Справа № 420/10019/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 жовтня 2020 року 20 год. 42 хв. м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Стефанова С.О.,
за участю секретаря судового засідання Мельника Ю.В.,
представників позивача - адвоката Попова А.С. (за довіреністю), ОСОБА_1 (на підставі ордеру),
представника відповідача - адвоката Чапуріної С.І. (на підставі ордеру),
розглянувши у відкритому судовому засіданні з урахуванням особливостей встановлених статтями 268-273 КАС України розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ, адміністративну справу за позовом Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ (вул. Богдана Хмельницького, 14, м. Одеса, 65007, код ЄДРПОУ 39573866) до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (вул. Косовська, 2-Д, м. Одеса, 65074, код ЄДРПОУ 43757959) про визнання протиправною та скасування постанови №101 від 29.09.2020 року Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ та зобов`язання зареєструвати кандидатів у депутати, -
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду 03 жовтня 2020 року надійшов адміністративний позов Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, в якому позивач просив:
- визнати протиправною та скасувати постанову Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №101 від 29.09.2020 року (21 год. 48 хв.) Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ ;
- зобов`язати Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43757959, місцезнаходження юридичної особи: 65074, м. Одеса, вул. Косовська, 2-Д) зареєструвати кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Позиція позивача обґрунтовується наступним
Позивач не погоджується з оскаржуваною постановою Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №101 від 29 вересня 2020 року, вважає її протиправною та такою, що підлягає скасуванню виходячи з наступного.
24.09.2020 року Одеська обласна організація політичної партії НАШ КРАЙ в особі представника за довіреністю Марзака Івана Миколайовича звернулася із заявою до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, надавши увесь необхідний перелік документів відповідно до ст.222 Виборчого кодексу України, про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області.
В подальшому, 28.09.2020 року представником позивача було виявлено технічну неточність, яка сталася 24.09.2020 року при виготовленні єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , зокрема, було встановлено, що при оформленні пакету документів, які мали бути подані до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області разом із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати замість єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ були роздруковані чернетки зазначених документів, які готувалися попередньо для їх подальшого опрацювання з метою формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ .
Як зазначає позивач, у зв`язку із виявленою 28.09.2020 року технічною неточністю, допущеною 24.09.2020 року при поданні документів до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, до зазначеної територіальної комісії було подано відповідну заяву від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ з проханням перенести вирішення питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області.
Станом на 28.09.2020 року відповідного рішення Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області прийнято не було.
Позивач вказує на те, що 29.09.2020 року з врахуванням положень ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України, якими встановлено право позивача усувати виявлені недоліки у поданих раніше документах шляхом подання уточнених або інших документів, необхідних для реєстрації кандидатів у депутати, Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ в особі керівника організації ОСОБА_2 було подано уточнений пакет документів, який містив серед іншого єдиний виборчий список кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , які фактично були затверджені 19.09.2020 року рішенням конференції Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ про висування кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області.
Позивач наголошує, що наявність зазначених документів, у тому числі на оптичному носії інформації (флешнакопичувач), особисто були перевірені та документи зареєстровані секретарем виборчої комісії Карташовою В.О., про що представнику Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ було проставлено відповідну відмітку на другому примірнику заяви від 29.09.2020 року.
29 вересня 2020 року о 21 год. 48 хв. (після подання позивачем виправлених документів, необхідних для проведення реєстрації кандидатів у депутати) відповідач на засіданні Одеської міської виборчої комісії Одеського району Одеської області повністю проігнорував подані документи і здійснив при прийнятті оскаржуваного рішення тільки аналіз документів, які були подані позивачем 24.09.2020 року, без врахування виправлених документів, що чітко випливає з тесту оскаржуваної постанови №101 від 29.09.2020 року.
Позивач наголошує, що ним повністю було дотримано вимог ст.222, зокрема п.3 ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України та надано відповідачу єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, з обов`язковими відомостями, передбаченими ч.10 ст.220 Виборчого кодексу, підписані керівником і скріплених печаткою та в електронному вигляді.
Таким чином, позивач вважає, що приймаючи оскаржену постанову відповідачем не дотримано принципу пропорційності, закріпленому у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема: з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, у зв`язку з чим така постанова є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.
Процесуальні дії та клопотання учасників справи
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження по справі. Призначено судове засідання на 03 жовтня 2020 року о 15 год. 00 хв.
Вищевказаною ухвалою також витребувано з Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (вул. Косовська, 2-Д, м. Одеса, 65074, код ЄДРПОУ 43757959) усі належним чином засвідчені копії документів, які стали підставою для прийняття постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №101 від 29.09.2020 року 21 год. 28 хв. Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ , в тому числі, але не виключно, належним чином засвідчені копії:
- постанови №101 від 29.09.2020 року 21 год. 28 хв. Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ ;
- Рішення конференції Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ від 19.09.2020 року про висування кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області;
- єдиний виборчий список кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ до Одеської міської ради Одеського району Одеської області в редакції, що була подана 24.09.2020 року, а також в редакції, що була подана 29.09.2020 року;
- територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ до Одеської міської ради Одеського району Одеської області в редакції, що була подана 24.09.2020 року, а також в редакції, що була подана 29.09.2020 року;
- заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , про згоду балотуватися кандидатами в депутати від цієї організації політичної партії;
- автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ ;
- заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ ;
- документ про внесення грошової застави Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ ;
- фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , розміром 4 х 6 см.;
- копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ ;
- передвиборча програма Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ ;
- рішення за результатом розгляду заяви Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ за №7 від 29.09.2020 року про прийняття до розгляду виправленого пакету документів з усуненими технічними помилками;
- витягу з протоколу засідання Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області на якому було прийнято постанову №101 від 29.09.2020 року Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ ;
- витягу з журналу реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про реєстрацію усіх заяв Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ поданих 24.09.2020 року та 29.09.2020 року.
03 жовтня 2020 року, ухвалою суду на місці, яка була занесена до протоколу судового засідання судом приєднано до матеріалів справи відзив Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (вхід. №40715/20), заяву відповідача про долучення до матеріалів справи документів на 375 арк., витребуваних ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року (вхід. №40716/20), а також заяву разом з додатками на 52 арк. до раніше поданих документів (вхід. №40718/20).
Позиція відповідача обґрунтовується наступним
Відповідач не погоджується з позовними вимогами Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ та зазначає, що при висуванні кандидатів в депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ порушений порядок висування кандидатів, визначений частинами шостою та дев`ятою статті 219 Виборчого кодексу України.
Також, відповідач зазначає, що 29.09.2020 року надійшла заява Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , до якої додані єдиний виборчий список, територіальні виборчі списки, заяви про згоду балотування, заяви про заборгованість чи відсутність заборгованості зі сплати аліментів, автобіографії осіб, а також флеш-накопичувач.
Відповідач наголошує, що зазначена заява та додані до неї документи, відповідно до вимог частини третьої статті 222 Виборчого кодексу Україні не підлягають розгляду Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області як такі, що подалі з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 Виборчого кодексу України.
Крім того, згідно вимог частини сьомої статті 227 Виборчого кодексу України список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією.
Таким чином, відповідач вважає, що за наведених обставин, Одеська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області законно і аргументовано відмовила в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ на виборах депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області, у зв`язку з порушеннями встановленого Кодексом порядку висування кандидатів.
В судовому засідання представники позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі та просили позов задовольнити з підстав викладених у позовній заяві. Представник відповідача відносно задоволення позову заперечувала та просила у задоволенні позову відмовити з підстав викладених у відзиві на позовну заяву.
Вивчивши матеріали справи, вислухавши пояснення осіб які брали участь у розгляді справи та дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позовна заява та відзив на позовну заяву, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.
Обставини справи встановлені судом
Постановою Верховної Ради України №795-IX від 15 липня 2020 року Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році на неділю 25 жовтня 2020 року, призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови).
08 серпня 2020 року Центральною виборчою комісією прийнято постанову №160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року , якою призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Одеська обласна організація політичної партії НАШ КРАЙ є політичною партією (код ЄДРПОУ 39573866) та зареєстрована 29.12.2014 року за номером 15561020000054322 (т.1 а.с.50).
З метою участі у чергових місцевих виборах призначених на 25 жовтня 2020 року, Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ 19.09.2020 року було проведено конференцію з метою висування кандидатів у депутати.
Згідно витягу з протоколу №4 конференції Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ від 19 вересня 2020 року (місце проведення м. Одеса пр-т Гагаріна, 12/А) ухвалено, зокрема, висунути від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ кандидатів у депутати до Одеської міської ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати та відповідних територіальних виборчих списків кандидатів у депутати для участі у перших виборах депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області, що відбудуться 25 жовтня 2020 року (т.1 а.с.18-19).
Рішенням конференції Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ від 19.09.2020 року висунуто кандидатами в депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області та затверджено єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ на перші вибори депутатів місцевих рад 25 жовтня 2020 року (т.1 а.с.100).
24.09.2020 року Одеська обласна організація політичної партії НАШ КРАЙ в особі представника за довіреністю ОСОБА_3 звернулася із заявою до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області з документами відповідно до ст.222 Виборчого кодексу України про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області (т.1 а.с.98-131).
Разом з заявою позивач подав:
1. Рішення конференції Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ про висування кандидатів у депутати;
2. Єдиний виборчий список кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ ;
3. Територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ ;
4. Заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , про згоду балотуватися кандидатами в депутати від цієї організації політичної партії;
5. Автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ ;
6. Заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ ;
7. Документ про внесення грошової застави;
8. Фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , розміром 4 х 6 см.;
9. Копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ ;
10. Передвиборчу програму Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ ;
11. Електронну версію подання на оптичному носії інформації.
Вищевказані документи були отримані секретарем Одеської міської територіальної виборчої комісії ОСОБА_4 24 вересня 2020 року о 19 год. 27 хв., що підтверджується довідкою про отримання документів (т.1 а.с.15) та записом в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (т.1 а.с.136).
28 вересня 2020 року представник Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ Марзак І.М. звернувся до голови Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ Попової М.Ф. з доповідною в якій зазначив, що після проведеної перевірки шляхом порівняння тексту прийнятого 19.09.2020 року на конференції Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ рішення про висування кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області із відповідними фактично затвердженими таким рішенням єдиним виборчим списком кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ та територіальними виборчими списками кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , ним було визначено наявність технічної неточності при поданні 24.09.2020 року Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ заяви до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області з документами про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області (т.1 а.с.16-17).
У зв`язку із виявленою 28.09.2020 року технічною неточністю, допущеною 24.09.2020 року при поданні документів до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, до зазначеної територіальної комісії було подано відповідну заяву від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ зареєстровану в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (т.1 а.с.144), з проханням перенести вирішення питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області.
29.09.2020 року Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ було подано до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області заяву №7 разом з додатками (т.3 а.с.2-53), а саме:
- флеш носій;
- єдиний виборчий список на 10 арк. та на електронному носії;
- територіальний виборчий список на 17 арк. та на електронному носії;
- заява про згоду балотуватися на 7 арк.;
- заяви про заборгованість чи відсутність заборгованості зі сплати аліментів на 7 арк.;
- автобіографії кандидатів на 7 арк. та на електронному носії (т.1 а.с.48-49).
Вищевказана заява та додані до неї документи були зареєстровані секретарем Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області Карташовою В.О. за вхід. №242 від 29.09.2020 року, згідно відмітки секретаря на останньому аркуші заяви, та підтверджується записом в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області за №292 від 29.09.2020 року (т.1 а.с.146).
29 вересня 2020 року о 21 год. 48 хв. Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області, керуючись ч.3 ст.22, ч.2 ст.206, ч.ч.6, 9 ст.219, ч.2 ст.222, ч.4 ст.225, п.1 ч.1 ст.230, ч.7 ст.227 Виборчого кодексу України, прийнято постанову №101 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ у зв`язку з порушенням порядку висування кандидатів (т.1 а.с.11-14).
Позивач, не погоджуючись з прийнятою постановою, вважаючи її протиправною та такою, що підлягає скасуванню звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Джерела права та висновки суду
Згідно преамбули Виборчого кодексу України №396-IX від 19.12.2019 року (далі - Кодекс) цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України Про Центральну виборчу комісію , Про Державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ст.2 Кодексу).
Виборчий процес, у розумінні ч.1 статті 20 Кодексу, - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно з частиною 1 статті 22 Кодексу, суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Частинами 1 та 2 ст.63 Кодексу визначено, що рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч.1 ст.64 Кодексу суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Пунктом 1 1 частини 2 статті 64 Кодексу передбачено, що виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків.
Відповідно до ч.1 ст.216 Кодексу, висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Частиною 2 ст.216 Кодексу передбачено, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.
У відповідності до ч.1 ст.217 Кодексу, висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.
Частиною 2 ст.217 Кодексу передбачено, що організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.
Згідно ч.4 ст.217 Кодексу, обласна організація партії, зокрема, може висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм).
У відповідності до ст.218 Кодексу, висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Статтею 219 Кодексу передбачений порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше), зокрема:
Відповідно до ч.6 ст.219 Кодексу, кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.
Згідно ч.9 ст.219 Кодексу, під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
Згідно ч.1 ст.222 Кодексу, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Відповідно до ч.7 ст.227 Кодексу, список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.
Частиною 1 ст.230 Кодексу передбачено, що територіальна виборча комісія відмовляє у реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій на місцевих виборах у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Відповідно до ч.3 ст.230 Кодексу, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Як вбачається з матеріалів справи, підставою для прийняття оскаржуваної постанови стало те, що Одеська обласна організація політичної партії НАШ КРАЙ не виконала вимоги ч.9 ст.219 Виборчого кодексу України при формуванні єдиного виборчого списку, а саме
- при формуванні єдиного виборчого списку порушений порядок висування кандидатів у депутати, в п`ятірці місця з 56 по 60 (56. ОСОБА_5 ; 57. ОСОБА_6 ; 58. ОСОБА_7 ; 59. ОСОБА_8 ; 60. ОСОБА_9 ) до виборчого списку включені чотири особи жіночої статі та одна особа чоловічої статі;
- при формуванні територіального виборчого списку у територіальному виборчому окрузі №5, а саме при формуванні першої п`ятірки, місця з 1 по 5 (1. ОСОБА_3 ; 2. ОСОБА_10 ; 3. ОСОБА_11 ; 4. ОСОБА_12 ; 5. ОСОБА_13 ) до виборчого списку включені чотири особи чоловічої статі та одна особа жіночої статі, при формуванні переліку останніх у списку кандидатів (від 6 до 8) організація партії не виконала вимоги щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку; до списку включені під номером шостим Тимошенко Дмитро Вікторович, під номером сьомим ОСОБА_14 , під номером восьмим ОСОБА_15 ;
- при формуванні територіального виборчого списку у територіальному виборчому окрузі №7, а саме при формуванні переліку останніх у списку кандидатів (від 6 до 8) організація партії не виконала вимоги щодо почергового включення кандидатів різної статті до списку; до списку включені під номером шостим Паламарчук Олег Георгійович, під номером сьомим Тягульська Людмила Іванівна, під номером восьмим ОСОБА_16 .
Виборча комісія встановила порушення ч.6 ст.219 Виборчого кодексу України, а саме включення особи до двох чи більше виборчих списків:
- ОСОБА_15 включений до територіального виборчого списку (округу) №1 за порядковим номером 7 та до територіального виборчого списку (округу) №5 за порядковим номером 8;
- ОСОБА_12 включений до територіального виборчого списку (округу) №6 за порядковим номером 4 та до територіального виборчого списку (округу) №5 за порядковим номером 4.
Виборча комісія встановила порушення ч.6 ст.219 Виборчого кодексу України, а саме включення особи до єдиного виборчого списку і не включення до жодного з територіальних виборчих списків:
- ОСОБА_17 , яка у єдиному виборчому списку закріплена за територіальним виборчим округом №5 під порядковим номером 7, але у територіальному виборчому окрузі №5 Івашкевич відсутня;
- ОСОБА_18 , яка у єдиному виборчому списку закріплена за територіальним виборчим округом №2 під порядковим номером 7, але в територіальному виборчому окрузі №2 Ткач відсутня. Згідно заяви ОСОБА_18 надала згоду на балотування в територіальному виборчому окрузі під номером 5.
Виборча комісія встановила порушення ч.6 ст.219 Виборчого кодексу України, а саме:
- ОСОБА_19 в єдиному виборчому списку віднесений до територіального виборчого округу №4 під порядковим номером 5. Але в територіальному виборчому списку в територіальному виборчому окрузі №4 ОСОБА_19 зазначений під порядковим номером 8;
- ОСОБА_14 в єдиному виборчому списку віднесений до територіального виборчого округу №5 під порядковим номером 8. Але в територіальному виборчому списку (окрузі) №5 під номером 8 зазначена інша особа;
- ОСОБА_20 в єдиному виборчому списку віднесена до територіального виборчого округу №4 під порядковим номером 8. Але в територіальному виборчому списку (окрузі) №4 під номером 8 зазначена інша особа;
- в єдиному виборчому списку відсутня жодна особа, яка б була віднесена до територіального виборчого округу №5 під порядковим номером 4. Але в територіальному виборчому списку в територіальному виборчому окрузі №5 за номером 4 зазначена ОСОБА_12 .
Судом встановлено, що 24.09.2020 року Одеська обласна організація політичної партії НАШ КРАЙ в особі представника за довіреністю ОСОБА_3 з метою участі у виборчому процесі звернулася із заявою до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області. До вказаної заяви представником позивача було надано увесь необхідний пакет документів.
Вищевказані документи були отримані секретарем Одеської міської територіальної виборчої комісії Карташовою В.О. 24 вересня 2020 року о 19 год. 27 хв., що підтверджується довідкою про отримання документів (т.1 а.с.15).
Відповідно до ч.2 ст.227 Виборчого кодексу України, подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Таким чином, з вищевикладеного вбачається, що позивачем при зверненні до Одеської міської територіальної виборчої комісії з заявою про реєстрацію кандидатів у депутати разом з усіма необхідними документами дотримано вимоги ч.2 ст.227 Виборчого кодексу України.
Також, судом встановлено, що 28.09.2020 року представником позивача було виявлено технічну неточність, яка сталася 24.09.2020 року при виготовленні єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , зокрема, було встановлено, що при оформленні пакету документів, які мали бути подані до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області разом із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати замість єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ були роздруковані проекти (чернетки) зазначених документів, які готувалися попередньо для їх подальшого опрацювання на конференції Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ з метою формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ .
Відповідно до ст.230 Кодексу, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Судом було встановлено, що 29.09.2020 року з врахуванням положень ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України, якими встановлено право позивача усувати виявлені недоліки у поданих раніше документах шляхом подання уточнених або інших документів, необхідних для реєстрації кандидатів у депутати, Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ в особі керівника організації Попової М.Ф. було подано заяву №7 разом з додатками, а саме: - флеш носій; - єдиний виборчий список на 10 арк. та на електронному носії; - територіальний виборчий список на 17 арк. та на електронному носії; - заява про згоду балотуватися на 7 арк.; - заяви про заборгованість чи відсутність заборгованості зі сплати аліментів на 7 арк.; - автобіографії кандидатів на 7 арк. та на електронному носії (т.1 а.с.48-49).
Вищевказана заява та додані до неї документи були зареєстровані секретарем Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області Карташовою В.О. за вхід. №242 від 29.09.2020 року.
Таким чином, враховуючи наявність відповідної заяви від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ суд вважає, що вказані невідповідності, враховуючи принципи розсудливості та пропорційності, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія) (п.6, 8 ч.2 ст.2 КАС України) не можуть бути підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати у відповідності до вимог п.1 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України.
При цьому, суд також враховує, що зазначені невідповідності були визнані позивачем та у вибраний ним спосіб він намагався їх усунути до прийняття відповідачем оскаржуваного рішення.
Відповідно до ч.6 ст.219 Кодексу, кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.
Згідно ч.9 ст.219 Кодексу, під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
Отже, судом на підставі досліджених в судовому засіданні витягу з протоколу №4 та рішення конференції Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ про висування кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області разом з додатками наданих відповідачу 29.09.2020 року було встановлено, що при затвердженні на конференції єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків територіальних виборчих округів №1-8 Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ було дотримано вимоги ч.6 та ч.9 ст.219 Виборчого кодексу України.
Враховуючи вищевикладене, а також те, що відповідачем не спростовано належними, достатніми та допустимими доказами протилежного суд дійшов висновку, що невідповідність в окремих п`ятірках виборчого списку дотримання гендерної квоти, за умови дотримання гендерної квоти в єдиному виборчому списку у цілому, не може бути підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , оскільки відсутні помилки і неточності у поданих на реєстрацію уточнених документів, які були б перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей та підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати.
Крім того, суд вважає, що посилання відповідача на неможливість зміни черговості кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, з посиланням на ч.7 ст.227 Виборчого кодексу України, не можуть бути підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, оскільки частиною 1 статті 230 Кодексу визначені виключні підстави для відмови в реєстрації кандидата в депутати та не містить такої підстави як зміна черговості.
Згідно частини 2 статті 16 Закону України Про Центральну виборчу комісію визначено, що комісія в разі необхідності може за власною ініціативою прийняти у встановленому законом порядку рішення щодо надання виборчим комісіям роз`яснень і рекомендацій щодо застосування законодавства України про вибори та референдуми.
Згідно частини 1 статті 13 Закону України Про Центральну виборчу комісію рішення комісії є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами відповідного виборчого процесу, в тому числі виборчими комісіями.
При розгляді даної справи суд враховує роз`яснення до постанови Центральної виборчої комісії від 11 вересня 2020 року №249 щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах, в яких, зокрема, зазначено, що Кодексом визначено чіткі вимоги щодо формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, недотримання яких може свідчити про порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів та є підставою для відмови в реєстрації кандидатів (пункт 1 частини першої статті 230 Кодексу).
А також враховує постанову Центральної виборчої комісії №316 від 29 вересня 2020 року Про скаргу Черкаської обласної організації політичної партії Пропозиція , зареєстровану в Центральній виборчій комісії 26 вересня 2020 року за №21-34-13125 , в якому зазначено, що комісія бере до уваги, що за положеннями частини восьмої статті 7 Виборчого кодексу України не допускаються обмеження стосовно участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та Кодексом.
Таким чином, враховуючи роз`яснення Центральної виборчої комісії, затверджені постановою від 11 вересня 2020 року №249, при прийнятті оскаржуваної постанови про відмову у здійсненні реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ , суд приходить до висновку, що відповідачем не дотримано вимоги частини 2 статті 19 Конституції України, якою передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
При розгляді даної справи, суд також враховує Постанову пленуму Вищого адміністративного суду України №8 від 22 травня 2015 року Про аналіз окремих аспектів застосування статті 3 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року , в якому, зокрема, зазначено, що одним з найважливіших прав, задекларованих у Загальній декларації прав людини, є право на участь у виборах до представницьких органів, оскільки особа, реалізуючи це право, здійснює безпосередню участь у побудові демократичної держави та справедливого суспільства. Інтегруючись до світової демократичної спільноти, Україна практично у незміненому вигляді перенесла ці норми до своєї Конституції.
Так, статтею 5 Конституції України встановлено, що носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Право визначати і змінювати конституційний лад в Україні належить виключно народові і не може бути узурповане державою, її органами або посадовими особами. У розділі ІІІ Конституції України закріплено гарантії виборчого права кожного громадянина України. Народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії. Право голосу на виборах і референдумах мають громадяни України, які досягли на день їх проведення вісімнадцяти років. Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Указані конституційні положення свідчать про спрямованість українського суспільства на забезпечення в Україні реалізації конституційних гарантій щодо права на вибори та значущість цього права поряд з іншими гарантованими правами.
Найбільш ефективним заходом забезпечення в Україні реалізації конституційних гарантій щодо права громадян на вибори, є їх судовий захист адміністративними судами, завданням яких є захист прав, свобод та інтересів громадян та осіб без громадянства від протиправної діяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб. Необхідність ужиття таких заходів викликана також тим, що громадяни України, вичерпавши всі національні можливості на судовий захист, шукають його в Європейському суді з прав людини.
Згідно з Конституцією України та Законом України Про міжнародні договори України чинні міжнародні договори, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України.
Однією з норм Конвенції, які мають першочергове значення для демократичного розвитку України, є стаття 3 Першого протоколу, в якій задекларовано право на вільні вибори. Відповідно до цієї статті Високі Договірні Сторони зобов`язуються проводити вільні вибори з розумною періодичністю шляхом таємного голосування в умовах, які забезпечуватимуть вільне вираження думки народу у виборі законодавчого органу.
На сьогодні Європейський суд уже виробив певний підхід до тлумачення статті 3 Першого протоколу. Суд встановив, що ця стаття гарантує права особи, включаючи право голосу та право балотуватися на виборах, а також право громадянина висувати свою кандидатуру на виборах і, в разі обрання, обіймати посаду народного депутата.
У цій області в цих держав значні межі розсуду, але остаточне рішення про дотримання вимог Першого протоколу приймає Суд. Він повинен упевнитися, що такі обмеження не обмежують ці права до такої міри, що вони втрачають реальний зміст, що ці обмеження переслідують правомірну мету і що використовувані засоби є співмірними (див., зокрема, mutatis mutandis Рішення від 8 липня 1986 року у справі Літгоу, рішення від 2 вересня 1998 року у справі Ахмед та інші проти Сполученого Королівства; рішення від 30 березня 2004 року у справі Херст проти Сполученого Королівства). Головне - обмеження не повинні перешкоджати вільному волевиявленню народу під час вибору законодавчої влади .
Крім того, Європейський суд з прав людини вказав, що на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності. Принцип "належного урядування", як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість (див. зазначене вище рішення у справі "Москаль проти Польщі" (Moskalv. Poland), п. 73). Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, interalia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам. З іншого боку, потреба виправити минулу "помилку" не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу (див., mutatismutandis, рішення у справі "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки" (PincovaandPincv. TheCzechRepublic), заява № 36548/97, п. 58, ECHR 2002-VIII). Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (див. зазначене вище рішення у справі "Лелас проти Хорватії" (Lelasv. Croatia), п. 74).
У рішенні Європейського суду з прав людини від 20 січня 2012 року у справі Рисовський проти України підкреслено особливу важливість принципу належного урядування . Він передбачає,що в разі коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема якщо справа впливає на основоположні права людини, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах (параграф 70).
Аналізуючи викладені положення рішень Європейського суду з прав людини у співставленні з підставами прийняття оскаржуваної постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №101 від 29 вересня 2020 року, суд зазначає, що відповідач приймаючи оскаржувану постанову фактично обмежує волевиявлення народу під час вибору представницького органу держави, а саме Одеської міської ради, шляхом відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ , оскільки виявлені з точки зору відповідача порушення, як було встановлено судом, є фактично технічними та не можуть впливати на рішення громадян членів Одеської обласної організації Української політичної партії НАШ КРАЙ , які висловили свою довіру кандидатам у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області.
Крім того, вирішуючи спір суд зазначає, що відповідно до ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Перевіряючи постанову Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №101 від 29.09.2020 року на відповідність вимогам ч.2 ст.2 КАС України, суд зазначає, що вказане рішення прийняте без дотримання принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації та без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).
Також, суд зазначає, що згідно статті 38 Конституції України, громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 21 Конституції України, усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.
Права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані (стаття 22 Конституції України).
Відповідно до параграфа 24 Документа Копенгагенської наради Конференції щодо людського виміру ОБСЄ від 29 червня 1990 року право особи бути обраною може бути обмеженим, якщо це передбачено законом і таке обмеження є розумним і співрозмірним цілям й завданням закону. Проте, у відповідності з пунктом 7.5 названого Документа Копенгагенської наради ОБСЄ, процедури реєстрації кандидатів не повинні бути дискримінаційними. Отже підстави для відмови в реєстрації мають бути засновані на об`єктивних критеріях і чітко визначені в законі.
Верховний Суд в своєму рішенні від 28 червня 2019 року у справі №855/157/19 зазначив, що відповідно до параграфа 24 Документа Копенгагенської наради Конференції щодо людського виміру ОБСЄ від 29 червня 1990 року наведене право особи може бути обмеженим, якщо це передбачено законом і таке обмеження є розумним і співрозмірним цілям й завданням закону.
Таким чином, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд приходить до висновку про протиправність постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №101 від 29.09.2020 року Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ , у зв`язку із чим оскаржувана постанова підлягає скасуванню.
За приписами частини 1 статті 278 КАС України суд установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.
Суд зазначає, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення (постанова Верховного Суду України від 16.09.2015 року у справі №826/4418/14 (номер в ЄДРСР 52934283).
Судом встановлено, що відповідач прийняв протиправне рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області від позивача, а тому у цьому випадку вимога позивача зобов`язати відповідача виконати покладені на нього законом повноваження є вказівкою на спосіб відновлення порушеного права.
Враховуючи судову практику розгляду справ Європейським Судом з прав людини, суд зазначає, що стаття 6 §1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, учасницею якої є Україна, захищає право кожного на подання позову або скарги, які пов`язані з його громадянськими правами та обов`язками, до суду, таким чином, це означає право на суд . Однак, вказане право є ілюзорним, якщо правова система Високих Договірних Сторін допускає, щоб кінцеве обов`язкове до виконання рішення суду залишалось не виконаним та не усувало наслідків нанесеної одній із сторін шкоди.
Так, Європейський Суд з прав людини у своєму рішенні у справі Іммобільяре Саффі проти Італії наголошував, що право на звернення до суду, гарантоване статтею 6, також передбачає практичне виконання остаточних, обов`язкових для виконання судових рішень, які в державах, що поважають принцип верховенства права, не можуть залишатися невиконаними на шкоду стороні у провадженні.
На думку суду, визнання протиправним та скасування рішення відповідача про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, без спонукання відповідача виконати вимоги законодавства, не відновлює порушених прав позивача.
Тому суд вважає, що єдиним вірним способом захисту прав позивача в даному випадку є зобов`язання відповідача зареєструвати кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Окрім того, такий спосіб відновлення порушеного права не суперечить приписам статей 5, 245 КАС України.
Згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи усі наведені обставини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови №101 від 29.09.2020 року Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ та зобов`язання зареєструвати кандидатів у депутати - підлягає задоволенню.
Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Розподіл судових витрат
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З огляду на задоволення позовних вимог та згідно із ст.139 КАС України судові витрати Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ в сумі 2 102 грн. 00 коп., згідно платіжного доручення №107 від 02 жовтня 2020 року підлягають стягненню на її користь за рахунок бюджетних асигнувань Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області.
Керуючись ст.ст. 2, 6, 8, 9, 12, 14, 44, 139, 242-246, 273 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ (вул. Богдана Хмельницького, 14, м. Одеса, 65007, код ЄДРПОУ 39573866) до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (вул. Косовська, 2-Д, м. Одеса, 65074, код ЄДРПОУ 43757959) про визнання протиправною та скасування постанови №101 від 29.09.2020 року Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ та зобов`язання зареєструвати кандидатів у депутати - задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №101 від 29.09.2020 року (21 год. 48 хв.) Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ .
Зобов`язати Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43757959, місцезнаходження юридичної особи: 65074, м. Одеса, вул. Косовська, 2-Д) зареєструвати кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області від Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 43757959) на користь Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ (код ЄДРПОУ 39573866) судові витрати у розмірі 2 102 грн. 00 коп. (дві тисячі сто дві гривні нуль копійок).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд апеляційної скарги протягом двох днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя С.О. Cтефанов
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91969203 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Стефанов С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні