Рішення
від 09.09.2020 по справі 140/226/20
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 вересня 2020 року ЛуцькСправа № 140/226/20

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Костюкевича С.Ф.,

при секретарі судового засідання Філімоновій О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Романів до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Романів (далі - СГ ТзОВ Романів ) звернулось з позовом до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (далі - Міністерство) про визнання протиправним та скасування рішення про відмову у включенні Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Романів до реєстру суб`єктів господарювання, які є юридичними особами і власниками корів та яким нарахована дотація за утримання корів, оформлене протоколом засідання комісії Міністерства аграрної політики та продовольства України №2 від 15.10.2019 року та зобов`язання Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України повторно розглянути подані 25 вересня 2019 року Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Романів документи для отримання дотації за утримання корів.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 23.12.2019 року СГ ТзОВ Романів отримало від Міністерства лист від 17.12.2019 року яким відповідач повідомив про те, що згідно протоколу №2 від 15.10.2019 року засідання комісії Мінагрополітики для надання державної підтримки тваринництва, зберігання та переробки сільськогосподарської продукції, аквакультури (рибництва) за напрямом - спеціальна бюджетна дотація за утримання корів молочного, молочно-м`ясного та м`ясного напряму продуктивності комісією було прийнято рішення, згідно з яким СГ ТзОВ Романів не включено до Реєстру суб`єктів господарювання, які є юридичними особами і власниками корів та яким нарахована дотація за утримання корів, у зв`язку із невідповідністю поданих документів.

Позивач вважає вказане рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки несвоєчасне повідомлення про повернення документів позбавило позивача можливості усунення недоліків та подання до Міністерства належних документів у встановлений строк, а відтак, просив позов задовольнити.

Представник позивача в судове засідання не прибув, подав заяву про розгляд справи без його участі.

Представник відповідача в судове засідання не прибув, хоча належним чином про дату час та місце розгляду справи був повідомлений.

В поданому відзиві відповідачем зазначено, що СГ ТзОВ Романів не дотримано вимог Порядку № 107, відтак рішення Комісії Мінагрополітики щодо не включення позивача до Реєстру, прийнято у межах повноважень, є законним та обґрунтованим., а відтак просив суд в позові відмовити повністю.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позов підлягає до повного задоволення, враховуючи наступне.

Частина 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) визначає, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Судом встановлено, що 23.09.2019 року СГ ТзОВ Романів надіслало до Міністерства аграрної політики та продовольства України заяву для отримання дотації на утримання корів. Заява разом із доданими до неї документами надійшла на адресу Міністерства аграрної політики та продовольства України 24.09.2019 року та зареєстрована в системі електронного документообігу Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.09.2019 року за №16684/17-13.

23.12.2019 року СГ ТзОВ Романів отримало від Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства лист від 17.12.2019 року, яким відповідач повідомив про те, що згідно протоколу №2 від 15.10.2019 року засідання комісії Мінагрополітики для надання державної підтримки тваринництва, зберігання та переробки сільськогосподарської продукції, аквакультури (рибництва) за напрямом - спеціальна бюджетна дотація за утримання корів молочного, молочно-м`ясного та м`ясного напряму продуктивності комісією було прийнято рішення, згідно з яким СГ ТзОВ Романів не включено до Реєстру суб`єктів господарювання, які є юридичними особами і власниками корів та яким нарахована дотація за утримання корів, у зв`язку із невідповідністю поданих документів.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За правилами частини першої статті 20 Бюджетного кодексу України №2456-VI від 08.07.2010, у бюджетному процесі програмно-цільовий метод застосовується на рівні державного бюджету та на рівні місцевих бюджетів.

Особливими складовими програмно-цільового методу у бюджетному процесі є бюджетні програми, відповідальні виконавці бюджетних програм, паспорти бюджетних програм, результативні показники бюджетних програм (частина друга статті 20 Бюджетного кодексу України).

Бюджетні програми формуються головними розпорядниками бюджетних коштів під час підготовки пропозицій до Бюджетної декларації (прогнозу місцевого бюджету) та складання бюджетного запиту з урахуванням планів діяльності на середньостроковий період, прогнозних та програмних документів економічного і соціального розвитку (частина третя статті 20 Бюджетного кодексу України).

За приписами частини сьомої статті 20 Бюджетного кодексу України, за бюджетними програмами, здійснення заходів за якими потребує нормативно-правового визначення механізму використання бюджетних коштів, головні розпорядники коштів державного бюджету розробляють проекти порядків використання коштів державного бюджету (в тому числі за бюджетними програмами, вперше визначеними законом про Державний бюджет України) та забезпечують їх затвердження протягом 30 днів з дня набрання чинності законом про Державний бюджет України. За рішенням Кабінету Міністрів України (у формі протокольного рішення) порядки використання коштів державного бюджету затверджуються Кабінетом Міністрів України або головним розпорядником коштів державного бюджету за погодженням з Міністерством фінансів України. Про затвердження таких порядків інформується Комітет Верховної Ради України з питань бюджету.

Відповідно до частини сьомої статті 20 Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів України постановив затвердити Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для підтримки тваринництва, зберігання та переробки сільськогосподарської продукції, аквакультури (рибництва) №107 від 07.02.2018 (далі іменується Порядок №107).

Головним розпорядником бюджетних коштів і відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінекономіки. Розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є структурні підрозділи облдержадміністрацій, що забезпечують виконання функцій з питань агропромислового розвитку (пункт 2 Порядку №107).

Бюджетні кошти спрямовуються на державну підтримку за такими напрямами: спеціальна бюджетна дотація за утримання корів молочного, молочно-м`ясного та м`ясного напряму продуктивності (далі - дотація за утримання корів) (підпункт 3 пункту 4 Порядку №107).

Дотація за утримання корів надається на безповоротній основі двічі на рік суб`єктам господарювання, які є юридичними особами і власниками корів, за кожну наявну станом на 1 січня та 1 липня поточного року ідентифіковану та зареєстровану в установленому порядку корову в розмірі 900 гривень за одну голову. Для отримання дотації за утримання корів суб`єкти господарювання, які є юридичними особами і власниками корів, подають до 1 травня (станом на 1 січня) та до 1 жовтня (станом на 1 липня) до Мінекономіки такі документи: заявку; довідку про відкриття поточного рахунка, видану банком; копію звіту про стан тваринництва ( форма 24-сг) станом на 1 січня та 1 липня поточного року з підтвердженням про прийняття органом державної статистичної служби; довідку, чинну на дату подання заявки, про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, у паперовій або електронній формі (абзаци 1-6 пункту 8 Порядку №107).

Судом встановлено, що позивач подав до Міністерства аграрної політики та продовольства України документи для отримання дотацій, а саме:

заявку для отримання дотації;

довідку про відкриття поточного рахунку;

копію звіту про стан тваринництва (форма - 24сг) за січень-липень 2019 року;

довідку про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи;

довідку про пов`язаних осіб.

Зі змісту листа (відмови) від 17.12.2019 №3801-05/54207-09 вбачається, що підставою для повернення поданих позивачем документів являлося те, що копія звіту про стан тваринництва (форма 24- сг) не відповідала звітній даті.

З даного приводу суд зазначає, що як встановлено судом, 23.09.2019 року СГ ТзОВ Романів надіслало до Міністерства аграрної політики та продовольства України заяву для отримання дотації на утримання корів. Заява разом із доданими до неї документами надійшла на адресу відповідача 24.09.2019 року та зареєстрована в системі електронного документообігу Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.09.2019 року за №16684/17-13.

Відповідно до листа Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, від 17.12.2019 року СГ ТзОВ Романів надіслало у пакеті документів копію звіту про стан тваринництва (форма 24-сг) за січень-липень 2019 року, а не за січень- червень 2019 року, а тому не включило позивача до Реєстру суб`єктів господарювання, які є юридичними особами і власниками корів та яким нарахована дотація за утримання корів.

Даного факту позивач не заперечує, проте вказує на порушення його законного права на отримання дотацій через невчасне повернення документів, та як наслідок, неможливість подання належних документів (усунення недоліків документів) до завершення процедури для отримання дотацій.

Суд погоджується з такими доводами позивача та зазначає наступне.

Відповідно до абзацу 9 пункту 8 Порядку №107, документи, подані не в повному обсязі, повертаються суб`єкту господарювання у п`ятиденний строк.

Як вказано вище, документи для отримання дотацій надійшли до Міністерства 24.09.2019 року та зареєстровані в системі електронного документообігу Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.09.2019 року за №16684/17-13. Тобто, у разі виявлення факту подання заявником документів не в повному обсязі, такі документи підлягали поверненню 30 вересня 2019 року.

Натомість, лист відповідача про повернення документів датується 17.12.2019 року.

Тобто, суб`єкт владних повноважень порушив норми абзацу 9 пункту 8 Порядку №107 та не повернув позивачу документи у п`ятиденний строк, як передбачено Порядком №107.

Таким чином, позовна вимога про визнання протиправним та скасування рішення про відмову у включенні Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Романів до реєстру суб`єктів господарювання, які є юридичними особами і власниками корів та яким нарахована дотація за утримання корів, оформлене протоколом засідання комісії Міністерства аграрної політики та продовольства України №2 від 15.10.2019 року, підлягає до задоволення.

Щодо зобов`язальної частини позовних вимог, суд зазначає наступне.

З матеріалів справи вбачається, що лист Міністерства був надісланий на адресу позивача 17.12.2019 року, тобто задовго після 01.10.2019 (закінчення терміну для подання документів).

Суд констатує, що порушення Мінагрополітики строку для повернення документів та надіслання на адресу позивача листа про повернення документів вже після завершення строку для подання заявок, безумовно вплинуло на можливість усунення позивачем недоліків таких документів та подання їх у належний строк до 01.10.2019.

Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина перша статті 2 КАС України).

Поняття ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб включає в себе таке поняття, як відновлення прав та інтересів .

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі ЄКПЛ або Конвенція) та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до статті 9 Конституції України як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України №475/97-ВР від 17.07.1997; Конвенція набула чинності для України 11.09.1997.

За приписами статті 8 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини №3477-IV від 23.02.2006, суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Так, Європейський суд з прав людини у рішенні від 13.01.2011 (остаточне) по справі ЧУЙКІНА ПРОТИ УКРАЇНИ (CASE OF CHUYKINA v. UKRAINE) (Заява №28924/04) констатував: 50. Суд нагадує, щопроцесуальні гарантії, викладені устатті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися досуду зпозовом щодо своїх цивільних прав таобов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює право насуд , вякому право надоступ досуду, тобто право ініціювати всудах провадження зцивільних питань становить один зйого аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року усправі Голдер проти Сполученого Королівства (Golder v. the United Kingdom), пп.2836, Series A№18). Крім того, порушення судового провадження саме пособі незадовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, якіє практичними та ефективними, а нетеоретичними абоілюзорними. Право надоступ досуду включає всебе нелише право ініціювати провадження, ай право отримати вирішення спору судом. Воно було білюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати досуду цивільний позов без гарантії того, щосправу буде вирішено остаточним рішенням всудовому провадженні.

В даному випадку, задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання відповідача прийняти та розглянути подані СГ ТзОВ Романів документи 25 вересня 2019 року для отримання дотацій за утримання корів, котра надається на безоплатній основі двічі на рік суб`єктам господарювання, які є юридичними особами і власниками корів, є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, а право позивача на участь у процедурі виділення дотацій буде реалізовано.

За приписами статті 19 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідачем не доведено правомірності оскаржуваних дій в порядку статті 77 КАС України, а тому заявлені позовні вимоги підлягають до задоволення.

Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства аграрної політики та продовольства України на користь позивача слід стягнути судовий збір в сумі 2 102 грн., сплачений відповідно до платіжного доручення від 21.01.2020 року №3440.

Керуючись статтями 243, 245, 246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення, оформлене протоколом засідання комісії Міністерства аграрної політики та продовольства України №2 від 15.10.2019 року, в частині про відмову у включенні Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Романів до Реєстру суб`єктів господарювання, які є юридичними особами і власниками корів та яким нарахована дотація за утримання корів.

Зобов`язати Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України повторно розглянути подані 25 вересня 2019 року Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Романів документи для отримання дотації за утримання корів.?

Стягнути на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Романів за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України судові витрати у сумі 2 102 грн. (дві тисячі сто дві).

Рішення може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені статями 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням вимог підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення цього Кодексу. Апеляційна скарга може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Романів (45637, Волинська область, Луцький район, село Романів, вулиця Першотравнева, 38, ідентифікаційний код юридичної особи 30740160).

Відповідач: Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (37508596, місто Київ, вулиця Михайла Грушевського, 12/2, ідентифікаційний код юридичної особи 37508596).

Головуючий-суддя С.Ф. Костюкевич

Повне рішення суду складено 21.09.2020 року.

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.09.2020
Оприлюднено23.09.2020
Номер документу91684026
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —140/226/20

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 12.01.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 30.08.2023

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Постанова від 19.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 18.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 15.04.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 09.04.2021

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Костюкевич Сергій Федорович

Ухвала від 24.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 04.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 26.01.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні