Постанова
від 11.10.2020 по справі 120/5476/20-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/5476/20-а

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Віятик Н.В.

Суддя-доповідач - Граб Л.С.

11 жовтня 2020 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Граб Л.С.

суддів: Сторчака В. Ю. Іваненко Т.В. ,

за участю: секретаря судового засідання: Стаднік Л.В.

представника відповідача: Пінчук О.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2020 року у справі за адміністративним позовом Вінницької територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка до Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області про визнання протиправною та скасування постанови,

В С Т А Н О В И В :

6 жовтня 2020 року Вінницька територіальна організація Радикальної партії ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області, в якому просила визнати протиправною та скасувати постанову Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області № 25 від 02.10.2020 про скасування реєстрації кандидатів у депутати до Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 .

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2020 року позов задоволено:

-визнано протиправною та скасовано постанову Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області № 25 від 02.10.2020 "Про скасування реєстрації кандидатів у депутати до Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка".

Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідач посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, а також на невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до невірного вирішення справи, подав апеляційну скаргу.

В обґрунтуванні апеляційної скарги зазначено, що судом першої інстанції не взято до уваги факту порушень позивачем норм виборчого законодавства, які згідно п.8 ч.1 ст.231 Виборчого Кодексу України (далі ВК України), є підставою для скасування реєстрації кандидата в депутати.

Зокрема апелянт вважає, що судом першої не враховано приписів ст.ст.36, 37, 206 ВК України відповідно до яких діяла виборча комісія.

Також, скаржник просив звернути увагу, що вимогами ч.1 ст.278 КАС України передбачено, що установивши порушення законодавства про вибори, суд повинен визначити у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або прийняте інше рішення.

Крім того, на переконання відповідача, судом першої інстанції невірно визначено ставку судового збору в розмірі 2102 грн. та вважає, що сума судового збору повинна складати 840, 80 грн.

Позивач своїм правом на подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався.

Відповідно до ч.4 ст.304 КАС України відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

В судовому засіданні представник відповідача підтримала апеляційну скаргу та просить її задовольнити.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника відповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджується, що постановою Центральної виборчої комісії від 08.08.2020 №160 призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14.08.2020 №176 - перші вибори депутатів районних рад на 25.10.2020.

24.09.2020 уповноваженою особою Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 подано до Липовецької міської ТВК заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Липовецької міської ради єдиним списком від Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 з пакетом усіх необхідних документів, перелік яких передбачений статтею 222 Виборчого кодексу України.

Документи прийняті відповідачем, що підтверджується Довідкою №12 про прийняття територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати.

25.09.2020 Липовецькою міською територіальною виборчою комісією Вінницького району Вінницької області прийнято постанову № 23 "Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичних партій по виборчих округах" та постанову № 22 "Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичної партії", відповідно до яких усі 16 кандидатів включені до Єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка були зареєстровані.

Однак, в послідуючому Липовецькою міською ТВК виявлено допущені Вінницькою територіальною організацією Радикальної партії Олега Ляшка порушення порядку висування кандидатів у депутати, зокрема по територіальному виборчому округу № 1 порушено вимоги ч. 9 ст. 219 ВК України не забезпечено присутність у кожній п`ятірці виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі). Виборчий список по територіальному округу № 1 включає 4 чоловіки і 1 жінку.

При цьому, по територіальному виборчому округу № 2, позивачем також не дотримано вимог ч.5 ст.219 ВК України, яким передбачено, що територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати, однак останній включає лише 4 особи.

02.10.2020 відповідачем, на підставі ч. 5, 9 ст. 219, п. 1 ч. 1 ст. 230 ВК України прийнято постанову № 25 "Про скасування реєстрації кандидатів у депутати до Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка".

За змістом вказаної постанови №25 скасовано реєстрацію кандидатів у депутати до Липовецької міської ради Вінницького району Вінницької області на перших місцевих виборах 25.10.2020 від Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 відповідно до єдиного списку та територіальних виборчих округах №1,№2 та №3. А також внесено зміни до постанов Липовецької міської ТВК від 25.09.2020 №22 № "Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичних партій" та № 23 "про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичних партій по виборчих округах".

Вважаючи таку постанову протиправною позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив із того, що виявлені під час розгляду справи порушення порядку скасування реєстрації кандидатів у депутати, недотримання вимог щодо повідомлення кандидатів у депутати та представника організації партії про розгляд питання про скасування реєстрації та відсутність мотивувальної частини оскаржуваної постанови в сукупності також свідчать про порушення відповідачем норм ВК України, а відтак спірна постанова є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіряючи дотримання судом першої інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, колегія суддів виходить із наступного.

