СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"17" вересня 2020 р. Справа № 922/647/20
Колегія суддів у складі: головуючий суддя Пелипенко Н.М. , суддя Барбашова С.В. , суддя Істоміна О.А.,
за участі секретаря судового засідання Пронози А.П.,
за участі представників:
позивача - Міхно Л.О., що діє на підставі рішення від 20.11.2015 № 7/15 та розпорядження від 21.11.2019 № 1591/20;
відповідача - Бевзюк О.О., що діє на підставі свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю від 19.06.2018 Серія ПТ № 2166 та ордеру на надання правової допомоги Серія ПТ № 078057 від 22.05.2020 ;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу позивача - Харківської міської ради (вх. № 1777Х/3) на рішення Господарського суду Харківської області від 23 червня 2020 року по справі № 922/647/20 (повний текст складено 30.06.2020)
за позовом Харківської міської ради, м. Харків,
до Товариства з обмеженою відповідальністю «АРНА» , м. Дергачі Харківської області,
про стягнення 505673,24 грн,
ВСТАНОВИЛА:
У березні 2020 року Харківська міська рада звернулася до Господарського суду Харківської області з позовною заявою до ТОВ «АРНА» , в якій просить стягнути безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати за використання земельної ділянки комунальної власності, площею 0,2576 га по вул. Залютинській, 14, у м. Харкові в сумі 625663,60 грн на підставі ст.ст. 1212-1214 Цивільного кодексу України. Позовні вимоги обґрунтовує тим, що відповідач, набувши право власності на об`єкти нерухомого майна, розташовані на вказаній земельній ділянці, що належить до комунальної форми власності, користувався земельною ділянкою в період з 01.02.2017 по 30.09.2019 без оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку в установленому законом порядку, внаслідок чого територіальна громада міста Харкова в особі Харківської міської ради не отримала дохід у вигляді орендної плати за користування земельною ділянкою за вказаний період.
Ухвалою Господарського суду Харківської області від 16.03.2020 у справі № 922/647/20 прийнято до розгляду позовну заяву.
В процесі розгляду справи Господарським судом Харківської області Харківська міська рада 09.06.2020 за вх. № 12832 подала заяву про зменшення розміру позовних вимог, в якій просить стягнути з відповідача безпідставно збережені кошти в розмірі орендної плати за період з 01.09.2017 по 30.09.2019 в сумі 505673,24 грн, з посиланням на неврахування позивачем при здійсненні розрахунку безпідставно збережених коштів того, що спірна земельна ділянка до серпня 2017 року перебувала в оренді ПАТ КОНЦЕРН ГАЛНАФТОГАЗ - попереднього власника об`єктів нерухомого майна, розташованих на вказаній земельній ділянці, право оренди за ПАТ КОНЦЕРН ГАЛНАФТОГАЗ припинилось на підставі акту приймання-передачі земельної ділянки від 21.08.2017. Вказану заяву прийнято до розгляду ухвалою Господарського суду Харківської області від 15.06.2020 у справі № 922/647/20.
Рішенням Господарського суду Харківської області від 23.06.2020 у справі № 922/647/20 (суддя Калініченко Н.В.) у задоволенні позову відмовлено повністю. Відмовляючи в задоволенні позову, суд виходив з недоведеності правового обґрунтування позовних вимог, оскільки матеріалами справи підтверджено факт здійснення відповідачем активних дій, направлених на укладення договору оренди землі з позивачем, у тому числі звернення до Департаменту земельних відносин виконавчого комітету Харківської міської ради з заявою від 22.12.2017 про виконання розрахунку орендної плати для підготовки проекту рішення Харківської міської ради про надання земельної ділянки в користування по вулиці Залютинській, 14, у місті Харкові, для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1» (АЗС), з наданням повного пакету документів. Суд в рішенні зазначає, що після проведення всіх необхідних правових дій, пов`язаних із отримання в оренду земельної ділянки, відповідач отримав від Департаменту земельних відносин виконавчого комітету Харківської міської ради лист від 11.01.2018 за № 310/0/225-18 в якому позивач, посилаючись на новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, який набрав чинності з дня його офіційного опублікування і застосовується з 01.01.2017, заперечує, що спірна земельна ділянка кадастровий номер 6310137200:14:001:0004 має призначення « 12.04 - для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства» та рекомендує відповідачу, для виконання розрахунку розміру орендної плати за використання земельної ділянки по вулиці Залютинській, 14, вчинити дії щодо зміни цільового призначення земельної ділянки на « 12.11 - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу» . В матеріалах справи наявний Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку за № НВ- 6305309142017 від 29.11.2017, де в графі цільове призначення земельної ділянки по вулиці Залютинській, 14 у місті Харкові (кадастровий номер 6310137200:14:001:0004) зазначено « 12.04 для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства» .
Повний текст зазначеного рішення складено 30.06.2020.
Харківська міська рада (позивач) 16.07.2020 звернулася до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення місцевого господарського суду та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі. Посилається на те, що ТОВ «АРНА» користувалося земельною ділянкою, що належить до комунальної форми власності, без належних правових підстав, внаслідок чого територіальна громада міста Харкова в особі Харківської міської ради не отримала дохід у вигляді орендної плати за користування вказаною земельною ділянкою, підтверджуючи неналежне виконання обов`язків Харківською міською радою, та зазначає, що це не є підставою для звільнення ТОВ «АРНА» від обов`язку сплачувати за користування земельною ділянкою. Право оренди земельною ділянкою виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Виникнення права власності на будівлю, не дає права безоплатного використання земельної ділянки, на якій розташована ця будівля. З посиланням на ст. 91 Земельного кодексу України, зазначає, що у Харківської міської ради як власника спірної земельної ділянки відсутній обов`язок спонукати користувача земельною ділянкою чи самостійно ініціювати та здійснювати дії щодо зміни цільового призначення земельної ділянки.
Ухвалою Східного апеляційного господарського від 27.07.2020 у справі № 922/647/20 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою позивача, встановлено строк для подання відзиву, заяв та клопотань по апеляційній скарзі та призначено справу до розгляду в судовому засіданні.
ТОВ «АРНА» (відповідач) надав відзив від 11.08.2020 за вх. № 7512, в якому не погоджується з доводами позивача, викладеними в апеляційній скарзі, просить відмовити в задоволенні апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції залишити без змін. Зазначає, що згідно з ч. 3 ст. 26 Закону України Про Державний земельний кадастр , право ініціювати внесення змін до відомостей в Державному земельному кадастрі належить власнику або землекористувачу земельної ділянки. Тобто саме Харківська міська рада повинна була ініціювати зміну цільового призначення спірної земельної ділянки на « 12.11 - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу» . Бездіяльність позивача з належного формування відомостей в Державному земельному кадастрі стосовно земельної ділянки, яка належить позивачу на праві комунальної власності, порушує заборону на зловживання правом, встановлену ч. 3 ст. 13 Цивільного кодексу України. ТОВ «АРНА» розпочало процедуру для належного отримання в оренду спірної земельної ділянки, узгодження всіх суттєвих умов та укладення договору оренди, втім позивачем створено ситуацію, внаслідок якої відповідач був змушений самостійно змінювати цільове призначення спірної земельної ділянки, що значно затягнуло процес укладення договору оренди земельної ділянки. Зазначає, що відповідач протягом періоду здійснення дій з метою оформлення договору оренди земельної ділянки належно сплачував земельний податок, що підтверджується наявними в матеріалах справи копіями платіжних доручень та податкових декларацій з плати за землю. Але позивач сплачені відповідачем суми земельного податку при здійсненні розрахунку розміру безпідставно збережених коштів не врахував.
Харківська міська рада (позивач) надала письмове пояснення до апеляційної скарги від 04.09.2020 за вх. № 8310, в якому заперечує проти сплати відповідачем земельного податку за використання земельної ділянки площею 0,2576 га, що знаходиться за адресою: вул. Залютинська, 14, у місті Харкові (кадастровий номер 6310137200:14:001:0004), з посиланням на те, що факт сплати не підтверджений належними доказами, оскільки з наданих відповідачем копій платіжних доручень та податкових декларацій з плати за землю неможливо встановити, що земельний податок сплачено саме за вказану земельну ділянку.
В судових засіданнях 13.08.2020 та 10.09.2020 оголошувались перерви.
Представник ТОВ «АРНА» (відповідача) в судовому засіданні 17.09.2020 заявив клопотання про долучення до матеріалів справи оригіналів платіжних доручень про сплату земельного податку за користування земельною ділянкою за період з вересня по грудень 2017 року, з січня по грудень 2018 року, з січня по жовтень 2019 року та листа Головного управління ДПС у Харківській області Державної Податкової Служби України від 11.09.2020 б/н, в якому зазначено, що ТОВ «АРНА» за користування земельною ділянкою за період з вересня 2017 року по гредень 2019 року сплатило земельний податок за земельну ділянку, що знаходиться за адресою: вул. Залютинська, 14, у місті Харкові (кадастровий номер 6310137200:14:001:0004), площею 0,2576 га, на суму 69070,23 грн по платіжним дорученням згідно з викладеним у листі переліком.
Представник Харківської міської ради (позивача) в судовому засіданні 17.09.2020 заперечив проти задоволення клопотання представника відповідача про долучення до матеріалів справи додаткових доказів.
Відповідно до ч. 5 ст. 269 Господарського процесуального кодексу України, у суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Розглянувши заявлене представником відповідача клопотання про долучення до матеріалів справи оригіналів платіжних доручень про сплату земельного податку та листа Головного управління ДПС у Харківській області Державної Податкової Служби України від 11.09.2020 б/н, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку про задоволення зазначеного клопотання, оскільки копії зазначених платіжних доручень були надані відповідачем до суду першої інстанції та були предметом розгляду під час розгляду справи в суді першої інстанції, так само як і бухгалтерська довідка про сплату земельного податку та акт приймання-передачі об`єкта оренди (автозаправної станції) за адресою: м. Харків, вул. Залютинська, 14, а листом контролюючого органу - Головного управління ДПС у Харківській області Державної Податкової Служби України від 11.09.2020 б/н підтверджено, що сплату земельного податку по зазначеним платіжним дорученням було здійснено саме за спірну земельну ділянку.
Дослідивши матеріали справи та доводи позивача, викладені в апеляційній скарзі та письмовому поясненні до апеляційної скарги, а також доводи відповідача, викладені у відзиві на апеляційну скаргу, вислухавши в судових засіданнях пояснення представників позивача та відповідача, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та дотримання норм процесуального права, а також повноту встановлених обставин справи та відповідність їх наданим доказам, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги позивача та скасування рішення місцевого господарського суду, виходячи з наступного.
Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 12.11.2014 № НВ-6301416382014 (том 1 а.с. 23-24), земельна ділянка комунальної власності, площею 0,2576 га, за адресою: вул. Залютинська, 14, у місті Харкові, кадастровий номер 6310137200:14:001:0004, була сформована як об`єкт цивільних прав - 06.12.2013 (дата державної реєстрації земельної ділянки), та має цільове призначення - 12.04, категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, вид використання земельної ділянки - для експлуатації та обслуговування двосторонньої стаціонарної АЗС.
ТОВ «АРНА» (відповідач) є власником об`єкта нерухомого майна, що знаходиться на зазначеній земельній ділянці, на підставі договору купівлі-продажу від 08.09.2016 № 3331 (том 1 а.с. 140-143), укладеного з ПАТ "КОНЦЕРН ГАЛНАФТОГАЗ , посвідченого та зареєстрованого 08.12.2016 приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Харківської області Гончаренко Т.А., що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень від 08.12.2016 № 75219891 (том 1 а.с. 144).
Згідно з умовами договору купівлі-продажу від 08.09.2016 № 3331, відповідач придбав у приватну власність нежитлову будівлю літ. «А-1» , загальною площею 51,2 кв. м, та літ. «Б» , загальною площею 16,2 кв. м, що знаходиться на земельній ділянці площею 0,2576 га, за адресою: вул. Залютинська, 14, у місті Харкові, кадастровий номер 6310137200:14:001:0004, з цільовим призначенням « 12.04 - для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства» , вид використання земельної ділянки - для експлуатації та обслуговування двосторонньої стаціонарної АЗС.
На момент укладення договору купівлі-продажу нерухомого майна від 08.12.2016 № 3331 право користування земельною ділянкою, на якій розміщене вказане нерухоме майно, було належно оформлене на попереднього власника нерухомого майна - ПАТ "КОНЦЕРН ГАЛНАФТОГАЗ на підставі договору оренди землі від 08.12.2016 (том 1 а.с. 146-148), який був укладений строком до 01.02.2017 та на момент придбання відповідачем нерухомості був чинний.
Право оренди за ПАТ КОНЦЕРН ГАЛНАФТОГАЗ припинилось на підставі акту приймання-передачі земельної ділянки від 21.08.2017, що підтверджує позивач в заяві про зменшення розміру позовних вимог.
Після припинення дії договору оренди землі від 08.12.2016 попередній власник нерухомого майна належним чином сплачував орендну плату за користування земельною ділянкою в період з лютого по липень 2017 року, що підтверджується наявними в матеріалах справи копіями платіжних доручень від 27.03.2017, 26.04.2017, 25.05.2017, 26.06.2017, 27.07.2017, 28.08.2017 (том 1 а.с. 153-158).
У серпні 2017 року ТОВ "АРНА" (відповідач) звернувся до Харківської міської ради з заявою від 18.08.2017 за вих. № 18/8 (том 1 а.с. 159) про надання в користування земельної ділянки по вулиці Залютинській, 14 у місті Харкові (кадастровий номер 6310137200:14:001:0004) для експлуатації та обслуговування нежитлової будівля літ. «А-1» (АЗС) у зв`язку з переходом права власності.
Також відповідач звернувся до Департаменту земельних відносин Харківської міської ради з заявою від 18.08.2017 за вих. № 19/8 (том 1 а.с. 160) про надання Витягу з Державного земельного кадастру на земельну ділянку по вул. Залютинській, 14, у м. Харкові, кадастровий номер 6310137200:14:001:0004.
Законом України «Про Державний земельний кадастр» та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051, визначено порядок ведення державної реєстрації земельних ділянок, згідно з яким державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку.
Згідно з ч. 3 ст. 26 Закону України «Про Державний земельний кадастр» , зміни до відомостей про земельну ділянку (крім випадків, визначених у частині другій цієї статті) вносяться до Поземельної книги за заявою власника або користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на підставі документації, передбаченої цим Законом.
У відповідності ч. 1 ст. 20 Земельного кодексу України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Частиною 2 ст. 20 Земельного кодексу України встановлено, що зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
З аналізу зазначених норм вбачається, що віднесення земель до певної категорії відбувається при їх передачі у власність або наданні у користування шляхом затвердження відповідних проектів. Право ініціювати зміни до відомостей Державного земельного кадастру відносно земельної ділянки належить власнику (у даному випадку - Харківській міській раді).
Класифікацію видів цільового призначення земель затверджено Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 за № 548 та
зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за № 1011/18306.
Згідно з пп. 1.2, 1.3 Класифікації видів цільового призначення земель, Код та цільове призначення земель (КВЦПЗ) застосовуються для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі та для використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, організаціями, підприємствами, установами для ведення обліку земель та формування звітності із земельних ресурсів.
Згідно з п 1.4 Класифікації видів цільового призначення земель, КВЦПЗ визначає поділ земель на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.
Як вбачається з матеріалів справи, з моменту формування земельної ділянки, як об`єкта цивільних прав - 06.12.2013, та станом на момент звернення відповідача до Харківської міської ради з заявою від 18.08.2017 за вих. № 18/8 про надання в користування земельної ділянки по вул. Залютинській, 14, у місті Харкові, кадастровий номер 6310137200:14:001:0004, цільове призначення зазначено ї земельної ділянки - « 12.04 для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства» .
Таким чином, Харківська міська рада, при передачі земельної ділянки у користування відповідачу - ТОВ "АРНА" повинна була врахувати вимоги Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 за № 548, та здійснити дії щодо зміни цільового призначення земельної ділянки. Натомість, в порушення норм чинного земельного законодавства, що в решті решт призвело до штучного затягування майже на два роки процедури оформлення права користування відповідача спірною земельною ділянкою та укладення договору оренди землі, Харківською міською радою було прийнято рішення від 20.09.2017 № 740/17 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для експлуатації та обслуговування будівель і споруд" (том 1 а.с. 161).
Згідно з п. 19 Додатку 4 до рішення Харківської міської ради від 20.09.2017 № 740/17 "Перелік юридичних осіб та фізичних осіб, яким надаються земельні ділянки без зміни їх меж та цільового призначення" (том 1 а.с. 162), надано ТОВ "АРНА" в оренду строком до 01.10.2022 земельну ділянку із земель комунальної власності площею 0,2576 га (кадастровий номер 6310137200:14:001:0004) за рахунок земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1» (АЗС) по вулиці Залютинській, 14 (Холодногірський район), без зміни цільового призначення земельної ділянки, але зі зміною умов використання вказаної земельної ділянки з експлуатації та обслуговування двосторонньої стаціонарної АЗС на для експлуатації та обслуговування нежитлової будівля літ. «А-1» (АЗС) .
З метою виконання зазначеного рішення ТОВ "АРНА" (відповідач) уклав договір від 06.10.2017 № 540 (том 1 а.с. 163), яким доруча виготовити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для експлуатації та обслуговування нежитлової будівля літ. «А-1» (АЗС) по вулиці Залютинській, 14, у місті Харкові.
ПП «Арт`ламма» на замовлення ТОВ "АРНА" виготовило технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для експлуатації та обслуговування нежитлової будівля літ. «А-1» (АЗС) по вулиці Залютинській, 14, у місті Харкові (том 1 а.с. 164-169).
29.11.2017 відповідачем отримано Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер 6310137200:14:001:0004 за адресою вулиця Залютинська, 14 у місті Харкові, згідно з яким цільове призначення зазначеної земельної ділянки: 12.04 - «для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства» (том 1 а.с. 28-29).
22.12.2017 відповідач звернувся до Департаменту земельних відносин Харківської міської ради з заявою (том 1 а.с. 170) про виконання розрахунку орендної плати для підготовки проекту рішення Харківської міської ради про надання земельної ділянки в користування (оренду) за адресою: місто Харків, вулиця Залютинська, 14, площею 0,2576 га для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1» (АЗС), надавши до заяви виготовлену ПП «Арт`ламма» технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 29.11.2017.
Тобто ТОВ "АРНА" в повному обсязі та своєчасно виконало умови п. 5 рішення Харківської міської ради від 20.09.2017 № 740/17 щодо строків оформлення договору оренди у чотиримісячний термін з дня прийняття цього рішення.
Департамент земельних відносин Харківської міської ради листом від 11.01.2018 за вих. № 310/0/225-18 (том 1 а.с. 171) відмовився виконати розрахунок розміру орендної плати, з посиланням на новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за № 1647/29777, який набрав чинності 01.01.2017, та на те, що відповідно до вимог Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 за № 548, земельна ділянка по вул. Залютинській, 14, у м. Харкові, площею 0,2576 га, кадастровий номер 6310137200:14:001:0004, повинна мати цільове призначення « 12.11 - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу» замість 12.04 - для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства» , та запропонував відповідачу вчинити дії в порядку ч. 1 ст. 20 Земельного кодексу України щодо зміни цільового призначення земельної ділянки на « 12.11 - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу» та внесення відповідних змін до Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
З метою здійснення дій щодо зміни цільового призначення земельної ділянки на вимогу позивача ТОВ "АРНА" звернувся до Харківської міської ради з заявою від 02.02.2018 б/н (том 1 а.с. 173) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1» (АЗС) кадастровий номер 6310137200:14:001:0004 за адресою вулиця Залютинська, 14 у місті Харкові зі зміною цільового призначення з « 12.04 - для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства» на « 12.11 - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу» .
Рішенням Харківської міської ради від 21.02.2018 № 991/18 (том 1 а.с. 174-175) надано ТОВ "АРНА" дозвіл на розробку проекту землеустрою із земель комунальної власності на земельну ділянку 0,2576 (кадастровий номер 6310137200:14:001:0004) зі зміною цільового призначення на «для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу» для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1» (АЗС) по вулиці Залютинській, 14.
Внаслідок несвоєчасного ініціювання власником земельної ділянки - Харківською міською радою дій щодо зміни цільового призначення цієї земельної ділянки відповідач - ТОВ «АРНА» був змушений виготовити технічну документацію із землеустрою на земельну ділянку вдруге у зв`язку зі зміною цільового призначення спірної земельної ділянки, що значно затягнуло процес укладення договору оренди земельної ділянки.
На виконання зазначеного рішення ПП «Арт`ламма» на замовлення ТОВ "АРНА" на підставі договору від 23.03.2018 № 595 (том 1 а.с. 176-177) розробило ще один проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1» (АЗС) (код згідно КВЦПЗ: « 12.11. - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу) по вулиці Залютинська, 14 міста Харкова (кадастровий номер 6310137200:14:001:0004).
04.04.2018 ПП «Арт`ламма» за дорученням ТОВ "АРНА" звернулось до Департаменту земельних відносин Харківської міської ради з заявою (том 1 а.с. 178) про погодження межі земельної ділянки в натурі (на місцевості) для експлуатації та обслуговування нежитлової будівля літ. «А-1» (АЗС) по вул. Залютинській, 14, у місті Харкові.
17.04.2018 за вих. № 97-20-0.23.08.-665/176-18 (том 1 а.с. 179) відповідачем отримано Довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та їх розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями, згідно з якою цільове призначення земельної ділянки - для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1» (АЗС).
Висновком Управлінням містобудування та архітектури Департаменту містобудування архітектури та генерального плану Виконавчого комітету Харківської міської ради від 30.05.2018 за № 4341/0/27-18 (том 1 а.с. 180-181) погоджено ТОВ "АРНА" Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідачу по вулиці Залютинській, 14, у місті Харкові, зі зміною цільового призначення з 12.04 - для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства на 12.11 - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу» для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1» (АЗС) .
04.06.2018 ПП «Арт`ламма» за дорученням ТОВ "АРНА" звернулось до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області через ЦНАП для надання адміністративної послуги щодо видачі висновку до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вулиці Залютинській, 14, у м. Харкові (том 1 а.с. 182).
За результатами отримання адміністративної послуги відповідачем отримано Висновок про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (том 1 а.с. 183), яким проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджено за умови проведення в подальшому обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації.
18.06.2018 відповідач звернувся до позивача з заявою (том 1 а.с. 184) про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1» (АЗС) (код згідно з КВЦПЗ: 12.11 - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу) за адресою: вулиця Залютинська, 14 у місті Харкові (кадастровий номер 6310137200:14:001:0004) та надання її в оренду для експлуатації.
Рішенням Харківської міської ради від 22.08.2018 № 1186/18 (том 1 а.с. 185-186) затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1» (АЗС) (код згідно з КВЦПЗ: 12.11 - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу) за адресою: вулиця Залютинська, 14 у місті Харкові (кадастровий номер 6310137200:14:001:0004).
У березні 2019 року відповідачем отримано висновок Головного управління Держгеокадастру від 05.02.2019 за № 1038/82-19т (том 1 а.с. 195), в якому зазначено, що проект землеустрою не погоджується та вказані зауваження та пропозиції до проекту землеустрою.
16.04.2019 після усунення зазначених у висновку Головного управління Держгеокадастру від 05.02.2019 № 1038/82-19 недоліків, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки зі зміною цільового призначення для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1» (АЗС) (код згідно з КВЦПЗ: 12.11 - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу) за адресою: вулиця Залютинська, 14, у місті Харкові (кадастровий номер 6310137200:14:001:0004) погоджено Головним управління Держгеокадастру у Харківській області (том 1 а.с. 197).
Відповідачем отримано Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 16.04.2019 № НВ-6309159302019 (том 1 а.с. 198), згідно з яким земельна ділянка кадастровий номер 6310137200:14:001:0004 по вул. Залютинській, 14, у місті Харкові має цільове призначення - 12.11 - для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу.
30.09.2019 між Харківською міською радою (орендодавцем) та ТОВ «АРНА» (орендарем) укладено договір оренди землі (том 1 а.с. 202-209) на земельну ділянку загальною площею 0,2576 по вулиці Залютинська, 14, у місті Харкові, строком до 01.10.2022, цільове призначення земельної ділянки - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ «А-1» (АЗС).
Державну реєстрацію вказаного договору проведено 03.10.2019, що підтверджується наданою до позовної заяви Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 03.02.2020 № 198657585 (том 1 а.с. 22).
Департаментом територіального контролю Харківської міської ради 03.02.2020 здійснено обстеження земельної ділянки за адресою: місто Харків, вулиця Залютинська, 14, кадастровий номер 6310137200:14:001:0004, про що складено відповідний Акт обстеження земельної ділянки (том 1 а.с. 44-45), яким встановлено, що відповідач з 08.12.2016 по 03.10.2019 використовував земельну ділянку площею 0,2576 га (кадастровий номер 6310137200:14:001:0004) для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1» (АЗС) по вул. Залютинській, 14 у м. Харкові без оформлення права власності/користування та без державної реєстрації цих прав у відповідності до ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України, що стало підставою для звернення позивача до місцевого господарського суду з позовними вимогами про стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати.
Відповідно до ст. 80 Земельного кодексу України, суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.
Згідно з ч. 1 ст. 122 та ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
За приписами ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
В силу ст. 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за положенням ч. 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Предметом регулювання глави 83 Цивільного кодексу України, є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.
Відповідно до чч. 1, 2 ст. 1212 Цивільного кодексу України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
У разі виникнення спору стосовно набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав договірний характер спірних правовідносин унеможливлює застосування до них судом положень глави 83 Цивільного кодексу України.
Частина 1 ст. 93 Земельного кодексу України встановлює, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Перехід прав на земельну ділянку, пов`язаний з переходом права на будинок, будівлю або споруду, регламентується Земельним кодексом України. Так, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (ч. 2 ст. 120 ЗК України). Набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці, є підставою припинення права користування земельною ділянкою у попереднього землекористувача (п. "е" ч. 1 ст. 141 цього Кодексу).
Водночас, за змістом ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Отже, за змістом указаних приписів виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди (користування) земельної ділянки, на якій вони розміщені. Право оренди (користування) земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору (тощо) з моменту державної реєстрації цього права.
Матеріалами справи підтверджено, що відповідач - ТОВ «АРНА» є власником об`єкта нерухомого майна, що знаходиться на спірній земельній ділянці, на підставі договору купівлі-продажу від 08.09.2016 № 3331 (том 1 а.с. 140-143), укладеного з ПАТ "КОНЦЕРН ГАЛНАФТОГАЗ , посвідченого та зареєстрованого 08.12.2016 приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу Харківської області Гончаренко Т.А., що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень від 08.12.2016 № 75219891 (том 1 а.с. 144).
Відтак, з моменту отримання у власність об`єкта нерухомого майна до моменту оформлення його власником права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними, тому до них мають бути застосовані положення положень глави 83 Цивільного кодексу України, зокрема ст.ст. 1212, 1214 Цивільного кодексу України.
Кондикційні зобов`язання виникають за наявності одночасно таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала.
Разом з тим, ст. 120 Земельного кодексу України та ст. 377 Цивільного кодексу України встановлено, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача). Розмір, кадастровий номер та цільове призначення земельної ділянки, право на яку переходить у зв`язку з переходом права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, є істотними умовами договору, який передбачає набуття права власності на ці об`єкти (крім багатоквартирних будинків).
З наведеного вище вбачається, що відповідач - ТОВ "АРНА" в повному обсязі та своєчасно виконав умови п. 5 рішення Харківської міської ради від 20.09.2017 № 740/17 в частині строків оформлення договору оренди у чотиримісячний термін з дня прийняття цього рішення та в грудні 2017 року передав документи до Харківської міської ради. Власник земельної ділянки рішенням від 21.02.2018 № 991/18 надав ТОВ "АРНА" дозвіл на розробку проекту землеустрою із земель комунальної власності на земельну ділянку 0,2576 (кадастровий номер 6310137200:14:001:0004) зі зміною цільового призначення на «для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу» для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі літ. «А-1» (АЗС) по вулиці Залютинській, 14, тобто змінив цільове призначення земельної ділянки згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженою Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 за № 548 та
зареєстрованю в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за № 1011/18306, яка діяла на час прийняття рішення Харківської міської ради від 20.09.2017 № 740/17.
Згідно з вимогами чч. 1, 2 ст. 20 Земельного кодексу України, віднесення земель до певної категорії здійснюється органами виконавчої влади та місцевого самоврядування. Зміна цільового призначення земельних ділянок проводиться органами, які приймають рішення про передачу земельних ділянок у власність або користування.
Стаття 91 Земельного кодексу України передбачає зобов`язання власників земельних ділянок забезпечувати використання їх за цільовим призначенням, тобто своєчасне дотримання основних землевпорядних робіт, передбачених Законом України "Про землеустрій", в тому числі розгляд і затвердження землевпорядної документації.
Таким чином, Харківська міська рада станом на 2017 рік (при передачі земельної ділянки в користування відповідачу), керуючись Класифікацією видів цільового призначення земель, затвердженою Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 за № 548, мала здійснити дії щодо зміни цільового призначення спірної ділянки по вулиці Залютинській, 14, у м. Харкові, із зазначенням про це в рішенні від 20.09.2017 № 740/17. Зволікання власника земельної ділянки - Харківської міської ради зі здійсненням дій щодо зміни цільового призначення земельної ділянки та зміна цільового призначення тільки рішенням від 21.02.2018 № 991/18 призвели до штучного затягування укладання договору оренди землі, який був укладений тільки у вересні 2019 року, що унеможливлює нарахування безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за землю за вказаний період.
Крім того, позивач при здійсненні розрахунку розміру безпідставно збережених коштів не врахував, що відповідач протягом зазначеного періоду належно сплачував земельний податок за спірну земельну ділянку, що підтверджується наявними в матеріалах справи платіжними дорученнями та листом Головного управління ДПС у Харківській області Державної Податкової Служби України від 11.09.2020 б/н.
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про відмову в задоволенні позовних вимог. Доводи скаржника зазначеного не спростовують, тому апеляційна скарга позивача залишається без задоволення.
У справі "Трофимчук проти України" Європейський суд з прав людини зазначив, що хоча п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.
Згідно ст. 129 Конституції України, до основних засад судочинства відносяться, зокрема, рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
За приписами чч. 1, 2 ст. 76 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Рішення є законним тоді, коли суд, виконавши всі вимоги процесуального законодавства і всебічно перевіривши обставини, вирішив справу у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин. Обґрунтованим визнається рішення, в якому повно відображені обставини, які мають значення для даної справи, висновки суду про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються достовірними доказами, дослідженими в судовому засіданні.
З урахуванням всіх обставин справи в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку про те, що місцевий господарський суд, приймаючи оскаржуване рішення, правильно застосував норми матеріального права та дотримався норм процесуального права, рішення прийняте при повному, всебічному та об`єктивному з`ясуванні обставин, які мають значення для справи. Наведені позивачем в апеляційній скарзі аргументи не можуть бути підставою для скасування або зміни зазначеного рішення, оскільки вони не підтверджуються матеріалами справи та ґрунтуються на неправильному тлумаченні скаржником норм чинного законодавства. Тому судова колегія відмовляє в задоволенні апеляційної скарги позивача та залишає без змін рішення місцевого господарського суду.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених вимог.
Зважаючи на те, що судовою колегією відмовлено в задоволенні апеляційної скарги позивача, у відповідності до приписів ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати, понесені позивачем у зв`язку з переглядом справи в суді апеляційної інстанції, відшкодуванню не підлягають.
На підставі викладеного та керуючись ст. 129 Конституції України, ст.ст. 129, 269, 270, 273, п. 1 ч. 1 ст. 275, ст.ст. 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу позивача - Харківської міської ради залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Харківської області від 23 червня 2020 року по справі № 922/647/20 залишити без змін.
Повний текст постанови складено 22.09.2019.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно з ч. 1 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України.
Головуючий суддя Н.М. Пелипенко
Суддя С.В. Барбашова
Суддя О.А. Істоміна
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2020 |
Оприлюднено | 25.09.2020 |
Номер документу | 91720250 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Пелипенко Ніна Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні