ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 жовтня 2020 рокуЛьвівСправа № 300/2597/20 пров. № А/857/11938/20
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого-судді Кузьмича С. М.,
суддів Улицького В.З., Шавеля Р.М.,
за участю секретаря Мельничук Б.Б.,
представників апелянта Германа М.Б., Беня Б.З.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові справу за апеляційною скаргою Івано-Франківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2020 року (ухвалене головуючим - суддею Гундяк В.Д. о 14 год. 29 хв. у м. Івано-Франківську) у справі № 300/2597/20 за адміністративним позовом Івано-Франківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ до Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання до вчинення дій,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду із адміністративним позовом до відповідача в якому просив:
визнати протиправною та скасувати постанову від 27.09.2020 за № 47, якою відмовлено у реєстрації всіх кандидатів у депутати до Івано-Франківської обласної ради, висунутих Івано-Франківською регіональною організацією Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ на місцевих виборах, що відбудуться 25.10.2020;
зобов`язати Івано-Франківську обласну територіальну виборчу комісію Івано-Франківської області зареєструвати кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Івано-Франківською регіональною організацією Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ .
В обґрунтування позовних вимог вказував на те, що 27.09.2020 Івано-Франківська обласна територіальна виборча комісія Івано-Франківської області протиправно прийняла постанову за № 47 про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Івано-Франківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ на місцеві вибори 25.10.2020. Вважав, що вказане рішення є таким, що не відповідає конституційному принципу вільного волевиявлення, обмежує виборчі права громадян, суперечить положенням Виборчого кодексу України (далі - ВК України) та підлягає скасуванню. Зазначав, що єдиною умовою при формуванні та затвердженні єдиного списку організацією партії є, встановлена ВК України, максимальна кількість кандидатів у депутати. Окрім цього, така умова повинна застосовуватися як до єдиного виборчого списку, так і до територіального виборчого списку організації партії, оскільки ст. 230 ВК України, підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати передбачено тільки перевищення цим Кодексом кількості кандидатів в депутати.
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04.10.2020 в задоволенні адміністративного позову відмовлено. Стягнуто з Івано-Франківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ за рахунок бюджетних асигнувань на користь держави судовий збір в розмірі 2102 грн.
Приймаючи оскаржене рішення суд першої інстанції виходив з того, що ч. 5 ст. 219 Виборчого кодексу України (далі - ВК України) встановлює імперативне право щодо необхідної мінімальної кількості кандидатів у депутати, які повинні бути включені до територіального виборчого списку партії і невиконання цієї вимоги є безперечно порушенням порядку висування кандидатів у депутати.
Вказане рішення в апеляційному порядку оскаржив позивач, у апеляційній скарзі покликається на те, що оскаржуване рішення винесене з порушенням норм процесуального та матеріального права з неповним з`ясуванням обставин справи та є незаконним, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове, яким:
визнати протиправною та скасувати постанову від 27.09.2020 за № 47, якою відмовлено у реєстрації всіх кандидатів у депутати до Івано-Франківської обласної ради, висунутих Івано-Франківською регіональною організацією Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ на місцевих виборах, що відбудуться 25.10.2020;
зобов`язати Івано-Франківську обласну територіальну виборчу комісію Івано-Франківської області зареєструвати кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Івано-Франківською регіональною організацією Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ .
Зокрема в апеляційні скарзі зазначає, що ВК України не містить норми, яка вказує підставою для відмови у реєстрації списків кандидатів у депутати меншу кількість кандидатів, висунутих організацією партії на відповідних місцевих виборах, ніж встановлено ч. 5 ст. 219 ВК України. Суд першої інстанції допустив вільне тлумачення норми ВК України щодо порушення порядку висування кандидатів, пов`язавши його зі змістом єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати. Вказує, що така відмова у реєстрації списків кандидатів є порушенням вимог ст. 38 Конституції України згідно, якої громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Відзив на апеляційну скаргу поданий не був. Відповідно до ч. 4 ст. 304 КАС України, відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Представники апелянта в судовому засіданні підтримали апеляційну скаргу та надали пояснення, просять апеляційну скаргу задовольнити, а рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги.
Відповідач в судове засідання на виклик суду не з`явився, явку уповноваженої особи не забезпечив, хоча належним чином був повідомлений, що не перешкоджає розгляду справи за його відсутності згідно з ч. 2 ст. 313 КАС України.
Заслухавши суддю - доповідача, представників позивача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, з наступних підстав.
З матеріалів справи слідує, що Постановою Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році №795-ІХ від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25.10.2020.
Згідно постанови Центральної виборчої комісії Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 № 160 від 08.08.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
Так, постановою Центральної виборчої комісії Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій від 10.08.2020 за № 172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Івано-Франківської області, серед яких Івано-Франківська обласна територіальна виборча комісія Івано-Франківської області.
Центральною виборчою комісією 30.08.2020 прийнято постанову № 208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року , якою оголошено з 05.09.2020 початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25.10.2020.
24.09.2020 до Івано-Франківської обласної територіальної виборчої комісії Івано-Франківської області Івано-Франківською регіональною організацією політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ подано заяви та інші, визначені ч. 1 ст. 223 ВК України, документи для реєстрації кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради на перших місцевих виборах 25.10.2020, включених до переліку кандидатів у депутати Івано-Франківської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ із зазначенням номера багатомандатного виборчого округу, в якому висувається кожен кандидат у депутати.
Про прийняття поданих документів, уповноваженій особі Івано-Франківської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ комісією 24.09.2020 видано відповідну довідку за № 23 (а.с. 11,12).
Так згідно єдиного виборчого списку, поданого позивачем відповідачу, до реєстрації подано 5 кандидатів у депутати Івано-Франківської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , включених до єдиного та територіальних виборчих списків Івано-Франківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ .
Разом з цим Івано-Франківською обласною територіальною виборчою комісією Івано-Франківської області 27.09.2020 прийнято постанову № 47 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Івано-Франківської регіональної організації політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , на місцеві вибори 25.10.2020. (а.с. 10).
Позивач вважаючи прийняту постанову відповідача протиправною, звернувся до суду з відповідними позовними вимогами.
Проаналізувавши матеріали справи, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про правильне застосування норм матеріального та процесуального права та повне з`ясування обставин справи судом першої інстанції з огляду на наступне.
Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Згідно з ч. 1 ст. 1 ВК України, вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.
Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму (ч. 1 ст. 273 КАС України).
Дана стаття кореспондується з положеннями Виборчого кодексу України, а саме статтею 64 частиною першою, в якій зазначено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Статтею 196 ВК України визначено, що виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Згідно ст. 222 ВК України встановлено, що умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).
Так, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею документів, передбачених ч. 1 ст. 222 ВК України.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.
Згідно ч. 2 даної статті територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття.
Відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати (ч.4).
В ч. 6 ст. 227 ВК України зазначено, що територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначено в ст. 219 ВК України.
Так, зокрема в ч. 5 ст. 219 ВК України встановлено, що у єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.
Згідно ч. 1 ст. 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини 1 статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини 1 статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .
Наведений список підстав для прийняття рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати є виключним.
Зміст вказаних норм дає підстави для висновків, що висування кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше), організаціями партій має здійснюватися у суворій відповідності до визначеного Виборчим кодексом України порядку. При цьому, порушення такого порядку, є підставою для відмови у реєстрації кандидата (кандидатів), про що приймається відповідне рішення.
Разом з цим, підставою для відмови у реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) є, зокрема, встановлення факту порушення порядку висування кандидата (кандидатів).
Під час вирішення спору по суті судом першої інстанції вірно встановлено, що підставою для прийняття оспорюваної постанови та відмови у реєстрації кандидатів у депутати Івано-Франківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ стали висновки відповідача про недотримання партією ч. 5 ст. 219 ВК України, а саме територіальні виборчі списки організації партії включають менше п`яти кандидатів у депутати.
З системного аналізу вказаних вище норм права можна дійти висновку, що ч. 5 ст. 219 ВК України встановлює обов`язок для кожного суб`єкта виборчого процесу, який має намір приймати участь у місцевих виборах, сформувати та затвердити єдиний виборчий список, до якого включаються всі кандидати, що приймають участь у виборах. З числа тих осіб, які включені до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), формуються територіальні виборчі списки, кількість яких має відповідати кількості визначених територіальних виборчих округів, які утворені в межах єдиного багатомандатного округу.
Словосполучення у кожному територіальному виборчому окрузі , яке зазначено у ч. 5 ст. 219 Виборчого кодексу України, виключає можливість поширювального тлумачення цієї норми та зобов`язує місцеву організацію політичної партії висувати кандидатів не тільки у єдиному, але без виключення в кожному територіальному виборчу окрузі, що в свою чергу є запорукою дотримання пропорційного представництва за відкритими виборчими списками у територіальних виборчих округах, на які поділяється єдиний багатомандатний виборчий округ.
Відтак, колегія суддів вважає, що Виборчим кодексом України визначено чіткі вимоги щодо формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, недотримання яких може свідчити про порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів та є підставою для відмови в реєстрації кандидатів (п. 1 ч. 1 ст. 230 Кодексу).
Як слідує з єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради Івано-Франківської області висунутих Івано-Франківською регіональною організацією Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на Загальних зборах (Конференції) цієї організації політичної партії, що відбулося 20.09.2020 висунуто 5 осіб: 1. ОСОБА_1 , 2. ОСОБА_2 , 3. ОСОБА_3 , 4. ОСОБА_4 , 5. ОСОБА_5 .
Разом з цим на вимогу апеляційного суду до матеріалів справи ні позивачем, ні відповідачем не долучено та не представлено представниками апелянта під час судового засідання, територіального виборчого списку Івано-Франківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ , на місцеві вибори 25.10.2020 року згідно заяви від 24.09.2020.
Однак колегія суддів, аналізуючи єдиний виборчий список кандидатів у депутати Івано-Франківської обласної ради Івано-Франківської області висунутих Івано-Франківською регіональною організацією Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ де зазначено 5 кандидатів у депутати, приходить до висновку, що з огляду на вимоги ст. 219 ВК України, позивач не міг сформувати територіальний виборчий список у кількості 5 та більше кандидатів у депутати.
З огляду на встановлене вище, колегія суддів зважає на наявність чіткої норми в Виборчому кодексі України (ч. 5 ст. 219 цього Кодексу), яка регламентує правила визначення мінімальної кількості кандидатів у територіальному виборчому списку, що в свою чергу впливає на формування мінімальної кількості кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку в залежності від кількості утворених виборчих округів з дотриманням вимоги щодо неможливості дублювання прізвищ кандидатів у різних виборчих округах в межах єдиного багатомандатного округу.
Позивач в апеляційній скарзі стверджує, що тлумачення ч. 5 ст. 219 ВК України у сенсі обов`язку висування кандидатів місцевою організацією політичної партії у кожному територіальному виборчому окрузі, буде суперечити одному з основних принципів виборчого права - принципу рівності. Зокрема, вказує на те, що організація політичної партії, яка не в змозі висунути кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі, що утворені в межах єдиного багатомандатного округу, взагалі не може брати участь у відповідних місцевих виборах, що безумовно є порушенням вимог ст. 38 Конституції України.
На противагу вказаним доводам колегія суддів звертає увагу на те, що не висування місцевою організацією політичної партії кандидатів у депутати у всіх територіальних виборчих округах призведе до порушення принципу пропорційного представництва за відкритими партійними виборчими списками на дотриманні якого наголошує Виборчий кодекс України та до того, що виборці територіальних виборчих округів будуть позбавлені можливості висловити своє ставлення до партії позивача.
Запровадження законодавцем правового інституту забезпечення пропорційного представництва за відкритими партійними виборчими списками має на меті дотримання базових принципів виборчого права: рівності та рівних можливостей усіх кандидатів у депутати. За таких умов недотримання цих вимог під час формування територіальних виборчих списків може мати наслідком суттєвий дисбаланс у їх складі, й, відповідно, порушення означених базових принципів виборчого права.
Відтак, колегія суддів приходить до висновку, що оскаржувана постанова прийнята відповідачем на підставі положень Виборчого кодексу України, а тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог.
Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Зважаючи на викладене вище, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції було правильно встановлено обставини справи та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому апеляційну скаргу належить залишити без задоволення, а рішення суду - без змін. Доводи апеляційної скарги не спростовують рішення суду першої інстанції.
Щодо розподілу судових витрат, то такий у відповідності до ст.139 КАС України не здійснюється.
Керуючись статтями 139, 229, 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Івано-Франківської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2020 року у справі № 300/2597/20 - без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та касаційному оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя С. М. Кузьмич судді В. З. Улицький Р. М. Шавель
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.10.2020 |
Оприлюднено | 09.10.2020 |
Номер документу | 92074394 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні