ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

27 вересня 2020 р. 23:37 год. Справа № 120/5191/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Заброцької Людмили Олександрівни, суддів Комара Павла Анатолійовича, Воробйової Інни Анатоліївни розглянувши у письмовому провадженні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Вінницької регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" в особі голови - Кісільова Ігоря Петровича до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області про визнання бездіяльності неправомірною та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

25.09.2020 року о 23:37 год. до Вінницького окружного адміністративного суду звернулась Вінницька регіональна організація політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" з адміністративним позовом до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії.

Обґрунтовуючи позовні вимоги представник позивача вказує, що 24.09.2020 (враховуючи уточнення дати, зазначене представником позивача в судовому засіданні 27.09.2020 року ) о 23 год. 39 хв. уповноважений представник позивача прибув до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області для подання заяви разом з документами, перелік яких встановлений чинним законодавством, щодо реєстрації кандидатів у депутати до Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області від Вінницької регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ". Після перевірки документів у паперовому вигляді (оригінал), представник позивача надав комісії носій з електронними копіями документів для реєстрації кандидатів. Проте, головою Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області було повідомлено про відсутність, через пізній час, на робочому місці технічного працівника, що відповідає за перевірку та прийом електронних копій документів та усно, одноосібно, без скликання засідання комісії, без прийняття рішення та письмового повідомлення суб`єкта звернення про відмову у прийнятті документів, відмовлено у подальшому прийнятті документів та видачі відповідної довідки через сплив терміну їх подання.

З метою захисту виборчих прав було складено акт про виявлення порушення виборчого законодавства та на місце події викликано поліцію для документування протиправної бездіяльності відповідача.

Таким чином, позивач вважає зазначену бездіяльність відповідача протиправною, такою, що порушує права позивача, оскільки внаслідок такої бездіяльності відповідача порушено право бути обраними громадян, які були висунуті кандидатами від Вінницької регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".

Зазначене стало підставою для звернення позивача з даним позовом до суду, в якому він просить:

- визнати бездіяльність Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області щодо неприйняття для реєстрації заяви та додатків щодо кандидатів від Вінницької регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ у депутати до Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області, протиправною, такою, що порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу та зобов`язати Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області прийняти для реєстрації заяву та додатки щодо кандидатів від Вінницької регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ у депутати до Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області.

Ухвалою суду від 26.09.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за позовом Вінницької регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" в особі голови - Кісільова Ігоря Петровича до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії. Розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених ст. 268 - 272, 273 КАС України. Цією ж ухвалою визначено здійснювати розгляд даної справи згідно з ч. 7 ст. 31 КАС України колегією у складі трьох суддів.

Ухвалою суду від 26.09.2020 призначено підготовче судове засідання на 26.09.2020 о 17:00 год. Також даною ухвалою витребувано у відповідача, Головного управління Національної поліції у Вінницькій області та Хмільницького відділу поліції Калинівського відділу поліції ГУНП у Вінницькій області додаткові докази в справі. Крім того, зазначеною ухвалою встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позов із поясненнями по суті заявлених вимог та поданням підтверджуючих документів до 17:00 год. 26.09.2020 року. Роз`яснено відповідачу, що відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Ухвалою суду від 26.09.2020 у задоволенні заяви позивача про забезпечення позову відмовлено.

Ухвалою суду від 26.09.2020 закрито підготовче провадження у справі та призначено її до розгляду по суті на 27.09.2020 о 10:00 год. Також даною ухвалою вирішено викликати в судове засідання для допиту в якості свідків ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 .

У судовому засіданні 27.09.2020 представник позивача позовні вимоги підтримав, посилаючись на обставини та обгрунтування, наведені у позовній заяві, просив адміністративний позов задовольнити.

Представник відповідача позов не визнала, заперечувала проти позовних вимог. Вказала, що відзив на позов не був підготовлений відповідачем в зв`язку з відсутністю часу для цього. Пояснила, що вона є головою комісії. 24.09.2020 року о 23 год. 45 хв. до комісії прибув представник позивача для подання заяви та документів щодо реєстрації кандидатів у депутати до Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області від Вінницької регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ". ОСОБА_1 подав заяву та пакет необхідних документів і члени комісії (голова та секретар ) розпочали прийом документів. Зауваження у членів комісії викликав обсяг документів в електронному вигляді, який містився в наданому представником позивача електронному носії ( флешці). Зокрема, було зазначено про відсутність в електронному вигляді автобіографій кандидатів. В подальшому членами комісії було повідомлено, що закінчився законодавчо відведений час протягом якого до комісії можуть бути подані документи для реєстрації кандидатів у депутати. ОСОБА_1 забрав документи та покинув приміщення комісії.

Також в судовому засіданні 27.09.2020 року о 10:00 год. були допитані в якості свідків ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 .

Так, свідок ОСОБА_1 пояснив суду, що 24.09.2020 року о 23 год. 40 хв. він, як уповноважений представник позивача, прибув до комісії для подання заяви та передбачених ВК України документів щодо реєстрації кандидатів у депутати до Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області від Вінницької регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ". При цьому він мав відповідну довіреність від організації партії. ОСОБА_1 подав заяву та пакет необхідних документів і члени комісії ( голова та секретар ) розпочали прийом документів. При цьому в членів комісії, які здійснювали прийом документів позивача, не було зауважень до наданих представником позивача необхідних документів на паперових носіях. Зауваження у членів комісії викликав обсяг документів в електронному вигляді, який містився в наданому представником позивача електронному носії ( флешці). Зокрема, було зазначено про відсутність в електронному вигляді автобіографій кандидатів.

В подальшому членами комісії було повідомлено, що закінчився законодавчо відведений час протягом якого до комісії можуть бути подані документи для реєстрації кандидатів у депутати, в зв`язку з чим представнику позивача було відмовлено в отримані наданого пакету документів та останній був повернутий уповноваженому представнику ОСОБА_1 .

Після цього ОСОБА_1 зателефонував ОСОБА_2 , який є головою районного осередку партії, і повідомив про зазначений факт, на що йому було сказано скласти акт про порушення виборчого законодавства.

ОСОБА_1 та ОСОБА_3 було складено відповідний акт.

Свідок ОСОБА_2 пояснив, що йому о 00.15 - 00.20 год. 25.09.2020 року зателефонував ОСОБА_1 і повідомив, що комісією відмовлено в прийнятті наданого пакету документів та останній був повернутий уповноваженому представнику ОСОБА_1 . Після чого ОСОБА_2 зателефонував на лінію 102 і повідомив про порушення виборчого законодавства.

Свідок ОСОБА_3 дав пояснення аналогічні свідку ОСОБА_1 .

Свідок ОСОБА_4 пояснила, що вона є секретарем комісії. 24.09.2020 року о 23 год. 45 хв. до комісії прибув представник для подання заяви та документів щодо реєстрації кандидатів у депутати до Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області від Вінницької регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ". ОСОБА_1 подав заяву та пакет необхідних документів і члени комісії ( голова та секретар ) розпочали прийом документів. Зауваження у членів комісії викликав обсяг документів в електронному вигляді, який містився в наданому представником позивача електронному носії ( флешці). Зокрема, було зазначено про відсутність в електронному вигляді автобіографій кандидатів.

В подальшому членами комісії було повідомлено, що закінчився законодавчо відведений час протягом якого до комісії можуть бути подані документи для реєстрації кандидатів у депутати.

За наслідком заслуховування вступних слів представників сторін, допиту свідків, дослідження письмових доказів ( в тому числі в електронних копіях наданих позивачем ) та електронних доказів, наданих відповідачем, в судовому засіданні оголошено перерву до 20:00 год. 27.09.2020, в зв`язку з витребуванням у відповідача додаткових доказів.

Представник позивача у судове засідання о 20:00 год. 27.09.2020 року також не з`явився, хоча був належним чином повідомлений про дату, час та місце проведення судового засідання, про що свідчить розписка про отримання повістки в суді.

Разом з тим, подав заяву від 27.09.2020 року №28750/20 в якій зазначив, що просить розглянути справу без його участі, позовні вимоги підтримує в повному обсязі.

Представник відповідача у судове засідання о 20:00 год. 27.09.2020 року не з`явилась, хоча була належним чином повідомлена про дату, час та місце проведення судового засідання, про що свідчить розписка про отримання повістки в суді.

В той же час, подала заяву від 27.09.2020 року №28748/20 в якій зазначила, що просить розглянути справу без її участі, за наявними у справі матеріалами. Також вказала, що позовні вимоги позивача визнає.

Відповідно до положень ч. 3 ст. 268 КАС України неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.

Крім того, відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Враховуючи наведене та керуючись зазначеними положеннями КАС України, 27.09.2020 року о 20:00 год. суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Суд, заслухавши вступні слова представників сторін, показання свідків, з`ясувавши доводи сторін, дослідивши матеріали справи, письмові та електронні докази, встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

17.09.2020 Вінницькою регіональною організацією політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ повідомлено Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області про проведення 18.09.2020 Конференції (Загальних зборів) делегатів для висунення кандидатів у депутати на виборах місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 25.10.2020р. На зазначеній Конференції (Загальних зборах) було затверджено список кандидатів у депутати до Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області.

24.10.2020 о 23 год. 42 хв. уповноважений представник позивача прибув до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області для подання заяви щодо реєстрації кандидатів у депутати до Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області разом з іншими документами, перелік яких встановлений чинним законодавством. Після перевірки документів у паперовому вигляді (оригіналі), представник позивача відповідно до вимог Виборчого кодексу України, надав комісії носій з електронними копіями документів для реєстрації кандидатів. Проте, головою Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області було повідомлено про відсутність, через пізній час, на робочому місці технічного працівника, що відповідає за перевірку та прийом електронних копій документів та усно повідомлено про відмову у прийнятті документів, відмовлено у подальшому прийнятті документів та видачі відповідної довідки через сплив терміну їх подання.

26.09.2020 о 00 год. 11 хв. ОСОБА_1 складено акт про виявлення порушення статті 222 Виборчого кодексу України, а саме, що головою Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області відмовлено в подальшому прийнятті документів та видачі відповідної довідки.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, та визначаючись щодо заявлених позовних вимог, колегія суддів виходила з наступного.

Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Статтею 69 Конституції України визначено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Згідно з ст. 71 Конституції України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Виборцям гарантується вільне волевиявлення.

Спеціальним законом, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Виборчий кодекс України (далі - ВК України).

Згідно з статтею 3 Виборчого кодексу України відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів, зокрема: місцеві вибори.

Так, постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року №795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.

Частиною 1 статті 20 Виборчого кодексу України визначено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною 1 ст. 21 ВК України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах:

1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом;

2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом;

3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес;

4) політичного плюралізму та багатопартійності;

5) публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу;

6) свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій);

7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.

Відповідно до ч. 1 ст. 22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є:

1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;

2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;

3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;

4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;

5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Виходячи з доводів сторін, спірним питанням, яке потребує дослідження та надання оцінки судом в рамках даної адміністративної справи, є дотримання позивачем порядку та строку подання документів до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області для реєстрації кандидатів у депутати до Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області від Вінницької регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".

Щодо зазначеного колегія суддів вважає за необхідне наголосити на такому.

Частинами 1, 10 ст. 219 ВК України визначено, що висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

Як встановлено судом з пояснень представника позивача та не заперечувалось відповідачем, 18.09.2020 Вінницькою регіональною організацією політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" проведено конференцію ( загальні збори ) делегатів для висунення кандидатів у депутати на виборах до місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 25 жовтня 2020 року. На зазначеній конференції було затверджено, в тому числі, список кандидатів у депутати до Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області.

Статтею 222 ВК України визначені умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).

Так, відповідно до ч. 1-3 ст. 222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

З пояснень представника позивача, показань свідків ОСОБА_1 та ОСОБА_3 , наданого представником відповідача електронного доказу - запису з камери відеоспостереження, яка встановлена на вході та в приміщенні, де розташована Уланівська сільська територіальна виборча комісія Хмільницького району Вінницької області, судом встановлено, що 24.09.2020 року о 23 год. 42 хв. до комісії прибув уповноважений представник позивача - ОСОБА_1 для подання заяви та передбачених ВК України документів щодо реєстрації кандидатів у депутати до Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області від Вінницької регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".

Представником відповідача не заперечувався факт наявності у ОСОБА_1 відповідної довіреності від організації партії.

Також частиною 1 ст. 222 ВК України визначено, що у разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

В ході судового розгляду справи встановлено, що комісією було отримано заяву позивача про реєстрації кандидатів у депутати до Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області від Вінницької регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".

Згідно з ч. 16 ст. 36 ВК України, заяви, скарги та інші документи, що надійшли до виборчої комісії, мають право приймати члени відповідної виборчої комісії, уповноважені на це її рішенням. Усі заяви, скарги та інші документи приймаються та реєструються у виборчій комісії у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

Представник відповідача в судовому засіданні підтвердила, що відомості про отримання зазначеної заяви внесено в журнал реєстрації, який ведеться комісією.

Також в членів комісії, які здійснювали прийом документів позивача, не було зауважень до наданих представником позивача необхідних документів на паперових носіях.

Зауваження у членів комісії викликав обсяг документів в електронному вигляді, який містився в наданому представником позивача електронному носії ( флешці). Зокрема, було зазначено про відсутність в електронному вигляді автобіографій кандидатів.

В зв`язку з чим та враховуючи, що на момент перевірки документів наданих позивачем в електронному вигляді закінчився законодавчо відведений час протягом якого до комісії можуть бути подані документи для реєстрації кандидатів у депутати ( до 23:59 год. 24 вересня 2020 року включно), членами комісії ( головою та секретарем комісії ) представнику позивача було відмовлено в отримані наданого пакету документів та останній був повернутий уповноваженому представнику ОСОБА_1 .

Надаючи оцінку правомірності таких дій відповідача, суд зауважує наступне.

Частиною 2 ст. ВК України встановлено, що територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.

Відповідно до частини 3 ст. 222 ВК України територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частині першій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 цього Кодексу, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії.

При цьому суд зауважує, що подання до відповідної територіальної виборчої комісії документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови закінчується за тридцять днів до дня голосування (частина друга статті 227, частина друга статті 228, частина друга статті 229 Виборчого кодексу України). Тобто позивач мав право подати документи до 23:59 год. 24 вересня 2020 року включно.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що положення Виборчого кодексу України взагалі не передбачають право виборчої комісії відмовити представнику організації партії, уповноваженому на це довіреністю від організації партії, в прийнятті для реєстрації заяв та відповідних доданих документів.

При цьому, як вже зазначено судом вище, відповідно до частини 3 ст. 222 ВК України територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частині першій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 цього Кодексу, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 227 ВК України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

У частині 6 вказаної статті зазначено, що територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Відповідно до ч.ч. 1, 3 ст. 230 ВК України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Разом з тим, суд наголошує, що статтею 24 ВК України визначено, що органи виконавчої влади, у тому числі центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, бухгалтерського обліку виконання бюджетів, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, а також суди, виборчі комісії, органи ведення Державного реєстру виборців, правоохоронні органи України (прокуратура, Національна поліція України, Служба безпеки України) організовують свою роботу під час виборчого процесу, в тому числі у вихідні дні та в день голосування, таким чином, щоб забезпечити охорону приміщень виборчих комісій, а також охорону виборчих бюлетенів та іншої виборчої документації, прийом і розгляд документів щодо підготовки та проведення виборів, позовних заяв, скарг та звернень виборчих комісій, своєчасне проведення розрахунків, здійснення відповідних реєстраційних дій у строки та спосіб, установлені цим Кодексом.

Як встановлено судом уповноважений представник позивача прибув до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області для подання заяви та відповідних документів щодо реєстрації кандидатів у депутати до Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області від Вінницької регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" 24.09.2020 року о 23:42.

Як встановлено судом з пояснень представника відповідача, в середньому час, який йде на прийняття документів в комісії, становить 15 хвилин.

Таким чином, суд констатує, що позивачем дотримано законодавчо встановленого строку для подачі заяви та доданих документів для реєстрації кандидатів в депутати.

Проте, зареєструвавши відповідну заяву позивача в журналі реєстрації, відповідачем було безпідставно повернуто представнику позивача весь комплект поданих документів.

Надаючи оцінку твердженням представника відповідача, що уповноважений представник позивача, який прибув до Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області для подання заяви разом з документами, перелік яких встановлений чинним законодавством, щодо реєстрації кандидатів у депутати до Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області від Вінницької регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", в подальшому сам забрав раніше подані ним до реєстрації документи та покинув приміщення комісії, суд зауважує таке.

Відповідно до частин 5, 6 ст. 37 ВК України з питань поточної діяльності виборча комісія може приймати протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом.

Виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлену і визнану комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією.

Акти і протоколи виборчої комісії складаються у випадках, передбачених цим Кодексом, за формами, затвердженими Центральною виборчою комісією, та у кількості примірників, встановленій цим Кодексом. Акт або протокол комісії підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати, їх довірені особи, уповноважені представники партій (місцевих організацій партій), кандидатів, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі.

Судом встановлено та не заперечувалось представником відповідача в судовому засіданні, що Уланівською сільською територіальною виборчою комісією Хмільницького району Вінницької області не складалося акту, який би засвідчував відповідний факт або певну подію, які було виявлено та визнано комісією стосовно Вінницької регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".

Відтак, суд критично оцінює та вважає голослівними і не доведеними вищенаведені твердження представника відповідача, що уповноваженою особою позивача самостійно було забрано раніше подані ним до реєстрації документи.

На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що бездіяльність відповідача в даних правовідносинах, яка виразилась в не прийнятті для реєстрації заяви та доданих документів щодо кандидатів від Вінницької регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ у депутати до Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області, є протиправною та такою, що порушує виборчі права громадян та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу - позивача в в справі.

Також суд наголошує, що статтею 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

При зверненні до суду позивачу необхідно обирати такий спосіб захисту, який міг би відновити його становище та захистити порушене право. Застосування конкретного способу захисту права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.

З цією метою суд повинен з`ясувати характер спірних правовідносин сторін (предмет та підставу позову), характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний ним спосіб.

Положеннями ч. 1 ст. 245 КАС України визначено, що при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.

У разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії (п. 4 ч. 2 ст. 245 КАС України).

У відповідності до п. 10 ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Відтак, перевіривши обґрунтованість доводів сторін та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд приходить до переконання, що відповідач не довів правомірності своєї бездіяльності, а його позиція не ґрунтуються на вимогах чинного національного законодавства та засадах верховенства права. Крім того, суд приймає до уваги подану представником відповідача заяву щодо визнання позовних вимог позивача.

На підставі викладеного суд вважає, що адміністративний позов підлягає з задоволенню в повному обсязі, а належним способом захисту порушених прав позивача у даних правовідносинах буде зобов`язати Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області прийняти для реєстрації заяву та додані до неї документи щодо реєстрації кандидатів у депутати до Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області від Вінницької регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат суд керується положеннями ч. 1 ст. 139 КАС України і присуджує на користь позивача документально підтверджені понесені судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2102 грн. (дві тисячі сто дві гривні) за рахунок бюджетних асигнувань Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області.

Керуючись ст. ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 242, 243, 245, 246, 250, 257, 262, 268-273, 278, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області щодо не прийняття для реєстрації заяви та доданих до неї документів щодо реєстрації кандидатів у депутати до Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області від Вінницької регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".

Зобов`язати Уланівську сільську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області прийняти для реєстрації заяву та додані до неї документи щодо реєстрації кандидатів у депутати до Уланівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області від Вінницької регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".

Стягнути на користь Вінницької регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ з Уланівської сільської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області понесені судові витрати у виді судового збору в сумі 2102 грн. (дві тисячі сто дві гривні).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на судове рішення може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня його проголошення.

Позивач: Вінницька регіональна організація політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" в особі голови - Кісільова Ігоря Петровича (вул. Пушкіна, 4, офіс.2 м. Вінниця, 21050, код ЄДРПОУ 41278737);

Відповідач: Уланівська сільська територіальна виборча комісія Хмільницького району Вінницької (вул. миру, буд. 9. с. Уланів, Хмільницький район, Вінницька область, 22032, код ЄДРПОУ 43802215).

Головуюча суддя Заброцька Людмила Олександрівна

Суддя Комар Павло Анатолійович

Суддя Воробйова Інна Анатоліївна

Дата ухвалення рішення 27.09.2020
Оприлюднено 28.09.2020

Судовий реєстр по справі 120/5191/20-а

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Рішення від 27.09.2020 Вінницький окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 26.09.2020 Вінницький окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 26.09.2020 Вінницький окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 26.09.2020 Вінницький окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 26.09.2020 Вінницький окружний адміністративний суд Адміністративне

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Стежити за справою 120/5191/20-а

Встановіть Опендатабот та підтвердіть підписку

Вайбер Телеграм

Опендатабот для телефону