Положенням пункту 2 частини 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Згідно з частиною 3 статті 9 КАС України кожна особа, яка звернулася за судовим захистом, розпоряджається вимогами на свій розсуд, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

При цьому, статтею 69 Конституції України передбачено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення (стаття 71 Конституції України).

В свою чергу, гарантії права громадян на участь у виборах, регулювання підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, старост села, селища визначені Виборчим кодексом України № 396-IX від 19.12.2019 (далі ВК України).

Постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 №795-ІХ "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року, крім виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим, міста Севастополя та в окремих районах, містах, селищах і селах Донецької та Луганської областей, а також депутатів Донецької та Луганської обласних рад (пункти 2 і 3 цієї Постанови).

Відповідно до статті 20 ВК України виборчий процес-це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

За змістом статті 32 ВК України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

Частиною 3 цієї статті передбачено, що виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів (ч. 4 ст. 33 ВК України).

За правилами частини першої статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи, зокрема: висування та реєстрація кандидатів.

Частиною першою статті 201 ВК України врегульовано, що систему територіальної організації виборів депутатів обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) складають:

1) єдиний багатомандатний виборчий округ; 2) територіальні виборчі округи; 3) виборчі дільниці.

Ч.ч. 1, 2, ст. 202 ВК України унормовано, що систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять: 1) Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів; 2) територіальні виборчі комісії: а) виборча комісія Автономної Республіки Крим; б) обласні виборчі комісії; в) районні виборчі комісії; г) міські виборчі комісії; ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом); д) селищні, сільські виборчі комісії; 3) дільничні виборчі комісії.

Повноваження виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються: 1) Центральної виборчої комісії - на всю територію України; 2) територіальної виборчої комісії - на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів; 3) дільничної виборчої комісії - на територію відповідної виборчої дільниці стосовно кожних місцевих виборів, які проводяться на її території.

Повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів визначено ст. 206 ВК України.

За правилами ч.2 вказаної статті відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, крім іншого, реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення (п. 4).

Порядок висування та реєстрації кандидатів на місцевих виборах врегульовано Розділом XXXVII ВК України.

За, приписами ч. 2 ст.216 ВК України зазначеного розділу право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Частинами 1, 5 та 9 ст. 219 ВК України встановлено, що висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.

Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

Статтею 222 ВК України визначено умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).

Згідно ч.1 вказаної статті Виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею документів, перелік яких передбачено п.1-12 ч.1 ст. 222 ВКУкраїни.

Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) передбачений у ст. 227 ВК України, який серед іншого, передбачає, що:

Кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу(ч.1).

Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації (ч.6).

У разі реєстрації кандидатів у депутати представнику організації партії у територіальній виборчій комісії разом з копією рішення про реєстрацію кандидатів у депутати у триденний строк з дня його прийняття видаються посвідчення кандидатів у депутати за формою, встановленою Центральною виборчою комісією. Рішення про реєстрацію кандидатів у депутати в триденний строк з дня його прийняття розміщується відповідною виборчою комісією на її офіційному веб-сайті (за наявності), веб-сайтах відповідних місцевих рад (за наявності) або в інший визначений цими комісіями спосіб та/або на стенді офіційних матеріалів комісії(ч.8).

П.1 ч.1 ст. 230 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія відмовляє у реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій на місцевих виборах у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Аналіз вищезазначеної правової норми дає підстави для висновку, що порушення кандидатами у депутати порядку, який встановлений ч.5 та 9 ст.219 ВК України є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах. В той же час, перевірку дотримання організацією партії порядку висування кандидатів ТВК здійснює на стадії перевірки поданих документів та реєстрації кандидатів.

Так, з матеріалів справи з`ясовано, що 24.09.2020 уповноваженою особою Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 подано до Липовецької міської ТВК заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Липовецької міської ради єдиним списком від Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 до виборчих кругів №1, №2 та №3.

При цьому, як вбачається з додатків до рішення конференції Вінницької територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка від 17.09.2020 №3 до територіального виборчого списку кандидатів до територіального виборчого списку № 1, кандидатами у депутати зазначено ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 та ОСОБА_6 (4 чоловіки і одну жінку), а до територіального виборчого списку № ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та ОСОБА_10 (4 чоловіка).

Отже під час формування територіальних виборчих списків Вінницькою територіальною організацію Радикальної партії Олега Ляшка до списку №1- всупереч ч.9 ст.219 ВК включено менше двох кандидатів жіночої статі, а до списку№2 менше п`яти кандидатів у депутати, що є порушенням ч.5 ст.219 ВК України.

Однак, не зважаючи на вказані порушення Липовецькою міською територіальною виборчою комісією Вінницького району Вінницької області 25.09.2020 винесено постанову № 23 "Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичних партій по виборчих округах" та постанову № 22 "Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичної партії", відповідно до яких усі 16 кандидатів включені до Єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка були зареєстровані.

02.10.2020, не зважаючи на те, що реєстрацію кандидатів в депутати вже проведено, відповідачем, на підставі ст. 230 ВК України, якою передбачено відмову в реєстрації кандидатів у депутати, прийнято постанову № 25 "Про скасування реєстрації кандидатів у депутати до Липовецької міської ради від Вінницької територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка", якою скасовано реєстрацію кандидатів у депутати до Липовецької міської ради Вінницького району Вінницької області на перших місцевих виборах 25.10.2020 від Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 відповідно до єдиного списку та територіальних списків по округах №1,№2 та №3, а також внесено зміни до постанов Липовецької міської ТВК від 25.09.2020 №22 № "Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичних партій" та № 23 "Про прийняття рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати від політичних партій по виборчих округах".

В той же час, підстави та порядок скасування реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови встановлені іншою правовою нормою, а саме- ст. 231 ВК України.

Колегія суддів вважає, що зазначення у постанові ст. 230 ВК України не може вважатися технічною помилкою, з огляду на таке:

Так, положеннями частини першої даної статті, визначено вичерпний перелік підстав для скасування реєстрації кандидата в депутати:

Територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) у разі:

1) звернення кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування із заявою про відмову від балотування. Така заява може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або подана до відповідної виборчої комісії особисто;

2) звернення організації партії не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування щодо скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови відповідно до рішення, прийнятого у порядку, передбаченому статутом партії, яке додається до такого звернення. Зазначені документи підписуються керівником та засвідчуються печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії;

3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови;

4) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови за межі України для постійного проживання;

5) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови визнано недієздатним;

6) набрання щодо кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення або виявлення територіальною виборчою комісією факту наявності у кандидата судимості за такий злочин, не погашеної або не знятої в установленому законом порядку;

7) порушення порядку висування кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого частиною четвертою статті 216 цього Кодексу, в тому числі неподання кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови у порядку, встановленому цим Кодексом, заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від організації партії у разі виявлення включення цієї особи до виборчих списків, списків кандидатів до відповідної ради кількох організацій партій;

8) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом, сільським, селищним, міським головою.

У разі надходження звернень, зазначених у пунктах 1 і 2 цієї частини, територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, кандидата у депутати у триденний строк з дня надходження звернення, але не пізніш як за вісімнадцять днів до дня голосування.

У разі скасування реєстрації кандидата у депутати, включеного до єдиного та територіального виборчих списків організації партії, такий кандидат одночасно виключається із відповідних виборчих списків. При цьому черговість (порядкові номери у відповідних виборчих списках) інших кандидатів не змінюється.

У разі надходження звернень, зазначених у пунктах 1 і 2 цієї частини, менш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування такі звернення територіальною виборчою комісією не розглядаються, рішення щодо них не приймаються, про що суб`єкт звернення повідомляється листом за підписом голови або за його дорученням - члена відповідної виборчої комісії.

Рішення про скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови з підстав, передбачених у пунктах 3-8 частини першої цієї статті, приймається відповідною виборчою комісією не пізніш як на третій день після отримання нею документів, що встановлюють відповідні факти чи підтверджують настання відповідних обставин.

Територіальна виборча комісія може прийняти рішення про скасування реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніше ніж за 18 днів до дня голосування.

Поряд з цим, відповідачем ні суду першої, ні апеляційної інстанції не надано доказів на підтвердження фактів, що вказують на наявність обставин, які є підставою для прийняття рішення про скасування реєстрації кандидатів у депутати від Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 , передбачених ч. 1 ст. 231 ВК України.

Крім того, відповідно до абз. 3 ч. 2 ст. 231 ВК України територіальна виборча комісія розглядає питання про скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у присутності такого кандидата та представника організації партії у виборчій комісії. Про час розгляду такого питання зазначені особи повідомляються не пізніш як у день, що передує дню розгляду. У разі відсутності зазначених осіб, належним чином повідомлених про засідання з розгляду цього питання, питання розглядається територіальною виборчою комісією за відсутності зазначених осіб.

Отже, вищезазначена норма ВК України зобов`язує територіальну виборчу комісію належним чином повідомити представника організації партії та кандидата у депутати про час розгляду комісією питання про скасування його реєстрації.

Між тим, матеріали справи не містять доказів належного повідомлення кандидатів у депутати та Вінницької територіальної організації Радикальної партії ОСОБА_1 про розгляд питання про скасування реєстрації. Не надано таких представником відповідача і під час апеляційного розгляду справи.

Крім того, п.4 ч.3 ст.37 ВК України встановлено, що рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка зокрема повинна містити мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії.

Однак, в порушення даної статті, відповідачем в оскаржуваній постанові № 25 від 02.10.2020 не зазначено мотивувальної частини з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії, а лише вказано перелік статей якими остання керувалась під час прийняття цієї постанови.

Мотиви прийнятого рішення наведені лише в протоколі №6 від 02.10.2020 засідання Липовецької міської ТВК, в якій також як на підставу у скасуванні реєстрації кандидатів у депутати остання посилається на п.8 Постанови Центральної виборчої комісії № 249 від 11.09.2020 "Про роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах", в якому зазначено, що порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначено статтею 219 Кодексу, що передбачає висування кандидатів у депутати у вигляді єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків. Кодексом визначено чіткі вимоги щодо формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, недотримання яких може свідчити про порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів та є підставою для відмови в реєстрації кандидатів (пункт 1 частини першої статті 230 Кодексу).

Таким чином, колегія суддів погоджується з позицією суду першої інстанції, що вказані Роз`яснення безпідставно застосовані Липовецькою міською ТВК, оскільки останні стосуються відмови в реєстрації кандидатів на стадії вирішення питання щодо їх реєстрації, тоді як в даному випадку спір виник з підстав скасування реєстрації кандидатів у депутати, уже після прийняття рішення про реєстрацію.

При цьому, колегія суддів вважає необгрунтованими посилання відповідача на те, що судом першої інстанції не виконано вимоги ч.1 ст.278 КАС України якою передбачено обов`язок суду визначити у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення, оскільки саме скасування оскаржуваної постанови буде належним способом відновлення порушеного права позивача.

Щодо доводів відповідача про невірне визначення судом першої інстанції судового збору в розмірі 2102 грн., колегія суддів вказує на таке.

Відповідно до підпункту 1 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Як встановлено з матеріалів справи, позивач є юридичною особою та звернувся до суду з цим позовом в 2020 році. Прожитковий мінімум для працездатних осіб на 01 січня 2020 року визначений у розмірі 2102 грн.

Таким чином, розмір ставки судового збору за подання позовної заяви становить 2102 грн., як і визначено судом першої інстанції.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

У відповідності з ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

З огляду на зазначене, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції, що оскаржувана постанова є такою, що прийнята уповноваженим органом необґрунтовано, без дотриманням критеріїв, визначених ч. 2 ст. 2 КАС України, а тому наявні законні підстави для задоволення позовних вимог.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції при вирішенні даного публічно-правового спору правильно встановив фактичні обставини справи та надав їм належну правову оцінку, а доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають правових підстав для скасування оскаржуваного судового рішення.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких підстав апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Частиною 9 статті 273 КАС України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Колегія суддів вважає, що вказана правова норма підлягає застосуванню по аналогії під час вирішення питання про відкриття апеляційного провадження у даній справі.

Підпунктом 2 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору становить 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, а тому сума судового збору, яка підлягала сплаті при поданні апеляційної скарги становила б 3153,00 грн.

Ураховуючи, що при поданні апеляційної скарги судовий збір відповідачем сплачено не було, а доказів наявності пільг щодо сплати судового збору матеріали справи не містять, колегія суддів, відповідно до приписів статті 139 КАС України, дійшла висновку про необхідність стягнення з апелянта судовий збір за подання апеляційної скарги у вищезазначеному розмірі.

Керуючись ст.ст.2, 77, 139, 242, 243, 250, 272, 273, 278, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 08 жовтня 2020 року - без змін.

Стягнути з Липовецької міської територіальної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області (код ЄДРПОУ 43767621) на користь Державної судової адміністрації України (01601, м. Київ, вул. Липська, 18/5, код ЄДРПОУ 26255795) судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 3153,00 (одна тисяча сто п`ятдесят три) гривні.

Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.

Головуючий Граб Л.С. Судді Сторчак В. Ю. Іваненко Т.В.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.10.2020
Оприлюднено13.10.2020
Номер документу92136339
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/5476/20-а

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 13.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Постанова від 11.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 11.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 09.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 09.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 09.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Рішення від 08.10.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Віятик Наталія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні