ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 жовтня 2020 рокуСправа № 160/8280/20
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіВерба І.О. при секретарі судового засіданняШурпіновій К.О. за участю представників: позивача відповідача Войтенко К.В. Радіоновського Р.Л.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за адміністративним позовом Селянського (фермерського) господарства Янтарний до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -
встановив:
І. ПРОЦЕДУРА
1. 20.07.2020 Селянське (фермерське) господарство Янтарний звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про:
- визнання протиправним та скасування рішення від 05.06.2020 № 1614433/32087166, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 04.05.2020;
- визнання протиправним та скасування рішення від 05.06.2020 № 1614434/32087166, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 2 від 05.05.2020;
- визнання протиправним та скасування рішення від 05.06.2020 № 1614435/32087166, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 3 від 06.05.2020;
- визнання протиправним та скасування рішення від 05.06.2020 № 1614436/32087166, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної № 4 від 07.05.2020;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: № 1 від 04.05.2020, № 2 від 05.05.2020, № 3 від 06.05.2020, № 4 від 07.05.2020, складені СФГ Янтарний , датою їх фактичного отримання.
2. Ухвалою суду від 27.07.2020 адміністративний позов залишено без руху із наданням строку для усунення недоліків.
3. 10.08.2020 на виконання вимог ухвали суду позивачем надано платіжне доручення № 47 від 06.08.2020 про сплату судового збору у розмірі 6 306 грн.
4. Ухвалою суду від 12.08.2020
- прийнято адміністративний позов до розгляду, відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін;
- учасникам справи встановлено строки для подання заяв по суті спору;
- витребувано від Селянського (фермерського) господарства Янтарний : Таблиці даних платника податку на додану вартість (у разі їх подання); Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено по зупиненим податковим накладним № 1 від 04.05.2020, № 2 від 05.05.2020, № 3 від 06.05.2020, № 4 від 07.05.2020; документи, які подані до кожного Повідомлення з доказами їх направлення та отримання (у тому числі документи у довільній формі, квитанції № 1, № 2).
5. 28.08.2020 від ГУ ДПС у Дніпропетровській області надійшла заява, в якій заявник просив здійснювати розгляд справи №160/8280/20 за правилами загального позовного провадження, у разі відмови у розгляді справи №160/8280/20 за правилами загального провадження - розглядати дану справу за правилами спрощеного позовного провадження, але з викликом сторін.
6. 04.09.2020 засобами поштового зв`язку від ГУ ДПС у Дніпропетровській області надійшов відзив на позовну заяву.
7. 04.09.2020 засобами поштового зв`язку від Державної податкової служби України надійшов відзив на позовну заяву.
8. Ухвалою суду від 15.09.2020:
- заяву ГУ ДПС у Дніпропетровській області про заперечення проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у справі № 160/8280/20 задоволено частково;
- призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні на 06.10.2020, в іншій частині заяви відмовлено;
- повторно витребувано від Селянського (фермерського) господарства Янтарний : Таблиці даних платника податку на додану вартість (у разі їх подання); Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено по зупиненим податковим накладним № 1 від 04.05.2020, № 2 від 05.05.2020, № 3 від 06.05.2020, № 4 від 07.05.2020; документи, які подані до кожного Повідомлення з доказами їх направлення та отримання (у тому числі документи у довільній формі, квитанції № 1, № 2).
9. 17.09.2020 від позивача надійшли: заява про розподіл витрат на професійну правничу допомогу; відповідь на відзив з доказами її направлення засобами електронного зв`язку відповідачам, надано витребувані судом докази.
10. 06.10.2020 від ГУ ДПС у Дніпропетровській області надійшов уточнений відзив.
11. У судове засідання 06.10.2020 прибули представники позивача та ГУ ДПС у Дніпропетровській області. Представнику позивача вручено примірник уточненого відзиву.
12. У судовому засіданні оголошеного перерву до 09.20.2020, з метою надання часу відповідачу для викладення правової позиції щодо розподілу витрат на професійну правничу допомогу.
13. 08.10.2020 від позивача надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи копії наказу від 31.05.2019 № 4-К та витягу з Єдиного реєстру адвокатів України.
14. 09.10.2020 ГУ ДПС у Дніпропетровській області подано заперечення на заяву про розподіл витрат на професійну правничу допомогу.
15. У судове засідання 09.10.2020 прибули представники позивача та ГУ ДПС у Дніпропетровській області, які підтримали обрані правові позиції. Представнику позивача вручено примірник заперечення на заяву про розподіл витрат на професійну правничу допомогу.
ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА
16. На виконання вимог статей 187, 201 ПК України СФГ Янтарний було складено та направлено на реєстрацію до ЄРПН податкові накладні № 1 від 04.05.2020, № 2 від 05.05.2020, № 3 від 06.05.2020, № 4 від 07.05.2020.
17. З огляду на зміст квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних, контролюючий орган сформував висновок про відповідність податкових накладних пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, що на думку податкового органу є достатнім для зупинення їх реєстрації.
18. Позивачем направлені пояснення із підтверджуючими документами, однак відповідачем прийняті рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, які позивач вважає необґрунтованими та такими, що підлягають визнанню протиправними та скасуванню.
19. Посилання контролюючого органу на ненадання платником податків копій документів не відповідають дійсності, адже до пояснень СФГ Янтарний надало усі первинні документи в підтвердження здійснення господарської операції.
ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧІВ
Головного управління ДПС у Дніпропетровській області
20. Відповідач проти позову заперечив повністю, із посиланням на норми Порядку № 1165 та Порядку № 520 зазначив про правомірність прийнятих рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, оскільки СФГ Янтарний не надано копій документів на підтвердження господарських операцій.
Державної податкової служби України
21. Вимога щодо зобов`язання зареєструвати податкові накладні є похідною вимогою до ДПС України від вимог до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, оскільки скасування рішення відповідної комісії контролюючого органу є самостійною підставою для реєстрації відповідної податкової накладної.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
22. Селянське (фермерське) господарство Янтарний (код ЄДРПОУ 32087166) зареєстроване 30.09.2002, є платником податку на додану вартість.
23. 26.12.2019 між ТОВ Дніпропетровський комбікормовий завод (покупець) та С(Ф)Г Янтарний (продавець) укладено договір купівлі № 26/12/01, відповідно до якого продавець передає у власність покупця, а покупець приймає і оплачує сільськогосподарську продукцію власного виробництва, а саме соя, кількість, умови та строки поставки, ціна за одиницю та загальна вартість якого зазначається у специфікації(ях) та/або видатковій(их) накладній(их), які являються невід`ємними частинами даного договору.
24. До договору купівлі від 26.12.2019 № 26/12/01 складена специфікація від 24.04.2020 № 2, рахунок фактура від 04.05.2020 № СФ-0000001.
25. Поставка сої оформлена видатковими накладними від 04.05.2020 № РН-0000001, від 05.05.2020 № РН-0000002, від 06.05.2020 № РН-0000003, від 07.05.2020 № РН-0000004; товарно-транспортними накладними від 04.05.2020 № 040501, від 05.05.2020 № 050501, від 06.05.2020 № 060501, від 07.05.2020 № 070501.
26. 21.05.2020 СФГ Янтарний подано на реєстрацію податкові накладні, складені на адресу ТОВ Дніпропетровський комбікормовий завод , за номенклатурою товарів/послуг продавця: соя (код товару згідно УКТ ЗЕД 1201900000):
- від 04.05.2020 № 1, кількість 20,13 т, на суму без ПДВ 189 557,57 грн, ПДВ 37 911,51 грн;
- від 05.05.2020 № 2, кількість 20,47 т, на суму без ПДВ 192 759,23 грн, ПДВ 38 551,85 грн;
- від 06.05.2020 № 3, кількість 20,89 т, на суму без ПДВ 196 714,24 грн, ПДВ 39 342,85 грн;
- від 07.05.2020 № 4, кількість 18,86 т, на суму без ПДВ 177 598,40 грн, ПДВ 35 519,68 грн.
27. Згідно квитанції про реєстрацію податкова накладна від 04.05.2020 № 1 надійшла 21.05.2020 о 08:41:13 та зареєстрована за № 9112291438, результат обробки: Документ доставлено до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 04.05.2020 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1201, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D = 48.7281%, P = 0.
28. Згідно квитанції про реєстрацію податкова накладна від 05.05.2020 № 2 надійшла 21.05.2020 о 08:43:55 та зареєстрована за № 9112291548, результат обробки: Документ доставлено до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 05.05.2020 № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1201, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D = 48.7281%, P = 0.
29. Згідно квитанції про реєстрацію податкова накладна від 06.05.2020 № 3 надійшла 21.05.2020 о 08:44:51 та зареєстрована за № 9112291776, результат обробки: Документ доставлено до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 06.05.2020 № 3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1201, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D = 48.7281%, P = 0.
30. Згідно квитанції про реєстрацію податкова накладна від 07.05.2020 № 4 надійшла 21.05.2020 о 08:45:38 та зареєстрована за № 9112291934, результат обробки: Документ доставлено до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 06.05.2020 № 3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1201, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D = 48.7281%, P = 0.
31. 22.05.2020 платником податків направлено Повідомлення № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, по податковим накладним від 04.05.2020 № 1 на обсяг постачання без урахування ПДВ 189 557,57 грн, ПДВ 37 911,51 грн, від 05.05.2020 № 2 на обсяг постачання без урахування ПДВ 192 759,23 грн, ПДВ 38 551,85 грн, від 06.05.2020 № 3 на обсяг постачання без урахування ПДВ 196 714,24 грн, ПДВ 39 342,85 грн, від 07.05.2020 № 4 на обсяг постачання без урахування ПДВ 177 598,40 грн, ПДВ 35 519,68 грн отримувач (покупець) ТОВ Дніпропетровський комбікормовий завод , із поясненнями: С(Ф)Г Янтарний має статус платника єдиного податку 4 гр. Орендує 38,3802 га землі на якій вирощує та реалізовує с/г продукцію, а саме врожай (соя 2017 року) покупець ТОВ Дніпропетровський комбікормовий завод (ЄДРПОУ 40377137). Соя зберігалась в орендованих складських приміщеннях. Станом на 01.01.2020 в б/о господарства числиться залишки сої врожаю 2017 року. Для посіву сої використовувались посадковий матеріал власного виробництва врожай 2016 року. Підтвердження звіт № 29-сг за 2016, 2017 роки.
32. До повідомлення додано наступні документи: пояснення на упереджене зупинення реєстрації податкових накладних від 29.05.2020 № 1; договір купівлі на сою від 26.12.2019 № 26/12/01; видаткову накладну від 04.05.2020 № РН-0000001; видаткову накладну від 05.05.2020 № РН 0000002; видаткову накладну від 06.05.2020 № РН-0000003; видаткову накладну від 07.05.2020 № РН-0000004; рахунок-фактуру на реалізацію сої від 04.05.2020 № СФ-0000001; ТТН на перевезення сої від 04.05.2020 № 040501; ТТН на перевезення сої від 05.05.2020 № 050501; ТТН на перевезення від 06.05.2020 № 060501; ТТН на перевезення сої від 07.05.2020 № 070501; договір найму (оренди складу) нежилого приміщення від 01.07.2016 № 1/16; договір від 01.01.2019 № 01/01-19 оренд техніки (додаток до договору, акт передачі майна та техпаспорт на машину); податкову накладну від 04.05.2020 № 1; податкову накладну від 05.05.2020 № 2; податкову накладну від 06.05.2020 № 3; податкову накладну від 07.05.2020 № 4; квитанцію від 21.05.2020 реєстраційний номер 9112291438 до податкової накладної від 04.05.2020 № 1; квитанцію від 21.05.2020 реєстраційний номер 9112291548 до податкової накладної від 05.05.2020 № 2; квитанцію від 21.05.2020 реєстраційний номер 9112291776 до податкової накладної № 3; квитанцію від 21.05.2020 реєстраційний номер 9112291934 до податкової накладної № 4; форму № 20-ОПП від 29.05.2020 про об`єкти оподаткування або об`єкти пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність; Інформація від 01.01.2020 щодо земель та їх площі, які знаходяться у користуванні (власності) С(Ф)Г Династія на території Синельниківського району Дніпропетровської області станом на 24.01.2020; форму № 29-сг звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за 2016 рік; форму № 29-сг звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за 2017 рік; форму № 29-сг звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за 2018 рік; форму № 29-сг звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду за 2019 рік; облікові дані платника з електронного кабінету; договір поставки з МПП Фірма Ерідон від 01.01.2020 № 10000/20/226 та додаток № 10000/20/226/1 МД від 09.01.2020 № 1; оборотно-сальдову відомість рахунку 27 підтверджуюча реалізацію в бухгалтерському обліку сої врожаю 2017 року в кількості 80 т 350 кг станом на 28.05.2020; видаткову накладну МПП Фірма Ерідон на придбання добрив від 10.03.2020 № 7090 на суму 23 275 грн, від 26.02.2019 № 7341; видаткові накладні ТОВ Техноторг-Дон , ТОВ Дніпровський Електротехнічний Завод , ТОВ Укрсільгоспмаш на придбання запасних частин для техніки СФГ Янтарний № Д-377209, № Д-67366, № Д-20056; видаткові накладні ТОВ Петрол плюс , ТОВ Нафтова компанія Петроліум Груп на придбання дизельного палива № 25102, № 11102; оборотно-сальдову відомість рахунку 27 підтверджуюча реалізацію в бухгалтерському обліку сої врожаю 2017 року в кількості 80 т 350 кг станом на 01.01.2020; оборотно-сальдову відомість № 2 рахунку 27 підтверджуюча реалізацію в бухгалтерському обліку сої врожаю 2017 року в кількості 80 т 350 кг станом на 28.05.2020; картку рахунку 27 (продукція сільськогосподарського виробництва) підтверджуюча реалізацію сої від 29.05.2020 № 3; картку рахунок 361 (розрахунки з вітчизняними покупцями) підтверджуюча реалізацію сої ТОВ Дніпропетровський комбікормовий завод від 29.05.2020 № 4.
33. Згідно квитанції № 2 документи доставлено до ГУ ДПС у Дніпропетровській області, Дніпровсько-Новомосковське управління, Синельниківська ДПІ (Синельниківський район), документ доставлено 29.05.2020 о 16:21:58, реєстраційний № 9120045835, повідомлення від 22.05.2020 № 1 прийнято до розгляду.
34. 05.06.2020 комісією регіонального рівня прийнято рішення № 1614433/32087166 про відмову у реєстрації податкової накладної від 04.05.2020 № 1 у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
35. 05.06.2020 комісією регіонального рівня прийняті рішення № 1614434/32087166 про відмову у реєстрації податкової накладної від 05.05.2020 № 2 у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
36. 05.06.2020 комісією регіонального рівня прийняті рішення № 1614435/32087166 про відмову у реєстрації податкової накладної від 06.05.2020 № 3 у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
37. 05.06.2020 комісією регіонального рівня прийняті рішення № 1614436/32087166 про відмову у реєстрації податкової накладної від 07.05.2020 № 4 у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
38. 12.06.2020 СФГ Янтарний подані скарги на спірні рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
39. Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.06.2020 № 27400/32087166/2 скаргу залишено без задоволення, рішення комісії від 05.06.2020 № 1614433/32087166 залишено без змін.
40. Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.06.2020 № 29615/32087166/2 скаргу залишено без задоволення, рішення комісії від 05.06.2020 № 1614434/32087166 залишено без змін.
41. Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.06.2020 № 27468/32087166/2 скаргу залишено без задоволення, рішення комісії від 05.06.2020 № 1614435/32087166 залишено без змін.
42. Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.06.2020 № 27431/32087166/2 скаргу залишено без задоволення, рішення комісії від 05.06.2020 № 1614436/32087166 залишено без змін.
V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
43. На дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін (пункт 201.1 статті 201 ПК України).
44. Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).
45. При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (пункт 201.10 статті 201 ПК України).
46. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
47. Станом на дату виникнення спірних правовідносин є чинним Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, яка набрала чинності 01.02.2020 (далі - Порядок № 1165), порядком визначено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
48. Згідно пункту 2 Порядку № 1165:
- автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації;
- комісія контролюючого органу - комісія регіонального та центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
- комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС;
- критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик;
- ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту а або б пункту 185.1 статті 185, підпункту а або б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
49. Порядком № 1165 передбачено здійснення автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків.
50. Згідно пункту 3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):
1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;
2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
3) одночасно виконуються такі умови:
- загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;
- значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою: D= S/T, де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;
- значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою: P = Pм х 1,4, де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування. Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;
4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
51. Пунктом 4 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
52. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3) (абзац другий пункту 5 Порядку № 1165).
53. Згідно із пунктом 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
54. У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).
55. Пунктом 10 Порядку № 1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
56. Згідно із пунктом 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
57. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (абзац другий пункту 25 Порядку №1165).
58. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном (пункт 26 Порядку № 1165).
59. Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (пункт 44 Порядку № 1165).
60. Згідно із пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку № 1165) відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
61. Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/342216 (далі - Порядок № 520) визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
62. Прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня) (пункт 2 Порядку № 520).
63. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку № 520).
64. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4 Порядку № 520).
65. Згідно пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
66. Відповідно до пункту 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
67. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
68. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7 Порядку № 520).
69. Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9 Порядку № 520).
70. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (пункт 10 Порядку № 520).
71. Згідно пункту 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
72. Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246), згідно пункту 17 якого у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
73. Згідно пункту 18 Порядку № 1246 на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).
74. За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.
75. Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
76. Пунктом 19 Порядку № 1246 визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
77. У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).
VІ. ОЦІНКА СУДУ
78. Враховуючи обов`язок платника податків відповідно до пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації на дату виникнення податкових зобов`язань на суму вартості відвантажених товарів та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач склав податкові накладні та направив їх для реєстрації.
79. Судом встановлено, що в розглянутому спорі контролюючий орган зупинив реєстрацію податкових накладних згідно пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, та оскаржуваним рішеннями відмовив у реєстрації податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, відповідно до пункту 5 Порядку № 520.
80. Вирішуючи спір по суті, надаючи оцінку доводам сторін, суд виходить із того, що одним із способів здійснення податкового контролю є ведення обліку платників податків та інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів, яке є комплексом заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій (статті 62, 71 ПК України).
81. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
82. Ризик, відповідно до підпункту 14.1.221 пункту 14.1 статті 14 ПК України це ймовірність недекларування (неповного декларування) платником податків податкових зобов`язань, невиконання платником податків іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.
83. Процедура зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування впроваджена з метою виконання функції податкового контролю, який здійснюється за діяльністю платників податку в цілому, та з метою перевірки додержання податкового законодавства при реєстрації в ЄРПН певно визначеної податкової накладної / розрахунку коригування.
84. При цьому, згідно із пунктом 2 Порядку № 1165 ризик порушення норм податкового законодавства - це ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту а або б пункту 185.1 статті 185, підпункту а або б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником ПДВ виконання свого податкового обов`язку.
85. Здійснивши зупинення реєстрації податкових накладних, відповідач посилався на відсутність в таблиці даних платника ПДВ товарів за кодом УКТ ЗЕД 1201, як пункт 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.
86. З матеріалів справи судом не встановлено, а відповідачем не підтверджено, подання платником податків відповідної таблиці даних платника ПДВ.
87. Розрахунок, відповідно до якого відповідач дійшов висновку про відповідність першому критерію ризиковості здійснення операцій, до матеріалів справи не надано, у квитанціях повідомлено показники D , P .
88. Таким чином, матеріалами справи та доводами відповідача не підтверджено правомірність зупинення податкових накладних.
89. Відповідач, зупинивши реєстрацію податкових накладних запропонував платнику податків надати документи, необхідні для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних у Реєстрі, без визначення переліку документів.
90. При цьому, перелік таких документів визначений пунктом 5 Порядку № 520.
91. Платником податків до повідомлення надані контролюючому органу первинні документи на підтвердження зазначених у податкових накладних операцій.
92. Суд зазначає, що в надісланих позивачу квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не було зазначено вичерпного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН.
93. У постанові Верховного Суду від 18.12.2019 в справі № 560/435/19 (ЄДРСР 86504198) касаційний суд сформував правовий висновок, що конкретний перелік документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
94. У разі спору щодо правомірності рішення суб`єкт владних повноважень може посилатися тільки на ті обставини, що зазначені у рішенні як підставу його прийняття. Не зазначення в рішенні цих обставин тлумачиться на користь висновку про його неправомірність. З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації ПН не відповідає критерію обґрунтованості.
95. У постанові Верховного Суду від 20.11.2019 у справі № 826/9457/18 (ЄДРСР 85803891) зазначено, що надаючи правову оцінку прийнятим податковим органом рішенням, суди також повинні з`ясувати, чи містять вони конкретну інформацію щодо причин та підстав для їх прийняття, із зазначенням того, яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, як того вимагає форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН визначена Порядком.
96. Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 21.05.2019 у справах № 620/3556/18 (ЄДРСР 81857391), № 815/2791/18 (ЄДРСР 81858145), від 14.05.2019 у справі № 817/1356/18 (ЄДРСР 81727808), від 22.04.2019 у справі № 2040/5445/18 (ЄДРСР 81366622).
97. Здійснення моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, що складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
98. Аналогічний висновок викладено у постановах Верховного Суду від 18.07.2019 у справі № 1740/2004/18 (ЄДРСР 83105330), від 21.05.2019 у справі № 0940/1240/18 (ЄДРСР 81858144), від 25.10.2019 у справі № 0340/1834/18 (ЄДРСР 85207548), від 12.11.2019 у справі № 816/2183/18 (ЄДРСР 85574619).
99. Позивачем надані документи, відповідно до встановленого переліку.
100. Відмовляючи у реєстрації податкових накладних відповідач мав можливість підкреслення первинних документів серед наведених у такому рішенні (у встановленій формі), які були ненадані платником податків. Проте вказані дії відповідачем не вчинені.
101. Отже, в даному випадку суд зазначає, що використання податковим органом загального пункту щодо різновидів оцінки за критеріями ризику є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути обізнаним у моделюванні поведінки та таким, що не повідомлений про необхідність надання документів за вичерпним і зрозумілим переліком. Відмовляючи у реєстрації податкових накладних відповідач так і не вказав, які документи не були подані платником податків.
102. Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
103. Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
104. Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі.
105. При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
106. Отже, суд доходить висновку про протиправність оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних.
107. Виходячи з аналізу пунктів 19, 20 Порядку № 1246, суд зазначає, що законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, у зв`язку із чим суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, порушеного оскаржуваним рішенням.
VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ
108. З системного аналізу матеріалів справи суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
щодо витрат на сплату судового збору
109. З урахуванням викладеного, відповідно до частини першої статті 139 КАС України, суд присуджує на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області понесені судові витрати на сплату судового збору у розмірі 8 408 грн.
щодо витрат на професійну правничу допомогу
доводи позивача
110. Позивач заявив клопотання про покладення на Головне управління ДПС у Дніпропетровській області витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 15 000 грн:
- аналіз первинних документів клієнта по спірним господарським операціям 1 000 грн;
- консультування клієнта 1 000 грн;
- аналіз судової практики з питань оскарження рішень про відмову у реєстрації податкових накладних 3 000 грн;
- підготовка позовної заяви до суду 8 000 грн;
- підготовка відповіді на відзив на позовну заяву 3 000 грн.
доводи відповідача
111. Відповідач завив клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги, з наступним обґрунтуванням:
- склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правової допомоги мають бути документально підтверджені та доведені;
- на підтвердження судових витрат позивачем не надано доказів, щодо складності справи;
- при визначенні суми відшкодування суд має виходити з критерію реальності адвокатських витрат (встановлення їхньої дійсності та необхідності), а також критерію розумності їхнього розміру, виходячи з конкретних обставин справи та фінансового стану обох сторін. Ті самі критерії застосовує Європейський суд з прав людини, присуджуючи судові витрат на підставі статті 41 Конвенції. Зокрема, згідно з його практикою заявник має право на компенсацію судових та інших витрат, лише якщо буде доведено, що такі витрати були фактичними і неминучими, а їхній розмір - обґрунтованим (рішення у справі East/West Alliance Limited проти України , заява № 19336/04. п. 269) ;
- адвокат, як самозайнята особа повинна була надати докази відображення доходів отриманих від незалежної професійної діяльності, як самозайнятої особи шляхом надання доказів ведення Книги обліку доходів та витрат.
- сума судових витрат на правову допомогу у розмірі 15000,00 грн. є значно завищеною, не є співмірною понесеним витратам та не відповідає принципу розумності.
оцінка суду
112. Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (частина перша статті 132 КАС України).
113. Відповідно до пункту 1 частини третьої статті 132 КАС України до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.
114. Згідно з частиною третьою статті 134 Витрати на професійну правничу допомогу КАС України для цілей розподілу судових витрат:
1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;
2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
115. Частиною четвертою статті 134 КАС України встановлено, що для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
116. Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із (частина четвертою статті 134 КАС України):
1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг);
2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг);
3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт;
4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
117. Згідно із частиною шостою статті 134 КАС України у разі недотримання вимог частини п`ятої цієї статті суд може, за клопотанням іншої сторони, зменшити розмір витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами.
118. Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами (частина сьома статті 134 КАС України).
119. 14.07.2020 між адвокатським бюро Бейгул та партнери та Селянським (фермерським) господарством Янтарний укладено договір про надання правової допомоги № 1407-1.
120. Відповідно до додаткової угоди № 1 до договору про надання правової допомоги від 14.07.2020 № 1407-1 вартість послуг адвоката за підготовку матеріалів для звернення з позовом до ГУ ДПС у Дніпропетровській області та ДПС України, а також супроводження справи в Дніпропетровському окружному адміністративному суді становить 15 000 грн та сплачується одноразово.
121. 16.07.2020 адвокатським бюро Бейгул та партнери прийнято від СФГ Янтарний платіж на суму 15 000 грн, підстава: договір від 14.07.2020 № 1407-1 .
122. Актом від 16.09.2020 № 1 надання послуг визначено обсяг правової допомоги, яка полягає у витратах, пов`язаних з розглядом справи на загальну суму 15 000 грн: аналіз первинних документів клієнта по спірним господарським операціям 1 година, разом 1 000 грн; консультування клієнта 1 година, разом 1 000 грн; аналіз судової практики з питань оскарження рішень про відмову у реєстрації податкових накладних 2 години, разом 4 000 грн; підготовка позовної заяви до суду 8 годин, разом 8 000 грн; підготовка відповіді на відзив на позовну заяву 3 години, разом 3 000 грн.
123. Надаючи оцінку клопотанню про зменшення судових витрат, суд вважає його обґрунтованим, зазначає, що розмір витрат на правничу допомогу адвоката, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою.
124. Позивач звернувся до суду із позовом про скасування рішень про відмову у реєстрації податкових накладних та зобов`язання вчинити певні дії (справа розглянута у спрощеному позовному провадженні, вимоги заявлені немайнового характеру).
125. За встановлених обставин, суд виходить із того, що предмет спору в цій справі не є складним, оскаржуються 4 рішення про відмову у реєстрації податкових накладних по одній господарській операції, що не потребує вивчення великого обсягу фактичних даних, обсяг і складність складених процесуальних документів не є значними. Позовна заява та відповідь на відзив у більшій частині складаються із цитування нормативних актів та відомостей оскаржуваних рішень, відзив позивача викладений на 2 сторінках одного аркушу та також є цитуванням норм, наведених позивачем у позові.
126. Доводи податкового органу, що адвокатом не подано доказів ведення Книги обліку доходів та витрат, є необґрунтованими, оскільки професійна правнича допомога надана не у формі індивідуальної адвокатської діяльності.
127. З урахуванням вище викладеного, обґрунтованим і пропорційним до предмета спору, із урахуванням встановлених процесуальних законом критеріїв, розміром витрат на правничу допомогу є сума 3 000 грн.
128. Керуючись статтями 241-246 КАС України, суд, -
вирішив:
1. Адміністративний позов Селянського (фермерського) господарства Янтарний (код ЄДРПОУ 32087166; вул. Генерала Попудренка, буд. 1, с. Мажари, Синельниківський район, Дніпропетровська область, 52572) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 43145015; вул. Сімферопольська, 17-а, м. Дніпро, 49005), Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393; Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053), про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
2. Визнати протиправними та скасувати рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.06.2020 № 1614433/32087166, від 05.06.2020 № 1614434/32087166, від 05.06.2020 № 1614435/32087166, від 05.06.2020 № 1614436/32087166, прийняті Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: від 04.05.2020 № 1, від 05.05.2020 № 2, від 06.05.2020 № 3, від 07.05.2020 № 4, подані Селянським (фермерським) господарством Янтарний , датою їх фактичного отримання.
4. Стягнути на користь Селянського (фермерського) господарства Янтарний за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області судові витрати на сплату судового збору у розмірі 8 408 грн та на професійну правничу допомогу у розмірі 3 000 грн, разом у розмірі 12 408 грн.
5. Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 КАС України.
6. Повне рішення складено 13.10.2020.
Суддя І.О. Верба
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2020 |
Оприлюднено | 15.10.2020 |
Номер документу | 92156179 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні