РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
02 жовтня 2020 року м. Рівне №460/7263/20
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Махаринця Д.Є. розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом
Кандидата в депутати Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області Чумака Мирослава Володимировича доРівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області третя особа Рівненська міська організація політичної партії "Рівне разом" про визнання бездіяльності протиправною, скасування постанови, -
В С Т А Н О В И В:
01 жовтня 2020 року кандидат в депутати Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області ОСОБА_1 звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області (далі - Рівненська міська ТВК), третя особа яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Рівненська міська організація політичної партії Рівне Разом (далі - РМОПП Рівне Разом ) в якому просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області щодо неприйняття рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутих Рівненською міською організацією політичною партією Рівне Разом , заява про реєстрацію яких подана 24 вересня 2020 року о 12 год. 15 хв., та у зв`язку з цим скасувати постанову Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області №56 від 29.09.2020 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Рівненською організацією політичною партією Рівне Разом було подано до Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області комплект документів для реєстрації кандидатів у депутати Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області, які не відповідають вимогам Виборчого кодексу України, а саме у виборчих списках було порушено порядок висування кандидатів в частині недотримання вимог щодо гендерної рівності.
Також, вказує про порушення вимог ч.7 ст.227 Виборчого кодексу України, а саме на думку позивача допущено зміну черговості кандидатів в депутати від Рівненської міської організації політичної партії Рівне Разом після прийняття та реєстрації відповідної заяви.
Позивач також обґрунтовує свої вимоги тим, що протокол № 2 конференції організації партії від 20.02.2020 року поданий після закінчення строків подання документів на реєстрацію, тобто після 24.09.2020 року.
В такому разі на думку позивача, Рівненська міська ТВК зобов`язана була вчинити дії, а саме відмовити в реєстрації кандидатів в депутати від РМОПП Рівне Разом . Зазначаючи наведене, позивач вважає протиправною бездіяльність Рівненської міської ТВК, яка полягає у неприйнятті нею рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутих РМОПП Рівне Разом , та в зв`язку з цим просить скасувати постанову Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області №56 від 29.09.2020 року.
Ухвалою суду від 02.10.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі №460/7263/20, розгляд справи вирішено провести за правилами статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України в загальному провадженні та призначено судове засідання на 10:00 год. 02.10.2020.
Представник позивача в судове засідання 02.10.2020 не прибув, подав клопотання про розгляд справи без участі учасників справи на підставі наявних матеріалів.
Представник відповідача в судове засідання 02.10.2020 не прибув, подав клопотання про розгляд справи без участі сторін в порядку письмового провадження.
Представник третьої особи в судове засідання 02.10.2020 не прибув, у відзиві на позов подав клопотання про розгляд справи без участі сторін в порядку письмового провадження.
Ухвалою суду від 02.10.2020 вирішено розгляд справи по суті проводити в порядку письмового провадження.
02.10.2020 року відповідачем подано відзив на позовну заяву, відповідно до якого Рівненська міська ТВК заперечує проти задоволення позовних вимог у повному обсязі. Доводи заявленого позову не визнає, зазначає що протиправної бездіяльності не було допущено, а прийняте рішення в повній мірі відповідає вимогам закону.
Також, до початку судового засідання від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору РМОПП Рівне Разом надійшли письмові пояснення, відповідно до яких третя особа заперечує щодо задоволення позовних в повному обсязі оскільки вважає, що оскаржувана постанова прийнята Рівненською міською ТВК обґрунтовано, на законних підставах. Також, комісією було прийнято рішення в межах повноважень.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти них, дослідивши і оцінивши докази, судом встановлено наступне:
відповідно до п.1 Постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 р. № 795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських селищних та міських голів (крім визначених у п.2 та 3 цієї постанови) на неділю 25 жовтня 2020 р.
На підставі вказаної Постанови Центральною виборчою комісією прийнято Постанову від 08.08.2020 року № 160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 р. , згідно п.1 якої призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.
З метою участі у виборчому процесі, РМОПП Рівне Разом на засіданні конференції було прийнято рішення від 20 вересня 2020 року, які оформлені протоколом № 2 про висування кандидатів у депутати Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області.
24.09.2020 року о 12 год. 15 хв. РМОПП Рівне Разом подано до Рівненської міської ТВК рішення РМОПП Рівне Разом з додатками, а саме:
- рішення зборів, конференції місцевої організації політичної партії про висунення кандидатів у депутати на 1 аркуші;
- єдиний виборчий список кандидатів у депутати на 6 аркушах та електронному носії;
- територіальні виборчі списки кандидатів у депутати на 6 аркушах та електронному носії;
- заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати про згоду балотуватись кандидатами в депутати від цієї організації політичної партії на 42 аркушах;
- автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати на 42 аркушах;
- заяви про відсутність заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата у депутати на 42 аркушах;
- документ про внесення грошової застави на 1 арк.
- фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати розміром 4 х 6 (по 1 фотографії кожного з кандидатів) на 42 аркушах;
- копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати на 42 аркушах;
- передвиборча програма на 2 аркушах та електронному носії.
З пояснень викладених у відзиві на позовну заяву Рівненської міської ТВК судом встановлено, що після подання документів та їх реєстрації, суб`єкта виборчого процесу було повідомлено про наявність у документах технічних описок та помилок та запропоновано усунути зазначені недоліки у строки встановлені законодавством.
Матеріалами справи підтверджується, що о 17.34 год., представником РМОПП Рівне разом подано до Рівненської міської ТВК заяву про повернення раніше поданих документів для усунення недоліків.
В зв`язку з неповерненням Рівненською міською ТВК вказаних документів, о 22.47 год. 24 вересня 2020 року представником РМОПП Рівне Разом було подано інші документи для реєстрації кандидатів у депутати Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області від РМОПП Рівне Разом , в яких було усунуто допущенні у первинних документах недоліки. При поданні цих документів, було знову подано заяву від голови Рівненської міської організації політичної партії Рівне Разом про залишення без розгляду попередньо поданих о 12 год. 15 хв. 24 вересня 2020 року документів.
За результатами розгляду поданого пакету документів від РМОПП Рівне Разом , на засіданні Рівненської міської ТВК було прийнято рішення № 56 від 29 вересня 2020 року, час прийняття рішення 16 год. 47 хв. Про реєстрацію кандидатів в депутати Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області та постановлено зареєструвати кандидатів в депутати Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, поданих РМОПП Рівне Разом згідно додатку.
Із змісту вказаної постанови вбачається, що розглянувши зазначені документи, Рівненська міська ТВК встановила їх відповідність вимогам Виборчого кодексу України.
Позивач вважає таку постану протиправною та такою, що підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Особливості судового провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені ст.273 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч.1 ст.273 Кодексу адміністративного судочинства України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Частиною четвертою ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Згідно преамбули Виборчого кодексу України, цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, Законами України Про Центральну виборчу комісію , Про Державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ст. 2 Виборчого кодексу України).
Виборчий процес, у контексті положень ч.1 ст. 20 Виборчого кодексу України (далі також ВК України), - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Так, згідно ч.1 ст.22 ВК України, суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є,
1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;
2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;
3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;
4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;
5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Частиною першою ст. 64 ВК України передбачено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Одним із етапів виборчого процесу є висування та реєстрація кандидатів.
Відповідно до частини першої статті 216 ВК України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Згідно з абзацом першим частини другої статті 216 ВК України право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Загальні засади висування кандидатів організацією партії встановлені статтею 217 ВК України.
Висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.
Відповідна організація партії формує та затверджує єдиний та територіальні виборчі списки на виборах депутатів ВР АРК, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (10 тисяч виборців і більше).
Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.
Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.
У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.
Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.
Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
Форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.
У кожному територіальному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначаються його порядковий номер у цьому списку та відомості, передбачені пунктами 2-10 частини дванадцятої цієї статті.
Як вже зазначалось, судом досліджено єдиний виборчий список кандидатів у депутати Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області, висунутих РМОПП Рівне Разом в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальні виборчі списки у територіальних виборчих округах №1-№6 що прийняті на Зборах РМОПП Рівне Разом 20.09.2020.
Судом встановлено, що дані списки відповідають всім положенням, що встановлені нормами Виборчого кодексу України.
Відповідно до частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Згідно з частиною 6 статті 227 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Під час розгляду справи, судом досліджені, подані відповідачами для реєстрації кандидатів у депутати РМОПП Рівне Разом на перших місцевих виборах 25.10.2020 документи до Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області.
Судом встановлено, що пакет документів, передбачений частиною першою статті 222 Виборчого кодексу України, було подано 24.09.2020 об 12 год. 15 хв. та об 22 год. 47 хв. РМОПП Рівне Разом до Рівненської міської ради Рівненської області.
При цьому, судом встановлено, що територіальний виборчий список кандидатів у депутати РМОПП Рівне Разом у єдиному та територіальному виборчих списках, було дійсно подано із помилками та технічними неточностями та цей виборчий список відрізнявся від протоколу № 2 конференції РМОПП Рівне Разом , яким були затверджені відповідні списки.
Відповідно до частини першої статті 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Згідно з частиною третьою статті 230 ВК України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Системний аналіз зазначеної норми дає підстави для висновку про те, що Виборчий кодекс України містить вичерпний перелік підстав щодо відмови у реєстрації.
У позові позивач стверджує, що комплект документів для реєстрації кандидатів у депутати Рівненської міської ради Рівненського району Рівненської області, не відповідає вимогам Виборчого кодексу України, а саме у виборчих списках було порушено порядок висування кандидатів в частині недотримання вимог щодо гендерної рівності.
Проте, під час судового розгляду судом встановлено, що порядок висування кандидатів на конференції РМОПП Рівне Разом 20.09.2020 порушений не був. Всі надані документи, що були прийняті на цих Зборах, відповідають положенням Виборчого кодексу України.
Крім того, 28.09.2020 представником РМОПП Рівне Разом подано до Рівненської міської ТВК пояснення про виправлення помилок у територіальному виборчому списку та протокол конференції № 2 від 20.09.2020 року.
Отже, на думку суду, зазначені недоліки у виборчій документації могли бути виправленими, згідно з вимогами статті 230 ВК України, і не могли бути підставою для відмови в реєстрації кандидатів в депутати від РМОПП Рівне Разом .
Щодо доводів позивача про неврахування Рівненською міською ТВК положень п.1 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України, зокрема обставин порушення встановленого кодексом порядку висування кандидатів суд встановив, що таких порушень при висуванні кандидатів на конференції не відбулось, що підтверджується дослідженим судом протоколом конференції № 2 від 20.09.2020 року.
Порушень щодо дотримання строків подання документів судом не встановлено, оскільки як перший так і другий комплект документів подано 24 вересня 2020 року.
Ухвалюючи рішення суд, відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" від 03.02.2006 N3477-IV застосовує висновки Європейського суду з прав людини, наведені у рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Жоффр де ля Прадель проти Франції" від 16 грудня 1992 року, де суд зауважив, що не повинно бути занадто формального ставлення до передбачених законом вимог, оскільки захист прав повинен бути не лише формальним, але й реальним. Також надмірні формальності не можуть покладатися в основу рішень адміністративного органу, якими б заперечувалася сутність змісту конституційно гарантованого права.
Тому на думку суду відмова у реєстрації кандидатів з формальних підстав порушувала б гарантоване ст.38 Конституцією України право громадян України обирати і бути обраними.
Враховуючи наведене правове регулювання, встановлені обставини суд дійшов висновку, що позовні вимоги є не обґрунтованими, а спірна постанова Рівненської міської ТВК є законною та прийнятою у межах наданих повноважень.
Згідно із частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Статтею 72 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Відповідно до статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Згідно положень ст. 75 Кодексу адміністративного судочинства України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому в силу положень ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
У задоволенні адміністративного позову до Рівненської міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області про визнання бездіяльності протиправною, скасування постанови №56 від 29.09.2020 року - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений 02 жовтня 2020 року.
Суддя Д.Є. Махаринець
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91952120 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Д.Є. Махаринець
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні