Рішення
від 02.10.2020 по справі 120/5328/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 жовтня 2020 р. Справа № 120/5328/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд в складі

головуючого судді Слободонюка М.В., суддів: Яремчука К.О., Сала П.І.,

за участю:

секретаря судового засідання: Литвина Д.С.

представника позивача: Паризького І.В.

представника третьої особи: Михальнюка М.В.

представника відповідача: Козачок-Фесенко Ю.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Вінниця в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Політичної партії "Республіканська партія", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Хмільницької міської партійної організації Політичної партії "Республіканська партія" до Хмільницької міської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

30.09.2020 року Політична партія "Республіканська партія" звернулася до суду з адміністративним позовом до Хмільницької міської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області з вимогами визнати протиправним та скасувати рішення відповідача про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Хмільницької міської партійної організації Політичної партії "Республіканська партія", викладене у постанові № 9 від 25 вересня 2020 року, а також зобов`язати відповідача протягом одного дня з дня набрання судовим рішенням у цій справі законної сили повторно розглянути заяву Хмільницької міської партійної організації Політичної партії "Республіканська партія" про реєстрацію кандидатів у депутати Хмільницької міської ради від Хмільницької міської партійної організації Політичної партії "Республіканська партія" з урахуванням документів, поданих для внесення змін в списку та прийняття рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Хмільницької міської партійної організації Політичної партії "Республіканська партія".

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач вказав, що 25 вересня 2020 року Хмільницькою міською територіальною виборчою комісією прийнято постанову №9 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Хмільницькою міською партійною організацією Політичної партії "Республіканська партія" з підстав, визначених ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України, у зв`язку з перевищенням встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку організації партії. На думку позивача, така постанова є протиправною, позаяк при її винесенні відповідачем не дотримано принципу належного урядування , визначеного у практиці Європейського суду з прав людини, за яким державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб, щоб мінімізувати ризик помилок. Зокрема, позивач наголошує, що 24.09.2020 року під час першого звернення до відповідача при подачі пакету документів із визначеним числом кандидатів у депутати Хмільницької ОТГ у кількості 34 особи, за наслідками їх розгляду один з членів виборчої комісії повідомив про недотримання партійною організацією гендерного співвідношення у поданому списку кандидатів, запропонувавши включити до нього двох жінок. Так, як на зборах партійної організації була оголошена перерва, тому дане питання в подальшому було винесено на розгляд та після прийняття відповідного рішення був сформований та змінений єдиний та територіальні списки кандидатів у депутати із зазначенням їх кількості 36 чоловік. Однак, двоє кандидатів у депутати від Хмільницького осередку політичної партії, а саме ОСОБА_1 та ОСОБА_2 24.09.2020 року наприкінці доби звернулися до ради місцевого осередку партії із заявами про виключення їх кандидатур з виборчих списків кандидатів, зобов`язавшись при цьому у відповідності до ч. 4 ст. 227 Виборчого кодексу України подати особисто заяви про відкликання їх згоди балотуватися кандидатами у депутати від організації партії до Хмільницької міської ТВК. За таких обставин та враховуючи вимоги статті 219 Виборчого кодексу України, зборами партійної організації було прийнято рішення про виключення із виборчих списків Хмільницької міської партійної організації Політичної партії Республіканська партія двох осіб. В той же час, позивач далі вказує, що, як пізніше з`ясувалось, дані особи відповідні заяви Хмільницькій міській територіальній виборчій комісії вчасно не подали, що і потягнуло за собою порушення права політичної партії на участь у виборчих перегонах.

На думку позивача, відповідачем при прийнятті пакету документів від партійної організації не було повідомлено про перевищення встановленої Виборчим кодексом кількості кандидатів у депутати в виборчому списку організації партії на виборах депутатів міської ради, що призвело до поспішного рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків Хмільницької міської партійної організації Політичної партії Республіканська партія . Як вказує позивач, він не отримував повідомлень про невідповідність поданих документів вимогам закону чи відсутність частини з них, у зв`язку з чим вважає, що вчинив усі необхідні дії для реєстрації кандидатів у депутати шляхом подання передбачених законом документів у визначені строки, що давало підґрунтя розраховувати на реєстрацію висунутих партійною організацією кандидатів у депутати.

Крім того, на відповідне рішення виборчої комісії 26.09.2020 року була подана скарга, відповіді на яку від відповідача не було отримано. За таких обставин та з метою захисту порушених, на думку позивача, виборчих прав політичної партії, останній і звернувся до суду з відповідним позовом.

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 01.10.2020 року дану позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Цією ж ухвалою розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження колегією у складі трьох суддів.

Іншою ухвалою суду від 01.10.2020 року по справі призначено підготовче засідання на 01.10.2020 року. Крім того, на підставі ст. 49 КАС України залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Хмільницьку міську партійну організацію Політичної партії Республіканська партія . Також цією ухвалою встановлено відповідачеві строк для подачі відзиву на позовну заяву, а третій особі - строк для надання пояснень та витребувано від сторін спору необхідні для розгляду справи докази.

У своєму відзиві на позовну заяву, який надійшов до суду 01.10.2020 року разом із витребуваними доказами, відповідач щодо позову заперечив, посилаючись на його безпідставність. Зазначив, що 24.09.2020 року представником Хмільницької міської партійної організації Політичної партії Республіканська партія до Хмільницької міської територіальної виборчої комісії було подано пакет документів для реєстрації як кандидатів в депутати Хмільницької міської ради, висунутих даною партійною організацією. Розглянувши подані документи, виборча комісія виявила перевищення встановленої Виборчим кодексом кількості кандидатів у єдиному виборчому списку організації партії, а саме, з допустимої кількості - 34 кандидати, третьою особою подано список, в якому містилося 36 кандидатів у депутати, що є порушенням ч. 4 ст. 219 Виборчого кодексу України та згідно ч. 1 ст. 230 цього Кодексу є безумовною підставою для прийняття рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Хмільницькою міською партійною організацією Політичної партії Республіканська партія . Відповідач також зазначає, що порушення порядку висування кандидатів у депутати є прямим порушенням виборчого законодавства і не вважається помилкою чи неточністю, наявність якої не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей.

За таких обставин відповідач вважає оскаржувану постанову № 9 від 25.09.2020 року такою, що прийнята у порядку та у спосіб, передбачений законом, у тому просить в позові відмовити повністю.

Третя особа по справі - Хмільницька міська партійна організація Політичної партії Республіканська партія у своїх письмових поясненнях зазначила, що заявлений позов підлягає задоволенню з підстав, які зазначені у позовній заяві.

Ухвалою суду від 01.10.2020 року закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 01.10.2020 року о 20:00 годині.

У судовому засіданні представники позивача та третьої особи підтримали заявлені позовні вимоги в повному обсязі та просили їх задовольнити. Крім того, позивач у своїх додаткових поясненнях вказав на те, що відповідач, прийнявши від партійної організації весь необхідний пакет документів та надавши відповідну довідку, уже підтвердив той факт, що такі документи є належними та відповідають вимогам закону. Більше того, враховуючи, що дві особи від політичної партії були виключені рішенням Хмільницької міської партійної організації Політичної партії Республіканська партія від 24.09.2020 року з виборчих списків, тому відповідач мав обов`язок не враховувати таких осіб у виборчому списку та зареєструвати усіх кандидатів за виключенням цих двох осіб. Також представник позивача вказує на те, що копія оскаржуваної постанови № 9 від 25.09.2020 року була отримана партійною організацією лише 29.09.2020 року, що позбавило її права на усунення можливих недоліків у поданому пакеті документів.

Представник відповідача у судовому засіданні просила в позові відмовити. Додатково звернула увагу суду на той факт, що станом на момент прийняття оскаржуваного рішення Хмільницька міська територіальна виборча комісія не володіла та не могла володіти інформацією про відмову балотуватись ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , тому могла розглядати та прийняти рішення на основі тих документів, які були подані організацією партії у визначений законодавством час. Більше того, вказала, що навіть якби відповідні заяви даних осіб і були подані своєчасно, то все одно іншого рішення аніж як про відмову у реєстрації списків кандидатів у депутати від цієї партійної організації відповідач не прийняв, позаяк жодних змін в єдиний виборчий список внесено не було, а тому таке порушення в розумінні ч. 4 ст. 227 Виборчого кодексу не може вважатися автоматично усуненим позивачем. Також додатково звернула увагу і на ті обставини, що Хмільницькою міською партійною організацією Політичної партії Республіканська партія було допущено і низку інших порушень виборчого законодавства, які хоч і не були відображені в прийнятому рішенні, однак також невідворотно призвели б до відмови у реєстрації списків кандидатів у депутати від даної партійної організації (неналежне внесення грошової застави, неналежне оформлення рішення зборів партійної організації, висування кандидатів до Хмільницької ОТГ, яка є неіснуючим на сьогоднішній день органом управління громадою). За таких обставин, представник відповідача вважає позов безпідставним та таким, що не підлягає задоволенню.

В судовому засіданні 01.10.2020 року судом було оголошено перерву до 02.10.2020 року на 18:00 год.

Заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, дослідивши наявні у справі докази та фактичні обставини справи, судом встановлено наступне.

Постановою Верховної ради України від 15.07.2020 року Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.

На підставі даного законодавчого акту, Центральною виборчою комісією прийнято Постанову від 08.08.2020 року № 160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 р. , згідно п.1 якої призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.

Так, постановою Центральної виборчої комісії №208 від 30.08.2020 року Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

З метою участі у виборчому процесі, на зборах Хмільницької міської партійної організації Політичної партії Республіканська партія прийнято рішення № 3 від 23.09.2020 року про висування кандидатів у депутати Хмільницької об`єднаної територіальної громади Хмільницького району Вінницької області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та затверджено єдиний і територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Хмільницької міської партійної організації Політичної партії Республіканська партія , що є додатком до рішення даних зборів.

Згідно Єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Хмільницької ОТГ Хмільницького району Вінницької області, висунутих Хмільницькою міською партійною організацією Політичної партії Республіканська партія , слідує, що у ньому зазначено 36 кандидатів у депутати від даної партійної організації.

Так, 24.09.2020 року о 23:10 уповноваженим представником Хмільницької міської партійної організації Політичної партії Республіканська партія подано до Хмільницької міської територіальної виборчої комісії заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Хмільницької ОТГ Хмільницького району Вінницької області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати даної партійної організації, затверджених на її зборах 23.09.2020 року з відповідним пакетом документів, про що відповідачем надано довідку № 85 від 24.09.2020 року.

За результатами розгляду поданих документів Хмільницькою міською територіальною виборчою комісією 25.09.2020 року о 17 год. 30 хв. прийнято постанову № 9 про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Хмільницькою міською партійною організацією Політичної партії Республіканська партія у зв`язку із порушенням вимог ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України.

Із змісту вказаної постанови вбачається, що підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати визначено ту обставину, що всупереч положенням статті 219 Виборчого кодексу України партійною організацією було перевищено встановлену цим Кодексом кількість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку партійної організації на виборах депутатів міської ради. Тобто, як з`ясовано судом, з дозволеної максимальної кількості кандидатів у депутати - 34, в єдиному виборчому списку зазначено 36.

Вважаючи вказану постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Спеціальним законом, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Виборчий кодекс України.

При вирішені спору, суд виходить із того, що згідно із приписами статті 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Як зазначено судом вище, оскаржуваною постановою Хмільницької міської територіальної виборчої комісії від 25.09.2020 року № 9 відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Хмільницькою міською партійною організацією Політичної партії Республіканська партія на підставі положень ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України.

Так, відповідно до пункту 1 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

При цьому суд враховує, що наявність такої обставини, яка зазначена у процитованій нормі, є безумовною підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій.

Тобто, для вирішення даного спору та перевірки правомірності прийнятого відповідачем рішення, суду першочергово необхідно дослідити чи дотримано Хмільницькою міською партійною організацією Політичної партії Республіканська партія порядок висування кандидатів в тому числі і щодо дотримання нею встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку організації партії.

Процедура та порядок висування та реєстрації кандидатів на місцеві вибори врегульовано розділом ХХХVІІ Виборчого кодексу України. Зокрема, згідно ч. 1 ст. 216 цього Кодексу висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Частиною 1 статті 219 Виборчого кодексу України передбачено, що висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом. Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії (ч. 2, 3 ст. 219 Виборчого кодексу України).

Як зазначено у ч. 4 ст. 219 Виборчого кодексу України кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів місцевої ради.

Судом встановлено, що відповідно до інформації, оприлюдненої на офіційному веб-сайті Державного реєстру виборців, кількість виборців по Хмільницькій громаді станом на 31.08.2020 становить 33493 особи.

Відповідно до пункту 3 частини 3 статті 197 Виборчого кодексу України загальний склад (кількість депутатів) місцевої ради становить при чисельності виборців від 30 тисяч до 50 тисяч виборців - 34 депутати.

Отже, гранична кількість кандидатів у депутати, які можуть включатися до єдиного виборчого списку організації партії на виборах депутатів Хмільницької міської ради становить 34.

У той же час, як свідчать матеріали справи та беззаперечно встановлено у судовому засіданні, єдиний виборчий список кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, висунутих Хмільницькою міською партійною організацією Політичної партії Республіканська партія , поданий до Хмільницької міської територіальної виборчої комісії 24.09.2020 року, містить 36 кандидатів, в тому числі і 36 заяв про згоду балотуватись до відповідної ради, що свідчить про порушення позивачем ч. 4 ст. 219 Виборчого кодексу України, та є самостійною і безумовною підставою згідно п. 1 ч. 1 ст. 230 цього ж Кодексу для відмови у реєстрації поданих партійною організацією списків кандидатів у депутати.

Відносно доводів позивача та третьої особи про те, що даного порушення виборчого законодавства фактично не існує, оскільки двоє кандидатів від Хмільницького осередку Політичної партії Республіканська партія , а саме ОСОБА_1 та ОСОБА_2 24.09.2020 року звернулись з відповідними заявами про виключення їхніх кандидатур з виборчих списків кандидатів у депутати, у зв`язку з чим рішенням зборів Хмільницької міської партійної організації від 24.09.2020 такі заяви були задоволенні, то суд звертає увагу на таке.

Відповідно до частини 10 статті 219 Виборчого кодексу України рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

Із матеріалів справи судом встановлено, що Єдиний виборчий список кандидатів у депутати до Хмільницької ОТГ від Хмільницької міської партійної організації Політичної партії Республіканська партія , який був поданий відповідачу разом з іншими документами 24.09.2020 року, затверджений рішенням зборів даної партійної організації від 23.03.2020 року № 3 та містив кількість кандидатів у депутати - 36, в тому числі і відомості щодо кандидатів у депутати ОСОБА_1 та ОСОБА_2 . Більше того, судом було з`ясовано, що такий перелік документів містив і заяви даних кандидатів про згоду їх балотуватись до відповідної ради від Хмільницької міської організації Політичної партії Республіканська партія .

Станом на час подання Хмільницькою міською організацією Політичної партії Республіканська партія до Хмільницької міської територіальної виборчої комісії пакету документів про реєстрацію кандидатів у депутати (24.09.2020р.), єдиний виборчий список партійної організації з кількістю кандидатів у депутати 36 не був змінений, рішення партійної організації від 24.09.2020 року про виключення ОСОБА_1 та ОСОБА_2 з виборчих списків до виборчої комісії подано не було, як і не було подано заяв відповідних осіб про відкликання їх заяв про згоду балотуватися кандидатом у депутати. Як з`ясовано судом, відповідне рішення партійної організації від 24.09.2020 року було подано до Хмільницької міської територіальної виборчої комісії лише 27.09.2020 року о 16:33 год, а заяви ОСОБА_1 та ОСОБА_2 - 26.09.2020 року, тобто уже після того, як відповідачем було прийнято оскаржувану постанову № 9 від 25.09.2020 року. А тому зрозуміло, що такі документи вочевидь не могли бути враховані відповідачем, позаяк згідно ч. 2 ст. 227 Виборчого кодексу України подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування, тобто до закінчення доби 24.09.2020 року.

В даному випадку колегія судів звертає особливу увагу на визначену Виборчим кодексом процедуру визнання особи такою, що є виключеною з виборчих списків організації партії за заявою такої особи про відкликання попередньої заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії.

Зокрема, за змістом ч. 4 ст. 227 Виборчого кодексу України особа, включена організацією партії до єдиного та/або єдиного та відповідного територіального виборчих списків, має право до дня реєстрації її кандидатом відкликати свою заяву про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії. Заява про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або особисто подана відповідною особою до територіальної виборчої комісії. З моменту отримання територіальною виборчою комісією заяви про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною із виборчого списку (виборчих списків) цієї організації партії, що враховується при прийнятті територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів, включених до виборчих списків. Про отримання такої заяви відповідна виборча комісія письмово повідомляє організацію партії не пізніше наступного дня після отримання заяви. Повторна заява особи про її згоду балотуватися від організації партії не приймається.

Системний аналіз даної норми у взаємозв`язку з положеннями ч. 4 ст. 219 та п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України дає суду підстави зробити висновок про те, особа - кандидат у депутати дійсно має право відкликати свою заяву про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії, і саме з моменту отримання територіальною виборчою комісією такої заяви відповідна особа вважається виключеною із виборчого списку партії. Проте, відповідні правові приписи стосуються саме тих випадків, коли порушення порядку висування кандидатів не існує.

В той же час подання Хмільницькою міською партійною організацією Політичної партії Республіканська партія до територіальної виборчої комісії єдиного виборчого списку кандидатів у депутати із уже існуючим порушенням, пов`язаним із перевищення встановленої кількості кандидатів у депутати, незалежного від подання в подальшому заяв осіб ( ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ) про відкликання їхніх заяв про згоду балотуватися кандидатами у депутати від організації партії, не свідчить про те, що відповідне порушення перестало існувати та не є підставою вважати таке порушення усунутим. Тобто, положення ч. 4 ст. 227 Виборчого кодексу України не спрямовані на усунення існуючих порушень порядку висування кандидатів організацією партії, а стосується забезпечення диспозитивних прав осіб, включених до переліку кандидатів у депутати, мати змогу відмовитись від участі у виборчому процесі до моменту їх реєстрації як кандидатів у депутати.

В даному разі суд констатує, що порушення порядку висування кандидатів, зокрема перевищення встановленої Виборчим кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку організації партії є прямим порушенням виборчого законодавства і не може вважатися помилкою чи неточністю поданих на реєстрацію документів, наявність якої не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, оскільки в ході розгляду справи з`ясовано, що єдиний виборчий список Хмільницької міської організації Політична партія Республіканська партія містить необхідну та обов`язкову інформацію. Вказане додатково виключає обов`язок виконання відповідачем вимог, визначених абзацом 2 частини 3 статті 230 Виборчого кодексу України, на що наголошував позивач у судовому засіданні.

Так, згідно з абзацом 2 частини 3 статті 230 Виборчого кодексу України у разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Представник позивача в судовому засіданні наголошував на тому, що оскільки Хмільницька міська територіальна виборча комісія прийняла 24.09.2020 року о 23:10 год. у Хмільницької міської організації Політичної партії Республіканська партія весь пакет документів для реєстрації кандидатів у депутати від партійної організації без будь-яких зауважень, в підтвердження чого надала відповідну довідку за вих. № 85 від 24.09.2020 року, тому, на його переконання, відповідач зобов`язаний був прийняти рішення про реєстрацію виборчих списків кандидатів у депутати. В іншому разі - відповідач мав би відразу ж виявити наявні недоліки поданих документів та надати час на їх усунення.

З даного приводу суд вважає за необхідне вказати, що статтею 227 Виборчого кодексу України розмежовано порядок подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати та порядок прийняття територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Зокрема, згідно із частинами 1 та 2 статті 227 Виборчого кодексу України, кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

У той же час за ч. 6 ст. 227 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Тобто, отримання територіальною виборчою комісією пакету документів для реєстрації кандидатів у депутати не означає про автоматичне прийняття такою комісією позитивного рішення для того суб`єкта звернення, оскільки на стадії прийняття документів здійснюється лише перевірка їх фактичної наявності, а питання їх безпосереднього розгляду та оцінки - вирішується на засіданні територіальної виборчої комісії у визначений законом строк. Тим більше, положення виборчого законодавства не містять імперативної заборони для відповідача не приймати документи, які подаються відповідним суб`єктом виборчого процесу.

Відтак, сам факт прийняття 24.09.2020 року Хмільницькою міською територіальною виборчою комісією документів для реєстрації кандидатів у депутати від Хмільницької міської організації Політичної партії Республіканська партія зобов`язував відповідача відповідно до ч. 6 ст. 227 Виборчого кодексу України розглянути такі документи та прийняти визначене законом рішення, а не безумовно зареєструвати таких кандидатів у депутати.

За позицією позивача, відповідач зобов`язаний був надати йому час для усунення виявлених недоліків та уточнення поданих документів. Однак, як уже наголошувалося судом вище, за змістом абз. 2 ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України дані обставини могли мати місце лише у випадку відсутності у поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу. В той же час, як встановлено судом, таких підстав у комісії не було, позаяк надані третьою особою документи за формальним критерієм містили всю інформацію, яка мала би бути в них зазначена. Подання нових документів в цьому разі не передбачено.

В даному ж випадку Хмільницька міська територіальна виборча комісія на момент прийняття оскаржуваного рішення не володіла та не могла володіти інформацією про відмову балотуватись гр. ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , а тому вочевидь зобов`язана була розглядати та приймати рішення лише на основі тих документів, які були подані організацією партії у визначений законом час, тобто констатувати перевищення встановленої Виборчим кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку Хмільницької міської організації Політичної партії Республіканська партія .

Суд також не вважає слушними посилання представників позивача та третьої особи, як на підставу для задоволення заявлених вимог, на несвоєчасне отримання ними копії оскаржуваної постанови відповідача № 9 від 25.09.2020 року лише 29.09.2020 року. Зокрема, наявна в матеріалах справи копія Журналу реєстрації документів, заяв і скарг у Хмільницькій міській територіальній виборчій комісії підтверджує ті обставини, що після прийняття відповідачем оскаржуваного рішення, повідомлення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку Хмільницької міської організації Політичної партії Республіканська партія за вих. № 93 від 25.09.2020 року було надано уповноваженому представнику організації партії ОСОБА_3 , який був безпосередньо присутнім на засіданні Хмільницької міської територіальної виборчої комісії 25.09.2020 року. В той же час, копія оскаржуваної постанови від 25.09.2020 року № 9 була видана 26.09.2020 року, що підтверджується записом у відповідному Журналі реєстрації документів відповідача за № 102. Тобто, в цьому випадку відповідачем дотримано положення ч. 4 ст. 230 Виборчого кодексу України.

Посилання ж представника позивача на наявну відмітку на власному примірнику оскаржуваної постанови з написом отрим. 29.09.20 не є тим доказом, що засвідчує фактичну дату отримання документу, оскільки, як пояснила представник відповідача в судовому засіданні, 29.09.2020 року головою Хмільницької міської територіальної виборчої комісії лише здійснено завірення примірника копії такої постанови, яка була попередньо надана представнику третьої особи ще 26.09.2020 року, а відповідна відмітка про отримання поставлена невідомо ким.

В той же час колегія суддів зазначає, що навіть у випадку підтвердження факту можливих обставин несвоєчасності отримання позивачем чи третьою особою копії оскаржуваної постанови про відмову у реєстрації кандидатів у депутати, то такі не можуть свідчити про протиправність такого рішення та не є достатньою та самостійною підставою для його скасування.

На підставі викладеного, приймаючи до уваги те, що за результатом розгляду справи судом не було встановлено протиправності дій відповідача при винесені оскаржуваної постанови, колегія суддів вважає, що підстави для визнання протиправною та скасування постанови Хмільницької міської територіальної виборчої комісії № 9 від 25.09.2020 року про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Хмільницької міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Хмільницької міської партійної організації Політичної партії "Республіканська партія" відсутні, а відтак у задоволенні адміністративного позову слід відмовити.

Разом із тим, незважаючи на надання судом оцінки правомірності оскаржуваної постанови відповідача як і дій останнього на предмет їх відповідної критеріям, визначених статтею 2 КАС України, колегія суддів вважає, що при розгляді цієї справи були встановлені і інші обставини, які можуть бути самостійною підставою для відмови у задоволенні даного позову.

Так, положеннями пункту 2 частини 1 статті 5 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Згідно з частиною 1 статті 64 Виборчого кодексу України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

При цьому, рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків оскаржуються виключно до суду шляхом подання позовної заяви (пункт 1-1 частини 2 статті 64 Виборчого кодексу України).

Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій унормовано статтею 273 КАС України.

Частиною 1 статті 273 КАС України передбачено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Як зазначено у п. 3 ч. 1 ст. 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах. У той же час за містом ч. 2 ст. 216 Виборчого кодексу України право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Наведені законодавчі приписи дають підстави суду дійти висновку про те, що суб`єктом виборчого процесу на місцевих виборах є місцеві організації політичних партій, які висунули кандидатів у депутати до відповідних рад.

Таке твердження суду додатково підтверджується і положеннями ч. 3 ст. 22 Виборчого кодексу України, згідно з якими партія (організація партії), якій відмовлено у реєстрації усіх висунутих нею кандидатів або у якої скасовано реєстрацію усіх висунутих нею кандидатів на відповідних виборах з підстав і в порядку, встановлених цим Кодексом, втрачає статус суб`єкта виборчого процесу відповідних виборів з дня, наступного за днем закінчення строку оскарження рішення про відмову в реєстрації (скасування реєстрації) усього списку або останнього кандидата зі списку або, у разі оскарження, з дня, наступного за днем набрання законної сили відповідним рішенням суду.

В даному випадку суд враховує, що законодавець чітко визначив, що саме суб`єкт виборчого процесу наділений правом звернення до суду за захистом своїх виборчих прав в частині оскарження рішення, дії чи бездіяльності виборчих комісій, тобто бути позивачем у справах, пов`язаних із виборчим процесом.

Вирішуючи питання щодо суб`єктів виборчих спорів важливо врахувати ряд специфічних (індивідуальних ознак), що обумовлені, передусім, особливостями суб`єктного складу виборчих правовідносин як регулятивних, де проходить першочергове порушення виборчих прав, так і охоронних, в рамках яких протікає сам виборчий спір. Виборчі спори, як виборчі правовідносини, які в свою чергу, виникають в результаті регулювання нормами виборчого права визначених суспільних відносин, обумовлюють свій суб`єктивний склад у взаємозв`язку з кругом суб`єктів виборчого права в цілому.

Тобто, у виборчих спорах право на звернення до суду щодо вирішення таких спорів мають суб`єкти того виборчого процесу, в якому вони набули цього статусу.

Як свідчать матеріали справи, суб`єктом висування кандидатів у депутати до Хмільницької ОТГ є Хмільницька міська партійна організація Політичної партії Республіканська партія , якою 23.09.2020 року і було прийняте відповідне рішення з цього приводу. Тобто, на думку суду, у межах спірних правовідносин суб`єктом виборчого процесу є саме Хмільницька міська партійна організація Політичної партії Республіканська партія .

Під час проведення підготовчого судового засідання судом було роз`яснено позивачу положення частин першої та другої статті 48 КАС України щодо можливості заміни первинного позивача належним позивачем за згодою позивача та особи, якій належить право вимоги. Однак, відповідної згоди як від позивача - Політичної партії Республіканська партія так і від особи, якій належить право вимоги - Хмільницької міської партійної організації Політичної партії Республіканська партія , яка до цього була залучена судом в статусі третьої особи без самостійних вимог на стороні позивача, отримано не було. Також і Хмільницька міська партійна організація Політичної партії Республіканська партія до закінчення підготовчого провадження не виявила бажання змінити свій процесуальний статус з третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на третю особу, яка заявляє такі вимоги.

Відповідно до правової позиції, висловленої у постанові Верховного Суду від 27.08.2019 року у справі за № 855/373/19, під час вирішення виборчих спорів судам необхідно перевіряти не лише правомірність оскаржуваних рішень, дій чи бездіяльності відповідача, а й встановлювати наявність порушення ними виборчих прав конкретного виборця чи його інтересу щодо участі у відповідному виборчому процесі.

Відсутність порушення безпосереднього права позивача є підставою для відмови в задоволенні позовної заяви.

З огляду на викладене, колегія суддів зазначає, що позивач скориставшись правом на звернення до суду із позовом до Хмільницької міської територіальної виборчої комісії Хмільницького району Вінницької області про визнання протиправним та скасування рішення відповідача, викладеного у постанові № 9 від 25 вересня 2020 року, не надав належних доказів того, що відповідачем порушено безпосередні виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі Політичної партії "Республіканська партія" як можливого самостійного (окремого) суб`єкта виборчого процесу на місцевих виборах.

Посилання представника позивача із цього приводу на положення статуту Політичної партії Республіканська партія , затвердженого її Установчим з`їздом 09.07.2015 року та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17.09.2015 року за № 1757/5, яким передбачено право партії створювати свої власні партійні організації, представляти та захищати інтересів членів партії у відносинах із іншими державними органами, органами влади та іншими особами не підтверджує тієї обставини, що статус суб`єкта виборчого процесу за місцеві осередки політичної партії покладається тільки на позивача. Більше того, як слідує зі змісту п. 6.10.8 цього Статуту, місцеві організації політичної партії самостійно висувають своїх кандидатів на виборах до місцевих органів державної влади, органів місцевого самоврядування та місцевих рад, що з огляду на положення статтей 216, 217 Виборчого кодексу України закріплює в цьому разі за Хмільницькою місцевою партійною організацією Політичної партії Республіканська партія статус самостійного суб`єкта виборчого процесу на місцевих виборах, і, як наслідок, можливість набуття статусу позивача в межах судового процесу при розгляді адміністративних справ щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності відповідної виборчої комісії, якою було допущено відповідне порушення прав такої особи.

З урахуванням вищенаведеного, суд вважає, що правові підстави для задоволення даного адміністративного позову також відсутні із тих причин, що позивач - Політична партія Республіканська партія , не набувши статусу відповідного суб`єкта виборчого процесу у межах спірних правовідносин, не може вважатися тією особою, яка може бути належним позивачем у даній справі, й на захист прав та інтересів якої поданий такий адміністративний позов.

Відповідно до статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

За наведених вище обставин суд доходить висновку про відмову в задоволенні даного позову повністю.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд бере до уваги те, що на момент вирішення справи позивачем не сплачено судовий збір.

Водночас згідно з ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до частини 2 статті 132 КАС України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Так, позивачем при зверненні з даним позовом до Вінницького окружного адміністративного суду не подано документ про сплату судового збору у встановленому п.п. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" розмірі (1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що становить 2102 гривні).

Таким чином, враховуючи результати вирішення справи, суд доходить висновку про необхідність стягнення з позивача судового збору в розмірі 2102,00 грн. до спеціального фонду Державного бюджету України.

Керуючись ст.ст. 5, 77, 90, 139, 241, 242, 245, 246, 250, 255, 268-273, 278 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Стягнути з Політичної партії Республіканська партія на користь Державного бюджету України (УК у м. Вінниці/отг м.Вінниця/22030101, код ЄДРПОУ 38054707, банк отримувач: Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок: UA028999980313181206084002856) судовий збір у розмір 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня його проголошення.

Інформація про учасників справи:

1) позивач: Політична партія Республіканська партія (код ЄДРПОУ 40034957, місцезнаходження: вул. Предславинська, 31/11, м. Київ);

2) відповідач: Хмільницька міська територіальна виборча комісія Хмільницького району Вінницької області (місцезнаходження: вул. Столярчука, 2, м. Хмільник, Вінницька область, 22000);

3) третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Хмільницька міська партійна організація Політичної партії Республіканська партія (місцезнаходження: вул. Проспект Свободи, 4, м. Хмільник, Вінницька область, 22000).

Повне судове рішення складено та підписано 02.10.2020 о 20:25 год.

Головуючий суддя Слободонюк М.В.

Судді Яремчук К.О.

Сало П.І.

Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91949569
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —120/5328/20-а

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Постанова від 06.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Слободонюк Михайло Васильович

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Слободонюк Михайло Васильович

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Слободонюк Михайло Васильович

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Слободонюк Михайло Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні