П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 жовтня 2020 р. м. ОдесаСправа № 420/10019/20
Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідача: Яковлєва О.В.,
суддів Градовського Ю.М., Крусяна А.В.,
при секретарі Голобородько Д.В.,
за участі:
представника позивача Лещенка О.В.
представника відповідача Чернишенко Н.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні заяву Одеської обласної організації політичної партії Наш Край про перегляд за нововиявленими обставинами постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року, ухваленої за апеляційною скаргою Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року, у справі за адміністративним позовом Одеської обласної організації політичної партії Наш Край до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И Л А :
Одеська обласна організація політичної партії Наш Край звернулась до суду з позовом у якому заявлено вимоги Одеській міській територіальній виборчій комісії Одеського району Одеської області, а саме:
- визнання протиправною та скасування постанови № 101 від 29 вересня 2020 року Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії Наш Край ;
- зобов`язання зареєструвати кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області від Одеської обласної організації політичної Наш Край на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року задоволено позовні вимоги.
Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідачем подано апеляційну скаргу до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року скасовано рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року та прийнято нове рішення, яким відмовлено у задоволенні позовних вимог Одеської обласної організації політичної партії Наш Край .
При цьому, позивачем подано до П`ятого апеляційного адміністративного суду заяву про перегляд за нововиявленими обставинами постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року, шляхом прийняття нового рішення про задоволення позовних вимог.
Так, подана заява обґрунтована тим, що встановлені у ході апеляційного розгляду справи фактичні обставини справи щодо процесу подання представником партії ОСОБА_1 документів до територіальної виборчої комісії, які стали підставою для висновку про необхідність скасування рішення суду першої інстанції, помилково повідомлені суду представниками позивача.
В даному випадку, позивачем зазначається, що надані суду пояснення ґрунтувались на доповідній записці представника партії ОСОБА_1 від 28 вересня 2020 року.
Проте, позивачу 09 жовтня 2020 року від ОСОБА_2 та ОСОБА_1 стали відомі інші фактичні обставини справи щодо факту подання ОСОБА_1 24 вересня 2020 року повного пакету документів до територіальної виборчої комісії, достатнього для здійснення спірної реєстрації.
При цьому, на переконання позивача, повідомлені 09 жовтня 2020 року фактичні обставини справи, які дійсно мали місце при подачі представниками партії документів до територіальної виборчої комісії, не були та не могли бути відомі суду.
В свою чергу, Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області подано заперечення на вищевказану заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами, яка обґрунтована тим, що зазначені позивачем обставини не є нововиявленими, а як наслідок вони не можуть вважатися підставою для перегляду постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року.
Між тим, розглянувши доводи поданої позивачем заяви про перегляд за нововиявленими обставинами постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року та зібрані матеріали справи, колегія суддів вважає за необхідне частково задовольнити подану позивачем заяву, з огляду на наступне.
Так, згідно ч. 1 ст. 362 КАС України, учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати заяву про перегляд судового рішення суду будь-якої інстанції, яке набрало законної сили, за нововиявленими або виключними обставинами.
Між тим, згідно ч. 1 ст. 361 КАС України, судове рішення, яким закінчено розгляд справи і яке набрало законної сили, може бути переглянуто за нововиявленими або виключними обставинами.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 361 КАС України, підставами для перегляду судового рішення за нововиявленими обставинами є істотні для справи обставини, що не були встановлені судом та не були і не могли бути відомі особі, яка звертається із заявою, на час розгляду справи.
При цьому, згідно ч. 4 ст. 361 КАС України, не є підставою для перегляду рішення суду за нововиявленими обставинами: переоцінка доказів, оцінених судом у процесі розгляду справи; докази, які не оцінювалися судом, стосовно обставин, що були встановлені судом.
Колегією суддів встановлено, що зазначеною заявником обставиною, яка на його думку є нововиявленою та такою, що свідчить про помилковість встановлених в постанові П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року фактичних обставин справи, є письмове повідомлення ОСОБА_2 та доповідна записка ОСОБА_1 , отримані позивачем 09 жовтня 2020 року.
В даному випадку, позивачем зазначається, що йому 09 жовтня 2020 року від ОСОБА_2 та ОСОБА_1 стали відомі нові обставини справи щодо факту подання представником ОСОБА_1 24 вересня 2020 року повного пакету документів до територіальної виборчої комісії, достатнього для здійснення спірної реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради від політичної партії НАШ КРАЙ .
Тому, на переконання позивача, у постанові П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року зроблено помилковий висновок про подання Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ 24 вересня 2020 року до виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати виборчих списків, які суперечать вимогам ст. 219 Виборчого кодексу України, так як апеляційному суду не було відомо відповідних обставин.
В свою чергу, надаючи правову оцінку заяві позивача та викладеним у ній обставинам, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами є окремою процесуальною формою судового процесу, яка визначається юридичною природою цих обставин.
При цьому, з вищевикладених положень КАС України чітко вбачається, що не є підставою для перегляду рішення суду за нововиявленими обставинами переоцінка доказів, оцінених судом у процесі розгляду справи, або оцінка доказів, які не оцінювалися судом, стосовно обставин, що були встановлені судом.
В даному випадку, оцінюючи зібрані у справі докази, зокрема доповідну записку представника партії ОСОБА_1 від 28 вересня 2020 року, а також враховуючи отримані пояснення від представників позивача, судом апеляційної інстанції встановлено фактичні обставини справи щодо процесу подання 24 вересня 2020 року ОСОБА_1 від імені політичної партії НАШ КРАЙ документів до територіальної виборчої комісії.
Враховуючи викладене, прийняття колегією суддів на стадії перегляду рішення за нововиявленими обставинами наданих позивачем змінених письмових пояснень ОСОБА_1 від 09 жовтня 2020 року, а також додаткових пояснень ОСОБА_2 від 09 жовтня 2020 року, фактично призведе до переоцінки раніше наданих доказів, що не відповідатиме меті застосування правового інституту перегляду рішення суду за нововиявленими обставинами.
Між тим, у ході судового розгляду даної справи позивачем подано заяву про доповнення його заяви про перегляд за нововиявленими обставинами постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року, до якої додано постанову Одеською міською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області постанови № 155 від 11 жовтня 2020 року Про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради .
Так, з тексту зазначеної постанови вбачається, що на підставі поданих Одеською обласною організацією політичної партії Наш Край 09 жовтня 2020 року документів стало відомо про те, що Одеській міській територіальній виборчій комісії Одеського району Одеської області 24 вересня 2020 року при подачі документів для реєстрації кандидатів від політичної партії Наш Край подано змішаний пакет документів, який окрім зайвих документів, містив документи, повторно подані 29 вересня 2020 року до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області для здійснення реєстрації кандидатів у депутати, які відповідали вимогам Виборчого кодексу України та були достатніми для здійснення відповідної реєстрації.
Внаслідок чого, після вивчення наданих Одеською обласною організацією політичної партії НАШ КРАЙ 09 жовтня 2020 року пояснень та зібраних у себе документів, прийнято рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Одеської міської ради Одеського району Одеської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків Одеської обласної організації політичної партії Наш Край .
Тобто, колегія суддів вважає, що приймаючи зазначену постанову, Одеська міська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області фактично визнала факт отримання 24 вересня 2020 року належного пакету документів, який повторно подавався представниками позивача 29 вересня 2020 року до Одеської міської територіальної виборчої комісії Одеського району та був достатнім для реєстрації відповідних кандидатів у депутати.
В даному випадку, вказані обставини не досліджувались та не були відомі суду апеляційної інстанції при прийнятті відповідної постанови, проте існували в дійсності та були безумовною підставою для реєстрації кандидатів у депутати від політичної партії Наш край ще на підставі поданих 24 вересня 2020 року документів.
При цьому, вказані обставини повторно підтвердженні представником виборчої комісії під час розгляду даної заяви.
Тому, колегія суддів вважає, що встановлені у ході розгляду даної заяви обставини стосовно встановлення виборчою комісією факту подання представником позивача 24 вересня 2020 року належного та повного пакету документів для реєстрації політичної партії є нововиявленою обставиною у розумінні вищевикладених положень КАС України.
При цьому, колегія суддів враховує, що постанова апеляційного суду у цій справі впливає на захист важливого суспільного інтересу частини територіальної громади м. Одеси, пов`язаного з виборчим процесом, а тому її перегляд за нововиявленими обставинами, за наявності достатніх на те підстав, не суперечитиме принципу правової визначеності.
З іншого боку, інститут перегляду судового рішення за нововиявленими обставинами вже по своїй природі передбачає конфлікт між принципом правової визначеності та правом на справедливий суд , але останній (з урахуванням того ж принципу правової визначеності , в аспекті чіткості судового процесу та винятковості переліку і вимог до обставин, що можуть виступати як нововиявлені) має пріоритет.
Тому, враховуючи, що постанова апеляційного суду у даній справі, яка набула законної сили, з незалежних від апеляційного суду обстави, не відновила законності при вирішенні суспільно важливого та соціально значущого питання щодо реєстрації представників частини територіальної громади м. Одеси на місцевих виборах у якості кандидатів в депутати, вона підлягає перегляду за нововиявленими обставинами.
Крім того, колегія суддів враховує той факт, що постанова П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року є остаточною та оскарженню не підлягає, а тому колегія суддів вважає, що відмова у задоволенні заяви позивача про перегляд постанови суду апеляційної інстанції призведе до порушення права на доступ до правосуддя.
Так, схожа правова позиція, щодо неприпустимості позбавлення особи права на доступ до правосуддя та необхідності застосування гнучкого підходу до правового інституту нововиявлених обставин у адміністративному процесі сформована в постанові Верховного Суду від 15 січня 2019 року (справа № 813/5744/15).
Між тим, враховуючи зроблений колегією суддів висновок про необхідність перегляду за нововиявленими обставинами постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Так, вирішуючи справу та задовольняючи позовні вимоги, судом першої інстанції зроблено висновок про те, що до виборчої комісії 24 вересня 2020 року, разом із заявою про реєстрацію кандидатів, представником позивача подано роздруковані чернетки єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, а 29 вересня 2020 року, в порядку уточнення, подано належні виборчі списки, які відповідали вимогам Виборчого кодексу України.
В даному випадку, постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року не встановлювалось того, що подані 29 вересня 2020 року виборчі списки за своїм змістом не відповідали вимогам Виборчого кодексу України.
При цьому, постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року встановлено, що Одеською обласною організацією політичної партії Наш Край 24 вересня 2020 року подано до виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати єдиний та територіальний виборчий списки, які суперечать вимогам ст. 219 Виборчого кодексу України, а надані 29 вересня 2020 року, в порядку уточнення, виборчі списки не могли прийматись виборчою комісією.
В даному випадку, враховуючи встановлені колегією суддів нововиявлені обставини, колегія суддів вважає помилковим попередній висновок П`ятого апеляційного адміністративного суду про подання 24 вересня 2020 року виборчих списків, які суперечать вимогам ст. 219 Виборчого кодексу України, а також висновок Одеського окружного адміністративного суду про подання належних виборчих списків лише 29 вересня 2020 року, а не 24 вересня 2020 року.
Тому, враховуючи вищевикладені висновки, колегія суддів вважає за необхідне скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року, прийнявши у справі нову постанову, якою змінити рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року, шляхом заміни в його мотивувальній частині висновку про подання Одеською обласною організацією політичної партії Наш Край 29 вересня 2020 року достатнього пакету документів для здійснення реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край на висновок про подання відповідного пакету документів 24 вересня 2020 року.
Крім того, колегія суддів зазначає, що позивачем не сплачено судового збору за подання даної заяви, у сумі 4729,50 грн. (2102 грн.х150%х150%), а тому відповідно до вимог ч. 9 ст. 273 КАС України, відповідна сума судового збору підлягає стягненню з позивача на користь ДСА України.
Керуючись ст.ст. 273, 278, 310, 317, 361, 362, 368, 369 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Частково задовольнити заяву Одеської обласної організації політичної партії Наш Край про перегляд за нововиявленими обставинами постанови П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року.
Скасувати постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року.
Прийняти у справі нову постанову, якою мотивувальну частину рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року змінити в частині підстав задоволення позовних вимог, а саме зазначити про вчасне подання достатнього пакету документів для здійснення реєстрації кандидатів у депутати Одеської міської ради від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край 24 вересня 2020 року.
В решті - залишити без змін рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року.
Стягнути з Одеської обласної організації політичної партії Наш Край (код ЄДРПОУ - 39573866; місцезнаходження юридичної особи: Україна, 65007, Одеська обл., місто Одеса, ВУЛИЦЯ БОГДАНА ХМЕЛЬНИЦЬКОГО, будинок 14) на користь Державної судової адміністрації України (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код ЄДРПОУ: 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір за подання заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами у розмірі 4729 (чотири тисячі сімсот двадцять дев`ять ) гривень 50 коп.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її проголошення та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Яковлєв О.В. Судді Градовський Ю.М. Крусян А.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2020 |
Оприлюднено | 15.10.2020 |
Номер документу | 92164787 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Яковлєв О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні