П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 240/16894/20
Головуючий суддя 1-ої інстанції-Чернова Г.В.
Суддя-доповідач - Шидловський В.Б.
04 жовтня 2020 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Шидловського В.Б.
суддів: Курка О. П. Матохнюка Д.Б. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Ткач В.В.,
представника Житомирської територіальної організації політичної партії "Європейська Солідарність" - Березовенка В.П.
представника Житомирської обласної організації політичної партії "Наш край" - Олянюка В.Л.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Житомирської обласної організації політичної партії "Наш край" на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року (рішення проголошено 30 вересня 2020 року о 17:00) у справі за адміністративним позовом Житомирської територіальної організації політичної партії "Європейська Солідарність" до Ружинської селищної територіальної виборчої комісії Бердичівського району Житомирської області, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Житомирська обласна організація політичної партії "Наш Край" про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
29 вересня 2020 року Житомирська територіальна організація політична партія "Європейська Солідарність" звернулася до суду з адміністративним позовом до Ружинської селищної територіальної виборчої комісії Бердичівського району Житомирської області (враховуючи уточнення які були надані представником позивача у судовому засіданні) про визнання протиправною та скасування постанови Ружинської селищної територіальної виборчої комісії від 26 вересня 2020 року № 13 «Про реєстрацію кандидатів у депутати Ружинської селищної ради Бердичівського району Житомирської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року» в частині реєстрації кандидатів у депутати Ружинської селищної ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Житомирської обласної організації політичної партії «Наш край» , та зобов`язання Ружинську селищну територіальну виборчу комісію Бердичівського району Житомирської області прийняти рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати до Ружинської селищної ради Бердичівського району Житомирської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків організації партії Житомирської обласної організації політичної партії «Наш край» .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що всупереч вимогам ст.219 Виборчого кодексу України Житомирська обласна організація політична партія «Наш край» висунула кандидатів лише до одного територіального виборчого списку № 1, не висунувши кандидатів у інші три округи. Крім того, зважаючи на пряму заборону включати першого кандидата до будь-якого територіального списку, стає очевидним, що навіть у цьому одному окрузі №1 третя особа висунула кількість кандидатів меншу, ніж встановлено законом. Незважаючи на це Ружинська селищна територіальна виборча комісія Бердичівського району Житомирської області прийняла постанову № 13 Про реєстрацію кандидатів у депутати Ружинської селищної ради Бердичівського району Житомирської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та зареєструвала кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіального виборчих списків Житомирської обласної організації політичної партії Наш край . Житомирська територіальна організація Політична партія "Європейська Солідарність" вважає, що прийняте рішення не відповідає вимогам чинного виборчого законодавства, а тому підлягає скасуванню.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року позов Житомирської територіальної організації Політична партія "Європейська Солідарність" (вул. Івана Сльоти, 32/98, Житомир, 10001, код ЄДРПОУ 39682762) до Ружинської селищної територіальної виборчої комісії Бердичівського району Житомирської області (вул.О.Бурди, 44, Ружин, Житомирська область, 13600, і.к. 43781028) третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Житомирська обласна організація політичної партії "Наш Край" (вул.Перемоги, 53, Житомир, 10003, код ЄДРПОУ 40006563) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії задоволено.
Визнано протиправною та скасовано постанову Ружинської селищної територіальної виборчої комісії від 26 вересня 2020 року № 13 «Про реєстрацію кандидатів у депутати Ружинської селищної ради Бердичівського району Житомирської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року» у частині реєстрації кандидатів у депутати Ружинської селищної ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Житомирської обласної організації політичної партії «Наш край» .
Зобов`язано Ружинську селищну територіальну виборчу комісію Бердичівського району Житомирської області прийняти рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати до Ружинської селищної ради Бердичівського району Житомирської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків організації партії Житомирської обласної організації політичної партії «Наш край» .
Стягнуто з Ружинської селищної територіальної виборчої комісії Бердичівського району Житомирської області на користь Державної судової адміністрації України (01601, м.Київ, вул.Липська, 18/5, код ЄДРПОУ 26255795) судовий збір в сумі 2102 (дві тисяч сто дві) гривні 00 коп.
Не погоджуючись з судовим рішенням, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Житомирська обласна організація політичної партії "Наш Край" подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити повністю.
Апеляційну скаргу обґрунтовано тим, що суд першої інстанції неправильно застосував норми матеріального права. Зазначено, що термін порядок висування кандидатів застосований у п.1 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України не має вичерпного переліку дій та конкретного алгоритму дій. Так само, Виборчий кодекс України не містить диспозиції того, які саме дії є порушенням порядку висування кандидатів .
Окрім цього, апелянтом вказано, що Ружинською селищною територіальною виборчою комісією Бердичівського району Житомирської області реалізовано дискреційні повноваження шляхом надання оцінки поданих Житомирською обласною організацією політичної партії "Наш Край" документів та прийняттям на їх основі постанови про реєстрацію кандидатів у депутати Ружинської селищної ради Бердичівського району Житомирської області. Наголошено, що судом першої інстанції здійснено втручання в дискреційні повноваження у зв`язку з зобов`язанням Ружинської селищної територіальної виборчої комісії Бердичівського району Житомирської області прийняти рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати до Ружинської селищної ради Бердичівського району Житомирської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків організації партії Житомирської обласної організації політичної партії «Наш край» .
В судовому засіданні представник Житомирської обласної організації політичної партії «Наш край» доводи апеляційної скарги підтримав в повному обсязі та просив суд задовольнити її, а рішення суду першої інстанції скасувати.
Представник Житомирської територіальної організації політичної партії "Європейська Солідарність" в судовому засіданні заперечував проти задоволення апеляційної скарги та просив суд залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду - без змін.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, відповідно до п.1 Постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 р. № 795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських селищних та міських голів (крім визначених у п.2 та 3 цієї постанови) на неділю 25 жовтня 2020 р.
На підставі вказаної Постанови Центральною виборчою комісією прийнято Постанову від 08.08.2020 року № 160 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 р. , згідно п.1 якої призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.
На підставі прийнятих вище рішень, з метою участі у виборчому процесі Житомирська обласна організація політична партія "Наш Край" подала до Ружинської селищної територіальної виборчої комісії Бердичівського району Житомирської області єдиний виборчий список на 2-х аркушах та територіальний виборчий список у територіальний виборчий округ №1 на 2-х аркушах кандидатів у депутати Ружинської селищної ради Бердичівського району Житомирської області.
За результатами розгляду поданих третьою особою документів, Ружинська селищна територіальна виборча комісія 26.09.2020 р. о 11:20 годині прийняла постанову № 13 Про реєстрацію кандидатів у депутати Ружинської селищної ради Бердичівського району Житомирської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року .
Із змісту вказаної постанови вбачається, що відповідно до частини 6 статті 227 Виборчого кодексу України Ружинська селищна територіальна виборча комісія Бердичівського району Житомирської області постановила зареєструвати кандидатів у депутати до Ружинської селищної ради Бердичівського району Житомирської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року згідно поданих єдиного та територіального виборчих списків.
Позивач вважає таку постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що Ружинською селищною територіальною виборчою комісією Бердичівського району Житомирської області при реєстрації кандидатів у депутати Житомирської обласної організації політичної партії "Наш Край" до Ружинської селищної ради Бердичівського району Житомирської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року не були враховані порушення Виборчого кодексу України щодо порядку висування кандидатів, а тому постанова від 26 вересня 2020 року № 13 «Про реєстрацію кандидатів у депутати Ружинської селищної ради Бердичівського району Житомирської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року» слід визнати протиправною та скасувати в частині реєстрації кандидатів у депутати Ружинської селищної ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Житомирської обласної організації політичної партії «Наш край» та зобов`язати Ружинську селищну територіальну виборчу комісію Бердичівського району Житомирської області прийняти рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати до Ружинської селищної ради Бердичівського району Житомирської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків організації партії Житомирської обласної організації політичної партії «Наш край» .
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Таким чином, колегія суддів переглядає справу та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Згідно преамбули Виборчого кодексу України, цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Виборчий процес, у контексті положень ч.1 ст.20 Виборчого кодексу України (далі також ВК України), - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Так, згідно ч.1 ст.22 ВК України, суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є,
1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;
2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;
3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;
4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;
5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Частиною першою ст.64 ВК України передбачено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Одним із етапів виборчого процесу є висування та реєстрація кандидатів.
Відповідно до ч.1 ст.216 ВК України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Згідно із абз.1 ч.2 ст.216 ВК України право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Згідно ч.3 ст.216 ВК України організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку.
Відповідно до ч.1 ст.217 ВК України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.
У разі прийняття політичною партією рішення про участь її місцевих організацій у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у містах рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч та більше), виборах міських голів у такому рішенні також зазначаються найменування центрального керівного органу партії, який погоджуватиме рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії, а також прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) керівників партії, уповноважених посвідчувати своїм підписом копії рішень зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії.
Копія рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, засвідчена підписом керівника та печаткою партії, не пізніш як за 48 днів до дня голосування подається до Центральної виборчої комісії.
Центральна виборча комісія не пізніш як за 45 днів до дня голосування оприлюднює перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, на своєму офіційному веб-сайті.
Частиною 2 ст.217 ВК України передбачено, що організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.
Згідно ч.4 ст.217 ВК України обласна організація партії, зокрема, може висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм);
Відповідно до ч.1 ст.218 ВК України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Стаття 219 ВК України передбачає порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше), зокрема:
1. Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
2. Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.
3. Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.
4. Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.
5. У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.
6. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.
7. Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії.
8. Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.
9. Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
10. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
11. Форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.
Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) передбачений у ст.227 ВК України.
Відповідно до частини першої статті 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Колегія суддів зазначає, що роз`яснення Центральної виборчої комісії, затверджені постановою № 249 від 11.09.2020 року, з подальшими змінами, якими Центральною виборчою комісією роз`яснено, що у єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати в кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків (частини п`ята, шоста статті 219 Кодексу). Кодекс не передбачає можливості невисування кандидатів у окремих територіальних виборчих округах.
З урахуванням зазначених обставин суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що Ружинською селищною територіальною виборчою комісією Бердичівського району Житомирської області при реєстрації кандидатів у депутати Житомирської обласної організації політичної партії "Наш Край" до Ружинської селищної ради Бердичівського району Житомирської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року не були враховані порушення Виборчого кодексу України щодо порядку висування кандидатів, а тому постанову від 26 вересня 2020 року № 13 «Про реєстрацію кандидатів у депутати Ружинської селищної ради Бердичівського району Житомирської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року» слід визнати протиправною та скасувати в частині реєстрації кандидатів у депутати Ружинської селищної ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Житомирської обласної організації політичної партії «Наш край»
Як зазначалося вище, відповідно до ч. 5,6 ст. 219 ВК України у єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.
Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.
Відповідно до п. 8 статті 199 Виборчого кодексу України перелік утворених багатомандатних виборчих округів не пізніше наступного дня після прийняття рішення про їх утворення оприлюднюється в спосіб, визначений територіальною виборчою комісією, з урахуванням положень цього Кодексу.
Окрім цього, в роз`ясненнях Центральної виборчої комісії, затверджені постановою № 249 від 11.09.2020 року вказано, що установлена Кодексом необхідність формування територіальних виборчих списків у кожному територіальному виборчому окрузі зобов`язує місцеву організацію політичної партії висувати кандидатів у єдиному та кожному територіальному виборчих округах. Наприклад, у разі утворення 7 територіальних виборчих округів з виборів депутатів місцевої ради місцева організація політичної партії, що прийняла рішення про участь у виборах депутатів цієї ради, має сформувати та затвердити на зборах, конференції один єдиний виборчий список з виборів депутатів місцевої ради та сім територіальних виборчих списків з дотриманням вимог Кодексу щодо кількості кандидатів у депутати в кожному такому списку та забезпечити відповідно до частини дев`ятої статті 219 Кодексу присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
Відповідно до додатку до постанови №9 від 05 вересня 2020 року Ружинською селищною територіальною виборчою комісією Бердичівського району Житомирської області, утворено 4 територіальні виборчі округи з перших виборів депутатів Ружинської селищної ради Бердичівського району Житомирської області. Пунктом 2 визначено розміщення вказаної постанови для загального ознайомлення на стенді офіційних матеріалів комісії.
Судом першої інстанції встановлено, що для реєстрації кандидатів у депутати Житомирська організація політична партія Наш край подала до Ружинської селищної територіальної виборчої комісії Бердичівського району Житомирської області єдиний виборчий список до якого включила п`ять кандидатів у депутати, а також територіальний виборчий список по одному територіальному виборчому округу з тими ж кандитами.
Тобто, Житомирська організація політична партія Наш край сформувала лише один територіальний список з п`ятьма кандидатами в депутати, коли повинна була сформувати ще три територіальні списки. Окрім цього, Житомирська організація політична партія Наш край зобов`язана була сформувати єдиний виборчий список у кількості не менше 21 кандидата у депутати Ружинської селищної ради (5 кандидатів * 4 округи + перший кандидат), яких вже потім розподілити по чотирьом територіальним виборчим спискам.
Твердження апелянта щодо того, що рішення суду першої інстанції призводить до порушення права бути обраними кандидатів від Житомирської організації політичної партії Наш край , передбачене с.6,10 ВК України, колегія суддів не приймає до уваги.
Як наголошував в судовому засіданні представник позивача та з яким погоджується суд апеляційної інстанції, що Житомирська організація політична партія Наш край не включивши в єдиний та територіальний виборчий список потрібну кількість депутатів порушила права більшої кількості осіб, які могли б висуватися в кандидати в депутати від Житомирської організації політичної партії Наш край .
Щодо твердження апелянта про неможливість суду втручання в його дискреційні повноваження, колегія суддів зазначає наступне.
Повноваження відповідача у спірних правовідносинах не є дискреційними.
Поняття дискреційних повноважень наведене у Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до якої під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Пунктами 1.6, 2.4 Методології проведення антикорупційної експертизи, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 23 червня 2010 року № 1380/5 передбачено, що дискреційні повноваження - сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.
Суд не може підміняти державний орган рішення якого оскаржується, приймати замість рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.
Таким чином, дискреція - це елемент управлінської діяльності. Вона пов`язана з владними повноваженнями і їх носіями - органами державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами. Дискрецію не можна ототожнювати тільки з формалізованими повноваженнями - вона характеризується відсутністю однозначного нормативного регулювання дій суб`єкта. Він не може і ухилятися від реалізації своєї компетенції, але і не має права виходити за її межі.
Тобто дискреційні повноваження - це законодавча встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу і верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.
На законодавчому рівні поняття "дискреційні повноваження" суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення. Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.
Суд наголошує на тому, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним і таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Колегія суддів вважає, що Ружинська селищна територіальна виборча комісія отримавши від Житомирської обласної організації політичної партії "Наш Край" єдиний виборчий список та територіальний виборчий список, в яких першим кандидатом вказано одного і того ж кандидата ОСОБА_1 повинна була відмовити у реєстрації всіх кандидатів у депутати, відповідно до ст.230 ВК України, оскільки третьою особою порушено порядок висування кандидатів, передбачений п.5, 6 ст.219 ВК України.
Тобто, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що у Ружинської селищної територіальної виборчої комісії був наявний лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки, а саме відмовити у реєстрації кандидатів у депутати Ружинської селищної ради Бердичівського району Житомирської області Житомирській обласній організації політичної партії "Наш Край", оскільки нею порушено п.5, 6 ст.2019 ВК України, що тягне за собою застосування ч.1 ст.230 ВК України, а саме відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій.
З урахуванням зазначених обставин суд першої інстанції дійшов вірного висновку зобов`язати Ружинську селищну територіальну виборчу комісію Бердичівського району Житомирської області прийняти рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати до Ружинської селищної ради Бердичівського району Житомирської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків організації партії Житомирської обласної організації політичної партії «Наш край» .
Колегія суддів вважає, що оскаржуване судове рішення ґрунтується на правильно встановлених фактичних обставинах справи, яким надана належна юридична оцінка із правильним застосуванням норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, а суд під час розгляду справи не допустив порушень процесуального закону, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи.
Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
При поданні апеляційної скарги в цій справі третьою особою не сплачено судовий збір, а тому з урахуванням вимог частини дев`ятої статті 273 КАС України питання про його стягнення суд вирішує цією постановою.
Згідно з частиною першою статті 4 Закону України Про судовий збір судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Законом України Про Державний бюджет України на 2020 рік встановлено розмір прожиткового мінімуму на одну працездатну особу в розрахунку на місяць станом на 01 січня 2020 року - 2102, 00 грн.
Відповідно до підпункту 1 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Підпунктом 2 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України Про судовий збір встановлено, що за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору становить 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, а тому сума судового збору, яка підлягала сплаті при поданні апеляційної скарги становила, 3153,00 грн.
Ураховуючи, що при поданні апеляційної скарги судовий збір третьою особою сплачено не було, а доказів щодо наявності у неї пільг щодо сплати судового збору матеріали справи не містять, колегія суддів, відповідно до приписів статті 139 КАС України, дійшла висновку про необхідність стягнення з третьої особи судового збору за подання апеляційної скарги у розмірі 3153,00 грн.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Житомирської обласної організації політичної партії "Наш край" залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року - без змін.
Стягнути з Житомирської обласної організації політичної партії "Наш Край" (код ЄДРПОУ 40006563) на користь Державної судової адміністрації України (01601, м. Київ, вул. Липська, 18/5, код ЄДРПОУ 26255795) судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 3153,00 (одна тисяча сто п`ятдесят три) гривні.
Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.
Головуючий Шидловський В.Б. Судді Курко О. П. Матохнюк Д.Б.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91969604 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Шидловський В.Б.
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні