РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 жовтня 2020 р. Справа № 120/5276/20-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Сала П.І.,
за участю:
секретаря судового засідання Слюсар О.О.
представника позивача Желіховсього В.М.,
третьої особи (на стороні позивача) Якимової Н.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Вінниці за правилами загального позовного провадження адміністративну справу
за позовом Вінницької регіональної організації політичної партії "Партія Вінничан"
до Козятинської міської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_1 ,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Вінницька обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина",
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
29.09.2020 до суду надійшла позовна заява Вінницької регіональної організації політичної партії "Партія Вінничан" (далі - позивач, ВРО ПП "Партія Вінничан") до Козятинської міської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області (далі - відповідач, Козятинська МТВК, Комісія) про визнання дій протиправними, визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії.
Згідно з прохальною частиною позовної заяви позивачем було заявлено такі позовні вимоги:
- визнати протиправними дії голови Комісії Заєць Н.М. та заступника голови Комісії Гижі І.Г. щодо порядку прийняття документів та розгляду питання реєстрації ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ), кандидатом у депутати Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області;
- визнати протиправним та скасувати рішення засідання Комісії в частині відмови в реєстрації на кандидата в депутати Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області від ВРО ПП "Партія Вінничан" ОСОБА_1 , оформлене протоколом засідання № 9 від 26.09.2020;
- визнати протиправною та скасувати постанову Комісії № 8 до протоколу № 9 від 26.09.2020 про відмову в реєстрації на кандидата у депутати Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області від ВРО ПП "Партія Вінничан" ОСОБА_1 ;
- зобов`язати відповідача зареєструвати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , кандидатом у депутати на перших виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, до Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області від ВРО ПП "Партія Вінничан" по єдиному виборчому списку та по територіальному виборчому списку в територіальному виборчому окрузі № 3;
- допустити рішення суду до негайного виконання Комісією.
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що 22.09.2020 уповноваженою особою позивача Комісії було подано пакет усіх необхідних документів для реєстрації кандидатів у депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан". Згодом голова Комісії повідомила уповноважену особу позивача, що Комісією зареєстровано листи-повідомлення від Вінницької обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" про те, що ОСОБА_1 є членом політичної партії "Батьківщина" і знаходиться на партійному обліку зазначеної організації, а тому не може висуватися іншою політичною партією та бути зареєстрованою кандидатом в депутати. У зв`язку з цим члени Комісії вирішили розгляд подання від ВРО ПП "Партія Вінничан" призначити на 26.09.2020.
26.09.2020 на засіданні Комісії під час розгляду питання щодо реєстрації кандидатів в депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан" Комісією було розглянуто вищезазначені листи. Після обговорення цього питання членами Комісії, головою Комісії поставлено на голосування питання про відмову ОСОБА_1 в праві реєстрації кандидатом в депутати Козятинської міської ради. Більшістю голосів Комісія підтримала вказану пропозицію та відмовила в реєстрації кандидатом в депутати ОСОБА_1 . Крім того, Комісія одноголосно прийняла рішення про поіменну реєстрацію кандидатами в депутати до Козятинської міської ради, які включені до єдиного та територіальних списків ВРО ПП "Партія Вінничан", за виключенням ОСОБА_1 , та прийняла відповідне рішення.
Позивач вважає оскаржувані рішення та дії відповідача незаконними і такими, що порушують його права як суб`єкта виборчого процесу, а тому звертається до суду з цим позовом.
При цьому позивач зазначає, що Комісія повністю проігнорувала документи, що пред`являлися на засіданні уповноваженою особою від ВРО ПП "Партія Вінничан" та спростовували факт членства ОСОБА_1 в партії "Батьківщина". Також представник наголошував, що відповідно до ст. 6 Закону України "Про політичні партії" громадянин має право в будь-який час припинити своє членство в партії шляхом подання заяви до відповідних структурних органів політичної партії і членство в партії припиняється з дня подання такої заяви. Водночас ОСОБА_1 ще 01.08.2020 подала заяву про вихід з партії "Батьківщина" до Бюро Козятинської міської організації ВО "Батьківщина", що відповідає Статуту цієї організації в чинній редакції.
Таким чином, на думку позивача, Козятинська МТВК діяла упереджено та прийняла необґрунтоване рішення, яким незаконно та за відсутності правових підстав відмовила в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан".
Ухвалою суду від 29.09.2020 відкрито провадження у цій справі та вирішено здійснювати розгляд справи в порядку загального позовного провадження, з особливостями, визначеними ст. 273 КАС України.
Крім того, вказаною ухвалою:
- призначити підготовче засідання у справі на 15:00 год 30.09.2020 в залі судових засідань № 1 Вінницького окружного адміністративного суду;
- відповідачу встановлено строк до 14:30 год 30.09.2020 для подання відзиву на позовну заяву в порядку, визначеному статтею 162 КАС України;
- залучено до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, а саме на стороні позивача ОСОБА_1 та на стороні відповідача Вінницьку обласну організацію Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (далі - ВОО ВО "Батьківщина");
- третім особам встановлено строк до 14:30 год 30.09.2020 для подання пояснень щодо позову з дотриманням правил, встановлених ч. 1-4 ст. 162 КАС України.
Про призначене підготовче засідання у справі сторони та треті особи повідомлені судом 29.09.2020 з дотриманням вимог ст. 268 КАС України.
Втім, у встановлений судом строк відповідач не подав на відзиву на позов. Треті особи також не скористалися своїм право на подання письмових пояснень по суті спору.
В підготовчому засіданні від 30.09.2020 представником позивача подано заяву про зменшення розміру позовних вимог, в якій позивач просить суд не розглядати позовні вимоги: 1) про визнання протиправними дій голови Комісії Заєць Н.М. та заступника голови Комісії Гижі І.Г. щодо порядку прийняття документів та розгляду питання реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати Козятинської міської ради та 2) про визнання протиправним та скасування рішення засідання Комісії в частині відмови в реєстрації на кандидата в депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан" ОСОБА_1 , оформлене протоколом засідання № 9 від 26.09.2020.
З а згодою учасників справі та враховуючи положення ст. 47 КАС України вказану заяву судом прийнято до розгляду.
Ухвалою суду від 30.09.2020 (постановленою о 16:50 год) закрито підготовче провадження, а справу призначено до розгляду по суті на 18:00 год 30.09.2020.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та надав пояснення згідно з обґрунтуваннями, наведеними у позовній заяві. Просить суд позов повністю задовольнити.
Третя особа на стороні позивача ОСОБА_2 в судовому засіданні позов підтримала та просить суд його задовольнити. Зазначає, що вона 01.08.2020, з дотриманням вимог закону та статуту партії, подала заяву про вихід з ВО "Батьківщина" і ніхто не може її примушувати залишатися членом цієї партії. Третя особа вважає себе безпартійною та бажає бути висунутою кандидатом в депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан". Натомість відповідач порушив її конституційне виборче право, оскільки неправомірно та з надуманих причин відмовив у реєстрації.
Представники відповідача в судовому засіданні від 30.09.2020 позов заперечили та пояснили, що до Козятинської МТВК 25.09.2020 надійшли листи-повідомлення від ВОО ВО "Батьківщина" про те, що ОСОБА_1 є членом політичної партії "Батьківщина" і знаходиться на партійному обліку обласної організації, а тому не може висуватися від іншої політичної сили. Крім того, в розпорядженні Комісії був лист Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) за № 5.4/536-20 від 17.09.2020 з додатками, з якого вбачається, що ОСОБА_1 є керівником Козятинської міської партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина". Відтак Комісією, як колегіальним органом, було прийнято рішення про відмову в реєстрації ОСОБА_1 на кандидата у депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан". При цьому правовими підставами для цього є ч. 2 ст. 217 та п. 6 ч. 2 ст. 230 Виборчого кодексу України, оскільки Комісією виявлено інші обставини, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, права бути обраним. Оскаржуване рішення представники відповідача вважають правомірним, а тому просять суд відмовити у задоволенні позову.
В судовому засіданні від 30.09.2020 представник третьої особи на стороні відповідача в позовні вимоги заперечив, оскільки, на його думку, Козятинська МТВК не порушила вимог закону та правильно врахувала, що ОСОБА_1 є членом ВО "Батьківщина", у зв`язку з чим не може висуватися іншою партією як кандидат в депутати. Також представник третьої особи не заперечує принципу добровільної участі громадян в громадських об`єднаннях, але при цьому зауважує, що ОСОБА_3 була головою місцевого осередку партії "Батьківщина", тому щодо неї діють особливості, передбачені ч. 7 ст. 6 Закону України "Про політичні партії". Отже, на думку представника третьої особи, допоки ОСОБА_3 у визначеному статутом порядку не передасть майно та документи Козятинської міської організації ВО "Батьківщина", вона формально залишається членом партії.
В судове засідання від 01.10.2020 представники відповідача та третьої особи на стороні відповідача з невідомих суду причин не з`явилися, хоча про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином. Відтак суд, керуючись ч. 3 ст. 268 КАС України, вирішує справу за їх відсутності та на підставі наявних у справи доказів.
Вивчивши матеріали справи, оцінивши доводи сторін на підтримку своїх вимог та заперечень та пояснення третіх осіб щодо заявленого позову, суд встановив таке.
Постановою від 15.07.2020 № 795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" Верховна Рада України призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
08.08.2020 постановою Центральної виборчої комісії № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" у зв`язку з прийняттям Верховною Радою України постанови від 17.07.2020 № 807-ІХ "Про утворення та ліквідацію районів", призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року, а постановою від 14.08.2020 № 176 "Про призначення перших виборів депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року" - перші вибори депутатів районних рад.
27.08.2020 виконавчим комітетом Вінницької міської ради зареєстровано Вінницьку регіональну організацію політичної партії "Партія Вінничан" (код ЄДРПОУ 43773530).
20.09.2020 зборами ВРО ПП "Партія Вінничан" висунуто кандидатів у депутати Козятинської міської ради, в тому числі громадянку України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
22.09.2020 уповноваженою особою позивача Заїчком В.О. відповідачеві подано заяву про реєстрації кандидатів у депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан". До заяви додано документи, передбачені статтею 222 Виборчого кодексу України. Серед поданих документів є, зокрема, заява ОСОБА_1 про згоду балотуватися кандидатом у депутати від ВРО ПП "Партія Вінничан".
На підтвердження отримання від позивача зазначеного пакету документів Комісія видала довідку-опис прийнятих документів від 22.09.2020 за підписом заступника голови Комісії Гижі І.Г.
Засідання Комісії щодо розгляду документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати Козятинської міської ради, призначено на 25.09.2020.
25.09.2020 на адресу Комісії надійшли листи-повідомлення від ВОО ВО "Батьківщина" про те, що окремі кандидати, в тому числі ОСОБА_1 (лист № 02-02-62 від 24.09.2020, вх. № 64), є членами політичної партії "Батьківщина" і знаходиться на партійному обліку ВОО ВО "Батьківщина", а тому не можуть висуватися іншою політичною партією і бути зареєстрованими кандидатами в депутати.
У зв`язку з цим розгляд подання ВРО ПП "Партія Вінничан" про реєстрацію кандидатів у депутати Козятинської міської ради Комісією вирішено перенести на 26.09.2020.
26.09.2020 на засіданні Комісії відбувся розгляд питання щодо реєстрації кандидатів в депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан" з урахуванням вищезазначених листів ВОО ВО "Батьківщина".
Як видно зі змісту протоколу засідання Комісії № 9 від 26.09.2020, в засіданні Комісії брав участь представник ВОО ВО "Батьківщина", який повідомив, що ОСОБА_1 на даний час є членом партії "Батьківщина" та заяви про вихід з партії не подавала. До того ж згідно з інформацією Міністерства юстиції України вона є головою місцевого осередку.
В засіданні Комісії також брав участь уповноважений представник ВРО ПП "Партія Вінничан", який надав Комісії копії заяви ОСОБА_3 від 01.08.2020 про вихід з ВО "Батьківщина" та розпорядження голови ВОО ВО "Батьківщина" Мейдича Л.О. № 02-02-32 від 27.07.2020 про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Козятинської міської організації ВО "Батьківщина".
Після обговорення вказаного питання членами Комісії, головою Комісії на голосування постановлено питання про відмову ОСОБА_1 в праві реєстрації кандидатом у депутати Козятинської міської ради. Більшістю голосів Комісія підтримала вказану пропозицію.
Постановою Козятинської МТВК № 8 до протоколу № 9 від 26.09.2020 вирішено відмовити ОСОБА_1 в реєстрації на кандидата у депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан".
Крім того, Комісія одноголосно прийняла рішення про поіменну реєстрацію кандидатами в депутати до Козятинської міської ради, які включені до єдиного та територіальних списків ВРО ПП "Партія Вінничан", за виключенням ОСОБА_1 , та прийняла відповідне рішення.
Позивач вважає протиправною та незаконною відмову в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати від ВРО ПП "Партія Вінничан", а тому звернувся до адміністративного суду з цим позовом.
Надаючи оцінку встановленим обставинам справи та спірним правовідносинам, суд керується такими мотивами.
Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Водночас згідно із ст.ст. 69, 71 Основного закону народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.
Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Спеціальним законом, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Виборчий кодекс України.
Стаття 3 Виборчого кодексу України встановлює типи виборів, які проводяться в Україні: 1) вибори Президента України; 2) вибори народних депутатів України; 3) місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).
Так, постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю, 25 жовтня 2020 року.
Відповідно до ст. 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно з ч. 1 ст. 21 Виборчого кодексу України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах:
1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом;
2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом;
3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес;
4) політичного плюралізму та багатопартійності;
5) публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу;
6) свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій);
7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.
Частиною першою статті 22 Виборчого кодексу України передбачено хто є суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
За правилами статті 193 Виборчого Кодексу України депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.
Депутатом, сільським, селищним, міським головою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.
Водночас статтею 216 ВК України встановлено загальний порядок висування кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Так, висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.
Організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку.
У відповідності до ч. 1 ст. 217 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.
Частиною другою статті 217 Виборчого кодексу України передбачено, що організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.
Згідно з ч. 4 ст. 217 Виборчого кодексу України обласна організація партії, зокрема, може висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм).
При цьому загальний порядок висування кандидатів організацією партії визначається статтею 218 Виборчого кодексу України.
Відповідно до ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.
Територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи (ч. 2 ст. 222 Виборчого кодексу України).
Судом встановлено, що 22.09.2020 уповноваженою особою позивача ОСОБА_4 . Комісії було подано заяву про реєстрації кандидатів у депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан", разом з пакетом усіх необхідних документів, перелік яких передбачено статтею 222 Виборчого кодексу України.
Того ж дня Комісією видано довідку-опис прийнятих документів за підписом заступника голови Комісії Гижі І.Г. З цього суд робить висновок, що жодних зауважень щодо правильності оформлення документів та процедури їх подання у відповідача не було.
Водночас вказаними документами підтверджується, що ОСОБА_1 висунута кандидатом у депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан", як безпартійний громадянин.
Крім того, серед поданих документів є заява ОСОБА_1 про згоду балотуватися кандидатом у депутати від ВРО ПП "Партія Вінничан", що додатково підтверджує факт балотування ОСОБА_1 саме від цієї політичної сили.
З огляду на викладене суд вважає підтвердженим той факт, що ОСОБА_1 за її згодою висунула саме ВРО ПП "Партія Вінничан", що також визнавав відповідач.
Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) відбувається відповідно до статті 227 Виборчого кодексу України та передбачає наступне:
1) кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
2) подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
3) особа, включена організацією партії до єдиного та/або до єдиного та відповідного територіального виборчих списків, яка на день подання заяви організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати до територіальної виборчої комісії не подала заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії, вважається виключеною з виборчого списку (виборчих списків) організації партії з дня подання заяви організацією партії. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання організацією партії заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, не приймається.
4) особа, включена організацією партії до єдиного та/або єдиного та відповідного територіального виборчих списків, має право до дня реєстрації її кандидатом відкликати свою заяву про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії. Заява про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або особисто подана відповідною особою до територіальної виборчої комісії. З моменту отримання територіальною виборчою комісією заяви про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною із виборчого списку (виборчих списків) цієї організації партії, що враховується при прийнятті територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів, включених до виборчих списків. Про отримання такої заяви відповідна виборча комісія письмово повідомляє організацію партії не пізніше наступного дня після отримання заяви. Повторна заява особи про її згоду балотуватися від організації партії не приймається.
5) у разі виявлення факту включення особи до виборчих списків кількох організацій партій уповноважений член територіальної виборчої комісії не пізніше наступного дня звертається до зазначеної особи з вимогою подати до комісії заяву про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати лише від однієї організації партії, яка може бути подана до комісії особисто або засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат".
У разі подання особою заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною з виборчих списків решти організацій партій.
У разі неподання особою такої заяви протягом двох днів з дня отримання відповідного звернення така особа рішенням територіальної виборчої комісії виключається з виборчих списків усіх організацій партій, до яких вона була включена.
6) територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
7) список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.
8) у разі реєстрації кандидатів у депутати представнику організації партії у територіальній виборчій комісії разом з копією рішення про реєстрацію кандидатів у депутати у триденний строк з дня його прийняття видаються посвідчення кандидатів у депутати за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Рішення про реєстрацію кандидатів у депутати в триденний строк з дня його прийняття розміщується відповідною виборчою комісією на її офіційному веб-сайті (за наявності), веб-сайтах відповідних місцевих рад (за наявності) або в інший визначений цими комісіями спосіб та/або на стенді офіційних матеріалів комісії. Відомості про реєстрацію кандидатів у депутати в єдиному виборчому окрузі із зазначенням суб`єкта висування, порядкового номера кандидата, прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), числа, місяця, року народження, відомостей про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання, наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, номера територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата, та порядкового номера кандидата у відповідному територіальному виборчому списку кожного кандидата в депутати (крім першого кандидата) передаються для оприлюднення на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку.
Разом з тим, Виборчий кодекс України допускає можливість відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Вичерпний перелік таких підстав наведено у статті 230 Виборчого кодексу України.
Так, частиною першою вказаної статті визначено підстави для відмови територіальною виборчою комісією в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.
Відповідні підстави судом не аналізуються, оскільки вони поширюються на випадки відмови комісією у реєстрації всіх кандидатів в депутати, тобто не є застосовними у спірних правовідносинах.
Натомість частина друга статті 230 ВК України включає підстави відмови територіальною виборчою комісією в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови. Такими підставами можуть бути:
1) відсутність хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови);
1-1) порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування;
2) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України особою, висунутою кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови;
3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, за межі України для постійного проживання;
4) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, визнано недієздатною;
5) наявність в особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку;
6) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом.
Водночас в силу вимог ч. 4 ст. 230 Виборчого кодексу України рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови.
Втім, як встановлено судом, постанова Козятинської МТВК № 8 до протоколу № 9 від 26.09.2020 про відмову в реєстрації на кандидата у депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан" ОСОБА_1 не містить чітких підстав відмови.
Так, в оскаржуваному рішенні зазначено: "Розглянувши подані документи на підставі виявлених обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області право бути обраним та керуючись ч. 2 ст. 217, ст. 230 Виборчого кодексу України Козятинська міська територіальна виборча комісія постановляє: відмовити в реєстрації на кандидата у депутати Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області від Вінницької регіональної організації політичної партії "Партія Вінничан" гр. ОСОБА_1 ".
Отже, зазначене рішення Комісії допускає множинне трактування підстав для відмови у реєстрації та не містить вичерпного переліку підстав для його прийняття, що суперечить вимогам ч. 4 ст. 230 Виборчого кодексу України.
При цьому протокол засідання Комісії № 9 від 26.09.2020 також не містить належного обґрунтування правових підстав відмови у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом в депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан".
У судовому засіданні представники відповідача пояснили, що вказане рішення Комісія прийняла з підстав, передбачених п. 6 ч. 2 ст. 230 Виборчого кодексу України (виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом).
Дійсно, змістовний порівняльний аналіз протоколу засідання Комісії та оскаржуваної постанови дає змогу зробити висновок, що рішення про відмову у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом в депутати Комісія прийняла тому, що визнала підтвердженим факт її членства від іншій партії. Водночас це, на думку Комісії, свідчить про порушення вимог ч. 2 ст. 217 Виборчого кодексу України та наявність інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, права бути обраною депутатом.
Однак суд зауважує, що положеннями статті 217 Виборчого кодексу України визначається порядок висування кандидатів організацією партії. Водночас його недотримання не є підставою для відмови у реєстрації окремого кандидата в депутати у відповідності до п. 6 ч. 2 ст. 230 Виборчого кодексу України.
Крім того, під обставинами, які позбавляють особу права бути обраною депутатом, на думку суду, необхідно розуміти такі обставини, які вказують на невідповідність кандидата вимогам, встановленим Конституцією та Виборчим кодексом України та, відповідно, не дають особі права бути обраною депутатом. Ці обставини не пов`язані з процедурою висунення кандидата і можуть бути встановлені виключно в порядку, визначеному законом, зокрема ст. 10 Виборчого кодексу України, на підставі інформації, офіційно одержаної комісією від органів державної влади.
Тобто відповідач помилково посилається на ті правові підстави для відмови у реєстрації кандидата, які в даному випадку, взагалі не підлягають застосуванню і, окрім цього, не підтверджуються жодними належними та допустимими доказами.
Отже, під час розгляду справи відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено наявність правових підстав для відмови у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом в депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан", що свідчить про незаконність оскаржуваного рішення.
Водночас оцінюючи фактичні підстави для прийняття такого рішення, суд зазначає наступне.
Як видно з матеріалів справи, зокрема протоколу засідання № 9 від 26.09.2020, Комісія взяла до уваги лист-повідомлення ВОО ВО "Батьківщина" за № 02-02-62 від 24.09.2020 про те, що ОСОБА_1 є членом політичної партії "Батьківщина" і знаходиться на партійному обліку ВОО ВО "Батьківщина", а тому не може висуватися іншою політичною партією і бути зареєстрованою кандидатом в депутати.
Таким чином, з урахуванням зазначеного листа та пояснень представника ВОО ВО "Батьківщина", наданим під час засідання, Комісія вважала встановленим той факт, що ОСОБА_1 є членом ВО "Батьківщина", а отже не могла бути висунута кандидатом у депутати від ВРО ПП "Партія Вінничан".
Проте зазначений висновок Комісії суд визнає передчасним.
Так, судом встановлено, що отриману інформацію щодо членства ОСОБА_1 у ВО "Батьківщина" відповідач належним чином не перевірив.
Більше того, Комісією не взято до уваги та жодним чином не спростовано документи, що були надані в ході засідання уповноваженим представником позивача, а саме заяву ОСОБА_1 від 01.08.2020 про припинення членства у ВО "Батьківщина" та розпорядження голови ВОО ВО "Батьківщина" Мейдича Л.О. № 02-02-32 від 27.07.2020 про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Козятинської міської організації ВО "Батьківщина".
Наведене свідчить про те, що відповідач діяв необ`єктивно та не мав на меті перевірити одержану інформацію.
При вирішенні цієї справи суд не вдається до оцінки питань, пов`язаних з членством ОСОБА_1 у ВО "Батьківщина" та його припиненням, оскільки це виходить за межі предмету спору та повноважень адміністративного суду.
Разом з тим, суд враховує, що членство в будь-якому громадському об`єднанні засноване на добровільній основі, а згідно з ч. 4 ст. 36 Конституції України ніхто не може бути примушений до вступу в будь-яке об`єднання громадян чи обмежений у правах за належність чи неналежність до політичних партій або громадських організацій.
Крім того, відповідно до ст. 1 Закону України від 05 квітня 2001 року № 2365-ІІІ "Про політичні партії в Україні" (далі - Закон № 2365-ІІІ) ніхто не може бути примушений до вступу в політичну партію або обмежений у праві добровільного виходу з політичної партії.
Належність чи неналежність до політичної партії не може бути підставою для обмеження прав і свобод або для надання державою будь-яких пільг і переваг.
За правилами ч. 6 ст. 6 Закону № 2365-ІІІ громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії. Членство в політичній партії зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування громадянина України на будь-яких виборних посадах в політичній партії.
Таким чином, порядок припинення членства в політичній партії має декларативний характер, здійснюється шляхом подання особою відповідної заяви і не вимагає додаткового оформлення рішенням. При цьому з дня подання такої заяви припиняється як членство в партії, так і перебування громадянина на будь-яких виборних посадах в політичній партії.
Як з`ясовано судом, 01.08.2020 ОСОБА_1 подала до Бюро Козятинської міської партійної організації ВО "Батьківщина" заяву про припинення свого членства у ВО "Батьківщина". Заява містить підписи членів Бюро про її прийняття від ОСОБА_1 . Водночас право подати заяву про вихід з партії до будь-якого статутного органу партії передбачене пунктом 3.6 Статуту ВО "Батьківщина" в редакції, затвердженій XIV з`їздом політичної партії ВО "Батьківщина" від 16.09.2017.
Однак при розгляді питання про реєстрацію кандидата у депутати ОСОБА_1 відповідач не надав оцінки ані зазначеній заяві, ані вказаному вище розпорядженню голови ВОО ВО "Батьківщина", згідно з яким ОСОБА_1 звільнена з посади голови Козятинської міської організації ВО "Батьківщина". Хоча, такі документи мали істотне значення та безпосередньо впливали на прийняття Комісією рішення по суті.
В той же час, суд не бере до уваги посилання окремих учасників справи на положення ч. 7 ст. 6 Закону № 2365-ІІІ, оскільки вони поширюються виключно на тих членів політичних партій, які обрані на посади керівника та заступника керівника політичної партії.
В судовому засіданні представники Комісії також зазначили, що при прийнятті оскаржуваної постанови враховувався лист Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) № 5.4/536-20 від 17.09.2020, яким повідомлено про перелік зареєстрованих партій в межах Вінницької області та надано щодо зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих організацій політичних партій у межах Козятинського району. Водночас з пункту 246 додатку до цього листа вбачається, що керівником Козятинської міської партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" є Якимова Н.І. Тому, на думку представників відповідача, зазначена обставина виключає факт безпартійності ОСОБА_1 .
Разом з тим, суд зауважує, що наведені обставини та докази не відображені в оскаржуваному рішенні, тобто не були підставою для відмови у реєстрації.
Тому до цієї частини доводів відповідача суд застосовує вимоги абз. 2 ч. 2 ст. 77 КАС України, згідно з якими в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень останній не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
До того ж, вказаний лист беззаперечно не підтверджує факту членства ОСОБА_1 в партії, а тому мав би оцінюватися в сукупності з іншими документами, що надавалися Комісії під час засідання усіма заінтересованими суб`єктами виборчого процесу.
З огляду на викладене суд констатує незаконність відмови відповідача, оформленої постановою Комісії № 8 до протоколу № 9 від 26.09.2020, у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом в депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан".
Отже, позовні вимоги в частині визнання протиправною та скасування зазначеної постанови підлягають задоволенню.
Позивач також просить суд у випадку задоволення позову захистити його порушені права шляхом зобов`язання відповідача зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом у депутати на перших виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, до Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан" по єдиному виборчому списку та по територіальному виборчому списку в територіальному виборчому окрузі № 3.
Однак, на думку суду, в зазначеному вигляді такі вимоги не можуть бути задоволені.
Так, за приписами частини шостої статті 227 Виборчого кодексу України до повноважень територіальної виборчої комісії після прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів належить прийняття рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Отже, з урахуванням положень ч. 3, 5 ст. 37 Виборчого кодексу України, рішення про реєстрацію кандидата у депутати оформляється виборчою комісією письмово у формі постанови.
Відповідно до ч. 6 ст. 64 ВК України у разі скасування судом рішення виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду.
Натомість позивач фактично просить суд зобов`язати відповідача прийняти рішення про реєстрацію громадянина кандидатом в депутати, хоча за змістом наведеної норми рішення про це Комісія має приймати на підставі рішення суду.
Відтак суд доходить висновку, що в ці частині позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, а саме у спосіб зобов`язання відповідача вирішити питання про реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом у депутати Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області від ВРО ПП "Партія Вінничан" по єдиному виборчому списку та по територіальному виборчому списку в територіальному виборчому окрузі № 3.
Позивач також просить суд допустити рішення до негайного виконання.
Разом з тим, вичерпний перелік судових рішень, які виконуються негайно, встановлено статтею 371 КАС України, і рішення у цій справі таким переліком не передбачено.
Крім того, вимога щодо негайного виконання рішення суду відсутня і серед особливостей провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій, передбачених статтею 273 КАС України.
Враховуючи наведене суд не вбачає правових підстав для звернення рішення у цій справі до негайного виконання.
Частиною першою статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили.
При вирішенні справи суд враховує рішення Верховного Суду України від 25 березня 2002 року у справі за скаргою ОСОБА_5 , згідно з яким питання суттєвої недостовірності відомостей про кандидата в депутати необхідно розглядати в контексті з наявністю умисних винних дій кандидата, спрямованих на введення в оману комісії та виборців стосовно таких відомостей, які виключають можливість обрання його депутатом або можуть вплинути на результати виборів. Але в кожному конкретному випадку висновок комісії про недостовірність відомостей та їх суттєвий характер має ґрунтуватися на результатах комплексного вивчення всієї інформації, вміщеної в документах, поданих кандидатом у депутати, та обставинах, що зумовили подачу недостовірної інформації.
Крім того, під час розгляду справи як джерело права суд застосовує практику Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ).
Так у пункті 54 рішення від 19 жовтня 2004 року в справі "Мельниченко проти України" (№ 17707/02) ЄСПЛ наголосив на тому, що ст. 13 Протоколу 1 включає суб`єктивні права голосувати та бути обраним. Не дивлячись на важливість цих прав, вони не є абсолютними. Оскільки ст. 3 визнає такі права, не надаючи самих понять, дозволяючи самим визначити їх, то є межі для "встановлених обмежень" (див. Метью-Мохін та Клерфаут, див. вище стор. 23, параграф 52). У своїх внутрішніх правових системах Договірні сторони можуть робити право голосувати та бути обраним предметом для певних обмежень, які не заборонені в принципі статтею 3. Держави мають широкі межі розсуду у цій сфері, проте Суд визначає чи вимоги Протоколу № 1 були дотримані. Суд повинен впевнитись, що ці умови не обмежують права до такого ступеня, щоб позбавити їх суті та ефективності взагалі, що вони переслідують законну мету та що заходи, які вживалися, є пропорційними.
Згідно з пунктом 59 вищезазначеного рішення право стати кандидатом на виборах, що гарантується статтею 3 Протоколу № 1, і є таким суттєвим правом в концепції реального демократичного устрою, яке було б ілюзорним, якщо комусь може бути відмовлено у цьому праві в будь-який момент. Таким чином, якщо держава має широкі межі розсуду при визначенні вимог для надання права абстрактно, принцип того, що право має бути ефективним, вимагає, щоб процедура надання права містила достатні гарантії для запобігання свавільним рішенням.
Також, у відповідності до пункту 50 рішення ЄСПЛ від 07 травня 2008 року у справі "Ковач проти України" будь-яке відхилення від принципу загального виборчого права породжує ризик підриву демократичної легітимності обраного таким чином законодавчого органу та законів, які він приймає. Отже, виключення будь-якої групи або категорії громадян не повинно суперечити основним цілям статті 3 Першого протоколу.
Згідно з пунктом 35 рішення ЄСПЛ від 09 квітня 2002 року у справі "Подкользіна проти Латвії" право висувати свою кандидатуру на виборах, яке гарантує стаття 3 Першого протоколу і яке є невід`ємним складником поняття справжнього демократичного режиму, було б ілюзорним, якби особу в будь-який момент можна було свавільно позбавити цього права. Отже, хоча в абстрактному сенсі держави справді користуються широкою свободою самостійного оцінювання при визначенні критеріїв обрання кандидата, принцип забезпечення ефективності прав вимагає, щоб висновок про незадоволення кандидатом таких критеріїв відповідав низці умов, призначених виключати ухвалення свавільних рішень. Зокрема, такий висновок має ухвалювати орган, який може забезпечувати мінімальні гарантії своєї безсторонності. Дискреційні повноваження такого органу також не повинні бути необмежено широкими; вони мають з достатньою чіткістю обмежуватися положеннями національного закону. Нарешті, порядок оголошення кандидата таким, що не відповідає відповідним критеріям, має забезпечувати ухвалення справедливого та об`єктивного рішення і запобігання зловживанням владою з боку відповідного органу.
Перевіривши обґрунтованість доводів учасників справи та оцінивши надані ними докази в їх сукупності, суд приходить до переконання, що заявлений позов належить задовольнити частково, а саме визнати протиправною та скасувати постанову Козятинської МТВК № 8 до протоколу № 9 від 26.09.2020 про відмову в реєстрації ОСОБА_1 на кандидата у депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан" ОСОБА_1 та зобов`язати відповідача вирішити питання про реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан" по єдиному виборчому списку та по територіальному виборчому списку в територіальному виборчому окрузі № 3.
Водночас за результатами розгляду справи суд констатує, що оскаржуване рішення не скасовується судом з формальних підстав. Крім того, при розгляді справи відповідач не довів наявність підстав для відмови у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати, передбачених частиною другою статті 230 Виборчого кодексу України.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Звертаючись до суду з цим позовом, позивач не сплатив судовий збір за подання позовної заяви.
Поряд з цим, за правилами ч. 2 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Таким чином, враховуючи результати вирішення справи, суд доходить висновку про необхідність стягнення з відповідача судового збору в розмірі 2102,00 грн до спеціального фонду Державного бюджету України.
Керуючись ст.ст. 77, 90, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 268-273, 278 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Козятинської міської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області № 8 до протоколу № 9 від 26 вересня 2020 року "Про відмову в реєстрації на кандидата у депутати Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області від Вінницької регіональної організації політичної партії "Партія Вінничан" громадянці ОСОБА_1 ".
Зобов`язати Козятинську міську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області вирішити питання про реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом у депутати Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, від Вінницької регіональної організації політичної партії "Партія Вінничан" по єдиному виборчому списку та по територіальному виборчому списку в територіальному виборчому окрузі № 3.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Козятинської міської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області на користь Державного бюджету України (УК у м. Вінниці/отг м.Вінниця/22030101, код ЄДРПОУ 38054707, банк отримувач: Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок: UA028999980313181206084002856) судовий збір у розмір 2102,00 грн (дві тисячі сто дві гривні 00 копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня його проголошення.
Інформація про учасників справи:
1) позивач: Вінницька регіональна організація політичної партії "Партія Вінничан" (код ЄДРПОУ 43773530, місцезнаходження: вул. Салтикова-Щедріна, 60, м. Вінниця, 21020);
2) представник позивача: адвокат Желіховський Володимир Миколайович (РНОКПП НОМЕР_1 , адреса для листування: вул. Соборна, 38, оф. 303, м. Вінниця, 21036);
3) відповідач: Козятинська міська територіальна виборча комісія Хмільницького району Вінницької області (код ЄДРПОУ 43760170, місцезнаходження: площа Героїв Майдану, 20, м. Козятин, Вінницька область, 22100);
4) третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , місце проживання: АДРЕСА_1 );
5) третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Вінницька обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (код ЄДРПОУ 25511109, місцезнаходження: вул. Соборна, 72, м. Вінниця, 21050).
Повне судове рішення складено та підписано суддею 01.10.2020 о 17:00 год.
Суддя Сало Павло Ігорович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2020 |
Оприлюднено | 01.10.2020 |
Номер документу | 91907416 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Сало Павло Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні