України визначено, що п ередача в оренду земельних д ілянок, що перебувають у держ авній або комунальній власно сті, здійснюється на підстав і рішення відповідного орган у виконавчої влади або орган у місцевого самоврядування ч и договору купівлі-продажу п рава оренди земельної ділянк и.

Відповідно до ст. 125 Земельно го кодексу України, право вла сності на земельну ділянку, а також право постійного кори стування та право оренди зем ельної ділянки виникають з м оменту державної реєстрації цих прав.

У відповідності до ст. 126 Земе льного кодексу України, прав о власності на земельну діля нку посвідчується державним актом. Право власності на зем ельну ділянку, набуту у власн ість із земель приватної вла сності без зміни її меж, цільо вого призначення, посвідчуєт ься: цивільно-правовою угодо ю щодо відчуження земельної ділянки, укладеною в порядку , встановленому законом, у раз і набуття права власності на земельну ділянку за такою уг одою; свідоцтвом про право на спадщину.

Право постійного користув ання земельною ділянкою посв ідчується державним актом на право постійного користуван ня земельною ділянкою.

Право оренди земельної діл янки посвідчується договоро м оренди землі, зареєстрован им відповідно до закону.

Як вбачається з матеріалів справи та зазначалося вище, а ктом перевірки дотримання ви мог земельного законодавств а від 09.09.2008 року № 1130/05, складеного Головним управлінням земель них ресурсів Київської м іської державної адміністра ції, визначено, що на земельні й ділянці за адресою: просп. Ге роїв Сталінграду, 24, секція 11 в Оболонському районі (поряд і з кафе-баром „Каса Маре”) розм іщено сезонний майданчик фіз ичної особи-підприємця ОСО БА_4 за відсутності докумен тів, які посвідчують право ко ристування земельною ділянк ою.

Рішенням Оболонської райо нної у місті Києві ради XV сесі ї V скликання від 26.06.2008 року № 15/17 в ідповідача зобов'язано звіль нити самовільно зайняту земе льну ділянку від сезонного м айданчика, розташованого біл я кафе-бару „Каса Маре”, за адр есою: просп. Героїв Сталінгра ду, 24.

Наказом Державного коміте ту України по земельних ресу рсах від 12.12.2003 року № 312 затвердже но Порядок планування та про ведення перевірок з питань з дійснення державного контро лю за використанням та охоро ною земель, яким визначено пр оцедуру планування та провед ення перевірок з питань здій снення державного контролю з а використанням та охороною земель, оформлення матеріалі в за їх результатами, визначе ння підготовчих заходів, які необхідно здійснити перед п очатком проведення перевірк и.

Відповідно до п. 4.1 Порядку ви значено, що державні інспект ори проводять перевірки стан у дотримання земельного зако нодавства в присутності влас ників земельних ділянок чи з емлекористувачів або уповно важених ними осіб, а також осі б, які вчинили порушення земе льного законодавства. У разі відсутності при перевірці в ласника чи землекористувача або уповноважених ними осіб перевірка проводиться за на явності двох свідків.

Згідно п. 5.5 зазначеного вище Порядку встановлено, що акт п ідписується державним інспе ктором (інспекторами), який (як і) проводить (проводять) перев ірку, представником юридично ї особи чи фізичною особою, що використовують земельні діл янки, свідками (за їх наявност і).

У відповідності до п. 5.6 Поряд ку зазначено, що в акті наводи ться план-схема місця розташ ування земельної ділянки (сх ематичний абрис чи викопіюва ння з картографічних матеріа лів планів земельної ділянки з прив'язкою до місцевості та зазначенням суміжних землек ористувачів). На плані-схемі в казується загальна площа зем ельної ділянки та площа, на як ій виявлено порушення (забру днення, самовільне зайняття тощо).

Проте, як вбачається зі змі сту акту перевірки дотриманн я вимог земельного законодав ства № 1130/05 від 09.09.2008 року, який був наданий суду першої інстанц ії він був складений за відсу тності особи, яка вчинила пор ушення земельного законодав ства, а також за відсутності б удь-яких свідків, оскільки в г рафі „перевірка проведена в присутності”, де повинна заз начатись посада, прізвище, ім ' я та по-батькові представн ика суб' єкта господарюванн я, відсутні будь-які відомост і.

Крім того, даний акт переві рки дотримання вимог земельн ого законодавства не містить підпису представника господ арюючого суб' єкта, щодо яко го було здійснено перевірку та обов' язкового додатку, а саме, плану-схеми місця розта шування земельної ділянки, р озмір земельної ділянки вказ ано приблизно (~ 300 кв. м (20х15 м)), кад астровий номер даної земельн ої ділянки для її ідентифіка ції не вказаний.

Також в судовому засіданні при розгляді апеляційної ск арги та подання було встанов лено, що кафе-бар „Каса Маре”, до якого прилягає спірна зем ельна ділянка не належить ві дповідачці ОСОБА_4, а нале жить зовсім іншій особі.

Однак прокуратурою району не було встановлено та надан о суду належних доказів того кому належить дане кафе та не було надано доказів того, що с аме відповідачкою ОСОБА_4 самовільно зайнята та викор истовується прилегла до кафе -бару „Каса Маре” земельна ді лянка площею приблизно 300 кв.м .

Таким чином, з акту Головног о управління земельних ресур сів Київської міської де ржавної адміністрації від 20.05 .2009 року № 599/05 не вбачається наяв ність причинно-наслідкового зв' язку між самовільним за йняттям спірної земельної ді лянки та протиправними діями відповідачки фізичної особи -підприємця ОСОБА_4.

Відповідно до ст. 33 Господар ського процесуального кодек су України, кожна сторона пов инна довести ті обставини, на які вона посилається як на пі дставу своїх вимог і запереч ень. Докази подаються сторон ами та іншими учасниками суд ового процесу.

Як вбачається з матеріалів справи, Прокуратурою Оболон ського району міста Києва в я кості доказів самовільного з айняття відповідачем спірно ї земельної ділянки подано Г осподарському суду міста Киє ва фото фіксацію місцевості, але суд першої інстанції пра вомірно не прийняв зазначену фото фіксацію в якості належ ного доказу у справі, оскільк и з даної фото фіксації місце вості неможливо дійти достов ірного висновку, що саме фізи чна особа-підприємець ОСОБ А_4 самовільно займає земел ьну ділянку площею 300 кв. м., яка розташована за адресою: м. Киї в, проспект Героїв Сталінгра да, 24, секція 11.

Крім того, адміністративни й протокол відносно відповід ачки про притягнення її до ад міністративної відповідаль ності за порушення норм земе льного законодавства Україн и не складався, постанова суд у про притягнення до відпові дальності відповідно не вино силась.

Відповідно до ст. 1 Закону Ук раїни „Про державний контрол ь за використанням та охорон ою земель”, самовільне зайня ття земельної ділянки - будь-я кі дії, які свідчать про факти чне використання земельної д ілянки за відсутності відпов ідного рішення органу викона вчої влади чи органу місцево го самоврядування про її пер едачу у власність або наданн я у користування (оренду) або з а відсутності вчиненого прав очину щодо такої земельної д ілянки, за винятком дій, які ві дповідно до закону є правомі рними.

Згідно ст. 212 Земельного коде ксу України, самовільно зайн яті земельні ділянки підляга ють поверненню власникам зем лі або землекористувачам без відшкодування затрат, понес ених за час незаконного кори стування ними.

Таким чином враховую чи те, що прокуратурою та пози вачем не було надано суду нал ежних доказів порушення прав Київської міської ради з вини відповідачки, доказів використання та зайняття сп ірної ділянки саме відповіда чкою , в задоволенні поз ову необхідно відмовити.

На підставі викладеного, ап еляційний господарський суд вважає, що судом першої інста нції повно, всебічно і об' єк тивно з' ясовано обставини с прави, винесено рішення у від повідності до норм матеріаль ного і процесуального права, правомірно відмовлено в зад оволені позовних вимог Засту пнику прокурора Оболенськог о району міста Києва в інтере сах держави в особі Київськ ої міської ради, а тому апел яційна скарга Київської міської ради та апеляційне п одання Заступника прокурора Оболонського району міста К иєва не підлягає задоволенн ю.

Відповідно до викладеного , керуючись ст.101, п. 1 ст.103, ст.105 ГПК України, Київський апеля ційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу К иївської міської ради та ап еляційне подання заступника прокурора Оболонського райо ну м. Києва залишити без задо волення, рішення Господарськ ого суду міста Києва від 11.02.2010 у справі № 36/482-30/422 - без змін.

Матеріали справи № 36/482-30/422 пове рнути до Господарського суду міста Києва.

Головуючий суддя

Судді

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення20.04.2010
Оприлюднено25.09.2010
Номер документу9131713
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —36/482-30/422

Ухвала від 21.06.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Першиков Є.В.

Постанова від 20.04.2010

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Шапран В.В.

Постанова від 20.04.2010

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Шапран В.В.

Ухвала від 26.01.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ващенко Т.М.

Рішення від 11.02.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ващенко Т.М.

Ухвала від 24.12.2009

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ващенко Т.М.

Ухвала від 01.12.2009

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ващенко Т.М.

Ухвала від 12.11.2009

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ващенко Т.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні