Рішення
від 02.10.2020 по справі 120/2165/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

02 жовтня 2020 р. Справа № 120/2165/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Поліщук І.М.,

за участю:

секретаря судового засідання: Дмитрука М.В.

представника позивача: Назарова Р.Ю.

представника відповідача: Хмарського Р.В.

представника третьої особи: Чоботок О.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом: Гранівської сільської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Михайлівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області

до: Вінницької обласної державної адміністрації, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Краснопільської сільської ради Гайсинського району Вінницької області, Кабінету Міністрів України

про: визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулась Гранівська сільська рада (далі - позивач) з адміністративним позовом до Вінницької обласної державної адміністрації (далі - відповідач) про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити дії.

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги, позивач зазначив, що з метою реалізації прав на добровільне об`єднання територіальних громад Гранівська сільська рада в порядку, визначеному розділом II Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", ініціювала процедуру добровільного об`єднання з суміжною територіальної громадою села Михайлівка. За результатами реалізації етапів процедури добровільного об`єднання територіальних громад, Гранівською сільською радою та Михайлівською сільською радою направлено відповідачу схвалені сільськими радами проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад в Гранівську сільську об`єднану територіальну громаду.

12.08.2019 відповідачем видано розпорядження №605 "Про затвердження висновків щодо відповідності Конституції та законам України проектів рішень окремих сільських рад Гайсинського району щодо добровільного об`єднання територіальних громад", яким затверджено висновки щодо відповідності Конституції та законам України проектів рішень Гранівської сільської ради та Михайлівської сільської ради "Про добровільне об`єднання територіальних громад".

На підставі вказаних висновків, 15.08.2019 Гранівською та Михайлівською сільськими радами прийнято рішення "Про добровільне об`єднання територіальних громад". Таким чином, у зв`язку із набранням чинності рішень сільських рад та їх відповідності висновкам, утворилась Гранівська сільська об`єднана територіальна громада, до складу якої увійшли територіальні громади сіл Гранів та Михайлівка Гайсинського району Вінницької області.

З огляду на викладене, Вінницькою обласною радою 7 скликання на 39 сесії прийнято рішення №879 від 26.09.2019 "Про внесення змін до рішення 37 сесії обласної Ради 7 скликання від 05 березня 2019 року № 785 "Про схвалення у новій редакції проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області". Вказаним рішенням внесено зміни до проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області, зокрема, до вказаного проекту перспективного плану включено Гранівську ОТГ, як спроможну територіальну громаду із адміністративним центром у с. Гранів, до складу якої увійшли територіальні громади сіл Гранів та Михайлівка.

Разом із тим, як зазначає позивач у позовній заяві, листом від 20.02.2020 за вих. № 04-Б-1400-7 відповідач повідомив про те, що ним розроблено новий проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області, який відповідає новій Методиці із внесеними до неї змінами. Вказаний Проект перспективного плану включає 63 об`єднані територіальні громади із 100% покриттям території області. Проект перспективного плану передбачає утворення в Гайсинському районі Гайсинської, Краснопільської та Кунківської об`єднаних територіальних громад. В свою чергу, Гранівську ОТГ віднесено до Краснопільської об`єднаної територіальної громади, оскільки Гранівська ОТГ є неспроможною.

Розроблений Проект перспективного плану був направлений відповідачем на затвердження Кабінету Міністрів України супровідним листом від 14.02.2020 за вих. № 01.01-06/1123 та затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.05.2020 № 512-р.

В той же час, на думку позивача, відповідачем протиправно не включено Гранівську ОТГ, як проектну спроможну територіальну громаду до Проекту перспективного плану та протиправно віднесено її до Краснопільської об`єднаної територіальної громади, що, власне, і слугувало підставою для звернення до суду з даним адміністративним позовом, в якому позивач, з урахуванням заяви про зміну предмету позову, просить суд:

- визнати протиправним рішення Вінницької обласної державної адміністрації про не включення Гранівської сільської об`єднаної територіальної громади, як проектної спроможної територіальної громади, до проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області, який був надісланий Вінницькою обласною державною адміністрацією на затвердження Кабінету Міністрів України листом від 14.02.2020 за вих. № 01.01 -06/1123;

- визнати протиправним рішення Вінницької обласної державної адміністрації про віднесення Гранівської сільської об`єднаної територіальної громади до Краснопільської об`єднаної територіальної громади в проекті перспективного плану формування територій громад Вінницької області, який був надісланий Вінницькою обласною державною адміністрацією на затвердження Кабінету Міністрів України листом від 14.02.2020 за вих. №01.01- 06/1123;

- зобов`язати Вінницьку обласну державну адміністрації розробити проект акту Кабінету Міністрів України про внесення змін до розпорядження №512-р від 06.05.2020 "Про затвердження перспективного плану формування територій громад Вінницької області", яким передбачити включення до вказаного плану Гранівську сільську об`єднану територіальну громаду, до складу якої входять територіальні громади сіл Гранів та Михайлівка Гайсинського району Вінницької області, та надіслати його до Кабінету Міністрів України.

Ухвалою від 09.06.2020 відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду в порядку загального позовного провадження. Підготовче судове засідання призначено на 01.07.2020.

Ухвалою від 01.07.2020 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Краснопільську сільську раду Гайсинського району Вінницької області.

Іншою ухвалою від 01.07.2020 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Кабінет Міністрів України.

З метою повідомлення третіх осіб про розгляд даної справи, в судовому засіданні 01.07.2020 оголошено перерву до 21.07.2020.

Ухвалою від 21.07.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 31.07.2020 на підставі п. 1 ч. 2 ст. 205 КАС України.

Судове засідання 31.07.2020 відкладено до 01.09.2020 у зв`язку з неповідомленням Краснопільської сільської ради про дату, час та місце розгляду даної справи.

Ухвалою від 01.09.2020 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Михайлівську сільську раду Гайсинського району Вінницької області.

Крім того, з метою повідомлення залученої третьої особи про розгляд даної адміністративної справи, в судовому засіданні 01.09.2020 оголошено перерву до 22.09.2020.

Судове засідання 22.09.2020 відкладено до 02.10.2020 за клопотанням представника Михайлівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області.

В судовому засіданні 02.10.2020 представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги та просив їх задовольнити, посилаючись на обставини, що викладені у позовній заяві та відповіді на відзив. Зокрема зазначив, що приписами п. 4 Методики передбачено, що облдержадміністрація з урахуванням утворених відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" об`єднаних територіальних громад розробляє відповідно до цієї Методики із залученням представників органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості відповідних адміністративно-територіальних одиниць проект перспективного плану. Разом із тим, в порушення наведених положень, при розробці проекту перспективного плану, який був направлений на затвердження Кабінету Міністрів України супровідним листом від 14.02.2020, відповідачем не враховано, що Гранівська ОТГ уже є утвореною територіальною громадою, яка була визнана спроможною територіальною громадою в попередньому перспективному плані, що був розроблений в 2019 році. Також вказав, що всупереч Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" та Методиці, під час розроблення Проекту перспективного плану, відповідач протиправно визначив Гранівську ОТГ як неспроможну територіальну громаду та протиправно відніс її до Краснопільської об`єднаної територіальної громади, що суперечить усім принципам добровільного об`єднання громад.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечував щодо задоволення даного адміністративного позову. Зокрема зазначив, що в даному випадку права Гранівської сільської ради не є порушеними, адже позивач не зобов`язаний на виконання перспективного плану формування територій громад Вінницької області вчиняти будь які дії чи приймати відповідні рішення. Також вказав, що з метою врахування інтересів утвореної Гранівської об`єднаної територіальної громади та інших територіальних громад під час розроблення проекту перспективного плану та відповідно до вимог п. 13 Методики облдержадміністрацією за участю регіонального відділення Асоціації міст України, експертів з питань децентралізації, головами об`єднаних територіальних громад, головами місцевих рад, представниками територіальних громад Гайсинського району проведено консультаційну зустріч на якій розглядалось питання добровільного об`єднання територіальних громад району, в тому числі і формування Гранівської об`єднаної територіальної громади, як самостійної громади, так і приєднання зазначеної громади до існуючої Краснопільської об`єднаної територіальної громади Гайсинського району, створеної 29.10.2017. Крім того, зазначив, що в процесі формування перспективного плану неодноразово велись дискусії стосовно визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади. За результатами обговорень вирішено Гранівську та Михайлівську територіальні громади Гайсинського району включити до Краснопільської об`єднаної територіальної громади Гайсинського району та відповідні зміни внесено до перспективного плану. Окрім того, відповідно до пункту 6 Методики, населений пункт може бути визначений потенційним адміністративним центром спроможної територіальної громади у разі розташування в зоні доступності потенційного адміністративного центру спроможної територіальної громади, визначеного відповідно до підпунктів 1 і 2 цього пункту, населеного пункту (села, селища, міста), який має відповідні кадрові ресурси, фінансове забезпечення та розвинуту інфраструктуру (зокрема, на території якого є заклад загальної середньої освіти I-III ступеня, медична амбулаторія, проживає не менш як 250 дітей шкільного і 100 дітей дошкільного віку). Разом із тим, на даний час в Гранівській територіальній громаді проживає 96 дітей дошкільного віку та 221 дитина шкільного віку, що не відповідає вимогам Методики.

Представник відповідача також зазначив, що для сільських територіальних громад основним джерелом власних надходжень до бюджету є ПДФО з орендної плати за оренду земельних ділянок. Відповідно до Методики, мінімальна площа перспективної об`єднаної територіальної громади має бути не меншою за 200 кв. км. для того, щоб забезпечити наповнення бюджету та виконувати вимогу Методики, що передбачає сталість фінансового забезпечення відповідних адміністративно-територіальних одиниць. Згідно запропонованої конфігурації Гранівської об`єднаної територіальної громади - площа складатиме лише 136,8 кв. км.

З огляду на наведені вище обставини, представник відповідача вважає, що підстави для задоволення даного позову відсутні.

Представник Кабінету Міністрів України в судовому засіданні також заперечувала щодо задоволення даного адміністративного позову, посилаючись на обставини, що викладені у письмових поясненнях.

Представник Краснопільської сільської ради Гайсинського району Вінницької області в судове засідання 02.10.2020 не прибув, натомість подав клопотання про відкладення розгляду даної справи. Відповідне клопотання мотивоване неможливістю прибуття в судове засідання представника третьої особи Міщенка О.О., у зв`язку з його перебуванням у відпустці. На підтвердження даних обставин представником третьої особи надано розпорядження №47-вп від 27.08.2020.

Відповідно до ч. 1 ст. 55 КАС України, сторона, третя особа в адміністративній справі, а також особа, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи, може брати участь у судовому процесі особисто (самопредставництво) та (або) через представника.

Юридична особа незалежно від порядку її створення, суб`єкт владних повноважень, який не є юридичною особою, беруть участь у справі через свого керівника, члена виконавчого органу, іншу особу, уповноважену діяти від її (його) імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи, суб`єкта владних повноважень), або через представника (ч. 3 ст. 55 КАС України).

Відповідно до ст. 131-2 Конституції України, виключно адвокат здійснює представництво іншої особи в суді, а також захист від кримінального обвинувачення.

Згідно із п. 11 Розділу XV Конституції України, представництво органів державної влади та органів місцевого самоврядування в судах виключно прокурорами або адвокатами здійснюється з 1 січня 2020 року.

Із наведеного вище слідує, що починаючи з 01.01.2020 представництво органів місцевого самоврядування в судах може здійснювати виключно адвокат чи/або інша особа, уповноважена діяти від її (його) імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту), в порядку самопредставництва юридичної особи, суб`єкта владних повноважень.

В даному ж випадку, із поданого клопотання та долучених до нього доказів не можливо встановити наявність у Міщенка О.О. повноважень на представництво інтересів Краснопільської сільської ради Гайсинського району Вінницької області.

Крім того, до клопотання не долучено жодних доказів, які б свідчили про неможливість здійснення представництва інтересів Краснопільської сільської ради головою сільської ради чи/або іншою особою, уповноваженою діяти від імені сільської ради відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи, суб`єкта владних повноважень).

З огляду на викладене, суд приходить до висновку про необґрунтованість поданого клопотання та відсутність підстав для його задоволення.

Представник Михайлівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області в судове засідання 02.10.2020 також не прибув.

Разом із тим, 01.10.2020 на адресу суду надійшло клопотання за підписом голови Михайлівської сільської ради Гайсинського району Вінницької області про надіслання на адресу сільської ради копії відзиву на позовну заяву разом із доданими до нього матеріалами.

Крім того, 02.10.2020 представником Михайлівської сільської ради подано клопотання про відкладення судового розгляду даної справи у зв`язку з перебуванням голови сільської ради у відпустці. До поданого клопотання представником третьої особи долучено копію розпорядження від 24.09.2020.

В той же час, до поданого клопотання представником третьої особи не долучено жодних доказів на підтвердження неможливості представляти інтереси Михайлівської сільської ради іншою особою, уповноваженою діяти від імені сільської ради відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи, суб`єкта владних повноважень), в тому числі тимчасово виконуючим обов`язки голови Михайлівської сільської ради в період перебування Топочканової В.В. у відпустці.

Крім того, суд звертає увагу на те, що відповідно до положень ч. 2 ст. 42 КАС України, учасники справи зобов`язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами і неухильно виконувати процесуальні обов`язки.

Згідно із п. 1 ч. 3 ст. 44 КАС України, учасники справи мають право ознайомлюватися з матеріалами справи, робити з них витяги, копії, одержувати копії судових рішень.

В даному ж випадку, слід враховувати, що попереднє судове засідання 22.09.2020 було відкладено саме за клопотанням Михайлівської сільської ради та у зв`язку з не отриманням третьою особою позовної заяви з доданими до неї матеріалами.

Разом із тим, отримавши відповідні матеріали 21.09.2020, в наступне судове засідання 02.10.2020 представник третьої особи не прибув, натомість знову подав клопотання про його відкладення.

При цьому, суд зазначає, що учасники справи зобов`язані сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи (п. 2 ч. 5 ст. 44 КАС України).

Таким чином, враховуючи вище викладені обставини, суд приходить до висновку, що повторна неявка в судове засідання допущена третьою особою з причин, які не можуть бути визнані поважними, а тому підстави для його відкладення, на переконання суду, відсутні.

З урахуванням викладеного, керуючись положеннями статті 205 КАС України, на думку суду, наявні підстави для розгляду справи за даної явки учасників справи.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив, що з метою реалізації прав на добровільне об`єднання територіальних громад Гранівська сільська рада в порядку, визначеному розділом II Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", ініціювала процедуру добровільного об`єднання з суміжною територіальної громадою села Михайлівна.

За результатами реалізації етапів процедури добровільного об`єднання територіальних громад, Гранівською сільською радою та Михайлівською сільською радою направлено відповідачу схвалені сільськими радами проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад в Гранівську сільську об`єднану територіальну громаду.

12.08.2019 відповідачем видано розпорядження №605 "Про затвердження висновків щодо відповідності Конституції та законам України проектів рішень окремих сільських рад Гайсинського району щодо добровільного об`єднання територіальних громад", яким затверджено висновки щодо відповідності Конституції та законам України проектів рішень Гранівської та Михайлівської сільської ради "Про добровільне об`єднання територіальних громад".

На підставі вказаних висновків, 15.08.2019 Гранівською сільскою радою прийнято рішення №1 від 15.08.2019 "Про добровільне об`єднання територіальних громад".

Відповідне рішення також було прийняте і Михайлівською сільською радою 06.09.2019.

Згідно вказаних рішень сільських рад:

1. Гранівська територіальна громада села Гранів Гранівської сільської ради, об`єдналась з Михайлівською територіальною громадою села Михайлівка Михайлівської сільської ради в Гранівську сільську об`єднану територіальну громаду;

2. Визначено центр об`єднаної територіальної громади - село Гранів, найменування - Гранівська сільська об`єднана територіальна громада;

3. Визначено центром надання адміністративних послуг з урахуванням додаткових функцій управління фінансами та комунальною власністю, містобудівною діяльністю, освітою, охороною здоров`я, культурою, спортом, туризму, соціальним захистом тощо - село Михайлівка.

Крім того, встановлено, що Вінницькою обласною радою прийнято рішення №879 від 26.09.2019 "Про внесення змін до рішення 37 сесії обласної Ради 7 скликання від 05 березня 2019 року № 785 "Про схвалення у новій редакції проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області". Вказаним рішенням, внесено зміни до проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області, зокрема, до проекту перспективного плану включено Гранівську ОТГ, як спроможну територіальну громаду із адміністративним центром в с. Гранів, до складу якої увійшли територіальні громади сіл Гранів та Михайлівка.

24.01.2020 постановою Кабінету Міністрів України №34 внесено зміни до Методики формування спроможних територіальних громад, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 8 квітня 2015 №214

Окрім того, 05.12.2019 Верховною Радою України прийнято Закон України №348-ІХ "Про внесення змін до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" щодо спрощення процедури затвердження перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей".

При цьому, як зазначає позивач у позовній заяві, листом від 20.02.2020 за вих. № 04-Б-1400-7 відповідач повідомив про те, що ним розроблено новий проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області, який відповідає новій Методиці із внесеними до неї змінами.

Як слідує із нового проекту перспективного плану, останній включає 63 об`єднані територіальні громади із 100% покриттям території області та, окрім інших, передбачає утворення в Гайсинському районі: Гайсинської, Краснопільської та Кунківської об`єднаних територіальних громад. В той же час, Гранівську ОТГ віднесено до Краснопільської об`єднаної територіальної громади.

Розроблений Проект перспективного плану направлений відповідачем на затвердження Кабінету Міністрів України супровідним листом від 14.02.2020 за вих. № 01.01-06/1123 та затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.05.2020 №512-р.

Разом із тим, не погоджуючись із рішенням відповідача щодо не включення Гранівської ОТГ, як проектної спроможної територіальної громади, до нового проекту перспективного плану та віднесення її до Краснопільської об`єднаної територіальної громади, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.

Так, відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об`єднаних територіальних громад врегульовані Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" від 05 лютого 2015 року №157-VIII (далі - Закон №157-VIII).

Відповідно до положень статті 2 Закону №157-VIII, добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності.

Частиною 1 статті 4 Закону №157-VIII встановлено, що добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких умов:

1) у складі об`єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування;

2) територія об`єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об`єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об`єдналися;

3) об`єднана територіальна громада має бути розташована в межах території Автономної Республіки Крим, однієї області;

4) при прийнятті рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад беруться до уваги історичні, природні, етнічні, культурні та інші чинники, що впливають на соціально-економічний розвиток об`єднаної територіальної громади;

5) якість та доступність публічних послуг, що надаються в об`єднаній територіальній громаді, не можуть бути нижчими, ніж до об`єднання.

В подальшому, Законом України від 05.12.2019 року №348-ІХ "Про внесення змін до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" щодо спрощення процедури затвердження перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей", частину 1 статті 4 доповнено пунктом 6, за змістом якого, об`єднання територіальних громад здійснюється відповідно до перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, області.

Адміністративним центром об`єднаної територіальної громади визначається населений пункт (село, селище, місто), який має розвинуту інфраструктуру і, як правило, розташований найближче до географічного центру території об`єднаної територіальної громади (частина 2 статті 4 Закону №157-VIII).

Відповідно до вимог статті 5 Закону №157-VIII ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: сільський, селищний, міський голова; не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).

Пропозиція щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити: перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади та її найменування.

Сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи.

Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.

В даному ж випадку, як уже було встановлено судом вище, з метою реалізації прав на добровільне об`єднання територіальних громад Гранівська сільська рада в порядку, визначеному розділом II Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", ініціювала процедуру добровільного об`єднання з суміжною територіальної громадою села Михайлівна.

За результатами реалізації етапів процедури добровільного об`єднання територіальних громад, Гранівською сільською радою та Михайлівською сільською радою направлено відповідачу схвалені сільськими радами проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад в Гранівську сільську об`єднану територіальну громаду.

12.08.2019 відповідачем видано розпорядження №605 "Про затвердження висновків щодо відповідності Конституції та законам України проектів рішень окремих сільських рад Гайсинського району щодо добровільного об`єднання територіальних громад", яким затверджено висновки щодо відповідності Конституції та законам України проектів рішень Гранівської сільської ради та Михайлівської сільської ради "Про добровільне об`єднання територіальних громад".

На підставі вказаних висновків, 15.08.2019 Гранівською сільскою радою та 06.09.2019 Михайлівською сільською радою прийнято рішення "Про добровільне об`єднання територіальних громад".

Як наслідок, Вінницькою обласною радою 7 скликання на 39 сесії прийнято рішення №879 від 26.09.2019 "Про внесення змін до рішення 37 сесії обласної Ради 7 скликання від 05 березня 2019 року № 785 "Про схвалення у новій редакції проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області".

Вказаним рішенням, внесено зміни до проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області, зокрема, до вказаного проекту перспективного плану включено Гранівську ОТГ, як спроможну територіальну громаду із адміністративним центром в с. Гранів, до складу якої увійшли територіальні громади сіл Гранів та Михайлівка.

Разом із тим, листом від 20.02.2020 за вих. №04-Б-1400-7 відповідач повідомив позивача про те, що Вінницькою ОДА розроблено новий проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області, який відповідає новій Методиці із внесеними до неї змінами.

Відповідно до нового проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області, Гранівську ОТГ віднесено до Краснопільської об`єднаної територіальної громади.

При цьому, обґрунтовуючи правомірність таких дій, представник відповідача зазначив, що новий проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області був розроблений саме у зв`язку із внесенням змін до Методики формування спроможних територіальних громад. При цьому, зазначив, що за наслідками проведеної оцінки рівня спроможності Гранівської ОТГ та Краснопільської ОТГ було надано перевагу рішенню про включення Гранівської ОТГ до Краснопільської ОТГ задля досягнення високого рівня спроможності територіальної громади.

Надаючи оцінку даним твердженням представника відповідача, суд зазначає наступне.

Так, відповідно до положень ст. 11 Закону №157-VIII, перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області розробляється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідною обласною державною адміністрацією згідно з методикою формування спроможних територіальних громад і охоплює всю територію Автономної Республіки Крим, області.

Методика формування спроможних територіальних громад розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері територіальної організації влади, адміністративно-територіального устрою, розвитку місцевого самоврядування, та затверджується Кабінетом Міністрів України.

Перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної державної адміністрації.

Так, постановою Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 року №214 затверджено Методику формування спроможних територіальних громад (далі - Методика).

Відповідно до п. 4 Методики, формування спроможних територіальних громад здійснюється шляхом:

- розроблення Радою міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрацією проекту перспективного плану;

- схвалення проекту перспективного плану Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною радою;

- затвердження Кабінетом Міністрів України перспективних планів;

- добровільного об`єднання територіальних громад;

- добровільного приєднання до об`єднаної територіальної громади, визнаної спроможною відповідно до частини четвертої статті 9 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", суміжної сільської, селищної територіальної громади, яка відповідно до перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області належить до цієї об`єднаної територіальної громади;

- формування органів місцевого самоврядування спроможних територіальних громад.

Із наведеного слідує, що положення Методики формування спроможних територіальних громад в першу чергу ґрунтуються на принципах добровільного об`єднання територіальних громад чи/або приєднання до об`єднаної територіальної громади, визнаної спроможною.

При цьому, п. 6 Методики визначено, що формування спроможних територіальних громад здійснюється у такій послідовності:

1) визначення потенційними адміністративними центрами міст обласного значення та населених пунктів, що мають статус районних центрів, та зон їх доступності.

Зони доступності таких потенційних адміністративних центрів визначаються на відстані не більш як 20 кілометрів дорогами з твердим покриттям. Відстань може бути збільшена до 25 кілометрів у разі, коли чисельність населення спроможної територіальної громади в зоні віддаленості від потенційного адміністративного центру більш як 20 кілометрів становить не більш як 10 відсотків загальної чисельності населення такої громади. Така відстань може бути зменшена у разі відсутності доріг з твердим покриттям чи особливостей рельєфу, що унеможливлює сполучення (ріки без мостів, гори).

Зони доступності потенційних адміністративних центрів спроможних територіальних громад визначаються з урахуванням доступності послуг у відповідних сферах, зокрема часу прибуття для надання швидкої медичної допомоги у невідкладних випадках та пожежної допомоги, що не має перевищувати 30 хвилин;

2) визначення потенційними адміністративними центрами населених пунктів (сіл, селищ, міст), які раніше мали статус районних центрів та розташовані на відстані більш як 20 кілометрів дорогами з твердим покриттям від міст обласного значення та населених пунктів, які мають статус районних центрів, та зон їх доступності.

Зони доступності таких потенційних адміністративних центрів визначаються відповідно до підпункту 1 цього пункту.

У разі розташування в зоні доступності потенційного адміністративного центру спроможної територіальної громади, визначеного відповідно до підпунктів 1 і 2 цього пункту, населеного пункту (села, селища, міста), який має відповідні кадрові ресурси, фінансове забезпечення та розвинуту інфраструктуру (зокрема, на території якого є загальноосвітній навчальний заклад I-III ступеня, проживає не менш як 250 дітей шкільного і 100 дітей дошкільного віку), такий населений пункт може бути визначений потенційним адміністративним центром спроможної територіальної громади;

3) визначення потенційними адміністративними центрами інших населених пунктів (сіл, селищ, міст), територія яких не охоплюється зонами доступності потенційних адміністративних центрів, визначених відповідно до підпунктів 1 і 2 цього пункту, які розташовані на відстані не менш як 20 кілометрів дорогами з твердим покриттям від таких потенційних адміністративних центрів та частково забезпечені інфраструктурою.

У разі наявності на території, яка не охоплюється зонами доступності потенційних адміністративних центрів, визначених відповідно до підпунктів 1 і 2 цього пункту, більш як одного населеного пункту, який може бути визначений потенційним адміністративним центром, перевага надається тому, що має найбільш розвинуту інфраструктуру.

Разом із тим, 24.01.2020 постановою Кабінету Міністрів України №34 внесено зміни до Методики формування спроможних територіальних громад, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 8 квітня 2015 №214.

Відповідно до п. 5 Методики (в редакції від 31.01.2020), формування спроможних територіальних громад здійснюється у такій послідовності:

1) визначення потенційних адміністративних центрів спроможних територіальних громад та зон їх доступності;

2) визначення переліку територіальних громад, що входять до складу спроможних територіальних громад;

3) проведення оцінки рівня спроможності.

При цьому, положення п. 6 Методики (в редакції від 31.01.2020), в частині умов визначення потенційних адміністративних центрів спроможних територіальних громад, залишились не змінними та є ідентичні тим, що діяли на момент прийняття відповідачем рішення №879 від 26.09.2019 "Про внесення змін до рішення 37 сесії обласної Ради 7 скликання від 05 березня 2019 року № 785 "Про схвалення у новій редакції проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області", яким внесено зміни до проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області, зокрема, включено Гранівську ОТГ, як спроможну територіальну громаду із адміністративним центром в с. Гранів.

З огляду на викладене, посилання представника відповідача на внесенням змін до Методики формування спроможних територіальних громад, як на підставу для не включення Гранівської ОТГ із адміністративним центром в с. Гранів, як спроможної територіальної громади, судом оцінюються критично, адже такі зміни, внесені постановою КМ України №34 від 24.01.2020, жодним чином не змінили послідовність та умови визначення потенційних адміністративних центрів спроможних територіальних громад.

До того ж, слід звернути увагу на те, що рішення Вінницької ОДА №879 від 26.09.2019 "Про внесення змін до рішення 37 сесії обласної Ради 7 скликання від 05 березня 2019 року № 785 "Про схвалення у новій редакції проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області", яким внесено зміни до проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області, зокрема, включено Гранівську ОТГ, як спроможну територіальну громаду із адміністративним центром в с. Гранів, є чинним.

Окрім того, положення п. 4 Методики (в редакції від 31.01.2020) визначено, що рада міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрація з урахуванням утворених відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" об`єднаних територіальних громад розробляє відповідно до цієї Методики із залученням представників органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості відповідних адміністративно-територіальних одиниць: проект перспективного плану; паспорти спроможних територіальних громад за формою згідно з додатком 1.

Відповідно до ст. 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" передбачено, що об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.

В даному ж випадку, відповідні рішення про добровільне об`єднання територіальних громад були прийняті Гранівською сільскою радою 15.08.2019 та Михайлівською сільською радою 06.09.2019.

Даними рішеннями визначено наступне:

1. Гранівська територіальна громада села Гранів Гранівської сільської ради, об`єдналась з Михайлівською територіальною громадою села Михайлівка Михайлівської сільської ради в Гранівську сільську об`єднану територіальну громаду;

2. Визначено центр об`єднаної територіальної громади - село Гранів, найменування - Гранівська сільська об`єднана територіальна громада;

3. Визначено центром надання адміністративних послуг з урахуванням додаткових функцій управління фінансами та комунальною власністю, містобудівною діяльністю, освітою, охороною здоров`я, культурою, спортом, туризму, соціальним захистом тощо - село Михайлівка.

Таким чином, на момент розроблення нового проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області Гранівська ОТГ, в розумінні положень ст. 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", уже була утвореною об`єднаною територіальною громадою, а тому, на переконання суду, мала б бути врахована відповідачем при розробці відповідного проекту.

В той же час, представник відповідача в судовому засіданні зазначив, що Гранівська ОТГ була врахована відповідачем при розробці нового перспективного плану та за наслідками оцінки рівня спроможності отримала середній рівень спроможності. Аналогічний рівень спроможності також отримала Краснопільська ОТГ. Однак, задля досягнення високого рівня спроможності об`єднаної територіальної громади, було вирішено включити Гранівську ОТГ до Краснопільської ОТГ.

Разом із тим, такі твердження представника відповідача судом оцінюються критично, адже жодним чином не пояснюють неможливість включення Гранівської ОТГ із адміністративним центром в с. Гранів до нового проекту перспективного плану, як окремої спроможної територіальної громади.

Крім того, в судовому засіданні представником відповідача не було наведено жодних обставин, які б свідчили про неможливість включення до проекту перспективного плану Гранівської ОТГ та Краснопільської ОТГ, як двох окремих спроможних територіальних громад, які, як зазначив представник відповідача, за наслідками оцінки рівня спроможності отримали однаковий середній рівень спроможності.

Що ж до посилань представника відповідача на те, що перспективний план формування територій громад Вінницької області жодним чином не порушує права позивача, то суд зазначає наступне.

Так, 16.04.2020 Верховною Радою України прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад" № 562-ІХ (далі - №562-ІХ), який набрав чинності 14.05.2020.

Вказаним Законом №562-ІХ внесено зміни до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Закон України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", зокрема, розділ V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування" доповнено пунктом 7-1 такого змісту: "7-1. До прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад здійснює Кабінет Міністрів України. Рішення Кабінету Міністрів України про визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад подається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших місцевих виборів депутатів сільських, селищних, міських рад і сільських, селищних, міських голів відповідних територіальних громад.

В свою чергу, п.п. 1, 2 п. 2 розділу II Закону №562-ІХ встановлено, що визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад здійснюються на основі затверджених Кабінетом Міністрів України перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей.

У 2020 році перші місцеві вибори депутатів сільських, селищних, міських рад і відповідних сільських, селищних, міських голів територіальних громад, території яких затверджені Кабінетом Міністрів України на підставі цього Закону, проводяться одночасно з черговими місцевими виборами 2020 року.

Таким чином, враховуючи, що на даний час закон про адміністративно-територіальний устрій України не прийнятий, Кабінет Міністрів України наділений повноваженнями щодо визначення адміністративних центрів територіальних громад та територій територіальних громад шляхом затвердження перспективних планів територій громад.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України за поданням відповідача перспективний план формування територій громад Вінницької області безпосередньо впливає на права та обов`язки позивача, оскільки встановлює обов`язкову процедуру утворення об`єднаних територіальних громад і змінює правовий статус позивача, передбачає проведення виборів до місцевих рад згідно існуючого Перспективного плану, із яким позивач не погоджується.

Крім того, в контексті спірних правовідносин, суд також вважає за необхідне зазначити, що добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності (ст. 2 Закону №157-VIII).

Згідно із ст. 4 Закону №157-VIII, добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких умов, зокрема, при прийнятті рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад беруться до уваги історичні, природні, етнічні, культурні та інші чинники, що впливають на соціально-економічний розвиток об`єднаної територіальної громади; якість та доступність публічних послуг, що надаються в об`єднаній територіальній громаді, не можуть бути нижчими, ніж до об`єднання.

Таким чином, одними із принципів добровільного об`єднання територіальних громад є добровільність, економічна ефективність та відповідальність, а однією із умов - доступність публічних послуг, які не можуть бути нижчими, ніж до об`єднання.

В даному ж випадку, віднесення Гранівської ОТГ до Краснопільської ОТГ в проекті перспективного плану формування територій громад Вінницької області, за встановлених у даній справі обставин, а також з огляду на їх територіальну віддаленість, на переконання суду, суперечить як основному принципу об`єднання територіальних громад - добровільності, так і умовам, з дотриманням яких має здійснюватись таке об`єднання, - доступність публічних послуг, які не можуть бути нижчими, ніж до об`єднання.

В той же час, судом враховано, що в межах даного позову позивач, окрім іншого, просить суд визнати протиправним рішення Вінницької обласної державної адміністрації про не включення Гранівської сільської об`єднаної територіальної громади, як проектної спроможної територіальної громади, до проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області, який був надісланий Вінницькою обласною державною адміністрацією на затвердження Кабінету Міністрів України листом від 14.02.2020 за вих. №01.01 -06/1123.

Разом із тим, як слідує із матеріалів справи, Вінницькою ОДА не приймалось окремого рішення щодо не включення Гранівської сільської об`єднаної територіальної громади, як проектної спроможної територіальної громади, до проекту перспективного плану формування територій громад Вінницької області, яке б відповідало ознакам рішення суб`єкта владних повноважень.

Проте, положеннями ч. 2 ст. 11 КАС України визначено, що суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

З огляду на викладене, а також з метою ефективного захисту прав, свобод, інтересів позивача, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та визнати протиправними дії відповідача, що полягають у включенні Гранівської сільської об`єднаної територіальної громади до Краснопільської об`єднаної територіальної громади в проекті перспективного плану формування територіальних громад Вінницької області, який листом вих. №01.01-06/1123 від 14 лютого 2020 року внесено на розгляд Кабінету Міністрів України.

Крім того, з метою відновлення порушених прав позивача, суд також вважає за необхідне зобов`язати Вінницьку обласну державну адміністрацію внести на розгляд до Кабінету Міністрів України проект акта про внесення змін до перспективного плану формування територій громад Вінницької області, яким передбачити включення до вказаного плану Гранівської сільської об`єднаної територіальної громади (с. Гранів та с. Михайлівка).

Згідно зі статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Враховуючи вищевикладене, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини третьої статті 139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Відтак, враховуючи, що позов задоволено частково судові витрати, понесені позивачем у даній справі, підлягають відшкодуванню в сумі 1402,00 грн., пропорційно розміру задоволених вимог за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Вінницької обласної державної адміністрації, що полягають у включенні Гранівської сільської об`єднаної територіальної громади до Краснопільської об`єднаної територіальної громади в проекті перспективного плану формування територіальних громад Вінницької області, який листом вих. №01.01-06/1123 від 14 лютого 2020 року внесено на розгляд Кабінету Міністрів України.

Зобов`язати Вінницьку обласну державну адміністрацію внести на розгляд до Кабінету Міністрів України проект акта про внесення змін до перспективного плану формування територій громад Вінницької області, яким передбачити включення до вказаного плану Гранівської сільської об`єднаної територіальної громади (с. Гранів та с. Михайлівка).

В решті позовних вимог, - відмовити.

Стягнути на користь Гранівської сільської ради сплачений судовий збір в сумі 1402 (одна тисяча чотириста дві) гривні за рахунок бюджетних асигнувань Вінницької обласної державної адміністрації.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Гранівська сільська рада Гайсинського району Вінницької області (провулок Соборний, 1, с. Гранів, Гайсинський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 04330059);

Михайлівська сільська рада Гайсинського району Вінницької області (вул. Молодіжна, 18а, с. Михайлівка, Гайсинський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 04330208);

Вінницька обласна державна адміністрація (вул. Соборна, 70, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 20089290);

Краснопільська сільська рада Гайсинського району Вінницької області (вул. Центральна, 10е, с. Краснопілка, Гайсинський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 04330131);

Кабінет Міністрів України (вул. Грушевського, 12/2, м. Київ).

Повний текст рішення складено 09.10.2020.

Суддя Поліщук Ірина Миколаївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено12.10.2020
Номер документу92112275
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/2165/20-а

Ухвала від 23.11.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Поліщук Ірина Миколаївна

Ухвала від 21.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Ухвала від 22.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Ухвала від 25.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Ухвала від 18.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Ухвала від 30.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Ухвала від 03.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Ухвала від 12.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Постанова від 24.03.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

Постанова від 24.03.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Біла Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні