Окрема думка
від 03.10.2020 по справі 580/4138/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 580/4138/20

ОКРЕМА ДУМКА

03 жовтня 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі: головуючого судді: Карпушової О.В., суддів: Епель О.В., Степанюка А.Г. за участю секретаря судового засідання Гордієнко Л.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 р. у справі за адміністративним позовом Черкаської регіональної організації Політичної Партії "Сила і Честь" до Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області про визнання протиправними дій, скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2020 апеляційну скаргу Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 р. задоволено, рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 р. скасовано, у задоволені адміністративного позову Черкаської регіональної організації Політичної Партії "Сила і Честь" до Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області про визнання протиправними дій, скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії - відмовлено.

Я входила до складу колегії суддів, яка прийняла зазначену постанову, однак не погоджуюсь із постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2020 у справі № 580/4138/20 за наслідками апеляційного перегляду адміністративної справи.

У відповідності до ч.3 ст.34 КАС України суддя, не згодний із судовим рішенням за наслідками розгляду адміністративної справи, може письмово викласти свою окрему думку. Про наявність окремої думки повідомляються особи, які беруть участь у справі, без оголошення її змісту в судовому засіданні. Окрема думка приєднується до справи і є відкритою для ознайомлення.

Користуючись правом, передбаченим ч.3 ст.34 КАС України, вважаю необхідним викласти окрему думку щодо підстав незгоди із постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 03.10.2020 у справі № 580/4138/20.

Історія справи.

27.09.2020 до Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов Черкаської регіональної організації Політичної партії "Сила і честь" до Уманьської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області про

- визнання протиправним та скасування рішення (постанови) від 26.09.2020 Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області щодо відмови в реєстрації кандидатів у депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної Партії "Сила і честь";

- зобов`язання Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області розглянути питання та прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної Партії "Сила і честь";

- визнання дії Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області щодо не видачі позивачу рішення (постанови) від 26.09.2020 Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області щодо відмови в реєстрації кандидатів у депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної Партії "Сила і честь", як одноразове грубе порушення закону.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що у відповідача не було законних підстав для відмови в реєстрації кандидатів у депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної Партії Сила і честь , оскільки ними був дотриманий порядок висування кандидатів у депутати відповідно до положень виборчого законодавства.

Крім того, зазначив, що на час подачі даного позову до суду відповідач не видав йому спірну постанову, що також є порушенням положень Виборчого кодексу України (надалі - ВК України).

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 29.09.2020 позовні вимоги задоволено частково: визнано протиправною та скасовано постанову Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області від 26.09.2020 №32 щодо відмови в реєстрації кандидатів у депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної Партії "Сила і честь"; зобов`язано Уманську міську територіальну виборчу комісію Уманського району Черкаської області розглянути питання та прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної Партії "Сила і честь". В решті позовних вимог відмовлено.

Приймаючі рішення у справі суд першої інстанції виходив з того, що представником позивача до комісії подані були документи визначені ст. 222 ВК України, однак відповідачем не прийнято рішення щодо виявлених недоліків, що в свою чергу перешкодило позивачу усунути недоліки. Також суд першої інстанції вказав, що з урахуванням того, що частиною 1 статті 230 ВК України визначені виключні підстави для відмови в реєстрації кандидата в депутати, то відмова в реєстрації кандидатів в депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів міських рад з підстав порушення ч. 9 ст. 219 ВК України не допускається.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач передчасно прийняв оспорюване рішення без дотримання вимог ст. 222, 230 ВК України.

Позивач рішення суду першої інстанції в частині відмовлених позовних вимог не оскаржує.

Відповідач не погодився з рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 р. та подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального права, просить скасувати судове рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Апеляційну скаргу обґрунтовано тим, що рішення комісії про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області, висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної партії Сила і честь вмотивовано не лише не виправленням недоліків, помилок та неточностей у документах, а і порушенням порядку висування кандидатів у депутати міської ради цією місцевою організацією партії.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 02.10.2020 відкрито провадження за цією апеляційною скаргою, учасникам справи встановлено строк на подачу відзиву, та враховуючі швидкоплинність розгляду справ цієї категорії, судове засідання призначено на 03.10.2020 о 15.00.

Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому наголошено, що апелянт вказує, що позивач нібито порушив порядок висування кандидатів у депутати, проте спірна постанова такими доводами не мотивована. Інші доводи позивача аналогічні доводам позовної заяви.

Обставини справи.

Верховною Радою України 15.07.2020 прийнято постанову №795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році , якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25 жовтня 2020 року.

Центральна виборча комісія постановою від 8 серпня 2020 року №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14 серпня 2020 року №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

24.09.2020, у відповідності до довідки №56 від 25.09.2020 щодо прийнятих документів для реєстрації кандидатів, Черкаською регіональною організацією Політичної партії "Сила і честь" подано до Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області заяву про реєстрацію кандидатів у депутати з наступними документами: рішення конференції організації партії про висунення кандидатів у депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області від організації партії, єдиний виборчий список та територіальний виборчий список кандидатів у депутати Уманської міської ради віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів; передвиборчу програму регіональної організації партії; заяви кандидатів в депутати про згоду балотуватися на відповідних місцевих виборах від позивача та заяви про відсутність заборгованості зі стати аліментів; документи про сплату грошової застави; автобіографії та фотокартки кандидатів у депутати; копії паспортів кандидатів в депутати; довіреність уповноваженого представника від регіональної організації партії подавати відповідні документи (а.с. 42).

25.09.2020 Уманською міською територіальною виборчою комісією Уманського району Черкаської області у відповідності до довідки №59 від 25.09.2020 щодо прийнятих документів для реєстрації кандидатів, прийнято від Черкаської регіональної організації Політичної партії "Сила і честь" пакет докуменів з додатками: територіальні виборчі списки кандидатів в депутати міської ради висунутих місцевою організацією політичної партії в територіальному виборчому окрузі на 4 арк. (перші сторінки); заяви осіб, включених до виборчих списків організації партії на 30 арк.; автобіографії кандидатів 19шт.; заяви про відсутність заборгованості зі сплати аліментів у кількості 30арк.; фотографії 2шт. (а.с.64-66).

При цьому, у справі не є спірним, що Уманською міською територіальною виборчою комісією Уманського району Черкаської області при поданні документів 24.09.2020 було запропоновано Черкаській регіональній організації Політичної партії "Сила і честь" змінити лише першу сторінку територіальних списків із зізначенням номеру рішення конференції Черкаської регіональної організації ПП Сила і честь , що й було виконано позивачем.

Підтвердження щодо наявності інших зауважень при прийнятті документів в матеріалах справи відсутні.

Письмового повідомлення про виявлені недоліки у наданих документах відповідач не складав.

Постановою Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області від 26.09.2020 №32 відмовлено у реєстрації кандидатів в депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної Партії "Сила і честь", оскільки територіальні виборчі списки не відповідають вимогам п. 3 ч. 1 ст. 222 ВК України і не вказано номер рішення конференції Черкаської регіональної організації Політичної Партії Сила і честь , додатком до якого є подані територіальні списки. Вказано, що позивачем в супереч вимог ч. 3 ст. 230 ВК України, не усунуто дані недоліки, а подані перші сторінки територіальних виборчих списків, не є належними документами (відсутня печатка, підпис керівника організації партії), паперові носії не відповідають ч. 5 ст. 219 ВК України - кількість кандидатів менше 5. Вказано, що єдиний виборчий список також не відповідає вимогам п. 3 ч. 1 ст. 222 ВК України, оскільки на 4 аркуші відсутні порядковий номер кандидата ОСОБА_1 1983 , прізвище, день та місяць народження, тощо (а.с.95).

Отже, у спірній постанові вказано, що на підставі п. 2 ч. 1 ст. 230 ВК України, відповідачем відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної Партії "Сила і честь" включених до єдиного та територіального виборчого списку кандидатів.

Зазначені обставини підтверджені належними, достатніми та допустимими доказами.

Нормативно-правове обґрунтування.

Виборчий кодекс України (надалі ВК України) відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно частини 1 статті 2 ВК України підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.

Стаття 219 ВК України визначає порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше), а саме:

1. Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

2. Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

3. Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

4. Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.

5. У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.

6. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.

7. Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії.

8. Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

9. Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Стаття 222 ВК України встановлює умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч), зокрема:

1. Виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

2. Територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.

Статтею 230 ВК України передбачені підстави відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Частиною першою даної статті визначено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Відповідно до частини третьої статті 230 ВК України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Частиною четвертою статті 230 ВК України зазначено, що рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Висновки судді в межах доводів апеляційної скарги.

Системний аналіз викладених вище правових норм та встановлені в ході слухання справи обставини надають підстави вважати, що спірна постанова відповідача від 26.09.2020 підлягає скасуванню як протиправна.

Зі змісту спірної постанови вбачається, що вона мотивована тим, що списки кандидатів не відповідали вимогам п.3 ч.1 ст.222 ВК України, що комісія вказала на недоліки, зокрема не надання територіальних виборчих списків, і оскільки вказані недоліки не були усунуті, відповідач, посилаючись на абз.4 ч.3 ст.230 та п. 2 ч. 1 ст. 230 ВК України, відмовив у реєстрації кандидатів у депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної Партії "Сила і честь" включених до єдиного та територіального виборчого списку кандидатів.

Проте, письмового повідомлення про виявлені недоліки у наданих документах відповідач не складав.

Доказів усного повідомлення про виявлені відповідачем недоліків в матеріалах судової справи відсутні.

Відсутні в матеріалах справи будь-які інші докази про те, які саме недоліки запропонував виправити позивачу відповідач, що позбавляє суд оцінити правильність виконання вимог відповідача щодо усунення недоліків наданих позивачем документів.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України ті чи інші обставини повинні бути підтвердженні відповідними доказами.

Апелянт вказану обставину не спростував, хоча такий обов`язок відповідно до КАС України покладено саме на суб`єкта владних повноважень.

Не повідомленням відповідно до приписів законодавства про виявленні недоліки, відповідач позбавив позивача передбаченої законодавством можливості подати необхідні документи для уточнення інформації чи з виправленням помилок, як то передбачно ч.3 статті 230 ВК України.

Крім того, апелянт наголошує, що позивач нібито порушив порядок висування кандидатів у депутати, що й стало підставою для прийняття спірної постанови.

Як вже зазначалося, спірна постанова не має висновку про те, що слід відмовити у реєстрації кандидатів через те, що порушено порядок висування кандидатів. Територіальна виборча комісіє не аналізує списки кандидатів, конкретно не вказує, що був порушений порядок висування кандидатів, і не посилається на п.1 ч.1 ст.230 ВК України як на підставу відмови у реєстрації кандидатів.

Вважаю за необхідне наголосити наступне.

Відповідно до ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

Абзацом другим цієї ж норми встановлено, що у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Дослідивши Єдиний виборчий список кандидатів у депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної Партії "Сила і честь" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції цієї політичної партії, що відбулася 21 вересня 2020 року, встановлено, що до Єдиного виборчого списку внесено 38 кандидати, тобто, кількість кандидатів у депутати не є кратною п`яти (а.с. 45-50).

Згідно Територіального виборчого списку кандидатів в депутати міської ради висунутих місцевою організацією політичної партії в територіальному виборчому окрузі №3 (а.с. 55-56) за №7 значиться ОСОБА_2 , за № 8 - ОСОБА_3 , а за №9 ОСОБА_4 , загальна кількість кандидатів - 9.

В судовому засіданні апелянт наголосив, що позивачем було порушено у Списку №3 почергове включення кандидатів різної статті, що є порушенням абз.2 ч.9 стю 219 ВК України, а саме те, що підряд під № 7 та № 8 вказані кандидати жіночої статі.

Однак, частина 9 статті 219 Виборчого кодексу України лише визначає що, під час формуванні єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити почерговість присутності кандидатів кожної статі у списку.

Також, пунктом 8 Роз`яснень щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах, затверджені Постановою ЦВК від 11 вересня 2020 року № 249 надано розтлумачення, що під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі); у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку (частина дев`ята статті 219 Кодексу).

Наведена норма Кодексу обумовлює необхідність забезпечення присутності визначеної кількості осіб різної статі як у єдиному, так і в територіальних виборчих списках. Так, якщо місцева організація партії сформувала територіальний виборчий список у кількості 7 кандидатів у депутати, то в першій п`ятірці (місцях з першого по п`яте) має бути не менше двох кандидатів однієї статі, а також шостий та сьомий кандидати в депутати мають бути особами різної статі.

Отже, з огляду на вищевикладене та враховуючи зміст Списків можна прийти до висновку, що у даному випадку, мали місце помилки і неточності під час формування виборчих списків, оскільки із дев`яти кандидатів у списку значаться п`ять осіб чоловічої статті та чотири жіночих, тому зазначення двох осіб підряд жіночої статті під №№7 та 8 є лише технічною помилкою.

На думку судді, вищевказані обставини не є порушенням вимог виборчого законодавства, а є лише технічною помилкою, яка могла бути усунена позивачем відповідно до положень Виборчого кодексу України, та не може обмежувати конституційне право особи бути обраною.

Крім того, ще раз звертаю увагу, що в оскаржуваній постанові від 26.09.2020 про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Уманської міської ради висунутих Позивачем жодним чином не згадується та не наводиться мотивація такої підстави для відмови в реєстрації кандидатів в депутати, як порушення порядку висування щодо не забезпечення у виборчому списку територіальному виборчому списку №3 поданому Позивачем для реєстрації кандидатів в депутати принципу гендерної рівності, а саме щодо закріплення 7-го та 8-го номерів цього списку за особами однієї статі ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .

Отже, оскільки зі змісту спірної постави не вбачається висновків про порушення позивачем висування кандидатів (абзацу 2 ч.9 ст.219 ВК України), як і мотивів з даних обставин (п.1 ч.1 ст.230 ВК України), та будь-яких інших посилань на порушення порядку висування кандидатів, доводи апеляційної скарги є необгрунтованими.

Крім того, ТВК в спірній постанові взагалі не посилається на пункт 1 ч. 1 ст. 230 ВК України, тобто відмовляє у реєстрації кандидатів не у зв`язку з порушенням порядку висуванням кандидатів, а лише з підстав не подання необхідних документів на усунення недоліків.

Враховуючи положення ч. 2 ст. 2 КАС України спірне рішення ТВК не є розсудливим, обґрунтованим та добросовісним.

Також приймаю до уваги правові висновки Європейського суду з прав людини, викладені в п.п. 70, 71 рішення у справі RYSOVSKYY v. UKRAINE ( Рисовський проти України ) заява № 29979/04 Європейським судом з прав людини підкреслено особливу важливість принципу належного урядування , відповідно до якого, в разі, коли йдеться про питання загального інтересу, державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовніший спосіб (див. рішення у справах Беєлер проти Італії [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява № 33202/96, п. 120, ECHR 2000-I, Онер`їлдіз проти Туреччини [ВП] (Oneryildiz v. Turkey [GC]), заява № 48939/99, п. 128, ECHR 2004-XII, Megadat.com S.r.l. проти Молдови (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), заява № 21151/04, п. 72, від 8 квітня 2008 року, і Москаль проти Польщі (Moskal v. Poland), заява № 10373/05, п. 51, від 15 вересня 2009 року).

Крім того, в рішеннях у справах Лелас проти Хорватії (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року, і Тошкуце та інші проти Румунії (Toscuta and Others v. Romania), заява № 36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року Європейський суд з прав людини наголосив, що саме на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій та мінімізують ризик помилок.

Згідно зі ст. 6 КАС України та ст. 17 Закон України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Отже, враховуючи вищенаведене, висновки Європейського суду та ч.1 ст. 6 КАС України щодо принципу Верховенства права, слід було відмовити у задоволенні апеляційної скарги, оскільки вважаю, що всі доводи апелянта є такими, що не спростовують правильних висновків суду першої інстанції, а апелянт, який є суб`єктом владних повноважень, всупереч вимогам ч. 2 ст. 77 КАС України, не довів тих обставин, на які він посилався в суді.

На мою думку, судом першої інстанції повно та правильно встановлено обставини справи і ухвалено судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права.

Вказане, на мою думку, свідчить, що постанова Уманської міської територіальної виборчої комісії Уманського району Черкаської області від 26.09.2020 №32 щодо відмови в реєстрації кандидатів у депутати Уманської міської ради Уманського району Черкаської області висунутих Черкаською регіональною організацією Політичної Партії "Сила і честь" прийнята з порушенням положень Виборчого кодексу України, що призвело до порушень прав та інтересів позивача.

Відповідач при прийнятті спірної постанови № 32 від 26.09.2020 допустив непропорційність в частині дотримання гарантії прав громадян на участь у виборах, зокрема, права особи бути обраною. Тому, апеляційна скарга не підлягала задоволенню, а рішення суду першої інстанції слід було залишити без змін.

Суддя: О.В. Карпушова

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91969566
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/4138/20

Постанова від 08.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Окрема думка від 03.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Постанова від 03.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Рішення від 29.09.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

Ухвала від 28.09.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні