ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 620/3030/19 Суддя першої інстанції: Поліщук Л.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 вересня 2020 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді - Пилипенко О.Є.
суддів - Глущенко Я.Б. та Собківа Я.М.,
при секретарі - Кузик О.С.,
за участю:
представника позивача: - Ткаченко А.М.,
представника відповідача: - Гладченко Н.Л.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Чернігівської міської ради на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 травня 2020 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Творчій кластер Ремзавод до Чернігівської міської ради, треті особи: Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради, Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування пункту рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И Л А :
У жовтні 2019 року позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю Творчій кластер Ремзавод звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Чернігівської міської ради, треті особи: Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради, Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування пункту рішення та зобов`язання вчинити певні дії, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати пункт 63 рішення Чернігівської міської ради Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою, надання, вилучення і передачу земельних ділянок юридичним і фізичним особам від 29.08.2019 року № 44/VII-22;
- зобов`язати Чернігівську міську раду на найближчій сесії розглянути та затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 1,5859 га, за адресою: АДРЕСА_3, для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови з подальшою передачею земельної ділянки в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю Творчій кластер Ремзавод ;
- надати земельну ділянку Товариству з обмеженою відповідальністю Творчій кластер Ремзавод в оренду.
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 травня 2020 року адміністративний позов задоволено частково.
Не погоджуючись з судовим рішенням, відповідач - Чернігівська міська рада звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати оскаржувану постанову суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що судом першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення було неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, порушено норми матеріального та процесуального права.
07 вересня 2020 року, відповідно до штампу вхідної кореспонденції суду Вх.№ 32840, позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, відповідно до змісту якого позивач повністю заперечує проти задоволення вимог апеляційної скарги, вважає її необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.
07 вересня 2020 року, відповідно до штампу вхідної кореспонденції суду Вх.№ 32803, позивачем подано заяву про участь у судовому засіданні в режимі відео конференції.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 28 вересня 220 року, у задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю Творчій кластер Ремзавод про участь у судовому засіданні в режимі відео конференції - відмовлено.
Відповідно до ч.ч.1, 2, 3 ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
У відповідності до ст.. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Приймаючи рішення про часткове задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що позивач дотримався визначеної законодавством процедури виготовлення та погодження проекту землеустрою, при цьому, позивач отримав дозвіл на розроблення проекту землеустрою на відведення земельної ділянки, замовив проектну документацію, яка була розроблена та погоджена в установленому порядку, в той час як пункт 63 рішення Чернігівської міської ради Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою, надання, вилучення і передачу земельних ділянок юридичним і фізичним особам від 29.08.2019 року № 44/VII-22 є протиправним, з огляду на надані позивачем докази та висновки, викладені в рішенні суду, що набрало законної сили, крім того, ефективним захистом порушеного права, на переконання суду є саме зобов`язання відповідача затвердити проект землеустрою на найближчій сесії.
Колегія суддів вважає вказаний висновок суду першої інстанції обґрунтованим, з огляду на наступне.
Як встановлено судом та вбачається з Свідоцтва про право власності від 22.11.2013 року № 13257014 ТОВ Творчій кластер Ремзавод є власником на праві приватної власності нежитлового приміщення, загальною площею 4338 кв. м., розташованого за адресою: АДРЕСА_1 (а.с. 12, том 1).
Згідно Свідоцтва про право власності від 22.11.2013 року № 13255150 ТОВ Творчій кластер Ремзавод є власником на праві приватної власності нежитлового приміщення, загальною площею 2926,1 кв. м., розташованого за адресою: АДРЕСА_2 (а.с. 13, том 1).
Зазначене також підтверджується Витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 22.11.2013 року № 13257196 та від 22.11.2013 року № 13255684 відповідно (а.с. 14, 15, том 1).
Із заявою від 02.06.2017 року № 5 позивач звернувся до відповідача, в якій просив надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 1,5891 га, за адресою: АДРЕСА_3 , для будівництва та обслуговування будівель громадської забудови (код 03.14. КВЦПЗ наказ від 23.07.2010 року № 548). Заплановане використання нерухомого майна після реконструкції: корпус 4 - виставкова та інша громадська діяльність, корпус 6 - культурно-виставковий розважальний центр та інша громадська діяльність (а.с. 16-26, том 1).
Згідно рішення Чернігівської міської ради Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою юридичним та фізичним особам від 17.08.2017 р. № 22/VII-27, з урахуванням рішення Чернігівської міської ради Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою юридичним та фізичним особам від 26.10.2017 р. № 24/VII-22, ТОВ Творчій кластер Ремзавод надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 1,5859 га, по АДРЕСА_3 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови з подальшою передачею земельної ділянки в оренду. Позивачу надано строк до 01 березня 2018 року подати на затвердження сесії міської ради, розроблений та погоджений у встановленому законом порядку проект землеустрою (а.с. 27, 28-32, том 1).
20.09.2017 року між позивачем та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 укладено Договір на створення (передачу) науково-технічної продукції № 52-ЧВ (а.с. 33-35, том 1). На виконання якого було розроблено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 1.5859 га ТОВ Творчій кластер Ремзавод в АДРЕСА_3; 03.15. для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (а.с. 36-73, том 1). В зазначеному проекті вказано, що обмеження у використанні земельної ділянки відсутні (а.с. 65-66, том 1).
Згідно Довідки з державної статистичної звітності з кількісного обліку земель про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за рахунок яких проводиться вилучення) від 27.10.2017 року № 19-25-0.36-1420/169-17 станом на 01.01.2016 року спірна земельна ділянка у власність або постійне користування не надавалася (а.с. 45, том 1).
Згідно Висновку до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 1,5859 га для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови по АДРЕСА_3, Управління архітектури від 27.12.2017 року № 01-21/779 зазначена земельна ділянка розташована в північній частині міста. Згідно з планом зонування Тимчасового порядку використання території м. Чернігова ця ділянка відповідає зоні В-2 Виробнича зона з підприємствами IV-V класу санітарної шкідливості виробництв . Відповідно до плану дії обмежень за екологічними умовами належить до санітарно-захисної зони промислових та комунально-складських підприємств, сільгоспвиробництв та зони потенційного підтоплення ґрунтовими водами. Враховуючи зазначене, Управління архітектури погодило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 1,5859 га для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови по АДРЕСА_3 (далі по тексту - спірна земельна ділянка) (а.с. 78, том 1).
Те, що спірна земельна ділянка відповідає зоні В-2 Виробнича зона з підприємствами IV-V класу санітарної шкідливості виробництв також підтверджується витягом з Плану зонування Тимчасового порядку використання території м. Чернігів, затвердженого рішенням Чернігівської міської ради 16 сесії 6 скликання Про Тимчасовий порядок використання території м. Чернігова та скасування рішення міської ради від 28.12.2011 року (а.с. 92, 135-136, том 1).
У Висновку про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ГУ Держгеокадастру від 13.03.2018 року № 2135/82-18 щодо спірної земельної ділянки зазначено: категорія земель - землі промисловості; склад угідь - забудовані землі промисловості; форма власності - комунальна; цільове призначення за проектом - 03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови ; до особливо цінних земель не належить; обмеження на земельній ділянці - відсутні. Необхідності проведення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації - відсутня. Наданий Проект землеустрою відповідає законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам. Зауваження та пропозиції - відсутні, Проект - погоджено (а.с. 81, том 1).
Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 13.05.2020 року № НВ-7417544502020 спірна земельна ділянка з кадастровим № 7410100000:01:012:0314 належить до категорії земель - землі житлової та громадської забудови, вид використання - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. Дата державної реєстрації земельної ділянки на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 27.10.2017 року є 06.04.2018 року. Згідно експлікації земельних угідь земельної ділянки 1,5859 вона включає землі під соціально-культурними об`єктами (а.с. 121-123, том 2).
Згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки ГУ Держгеокадастру від 17.04.2018 року вбачається, що спірна земельна ділянка має кадастровий № 7410100000:01:012:0314, належить до категорії земель - землі житлової та громадської забудови, цільове призначення - 03.15 (а.с. 113, том 1).
Листом від 08.02.2018 року № 1 позивач звернувся до відповідача з проханням надати офіційну відповідь щодо обґрунтування зміни категорії з землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення на землі житлової та громадської забудови (а.с. 153, том 1).
У відповідь Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради листом від 22.02.2018 року № 01-08/553 повідомило позивача про те, що зміна цільового призначення може відбуватися із зміною категорії та без зміни категорії. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Враховуючи наведене, за зверненням ТОВ Творчій кластер Ремзавод , рішенням Чернігівської міської ради Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою юридичним та фізичним особам від 17.08.2017 р. 22/VII-27, йому надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення на земельну ділянку, орієнтовною площею 1,5859 га, по АДРЕСА_3 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови з подальшою передачею земельної ділянки в оренду (а.с. 150-151, том 1).
Листом від 20.03.2019 року № 14 позивач звернувся до відповідача, в якому просив при прийнятті рішення врахувати, що воно просить надати в оренду земельну ділянку з оплатою 1 % ставки на 2-5 років. В приміщеннях, які належать позивачу заплановано створення Виставково-демонстраційного центру. Зазначений проект є некомерційним, має соціально-економічне спрямування (а.с. 160, том 1).
У відповідь листом від 10.04.2019 № 1401/19/вих Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради повідомило, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди за землі з кодом КВЦПЗ 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови на рівні 12 % нормативної грошової оцінки (а.с. 159, том 1).
Із клопотанням від 28.04.2018 року № 5 позивач звернувся до відповідача із проханням надати в оренду строком від 2 до 5 років спірну земельну ділянку для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (а.с. 82, том 1).
Із витягу з рішення Чернігівської міської ради Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою юридичним та фізичним особам від 31.05.2018 р. № 31/VII-23, із підпункту 9.3 пункту 3, вбачається, що позивачу було відмовлено у надані зазначеного дозволу (а.с. 83, том 1).
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 24.07.2018 року (а.с. 84-91, том 1), залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15.11.2018 року (а.с. 92-97, том 1), в адміністративній справі № 2540/2548/18 визнано протиправним та скасовано підпункт 9.3 пункту 9 рішення Чернігівської міської ради Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою юридичним та фізичним особам від 31.05.2018 року № 31/VII-23; зобов`язано відповідача на найближчій сесії розглянути питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 1,5859 га, по АДРЕСА_3 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови з подальшою передачею земельної ділянки в оренду ТОВ Творчій кластер Ремзавод та прийняти відповідне рішення з урахуванням висновків суду.
Листами від 22.03.2019 року № 01-20/134 (а.с. 98, том 1) та від 04.06.2019 року № 01-20/417 (а.с. 100, том 1) відповідач повідомив позивача про те, що питання затвердження проекту землеустрою спірної земельної ділянки було включено до проектів рішень № 40/VIІ та № 42/VIІ відповідно, але не набрало необхідної кількості голосів і було знято з розгляду. Листом від 25.04.2019 року № 01-20/203 відповідач повернув позивачу проект землеустрою (а.с. 99, том 1).
Листом від 03.07.2019 року № 42 позивач звернувся до відповідача з проханням включити на найближчу сесію питання щодо затвердження проекту землеустрою спірної земельної ділянки (а.с. 105-106, том 1).
Листом від 11.07.2019 року № 44 позивач звернувся до відповідача з проханням надати розрахунок сум до сплати за фактичне користування земельними ділянками під об`єктами нерухомості, які належать на праві власності позивачу за 2019 рік (а.с. 156-157, том 1).
У відповідь листом від 12.08.2019 року № 2047/19/вих/02.08/4375/11/вх/03 Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради повідомило, що з тексту листа неможливо визначити яке фактичне користування земельними ділянками під об`єктами нерухомості (а.с. 154-155, том. 1).
Із витягу з рішення Чернігівської міської ради Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою, надання, вилучення і передачу земельних ділянок юридичним і фізичним особам від 29.08.2019 року № 44/VII-22 із пункту 63 вбачається, що ТОВ Творчій кластер Ремзавод відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення та передачі в оренду земельної ділянки (кадастровий номер 7410100000:01:012:0314), площею 1,5859 га, по АДРЕСА_3 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, у зв`язку з тим, що згідно з планом зонування Тимчасового порядку використання території м. Чернігова земельна ділянка відповідає зоні Виробнича зона з підприємствами IV-V класу санітарної шкідливості виробництв та ураховуючи наявні в проекті землеустрою правовстановлюючі документи на об`єкти нерухомого майна, які свідчать про належність об`єкти до будівель промисловості, оскільки об`єкти нерухомого майна розташовані на земельній ділянці, яка за цільовим призначенням не належить до категорії земель - землі житлової та громадської забудови (а.с. 102, том 1).
Про зазначене рішення позивача відповідач повідомив листом від 30.08.2019 року № 01-20/562 (а.с. 101, том 1).
Рішенням Чернігівської міської ради Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернігів від 26.01.2017 року № 15/VII-18 затверджено зазначену технічну документацію (а.с. 146, том 1).
Відповідно до Інформаційної довідки про наявність земельних угідь за формою 6-ЗЕМ від 19.12.2012 року № 02-07/4499 станом на 01.07.2012 року, за адресою АДРЕСА_3 землі промисловості складають 6,9307 га (а.с. 147, том 1).
Згідно листа ГУ Держгеокадастру від 28.07.2017 року № 205/409-17-0.36 спірна земельна ділянка входить до 12-ї економіко-планувальної зони м. Чернігова (а.с. 148, том 1). Вважаючи п.63 рішення Чернігівської міської ради про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, висновкам суду першої інстанції та доводам апелянта, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Згідно ч.2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР, рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.
У статті 12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст, зокрема, належать: розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Статтею 116 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.
Згідно з частиною 1 статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, зокрема, у разі надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення. Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України (частини перша, друга, третя статті 123 ЗК України).
Згідно частин першої, другої статті 186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у межах населеного пункту або земельної ділянки за межами населеного пункту, на якій розташовано об`єкт будівництва або планується розташування такого об`єкта (крім проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи), подається також на погодження до структурних підрозділів районних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері містобудування та архітектури, а якщо місто не входить до території певного району, - до виконавчого органу міської ради у сфері містобудування та архітектури, а в разі, якщо такий орган не утворений, - до органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань містобудування та архітектури чи структурного підрозділу обласної державної адміністрації з питань містобудування та архітектури.
Відповідно до пункту 107 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17.10.2012 (далі по тексту - Постанова № 1051), державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку.
Відповідно до частини шостої статті 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Отже, системний аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що законом передбачено певний алгоритм та поетапність процесу безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у користування юридичних осіб, а саме:
1) подання юридичною особою клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання дозволу на розробку проекту землеустрою;
2) отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні);
3) після розроблення проекту землеустрою такий проект погоджується, зокрема з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин у відповідності до приписів статті 186-1 ЗК України;
4) здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі;
5) подання юридичною особою погодженого проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування, про що, в свою чергу, такий орган у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у користування або рішення про відмову переданні земельної ділянки у користування. При чому, підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів (частина чотирнадцята статті 123 ЗК України).
Відповідно до частини п`ятнадцятої статті 123 ЗК України відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем за заявою позивача було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 1,5891 га, за адресою: АДРЕСА_3 , для будівництва та обслуговування будівель громадської забудови (а.с. 16-26, 27, 28-32, том 1). Враховуючи зазначене позивачем було укладено договір на розробку проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки. фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 укладено Договір на створення (передачу). На виконання якого було розроблено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 1.5859 га ТОВ Творчій кластер Ремзавод в м. Чернігів, по АДРЕСА_3; 03.15. для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (а.с. 33-73, том 1). Зазначений проект було погоджено Управління архітектури та ГУ Держгеокадастру, після чого спірну земельну ділянку було зареєстровано на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та внесено до Державного земельного кадастру(а.с. 78, 92, том 1, а.с. 121-123 том 2). Після чого позивач звернувся до відповідача із клопотанням про затвердження проекту землеустрою, однак, останній у затвердженні проекту відмовив (а.с. 83, том 1). Не погодившись із зазначеним рішенням позивач звернувся до суду. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду (а.с. 84-91, том 1), підтверджено постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 04.02.2020 від 15.11.2018 (а.с. 92-97, том 1), відповідача було зобов`язано на найближчій сесії розглянути питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 1,5859 га, по АДРЕСА_3 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови з подальшою передачею земельної ділянки в оренду ТОВ Творчій кластер Ремзавод та прийняти відповідне рішення з урахуванням висновків суду.
На виконання зазначеного рішення відповідач повторно розглянув питання затвердження проекту землеустрою, поданого ТОВ Творчій кластер Ремзавод та відмовив у його затвердженні у зв`язку з тим, що згідно з планом зонування Тимчасового порядку використання території м. Чернігова земельна ділянка відповідає зоні Виробнича зона з підприємствами IV-V класу санітарної шкідливості виробництв та ураховуючи наявні в проекті землеустрою правовстановлюючі документи на об`єкти нерухомого майна, які свідчать про належність об`єкти до будівель промисловості, оскільки об`єкти нерухомого майна розташовані на земельній ділянці, яка за цільовим призначенням не належить до категорії земель - землі житлової та громадської забудови (а.с. 102, том 1).
Як зазначалось, згідно норм ЗК України, єдиною підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів (частина чотирнадцята статті 123). Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 Земельного кодексу України, норми статті 123 ЗК України не містять. При цьому, перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватися саме на етапі погодження такого проекту.
За змістом частини 1 статті 19 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Станом на 01.07.2012 року спірна земельна ділянка має цільове призначення - землі промисловості, що підтверджується Інформаційною довідкою про наявність земельних угідь за формою 6-ЗЕМ від 19.12.2012 № 02-07/4499 (а.с. 147, том 1).
Позивачу дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки було надано для будівництва та обслуговування будівель громадської забудови. Заплановане використання нерухомого майна після реконструкції: корпус 4 - виставкова та інша громадська діяльність, корпус 6 - культурно-виставковий розважальний центр та інша громадська діяльність (а.с. 16-26, 27, 28-32 том 1).
Відповідно до частин першої, другої статті 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Відповідно до частини п`ятої статті 20 ЗК України види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Отже, зміна виду використання земельної ділянки в межах однієї категорії земель (за виключенням земель сільськогосподарського призначення та земель оборони), здійснюється її власником самостійно з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Таким чином, земельним законодавством встановлено, що за проектами землеустрою та з дотриманням відповідної процедури здійснюється зміна цільового призначення земельних ділянок, а віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень.
Щодо аргументів відповідача, що затвердження проекту землеустрою суперечитиме Тимчасовому порядку використання території м. Чернігова і Генеральному плану міста Чернігова варто зазначити наступне.
Відповідно до статті 50 Закону України Про землеустрій від 22.05.2020 № 858-IV проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають, зокрема, рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом) та письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально (у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду.
Статтею 1 Закону України Про землеустрій встановлено, що цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.
Згідно частини другої статті 18 статті 25 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 р. № 3038-VI план зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.
Відповідно до статті 25 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011 р. № 3038-VI режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій.
Таким чином, генеральний план, план зонування, детальний план територій не визначає правового статусу земельної ділянки, а є документами, яким повинні відповідати наміри забудови земельної ділянки, а її цільове призначення повинно відповідати містобудівній документації.
Подібна правова позиція викладена Верховним Судом в постанові від 14.11.2019 року у справі № 344/10412/16-а. Колегія суддів також звертає увагу, що необхідність скасування окремого пункту рішення Чернігівської міської ради та зобов`язання затвердити Проект землевідводу щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 1,5859 га, по АДРЕСА_3 , з подальшим укладенням договору оренди, вже було предметом розгляду, та в межах розгляду справи № 2540/2548/18 відповідача вже зобов`язували Чернігівську міську раду (код ЄДРПОУ 34339125, вул. Магістратська, 7, м. Чернігів, 14000) на найближчій сесії розглянути питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 1,5859 га, по АДРЕСА_3 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови з подальшою передачею земельної ділянки в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю ''Творчій кластер ''Ремзавод'' (код ЄДРПОУ 38931623, АДРЕСА_3, м. Чернігів, 14000), та прийняти відповідне рішення з урахуванням висновків суду, втім, як зазначалось вище, відповідачем не було затверджено проекту землеустрою.
Колегія суддів звертає увагу, що статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
У пункті 145 рішення від 15 листопада 1996 року у справі Чахал проти Об`єднаного Королівства (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.
Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права.
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що належним способом захисту прав позивача, який буде забезпечувати поновлення порушеного права є саме необхідність зобов`язати Чернігівську міську раду на найближчій сесії розглянути та затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 1,5859 га, за адресою: АДРЕСА_3, для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.
Щодо дискреційних повноважень відповідача, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Реалізація суб`єктами публічної адміністрації своїх повноважень, які є законодавчо визначеними, що випливає з положень ч.2 ст.19 Конституції України, здійснюється в межах відповідної законної дискреції.
У свою чергу, під дискреційними повноваженнями слід розуміти надання органу або посадовій особі повноважень діяти на власний розсуд в межах закону. Зокрема, дискреційні повноваження полягають у тому, що суб`єкт владних повноважень може обирати у конкретній ситуації альтернативне рішення, яке є законним.
Дискреційні повноваження - це комплекс прав і зобов`язань представників влади як на державному, так і на регіональному рівнях, у тому числі представників суспільства, яких уповноважили діяти від імені держави чи будь-якого органу місцевого самоврядування, що мають можливість надати повного або часткового визначення і змісту, і виду прийнятого управлінського рішення.
Під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин, та яке захистить або відновить порушене право.
Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.
Зазначена правова позиція викладена Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постанові від 24.01.2020 року у справі № 316/979/18.
Як вірно наголошено судом першої інстанції, що питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки вирішувалося відповідачем тривалий час, а попередня відмова в затвердженні позивачу проекту землеустрою спірної земельної ділянки була скасована в судовому порядку, тому, що належним засобом захисту прав позивача є зобов`язання відповідача на найближчому пленарному засіданні чергової сесії затвердити проект землеустрою спірної земельної ділянки. Щодо решти аргументів сторін, суд звертає увагу, що згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін проти України , § 58, рішення від 10 лютого 2010 року).
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції було правильно встановлено фактичні обставини справи, надано належну оцінку дослідженим доказам, правильно застосовано норми матеріального та процесуального права. У зв`язку з цим суд вважає необхідним апеляційну скаргу Чернігівської міської ради - залишити без задоволення, а рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 травня 2020 року - без змін.
Керуючись ст..ст. 241, 242, 310, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Чернігівської міської ради - залишити без задоволення.
Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 травня 2020 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя: О.Є.Пилипенко
Суддя: Я.Б.Глущенко
Я.М.Собків
Повний текст виготовлено 29 вересня 2020 року.
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2020 |
Оприлюднено | 01.10.2020 |
Номер документу | 91883019 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Пилипенко Олена Євгеніївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні