П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 жовтня 2020 р. о 13 год. 51 хв.м.ОдесаСправа № 420/10019/20
Головуючий в І інстанції: Стефанов С.О.
Дата та місце ухвалення рішення: 03.10.2020 р. м. Одеса
П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
судді-доповідача - Шеметенко Л.П.
судді - Стас Л.В.
судді - Турецької І.О.
за участю секретаря - Коваль Т.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі апеляційну скаргу Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року по справі за адміністративним позовом Одеської обласної організації політичної партії Наш Край до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду 03 жовтня 2020 року надійшов адміністративний позов Одеської обласної організації політичної партії Наш Край до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, в якому позивач просив:
- визнати протиправною та скасувати постанову Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 101 від 29.09.2020 року (21 год. 48 хв.) Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії Наш Край ;
- зобов`язати Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області від Одеської обласної організації політичної Наш Край на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року позов задоволено.
Визнано протиправною та скасовано постанову Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 101 від 29.09.2020 року (21 год. 48 хв.) Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії Наш Край .
Зобов`язано Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, Одеська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане судове рішення та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову, наголошуючи на неповному з`ясуванні судом першої інстанції всіх обставин, що мають значення для вирішення справи, та порушенні норм матеріального та процесуального права. Так, в обґрунтування поданої апеляційної скарги апелянт посилається на те, що при висуванні кандидатів в депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області Одеською обласною організацією політичної партії Наш Край порушений порядок висування кандидатів, визначений частинами шостою та дев`ятою статті 219 Виборчого кодексу України. Також, апелянт зазначив, що 29.09.2020 року надійшла заява Одеської обласної організації політичної партії Наш Край , до якої додані єдиний виборчий список, територіальні виборчі списки, заяви про згоду балотування, заяви про заборгованість чи відсутність заборгованості зі сплати аліментів, автобіографії осіб, а також флеш-накопичувач. Апелянт вважає, що зазначена заява та додані до неї документи, відповідно до вимог частини третьої статті 222 Виборчого кодексу Україні не підлягають розгляду Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області як такі, що подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 Виборчого кодексу України. Крім того, апелянт зазначає, що згідно вимог частини сьомої статті 227 Виборчого кодексу України список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Таким чином, апелянт вважає, що за наведених обставин, Одеська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області законно і аргументовано відмовила в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків Одеської обласної організації політичної партії Наш Край на виборах депутатів Одеської міської ради Одеського району Одеської області, у зв`язку з порушеннями встановленого Кодексом порядку висування кандидатів. Окрім цього, апелянт послався на те, що адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу, яким в даному випадку є відповідач.
Представником позивача поданий відзив на апеляційну скаргу, в якому останній просить залишити апеляційну скаргу відповідача без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Вислухавши суддю-доповідача, переглянувши справу за наявними в ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступних висновків.
Судом першої інстанції встановлено, що 24.09.2020 року Одеська обласна організація політичної партії Наш Край в особі представника за довіреністю Марзака Івана Миколайовича звернулася із заявою до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області з документами відповідно до ст. 222 Виборчого кодексу України про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області.
Разом з заявою позивач подав:
1. Рішення конференції Одеської обласної організації політичної партії Наш Край про висування кандидатів у депутати;
2. Єдиний виборчий список кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край ;
3. Територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край ;
4. Заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край , про згоду балотуватися кандидатами в депутати від цієї організації політичної партії;
5. Автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край ;
6. Заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край ;
7. Документ про внесення грошової застави;
8. Фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край , розміром 4 х 6 см.;
9. Копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край ;
10. Передвиборчу програму Одеської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ ;
11. Електронну версію подання на оптичному носії інформації.
Вищевказані документи були отримані секретарем Одеської міської територіальної виборчої комісії ОСОБА_1 24 вересня 2020 року о 19 год. 27 хв., що підтверджується довідкою про отримання документів (т.1 а.с.15) та записом в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (т.1 а.с.136).
Згідно матеріалів справи, 28 вересня 2020 року представник Одеської обласної організації політичної партії Наш Край ОСОБА_2 звернувся до голови Одеської обласної організації політичної партії Наш Край ОСОБА_3 з доповідною, в якій зазначив, що 24.09.2020 року внаслідок технічної неточності замість єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край , які були затверджені 19.09.2020 року рішенням конференції про висування кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області разом із заявою про реєстрацію кандидатів були подані роздруковані чернетки, які в дійсності не є затвердженими 19.09.2020 року рішенням конференції Одеської обласної організації політичної партії Наш Край .
29.09.2020 року Одеською обласною організацією політичної партії Наш Край до виборчої комісії була подана заява, в якій позивач вказав, що при підготовці пакету документів для подачі до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області були допущені технічні помилки, у зв`язку із чим, позивач просив прийняти до розгляду виправлений пакет документів з усуненими технічними помилками.
До вказаної заяви додано: флеш носій; єдиний виборчий список на 10 арк. та на електронному носії; територіальний виборчий список на 17 арк. та на електронному носії; заява про згоду балотуватися на 7 арк.; заяви про заборгованість чи відсутність заборгованості зі сплати аліментів на 7 арк.; автобіографії кандидатів на 7 арк. та на електронному носії.
Вищевказана заява та додані до неї документи були зареєстровані секретарем Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області Карташовою В.О. за вхід. № 242 від 29.09.2020 року, згідно відмітки секретаря на останньому аркуші заяви, та підтверджується записом в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області за № 292 від 29.09.2020 року.
29 вересня 2020 року о 21 год. 48 хв. Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області, керуючись ч. 3 ст.22, ч. 2 ст. 206, ч.ч. 6, 9 ст. 219, ч. 2 ст. 222, ч. 4 ст. 225, ч. 7 ст. 227, п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України, прийнято постанову № 101 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії Наш Край у зв`язку з порушенням порядку висування кандидатів.
В постанові Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 29.09.2020 року № 101 визначено, що 24.09.2020 року надійшла заява Одеської обласної організації політичної партії Наш Край про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Одеської обласної організації політичної партії Наш Край , разом з іншими документами.
Як вказано в постанові Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 29.09.2020 року № 101, розглянувши зазначені документи, виборча комісія встановила їх невідповідність вимогам Виборчого кодексу України.
Так, в оскаржуваній постанові виборчою комісією визначено, що Одеська обласна організація політичної партії Наш Край не виконала вимоги ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України при формуванні єдиного виборчого списку, а саме:
- при формуванні єдиного виборчого списку порушений порядок висування кандидатів у депутати, в п`ятірці місця з 56 по 60 (56. ОСОБА_4 ; 57. ОСОБА_5 ; 58. ОСОБА_6 ; 59. ОСОБА_7 ; 60. ОСОБА_8 ) до виборчого списку включені чотири особи жіночої статі та одна особа чоловічої статі;
- при формуванні територіального виборчого списку у територіальному виборчому окрузі № 5, а саме при формуванні першої п`ятірки, місця з 1 по 5 (1. ОСОБА_2 ; 2. ОСОБА_9 ; 3. ОСОБА_10 ; 4. ОСОБА_11 ; 5. ОСОБА_12 ) до виборчого списку включені чотири особи чоловічої статі та одна особа жіночої статі, при формуванні переліку останніх у списку кандидатів (від 6 до 8) організація партії не виконала вимоги щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку: до списку включені під номером шостим Тимошенко Дмитро Вікторович, під номером сьомим ОСОБА_13 , під номером восьмим ОСОБА_14 ;
- при формуванні територіального виборчого списку у територіальному виборчому окрузі № 7, а саме при формуванні переліку останніх у списку кандидатів (від 6 до 8) організація партії не виконала вимоги щодо почергового включення кандидатів різної статті до списку: до списку включені під номером шостим Паламарчук Олег Георгійович, під номером сьомим Тягульська Людмила Іванівна, під номером восьмим ОСОБА_15 .
Також, в постанові Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 29.09.2020 року № 101 вказано, що виборча комісія встановила порушення ч. 6 ст. 219 Виборчого кодексу України, а саме включення особи до двох чи більше виборчих списків:
- ОСОБА_14 включений до територіального виборчого списку (округу) № 1 за порядковим номером 7 та до територіального виборчого списку (округу) № 5 за порядковим номером 8;
- ОСОБА_11 включений до територіального виборчого списку (округу) № 6 за порядковим номером 4 та до територіального виборчого списку (округу) № 5 за порядковим номером 4.
Крім того, виборча комісія встановила порушення ч. 6 ст. 219 Виборчого кодексу України, а саме включення особи до єдиного виборчого списку і не включення до жодного з територіальних виборчих списків:
- ОСОБА_16 - у єдиному виборчому списку закріплена за територіальним виборчим округом № 5 під порядковим номером 7, але у територіальному виборчому окрузі № 5 Івашкевич відсутня;
- ОСОБА_17 - у єдиному виборчому списку закріплена за територіальним виборчим округом № 2 під порядковим номером 7, але в територіальному виборчому окрузі № 2 Ткач відсутня (згідно заяви ОСОБА_17 надала згоду на балотування в територіальному виборчому окрузі під номером 5).
Окрім цього, в оскаржуваній постанові виборча комісія послалась на встановлення наступних порушень ч. 6 ст. 219 Виборчого кодексу України:
- ОСОБА_18 в єдиному виборчому списку віднесений до територіального виборчого округу № 4 під порядковим номером 5, але в територіальному виборчому списку в територіальному виборчому окрузі № 4 ОСОБА_18 зазначений під порядковим номером 8;
- ОСОБА_13 в єдиному виборчому списку віднесений до територіального виборчого округу № 5 під порядковим номером 8, але в територіальному виборчому списку (окрузі) № 5 під номером 8 зазначена інша особа;
- ОСОБА_19 в єдиному виборчому списку віднесена до територіального виборчого округу № 4 під порядковим номером 8, але в територіальному виборчому списку (окрузі) № 4 під номером 8 зазначена інша особа;
- в єдиному виборчому списку відсутня жодна особа, яка б була віднесена до територіального виборчого округу № 5 під порядковим номером 4, але в територіальному виборчому списку в територіальному виборчому окрузі № 5 за номером 4 зазначено Китрар Євгеній Ігорович.
В постанові Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 29.09.2020 року № 101 також визначено, що заява позивача та додані до неї документи від 29.09.2020 року відповідно до вимог ч. 3 ст. 222 Виборчого кодексу України не підлягають розгляду виборчою комісією, як такі, що подані з порушенням строків, передбачених ч. 2 ст. 227 ВКУ.
Позивач, не погоджуючись з прийнятою постановою, вважаючи її протиправною та такою, що підлягає скасуванню, звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Вирішуючи справу та задовольняючи заявлений позов, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем при зверненні до Одеської міської територіальної виборчої комісії з заявою про реєстрацію кандидатів у депутати разом з усіма необхідними документами дотримано вимоги ч. 2 ст. 227 Виборчого кодексу України.
Суд першої інстанції зазначив, що 28.09.2020 року представником позивача було виявлено технічну неточність, яка сталася 24.09.2020 року при виготовленні єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край , зокрема, було встановлено, що при оформленні пакету документів, які мали бути подані до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області разом із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати замість єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край були роздруковані проекти (чернетки) зазначених документів, які готувалися попередньо для їх подальшого опрацювання на конференції Одеської обласної організації політичної партії Наш Край з метою формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край .
Також, суд першої інстанції послався на те, що 29.09.2020 року з врахуванням положень ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, якими встановлено право позивача усувати виявлені недоліки у поданих раніше документах шляхом подання уточнених або інших документів, необхідних для реєстрації кандидатів у депутати, Одеською обласною організацією політичної партії Наш Край в особі керівника організації Попової М.Ф. було подано заяву № 7 разом з додатками, а саме: флеш носій; єдиний виборчий список на 10 арк. та на електронному носії; територіальний виборчий список на 17 арк. та на електронному носії; заява про згоду балотуватися на 7 арк.; заяви про заборгованість чи відсутність заборгованості зі сплати аліментів на 7 арк.; автобіографії кандидатів на 7 арк. та на електронному носії.
Таким чином, враховуючи наявність відповідної заяви від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край , суд першої інстанції дійшов висновку, що вказані невідповідності, враховуючи принципи розсудливості та пропорційності, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія) (п.6, 8 ч.2 ст.2 КАС України) не можуть бути підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати у відповідності до вимог п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України.
При цьому, суд першої інстанції також врахував, що зазначені невідповідності були визнані позивачем та у вибраний ним спосіб він намагався їх усунути до прийняття відповідачем оскаржуваного рішення.
Суд першої інстанції вказав, що посилання відповідача на неможливість зміни черговості кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, з посиланням на ч. 7 ст. 227 Виборчого кодексу України, не можуть бути підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, оскільки частиною 1 статті 230 Кодексу визначені виключні підстави для відмови в реєстрації кандидата в депутати та не містить такої підстави як зміна черговості.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що при прийнятті оскаржуваної постанови про відмову у здійсненні реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії Наш Край , відповідачем не дотримано вимоги частини 2 статті 19 Конституції України, якою передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд першої інстанції прийшов до висновку про протиправність постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 101 від 29.09.2020 року Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії Наш Край , у зв`язку із чим, оскаржувана постанова підлягає скасуванню.
Також, суд першої інстанції дійшов висновку, що єдиним вірним способом захисту прав позивача в даному випадку є зобов`язання відповідача зареєструвати кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії Наш Край на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення заявленого позову з огляду на викладене.
Відповідно до ч. 2 ст. 216 Виборчого кодексу України право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
В свою чергу, порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначений ст. 219 Виборчого кодексу України.
Так, згідно ч. 1 ст. 219 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Частиною 2 статті 219 Виборчого кодексу України визначено, що організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.
За правилами ч.ч. 3-9 ст. 219 Виборчого кодексу України організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.
Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.
У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.
Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.
Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії.
Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.
Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
Відповідно до ч. 10 ст. 219 Виборчого кодексу України рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
Частинами 11, 12, 13 статті 219 Виборчого кодексу України визначено, що форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.
У єдиному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначаються: 1) порядковий номер кандидата у єдиному виборчому списку; 2) прізвище, ім`я (усі імена), по батькові (за наявності) кандидата; 3) число, місяць і рік народження; 4) громадянство; 5) відомості про освіту; 6) посада (заняття), місце роботи; 7) партійність; 8) адреса місця проживання; 9) відомості про наявність чи відсутність судимості; 10) відомості про наявність чи відсутність представницького мандата; 11) номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата (крім першого кандидата); 12) порядковий номер кандидата у відповідному територіальному виборчому списку (крім першого кандидата).
У кожному територіальному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначаються його порядковий номер у цьому списку та відомості, передбачені пунктами 2-10 частини дванадцятої цієї статті.
Список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу (ч. 7 ст. 227 Виборчого кодексу України).
За правилами ч.ч. 1, 2 ст. 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.
Територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.
При цьому, згідно ч. 3 ст. 222 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частині першій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 цього Кодексу, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії.
Відповідно до ч.ч. 1, 2, 6 ст. 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.
В оскаржуваній у даній справі постанові Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 29.09.2020 року № 101 визначено, що 24.09.2020 року надійшла заява Одеської обласної організації політичної партії Наш Край про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Одеської обласної організації політичної партії Наш Край , разом з іншими документами.
Як вказано в постанові Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 29.09.2020 року № 101, розглянувши зазначені документи, виборча комісія встановила їх невідповідність вимогам Виборчого кодексу України.
Так, в оскаржуваній постанові виборчою комісією визначено, що Одеська обласна організація політичної партії Наш Край не виконала вимоги ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України при формуванні єдиного виборчого списку, а саме:
- при формуванні єдиного виборчого списку порушений порядок висування кандидатів у депутати, в п`ятірці місця з 56 по 60 (56. ОСОБА_4 ; 57. ОСОБА_5 ; 58. ОСОБА_6 ; 59. ОСОБА_7 ; 60. ОСОБА_8 ) до виборчого списку включені чотири особи жіночої статі та одна особа чоловічої статі;
- при формуванні територіального виборчого списку у територіальному виборчому окрузі № 5, а саме при формуванні першої п`ятірки, місця з 1 по 5 (1. ОСОБА_2 ; 2. ОСОБА_9 ; 3. ОСОБА_10 ; 4. ОСОБА_11 ; 5. ОСОБА_12 ) до виборчого списку включені чотири особи чоловічої статі та одна особа жіночої статі, при формуванні переліку останніх у списку кандидатів (від 6 до 8) організація партії не виконала вимоги щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку: до списку включені під номером шостим Тимошенко Дмитро Вікторович, під номером сьомим ОСОБА_13 , під номером восьмим ОСОБА_14 ;
- при формуванні територіального виборчого списку у територіальному виборчому окрузі № 7, а саме при формуванні переліку останніх у списку кандидатів (від 6 до 8) організація партії не виконала вимоги щодо почергового включення кандидатів різної статті до списку: до списку включені під номером шостим Паламарчук Олег Георгійович, під номером сьомим Тягульська Людмила Іванівна, під номером восьмим ОСОБА_15 .
Також, в постанові Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 29.09.2020 року № 101 вказано, що виборча комісія встановила порушення ч. 6 ст. 219 Виборчого кодексу України, а саме включення особи до двох чи більше виборчих списків:
- ОСОБА_14 включений до територіального виборчого списку (округу) № 1 за порядковим номером 7 та до територіального виборчого списку (округу) № 5 за порядковим номером 8;
- ОСОБА_11 включений до територіального виборчого списку (округу) № 6 за порядковим номером 4 та до територіального виборчого списку (округу) № 5 за порядковим номером 4.
Крім того, виборча комісія встановила порушення ч. 6 ст. 219 Виборчого кодексу України, а саме включення особи до єдиного виборчого списку і не включення до жодного з територіальних виборчих списків:
- ОСОБА_16 - у єдиному виборчому списку закріплена за територіальним виборчим округом № 5 під порядковим номером 7, але у територіальному виборчому окрузі № 5 Івашкевич відсутня;
- ОСОБА_17 - у єдиному виборчому списку закріплена за територіальним виборчим округом № 2 під порядковим номером 7, але в територіальному виборчому окрузі № 2 Ткач відсутня (згідно заяви ОСОБА_17 надала згоду на балотування в територіальному виборчому окрузі під номером 5).
Окрім цього, в оскаржуваній постанові виборча комісія послалась на встановлення наступних порушень ч. 6 ст. 219 Виборчого кодексу України:
- ОСОБА_18 в єдиному виборчому списку віднесений до територіального виборчого округу № 4 під порядковим номером 5, але в територіальному виборчому списку в територіальному виборчому окрузі № 4 ОСОБА_18 зазначений під порядковим номером 8;
- ОСОБА_13 в єдиному виборчому списку віднесений до територіального виборчого округу № 5 під порядковим номером 8, але в територіальному виборчому списку (окрузі) № 5 під номером 8 зазначена інша особа;
- ОСОБА_19 в єдиному виборчому списку віднесена до територіального виборчого округу № 4 під порядковим номером 8, але в територіальному виборчому списку (окрузі) № 4 під номером 8 зазначена інша особа;
- в єдиному виборчому списку відсутня жодна особа, яка б була віднесена до територіального виборчого округу № 5 під порядковим номером 4, але в територіальному виборчому списку в територіальному виборчому окрузі № 5 за номером 4 зазначено Китрар Євгеній Ігорович.
Встановлені відповідачем обставини, що відображені в оскаржуваній постанові, підтверджуються змістом наявних в матеріалах справи єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії, які подавалась Одеською обласною організацією політичної партії Наш Край 24.09.2020 року до виборчої комісії.
Також, як в заявленому позові, так і у відзиві на апеляційну скаргу, позивачем жодним чином не заперечуються встановлені Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області обставини щодо допущення порушень ч.ч. 6, 9 ст. 219 Виборчого кодексу України у наданих 24.09.2020 року до виборчої комісії єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії.
Навпаки, 29.09.2020 року Одеською обласною організацією політичної партії Наш Край до виборчої комісії була подана заява, в якій позивач вказав, що при підготовці пакету документів для подачі до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області були допущені технічні помилки, у зв`язку із чим, позивач просив прийняти до розгляду виправлений пакет документів з усуненими технічними помилками.
Так, 29.09.2020 року позивачем до виборчої комісії були подані єдині та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край , які відрізняються змістом від єдиного та територіальних виборчих списків, які були подані позивачем до виборчої комісії 24.09.2020 року, що полягає, зокрема, в наступному: у єдиному списку змінено черговість кандидатів ОСОБА_5 , а саме визначено її порядковий номер 47, замість попереднього 57, а також кандидата ОСОБА_20 , а саме визначено його порядковий номер 57, замість попереднього 47, змінено склад територіального виборчого списку виборчого округу № 5, а також №№ 4, 7 щодо порядкових номерів тощо.
На думку позивача, право на усунення виявлених недоліків у поданих раніше документах шляхом подання уточнених або інших документів, необхідних для реєстрації кандидатів у депутати, визначений ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, а тому, позивач вважає, що виборчою комісією мав бути врахований уточнений пакет документів, який містив серед іншого єдиний та територіальний виборчі списки кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край .
Суд першої інстанції, вирішуючи справу та задовольняючи заявлений позов, погодився з доводами позивача, пославшись на положення ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, згідно абз. 1 якої помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Також, суд першої інстанції послався на положення абз. 2-3 ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, відповідно до яких у разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Проте, колегія суддів погоджується з доводами апелянта, що вказані висновки позивача та суду першої інстанції прямо суперечать ч. 7 ст. 227 Виборчого кодексу України, які визначають порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше).
Так, доходячи вказаних висновків, суд першої інстанції безпідставно не врахував, що вимогами ч. 7 ст. 227 Виборчого кодексу України прямо передбачено, що список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією.
Колегія суддів наголошує, що за наведених вимог ч. 7 ст. 227 Виборчого кодексу України черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач не спростовує доводи апелянта щодо відсутності у нього права на зміну виборчих списків, як то встановлено наведеними вимогами ч. 7 ст. 227 Виборчого кодексу України.
Разом з цим, у відзиві на апеляційну скаргу, позивач вказує на те, що 24.09.2020 року, на його думку, внаслідок технічної неточності, замість єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край , які були затверджені 19.09.2020 року рішенням конференції про висування кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, до виборчої комісії разом із заявою про реєстрацію кандидатів були подані роздруковані чернетки, які в дійсності не є затвердженими 19.09.2020 року рішенням конференції Одеської обласної організації політичної партії Наш Край .
Аналогічні доводи наведені у позовній заяві.
На підставі наведених доводів, у відзиві на апеляційну скаргу позивач зазначає, що після прийняття 19.09.2020 року відповідного рішення конференції Одеської обласної організації політичної партії Наш Край про висування кандидатів у депутати змін до виборчих списків не вносилося, а 29.09.2020 року було в порядку уточнення подані саме ті виборчі списки, які були прийняті в установленому порядку 19.09.2020 року і які мали бути предметом розгляду територіальною виборчої комісії 29.09.2020 року, натомість нею були безпідставно проігноровані.
Згідно ч. 10 ст. 219 Виборчого кодексу України рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
Колегія суддів звертає увагу на те, що подані позивачем 24.09.2020 року до виборчої комісії єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край та невідповідність яких вимогам ст. 219 Виборчого кодексу України була встановлена виборчою комісією, підписані головою Одеської обласної організації політичної партії Наш Край , скріплені печаткою організації партії та є додатком до рішення конференції Одеської обласної організації політичної партії Наш Край про висування кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області від 19.09.2020 року, яке погоджене Центральним виконавчим комітетом політичної партії Наш Край на підставі рішення від 20.09.2020 року № 33/14.
Також, з наданого самим позивачем до матеріалів справи витягу з протоколу № 4 конференції Одеської обласної організації політичної партії Наш Край від 19.09.2020 року не вбачається, що на вказаній конференції розглядались декілька списків кандидатів у депутати (різних за своїм змістом) при вирішенні питання щодо висування кандидатів у депутати від організації партії.
У вказаному протоколі зазначено про вирішення лише одного питання щодо затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край .
Водночас, позивачем фактично до матеріалів справи надано три виборчих списків (які складаються із єдиного та територіальних виборчих списків), а саме: 1) єдиний та територіальні виборчі списки іменовані позивачем як додаток до протоколу конференції Одеської обласної організації політичної партії Наш Край від 19.09.2020 року № 4 (додані позивачем до позовної заяви); 2) єдиний та територіальні виборчі списки іменовані позивачем як додаток до рішення конференції Одеської обласної організації політичної партії Наш Край від 19.09.2020 року № 4 (подавались позивачем до виборчої комісії 24.09.2020 року); 3) єдиний та територіальні виборчі списки іменовані позивачем як додаток до рішення конференції Одеської обласної організації політичної партії Наш Край від 19.09.2020 року № 4 (подавались позивачем до виборчої комісії 29.09.2020 року та які відрізняються за змістом від списків, поданих 24.09.2020 року до виборчої комісії).
Разом з цим, колегія суддів звертає увагу на те, що наведеними положеннями ч. 10 ст. 219 Виборчого кодексу України не передбачено можливості складання декілька варіантів єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків (за різними найменуваннями, змістом тощо).
Більш того, вирішуючи справу та задовольняючи позов, суд першої інстанції взагалі проігнорував ті обставини, що як на підставу для задоволення заявленого позову позивач посилається лише на те, що до виборчої комісії 24.09.2019 року разом із заявою про реєстрацію кандидатів були подані роздруковані чернетки єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, які в дійсності не є затвердженими 19.09.2020 року рішенням конференції Одеської обласної організації політичної партії Наш Край , а 29.09.2020 року в порядку уточнення подані саме ті виборчі списки, які були прийняті в установленому порядку.
Водночас, вимогами ч.ч. 1, 3, 5, 10 ст. 219 Виборчого кодексу України, які визначають порядок висування кандидатів у депутати, чітко визначено, що висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії. У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
В свою чергу, подання, як зазначає сам позивач, Одеською обласною організацією політичної партії Наш Край до виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати від цієї організації партії єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край , які в дійсності не є затвердженими 19.09.2020 року рішенням конференції Одеської обласної організації політичної партії Наш Край , тобто, таких виборчих списків, які прямо суперечать вимогам ст. 219 Виборчого кодексу України, які визначають порядок висування кандидатів у депутати, виключає можливість реєстрації кандидатів у депутати за цими списками.
Посилання позивача та суду першої інстанції на те, що 29.09.2020 року позивачем в порядку уточнення подані саме ті виборчі списки, які були прийняті в установленому порядку, колегія суддів вважає безпідставними, оскільки згідно ч. 3 ст. 222 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частині першій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 цього Кодексу, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії. При цьому, згідно п. 3 ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів: єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді. Тобто, виборчі списки є документами, зазначеними у частині першій статті 222 Виборчого кодексу України, подання яких є умовою для реєстрації кандидатів у депутати, а тому, доводи позивача, наведені у відзиві на апеляційну скаргу, про неможливість застосування до спірних правовідносин положень ч. 3 ст. 222 ВКУ є безпідставними. В свою чергу, відповідно до ч. 2 ст. 227 Виборчого кодексу України подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування. Таким чином, враховуючи дату призначення чергових місцевих виборів у 2020 році згідно постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 року № 795-IX, вбачається, що 29.09.2020 року Одеська обласна організація політичної партії Наш Край подала до виборчої комісії виборчі списки з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 Виборчого кодексу України, а тому, приймаючи оскаржувану постанову, відповідач цілком правомірно виходив з того, що такі документи позивача не підлягають розгляду виборчою комісією, про що вірно зазначено в оскаржуваній постанові, що свідчить про її відповідність вимогам ч. 3 ст. 222 ВКУ та відсутність підстав для її скасування.
На підставі наведеного у сукупності, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про наявність підстав для задоволення заявленого позову, визнання протиправною та скасування постанови Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області № 101 від 29.09.2020 року Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії Наш Край , зобов`язання Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Окрім наведеного, доходячи висновку про помилковість рішення суду першої інстанції про зобов`язання Одеську міську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, колегія суддів звертає увагу на те, що критеріями, які впливають на обрання судом способу захисту прав особи в межах вимог про зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії, є встановлення судом додержання суб`єктом звернення усіх передбачених законом умов для отримання позитивного результату та наявність у суб`єкта владних повноважень права діяти при прийнятті рішення на власний розсуд.
Такий підхід, встановлений процесуальним законодавством, є прийнятним не тільки при розгляді вимог про протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень, але і у випадку розгляду вимог про зобов`язання відповідного суб`єкта вчинити дії після скасування його адміністративного акта.
Так, за приписами ст. 245 КАС України у разі, якщо суб`єкт владних повноважень використав надане йому законом право на прийняття певного рішення за наслідками звернення особи, але останнє визнане судом протиправним з огляду на його невідповідність чинному законодавству, при цьому суб`єктом звернення дотримано усіх визначених законом умов, то суд вправі зобов`язати суб`єкта владних повноважень прийняти певне рішення.
Якщо ж таким суб`єктом на момент прийняття рішення не перевірено дотримання суб`єктом звернення усіх визначених законом умов або при прийнятті такого рішення суб`єкт дійсно має дискреційні повноваження, то суд повинен зобов`язати суб`єкта владних повноважень до прийняття рішення з урахуванням оцінки суду.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 16 травня 2019 року у справі № 826/17220/17, від 18 червня 2019 року у справі № 855/150/19 та від 11 лютого 2020 року у справі № 0940/2394/18.
Відповідно до ч. 1, п. 4 ч. 2 ст. 206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема, реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.
Таким чином, колегія суддів зазначає, що у даних спірних правовідносинах 29.09.2020 року Одеська обласна організація політичної партії Наш Край подала до виборчої комісії виборчі списки, за якими позивач у заявленому позові і просить зареєструвати кандидатів у депутати, з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 Виборчого кодексу України, та ці документи не розглядались комісією, їм не надано оцінки комісією на відповідність їх вимогам Виборчого кодексу України, а тому, зобов`язуючи відповідача зареєструвати кандидатів у депутати висунутих за цими списками від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край , суд першої інстанції фактично підмінив інший орган державної влади та перебрав на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесенні до компетенції цього органу, яким у даному випадку є територіальна виборча комісія.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції при розгляді справи порушено норми процесуального та матеріального права, не повно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, що в свою чергу призвело до неправильного вирішення справи.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям по справі нового судового рішення про відмову у задоволенні позову.
При цьому, колегія суддів також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи в апеляційному провадженні), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, колегія суддів зазначає, що за правилами ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Підпунктом 2 пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України Про судовий збір від 08.07.2011 року № 3674-VI, у редакції станом на момент подання апеляційної скарги, визначено, що за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору складає 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги, але не більше 15 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
За правилами пп. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України Про судовий збір від 08.07.2011 року № 3674-VI, у редакції станом на момент подання позовної заяви, ставка судового збору за подання до адміністративного суду адміністративного позову: немайнового характеру, який подано фізичною особою, складає 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Згідно вимог ч. 1 ст. 4 цього ж Закону судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік установлено у 2020 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для працездатних осіб: з 1 січня 2020 року - 2102 гривня.
З огляду на викладене, при подачі апеляційної скарги апелянтом повинен бути доданий документ про сплату судового збору у розмірі 1261,20 грн.
Таким чином, враховуючи те, що апелянт не відноситься до категорії осіб, які користуються пільгами щодо сплати судового збору, однак при зверненні до суду з апеляційною скаргою судовий збір ним не сплачений, на підставі ст. 139 КАС України, з апелянта належить стягнути судовий збір у розмірі 1261,20 грн.
Керуючись ст.ст. 139, 270, 271, 272, 273, 278, 305, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області - задовольнити.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову Одеської обласної організації політичної партії Наш Край до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Стягнути з Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 43757959) на користь Державного бюджету України (отримувач коштів - ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 37993783; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача - UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету - 22030106) несплачений судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 1261 (одна тисяча двісті шістдесят одна) гривня 20 коп.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.
Судове рішення складено у повному обсязі 07.10.2020 р.
Суддя-доповідач: Л.П. Шеметенко
Суддя: Л.В. Стас
Суддя: І.О. Турецька
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2020 |
Оприлюднено | 08.10.2020 |
Номер документу | 92050146 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Шеметенко Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні