Постанова
від 22.09.2020 по справі 200/8596/19-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 вересня 2020 року справа №200/8596/19-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Казначеєв Е.Г. суддів Компанієць І.Д., Ястребової Л.В., секретаря судового засідання Сухова М.Є., за участю представника позивача Каракулова С.С., представника третьої особи Борозенцева С.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Виконавчого комітету Краматорської міської ради на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 10 грудня 2019 р. у справі № 200/8596/19-а (головуючий І інстанції Олішевська В.В.) за позовом Виконавчого комітету Краматорської міської ради в особі відділу державного архітектурного-будівельного контролю Краматорської міської ради до Державної архітектурно-будівельної інспекції України в особі Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Донецькій області, третя особа Управління капітального будівництва та перспективного розвитку міста Краматорської міської ради про скасування рішення та припису,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач Виконавчий комітет Краматорської міської ради в особі Відділу державного архітектурно - будівельного контролю Краматорської міської ради, звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Державної архітектурно - будівельної інспекції України в особі Департаменту Державної архітектурно - будівельної інспекції у Донецькій області за участю третьої особи Управління капітального будівництва та перспективного розвитку міста Краматорської міської ради про скасування рішення № 3 від 08.04.2019 про зупинення дії дозволу на виконання будівельних робіт ДЦ 112181371073 від 17.05.2018, скасування припису 02/3 про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності від 08.04.2019.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 10 грудня 2019 року відмовлено у задоволені позовних вимог.

Позивач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції, вважаючи рішення незаконним та необґрунтованим, постановити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що суд не врахував, що згідно п.4 ч.1 ст.1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17 лютого 2011 року № 3038-VI (далі - Закон № 3038), згідно проектної документації замовником будівництва є Управління капітального будівництва та перспективного розвитку міста Краматорської міської ради, а не позивач, тому у позивача відсутні правові повноваження щодо усунення ймовірних, на думку позивача, порушень. З приписом відповідач не ознайомлював замовника, а лише позивача. Суд не звернув увагу, що у відповідності до п.16 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 р. № 698 (далі - Порядок № 698), під час проведення позапланової перевірки з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для її проведення. Підставою для проведення перевірки стала необхідність перевірки дотримання вимог ДБН в частині доступності для маломобільних груп населення на об`єкті будівництва, однак в приписі та акті відсутні посилання на зазначені обставини. 15.02.2019 посадовими особами відповідача був складений акт перевірки у якому були відсутні порушення чинного містобудівного законодавства зі сторони позивача та замовника відносно об`єкта будівництва. Проте, після проведення позапланової перевірки складено новий акт щодо начебто виявлених порушень, хоча під час планової перевірки відносно позивача зазначені порушення не були виявлені. Суд помилково не врахував різницю між поняттями споруда визначеною ДБН А.2.2-3-2014 та споруда інженерного захисту визначену у ДБН В.1.1-46:2017. За положенням ДСТУ-Н Б В.2.1-31:2014 підпірні стіни - стіни різного конструктивного рішення, призначені для сприйняття напору від бічного тиску ґрунту, води з привантаженням на його поверхні від транспортних засобів або складованих матеріалів. Підпірні стінки є спорудами інженерного захисту території та віднесені до елементів благоустрою, і тому не є фундаментами. Відповідно у пояснювальній записці зазначено розташування майданчику (з замощенням плиткою ФЕМ) для можливості тимчасового встановлення нестаціонарної сцени, що не є фундаментами. В Експертному звіті зазначено про нове будівництво громадського туалету, проте він знаходиться за межами проектування та реалізувано в окремому проекті. Зазначений об`єкт будівництва не містить несучих конструкцій та споруд, які відносяться до фундаментів, тобто реконструкція відбувається в існуючих межах без зміни зовнішніх геометричних розмірів фундаментів у плані, а проектом передбачено реконструкція елементів благоустрою, тому документ, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою або договір суперфіцію взагалі не потрібен у даному випадку.

Представник позивача в судовому засіданні доводи апеляційної скарги підтримав.

Представник третьої особи в судовому засіданні проти задоволення апеляційної скарги заперечував.

Представник відповідача у судове засідання не з`явися, про час, дату та місце розгляду справи був повідомлений належним чином. Від нього надійшло клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату у зв`язку із його перебуванням у відпустці. Колегія суддів вважає, що клопотання не підлягає задоволенню, оскільки доказів у підтвердження вказаних обставин не надано, явка не визнавалась обов`язковою, відповідач не був позбавлений права залучити іншого представника, а суд не бачить перешкод для розгляду справи.

Суд, заслухавши суддю-доповідача, представників сторін, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, здійснюючи апеляційний перегляд у межах доводів та вимог апеляційної скарги, відповідно до частини 1 статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, встановив наступне.

16.05.2018 р. замовник будівництва - Управління капітального будівництва та перспективного розвитку міста Краматорської міської ради, подав заяву на отримання дозволу на виконання будівельних робіт на об`єкт будівництва: «Реконструкція площі Миру» , який розташований за адресою: 84313, Донецька область, м. Краматорськ, площа Миру» (далі - об`єкт будівництва) разом з необхідними документами, а саме: пояснювальна записка; основні креслення; звіт за результатами експертизи проекту будівництва або його засвідчена у встановленому порядку копія; наказ (розпорядження, рішення) замовника про затвердження проектної документації; копія документа, що посвідчує право власності на будинок чи споруду, або згода його власника, засвідчена у встановленому законодавством порядку на проведення будівельних робіт у разі здійснення реконструкції, реставрації, капітального ремонту. (т. с. 1 а.с. 65-114)

До заяви був наданий робочий проект «Реконструкція площі Миру» коригування та експертний звіт щодо розгляду проектної документації по робочому проекту «Реконструкція площі Миру» коригування, з яких вбачається наступне.

Даним робочим проектом передбачається виконати комплексну реконструкцію та благоустрій території площі Миру. (п. 2 Проекту)

Проектом з реконструкції території площі передбачається: для збільшення пішохідної зони площі та з`єднання її з існуючим бульваром, передбачається зменшити проїзну частину проспекту Миру до трьох рядів у кожну сторону; виконання уздовж проїзних частин вулиць гостьових автопарковок; замінити покриття існуючих тротуарів і доріжок на бетонну плитку ФЕМ, із заміною елементів сполучення поверхонь (бордюрні елементи); замінити покриття існуючих тротуарів біля Палацу культури та техніки на гранітні плити, із заміною елементів сполучення поверхонь (бордюрні елементи); улаштувати велосипедну доріжку з бетонної плитки ФЕМ по периметру площі; виконати по центру площі безчашечний фонтан; виконати реконструкцію існуючого басейну з улаштуванням у ньому фонтану; виконати підпірні стінки, які можливо використовувати у якості лав для сидіння; розташувати майданчик (з замощенням плитки ФЕМ) для можливості тимчасового встановлення нестаціонарної сцени (на період святкувань) та амфітеатр для глядачів; виконати елементи озеленення (газони з посадкою багаторічних трав, квітників, рядові посадки дерев листяних та хвойних порід); виконати устаткування території парку малими архітектурними формами - флагштоки, скульптурні композиції (за індивідуальним проектом), пристовбурні решітки; обладнання майданчика для зберігання велосипедів; демонтувати існуюче освітлювальне обладнання території площі та встановити нове освітлювальне обладнання.

Існуючий рельєф площі виконаний з улаштуванням терас, що сполучаються зовнішніми сходами, є велика кількість підпорних стін.

Рельєф, що проектується, передбачає виконання двох рівнів - верхнього (біля Палацу культури та техніки) та нижнього - безпосередньо місце для проведення заходів, що розроблені дугоподібними підпорними стінками. Тераси, що проектуються, сполучаються амфітеатром для глядачів, що має шість рівнів для сидіння змінної ширини. (п. 11 Проекту)

Згідно додатку до експертного звіту № 10-0286-18 щодо робочого проекту «Реконстркуція площі Миру» коригування, а саме розділу Генплан вбачається наступне.

Проектом передбачені наступні роботи: демонтаж існуючого бетонного покриття пішохідних доріжок і бортового каменю; фрезерування існуючого асфальтобетонного покриття проїзної частини і бортового каменю; улаштування амфітеатру, безчашечного фонтану, реконструкція існуючого фонтану; улаштування майданчику для встановлення сцени та майданчиків для паркування велосипедів; для відвідувачів площі передбачається будівництво громадського туалету, який знаходиться в сквері Профспілок, що безпосередньо примикає до території проектування; улаштування нового тротуарного покриття з бетонних фігурних плиток (ФЕЗ) та гранітних плит; улаштування газонів з суміші багаторічних трав та квітників з завезенням родючого шару грунту; улаштування підпірних стін; встановлення малих архітектурних форм (МАФ) - ліхтарі, урни, скульптурні композиції, флагштоки, лави по верхній грані підпірних стін.

З розділу Конструктивні рішення, вбачається, що проектом передбачено виконання стрічкового монолітного залізобетонного фундаменту підпірної стінки, стрічкового монолітного бетонного фундаменту лавок - обгороджування, монолітних залізобетонних основ сходів- лав амфітеатру та монолітних плит основної сцени.

Також відповідно до розділу Інженерне забезпечення, проектом передбачена заміна мереж теплопостачання, водопостачання та водовідведення у межах реконструкції площі.

17.05.2018 Відділом державного архітектурно - будівельного контролю Краматорської міської ради видано дозвіл на виконання будівельних робіт № ДЦ 112181371073. Дозвіл надано замовнику Управлінню капітального будівництва та перспективного розвитку міста Краматорської міської ради на об`єкт будівництва «Реконструкцію площі Миру» коригування, Донецька область, м. Краматорськ, площа Миру. (т.с. 2 а.с 126)

15.03.2019 відповідно до абз. 3 п.п. 3 п. 2 резолютивної частини протоколу онлайн - засідання Комітету забезпечення доступності осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до об`єктів соціальної та інженерно - транспортної інфраструктури Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства України (далі - протокол онлайн - засідання) було вирішено здійснити перевірку дотримання вимог ДБН в частині доступності для МГБ (маломобільних груп населення) на об`єкті будівництва: «Реконструкція площі Миру» . (т.с. 2 а.с. 19-22)

04.04.2019 направлений лист разом з вимогою №1 головного інспектора будівельного нагляду від 04.04.2019 щодо надання документів на підставі яких було видано дозвіл на виконання будівельних робіт на об`єкт будівництва. (т.с. 2 а.с. 23-24)

04.04.2019 складена довідка документальної перевірки, якою встановлено, що проектна документація на об`єкт будівництва: Реконструкція площі Миру розроблена з порушенням вимог ДБН В.2.2-17:2006 Доступність будівель і споруд для мало мобільних груп населення , а саме: п. 4.3 щодо забезпечення доступності місць цільового відвідування безперешкодного переміщення; безпеки шляхів руху; своєчасного отримання МГН повноцінної і якісної інформації, яка дозволяє орієнтуватися в просторі; п.4.4 щодо необхідності застосування спеціалізованих елементів, що враховують специфічні потреби інвалідів; п.5.1 щодо системи засобів орієнтації для людей з вадами зору та інформаційної підтримки, яка повинна бути забезпечена на всіх шляхах руху, доступних для МГН на весь час експлуатації. Враховуючи зазначене Відділом прийнято рішення про видачу дозволу виконання будівельних робіт на зазначеному об`єкті, що є порушенням: ч. 4 ст.37 Закону № 3038 (видача дозволу на виконання будівельних робіт на підставі документів, які не відповідають вимогам законодавства, що є підставою для відмови у їх видачі).

З зазначеної довідки вбачається, що також було запропоновано провести позапланову перевірку діяльності Відділу державного архітектурно - будівельного контролю Краматорської міської ради, а саме дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час прийняття рішення про видачу дозволу на виконання будівельних робіт ДЦ 1121181371073 від 17.05.2018 «Реконструкція площі Миру» (коригування), місце розташування: Донецька область, м. Краматорськ, пл. Миру» . (т. с. 2 а.с. 25)

На підставі наказу № 368 від 05.04.2019 р. Державної архітектурно - будівельної інспекції України «Про проведення позапланової перевірки» відповідно до ст. 41-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» , пп. 5 п. 15 Порядку здійснення державного архітектурного - будівельного нагляду, затвердженого постановою КМУ від 19.08.2015 № 698, на підставі Довідки про результати документальної перевірки від 04.04.2019, наказано провести позапланову перевірку з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження відділом державного архітектурно-будівельного контролю Краматорської міської ради містобудівної діяльності, а саме: під час прийняття рішення про видачу дозволу на виконання будівельних робіт від 17.05.2018 № ДЦ 112181371073 на об`єкт за адресою площа Миру, м. Краматорськ, Донецька область. (т.с. 2 а.с. 26)

05.04.2019 складено направлення на проведення позапланової перевірки № 02-005 відділу державного архітектурно - будівельного контролю Краматорської міської ради (т.с. 2 а.с. 27)

За результатами позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил відділом державного архітектурно - будівельного контролю Краматорської міської ради складено акт від 08.04.2019 р. (т.с. 2 а.с. 28-29)

Актом перевірки встановлено порушення законодавства у сфері містобудівної діяльності, а саме: ч. 3 і ч. 4 ст. 37 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (видача дозволу на виконання будівельних робіт на підставі документів, які не відповідають вимогам законодавства, що є підставою для відмови у їх видачі).

Як вбачається з акту, в ході перевірки документів, які подані разом із заявою на отримання Дозволу встановлено факт порушення Відділом ч. 3 і 4 ст. 37 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та пунктів 28-30 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою КМУ від 13.04.2011 р. № 466 (Порядок), в наслідок видачі Дозволу за наявності передбачених п. 1 ч. ст. 37 Закону та п. 30 Порядку підстав для відмови у видачі дозволу, а саме: неподання документів, необхідних для прийняття рішення про видачу такого Дозволу, яке полягає в тому, що до заяви замовника про отримання Дозволу не додана копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфікції (при цьому відповідно до наданої проектної документації під час будівництва передбачається виконання стрічкового монолітного залізобетонного фундаменту підпірної стінки, стрічкового монолітного бетонного фундаменту лавок - обгороджування, монолітних залізобетонних основ сходів, монолітних плит основи сцени та нове будівництво громадського туалету, тобто реконструкція парку здійснюється із змінами зовнішніх розмірів фундаментів у плані); невідповідність поданих документів вимогам законодавства, яке полягає в тому, що проектна документація на будівництво розроблена без належних вихідних даних, а саме - без містобудівних умов та обмежень, що є порушенням ч. 5 ст. 26, ст. 29 Закону та пунктів 3 і 4 Порядку розроблення проектної документації на будівництво об`єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.05.2011 № 45.

08.04.2019 на підставі акту перевірки відповідачем був складений припис 02/3 про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, яким зобов`язано відповідача (відділ державного архітектурного-будівельного контролю Краматорської міської ради) привести у відповідність до вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності документацію щодо видачі Дозволу на виконання будівельних робіт на об`єкт «Реконструкція площі Миру» Коригування. місто Краматорськ, площа Миру» . Заходи здійснити в строк до 08.10.2019 р. (т. с. 2 а. с. 31)

Також на підставі акту перевірки від 08.04.2019 прийнято рішення № 3 від 08.04.2019 про зупинення дії дозволу на виконання будівельних робіт ДЦ 112181371073 від 17.05.2018 «Реконструкція площі Миру» . (т. с. 2 а. с. 30)

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та фактам, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1-4 статті 41-1 Закону № 3038, Державний архітектурно-будівельний нагляд - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.

Державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

З метою здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду головні інспектори будівельного нагляду:

1) перевіряють законність рішень у сфері містобудівної діяльності, прийнятих об`єктами нагляду;

2) витребовують від органів державної влади, фізичних та юридичних осіб документи і матеріали щодо предмета нагляду, одержують інформацію з автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та баз даних, створених органами державної влади;

3) мають право безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів, приміщень, документів та матеріалів, необхідних для здійснення нагляду;

4) вимагають від органів державного архітектурно-будівельного контролю проведення перевірок у разі наявності ознак порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил;

5) залучають у разі потреби до здійснення нагляду фахівців підприємств, установ, організацій, контрольних і фінансових органів.

У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об`єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право:

1) видавати обов`язкові до виконання об`єктами нагляду приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності;

2) притягати посадових осіб об`єктів нагляду до відповідальності за вчинені правопорушення відповідно до закону;

3) ініціювати притягнення посадових осіб об`єктів нагляду до дисциплінарної відповідальності;

4) вносити подання про звільнення посадової особи об`єкта нагляду до органу, який здійснив його призначення;

5) вносити подання про позбавлення права виконувати певні види робіт посадової особи об`єкта нагляду до органу, яким таке право надавалося;

6) скасовувати чи зупиняти дію рішень, прийнятих об`єктами нагляду відповідно до визначених цим Законом повноважень, які порушують вимоги містобудівного законодавства, з одночасним складанням протоколу відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення та подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.

За невиконання письмових вимог головних інспекторів будівельного нагляду посадові особи об`єктів нагляду несуть відповідальність відповідно до закону.

Про скасування рішень, прийнятих об`єктами нагляду, головний інспектор будівельного нагляду повідомляє голову відповідного органу місцевого самоврядування для прийняття рішення про притягнення до дисциплінарної відповідальності винної особи.

Механізм здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду визначений Порядком № 698.

Пунктом 2 Порядку № 698 передбачено, що нагляд здійснюється Держархбудінспекцією через головних інспекторів будівельного нагляду шляхом проведення планових, позапланових, документальних і камеральних перевірок.

Перевірки проводяться головним інспектором будівельного нагляду або кількома головними інспекторами будівельного нагляду.

Згідно з пунктом 3 Порядку № 698, основними завданнями нагляду є: 1) виявлення, припинення та запобігання порушенню уповноваженими органами містобудування та архітектури, визначеними відповідно до статті 13 Закону України Про архітектурну діяльність , органами державного архітектурно-будівельного контролю, визначеними відповідно до статті 6 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» , іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності; 2) скасування чи зупинення дії рішень, прийнятих з порушенням вимог містобудівного законодавства об`єктами нагляду, зокрема щодо документів, які дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування або анулювання зазначених документів; 3) притягнення посадових осіб об`єктів нагляду до відповідальності відповідно до закону

За пп.1 п. 4 Порядку, з метою здійснення нагляду головні інспектори будівельного нагляду перевіряють законність рішень у сфері містобудівної діяльності, прийнятих об`єктами нагляду.

Відповідно до пункту 5 Порядку № 698, у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об`єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право: 1) видавати обов`язкові до виконання об`єктами нагляду приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; 2) притягати посадових осіб об`єктів нагляду до відповідальності за вчинені правопорушення відповідно до закону; 3) письмово ініціювати притягнення посадових осіб об`єктів нагляду до дисциплінарної відповідальності; 4) вносити письмове подання про звільнення посадової особи об`єкта нагляду до органу, який здійснив її призначення; 5) вносити письмове подання про позбавлення посадової особи об`єкта нагляду права виконувати певні види робіт до органу, яким таке право надавалося; 6) скасовувати чи зупиняти дію прийнятих об`єктами нагляду відповідно до визначених Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» повноважень рішень, які порушують вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, з подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті Держархбудінспекції.

Системний аналіз наведених норм Закону № 3038 та Порядку, дає підстави дійти висновку про те, що зазначеними нормами передбачено перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил у формі державного архітектурно-будівельного контролю та державного архітектурно-будівельного нагляду, які відрізняються суб`єктами та об`єктами перевірки. Так, контроль передбачає систему заходів щодо перевірки дотримання суб`єктами господарської діяльності (замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, а нагляд здійснюється щодо уповноважених органів містобудування та архітектури.

Згідно п. 14 Порядку, позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена квартальним планом роботи Держархбудінспекції.

Позапланова перевірка проводиться з виїздом на об`єкт нагляду.

За пп. 5 п. 15 Порядку, підставами для проведення позапланової перевірки є виявлення за результатами камеральної чи документальної перевірки відомостей про порушення об`єктом нагляду вимог законодавства під час виконання ним повноважень у сфері містобудівної діяльності.

Відповідно до п. 16 Порядку, позапланова перевірка проводиться на підставі наказу Держархбудінспекції та направлення на проведення перевірки за формою згідно з додатком 1.

Під час проведення позапланової перевірки з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для її проведення.

Позапланова перевірка того самого об`єкта нагляду з питань, які були предметом позапланової перевірки, не допускається, крім випадків виявлення недостовірних даних, що надавалися під час такої перевірки.

За положенням п. 20, 22 Порядку, камеральною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться з метою виявлення і усунення порушень, допущених під час внесення інформації в єдиний реєстр документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, на підставі відомостей, зазначених у цьому реєстрі, містобудівному кадастрі, а також тих, що відображені у звітності об`єкта нагляду.

За результатами камеральної та документальної перевірки в разі наявності відомостей про ознаки вчинення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності складається довідка за формою згідно з додатком 3, на підставі якої протягом п`яти робочих днів з дня її складення керівником Держархбудінспекції приймається рішення про проведення позапланової перевірки.

Системний аналіз наведених норм дає висновок, що підставами для проведення позапланової перевірки є виявлення за результатами камеральної чи документальної перевірки відомостей про порушення об`єктом нагляду вимог законодавства під час виконання ним повноважень у сфері містобудівної діяльності, що визначено в довідці камеральної чи документальної перевірки.

Як зазналось, щодо позивача проведена документальна перевірка, за результатами якої складено довідку 04.04.2019, якою встановлено, що проектна документація на об`єкт будівництва: Реконструкція площі Миру розроблена з порушенням вимог ДБН В.2.2-17:2006 Доступність будівель і споруд для мало мобільних груп населення . Відділом прийнято рішення про видачу дозволу виконання будівельних робіт на зазначеному об`єкті, що є порушенням: ч. 4 ст.37 Закону № 3038 (видача дозволу на виконання будівельних робіт на підставі документів, які не відповідають вимогам законодавства, що є підставою для відмови у їх видачі). Також було запропоновано провести позапланову перевірку діяльності Відділу державного архітектурно - будівельного контролю Краматорської міської ради, а саме дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час прийняття рішення про видачу дозволу на виконання будівельних робіт ДЦ 1121181371073 від 17.05.2018 р. «Реконструкція площі Миру» (коригування), місце розташування: Донецька область, м. Краматорськ, пл. Миру» .

Відповідно до ст. 41-1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» , пп. 5 п. 15 Порядку здійснення державного архітектурного - будівельного нагляду, затвердженого постановою КМУ від 19.08.2015 № 698, Довідки про результати документальної перевірки від 04.04.2019, прийнято наказ № 368 від 05.04.2019 Державної архітектурно - будівельної інспекції України «Про проведення позапланової перевірки» з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження відділом державного архітектурно-будівельного контролю Краматорської міської ради містобудівної діяльності, а саме: під час прийняття рішення про видачу дозволу на виконання будівельних робіт від 17.05.2018 № ДЦ 112181371073 на об`єкт за адресою площа Миру, м. Краматорськ, Донецька область.

Тобто, позапланова перевірка призначена на підставі довідки складеної за результатами документальної перевірки відомостей про порушення відділом державного архітектурного-будівельного контролю Краматорської міської ради вимог законодавства під час виконання ним повноважень у сфері містобудівної діяльності.

З урахуванням вищевикладеного, відповідач при здійсненні державного архітектурно-будівельного нагляду щодо дотримання уповноваженим органом містобудування, а саме відділу державного архітектурного-будівельного контролю Краматорської міської ради, вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил діяв у межах повноважень, визначених Законом.

Відповідно до п. 23 Порядку, за результатами планової або позапланової перевірки головний інспектор будівельного нагляду, який проводив перевірку, складає акт перевірки за формою згідно з додатком 4.

Згідно п. 29 Порядку, у разі виявлення головним інспектором будівельного нагляду під час проведення перевірки порушення, відповідальність за яке встановлена законом, складається протокол про правопорушення за формою, встановленою Мінрегіоном. У разі виявлення головним інспектором будівельного нагляду під час проведення перевірки порушення, яке може бути усунуто, видається припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності (далі - припис) за формою згідно з додатком 5.

Припис складається у двох примірниках. Один примірник надається керівнику об`єкта нагляду, або його заступнику, або уповноваженій керівником особі, другий залишається у головного інспектора будівельного нагляду, який його видав.

Відповідно до п. 32 Порядку, якщо рішення об`єкта нагляду порушує вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, таке рішення скасовується або його дія зупиняється в разі можливості усунення виявлених порушень.

Про скасування або зупинення дії рішення об`єкта нагляду головним інспектором будівельного нагляду приймається рішення за формою згідно з додатком 6, яке надсилається об`єкту нагляду протягом трьох робочих днів з дати його прийняття рекомендованим листом з описом вкладення з повідомленням про вручення.

У разі зупинення дії рішення об`єкт нагляду вживає заходів щодо усунення порушень, зазначених у рішенні про зупинення, та про результати повідомляє головному інспектору будівельного нагляду, який прийняв таке рішення.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти висновку про те, що до повноважень головних інспекторів будівельного нагляду, в межах здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, входить проведення перевірок щодо дотримання уповноваженими органами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил і у разі виявлення порушень об`єктами нагляду, скасовувати чи зупиняти дії прийнятих ними рішень та видавати припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.

Аналогічний правовий висновок викладено, зокрема, у постановах Верховного Суду від 31.05.2019 у справі №823/687/18, від 03.10.2019 у справі №823/2149/18, від 18.10.2019 у справі №821/140/18, від 20.10.2019 у справі №826/12171/17, від 20.12.2019 у справі №826/12171/17.

Зазначене спростовує посилання апелянта на необхідність ознайомлення з приписом замовника, а не лише позивача, та те, що у позивача відсутні правові повноваження щодо усунення порушень.

Щодо встановленого порушення, яке знайшло своє відображення в акті від 08.04.2019 р. та спірних рішеннях, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1- 4статті 37 Закону № 3038, право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками або підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України "Про оцінку впливу на довкілля", підключення об`єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після отримання дозволу на виконання будівельних робіт.

Дозвіл на виконання будівельних робіт видається органами державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.

За наявності дозволу на виконання будівельних робіт отримання замовником та генеральним підрядником чи підрядником (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) інших документів дозвільного характеру для виконання будівельних робіт та видалення зелених насаджень у межах будівельного майданчика не вимагається.

Для отримання дозволу подається заява, до якої додаються: 1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію; 2) копія розпорядчого документа щодо комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду у разі здійснення комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності (замість копії документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою); 3) проектна документація на будівництво, розроблена та затверджена в установленому законодавством порядку; 4) копія документа, що посвідчує право власності на будинок чи споруду, або згода його власника, засвідчена у встановленому законодавством порядку, на проведення будівельних робіт у разі здійснення реконструкції, реставрації чи капітального ремонту; 5) копії документів про призначення осіб, відповідальних за виконання будівельних робіт, та осіб, які здійснюють авторський і технічний нагляд; 6) інформація про ліцензію, що дає право на виконання будівельних робіт, та кваліфікаційні сертифікати; 7) результати оцінки впливу на довкілля у випадках, визначених Законом України "Про оцінку впливу на довкілля".

Відмова у видачі дозволу на виконання будівельних робіт видається заявнику в письмовому вигляді з відповідним обґрунтуванням у строк, передбачений для видачі дозволу.

Підставою для відмови у видачі дозволу на виконання будівельних робіт є: 1) неподання документів, необхідних для прийняття рішення про видачу такого дозволу; 2) невідповідність поданих документів вимогам законодавства; 3) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах; 4) результати оцінки впливу на довкілля у випадках, визначених Законом України "Про оцінку впливу на довкілля".

За положенням п. 27 - 30 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 р. № 466 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 серпня 2015 р. № 747), дозвіл видається на безоплатній основі відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю за формою, наведеною у додатку 9 до цього Порядку.

Замовник (його уповноважена особа) подає особисто або надсилає рекомендованим листом з описом вкладення чи через електронну систему здійснення декларативних та дозвільних процедур у будівництві до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю заяву про отримання дозволу за формою, наведеною у додатку 10 до цього Порядку.

До заяви додаються: копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію (крім випадків, визначених пунктом 7 цього Порядку); копія розпорядчого документа щодо комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду у разі здійснення комплексної реконструкції кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності (замість копії документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою); проектна документація на будівництво, розроблена та затверджена в установленому законодавством порядку; копія документа, що посвідчує право власності на будинок чи споруду, або згода його власника, засвідчена у встановленому законодавством порядку, на проведення будівельних робіт у разі здійснення реконструкції, реставрації, капітального ремонту; копії документів про призначення осіб, відповідальних за виконання будівельних робіт, та осіб, які здійснюють авторський і технічний нагляд; інформація про ліцензію, що дає право на виконання будівельних робіт, та кваліфікаційні сертифікати.

Орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви приймає рішення про надання дозволу або відмову у його видачі.

Під час розгляду заяви орган державного архітектурно-будівельного контролю перевіряє наявність відомостей про: відповідний кваліфікаційний сертифікат відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов`язаних із створенням об`єктів архітектури, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 554 «Деякі питання професійної атестації відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов`язаних із створенням об`єктів архітектури» (Офіційний вісник України, 2011 р., № 41, ст. 1668) у реєстрі атестованих осіб; ліцензію на провадження господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми та значними наслідками, на офіційному веб-сайті Держархбудінспекції.

Підставою для відмови у видачі дозволу є: неподання документів, необхідних для прийняття рішення про видачу такого дозволу; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; виявлення недостовірних відомостей у поданих документах.

Системний аналіз наведених норм права в контексті конкретних обставин справи дає підстави для такого висновку, що неподання документів, необхідних для прийняття рішення про видачу такого дозволу є підставою для відмови у видачі дозволу.

Як зазначалось, в акті відповідачем зазначено про неподання Управлінням капітального будівництва та перспективного розвитку міста Краматорської міської ради копії документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфікції (при цьому відповідно до наданої проектної документації під час будівництва передбачається виконання стрічкового монолітного залізобетонного фундаменту підпірної стінки, стрічкового монолітного бетонного фундаменту лавок - обгороджування, монолітних залізобетонних основ сходів, монолітних плит основи сцени та нове будівництво громадського туалету, тобто реконструкція парку здійснюється із змінами зовнішніх розмірів фундаментів у плані). Також, зазначено про невідповідність поданих документів вимогам законодавства, а саме, проектна документація на будівництво розроблена без належних вихідних даних, а саме - без містобудівних умов та обмежень, що є порушенням ч. 5 ст. 26, ст. 29 Закону та пунктів 3 і 4 Порядку розроблення проектної документації на будівництво об`єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.05.2011 № 45.

Відповідно до статті 1 Закону України Про архітектурну діяльність , архітектурна діяльність - діяльність по створенню об`єктів архітектури, яка включає творчий процес пошуку архітектурного рішення та його втілення, координацію дій учасників розроблення всіх складових частин проектів з планування, забудови і благоустрою територій, будівництва (нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту) будівель і споруд, здійснення архітектурно-будівельного контролю і авторського нагляду за їх будівництвом, а також здійснення науково-дослідної та викладацької роботи у цій сфері.

Проект - документація для будівництва об`єктів архітектури, що складається з креслень, графічних і текстових матеріалів, інженерних і кошторисних розрахунків, які визначають містобудівні, об`ємно-планувальні, архітектурні, конструктивні, технічні та технологічні рішення, вартісні показники конкретного об`єкта архітектури, та відповідає вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил.

Завдання на проектування - документ, у якому містяться обґрунтовані в межах законодавства вимоги замовника до планувальних, архітектурних, інженерних і технологічних рішень та властивостей об`єкта архітектури, його основних параметрів, вартості та організації його будівництва і який складається відповідно до містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, технічних умов.

Погодження проекту - процедура встановлення відповідності проектних рішень вихідним даним на проектування.

Експертиза - діяльність фахівців-експертів, які мають відповідні кваліфікаційні сертифікати і за дорученням замовника надають звіти щодо відповідності проектних рішень вимогам законодавства, державним нормам, стандартам, будівельним нормам і правилам та які несуть відповідальність за достовірність наданих звітів.

Замовник - фізична або юридична особа, яка має у власності або у користуванні земельну ділянку, подала у встановленому законодавством порядку заяву (клопотання) щодо її забудови для здійснення будівництва або зміни (у тому числі шляхом знесення) об`єкта містобудування.

За статтею 8 зазначеного Закону, робоча документація для будівництва (реконструкції, реставрації, капітального ремонту) об`єкта архітектури виконується відповідно до державних стандартів, норм і правил на підставі затвердженого проекту.

Робоча документація для будівництва або авторський нагляд за її розробкою виконуються за участю архітектора - автора затвердженого проекту відповідно до укладеного договору на розроблення проекту цього об`єкта архітектури.

Відповідно до статті 9 Закону України Про архітектурну діяльність , будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України Про регулювання містобудівної діяльності .

Статтею 1 Закону 3038 визначено, що містобудівна документація це затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.

Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

За положенням ч. 1, 5 статті 26 Закону № 3038, забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва.

Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.

За ч. 1-3, 5 статті 29 Закону, основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.

Фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника, до якої додаються: 1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію; 2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації); 3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; 4) витяг із Державного земельного кадастру.

Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва.

Цей перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним.

Витяг з містобудівного кадастру для формування містобудівних умов та обмежень до документів замовника додає служба містобудівного кадастру (у разі її утворення).

Перелік об`єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування.

За частиною 4-5 статті 34 Закону, реконструкція, реставрація або капітальний ремонт об`єктів будівництва без зміни зовнішніх геометричних розмірів їхніх фундаментів у плані, реконструкція або капітальний ремонт автомобільних доріг, залізничних колій, ліній електропередачі, зв`язку, трубопроводів, інших лінійних комунікацій у межах земель їх розміщення, а також комплексна реконструкція кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду і нове будівництво об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури відповідно до містобудівної документації на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності можуть здійснюватися за відсутності документа, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкою.

Контроль за виконанням підготовчих та будівельних робіт здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю.

За частинами 2 - 4 статті 28 Закону № 3038, тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів".

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства України від 06 листопада 2017 року № 289 (який діяв на час виникнення спірних правовідносин) затверджено відповідний Перелік об`єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються (далі - Перелік № 289).

За п. 18 Переліку № 289, до даних об`єктів відноситься, встановлення малих архітектурних форм, зовнішньої реклами, огородження територій та ділянок, реконструкція елементів благоустрою без знесення (перенесення) інших споруд чи комунікацій.

Положеннями пункту 2 Порядку №466 передбачено, що будівельні роботи - роботи з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту.

За п. 5 Порядку №466, будівельні роботи можуть виконуватися замовником після отримання документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або договору суперфіцію та: подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт - щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) та об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта; видачі замовнику дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками.

Згідно пункту 7 Порядку № 466, реконструкція, реставрація або капітальний ремонт об`єктів будівництва без зміни зовнішніх геометричних розмірів їхніх фундаментів у плані, реконструкція або капітальний ремонт автомобільних доріг, залізничних колій, ліній електропередачі, зв`язку, трубопроводів, інших лінійних комунікацій у межах земель їх розміщення, а також комплексна реконструкція кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду і нове будівництво об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури відповідно до містобудівної документації на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності можуть здійснюватися за відсутності документа, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкою.

Отже, за відсутності документу, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, може здійснюватися реконструкція об`єкту тільки за умови залишення без змін елементів несучих і огороджувальних конструкцій та зовнішніх геометричних розмірів їхніх фундаментів у плані. Також, реконструкція об`єкту, повинна здійснюватися за наявності містобудівних умов та обмежень, за винятком об`єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються визначених Наказом № 289.

За статтею 1 Закону України Про благоустрій населених пунктів , благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.

Територія - сукупність земельних ділянок, які використовуються для розміщення об`єктів благоустрою населених пунктів: парків, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, шляхів, площ, майданів, набережних, прибудинкових територій, пляжів, кладовищ, рекреаційних, оздоровчих, навчальних, спортивних, історико-культурних об`єктів, об`єктів промисловості, комунально-складських та інших об`єктів у межах населеного пункту.

Статтею 13 Закону України Про благоустрій населених пунктів визначено, що до об`єктів благоустрою населених пунктів належать: 1) території загального користування: а) парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки - пам`ятки садово-паркового мистецтва, спортивні, дитячі, історичні, національні, меморіальні та інші: а), рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики; б) пам`ятки культурної та історичної спадщини; в) майдани, площі, бульвари, проспекти; г) вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки; ґ) пляжі; д) кладовища; е) інші території загального користування; 2) прибудинкові території; 3) території будівель та споруд інженерного захисту територій; 4) території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.

До об`єктів благоустрою можуть належати також інші території в межах населеного пункту.

За положенням статті 21 зазначеного Закону, елементами (частинами) об`єктів благоустрою є: 1) покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм і стандартів; 2) зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях; 3) будівлі та споруди системи збирання і вивезення відходів; 4) засоби та обладнання зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами; 5) технічні засоби регулювання дорожнього руху; 6) будівлі та споруди системи інженерного захисту території; 7) комплекси та об`єкти монументального мистецтва, декоративні фонтани і басейни, штучні паркові водоспади; 8) обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків; 9) малі архітектурні форми; 10) інші елементи благоустрою, визначені нормативно-правовими актами.

Мала архітектурна форма - це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою.

До малих архітектурних форм належать: альтанки, павільйони, навіси; паркові арки (аркади) і колони (колонади); вуличні вази, вазони і амфори; декоративна та ігрова скульптура; вуличні меблі (лавки, лави, столи); сходи, балюстради; паркові містки; огорожі, ворота, ґрати; інформаційні стенди, дошки, вивіски; інші елементи благоустрою, визначені законодавством.

Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил.

Державні будівельні норми А.2.2-3-2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво (далі ДБН А.2.2-3-2014) встановлюють склад та зміст проектної документації на нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт та технічне переоснащення будинків, будівель, споруд будь-якого призначення, їх комплексів або їх частин, лінійних об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури. Додаткові вимоги до об`єктів галузевої специфіки встановлюються галузевими будівельними нормами та нормативними документами, прийнятими відповідно до законодавства. Вимоги щодо складу та змісту проектної документації на реставрацію об`єктів культурної спадщини; на об`єкти, що споруджуються за межами України за рахунок її бюджетних інвестицій; при ліквідації наслідків аварій і катастроф; на консервацію та розконсервацію об`єктів будівництва встановлюються окремими будівельними нормами та нормативними документами з урахуванням положень цих норм.

У п. 3.12 Розділу 3 Терміни та визначення понять ДБН А.2.2-3-2014 визначено, що об`єктами будівництва є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси або їх частини, лінійні об`єкти інженерно-транспортної інфраструктури.

За п. 3.1 та 3.2 Розділу 3 ДБН А.2.2-3-2014, будівля - різновид споруди, що складається з несучих та огороджувальних або сполучених (несучо-огороджувальних) конструкцій, які утворюють наземні або підземні приміщення, призначені для життєдіяльності людей та виробництва продукції.

Будівництво - нове будівництво, реконструкція, капітальний ремонт та технічне переоснащення об`єктів будівництва.

За п.3.11 Розділу 3 ДБН А.2.2-3-2014, нове будівництво - будівництво будинків, будівель, споруд, їх комплексів, що здійснюється з метою створення об`єктів виробничого і невиробничого призначення, а також лінійних об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури, в тому числі добудова зупинених об`єктів незавершеного будівництва.

У п. 3.22 Розділу 3 ДБН А.2.2-3-2014 визначено, що споруда - штучно створений об`ємний, площинний або лінійний об`єкт, що має природні або штучні просторові межі, призначений для досягнення певних цілей

У п. 3.21 Розділу 3 ДБН А.2.2-3-2014 визначено, що реконструкція є перебудова введеного в експлуатацію в установленому порядку об`єкту будівництва, що передбачає зміну його геометричних розмірів та/або функціонального призначення, в наслідок чого відбувається зміна основних техніко-економічних показників (кількість продукції, потужність тощо), забезпечується удосконалення виробництва, підвищення його технікоекономічного рівня та якості продукції, що виготовляється, поліпшення умов експлуатації та якості послуг. Реконструкція передбачає повне або часткове збереження елементів несучих і огороджувальних конструкцій та призупинення на час виконання робіт експлуатації об`єкту в цілому або його частин (за умови їх автономності).

Відповідно до пункту 21 Порядку № 45, проектна документація затверджується відповідно до Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 травня 2011 року № 560.

Положеннями пункту шостого Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи, затвердженого постановою КМУ від 11 травня 2011 року № 560, (далі - Порядок №560) визначено, що метою проведення експертизи проектів будівництва (далі - експертиза) є визначення якості проектних рішень шляхом виявлення відхилень від вимог до міцності, надійності та довговічності будинків і споруд, їх експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, у тому числі до доступності осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення, санітарного і епідеміологічного благополуччя населення, охорони праці, екології, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, енергозбереження і енергоефективності, кошторисної частини проекту будівництва. Експертиза є завершальним етапом розроблення проектів будівництва.

Як вбачається з матеріалів справи, проектною документацією та Експертним звітом щодо розгляду проектної документації від 12.04.2018 № 10-0286-18 передбачено влаштування великої кількості підпірних стін, виконання стрічкового монолітного залізобетонного фундаменту підпірної стінки, стрічкового монолітного бетонного фундаменту лавок-обгороджування та монолітних залізобетонних основ сходів-лав амфітеатру та монолітних плит основи сцени.

Ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 07 квітня 2020 року задоволено клопотання Виконавчого комітету Краматорської міської ради, призначено у справі №200/8596/19-а судову будівельно-технічну експертизу, судом поставлено перед експертом наступні питання: 1) Чи потрібні для проектування об`єкту будівництва «Реконструкція площі Миру» , який розташований за адресою: 84313, Донецької області, м. Краматорськ, площа Миру, в залежності від характеру проведення будівельних робіт, отримання Замовником будівництва - Управлінням капітального будівництва та перспективного розвитку міста Краматорської міської ради, містобудівних умов та обмежень, копії документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копії договору суперфікції; 2) Чи необхідно отримання дозволу на виконання будівельних робіт на вищевказаний об`єкт , враховуючи характер виконаних робіт. Проведення експертизи доручено Донецькому науково-дослідному інституту судових експертиз.

Відповідно до висновку експерта № 3087-3088 від 24.06.2020 Донецького науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України за результатами проведення судової будівельно-технічної експертизи, призначеної ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 07 квітня 2020 року: 1) відповідно до п. 18 Переліку об`єктів будівництва для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються , редакція Наказу від 07.07.2011 № 109 (встановлення малих архітектурних форм, реконструкція елементів благоустрою без знесення (перенесення) інших споруд чи комунікацій), роботи на об`єкті Реконструкція площі Миру , які зазначені Робочому проекті Реконструкція площі Миру коригування , відноситься до тих, на які містобудівні умови та обмеження не надаються, тобто для проектування об`єкту будівництва Реконструкція площі Миру , який розташований за адресою: 84313, Донецької області, м. Краматорськ, площа Миру - містобудівні умови та обмеження не потрібні; 2) Перелік проведення будівельних робіт згідно робочого проекту Реконструкція площі Миру коригування містить роботи, які не відносяться до Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію , затверджено Постановою Кабінету міністрів України від 07.06.2017 № 406, тобто потрібно дозвіл на виконання будівельних робіт.

Ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 08 вересня 2020 року зобов`язано судових експертів Контимирову Вікторію Вікторівну та Саєнко Юрія Ігоровича з`явитись в судове засідання, для надання роз`яснень по зазначеному висновку експерта № 3087-3088 від 24.06.2020 і надання відповіді на питання суду та учасників справи.

Відповідно до пояснень експерта ОСОБА_1 , наданих суду у судовому засіданні, отримання Замовником будівництва містобудівних умов та обмежень, копії документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копії договору суперфікції, для проектування об`єкту будівництва Реконструкція площі Миру , з урахуванням характеру проведення будівельних робіт та перебування земельної ділянки у власності міської ради, не потрібно. Отримання дозволу на виконання будівельних робіт на вищевказаний об`єкт необхідно. Експерт також пояснив, що зазначений висновок ґрунтується на вимогах законодавства та характеру робіт передбачених проектною документацією.

Відповідно до ч.1, 2 статті 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

За частиною 1 статті 76 КАС України, достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Отже, враховуючи зазначені висновки та пояснення експерта, з яких вбачається, що оскільки проектна документація передбачає встановлення малих архітектурних форм, реконструкція елементів благоустрою без знесення (перенесення) інших споруд чи комунікацій, що передбачено п. 18 Переліком об`єктів будівництва для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, для проектування об`єкту будівництва Реконструкція площі Миру , який розташований за адресою: 84313, Донецької області, м. Краматорськ, площа Миру - містобудівні умови та обмеження не потрібні.

Таким чином, оскільки зазначені в проекті об`єкти будівництва не містить несучих конструкцій та споруд, які відносяться до фундаментів, тобто реконструкція відбувається в існуючих межах без зміни зовнішніх геометричних розмірів фундаментів у плані, а проектом передбачено реконструкція елементів благоустрою та відсутня необхідність в отриманні містобудівних умов та обмежень, тому документ, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою або договір суперфіцію, також не потрібен.

На підставі викладеного, оскільки до проектної документації було надано документи які, необхідні для прийняття рішення про видачу дозволу на виконання будівельних робіт, позивачем обґрунтовано був виданий такий дозвіл, відповідачем неправомірно було складено припис, щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, та відповідно, протиправно зупинено дію дозволу на виконання будівельних робіт.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що у зв`язку з неправильним застосуванням судом першої інстанції норм матеріального права, рішення суду підлягає скасуванню, з прийняттям нового судового рішення про задоволення позовних вимог.

Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись статями 139, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Виконавчого комітету Краматорської міської ради на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 10 грудня 2019 р. у справі № 200/8596/19-а - задовольнити.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 10 грудня 2019 р. у справі № 200/8596/19-а - скасувати.

Прийняти нове судове рішення.

Позовні вимоги задовольнити.

Скасувати рішення Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Донецькій області Державної архітектурно-будівельної інспекції України № 3 від 08.04.2019 про зупинення дії дозволу на виконання будівельних робіт ДЦ 112181371073 від 17.05.2018 «Реконструкція площі Миру» .

Скасувати припис Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Донецькій області Державної архітектурно-будівельної інспекції України № 02/3 про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності від 08.04.2019.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державна архітектурно-будівельна інспекція України (ЄДРПОУ 34691086) на користь Виконавчого комітету Краматорської міської ради (ЄДРПОУ 04052809) судові витрати пов`язані із проведенням експертиз в розмірі 49032 (сорок дев`ять тисяч тридцять дві) грн.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та відповідно до ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дати складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено та підписано колегією суддів 24 вересня 2020 року.

Головуючий Е.Г. Казначеєв

Судді І.Д. Компанієць

Л.В. Ястребова

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.09.2020
Оприлюднено25.09.2020
Номер документу91750871
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/8596/19-а

Ухвала від 18.05.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 18.05.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 24.02.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Олішевська В.В.

Ухвала від 18.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 14.12.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Постанова від 22.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 22.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Постанова від 22.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 08.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 07.04.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні