Постанова
від 05.10.2020 по справі 120/5276/20-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/5276/20-а

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Сало П.І.

Суддя-доповідач - Полотнянко Ю.П.

05 жовтня 2020 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Полотнянка Ю.П.

суддів: Ватаманюка Р.В. Курка О. П. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Козятинської міської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року у справі за адміністративним позовом Вінницької регіональної організації політичної партії "Партія Вінничан" до Козятинської міської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Вінницька обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

29.09.2020 Вінницька регіональна організація політичної партії "Партія Вінничан" (далі - позивач, ВРО ПП "Партія Вінничан") звернулась до суду з позовною заявою до Козятинської міської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області (далі - відповідач, Козятинська МТВК, Комісія), в якій (враховуючи заяву про зменшення розміру позовних вимог від 30.09.2020) просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову Комісії № 8 до протоколу № 9 від 26.09.2020 про відмову в реєстрації на кандидата у депутати Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області від ВРО ПП "Партія Вінничан" ОСОБА_1 ;

- зобов`язати відповідача зареєструвати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , кандидатом у депутати на перших виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, до Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області від ВРО ПП "Партія Вінничан" по єдиному виборчому списку та по територіальному виборчому списку в територіальному виборчому окрузі № 3;

- допустити рішення суду до негайного виконання Комісією.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 01.10.2020 позов задоволено частково:

- визнано протиправною та скаовано постанову Козятинської міської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області № 8 до протоколу № 9 від 26 вересня 2020 року "Про відмову в реєстрації на кандидата у депутати Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області від Вінницької регіональної організації політичної партії "Партія Вінничан" громадянці ОСОБА_1 ";

- зобов`язано Козятинську міську територіальну виборчу комісію Хмільницького району Вінницької області вирішити питання про реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом у депутати Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, від Вінницької регіональної організації політичної партії "Партія Вінничан" по єдиному виборчому списку та по територіальному виборчому списку в територіальному виборчому окрузі № 3;

- в решті позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, у якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 01.10.2020 вважає протиправним, упередженим та таким, що не відповідає нормам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи.

Так, відповідач стверджує, що факт членства ОСОБА_1 в політичній партії Батьківщина підтверджено повідомленням Вінницької обласної організації ВО Батьківщина від 24.09.2020, згідно якого ОСОБА_1 є членом Політичної Партії Батьківщина і знаходиться на обліку обласної організації та не може висуватися іншою політичної партією і бути зареєстрованим як кандитат.

Також апелянт посилається на те, що заява ОСОБА_1 про вихід з партії від 01.08.2020 містить резолюцію двох ніби то членів бюро місцевої організації партії ОСОБА_2 та ОСОБА_3 . Жодних документів, що дані особи є члена бюро організації партія Батьківщина та наявність у них повноважень на проставляння резолюцій судові не надано. Водночас, судом проігноровано той факт, що заява ОСОБА_1 не засвідчена належним чином.

05.10.2020 представником позивача - адвокатом Желіховським В.М. подано заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Відповідно до п. 1, 2 ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі: відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю; неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

Враховуючи, що апелянт та треті особи будучи належним чином повідомленими про розгляд справи в судове засідання не з`явились, представником позивача подано клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження, а також те, що в матеріалах справи достатньо доказів для прийняття обґрунтованого та законного рішення, суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, заслухавши суддю-доповідача, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін з таких підстав.

Як встановлено судом першої інстанції, Постановою від 15.07.2020 № 795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" Верховна Рада України призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

Центральна виборча комісія постановою від 08.08.2020 №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14.08.2020 №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25.10.2020.

22.09.2020 уповноваженою особою позивача Заїчком В.О. відповідачеві подано заяву про реєстрації кандидатів у депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан". До заяви додано документи, передбачені статтею 222 Виборчого кодексу України. Серед поданих документів є, зокрема, заява ОСОБА_1 про згоду балотуватися кандидатом у депутати від ВРО ПП "Партія Вінничан".

На підтвердження отримання від позивача зазначеного пакету документів Комісія видала довідку-опис прийнятих документів від 22.09.2020 за підписом заступника голови Комісії Гижі І.Г.

Засідання Комісії щодо розгляду документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати Козятинської міської ради, призначено на 25.09.2020.

25.09.2020 на адресу Комісії надійшли листи-повідомлення від ВОО ВО "Батьківщина" про те, що окремі кандидати, в тому числі ОСОБА_1 (лист № 02-02-62 від 24.09.2020, вх. №64), є членами політичної партії "Батьківщина" і знаходиться на партійному обліку ВОО ВО "Батьківщина", а тому не можуть висуватися іншою політичною партією і бути зареєстрованими кандидатами в депутати.

У зв`язку з цим розгляд подання ВРО ПП "Партія Вінничан" про реєстрацію кандидатів у депутати Козятинської міської ради Комісією вирішено перенести на 26.09.2020.

26.09.2020 на засіданні Комісії відбувся розгляд питання щодо реєстрації кандидатів в депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан" з урахуванням вищезазначених листів ВОО ВО "Батьківщина".

26.09.2020 на засіданні Комісії брав участь представник ВОО ВО "Батьківщина", який повідомив, що ОСОБА_1 на даний час є членом партії "Батьківщина" та заяви про вихід з партії не подавала. До того ж згідно з інформацією Міністерства юстиції України вона є головою місцевого осередку.

В засіданні Комісії також брав участь уповноважений представник ВРО ПП "Партія Вінничан", який надав Комісії копії заяви ОСОБА_1 від 01.08.2020 про вихід з ВО "Батьківщина" та розпорядження голови ВОО ВО "Батьківщина" Мейдича Л.О. № 02-02-32 від 27.07.2020 про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Козятинської міської організації ВО "Батьківщина".

Розглянувши подані документи на підставі виявлених обставин, Козятинська МТВК прийняла постанову № 8 до протоколу № 9, якою вирішено відмовити ОСОБА_1 в реєстрації на кандидата у депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан".

Крім того, Комісія одноголосно прийняла рішення про поіменну реєстрацію кандидатами в депутати до Козятинської міської ради, які включені до єдиного та територіальних списків ВРО ПП "Партія Вінничан", за виключенням ОСОБА_1 , та прийняла відповідне рішення.

Позивач, вважаючи вказану постанову протиправною, звернувся з даним позовом до суду.

Ухвалюючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржувана постанова є протиправною та підлягає скасуванню.

Такого висновку суд першої інстанції дійшов з тих підстав, що постанова Козятинської МТВК №8 до протоколу №9 від 26.09.2020 про відмову у реєстрації на кандидата у депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП Партія Вінничан ОСОБА_1 не містить чітких підстав відмови, зазначене рішення Комісії допускає множинне трактування підстав для відмови у реєстрації та не містить вичерпного переліку підстав для його прийняття, що суперечить вимогам ч.4 ст.230 Виборчого кодексу України. При цьому протокол засідання Комісії № 9 від 26.09.2020 також не містить належного обґрунтування правових підстав відмови у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом в депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан".

Також, суд зазначив, що під час розгляду справи відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено наявність правових підстав для відмови у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом в депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан", що свідчить про незаконність оскаржуваного рішення.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов висновку що, позовні вимоги в частині визнання протиправною та скасування зазначеної постанови підлягають задоволенню.

Крім того, суд першої інстанції дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, а саме у спосіб зобов`язання відповідача вирішити питання про реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом у депутати Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області від ВРО ПП "Партія Вінничан" по єдиному виборчому списку та по територіальному виборчому списку в територіальному виборчому окрузі № 3, оскільки рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.

Виборчий кодекс України (далі - ВК України) від 19.12.2019 № 396-IX відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до статті 20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною 1 статті 22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Статтею 193 ВК України встановлено, що депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.

Депутатом, сільським, селищним, міським головою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.

Згідно ч.3 ст. 216 ВК України організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку.

Відповідно до ч. 5 ст. 218 ВК України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, не пізніш як за тридцять п`ять днів до дня голосування передає на паперових носіях та в електронному вигляді до відповідних територіальних виборчих комісій відомості щодо зареєстрованих партій та їх організацій із зазначенням керівників, а в разі зміни керівників партій та організацій партій - невідкладно інформує про це відповідні територіальні виборчі комісії.

У відповідності до ч.1 ст. 217 ВК України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.

Частиною 2 ст.217 ВК України передбачено, що організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.

Згідно ч.4 ст.217 ВК України обласна організація партії, зокрема, може висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм);

У відповідності до ст. 218 ВК України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Статтею 219 ВК України передбачений порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше), зокрема:

1. Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

2. Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

3. Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

4. Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.

5. У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.

6. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.

7. Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії.

8. Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

9. Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

10. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

11. Форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.

Так, згідно ч.1 ст.222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) відбувається відповідно до статті 227 Виборчого кодексу України та передбачає наступне:

1) кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

2) подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

3) особа, включена організацією партії до єдиного та/або до єдиного та відповідного територіального виборчих списків, яка на день подання заяви організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати до територіальної виборчої комісії не подала заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії, вважається виключеною з виборчого списку (виборчих списків) організації партії з дня подання заяви організацією партії. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання організацією партії заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, не приймається.

4) особа, включена організацією партії до єдиного та/або єдиного та відповідного територіального виборчих списків, має право до дня реєстрації її кандидатом відкликати свою заяву про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії. Заява про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або особисто подана відповідною особою до територіальної виборчої комісії. З моменту отримання територіальною виборчою комісією заяви про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною із виборчого списку (виборчих списків) цієї організації партії, що враховується при прийнятті територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів, включених до виборчих списків. Про отримання такої заяви відповідна виборча комісія письмово повідомляє організацію партії не пізніше наступного дня після отримання заяви. Повторна заява особи про її згоду балотуватися від організації партії не приймається.

5) у разі виявлення факту включення особи до виборчих списків кількох організацій партій уповноважений член територіальної виборчої комісії не пізніше наступного дня звертається до зазначеної особи з вимогою подати до комісії заяву про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати лише від однієї організації партії, яка може бути подана до комісії особисто або засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат".

У разі подання особою заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною з виборчих списків решти організацій партій.

У разі неподання особою такої заяви протягом двох днів з дня отримання відповідного звернення така особа рішенням територіальної виборчої комісії виключається з виборчих списків усіх організацій партій, до яких вона була включена.

6) територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

7) список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.

8) у разі реєстрації кандидатів у депутати представнику організації партії у територіальній виборчій комісії разом з копією рішення про реєстрацію кандидатів у депутати у триденний строк з дня його прийняття видаються посвідчення кандидатів у депутати за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Рішення про реєстрацію кандидатів у депутати в триденний строк з дня його прийняття розміщується відповідною виборчою комісією на її офіційному веб-сайті (за наявності), веб-сайтах відповідних місцевих рад (за наявності) або в інший визначений цими комісіями спосіб та/або на стенді офіційних матеріалів комісії. Відомості про реєстрацію кандидатів у депутати в єдиному виборчому окрузі із зазначенням суб`єкта висування, порядкового номера кандидата, прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), числа, місяця, року народження, відомостей про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання, наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, номера територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата, та порядкового номера кандидата у відповідному територіальному виборчому списку кожного кандидата в депутати (крім першого кандидата) передаються для оприлюднення на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку.

Разом з тим, Виборчий кодекс України допускає можливість відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Вичерпний перелік таких підстав наведено у статті 230 Виборчого кодексу України.

Так, частиною першою вказаної статті визначено підстави для відмови територіальною виборчою комісією в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.

Частиною першою ст. 227 ВК України передбачено, що кандидат у депутати, включений організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструється відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Згідно частини першої статті 229 ВК України кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови реєструється відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією, за умови подання їй документів, передбачених статтею 224 цього Кодексу.

При цьому, відповідно до частини сьомої вказаної статті сільська, селищна, міська виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови або заяви про самовисування та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію відповідного кандидата або про відмову в його реєстрації.

Так, частина друга статті 230 ВК України встановлює підстави за яких територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зокрема такими підставами є:

1) відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови)";

1-1) порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування;

2) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України особою, висунутою кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови;

3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, за межі України для постійного проживання;

4) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, визнано недієздатною;

5) наявності в особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку;

6) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом.

Відповідно до ч. 4 ст. 230 ВК України, рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Так, оскаржуваною постановою від 26.09.2020 №8 до протоколу №9, Козятинська міська територіальна виборча комісія Хмільницького району Вінницької області розглянувши подані документи на підставі виявлених обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області право бути обраним та керуючись ч.2 ст.217, ст.230 Виборчого кодексу України, постановила: відмовити в реєстрації на кандидата у депутати Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області від Вінницької регіональної організації політичної партії Партії Вінничан гр. ОСОБА_1 .

Зі змісту оскаржуваної постанови встановлено, що остання не містить чітких підстав відмови ОСОБА_1 в реєстрації на кандидата у депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП Партія Вінничан , так як зазначене рішення Комісії допускає множинне трактування підстав для відмови у реєстрації та не містить вичерпного переліку підстав для його прийняття, що суперечить вимогам ч. 4 ст. 230 Виборчого кодексу України.

При цьому протокол засідання Комісії № 9 від 26.09.2020 також не містить належного обґрунтування правових підстав відмови у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом в депутати Козятинської міської ради від ВРО ПП "Партія Вінничан".

Стосовно зазначення відповідачем в оскаржуваній постанові, як на підставу для відмови в реєстрації, положення статті 230 ВК України в загальному, то колегія суддів вважає це помилковим, оскільки останнім не зазначено конкретну підставу для відмови в реєстрації ОСОБА_1 .

В судовому засіданні в суді першої інстанції представник відповідача вказав, що оскаржуване рішення Комісія прийняла з підстав, передбачених п. 6 ч. 2 ст. 230 Виборчого кодексу України (виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом).

Також у апеляційній скарзі відповідач зазначив, що підставою для відмови вказано ст.230 та ч.2 ст. 217 ВК України. Пункт ст.230 ВК України не конкретизовано, але враховуючи поєднання з п.2 ст.217, яка регламентує порядок висування кандидатів організацією партії - відмовлено в реєстрації на підставі п.1-1 ч.2 ст.230 ВК України.

Однак, колегія суддів зазначає, що такі дії відповідача не узгоджуються з вимогами ч. 2 ст.19 Конституції України та не сумісні з принципами правової визначеності та належного урядування, які є фундаментальними для правової держави.

Відповідно до п. 3. ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Обґрунтованість рішення суб`єкта владних повноважень полягає в дослідженні усіх обставин, що є істотними у процесі його прийняття, аналізі таких обставин та їх правової оцінки. Усі мотиви, якими керується суб`єкт у процесі оцінки та аналізу обставин повинні бути чітко та повно відображені у рішенні. В такий спосіб зацікавленій особі створюються гарантії того, що навіть у випадку якщо рішення прийнято не на її користь, вона зможе оскаржити його, та обґрунтувати свою незгоду із одним чи декількома аргументами, які чітко зазначені в рішенні.

Висновок узгоджується із нормами абз. 2 ч. 2 ст. 77 КАС України, в силу яких суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відтак, адміністративний суд під час перевірки правомірності оскаржуваної постанови про відмову в реєстрації ОСОБА_1 на кандидата в депутати на перших виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, до Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області від ВРО ПП "Партія Вінничан" по єдиному виборчому списку та по територіальному виборчому списку в територіальному виборчому окрузі № 3, повинен надати правову оцінку тим обставинам, що зазначені безпосередньо у постанові, а не тим, які в подальшому були виявлені суб`єктом владних повноважень для доведення правомірності ("виправдання") свого акта.

Щодо посилання в оскаржуваній постанові на ч. 2 ст. 217 ВК України, то суд зазначає, що така не може бути зазначена як підстава для відмови в реєстрації, оскільки ст.217 ВК України регулює питання висування кандидатів організацією партії. Водночас його недотримання не є підставою для відмови у реєстрації окремого кандидата в депутати у відповідності до п. 6 ч. 2 ст.230 Виборчого кодексу України.

Крім того, під обставинами, які позбавляють особу права бути обраною депутатом, на думку суду, необхідно розуміти такі обставини, які вказують на невідповідність кандидата вимогам, встановленим Конституцією та Виборчим кодексом України та, відповідно, не дають особі права бути обраною депутатом. Ці обставини не пов`язані з процедурою висунення кандидата і можуть бути встановлені виключно в порядку, визначеному законом, зокрема ст. 10 Виборчого кодексу України, на підставі інформації, офіційно одержаної комісією від органів державної влади.

Тобто відповідач помилково посилається на ті правові підстави для відмови у реєстрації кандидата, які в даному випадку, взагалі не підлягають застосуванню і, окрім цього, не підтверджуються жодними належними та допустимими доказами.

Із встановлених обставин слідує, що при прийнятті оскаржуваної постанови відповідачем не виконано законодавчо встановлені вимоги щодо змісту, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії, що свідчить про їх протиправність.

Водночас, як видно з матеріалів справи, зокрема протоколу засідання № 9 від 26.09.2020, Комісія взяла до уваги лист-повідомлення ВОО ВО "Батьківщина" за № 02-02-62 від 24.09.2020 про те, що ОСОБА_1 є членом політичної партії "Батьківщина" і знаходиться на партійному обліку ВОО ВО "Батьківщина", а тому не може висуватися іншою політичною партією і бути зареєстрованою кандидатом в депутати.

Однак, колегія суддів зазначає, що отриману інформацію щодо членства ОСОБА_1 у ВО "Батьківщина" відповідач належним чином не перевірив.

До того ж, при винесені оскаржуваної постанови ТВК не надано оцінку доводам ОСОБА_1 про припинення членства в партії ВО "Батьківщина", шляхом подання заяви до статутного органу партії-бюро Козятинської міської партійної організації ВО "Батьківщина" та розпорядження голови ВОО ВО "Батьківщина" Мейдича Л.О. № 02-02-32 від 27.07.2020 про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Козятинської міської організації ВО "Батьківщина". Колегія суддів зазначає, що вказана заява містить підписи членів Бюро про її прийняття від ОСОБА_1 , а саме ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .

Наведене свідчить про те, що відповідач діяв необ`єктивно та не мав на меті перевірити одержану інформацію.

Доводи апелянта про те, що жодних документів, що дані особи є членами бюро організації партія Батьківщина та наявність у них повноважень на проставлення резолюцій суду не надано, колегія суддів відхиляє, оскільки при розгляді питання про реєстрацію кандидата у депутати ОСОБА_1 відповідач взагалі не надав оцінки ані зазначеній заяві, ані вказаному вище розпорядженню голови ВОО ВО "Батьківщина", згідно з яким ОСОБА_1 звільнена з посади голови Козятинської міської організації ВО "Батьківщина". Хоча, такі документи мали істотне значення та безпосередньо впливали на прийняття Комісією рішення по суті.

Посилання апелянта на те, що наявна в матеріалах справи копія заяви ОСОБА_1 не засвідчена належним чином не спростовують її достовірність та факт її подання.

Відповідно до ч. 6 ст. 6 Закону України "Про політичні партії в Україні", громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії. Членство в політичній партії зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування громадянина України на будь-яких виборних посадах в політичній партії.

З аналізу вказаної норми, колегія суддів дійшла висновку, що порядок припинення членства в політичній партії має повідомчий характер, здійснюється шляхом подання особою відповідної заяви і не вимагає додаткового оформлення рішенням. При цьому, з дня подання такої заяви припиняється як членство в партії так і перебування громадянина на будь-яких виборних посадах в політичній партії.

Водночас, право подати заяву про вихід з партії до будь-якого статутного органу партії передбачене пунктом 3.6 Статуту ВО "Батьківщина" в редакції, затвердженій ХІV з`їздом політичної партії ВО "Батьківщина" від 16.09.2017.

Щодо посилання апелянта на п.3.11 Статуту ВО "Батьківщина", який регламентує порядок і момент з якого особа перестає бути членом партії, то колегія суддів зазначає, що оцінка питань, пов`язаних з членством ОСОБА_1 у ВО "Батьківщина" та його припиненням виходить за межі предмету спору та повноважень адміністративного суду.

Також судом встановлено, що при прийнятті оскаржуваної постанови враховувався лист Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) №5.4/536-20 від 17.09.2020, яким повідомлено про перелік зареєстрованих партій в межах Вінницької області та надано щодо зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих організацій політичних партій у межах Козятинського району. Водночас з пункту 246 додатку до цього листа вбачається, що керівником Козятинської міської партійної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" є Якимова Н.І. Тому, на думку відповідача, зазначена обставина виключає факт безпартійності ОСОБА_1 .

Разом з тим, суд зауважує, що наведені обставини та докази не відображені в оскаржуваному рішенні, тобто не були підставою для відмови у реєстрації. Крім того, в розумінні ч.6 ст.6 Закону України "Про політичні партії в Україні" ОСОБА_1 припинила членство в партії з 01.08.2020 подавши заяву. Наявність записів у реєстрі вказаного не спростовує.

Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку щодо незаконності відмови відповідача, оформленої постановою Комісії №8 до протоколу №9 від 26.09.2020, у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом в депутати Козтинської міської ради від ВРО ПП Партія Вінничан , а тому є протиправною та підлягає скасуванню.

Доводи апеляційної інстанції не спростовують висновки суду першої інстанції в цій частині.

Стосовно позовних вимог про зобов`язання відповідача зареєструвати ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , кандидатом у депутати на перших виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, до Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області від ВРО ПП "Партія Вінничан" по єдиному виборчому списку та по територіальному виборчому списку в територіальному виборчому окрузі № 3, суд звертає увагу на таке.

Так, за приписами частини шостої статті 227 Виборчого кодексу України до повноважень територіальної виборчої комісії після прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів належить прийняття рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Отже, з урахуванням положень ч. 3, 5 ст. 37 Виборчого кодексу України, рішення про реєстрацію кандидата у депутати оформляється виборчою комісією письмово у формі постанови.

Відповідно до ч. 6 ст. 64 ВК України у разі скасування судом рішення виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду.

Відтак, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що в цій частині позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, а саме у спосіб зобов`язання відповідача вирішити питання про реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом у депутати Козятинської міської ради Хмільницького району Вінницької області від ВРО ПП "Партія Вінничан" по єдиному виборчому списку та по територіальному виборчому списку в територіальному виборчому окрузі № 3.

При цьому, позивачем та третьою особою в цій частині рішення суду першої інстанції не оскаржується.

Колегія суддів вважає, що оскаржуване судове рішення ґрунтується на правильно встановлених фактичних обставинах справи, яким надана належна юридична оцінка із правильним застосуванням норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, а суд під час розгляду справи не допустив порушень процесуального закону, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи.

Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

При поданні апеляційної скарги в цій справі відповідачем не сплачено судовий збір, а тому з урахуванням вимог частини дев`ятої статті 273 КАС України питання про його стягнення суд вирішує цією постановою.

Згідно з частиною першою статті 4 Закону України Про судовий збір судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Законом України Про Державний бюджет України на 2020 рік встановлено розмір прожиткового мінімуму на одну працездатну особу в розрахунку на місяць станом на 01 січня 2020 року - 2102, 00 грн.

Відповідно до підпункту 1 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Підпунктом 2 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України Про судовий збір встановлено, що за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору становить 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, а тому сума судового збору, яка підлягала сплаті при поданні апеляційної скарги становила, 3153,00 грн.

Враховуючи, що при поданні апеляційної скарги судовий збір відповідачем сплачено не було, колегія суддів, відповідно до приписів статті 139 КАС України, дійшла висновку про необхідність стягнення з відповідача судового збору за подання апеляційної скарги у розмірі 3153,00 грн. (2102 грн.х150%).

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Козятинської міської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року - без змін.

Стягнути з Козятинської міської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області (площа Героїв Майдану, 20, м. Козятин, Хмільницький район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 43760170) на користь Державного бюджету України несплачений судовий збір в розмірі 3153 грн. за подання апеляційної скарги на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року за реквізитами стягувача: Державна судова адміністрація України, отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код ЄДРПОУ 37993783, банк: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача UA908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету 22030106.

Постанова суду набирає законної сили з моменту підписання та оскарженню не підлягає.

Головуючий Полотнянко Ю.П. Судді Ватаманюк Р.В. Курко О. П.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.10.2020
Оприлюднено06.10.2020
Номер документу91989487
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/5276/20-а

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Сало Павло Ігорович

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Сало Павло Ігорович

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Сало Павло Ігорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні