Постанова
від 03.10.2020 по справі 580/4138/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 01010, м. Київ, вул. Московська, 8, корп. 30. тел/факс 254-21-99, e-mail: inbox@6apladm.ki.court.gov.ua

Головуючий суддя у першій інстанції: Паламар П.Г.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 жовтня 2020 року Справа № 580/4138/20

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді Карпушової О.В.,

суддів: Степанюка А.Г., Епель О.В.,

за участю секретаря Гордієнко Л.М.,

представників позивача Керечанина Є.В., Кустової С.М.,

представника відповідача Авдєєнка В.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження в залі суду в м. Києві апеляційну скаргу Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року у справі

за позовом Черкаської регіональної організації

Політичної партії Сила і честь

до Уманської міської територіальної виборчої комісії

Уманського району Черкаської області

про визнання дій протиправними, визнання протиправною

та скасування постанови і зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

Історія справи.

Черкаська регіональна організація Політичної партії Сила і честь (далі - позивач) звернулася до суду з позовом до Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області (далі - відповідач) про:

- визнання протиправним та скасування рішення (постанови) від 26.09.2020 Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області щодо відмови в реєстрації кандидатів у депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області, висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної партії Сила і честь ;

- зобов`язання Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області розглянути питання та прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної партії Сила і честь ;

- визнання дії Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області щодо не видачі Позивачу рішення (постанови) від 26.09.2020 Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області щодо відмови в реєстрації кандидатів у депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної партії Сила і честь , як одноразового грубого порушення закону.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що у відповідача не було законних підстав для відмови в реєстрації кандидатів у депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області, висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної Партії Сила і честь , оскільки ними був дотриманий порядок висування кандидатів у депутати відповідно до положень виборчого законодавства.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 29.09.2020 позовні вимоги задоволено частково: визнано протиправною та скасовано постанову Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області від 26.09.2020 № 32 щодо відмови в реєстрації кандидатів у депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної Партії "Сила і честь"; зобов`язано Уманську міську територіальну виборчу комісію Уманського району Черкаської області розглянути питання та прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної Партії "Сила і честь".

У задоволенні позовних вимог в іншій частині відмовлено.

Приймаючі таке рішення, суд першої інстанції виходив з того, що представником позивача до комісії було подано документи, визначені ст. 222 ВК України, однак, відповідач за результатами розгляду таких документів, без прийняття рішення щодо виявлених недоліків, відмовив позивачу в реєстрації поданого ним списку кандидатів на вибори.

З огляду на це, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач передчасно прийняв оспорюване рішення без дотримання вимог ст.ст. 222, 230 ВК України.

Відповідач, не погоджуючись з таким рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та ухвалити постанову про відмову в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

В обґрунтування своїх апеляційних вимог відповідач посилається на те, що позивачем порушено порядок висування кандидатів у депутати міської ради місцевою організацією партії, а саме: визначено закріплення 7-го та 8-го номерів списку за особами однієї статі, чим порушено принцип гендерної рівності, визначений частиною дев`ятою статті 219 ВК України, а також не усунуто формальних недоліків списку кандидатів, у відповідності з частиною десятою статті 220 ВК України.

При цьому, апелянт зазначає, що сама конференція Черкаської регіональної організації ПП Сила і честь , визначивши черговість розташування осіб (порядкові номери) у територіальному виборчому списку, порушила порядок висування кандидатів, передбачений ВК України, що відповідно до частини першої статті 230 ВК України, є безумовною підставою для прийняття ТВК рішення про відмову в їх реєстрації.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 02.10.2020 відкрито провадження за цією апеляційною скаргою, учасникам справи встановлено строк на подачу відзиву, та враховуючі швидкоплинність розгляду справ цієї категорії, судове засідання призначено на 03.10.2020 о 15:00 год.

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому він просить скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, наполягаючи на тому, що позиція апелянта є необґрунтованою, доводи надуманими, а скарга не підлягає задоволенню, оскільки позивач в особі представника Фещенко А.І. подав до ТВК заяву та інші документи, встановлені статтею 222 ВК України, для реєстрації відповідних кандидатів, але членом ТВК було вказано на недоліки таких документів та роз`яснено необхідність їх усунення, зокрема, запропоновано вказати номер рішення конференції Черкаської регіональної організації ПП Сила і честь , додатком до якого є подані територіальні виборчі списки, на виконання чого Фещенко А.І. донесла перші сторінки територіальних виборчих списків, які були прийняті від неї без будь-яких зауважень.

Таким чином, позивач вважає, що недоліки поданих ним документів були усунуті в повному обсязі та вчасно, а ТВК протиправно прийняло оскаржувану постанову про відмову в реєстрації кандидатів. Така постанова, на переконання позивача, є необґрунтованою та взагалі не містить підстав відмови, про які зазначає апелянт, зокрема щодо порушення принципу гендерної рівності при формуванні списку кандидатів.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду - скасуванню з наступних підстав.

Обставини справи, установлені судом першої інстанції.

Судом першої інстанції установлено, що Верховною Радою України 15.07.2020 прийнято постанову № 795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році , якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25 жовтня 2020 року.

Центральна виборча комісія постановою від 08.08.2020 № 160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14.08.2020 №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25.10.2020.

24.09.2020, у відповідності до довідки № 56 від 25.09.2020 щодо прийнятих документів для реєстрації кандидатів, Черкаською регіональною організацією Політичної партії Сила і честь подано до Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області заяву про реєстрацію кандидатів у депутати з наступними документами: рішення конференції організації партії про висунення кандидатів у депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області від організації партії, єдиний виборчий список та територіальний виборчий список кандидатів у депутати Уманської міської ради віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів; передвиборчу програму регіональної організації партії; заяви кандидатів в депутати про згоду балотуватися на відповідних місцевих виборах від позивача та заяви про відсутність заборгованості зі стати аліментів; документи про сплату грошової застави; автобіографії та фотокартки кандидатів у депутати; копії паспортів кандидатів в депутати; довіреність уповноваженого представника від регіональної організації партії подавати відповідні документи.

25.09.2020 Уманською міською територіальною виборчою комісією Уманського району Черкаської області у відповідності до довідки № 59 від 25.09.2020 щодо прийнятих документів для реєстрації кандидатів, прийнято від Черкаської регіональної організації Політичної партії Сила і честь пакет документів з додатками: територіальні виборчі списки кандидатів в депутати міської ради висунутих місцевою організацією політичної партії в територіальному виборчому окрузі на 4 арк. (перші сторінки); заяви осіб, включених до виборчих списків організації партії на 30 арк.; автобіографії кандидатів 19 шт.; заяви про відсутність заборгованості зі сплати аліментів у кількості 30 арк.; фотографії 2 шт.

Постановою Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області від 26.09.2020 № 32 відмовлено у реєстрації кандидатів в депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної Партії Сила і честь , оскільки територіальні виборчі списки не відповідають вимогам п. 3 ч. 1 ст. 222 ВК України і не вказано номер рішення конференції Черкаської регіональної організації Політичної Партії Сила і честь , додатком до якого є подані територіальні списки. Вказано, що позивачем в супереч вимог ч. 3 ст. 230 ВК України, не усунуто дані недоліки, а подані перші сторінки територіальних виборчих списків, не є належними документами (відсутня печатка, підпис керівника організації партії), паперові носії не відповідають ч. 5 ст. 219 ВК України - кількість кандидатів менше 5. Вказано, що єдиний виборчий список також не відповідає вимогам п. 3 ч. 1 ст. 222 ВК України, оскільки на 4 аркуші відсутні порядковий номер кандидата ОСОБА_2 1983 , прізвище, день та місяць народження, тощо.

Копію спірної постанови ТВК позивач отримав 27.09.2020.

Судова колегія не може погодитися з висновками суду першої інстанції з огляду на неповноту встановлення обставин цієї справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, з огляду на наступне.

Нормативно-правове обґрунтування.

Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Виборчим кодексом України (далі - ВК України).

Так, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Виборчий кодекс України (надалі ВК України) відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно частини 1 статті 2 ВК України підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.

Стаття 219 ВК України визначає порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше), а саме:

1. Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

2. Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

3. Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

4. Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.

5. У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.

6. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.

7. Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії.

8. Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

9. Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Стаття 222 ВК України встановлює умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч), зокрема:

1. Виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

2. Територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.

Статтею 230 ВК України передбачені підстави для відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Частиною першою цієї статті визначено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Відповідно до частини третьої статті 230 ВК України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Частиною четвертою статті 230 ВК України передбачено, що рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Системний аналіз викладених правових норм надає підстави стверджувати, що ВК України, як спеціальним законодавчим актом, чітко визначено процедуру формування списків кандидатів на місцеві вибори, порядок їх реєстрації ТВК та підстави для відмови у здійснення такої реєстрації.

Обставини справи, установлені судом апеляційної інстанції.

Перевіряючи доводи апеляційної скарги та усуваючи неповноту з`ясування судом першої інстанції обставин цієї справи, колегія суддів установила, що постановою від 08.08.2020 № 160 ЦВК призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14.08.2020 № 176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25.10.2020.

24.09.2020 Черкаською регіональною організацією ПП Сила і честь в особі представника Фещенко А.І. подано до Уманської міської ТВК заяву про реєстрацію кандидатів у депутати та відповідний пакет документів, перелік яких сторонами не оспорюється.

Разом з тим, як убачається з пакету документів, поданих позивачем до ТВК, у територіальному виборчому списку № 3 під 7-им та 8-им номерами закріплено осіб однієї статі: ОСОБА_3 та ОСОБА_4 при загальній кількості кандидатів 9 осіб.

При прийнятті вказаних документів членом ТВК було вказано на їх конкретні недоліки та запропоновано їх усунути.

25.09.2020 на виконання усунення недоліків поданих документів та приведення їх у відповідність до вимог виборчого законодавства Черкаською регіональною організацією ПП Сила і честь в особі представника Фещенко А.І. було подано до ТВК перші сторінки територіальних виборчих списків, які були прийняті відповідачем.

26.09.2020 відповідачем за результатами розгляду документів, поданих позивачем після реалізації права на усунення їх недоліків, прийнято постанову № 32, якою відмовлено в реєстрації кандидатів в депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної Партії Сила і честь , з посиланням на ст..ст. 216-219, п.п. 1-5 ч. 1 ст. 222, п.п. 1, 2, 4 ч. 1 ст. 223, ст. 227, п. 2 ч. 1, абз. 3, 4 ч. 3, ч. 4 ст. 230 ВК України.

27.09.2020 позивачем отримано копію оскаржуваної постанови.

Висновки суду апеляційної інстанції.

Дослідивши наявні у справі докази, проаналізувавши встановлені обставини, надаючи їм юридичну оцінку, з урахуванням правових норм, якими регулюються спірні правовідносини, судова колегія вважає, що 24.09.2020 позивач подав до ТВК територіальні виборчі списки, які не відповідали п. 3 ч. 1 ст. 222 ВК України, у зв`язку з чим позивачу було надано можливість усунути такі недоліки, про що чітко зазначено в оскаржуваному рішенні ТВК, та зокрема, запропоновано вказати номер рішення конференції ПП, додатком до якого є подані територіальні виборчі списки.

Однак, позивач своїм правом не скористався, у порушення абз. 3 ч. 3 ст. 230 ВК України не подав уточненого або іншого документу для реєстрації відповідних кандидатів.

Натомість, позивач подав до ТВК перші сторінки територіальних виборчих списків, що в розумінні п. 3 ч. 1 ст. 222 ВК України не є належними документами, тому що не містять відомостей, прямо передбачених частиною десятою статті 220 цього Кодексу, зокрема: підпису керівника організації партії, печатки тощо.

Таким чином, вказане порушення позивачем приписів виборного законодавства відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 230 ВК України є безумовною самостійною правовою підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, яка й чітко, з належним обґрунтуванням зазначена в оскаржуваній постанові ТВК.

Крім того, як у своїй апеляційній скарзі, так і безпосередньо в судовому засіданні представник ТВК посилався на те, що додатковою самостійною підставою для відмови позивачу в реєстрації кандидатів було порушення ним порядку висування кандидатів, передбаченого частиною дев`ятою статті 219 ВК України (порушення принципу гендерної рівності при формуванні списків кандидатів).

Перевіряючи зазначені доводи апелянта та представників позивача, які проти цього заперечували, судова колегія звертає увагу на таке.

Матеріалами справи підтверджується і сторонами не оспорюється, що в територіальному виборчому списку позивача № 3 дійсно під 7-им та 8-им номерами закріплено осіб однієї статі, а саме: ОСОБА_3 та ОСОБА_4 при загальній кількості кандидатів 9 осіб.

При цьому, сторона позивача не вважала зазначені обставини порушенням принципу гендерної рівності і такими що є підставою для відмови в реєстрації, а наполягала на тому, що це є формальною помилкою, яка могла бути усунута шляхом виправлення недоліків поданих ним документів, але ТВК протиправно не вказала на такі недоліки.

Разом з тим, відповідно до висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 18.06.2019 у справі № 855/150/19, якщо в документі пропущена буква або слово, використано невдалий або неточний термін, словосполучення або нетотожні речення, це не є перешкодою для розуміння змісту викладених даних, але викладена інформація спрямована на виконання норм законодавства, тоді це має вважатися помилкою, що підлягає виправленню або уточненню. Якщо ж документ оформлено неналежним чином, тобто у ньому містяться всі необхідні та важливі дані, що за законом повинні бути вказані, тоді слід вважати, що цей документ відсутній.

Зміст принципу загальних виборів розкрито у п. 1.1 керівних принципів Кодексу належної практики у виборчих справах Венеційської комісії, де вказано: Загальне виборче право означає, в принципі, що кожна людина має право обирати й бути обраною. Однак це право може й, по суті, має бути обмежене певними умовами . Як зазначено у п. 4.1. рішення КСУ від 30 січня 2002 року № 2-рп/2002 (справа про виборчу заставу)1, такі вимоги в науці та практиці виборчого права мають назву виборчих цензів (кваліфікацій), під якими розуміють визначені конституцією або законом умови для набуття або здійснення активного і пасивного виборчого права.

У рішенні ЄСПЛ у справі Ковач проти України (Заява N 39424/02) 7 лютого 2008 року зазначено, що права, гарантовані статтею 3 Першого протоколу, мають вирішальне значення для зміцнення і збереження засад ефективної та дієвої демократії, побудованої на принципі верховенства права. Але ці права не є абсолютними. Можуть існувати опосередковано встановлені обмеження цього права, і Договірні держави повинні користуватися певною свободою розсуду в цій сфері. Договірним державам надається широка свобода розсуду у вирішенні цих питань.

Відповідно до ст. 6 КАС України та ст. 17 Закон України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини висновки ЄСПЛ є джерелом права.

Суд також враховує, що Парламентською Асамблеєю Ради Європи було ухвалено низку документів щодо забезпечення належного представництва жінок у політиці як такій, зокрема Рекомендацію 1899 (2010) щодо посилення рівня представленості жінок у політиці через виборчу систему та Резолюцію ПАРЄ 1706 (2010) щодо посилення рівня представленості жінок у політиці через виборчу систему, Рекомендацію ПАРЄ 1676 (2004) щодо участі жінок у виборах тощо. Основні стандарти у відповідній сфері викладено в Рекомендації ПАРЄ 1676 (2004), в якій наголошено на необхідності стимулювання партій до, зокрема, запровадження гендерних квот на виборах, чергування представників різних статей у списках кандидатів на виборах тощо. Неодноразово ці рекомендації також були відображені та конкретизовані у низці документів Венеційської комісії, у тому числі Кодексі належних практик у сфері політичних партій, Звіті про вплив виборчих систем на представництво жінок у політиці, Декларації про участь жінок у виборах та інших документах.

У Декларації про участь жінок у виборах наголошується, зокрема, на тому що принцип рівного виборчого права може передбачати обов`язковість чергування представників обох статей у виборчих списках кандидатів та можливість відмови у реєстрації списку кандидатів, який не відповідає вимогам щодо збалансованого представництва жінок і чоловіків, передбачених національним законодавством.

Враховуючи встановлені судом обставини, надані суду докази та пояснення сторін у їх сукупності, надаючи їм юридичну оцінку, судова колегія приймає до уваги доводи представника ТВК, з огляду на їх обґрунтованість, хоча безпосередньо в самому оскаржуваному рішенні ТВК чітко не зазначено п. 1 ч. 1 ст. 230 ВК України, на підставі якого позивачу також було відмовлено в реєстрації кандидатів, що підтверджується матеріалами справи.

Погоджуючись з доводами апелянта та відхиляючи доводи позивача, судова колегія зазначає, що складання списків кандидатів з порушенням частини дев`ятої статті 219 ВК України не є формальною опискою, як на тому наполягає позивач, яка могла бути усунутою шляхом виправлення недоліків, а є порушенням чіткої вимоги закону.

Зазначений висновок апеляційного суду узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постанові від 18.06.2019 у справі № 855/150/19.

Аналізуючи доводи позивача щодо відсутності посилання в самому тексті оскаржуваної постанови на вказані обставини, що як встановлено судом апеляційної інстанції також були покладені в її основу, колегія суддів вважає, що для забезпечення принципу верховенства права слід уникати правового пуризму (домінування форми над змістом).

При цьому, судова колегія враховує неодноразові висновки ЄСПЛ, зокрема викладені в рішенні від 24.03.1988 по справі Олссон проти Швеції (Olsson v. Sweden, про те, що скасування акта адміністративного органу з одних лише формальних мотивів не буде забезпечувати дотримання балансу принципу правової стабільності та справедливості.

Разом з тим, колегія суддів приймає до уваги правовий підхід, закладений ЄСПЛ при вирішенні справи Сутяжник проти РФ (рішення від 25.04.2018) та застосований Верховним Судом у справах №№ 826/5575/17, 910/10616/17, відповідно до якого надмірне прагнення до чистоти, переваги форми над змістом є правовим пуризмом. Скасування правильного по суті рішення, за відсутності фундаментального порушення, є відступленням від принципу правової визначеності ( res judicata ) та недопустимим.

Таким чином, скасування правильної по суті постанови ТВК тільки з підстав не наведення пункту норми права за відсутності фундаментального порушення, буде відступленням від принципу правової визначеності.

При цьому, суд апеляційної інстанції враховує висновки Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), викладені, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; пункт 58), відповідно до яких принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Водночас, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (пункт 29).

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку про відсутність достатніх і необхідних правових підстав для задоволення позову в цій справі.

Отже, судом першої інстанції було неповно встановлено обставини цієї справи, надано неправильну юридичну оцінку, неправильно застосовано норми матеріального права та порушено норми процесуального права, що призвело до неправильного вирішення спору в цілому.

Відповідно до ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Таким чином, апеляційна скарга Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області підлягає задоволенню, рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року - скасуванню, адміністративний позов - залишенню без задоволення.

Розподіл судових витрат.

Судові витрати, які були понесені позивачем, відповідно до ст. 139 КАС України, відшкодуванню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 242-244, 250, 273, 275, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області - задовольнити.

Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року - скасувати та ухвалити постанову, якою в задоволенні адміністративного позову Черкаської регіональної організації Політичної партії Сила і честь до Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області про визнання дій протиправними, визнання протиправною та скасування постанови і зобов`язання вчинити дії - відмовити повністю.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

Судове рішення виготовлено 03.10.2020.

Головуючий суддя

Судді:

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91969565
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/4138/20

Постанова від 08.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Окрема думка від 03.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Постанова від 03.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Рішення від 29.09.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

Ухвала від 28.09.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні