ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"04" жовтня 2020 р. справа № 300/2597/20
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - Гундяка В.Д.
секретар судового засідання Бунич Т.В.,
за участю: представника позивача Лаврука Т.П.,
представника відповідача Дроня А.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Івано-Франківської регіональної організації Політичної партії «Опозиційна платформа за життя» до Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання до вчинення дій,-
ВСТАНОВИВ:
02.10.2020 о 21:02 Івано-Франківська регіональна організація Політичної партії «Опозиційна платформа за життя» звернулася в суд з адміністративним позовом до Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії Івано-Франківської області про визнання протиправною та скасування постанови від 27.09.2020 року за №47, якою відмовлено у реєстрації всіх кандидатів у депутати до Івано-Франківської обласної ради, висунутих Івано-Франківською регіональною організацією Політичної партії «Опозиційна платформа за життя» на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року та зобов`язання Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії Івано-Франківської області зареєструвати кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Івано-Франківською регіональною організацією політичної партії «Опозиційна платформа за життя» .
Позовні вимоги мотивовані тим, що 27.09.2020 Івано-Франківська обласна територіальна виборча комісія Івано-Франківської області протиправно прийняла постанову за №47 про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Івано-Франківської регіональної організації політичної партії «Опозиційна платформа за життя» на місцеві вибори 25 жовтня 2020 року, яка підлягає до скасування.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 03.10.2020 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження.
Відповідач скористався своїм правом на подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 03.10.2020 року. У відзиві просив відмовити в задоволенні позову, посилаючись на те, що в поданих позивачем документах до Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії Івано-Франківської області щодо реєстрації п`яти кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради на місцеві вибори 25 жовтня 2020 року в порушення вимог чинного законодавства України немає жодного територіального виборчого списку від Івано-Франківської регіональної організації політичної партії «Опозиційна платформа за життя» з кількістю кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради на місцеві вибори 25 жовтня 2020 року не менше п`яти кандидатів, а тільки подані територіальні виборчі списки по округах № 2 та № 5 з одним кандидатом в депутати.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених в позовній заяві. Просив позов задовольнити, визнати протиправною та скасувати постанову Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії Івано-Франківської області № 47 від 27.09.2020, як таку, що прийнята з порушенням ст. 38 Конституції України. Вважає, що слід зобов`язати Івано-Франківську обласну територіальну виборчу комісію Івано-Франківської області зареєструвати кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Івано-Франківською регіональною організацією політичної партії «Опозиційна платформа за життя» .
Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав. Вказав, що під час розгляду поданих Івано-Франківською регіональною організацією політичної партії «Опозиційна платформа за життя» до Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії Івано-Франківської області документів щодо реєстрації кандидатів, комісією виявлено, що в поданих позивачем документах зазначено всього п`ять кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради на місцеві вибори 25 жовтня 2020 року замість необхідної кількості від 50 до 120 кандидатів у депутати на 10 округів, немає жодного територіального виборчого списку від Івано-Франківської регіональної організації політичної партії «Опозиційна платформа за життя» з кількістю кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради на місцеві вибори 25 жовтня 2020 року не менше п`яти кандидатів, подані територіальні виборчі списки тільки по округах № 2 та № 5 з зазначенням по одному кандидату в депутати, що і стало підставою для прийняття 27.09.2020 постанови №47 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради, включених до переліку кандидатів у депутати висунутих Івано-Франківською регіональною організацією Політичної партії «Опозиційна платформа за життя» . Просив в задоволенні позову відмовити за його безпідставністю.
Розглянувши матеріали адміністративної справи за правилами загального позовного провадження з урахуванням положень статей 268 - 273 Кодексу адміністративного судочинства України, заслухавши вступні слова представників сторін, дослідивши подані докази, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Постановою Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році №795-ІХ від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25.10.2020 року.
Згідно постанови Центральної виборчої комісії Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 №160 від 08.08.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
Так, постановою Центральної виборчої комісії Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій від 10.08.2020 за №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Івано-Франківської області, серед яких Івано-Франківська обласна територіальна виборча комісія Івано-Франківської області.
Центральною виборчою комісією 30.08.2020 прийнято постанову № 208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року , якою оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
Судом встановлено, що 24.09.2020 до Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії Івано-Франківської області Івано-Франківською регіональною організацією політичної партії «Опозиційна платформа за життя» подано заяви та інші, визначені частиною першою статті 223 Виборчого кодексу України, документи для реєстрації кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до переліку кандидатів у депутати Івано-Франківської регіональної організації політичної партії «Опозиційна платформа за життя» із зазначенням номера багатомандатного виборчого округу, в якому висувається кожен кандидат у депутати.
Про прийняття поданих документів, уповноваженій особі Івано-Франківської регіональної організації політичної партії «Опозиційна платформа за життя» комісією 24.09.2020 видано відповідну довідку за №23 (а.с.11,12).
Судом встановлено, що як вбачається з дослідженого в якості письмового доказу по справі Єдиного виборчого списку, поданого позивачем відповідачу, до реєстрації подано 5 кандидатів у депутати Івано-Франківської регіональної організації політичної партії «Опозиційна платформа за життя» , включених до єдиного та територіальних виборчих списків Івано-Франківської регіональної організації Політичної партії «Опозиційна платформа за життя» .
В судовому засіданні встановлено, що Івано-Франківською обласною територіальною виборчою комісією Івано-Франківської області 27.09.2020 прийнято постанову № 47 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Івано-Франківської регіональної організації політичної партії «Опозиційна платформа за життя» , на місцеві вибори 25 жовтня 2020 року. (а.с. 10).
В судовому засіданні встановлено, що як підставу для відмови Івано-Франківська обласна територіальна виборча комісія Івано-Франківської області вказала недотримання ч.5 ст. 219 Виборчого кодексу України, а саме : територіальні виборчі списки організації партії включають менше п`яти кандидатів у депутати.
Дані обставини відповідно ч. 1 ст. 78 КАС України, не підлягають доказуванню як такі, що визнаються учасниками справи і у суду не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання.
Суд погоджується з правомірністю винесення оскаржуваного рішення з огляду на нижчевикладене.
Згідно із положеннями частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, які склалися між сторонами, суд керується положеннями Конституції України, Кодексу адміністративного судочинства України та Виборчим кодексом України від 19.12.2019 №396-IX, яким затверджено гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
За приписами ч. 1 ст. 1 Виборчого кодексу України вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.
Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 3 Виборчого кодексу України відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів: місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).
Приписами ч. 1 ст. 20 Виборчого кодексу України передбачено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Частина 1 статті 22 Виборчого кодексу України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно з частиною 1 статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
З аналізу вищезгаданих правових норм слідує, що під виборчим процесом необхідно розуміти здійснення суб`єктами виборчого процесу виборчих процедур щодо підготовки та проведення відповідних виборів у строки, передбачені законодавством, які починаються у законодавчо визначений термін та закінчуються офіційним оприлюдненням результатів виборів.
Висування та реєстрація кандидатів є одним із етапів виборчого процесу місцевих виборів у 2020 році.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.
Порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, на переконання відповідача, виразилося у невиконанні вимог ч. 5 ст. 219 Виборчого кодексу України, а саме територіальні виборчі списки організації партії включають менше п`яти кандидатів у депутати на окремий округ.
Так, згідно з ч. 5 ст. 219 Виборчого кодексу України у єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.
Таким чином, ч. 5 ст. 219 ВК України встановлює імперативне право щодо необхідної мінімальної кількості кандидатів у депутати, які повинні бути включені до територіального виборчого списку партії і невиконання цієї вимоги є безперечно порушенням порядку висування кандидатів у депутати.
На території Івано-Франківської області знаходиться 10 виборчих округів. Дана обставина на думку суду є загальновідомою, тому доказуванню не підлягає згідно приписів ч.3 ст. 78 КАС України. Таким чином, відповідно до вимог ч.5 ст.219 Виборчого кодексу України позивачем у єдиному виборчому списку повинно бути визначено від 50 до 120 кандидатів.
За таких обставин суд погоджується із висновком відповідача про наявність недостатньої кількості кандидатів у територіальних виборчих списках. Частиною 5 статті 219 ВК України чітко і однозначно передбачено, що територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати. Суд погоджується із доводами позивача, що територіальні виборчі списки формуються на підставі єдиного виборчого списку, проте виходячи з імперативної норми статті 219 єдиний виборчий список повинен бути сформований таким чином, щоб давати змогу формувати територіальні виборчі списки з не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.
У даному контексті на переконання суду також є помилковим трактування позивачем пункту 1 частини 1 статті 230 ВК України. Так вжите в цій нормі формулювання ...у тому числі... прямо свідчить про те, що перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії є лише однією з підстав для відмови і жодним чином не виключає інших порушень порядку, як умов для відмови в реєстрації, а відтак згідно частини 5 статті 219 ВК України на переконання суду недостатня кількість депутатів у територіальних виборчих списках організації партії також є порушенням встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, та є обставиною в змісті пункту 1 ч.1 ст. 230 ВК України.
Одночасно суд відхиляє посилання представника позивача на ст.38 Конституції України, так як дана норма не визначає абсолютного права на участь у виборах та не звільняє суб`єктів виборчого права від обов`язку дотримання вимог чинного законодавства України, якими встановлено порядок проведення виборів, в тому числі і щодо реєстрації кандидатів у депутати.
Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є безпідставними, а позов таким, який не підлягає до задоволення.
Згідно з частиною 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору.
У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Частиною 2 статті 132 КАС України визначено, що розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначаються Законом України Про судовий збір .
У відповідності до п.1 ч.3 ст.4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру юридичною особою сплачується судовий збір за ставкою 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет на 2020 рік з 1 січня 2020 року установлено прожитковий мінімум для працездатних осіб 2102 гривні.
Суд зазначає, що позивачем у позовній заяві заявлено одну вимогу немайнового характеру.
Таким чином, позивач за подання до суду даного позову був повинен надати докази сплати 2 102,00 грн.
Однак позивачем до суду не надано докази сплати судового у розмірі 2102,00 грн.
Таким чином, враховуючи несплату позивачем судового збору, відмову у задоволенні позовних вимог, необхідно стягнути з Івано-Франківської регіональної організації політичної партії «Опозиційна платформа за життя» на користь держави судовий збір в розмірі 2 102,00 грн.
На підставі статті 129-1 Конституції України, ст.ст. 219, 230 Виборчого кодексу України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 295, 271, 272, 273, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
в задоволенні позову відмовити.
Стягнути з Івано-Франківської регіональної організації Політичної партії «Опозиційна платформа за життя» за рахунок бюджетних асигнувань на користь держави судовий збір в розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн.00коп.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.
Строк на апеляційне оскарження, відповідно до частини 5 статті 270 КАС України, не може бути поновлено.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення судом апеляційної інстанції.
Повне найменування учасників справи:
позивач: Івано-Франківська регіональна організація Політичної партії «Опозиційна платформа за життя» , код ЄДРПОУ 41978263, вул. Довженка, 26, м. Івано-Франківськ;
відповідач: Івано-Франківська обласна територіальна виборча комісія Івано-Франківської області код ЄДРПОУ 43758470, вул. Грушевського, 21, м. Івано-Франківськ.
Суддя /підпис/ Гундяк В.Д.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91969167 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Гундяк В.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні