Постанова
від 17.09.2020 по справі 695/2984/18
ЧЕРКАСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ЧЕРКАСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Номер провадження 22-ц/821/1110/20Головуючий по 1 інстанції Справа № 695/2984/18 Категорія: 301010200 Середа Л. В. Доповідач в апеляційній інстанції Новіков О. М.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 вересня 2020 року м. Черкаси

Черкаський апеляційний суд в складі колегії суддів:

Новікова О.М., Храпка В.Д., Вініченка Б.Б., за участю секретаряЧуйко А.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси апеляційну скаргу заступника прокурора Черкаської області на рішення Золотоніського міськрайонного суду Черкаської області від 15 квітня 2020 року (повний текст рішення складено 27 квітня 2020 року) у справі за позовом Золотоніської місцевої прокуратури до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, Товариства з обмеженою відповідальністю Трівіса Фармінг , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , третя особа: на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, третя особа: Фермерське господарство Любава 2013 , про визнання незаконними та скасування наказів, витребування земельних ділянок -

в с т а н о в и в :

У вересні 2018 року Золотоніська місцева прокуратура звернулась з позовом до відповідачів, посилаючись на те, що в ході моніторингу додержання вимог земельного законодавства органами державної влади Золотоніська місцева прокуратура виявила порушення Головним управлінням Держгеокадастру в Черкаській області норм Земельного кодексу України під час розпорядження земельними ділянками.

Так, 26.06.2016 року до Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області звернулося 26 громадян про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Новодмитрівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області.

Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області наказами від 29.09.2016 надало дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих в адміністративних межах Новодмитрівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області за межами населеного пункту, у власність для ведення особистого селянського господарства.

Надалі наказами Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області затверджено документацію із землеустрою та надано у власність цим громадянам зі зміною цільового призначення земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства. Право власності на земельні ділянки вказаними громадянами зареєстровано у приватного нотаріуса Данилової О.В. (Черкаський міський нотаріальний округ).

В подальшому вказані земельні ділянки у їх власників придбало ТОВ Трівіса Фармінг на підставі договорів купівлі-продажу.

Таким чином, усі приватизовані фізичними особами землі, загальною площею 51,9966 га, наразі перебувають у власності ТОВ Трівіса Фармінг як землі, що надані для ведення особистого селянського господарства.

Вказані накази, на думку позивача, прийняті Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області з порушенням вимог діючого законодавства, що є підставою для визнання їх недійсними.

Землі, якими розпорядилося Головне управління Держгеокадастру Черкаській області, є землями резервного фонду, який призначається для подальшого перерозподілу та використання за цільовим призначенням переважно громадянами, зайнятими у соціальній сфері на селі, а також іншими особами, яких приймають у члени сільськогосподарських підприємств або які переселяються у сільську місцевість для постійного проживання. Реалізація вказаними особами права на отримання у власність (користування) земельної ділянки здійснюється ними добровільно, а саме за їх клопотанням.

Резервний фонд земель підлягає перерозподілу в першу чергу між працівниками державних та комунальних закладів, підприємств та організацій культури, освіти та охорони здоров`я та пенсіонерам з їх числа, які проживають у сільській місцевості та лише які мають право на подачу клопотання про виділ землі з резервного фонду, однак особи, яким були надані вказані земельні ділянки такими не є. Вказані накази Головного управління Держгеокадастру у Черкаські області про передачу земельних ділянок є неправомірними та такими, що суперечать земельному законодавству, оскільки наданням у власність вищевказаним громадянам земельних ділянок порушено виключний перелік осіб, які мають право на отримання земель резервного фонду.

Кожна з виділених та отриманих у власність земельних ділянок була частиною земельної ділянки, площею 60,7 га, яка перебувала в оренді ВАТ НВО Прогрес відповідно до договору оренди від 16.01.2011. Наказом в.о. начальника Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області Мироненка Д.О. від № 92 від 10.02.2016 вказану земельну ділянку було включено до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах.

Наказом також надано дозвіл на складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в оренду терміном на 7 років за рахунок земель державної власності сільськогосподарського призначення і технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки і затверджено умови продажу права оренди строком на 7 років. Частиною 3 ст. 136 ЗК України передбачено, що земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів. У порушення вказаних вимог закону 27.10.2016 зазначена земельна ділянка була поділена та передана у приватну власність 26 громадянам для ведення особистого селянського господарства.

Спірні земельні ділянки були приватизовані для спеціальних цілей - ведення особистого селянського господарства. Ніхто із заявників, які отримали спірні земельні ділянки, не планували використовувати їх для виробництва, переробки і споживання сільськогосподарської продукції, оскільки вказані земельні ділянки майже відразу та одночасно усіма громадянами були відчужені на користь ТОВ Трівіса Фармінг , яке не може мати на праві власності земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства і отримало у власність земельні ділянки поза передбаченою ст. 127 ЗК України обов`язковою процедурою - без проведення земельних торгів.

Головним управлінням при передачі земельної ділянки у власність порушено вимоги закону щодо поділу земельної ділянки площею 60,7 га та щодо зміни цільового призначення землі із товарного сільськогосподарського виробництва (що заборонено продавати) на особисте селянське господарство (що дозволено продавати).

При поділі земельної ділянки та передачі фізичним особам жодного рішення уповноваженим органом щодо зміни виду використання спірної земельної ділянки не приймалось та відповідна землевпорядна документація не розроблялась.

Визнання недійсним лише наказів не забезпечить відновлення порушеного права, оскільки усі спірні земельні ділянки були придбані ТОВ Трівіса Фармінг . Прийняття рішення про передачу земельної ділянки в приватну власність із земель державної чи комунальної власності позбавляє Український народ правомочностей власника землі. Оскільки Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області прийнято рішення про передання у власність фізичним особам спірних земельних ділянок державної власності, для ведення особистого селянського господарства, що суперечить інтересам держави, такі дії не можуть вважатися вираженням волі власника та прийнятими у спосіб й у межах повноважень, визначених законом, а тому земля підлягає витребуванню з чужого незаконного володіння на підставі ст. 388 ЦК України.

Посилаючись на такі доводи, прокуратура просила суд визнати незаконними та скасувати 26 наказів Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 27.10.2016, якими затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення відповідачам - фізичним особам для ведення особистого селянського господарства 26 земельних ділянок, які розташовані в адміністративних межах Новодмитрівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області. Крім того, позивач просив витребувати вказані земельні ділянки у ТОВ Трівіса Фармінг на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, а також стягнути із відповідачів на користь прокуратури Черкаської області сплачений судовий збір.

Рішенням Золотоніського міськрайонного суду Черкаської області від 15 квітня 2020 року у задоволенні позову відмовлено.

При цьому суд першої інстанції перевірив додержання закону під час проведення Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області процедури відчуження спірних земельних ділянок у власність громадян та не встановив порушень законодавства. У зв`язку з недоведеністю позовних вимог у задоволенні позову відмовлено. Суд виходив із того, що законодавством не передбачена заборона передачі земель резервного фонду не інакше як громадянам, зайнятих у соціальній сфері на селі, а також іншим особам, яких приймають у члени сільськогосподарських підприємств або які переселяються у сільську місцевість для постійного проживання. Відсутнє підтвердження про те, що спірні ділянки були частиною земельної ділянки площею 60,7 га за кадастровим номером 7121587800:06:006:0009. Станом на жовтень 2016 року не існувало перешкод для передачі земель у приватну власність. Вказана земельна ділянка не була виставлена на земельні торги, а тому обмеження, встановлені ч. 3 ст. 136 ЗК України, на таку земельну ділянку не розповсюджувались. Зміна цільового призначення земельної ділянки відбулась згідно з нормами чинного законодавства. Спірні земельні ділянки правомірно відчужені їхніми власниками товариству з обмеженою відповідальністю Трівіса Фармінг , основними видами діяльності якого є вирощування та переробка сільськогосподарської продукції.

Не погоджуючись з такими висновками, вважаючи рішення незаконним, прокуратура Черкаської області оскаржила його в апеляційному порядку.

Апелянт зазначає, що за результатами перевірки встановлено, що проекти землеустрою складені з порушенням закону, а саме: статтею 30 Земельного Кодексу України взагалі не передбачено можливість зміни цільового призначення земельних ділянок з товарного сільськогосподарського виробництва на особисте селянське господарство. На кадастровому плані земельних ділянок відсутні кадастрові номери. У Державному земельному кадастрі відсутні відмітки державного кадастрового реєстратора про проведення перевірки електронного документа та внесення відомостей до Державного земельного кадастру.

Всі клопотання про затвердження проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок до ГУ Держгеокадастру у Черкаській області подано представниками по дорученню ОСОБА_7 та ОСОБА_21 , які є одними із засновників ТОВ Трівіса Фармінг , у власність якого передано 26 земельних ділянок.

Доводи апеляційної скарги зводяться до наступного.

Законодавством, чинним на момент виникнення спірних правовідносин, передбачалось, що землі резервного фонду можуть бути перерозподілені між громадянами, які зайняті у соціальній сфері села, або приймаються у члени сільськогосподарських підприємств, або які переселяються у сільську місцевість для постійного проживання.

Однак 26 громадян, яким були надані у власність спірні земельні ділянки, проживали поза межами території сільської ради, не є членами КСП чи працівниками соціальної сфери.

Суд на вказане не звернув уваги та, на думку скаржника, помилково застосував до даних відносин ст.ст. 116 та 118 Земельного Кодексу України, які даних відносин не стосуються.

Земельна ділянка загальною площею 60,7 га, із якої було сформовано нові спірні земельні ділянки, на момент поділу була виставлена на торги, а тому відповідно до ч. 3 ст. 136 ЗК України не могла бути відчужена. Позивач вважає помилковим посилання суду першої інстанції на Методичні рекомендації щодо підготовки територіальними органами Держземагентства до продажу на земельних торгах прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності за рахунок коштів виконавців земельних торгів, затверджені наказом Державного агентства земельних ресурсів України 22.10.2014 №343, оскільки вони втратили свою чинність на момент подачі громадянами заяв про отримання спірних ділянок у власність.

Крім того, процедура поділу земельної ділянки площею 60,7 га була здійснена з порушенням правил її проведення. Так, для здійснення її поділу Головне управління повинно було спочатку зареєструвати право державної власності на цю ділянку, після цього розробити технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, а потім погодити її та затвердити. Натомість, ГУ Держгеокадастру у Черкаській області 06.11.2016 надало згоду на поділ земельної ділянки ПП Землемір , яке було замовником поділу, та поділ ділянки здійснено без затвердження документації.

При наданні земельних ділянок у власність громадян порушено порядок зміни їх цільового призначення з товарного сільськогосподарського виробництва (не можуть бути відчужені) на особисте селянське господарство (можуть відчужуватись).

Земельна ділянка площею 60,7 га перебувала в оренді у ПрАТ НВО Прогрес на підставі договору оренди від 12.07.2011 строком до 31.12.2015. 10.08.2016 набрало законної сили судове рішення, яким у поновленні договору оренди відмовлено. Суд дійшов хибного висновку, на думку скаржника, про те, що станом на жовтень 2016 не існувало перешкод для передачі земель у приватну власність. На підтвердження таких доводів апелянт вказує, що рішення суду першої інстанції, яким у поновленні договору оренди відмовлено, переглядалось в суді апеляційної інстанції, постанова Київського апеляційного суду набрала чинності лише 07.06.2017, а тому рішення суду першої інстанції набрало законної сили не 10.08.2016, а 07.06.2017. Тому в жовтні 2016 року існували об`єктивні перешкоди для передачі земельних ділянок у приватну власність громадянам.

Також прокуратура стверджує, що ТОВ Трівіса Фармінг не може бути власником земельних ділянок із цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, зміна цільового призначення яких у встановленому законом порядку не здійснена. Суб`єктом права на земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства можуть бути лише фізичні особи.

Апелянт вказує, що належним власником земельних ділянок в даному випадку є не громадяни, а держава, оскільки фізичні особи набули права на спірні ділянки на підставі незаконних рішень ГУ Держгеокадастру, які прийняті з перевищенням повноважень, тобто всупереч волі держави. Тому у 26 громадян право власності на земельні ділянки не виникло. Посилаючись на те, що земельні ділянки вибули із власності держави поза її волею, прокуратура просить витребувати їх із чужого незаконного володіння в порядку віндикації (ст. 388 ЦК України).

На підставі приведених доводів прокуратура Черкаської області просить рішення суду першої інстанції скасувати, ухвалити нове рішення про задоволення позову, стягнувши при цьому із відповідачів понесені прокуратурою судові витрати.

Не погоджуючись з апеляційною скаргою Головне управління Держгеокадастру в Черкаській області та ТОВ Трівіса Фармінг направили відзиви на апеляційну скаргу.

У відзиві Головне управління Держгеокадастру в Черкаській області зазначає, що його наказами, які наразі оскаржуються прокуратурою, не порушено порядок отримання земельних ділянок, передбачений ст. 118 Земельного Кодексу України. Законодавством не передбачені мінімальні строки розгляду заяв громадян, які бажають отримати у власність земельну ділянку. Законом не визначено імперативної заборони надавати земельні ділянки виключно громадянам, зайнятим у соціальній сфері на селі, особам, які є членами сільськогосподарських підприємств або які переселяються у сільську місцевість для проживання. Прокуратура не підтвердила, що особи, які проживали на території Новодмитрівської сільської ради, також виявляли бажання отримати земельні ділянки у власність. Зміна цільового призначення земель проведена управлінням відповідно до закону. Головне управління погоджується з висновком суду першої інстанції, що стосовно земельної ділянки площею 60,7 га не діяла заборона на відчуження, оскільки щодо неї не здійснювались підготовчі дії як до лоту земельних торгів та не приймалось рішення про продаж права на земельну ділянку сільськогосподарського призначення на земельних торгах.

На момент винесення наказу про включення до переліку (10.02.2016) всупереч доводам апелянта був чинним наказ Держземагентства від 22.10.2014 №343 про затвердження Методичних рекомендацій щодо підготовки територіальними органами Держземагентства до продажу на земельних торгах не земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності за рахунок виконавців земельних торгів (далі - Методичні рекомендації).

Заперечення ТОВ Трівіса Фармінг у відзиві аналогічні твердженням відзиву ГУ Держгеокадастру в Черкаській області та висновкам суду першої інстанції. Додатково ТОВ Трівіса Фармінг повідомляє, що позивач не надав доказів про укладення між організатором торгів та виконавцем земельних торгів на продаж земельної ділянки площею 60,7 га, тобто доказів на виставлення вказаної земельної ділянки на торги. Тому вважає, що обмеження, визначені п. 3 ст. 136 ЗК України на земельну ділянку не розповсюджувались. Відповідач вважає безпідставними твердження апеляційної скарги про порушення процедури погодження і затвердження документації із землеустрою щодо спірних ділянок за ст. 186 Земельного Кодексу України, оскільки вказані земельні ділянки були передані фізичним особам в порядку ч. 5 ст. 79-1 та ст.ст. 118, 186-1 Земельного Кодексу України. Зміна цільового призначення земель проведена відповідно до вимог ст. 20 ЗК України органом, наділеним відповідними повноваженнями на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Чинним законодавством не передбачено заборону на продаж земельних ділянок з цільовим призначення для ведення особистого селянського господарства юридичним особам, без зміни їхнього цільового призначення, а право особи на вільне розпорядження своєю власністю гарантоване Основним Законом України. Так як, на думку ТОВ Трівіса-Фармінг , порушень у видачі оспорюваних наказів не встановлено, тому відсутні також і підстави для витребування земельних ділянок у товариства. Посилаючись на принцип належного урядування державою, ТОВ Трівіса-Фармінг вказує, що втручання держави в особі позивача у право власності товариства, що обґрунтоване порушеннями, допущеними самою державою, не є виправданим.

Вважаючи аргументи апеляційної скарги безпідставними, відповідачі у відзивах просять скаргу залишити без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін.

Дослідивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла таких висновків.

Відповідно до ч.ч. 1, 2, 5 ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Рішення суду першої інстанції не відповідає зазначеним вимогам.

З матеріалів справи судом встановлено наступні обставини справи.

З наказу Головного Держгеокадастру в Черкаській області №ід 10.02.2016 вбачається, що до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах згідно з додатком включено земельну ділянку в межах Новодмитрівської сільської ради Золотоніського району з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 60,7 га за кадастровим номером 7121587800:06:006:0009 (т.1 а.с. 240-241).

26.06.2016 до Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області звернулося 30 громадян про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Новодмитрівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області.

Наказами Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області відповідно до ст.ст. 15-1, 118, 122, 123, 134 ЗК України 29.09.2016 вказаним громадянам надано дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих в адміністративних межах Новодмитрівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області за межами населеного пункту, у власність для ведення особистого селянського господарства.

У подальшому Управління Держгеокадастру у Золотоніському районі Черкаської області підготовило та видало довідки із статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями.

30.09.2016 до Управління надійшло 30 листів від ПП Землемір щодо погодження проектів землеустрою стосовно відведення земельних ділянок громадянам у власність за рахунок земель Новодмитрівської сільської ради Золотоніського району.

Управлінням Держгеокадастру у Золотоніському районі Черкаської області 30.09.2016 підготовлено 30 висновків по проектам землеустрою щодо відведення земельних ділянок, розроблених ПП Землемір .

Державним кадастровим реєстратором Управління 18.10.2016 на підставі розробленої ПП Землемір технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 7121587800:06:006:0009 площею 60,7 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Золотоніського району Черкаської області, здійснено державну реєстрацію земельних ділянок, які виникли шляхом поділу зазначеної земельної ділянки. 26.10.2016 до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області надійшло 29 клопотань про затвердження проектів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок.

27.10.2016 Головним управлінням видано 26 наказів про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення - для ведення особистого селянського господарства, а саме:

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11287/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0526;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11289/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0527;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11302/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_25 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9996 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0525;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11306/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_4 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0524;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11303/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_5 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер №7121587800:06:006:0533;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11300/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_6 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер №7121587800:06:006:0530;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11284/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_26 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0531

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11298/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_7 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9999 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0532;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11279/14-16-СГ від 27.10.2016 затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_8 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0507;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11280/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_9 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0506;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11281/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_10 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0510;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11304/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_11 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0511;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11297/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_12 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0505;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11283/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_14 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9991 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0528

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11278/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_13 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9999 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0529;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11293/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_15 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9996 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0512;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11305/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_16 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0513;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11299/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_27 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9999 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0519;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11295/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_17 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0520;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11290/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_20 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9996 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0515;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11294/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_19 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9996 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0517;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11286/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_18 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0514;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11291/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_21 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9999 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0518;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11282/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_22 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9995 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0516;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11288/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_23 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0509;

- наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11296/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_24 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0508.

Права власності на земельні ділянки за вказаними вище відповідачами зареєстровано у приватного нотаріуса Данилової Олени Василівни.

У подальшому ТОВ Трівіса Фармінг придбало у громадян вказані земельні ділянки на підставі договорів купівлі-продажу.

Дослідивши матеріали справи, колегія суддів погоджується з доводами районного суду про те, що Указ Президента України Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям визначає лише переважне право певної категорії громадян на отримання земель резервного фонду, однак він не містить прямої заборони надання таких земель іншим громадянам.

Викладене узгоджується з правовими висновками Верховного Суду, висловленими у постановах від 07 листопада 2018 року у справі № 368/540/16-ц (провадження № 61-23730св18), від 04 вересня 2019 року у справі № 368/542/16-ц (провадження № 61-1442св17), також від 20 листопада 2019 року у справі №687/960/16-ц (провадження № 61-16247св18).

Позивач обґрунтовуючи позов такими доводами, не довів належними та допустимими доказами той факт, що всупереч наведеної норми відповідачі - фізичні особи отримали земельні ділянки, які мали б отримати інші особи з відповідними пільгами, права яких порушені.

Що стосується інших підстав, зазначених прокурором для визнання незаконними та скасування наказів, витребування земельних ділянок, то суд апеляційної інстанції виходить з наступного.

Встановлено, що спірні земельні ділянки були частиною земельної ділянки площею 60,7 га з кадастровим номером 7121587800:06:006:0009, яка перебувала в оренді ВАТ НВО Прогрес на підставі договору оренди від 16.01.2011, що підтверджується технічною документацією із землеустрою щодо її поділу (відновлення меж земельної ділянки) (т.1 а.с. 207-213), а також актом перевірки деяких питань діяльності Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області та окремих територіальних органів Держгеокадастру нижчого рівня в межах Черкаської області (т. 1 а.с. 223-236, зокрема а.с. 230).

Факт включення земельної ділянки площею 60,7 га з кадастровим номером 7121587800:06:006:0009 до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності, які виставлені на торги, підтверджується наказом Головного управління Держгеокадастру Черкаській області від 10.02.2016 (т. 1 а.с. 239-241) та актом перевірки деяких питань діяльності Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області та окремих територіальних органів Держгеокадастру нижчого рівня в межах Черкаської області (т. 1 а.с. 223-236, зокрема а.с. 224).

На момент звернення 30-ти фізичних осіб 26.09.2016 із заявами про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення із земель сільськогосподарського призначення державної власності у власність, а також на момент винесення оспорюваних наказів Головним управлінням не вносились будь-які зміни до наказу від 10.02.2016, зокрема стосовно земельної ділянки площею 60,7 га з кадастровим номером 7121587800:06:006:0009.

Відповідно до ч. 3 ст. 136 ЗК України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

Заперечуючи проти тверджень позивача про те, що з 10.02.2016 земельна ділянка була включена до переліку земельних ділянок, які виставлені на торги, ТОВ Трівіса-Фармінг зазначало у відзиві на апеляційну скаргу, що позивач не надав доказів про укладення між організатором торгів та виконавцем земельних торгів на продаж вказаної земельної ділянки площею 60,7 га. Колегія суддів не погоджується з такими доводами, оскільки наявність самого наказу від 10.02.2016 року є достатнім доказом включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги. Конструкція ч. 3 ст. 136 ЗК України передбачає пряму заборону на відчуження земельних ділянок за наявності підтвердженого факту їх включення до переліку земельних ділянок, які виставлені на торги. При цьому, норма вказаної статті не пов`язує таку заборону з укладенням договору між організатором та виконавцем торгів.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з доводами апеляційної скарги про те, що надання у власність фізичним особам 26 спірних земельних ділянок наказами від 27.10.2016 відбулось за наявності прямої заборони, визначеної ч. 3 ст. 136 ЗК України, оскільки земельна ділянка, із загальної площі якої передані 26 ділянок, була включена наказами від 10.02.2016 до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги.

Аналіз приписів статті 136 ЗК України свідчить про те, що в разі віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах, це є підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.

Такий аналіз приписів ст. 136 ЗК України відповідає висновкам Верховного Суду у постановах від 22.04.2020 (справа №823/1267/16), від 02.10.2018 (справа №806/3708/15), від 17.10.2019 (справа №823/1120/16).

Посилання місцевого суду на те, що Головне управління Держгеокадастру Черкаській області діяло відповідно до Методичних рекомендацій щодо підготовки територіальними органами Держземагентства до продажу на земельних торгах прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності за рахунок коштів виконавців земельних торгів, затверджених наказом Держземагентства України від 22 жовтня 2014 року № 343 не є правильним, оскільки вказаний наказ втратив чинність 23.06.2016 на підставі наказу №178 Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру. Тоді як заяви про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність громадян подані до Головного управління Держгеокадастру 26.06.2016, тобто після втрати чинності Методичних рекомендацій.

Такі порушення є підставою для визнання оспорюваних наказів недійсними.

Як встановлено за матеріалами справи, спірні земельні ділянки приблизною площею по 2 га, передані фізичним особам у власність, знаходились в межах земельної ділянки площею 60,7 га за кадастровим номером 7121587800:06:006:0009 і цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Згідно з актом перевірки деяких питань діяльності Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області та окремих територіальних органів Держгеокадастру нижчого рівня в межах Черкаської області 18.10.2016 державний кадастровий реєстратор Управління Татарчук Н.М. на підставі розробленої ПП Землемір технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки з кадастровим номером 7121587800:06:006:0009 площею 60,7 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої на території Золотоніського району Черкаської області, здійснив державну реєстрацію земельних ділянок, які виникли шляхом поділу зазначеної земельної ділянки.

Відповідно до частини дев`ятої статті 79-1 ЗК України земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Згідно з частинами першою-другою статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок.

Частиною десятою статті 79-1 ЗК України передбачено, що державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера відповідно до частини четвертої статті 79-1 ЗК України.

З огляду на норми ст. 79-1 ЗК України, оскільки закон пов`язує сформованість земельної ділянки з моментом присвоєння їй кадастрового номеру, колегія суддів відхиляє твердження ТОВ Трівіса-Фармінг про те, що у зв`язку з тим, що речові права на земельну ділянку за кадастровим номером 7121587800:06:006:0009 не були зареєстровані в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, а тому процес формування земельної ділянки за цим кадастровим номером не був завершений.

Відтак, передача земель громадянам повинна була здійснюватись шляхом поділу земельної ділянки за кадастровим номером 7121587800:06:006:0009.

Згідно з ч. 6 ст. 79-1 ЗК України формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення, здійснюється на підставі відповідної технічної документації із землеустрою.

За ч. 12 ст. 186 ЗК України технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок погоджується: у разі якщо поділ, об`єднання земельних ділянок здійснюється її користувачем - власником земельних ділянок, а щодо земельних ділянок державної або комунальної власності - органом виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом місцевого самоврядування, уповноваженими розпоряджатися земельними ділянками відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу; у разі поділу, об`єднання земельної ділянки, що перебуває у заставі, - заставодержателем; у разі поділу, об`єднання власником земельної ділянки, що перебуває у користуванні, - землекористувачем. Технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок затверджується замовником.

За відомостями з Державного земельного кадастру України право власності на земельну ділянку не було зареєстровано, хоча вона належала до державної власності.

Таким чином, для здійснення поділу зазначеної земельної ділянки Головне управління повинно було здійснити реєстрацію права власності, після розробки технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки погодити та затвердити її.

Стаття 1 Закону України Про землеустрій містить визначення поняття цільове призначення земельної ділянки , згідно з яким це є її використання за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.

Таким чином, цільове призначення конкретної земельної ділянки фіксується у рішенні уповноваженого органу про передачу її у власність або надання у користування та в документі, що посвідчує право на земельну ділянку.

Аналіз зазначених норм матеріального права дає підстави дійти висновку, що зміна виду використання земельної ділянки в межах її цільового призначення можлива, але порядок вирішення цього питання не встановлений.

Виходячи з принципу ЗК України щодо раціонального використання та охорони земель, зміна виду використання землі в межах її цільового призначення повинна проводитися у порядку, встановленому для зміни цього цільового призначення землі.

ЗК України передбачає зміну цільового призначення землі органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проект землеустрою або приймають рішення про створення об`єктів для ведення фермерського господарства.

Згідно з частиною третьою статті 20 ЗК України зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється згідно з Порядком зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2008 року № 502 та за ініціативою власників.

Обов`язковою умовою дотримання встановленої процедури зміни цільового призначення земельної ділянки є складання або перепогодження (у випадку, якщо зміні цільового призначення підлягає вся земельна ділянка, а не її частина) проекту відведення земельної ділянки з місцевими органами виконавчої влади (районним (міським) органом земельних ресурсів, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органом містобудування й архітектури та охорони культурної спадщини), а також підлягає державній землевпорядній експертизі.

Встановлення та зміна цільового призначення земельних ділянок може здійснюватись виключно відповідно до вимог закону та у встановленому порядку, порушення якого має наслідком скасування таких розпоряджень (стаття 21 ЗК України).

Отже, зміна виду цільового призначення (використання) земельної ділянки, встановленого законодавством та конкретизованого уповноваженим органом державної влади у рішенні про передачу її у власність або надання у користування та в документі, що посвідчує право на земельну ділянку, потребує обов`язкового дотримання механізму такої зміни.

З огляду на викладене, встановлення та зміна цільового призначення земельних ділянок може здійснюватись виключно відповідно до вимог закону та у встановленому порядку. Порушення порядку зміни цільового призначення земельної ділянки (не дотримання процедури) має наслідком скасування розпоряджень, ухвалених без його дотримання (стаття 21 ЗК України).

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Великої Палати Верховного Суду від 11 вересня 2018 року у справі № 712/10864/16-а та від 30 травня 2018 року у справі N 308/7923/16-ц, постановах Верховного Суду від 24 лютого 2020 року у справі № 701/473/17, від 26 червня 2019 року у справі № 701/902/17-ц, від 27 червня 2018 року у справі № 362/3134/14-ц.

Таким чином, зміна цільового призначення земель із товарного сільськогосподарського виробництва на особисте селянське господарство відбулось із порушенням ст.ст. 20, 21 Земельного Кодексу України.

Колегія суддів також погоджується з доводами апеляційної скарги про те, що на момент прийняття оспорюваних наказів 27.10.2016 на розгляді в суді був спір у справі №925/1044/16 стосовно оренди землі, укладений між Головним управлінням та ПрАТ НВО Прогрес , остаточне рішення за яким прийнято 10.08.2016, проте набрало законної сили після перегляду Київським апеляційним господарським судом 07.06.17.

Статтею 19 ЗК України закріплено такі категорії земель: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; а також землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Віднесення земель до тієї чи іншої категорії згідно з частиною першою статті 20 ЗК України здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Кожна категорія земель має узагальнене цільове призначення, що визначає специфіку її особливого правового режиму.

Так, земельні ділянки, віднесені до однієї категорії, можуть використовуватися за різними видами цільового призначення.

Землями сільськогосподарського призначення згідно з частиною першою статті 22 ЗК України визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

У свою чергу відповідно до частини третьої статті 22 ЗК України землі сільськогосподарського призначення, зокрема, можуть передаватися у власність та надаватися у користування громадянам для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Статтями 31, 33-37 цього Кодексу встановлений правовий режим видів використання сільськогосподарських земель.

Так, згідно зі статтею 33 ЗК України громадяни можуть мати на праві власності та орендувати земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства. Використання земель особистого селянського господарства здійснюється відповідно до закону.

Відповідно до статті 1 Закону України Про особисте селянське господарство особисте селянське господарство - це господарська діяльність, яка проводиться без створення юридичної особи фізичною особою індивідуально або особами, які перебувають у сімейних чи родинних відносинах і спільно проживають, з метою задоволення особистих потреб шляхом виробництва, переробки і споживання сільськогосподарської продукції, реалізації її надлишків та надання послуг з використанням майна особистого селянського господарства.

Таким чином, законодавством не передбачена можливість перебування у власності юридичної особи земель з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.

Щодо порушення принципу належного урядування та невиправданого втручання держави у право власності ТОВ Трівіса-Фармінг товариства, що обґрунтоване порушеннями, допущеними самою державою, то колегія суддів звертає увагу на наступне.

За змістом статті 1 Першого протоколу до Конвенції кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.

Відповідно до сталої практики Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) (серед багатьох інших, рішення у справах Спорронґ і Льоннрот проти Швеції від 23 вересня 1982 року, Джеймс та інші проти Сполученого Королівства від 21 лютого 1986 року, Щокін проти України від 14 жовтня 2010 року, Сєрков проти України від 07 липня 2011 року, Колишній король Греції та інші проти Греції від 23 листопада 2000 року, Булвес АД проти Болгарії від 22 січня 2009 року, Трегубенко проти України від 02 листопада 2004 року, East/West Alliance Limited проти України від 23 січня 2014 року) напрацьовано три критерії (принципи), які слід оцінювати на предмет сумісності заходу втручання в право особи на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу, а саме: чи є втручання законним; чи переслідує воно суспільний , публічний інтерес; чи є такий захід (втручання в право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям. ЄСПЛ констатує порушення статті 1 Першого протоколу, якщо хоча б одного критерію не буде додержано.

Критерій законності означає, що втручання держави у право власності особи повинне здійснюватися на підставі закону - нормативно-правового акта, що має бути доступним для заінтересованих осіб, чітким та передбачуваним у питаннях застосування та наслідків дії його норм. Сам лише факт, що правова норма передбачає більш як одне тлумачення, не означає, що закон непередбачуваний. Сумніви щодо тлумачення закону, що залишаються, враховуючи зміни в повсякденній практиці, усувають суди в процесі здійснення правосуддя.

Втручання держави в право власності особи є виправданим, якщо воно здійснюється з метою задоволення суспільного , публічного інтересу, при визначенні якого ЄСПЛ надає державам право користуватися значною свободою (полем) розсуду . Втручання держави в право на мирне володіння майном може бути виправдане за наявності об`єктивної необхідності у формі суспільного, публічного, загального інтересу, який може включати інтерес держави, окремих регіонів, громад чи сфер людської діяльності.

Критерій пропорційності передбачає, що втручання в право власності, навіть якщо воно здійснюється згідно з національним законодавством і в інтересах суспільства, буде розглядатися як порушення статті 1 Першого протоколу, якщо не було дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. Справедлива рівновага - це наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, що передбачається для досягнення, та засобами, які використовуються. Необхідний баланс не буде дотриманий, якщо особа несе індивідуальний і надмірний тягар . Одним із елементів дотримання критерію пропорційності при втручанні в право особи на мирне володіння майном є надання їй справедливої та обґрунтованої компенсації.

У справах Рисовський проти України (рішення від 20 жовтня 2011 року, заява № 29979/04), Кривенький проти України (рішення від 16 лютого 2017 року, заява № 43768/07), пов`язаних із земельними правовідносинами, ЄСПЛ, установивши порушення статті 1 Першого протоколу, зазначив про право добросовісного власника на відповідну компенсацію чи інший вид належного відшкодування у зв`язку з позбавленням права на землю.

Водночас висновки ЄСПЛ потрібно застосовувати не безумовно, а з урахуванням фактичних обставин справи, оскільки цей суд рекомендував оцінювати дії не тільки органів держави-відповідача, але і самого скаржника. Адже певні випадки порушень, на які особа посилається як на підставу для застосування статті 1 Першого протоколу, можуть бути пов`язані з протиправною поведінкою самого набувача майна.

У справі, яка розглядається, з огляду на характер спірних правовідносин, установлені судом обставини та застосовані правові норми, не вбачається невідповідності заходу втручання держави в право власності відповідача критеріям правомірного втручання в право особи на мирне володіння майном, сформованим у сталій практиці ЄСПЛ.

Конституція України (статті 13, 14) визначає, що земля, водні ресурси є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, а органи державної влади та органи місцевого самоврядування здійснюють права власника від імені народу, а тому правовідносини щодо розпорядження такими органами належною народу України землею становлять суспільний , публічний інтерес.

Встановлення та зміна цільового призначення земельних ділянок, набуття земельних ділянок у власність може здійснюватись виключно відповідно до вимог закону та у встановленому порядку, порушення якого має наслідком скасування таких розпоряджень (стаття 21 ЗК України), а тому звернення прокурора в інтересах держави із цим позовом відповідає критерію законності, з урахуванням також того, що відповідачі не мали перешкод у доступі до законодавства і могли передбачити негативні наслідки у зв`язку із його порушенням.

Дослідивши усі наявні докази в сукупності, апеляційний суд, зваживши позиції усіх учасників справи, дійшов висновку, що оспорювані прокуратурою накази від 27.10.2016 були винесені Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області з порушенням діючого на той момент законодавства, що має наслідком визнання їх недійсними.

Прийшовши до висновку, що передача земельних ділянок у власність громадян відбулась з порушенням закону, отже вказані землі незаконно вибули із володіння держави, і в подальшому були набуті у власність юридичною особою.

Відповідно до висновку Верховного Суду України, викладеного у постанові від 17 грудня 2014 року у справі № 6-140цс14, захист порушених прав особи, що вважає себе власником майна, яке було неодноразово відчужене, можливий шляхом пред`явлення віндикаційного позову до останнього набувача цього майна з підстав, передбачених статтями 387 та 388 ЦК України.

Власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (стаття 387 ЦК України).

Згідно з частиною першою статті 388 ЦК України, якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно: було загублене власником або особою, якій він передав майно у володіння; було викрадене у власника або особи, якій він передав майно у володіння; вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.

Метою віндикаційного позову є забезпечення введення власника у володіння майном, якого він був незаконно позбавлений. У випадку позбавлення власника володіння нерухомим майном означене введення полягає у внесенні запису про державну реєстрацію за власником права власності на нерухоме майно (принцип реєстраційного підтвердження володіння нерухомістю).

Однією з підстав державної реєстрації права власності на нерухоме майно є рішення суду, яке набрало законної сили, щодо права власності на це майно (пункт 9 частини першої статті 27 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ). Рішення суду про витребування нерухомого майна з чужого незаконного володіння є таким рішенням і передбачає внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

У разі задоволення позовної вимоги про витребування нерухомого майна з чужого незаконного володіння суд витребовує таке майно на користь позивача, а не зобов`язує відповідача повернути це майно власникові. Таке рішення суду є підставою для внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про державну реєстрацію за позивачем права власності на нерухоме майно, зареєстроване у цьому реєстрі за відповідачем.

Можливість власника реалізувати його право витребувати майно від добросовісного набувача згідно зі статтею 388 ЦК України залежить від того, на якій підставі добросовісний набувач набув це майно у власність, а у разі набуття його за оплатним договором - також від того, як саме майно вибуло з володіння власника чи особи, якій власник це майно передав у володіння. Якщо майно було набуте безвідплатно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати його від добросовісного набувача у всіх випадках (частина третя статті 388 ЦК України). Коло підстав, за яких власник має право витребувати майно від добросовісного набувача, є вичерпним (частини перша-третя статті 388 ЦК України).

Задоволення вимоги про витребування нерухомого майна з незаконного володіння особи, за якою воно зареєстроване на праві власності, відповідає речово-правовому характеру віндикаційного позову та призводить до ефективного захисту прав власника. У тих випадках, коли має бути застосована вимога про витребування майна з чужого незаконного володіння, вимога власника про визнання права власності чи інші його вимоги, спрямовані на уникнення застосування приписів статей 387 і 388 ЦК України, є неефективними.

Власник з дотриманням вимог статей 387 і 388 ЦК України може витребувати належне йому майно від особи, яка є останнім його набувачем, незалежно від того, скільки разів це майно було відчужене до того, як воно потрапило у володіння останнього набувача. Для такого витребування оспорювання наступних рішень органів державної влади чи місцевого самоврядування, договорів, інших правочинів щодо спірного майна і документів, що посвідчують відповідне право, не є ефективним способом захисту права власника.

Такі правові висновки наведені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 14 листопада 2018 року у справі № 183/1617/16 (провадження № 14-208цс18).

Таким чином, вимога прокуратури про витребування вказаних земельних ділянок в порядку ст. 388 ЦК України цілком правомірна.

Суд першої інстанції на такі порушення при видачі оспорюваних наказів Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області не звернув уваги, не застосував закон, який підлягає до застосування до даних правовідносин, що призвело до неправильного вирішення справи.

З огляду на викладене апеляційна скарга спростовує висновки суду в переважній їх більшості, тому підлягає до задоволення, а оскаржуване рішення - до скасування з ухваленням нового про повне задоволення позову у зв`язку з неправильним застосуванням норм матеріального права.

За звернення з позовом сплачено 72276,26 грн (т.1 а.с. 1). За звернення з апеляційною скаргою сплачено 108414,39 грн (т.4 а.с. 1). Всього судових витрат на суму 180690,65 грн.

На підставі ст. 141 ЦПК України понесені судові витрати підлягають до стягнення із відповідачів в рівних частках.

Керуючись ст.ст. 35, 258, 376, 381-384 ЦПК України, апеляційний суд, -

постановив:

Апеляційну скаргу заступника прокурора Черкаської області задовольнити.

Рішення Золотоніського міськрайонного суду Черкаської області від 15 квітня 2020 року скасувати, ухвалити у справі нове рішення.

Позов Золотоніської місцевої прокуратури до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, Товариства з обмеженою відповідальністю Трівіса Фармінг , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , третя особа: на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, третя особа: Фермерське господарство Любава 2013 , про визнання незаконними та скасування наказів, витребування земельних ділянок задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11287/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0526.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11289/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_2 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0527.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11302/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_25 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9996 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0525.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11306/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_4 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0524.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11303/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_5 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер №7121587800:06:006:0533.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11300/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_6 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер №7121587800:06:006:0530.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11298/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_7 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9999 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0532.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11279/14-16-СГ від 27.10.2016 затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_8 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0507.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11280/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_9 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0506.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11281/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_10 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0510.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11304/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_11 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0511.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11297/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_12 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0505.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11283/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_14 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9991 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0528.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11278/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_13 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9999 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0529.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11293/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_15 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9996 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0512.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11305/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_16 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0513.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11295/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_17 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0520.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11290/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_20 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9996 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0515.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11294/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_19 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9996 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0517.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11286/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_18 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0514.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11291/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_21 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9999 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0518.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11282/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_22 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 1,9995 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0516.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11288/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_23 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0509.

Визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-11296/14-16-СГ від 27.10.2016, яким затверджено документацію із землеустрою та надано у власність зі зміною цільового призначення ОСОБА_24 для ведення особистого селянського господарства земельну ділянку загальною площею 2 га, кадастровий номер № 7121587800:06:006:0508.

Витребувати у Товариства з обмеженою відповідальністю Трівіса Фармінг , код ЄДРПОУ 41002439, на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області земельні ділянки: площею 2 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0526; площею 2 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0527; площею 1,9996 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0525; площею 2 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0524; площею 2 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0533; площею 2 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0530; площею 2 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0531; площею 1,9999 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0532; площею 2 га - кадастровий номер №7121587800:06:006:0507; площею 2 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0506; площею 2 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0510; площею 2 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0511; площею 2 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0505; площею 1,9991 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0528; площею 1,9999 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0529; площею 1,9996 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0512; площею 2 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0513; площею 1,9999 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0519; площею 2 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0520; площею 1,9996 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0515; площею 1,9996 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0517; площею 2 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0514; площею 1,9999 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0518; площею 1,9995 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0516; площею 2 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0509; площею 2 га - кадастровий номер № 7121587800:06:006:0508, які розташовані в адміністративних межах Новодмитрівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Трівіса Фармінг на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_2 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_3 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_4 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_5 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_6 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_7 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_8 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_9 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_10 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_11 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_12 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_13 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_14 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_15 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_16 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_17 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_18 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_19 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_20 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_21 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_22 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_23 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Стягнути з ОСОБА_24 на користь прокуратури Черкаської області судові витрати в розмірі 6453,24 грн.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з часу складання повного тексту постанови.

Повний текст постанови виготовлено 22 вересня 2020 року.

Судді

СудЧеркаський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення17.09.2020
Оприлюднено25.09.2020
Номер документу91764624
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —695/2984/18

Постанова від 02.08.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Окрема думка від 02.08.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Крат Василь Іванович

Ухвала від 15.03.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Ухвала від 16.06.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Ухвала від 10.06.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Ухвала від 06.10.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Постанова від 30.09.2020

Цивільне

Черкаський апеляційний суд

Новіков О. М.

Ухвала від 29.09.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Коротенко Євген Васильович

Ухвала від 30.09.2020

Цивільне

Черкаський апеляційний суд

Новіков О. М.

Ухвала від 30.09.2020

Цивільне

Черкаський апеляційний суд

Новіков О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні