Рішення
від 08.10.2020 по справі 120/5476/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

08 жовтня 2020 р. Справа № 120/5476/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Віятик Наталії Володимирівни,

за участю:

секретаря судового засідання: Драло В.О.,

представника позивача: Мороза С.О.,

представника відповідача: Пінчук О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 до Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області про визнання протиправною та скасування постанови

ВСТАНОВИВ:

Вінницька територіальна організація Радикальної партії ОСОБА_1 звернулась до Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області, в якому просила визнати протиправною та скасувати постанову Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області № 25 від 02.10.2020 про скасування реєстрації кандидатів у депутати до Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 .

В обґрунтування позовних вимог Вінницька територіальна організація Радикальної партії ОСОБА_1 зазначила, що 02.10.2020 Липовецькою міською територіальною виборчою комісією Вінницького району Вінницької області прийнято постанову № 25 Про скасування реєстрації кандидатів у депутати до Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка на підставі ч. 5 ч. 9 ст. 219, п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України.

Позивач вважає її протиправною і такою, що підлягає скасуванню, оскільки відповідачем застосовано положення п. 1 ч. 1 ст. 230 ВК України, якою встановлено саме підстави для відмови у реєстрації кандидатів у депутати. Крім того зазначив, що відповідачем не було повідомлено представників Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 про розгляд питання щодо скасування реєстрації кандидатів у депутати.

В зв`язку з чим позивач звернувся з цим позовом до суду.

Ухвалою суду від 06.10.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Вирішено розгляд справи здійснювати одноособово за правилами загального позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених ст. 268 - 272, 273 КАС України. Підготовче засідання призначено на 07.10.2020 о 10:00 год. Також даною ухвалою витребувано у сторін додаткові докази та встановлено строк на подачу відзиву на позов.

Суд зазначає, що відповідач не скористався свої правом на подачу відзиву на позов.

Ухвалою суду від 07.10.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 07.10.2020 о 10:55 год.

В судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги та просив позов задовольнити.

Представник відповідача, під час розгляду справи по суті заперечувала щодо задоволення позову та зазначала, що підставою для скасування реєстрації кандидатів у депутати Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 є ч. 5 ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України та п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України. Як вказує відповідач, під час проведення жеребкування для визначення номеру кожної організації партії у виборчому бюлетені, ними виявлено вищевказані порушення порядку висування кандидатів у депутати з боку позивача.

В судовому засіданні 07.10.2020 оголошено перерву, розгляд справи призначено на 08.10.2020 о 10:00 год.

Представник позивача в судовому засіданні просив адміністративний позов задовольнити.

Представник відповідача просив відмовити в задоволенні позову.

Суд, заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи та докази, встановив наступне.

Верховна Рада України постановою від 15.07.2020 №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

Центральна виборча комісія постановою від 08.08.2020 №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14.08.2020 №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25.10.2020.

24.09.2020 уповноваженою особою Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 було подано до Липовецької міської ТВК заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Липовецької міської ради єдиним списком від Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 з пакетом усіх необхідних документів, перелік яких передбачений статтею 222 Виборчого кодексу України.

Документи були прийняті відповідачем на підставі Довідки №12 про прийняття територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати.

25.09.2020 Липовецькою міською територіальною виборчою комісією Вінницького району Вінницької області прийнято постанову № 23 Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичних партій по виборчих округах та постанову № 22 Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичної партії , відповідно до яких усі 16 кандидатів включені до Єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 були зареєстровані.

Однак, 02.10.2020 під час проведення жеребкування для визначення номеру кожної організації партії у виборчому бюлетені, Липовецькою міською ТВК виявлено допущені Вінницькою територіальною організацією Радикальної партії Олега Ляшка порушення порядку висування кандидатів у депутати, зокрема по територіальному виборчому округу № 1 порушено вимоги ч. 9 ст. 219 ВК України - не забезпечено присутність у кожній п`ятірці виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі). Виборчий список по територіальному округу № 1 включає 4 чоловіка і 1 жінку.

По територіальному виборчому округу № 2, позивачем також не дотримано вимоги ч. 5 ст. 219 ВК України, яким передбачено, що територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати, однак останній включає лише 4 особи.

02.10.2020 Липовецькою міською територіальною виборчою комісією, на підставі ч. 5, 9 ст. 219, п. 1 ч. 1 ст. 230 ВК України прийнято постанову № 25 Про скасування реєстрації кандидатів у депутати до Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка .

Зі змісту вказаної постанови №25 вбачається, що відповідач скасував реєстрацію кандидатів у депутати до Липовецької міської ради Вінницького району Вінницької області на перших місцевих виборах 25.10.2020 від Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 відповідно до єдиного списку та територіальних списків по округах №1,№2 та №3. А також внесено зміни до постанов Липовецької міської ТВК від 25.09.2020 №22 № Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичних партій та № 23 про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичних партій по виборчих округах .

Позивач вважає таку постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з наступного.

Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною 1 статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Статтею 193 Виборчого Кодексу України встановлено, що депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.

Депутатом, сільським, селищним, міським головою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.

Частиною 2 ст. 216 ВК України передбачено, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.

У відповідності до ст. 218 ВК України, висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Статтею 219 ВК України передбачений порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше), зокрема:

1. Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

2. Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

3. Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

4. Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.

5. У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.

6. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.

7. Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії.

8. Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

9. Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

10. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

Виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею документів, перелік яких передбачено ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України.

Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) передбачений у ст. 227 ВК України, який серед іншого, передбачає, що:

1. Кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

6. Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

8. У разі реєстрації кандидатів у депутати представнику організації партії у територіальній виборчій комісії разом з копією рішення про реєстрацію кандидатів у депутати у триденний строк з дня його прийняття видаються посвідчення кандидатів у депутати за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Рішення про реєстрацію кандидатів у депутати в триденний строк з дня його прийняття розміщується відповідною виборчою комісією на її офіційному веб-сайті (за наявності), веб-сайтах відповідних місцевих рад (за наявності) або в інший визначений цими комісіями спосіб та/або на стенді офіційних матеріалів комісії.

Частиною 1 ст. 230 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія відмовляє у реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій на місцевих виборах у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

З наведених норм слідує, що перевірку дотримання організацією партії порядку висування кандидатів ТВК здійснює на стадії перевірки поданих документів та реєстрації кандидатів.

Як вбачається зі змісту оскаржуваної постанови відповідач, як на підставу для скасування реєстрації кандидатів у депутати послався саме на п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу, яка передбачає відмову в реєстрації усіх кандидатів включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого порядку висування кандидатів.

Водночас, згідно наявних доказів в матеріалах справи, Липовецькою міською ТВУ жодних рішень щодо відмови у реєстрації кандидатів у депутати до Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 не приймалось.

Натомість, як вже було встановлено судом під час розгляду справи, підставою для прийняття оскаржуваної постанови від 02.10.2020 №25 та скасування реєстрації кандидатів у депутати Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 стало виявлене під час проведення жеребкування для визначення кожного порядкового номеру організації партії Липовецькою міською ТВК порушення позивачем порядку висування кандидатів у депутати, а саме вимог частини 5 та 9 статті 219 Виборчого кодексу України щодо затвердження територіальних списків кандидатів у депутати по кожному територіальному виборчому округу та щодо почергового включення кандидатів різної статі до виборчого списку.

Підстави та порядок скасування реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови встановлені ст. 231 Виборчого кодексу України.

Відповідно до положень цієї статті, визначено вичерпний перелік підстав для скасування реєстрації кандидата в депутати,

Територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) у разі:

1) звернення кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування із заявою про відмову від балотування. Така заява може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або подана до відповідної виборчої комісії особисто;

2) звернення організації партії не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування щодо скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови відповідно до рішення, прийнятого у порядку, передбаченому статутом партії, яке додається до такого звернення. Зазначені документи підписуються керівником та засвідчуються печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії;

3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови;

4) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови за межі України для постійного проживання;

5) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови визнано недієздатним;

6) набрання щодо кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення або виявлення територіальною виборчою комісією факту наявності у кандидата судимості за такий злочин, не погашеної або не знятої в установленому законом порядку;

7) порушення порядку висування кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого частиною четвертою статті 216 цього Кодексу, в тому числі неподання кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови у порядку, встановленому цим Кодексом, заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від організації партії у разі виявлення включення цієї особи до виборчих списків, списків кандидатів до відповідної ради кількох організацій партій;

8) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом, сільським, селищним, міським головою.

У разі надходження звернень, зазначених у пунктах 1 і 2 цієї частини, територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, кандидата у депутати у триденний строк з дня надходження звернення, але не пізніш як за вісімнадцять днів до дня голосування.

У разі скасування реєстрації кандидата у депутати, включеного до єдиного та територіального виборчих списків організації партії, такий кандидат одночасно виключається із відповідних виборчих списків. При цьому черговість (порядкові номери у відповідних виборчих списках) інших кандидатів не змінюється.

У разі надходження звернень, зазначених у пунктах 1 і 2 цієї частини, менш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування такі звернення територіальною виборчою комісією не розглядаються, рішення щодо них не приймаються, про що суб`єкт звернення повідомляється листом за підписом голови або за його дорученням - члена відповідної виборчої комісії.

2. Рішення про скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови з підстав, передбачених у пунктах 3-8 частини першої цієї статті, приймається відповідною виборчою комісією не пізніш як на третій день після отримання нею документів, що встановлюють відповідні факти чи підтверджують настання відповідних обставин.

Територіальна виборча комісія може прийняти рішення про скасування реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніше ніж за 18 днів до дня голосування.

Так, з аналізу норм ст. 231 Виборчого кодексу України встановлено відсутність порядку та підстав скасування реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків організацій партій на місцевих виборах у разі прийняття ТВК рішення про їх реєстрацію.

Таке рішення може бути прийняте ТВК лише щодо окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного територіального виборчого списку організації партії за наявності підстав, передбачених ч. 1 ст. 231 Виборчого кодексу України.

З урахуванням вищевикладеного суд прийшов до висновку, що Липовецька міська територіальна виборча комісія, як суб`єкт владних повноважень при прийнятті оскаржуваної постанови діяла не в межах та не спосіб передбачених законом, оскільки підстави для скасування реєстрації кандидатів у депутати врегульовані положеннями статті 231 Виборчого кодексу України.

Відповідачем не надано доказів отримання документів, що встановлюють факти чи підтверджують настання обставин, які є підставою для прийняття рішення про скасування реєстрації кандидатів у депутати від Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 , з підстав передбачених ч. 1 ст. 231 ВК України.

Щодо доводів позивача про те, що оскаржувана постанова від 02.10.2020 №25 була прийнята відповідачем за відсутності представника та кандидатів у депутати Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка, реєстрацію яких було скасовано, суд зазначає наступне.

Відповідно до абзацу 3 частини 2 статті 231 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія розглядає питання про скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у присутності такого кандидата та представника організації партії у виборчій комісії. Про час розгляду такого питання зазначені особи повідомляються не пізніш як у день, що передує дню розгляду. У разі відсутності зазначених осіб, належним чином повідомлених про засідання з розгляду цього питання, питання розглядається територіальною виборчою комісією за відсутності зазначених осіб.

Вищезазначена норма Виборчого кодексу України зобов`язує територіальну виборчу комісію належним чином повідомити представника організації партії та кандидата у депутати про час розгляду комісією питання про скасування його реєстрації.

Разом з тим, відповідач під час розгляду справи не надав до суду жодних доказів повідомлення зазначених осіб про розгляд питання про скасування реєстрації.

Вказане призвело до того, що прийняття оскаржуваної постанови від 02.10.2020 №25 здійснювалося за відсутності на засіданні комісії кандидатів у депутати від Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 та представника організації партії, тобто з порушенням порядку, визначеного абзацом 3 частини 2 статті 231 Виборчого кодексу України.

Більше того, представник відповідача під час судового засідання не заперечувала порушення Липовецькою міською ТВК вимог абзацу 3 частини 2 статті 231 Виборчого кодексу України щодо повідомлення кандидатів у депутати про розгляд питання щодо скасування їх реєстрації.

Частиною 3 статті 37 Виборчого кодексу України визначено, що рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, повинна містити:

1) найменування комісії;

2) найменування постанови;

3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер;

4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії;

5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови;

6) резолютивну частину.

Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).

Однак, в порушення вказаної норми, відповідачем в постанові № 25 від 02.10.2020 не зазначено мотивувальної частини з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії, а лише вказано перелік статей якими вони керувались під час прийняття оскаржуваної постанови.

Мотиви прийнятого рішення наведені лише в протоколі №6 від 02.10.2020 засідання Липовецької міської ТВК, в якій також як на підставу у скасуванні реєстрації кандидатів у депутати посилається на п. 8 Постанови Центральної виборчої комісії № 249 від 11.09.2020 Про роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах , а саме на те, що порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначено статтею 219 Кодексу, що передбачає висування кандидатів у депутати у вигляді єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків. Кодексом визначено чіткі вимоги щодо формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, недотримання яких може свідчити про порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів та є підставою для відмови в реєстрації кандидатів (пункт 1 частини першої статті 230 Кодексу), суд зазначає наступне.

Вказані Роз`яснення не можуть бути застосовані Липовецькою міською ТВК при вирішенні питання про скасування реєстрації кандидатів у депутати, оскільки дані Роз`яснення затверджені Постановою ЦВК та метою яких є забезпечення однакового застосування визначених окремих положень Виборчого кодексу України на місцевих виборах, а саме статей 3, 6, 7, 11, 192, 199 - 201, 216 - 221, 230 Виборчого кодексу України.

Отже, дані Роз`яснення не стосуються застосування Липовецькою міською ТВУ норм ст. 231 ВК України, яка регулює питання скасування реєстрації кандидата у депутати.

Встановлені під час розгляду справи порушення порядку скасування реєстрації кандидатів у депутати, недотримання вимог щодо повідомлення кандидатів у депутати та представника організації партії про розгляд питання про скасування реєстрації, відсутність мотивувальної частини оскаржуваної постанови в сукупності також свідчать про порушення відповідачем визначеного частиною 2 статті 231 Виборчого кодексу України порядку прийняття оскаржуваної постанови від 02.10.2020 №25.

Частиною 2 статті 2 КАС України передбачено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

При цьому суд відмічає, що "на підставі" означає, що суб`єкт владних повноважень: 1) повинен бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України; 2) зобов`язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним; "у межах повноважень" означає, що суб`єкт владних повноважень повинен приймати рішення, а дії вчиняти відповідно до встановлених законом повноважень, не перевищуючи їх; "у спосіб" означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний дотримуватися встановленої законом процедури і форми прийняття рішення або вчинення дії і повинен обирати лише визначені законом засоби; "з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано", тобто використання наданих суб`єкту владних повноважень повинно відповідати меті та завданням діяльності суб`єкта, які визначені нормативним актом, на підставі якого він діє; "обґрунтовано", тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії). Рішення повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення.

Статтею 9 КАС України закріплено принцип законності, який вимагає, щоб органи державної влади та їх посадові особи діяли тільки на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 1, 2 ст. 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Разом з тим, відповідач як суб`єкт владних повноважень під час розгляду справи належних і достатніх доказів, які б спростували доводи позивача, не надав.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відтак, суд повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, дійшов висновку про протиправність постанови Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області № 25 від 02.10.2020 Про скасування реєстрації кандидатів у депутати до Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка та наявність підстав для її скасування.

У зв`язку з цим, позовні вимоги Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат суд виходить з наступного.

Частиною 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Суд відмічає, що станом на момент вирішення справи, судовий збір позивачем не сплачено, а тому питання стягнення судового збору вирішується судом відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з нормами Закону України "Про судовий збір" за звернення з даним позовом до суду позивач повинен був сплатити судовий збір в розмір 2102,00 гривень.

Таким чином, з огляду на положення ч. 9 ст. 273 та ч. 1 ст. 139 КАС України, а також беручи до уваги задоволення позовних вимог Вінницької територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка та відсутність сплати позивачем судового збору станом на момент вирішення справи, суд приходить до висновку, що стягненню з Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області на користь державного бюджету України підлягає судовий збір у розмірі 2102,00 гривень.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 271-273, 278 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області № 25 від 02.10.2020 Про скасування реєстрації кандидатів у депутати до Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка .

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області (вул. В. Липківського, 30, м. Липовець, вінницька область, код ЄДРПОУ 43767621) на користь Державного бюджету України (УК у м. Вінниці/отг м.Вінниця/22030101, код ЄДРПОУ 38054707, банк отримувач: Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) 899998, рахунок: UA028999980313181206084002856), судовий збір у розмірі 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Сьомого апеляційного адміністративного суду у дводенний строк з дня його проголошення.

Позивач: Вінницька територіальна організація Радикальної партії Олега Ляшка (вул. Горького, 82, м. Немирів, Вінницька область)

Відповідач: Липовецька міська територіальна виборча комісія Вінницького району Вінницької області (вул. В, Липківскього, 30, м. Липовець, Вінницька область, РНОКПП 43767621)

Рішення в повному обсязі складено: 08.10.2020 р. 12:00 год.

Суддя Віятик Наталія Володимирівна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.10.2020
Оприлюднено08.10.2020
Номер документу92069947
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/5476/20-а

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 13.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Постанова від 11.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 11.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 09.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 09.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 09.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Рішення від 08.10.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Віятик Наталія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні