Рішення
від 22.10.2020 по справі 420/3546/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/3546/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 жовтня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Глуханчука О.В.,

секретар судового засідання - Любімова О.Є.

за участі сторін:

представника позивача - Романенка О.Л. (на підставі службового посвідчення та Положення про відділ контролю застосування санкцій та обліку пожеж Центру забезпечення діяльності ГУ ДСНС України в Одеській області, до функцій якого (відділу) віднесені повноваження з самопредставництва ГУ ДСНС України в Одеській області у справах за адміністративними позовами про застосування заходів реагування)

представник відповідача - Бурдюжи Ю.О. (на підставі наказу про прийняття на посаду юрисконсульта та Посадової інструкції юрисконсульта Обласної комунальної установи "Білгород-Дністровський медичний фаховий коледж" (самопредставництво)

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Обласної комунальної установи "Білгород-Дністровський медичний фаховий коледж" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),

ВСТАНОВИВ:

24 квітня 2020 року до суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Обласної комунальної установи "Білгород-Дністровське медичне училище" (після зміни назви - обласна комунальна установа "Білгород-Дністровський медичний фаховий коледж"), у якому позивач просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Обласної комунальної установи "Білгород-Дністровське медичне училище", код ЄДРПОУ 02011491, юридична адреса: 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Незалежності, 10-В, а саме:

у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації Обласної комунальної установи "Білгород-Дністровське медичне училище" за адресами: 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Незалежності, 10-В, вул. Свято Георгіївська, 1;

у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Обласної комунальної установи "Білгород-Дністровське медичне училище" від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків, наданих в акті перевірки № 13 від 17.01.2020 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки № 13 від 17.01.2020 року за номерами: 1-11, 13-21.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого наказом ДСНС України № 3 від 04.02.2013 року (у редакції наказу ДСНС України від 12.11.2018 №661) ГУ ДСНС України в Одеській області, відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання.

15-17 січня 2020 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 420 від 11.12.2019 року "Про проведення позапланових перевірок", на підставі посвідчення на проведення позапланової перевірки №9 від 13.01.2020 року, головним інспектором Білгород-Дністровського MPC ГУ ДСНС України в Одеській області здійснено позапланову перевірку Обласної комунальної установи "Білгород-Дністровське медичне училище" за адресами: 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Незалежності, 10-В, та вул. Свято Георгіївська, 1.

Як вказує позивач, під час цієї перевірки перевірено будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а за її результатами складений Акт № 13 від 17.01.2020 року.

Актом перевірки № 13 від 17.01.2020 року встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 року, та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки. Таких порушень виявлено 21, з яких 14 - у будівлях та спорудах за адресою: 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Незалежності, 10-В, та 7 - у будівлях та спорудах за адресою: 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Свято Георгіївська, 1.

Позивач зазначив, що порушення, зазначені в акті перевірки за 1-11, 13-21 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей. Будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на Акт № 13 від 24.12.2019 року, який 17.01.2020 року вручено директору училища, не надходило.

Водночас, як вказує позивач, подальша експлуатація Обласної комунальної установи Білгород-Дністровське медичне училище з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Неусунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки експлуатації об`єкту, безпеки людей у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.

При такому становищі учні та викладачі постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки.

Вказані обставини стали підставою звернення позивача до суду з даним позовом щодо повного зупинення експлуатації будівель Обласної комунальної установи Білгород-Дністровське медичне училище за адресами: 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Незалежності, 10-В, вул. Свято Георгіївська, 1, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей.

Підставою звернення до суду позивач зазначив нормативні положення ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, згідно яких повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Ухвалою суду від 04 червня 2020 року, після усунення недоліків, позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито загальне позовне провадження у справі.

У підготовчому засіданні 01 липня 2020 року, суд ухвалою, занесеною до протоколу судового засідання від 01 липня 2020 року, допустив заміну відповідача у зв`язку із зміною назви з обласної комунальної установи з "Білгород-Дністровське медичне училище" на обласну комунальну установу "Білгород-Дністровський медичний фаховий коледж".

01 липня 2020 року відповідачем через канцелярію суду подано відзив на позовну заяву, у якому відповідач, заперечуючи проти позову, зазначив про те, що адміністрація коледжу неодноразово зверталась до засновників - Департаменту охорони здоров`я ООДА та до Управління з майнових відносин Одеської обласної ради, щодо виділення коштів для забезпечення належного та безпечного протипожежного стану закладу освіти.

Як повідомляє відповідач, для усунення недоліків, зазначених в акті перевірки від 17.01.2020 року були проведені наступні дії:

- надіслано лист № 01-17/92 від 30.04.2020 року до Департаменту охорони здоров`я ООДА та лист №01-17/93 до Управління з майнових відносин Одеської обласної ради про потреби у видатках на протипожежну безпеку у 2020 році; отримано відповідь Управління з майнових відносин Одеської обласної ради №0600/1127 від 20.05.2020 року про те, що питання про виділення коштів на виконання робіт з протипожежної безпеки вирішуватиметься на пленарному засіданні Одеської обласної ради;

- з метою усунення недоліків за номерами 1, 15 Акту перевірки проведені роботи, визначені Протоколом випробування з визначення якості проведеного поверхового вогнезахисного обробляння № 13-ВДК(13)-2020 від 07.05.2020 року та підтверджено договором № 17 від 17.04.2020 року;

- з метою усунення недоліків за номером 4 Акту перевірки, приміщення навчальних корпусів забезпечені у повному обсязі відповідними знаками безпеки, що підтверджується видатковою накладною № Д-76 від 14.05.2020 року;

- з метою усунення недоліків за номерами 5, 6 Акту перевірки, з вікон комп`ютерного класу навчального корпусу демонтовано грати та розпочато ремонт евакуаційних шляхів працівників коледжу;

- з метою усунення недоліків за номером 7 Акту перевірки, двері евакуаційного виходу з приміщення актового залу було замінено, що підтверджується видатковою накладною № 1 від 04.03.2020 року;

- з метою усунення недоліків за номерами 8,9,11,13 Акту перевірки, в приміщеннях навчальних корпусів було здійснено поточний ремонт внутрішніх електромереж, що підтверджується актом приймання виконаних будівельних робіт № 1 від 25.06.2020 року, на даний час ведуться роботи за адресою: вул. Свято-Георгіївська, 1;

- з метою усунення недоліків за номером 10 Акту перевірки, в приміщеннях навчальних корпусів забезпечено експлуатацію тимчасових електромереж сертифікованими подовжувачами необхідної довжини, що підтверджується видатковою накладною № Д-74 від 21.05.2020 року та № 62 від 24.04.2020 року та сертифікатом відповідності;

- з метою усунення недоліків за номером 12 Акту перевірки, приміщення навчальних корпусів оснащені схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту;

- з метою усунення недоліків за номером 14 Акту перевірки, приміщення навчальних корпусів забезпечено пожежним інвентарем, що підтверджується видатковою накладною № 49 від 22.06.2020 року;

- з метою усунення недоліків за номером 14 Акту перевірки, розроблено та отримано від ТОВ ФАРРО-101 робочий проект "Система пожежної сигналізації; Система оповіщення про пожежу і управління евакуацією людей; Система централізованого пожежного спостереження", що підтверджується Експертною оцінкою щодо відповідності вимогам пожежної безпеки окремих розділів робочого проекту № ЕОПЧ-1140/07-18 від 06.08.2018 року. Приміщення навчальних корпусів та гуртожитку оснащено системою звукового оповіщення, що підтверджується договором № 43 від 12.12.2019 року.

Разом із відзивом відповідачем надано письмові докази на підтвердження усунення порушень, визначених в акті перевірки від 17.01.2020 року № 13 (а.с. 72-113).

Також відповідачем у підготовчому засіданні 01.07.2020 року заявлено клопотання про залучення до матеріалів справи письмових доказів, а саме листування з Департаментом охорони здоров`я ООДА та Управлінням з майнових відносин Одеської обласної ради, щодо виділення коштів для забезпечення належного та безпечного протипожежного стану закладу освіти (а.с. 114-134).

Вказані письмові докази залучені до матеріалів справи та прийняті судом до розгляду.

Інші заяви по суті справи сторонами не надавались.

Ухвалою суду від 30 липня 2020 року продовжено шістдесятиденний строк проведення підготовчого провадження у справі № 420/3546/20 на 30 днів.

Ухвалою, занесеною до протоколу судового засідання від 26 серпня 2020 року, закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.

У судовому засіданні 10 вересня 2020 року від представника позивача та представника відповідача надійшло спільне клопотання про зупинення провадження у справі на строк до одного місяця, на підставі п. 4 ч. 1 ст. 236 КАС України, з метою з`ясування можливості примирення сторін.

Ухвалою суду від 10 вересня 2020 року задоволено клопотання сторін про зупинення провадження у справі для надання їм часу для примирення. Провадження у справі було зупинено на підставі п. 4 ч. 1 ст. 236 КАС України до 12 жовтня 2020 року.

Так, за п. 4 ч. 1 ст. 236 КАС України суд зупиняє провадження у справі в разі звернення обох сторін з клопотанням про надання їм часу для примирення - до закінчення строку, про який сторони заявили у клопотанні.

Відповідно до ст. 237 КАС України, провадження у справі поновлюється за клопотанням учасників справи або за ініціативою суду не пізніше десяти днів з дня отримання судом повідомлення про усунення обставин, що викликали його зупинення. Про поновлення провадження у справі суд постановляє ухвалу.

Враховуючи викладене, оскільки відпали обставини, що слугували підставою для зупинення провадження у справі, сторони не досягли примирення, ухвалою від 12 жовтня 2020 року, занесеною до протоколу судового засідання, поновлено провадження у справі.

Під час судового розгляду справи сторони у вступному слові надали свої пояснення щодо змісту та підстав своїх вимог і заперечень щодо предмета позову.

Представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити з викладених у позові та поясненнях підстав.

Представник відповідача проти задоволення позову заперечував.

Заслухавши сторін, розглянувши подані сторонами заяви по суті справи і докази на їх обґрунтування, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, судом встановлено наступне.

Відповідач - Обласна комунальна установа Білгород-Дністровський медичний фаховий коледж (перейменований з Обласна комунальна установа Білгород-Дністровське медичне училище ), зареєстрований та обліковується в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, код ЄДРПОУ 02011491, заснований Одеською обласною радою, код КВЕД 85.42 - Вища освіта (а.с. 37-42).

11 грудня 2019 року на виконання доручення Прем`єр-Міністра України від 11 грудня 2019 року № 44205/1/1-19 та доручення ДСНС України від 11.12.2019 року № 02-17767/261 Про позапланові перевірки у зв`язку з ситуацією, яка склалась внаслідок пожежі в державному ВНЗ Одеський коледж економіки, права та готельно-ресторанного бізнесу , з метою здійснення контролю за виконанням Кодексу цивільного захисту України, інших законодавчих, нормативних і нормативно-правових актів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, та вимог абз. 7 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", - Головним управлінням ДСНС в Одеській області прийнято наказ № 420 (з основної діяльності), яким наказано здійснити позапланові заходи державного нагляду (контролю) за додержанням (виконанням) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки закладів, установ та організацій з масовим перебуванням людей - дитячих садочків, шкіл, професійно-технічних та вищих навчальних закладів, гуртожитків, установ охорони здоров`я та соціального захисту, державних об`єктів критичної і транспортної інфраструктури, у т.ч. торговельно-розважальних закладів, віднесених до СС-2 та СС-3 класів наслідків (відповідальності) будівель або споруд у визначені терміни посадовими особами ГУ ДСНС в Одеській області (а.с. 10).

13 січня 2020 року в.о. начальника Білгород-Дністровського міськрайонного відділу ГУ ДСНС України в Одеській області на виконання наказу Головного управління ДСНС в Одеській області № 420 від 11 грудня 2019 року, видано посвідчення № 9 на проведення заходу державного нагляду (контролю) - позапланової перевірки за дотриманням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у період з 13 січня по 17 січня 2020 року обласної комунальної установи "Білгород-Дністровське медичне училище", розташованого за адресою: 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Незалежності, 10-В, та адресою 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Свято Георгіївська, 1 (а.с. 14).

За результатами проведеної перевірки дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, Білгород-Дністровським міськрайонним відділом ГУ ДСНС України в Одеській області складено Акт № 13 від 17 січня 2020 року, примірник якого підписано та отримано директором ОСОБА_1 , про що свідчить підпис останнього на останньому аркуші в акті з позначкою про те, що пояснення, зауваження або заперечення щодо проведеного заходу та складеного акту відсутні (а.с. 15-21).

Відповідно до Акту № 13 від 17 січня 2020 року, перевіркою встановлено 14 порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлях та спорудах за адресою: 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Незалежності, 10-В, та 7 порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлях та спорудах за адресою: 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Свято Георгіївська, 1.

21 липня 2020 року Білгород-Дністровським міськрайонним відділом ГУ ДСНС України в Одеській області за результатом проведення повторної позапланової перевірки Обласної комунальної установи Білгород-Дністровський медичний фаховий коледж за адресами: 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Незалежності, 10-В, та 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Свято Георгіївська, 1, на предмет дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у тому числі щодо усунення порушень, зафіксованих в Акті № 13 від 17 січня 2020 року, складено Акт № 115 (а.с. 158-169).

Перевірка проводилась у період з 20.07.2020 року по 21.07.2020 року у присутності директора коледжу - Кірсей В.Д.

Акт перевірки підписано та примірних отримано директором коледжу Кірсей В.Д., про що свідчить підпис останнього на останньому аркуші в акті з позначкою про те, що пояснення, зауваження або заперечення щодо проведеного заходу та складеного акту відсутні.

За наслідками повторної позапланової перевірки Обласної комунальної установи Білгород-Дністровський медичний фаховий коледж за адресами: 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Незалежності, 10-В, та 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Свято Георгіївська, 1, виявлено та зафіксовано 6 (шість) порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а директору коледжу - Кірсей В.Д. вручено Припис від 21 липня 2020 року № 78 з вимогою щодо вжиття передбачених цим приписом заходів з метою усунення виявлених (а.с. 155-157).

Судом встановлено, що підставою даного адміністративного позову стало виявлення позивачем за результатами перевірки Обласної комунальної установи Білгород-Дністровський медичний фаховий коледж порушень, зазначених в акті перевірки № 13 від 17.01.2020 року за номерами: 1-11, 13-21, водночас під час судового розгляду за результатами повторної перевірки, відповідно до акту від 21 липня 2020 року № 115, виявлено 6 порушень.

Отже, за результатами перевірки відповідача за адресою: м. Білгород-Дністровський, вул. Незалежності, 10-В, встановлено наступні порушення:

1) Розділ IV п.1, пп. 1.21 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС № 1417 від 30.12.2014 року, а саме: Не проведено монтаж пристроїв захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд";

2) Розділ V п.1, пп. 1.2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС № 1417 від 30.12.2014 року; ДБН В.2.5- 56:2014 пункт 7, а саме: Для раннього виявлення пожежі та подавання сигналу тривоги для вжиття необхідних заходів, приміщення та споруди об`єкту не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту";

За адресою: м. Білгород-Дністровський, вул. Свято Георгіївська, 1, встановлено наступні порушення:

3) Розділ IV п.1, пп. 1.21 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС № 1417 від 30.12.2014 року, а саме: Не проведено монтаж пристроїв захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд";

4) Розділ V п.1, пп. 1.2 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС № 1417 від 30.12.2014 року; ДБН В.2.5- 56:2014 пункт 7, а саме: Для раннього виявлення пожежі та подавання сигналу тривоги для вжиття необхідних заходів, приміщення та споруди об`єкту не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту";

5) Розділ IV п.1, пп. 1.6 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС № 1417 від 30.12.2014 року, а саме: З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів. Місця з`єднання жил проводів і кабелів, а також з`єднувальні та відгалужувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Струм втрат ізоляції стиків повинен бути не більше втрат ізоляції цілих жил цих проводів і кабелів.

6) Розділ IV п.1.7 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС № 1417 від 30.12.2014 року, а саме: Відгалужувальні та з`єднувальні коробки повинні бути закриті кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів.

З огляду виявлені порушення та керуючись положеннями Кодексу цивільного захисту України, позивач звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи Обласної комунальної установи Білгород-Дністровський медичний фаховий коледж до повного усунення порушень.

Вирішуючи спірні правовідносини в межах заявлених позовних вимог, надаючи юридичну кваліфікацію встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює та визначає Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403.

Отже, дія Кодексу цивільного захисту України поширюється та визначає права та обов`язки, зокрема підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Крім того, згідно з положеннями Кодексу цивільного захисту України можливість застосування заходів реагування не ставиться в залежність від суб`єкта, який допустив порушення, а виключно до об`єкта, який експлуатується з порушеннями норм пожежної і техногенної безпеки.

Відповідно до ст. 47 Кодексу цивільного захисту України, державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Отже, державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки здійснюється, зокрема, відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-У, який визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Відповідно до ст. 1 цього Закону, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Згідно з приписами ст. 3 Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" до основних принципів державного нагляду (контролю) належить, зокрема, пріоритетність безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначених законом.

Відповідно до ч.ч. 1-3 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 р. №1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (далі - ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Одним із основним завдань ДСНС, передбачених пп.2 п.3 вищезазначеного Положення, є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Пункт 7 Положення регламентує, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого наказом ДСНС України №175 від 13.04.2016 року, Головне управління ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.

Згідно зі ст. 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Отже, Головне управління ДСНС в Одеській області як територіальний орган ДСНС наділене повноваженнями щодо проведення перевірок у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Підстави здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) визначені частиною першою статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Так, відповідно до абз. 7 ч. 1 ст. 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", підставою для здійснення позапланових заходів є доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.

Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

З матеріалів справи судом встановлено, що за дорученням Прем`єр-міністр України від 11 грудня 2019 року № 44205/1/1-19 та доручення ДСНС України від 11.12.2019 року № 02-17767/261 Про позапланові перевірки у зв`язку з ситуацією, яка склалась внаслідок пожежі в державному ВНЗ Одеський коледж економіки, права та готельно-ресторанного бізнесу , Головним управлінням ДСНС в Одеській області прийнято наказ від 11 грудня 2019 року № 420 (з основної діяльності), яким наказано здійснити позапланові заходи державного нагляду (контролю) за додержанням (виконанням) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зокрема, закладів, установ та організацій з масовим перебуванням людей - дитячих садочків, шкіл, професійно-технічних та вищих навчальних закладів за додержанням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Відповідно до ч. 2 ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", на підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

13 січня 2020 року в.о. начальника Білгород-Дністровського міськрайонного відділу ГУ ДСНС України в Одеській області на виконання наказу Головного управління ДСНС в Одеській області № 420 від 11 грудня 2019 року, видано посвідчення № 9 на проведення заходу державного нагляду (контролю) - позапланової перевірки за дотриманням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у період з 13 січня по 17 січня 2020 року обласної комунальної установи "Білгород-Дністровське медичне училище", розташованого за адресою: 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Незалежності, 10-В, та 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Свято Георгіївська, 1 (а.с. 14).

Відповідно до ч. 6 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

Судом встановлено, що позивачем дотримані вищенаведені вимоги Закону.

Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно з ч. 8 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Що стосується виконання відповідачем виявлених позивачем порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, суд зазначає наступне.

Щодо порушення з приводу відсутністі блискавкозахисту у будівлях за адресами: 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Незалежності, 10-В, та 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Свято Георгіївська, 1.

Відповідно до пункту 1.21 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказ Міністерства внутрішніх справ України 30.12.2014 № 1417, захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку необхідно виконувати відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд .

Однак, доказів проведення монтажу пристроїв захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд", відповідачем до суду не надано.

Отже, вказане порушення відповідачем не усунуто, оскільки блискавкозахистом будівлі не обладнано.

Щодо порушення, виявленого у будівлях за адресами: 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Незалежності, 10-В, та 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Свято Георгіївська, 1, з приводу відсутності системи протипожежного захисту, судом встановлено, що вказане порушення відповідачем також не усунуто

Відповідно до пункту 1.1 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказ Міністерства внутрішніх справ України 30.12.2014 № 1417, усі системи протипожежного захисту (далі - СПЗ) мають бути справними і утримуватися в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому необхідно робити записи у відповідних журналах.

Відповідно до пункту 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .

Підтримання експлуатаційної придатності СПЗ повинно проводитися відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (п. 1.4).

З приводу вказаного порушення відповідач лише надав до суду перший аркуш Робочого проекту Система пожежної сигналізації; Система оповіщення про пожежу і управління евакуацією людей; Система централізованого пожежного спостереження , розробленого на замовлення Обласної комунальної установи Білгород-Дністровський медичний фаховий коледж ТОВ ФАРРО-101 , а також Експертну оцінку ДП Державний науково-дослідний та проектно-вишукувальний інститут НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ Одеська філія щодо відповідності вимогам пожежної безпеки окремих розділів робочого проекту Система пожежної сигналізації; Система оповіщення про пожежу і управління евакуацією людей; Система централізованого пожежного спостереження .

Згідно цієї експертної оцінки, розділ систем протипожежного захисту відповідає вимогам діючих нормативно правових актів з питань пожежної безпеки (а.с. 109-113).

Водночас, суд зазначає, що порушення щодо відсутності системи протипожежного захисту відповідачем не усунуто, оскільки Систему протипожежного захисту у будівлях за адресами: 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Незалежності, 10-В, та 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Свято Георгіївська, 1, не обладнано.

Щодо наступних порушень під номерами 5-6 акту перевірки від 21 липня 2020 року, судом встановлено, що вказані порушення відповідачем не усунуті, а саме: з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів. Місця з`єднання жил проводів і кабелів, а також з`єднувальні та відгалужувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Струм втрат ізоляції стиків повинен бути не більше втрат ізоляції цілих жил цих проводів і кабелів; відгалужувальні та з`єднувальні коробки повинні бути закриті кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів.

Відповідно до пункту 1.6 глави 1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказ Міністерства внутрішніх справ України 30.12.2014 № 1417, з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів. Місця з`єднання жил проводів і кабелів, а також з`єднувальні та відгалужувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Втрати опору ізоляції на стиках повинні бути не більше втрат опору ізоляції на цілих жилах цих проводів і кабелів.

Згідно вимог, закріплених в пункті 1.7 глави 1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні, в електропроводках вибухонебезпечних і пожежонебезпечних зон відгалужувальні та з`єднувальні коробки повинні бути закриті кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів.

Відповідачем не надано до суду доказів повного усунення вказаних порушень.

Відповідно до ч.1 ст.20 Кодексу цивільного захисту України, до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: 1) забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; 2) забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; 3) розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; 4) організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб`єкта господарювання; 5) створення об`єктових формувань цивільного захисту відповідно до цього Кодексу та інших законодавчих актів, необхідної для їх функціонування матеріально-технічної бази і забезпечення готовності таких формувань до дій за призначенням; 6) створення диспетчерських служб відповідно до цього Кодексу та інших законів, необхідних для забезпечення безпеки об`єктів підвищеної небезпеки; 7) проведення оцінки ризиків виникнення надзвичайних ситуацій на об`єктах суб`єкта господарювання, здійснення заходів щодо неперевищення прийнятних рівнів таких ризиків; 8) здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; 9) декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки; 10) розроблення планів локалізації та ліквідації наслідків аварій на об`єктах підвищеної небезпеки; 11) проведення об`єктових тренувань і навчань з питань цивільного захисту; 12) забезпечення аварійно-рятувального обслуговування суб`єктів господарювання відповідно до вимог статті 133 цього Кодексу; 13) здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; 14) забезпечення безперешкодного доступу посадових осіб органів державного нагляду, працівників аварійно-рятувальних служб, з якими укладені угоди про аварійно-рятувальне обслуговування суб`єктів господарювання, для проведення обстежень на відповідність протиаварійних заходів планам локалізації і ліквідації наслідків аварій на об`єктах підвищеної небезпеки та потенційно небезпечних об`єктах, сил цивільного захисту - для проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт у разі виникнення надзвичайних ситуацій; 15) забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; 16) здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні); 17) дотримання протиепідемічного, протиепізоотичного та протиепіфітотичного режиму; 18) створення і використання матеріальних резервів для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій; 19) розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; 20) розроблення і затвердження інструкцій та видання наказів з питань пожежної безпеки, здійснення постійного контролю за їх виконанням; 21) забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; 22) утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; 23) здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики; 24) своєчасне інформування відповідних органів та підрозділів цивільного захисту про несправність протипожежної техніки, систем протипожежного захисту, водопостачання, а також про закриття доріг і проїздів на відповідній території; 25) виконання інших завдань і заходів у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.

Таким чином, враховуючи усе вищевикладене, судом виявлено, що порушення, зафіксовані в акті перевірки від 21 липня 2020 року № 115 за номерами 1-6 відповідачем не усунуті.

Згідно з п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до ч. 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у т.ч. невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

У відповідності з ч. 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

За приписами ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Із системного аналізу зазначених норм законодавства слідує, що підставою для застосування заходів реагування є встановлення порушення вимог законодавства сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей.

Як установлено судом, адміністрацією Обласної комунальної установи "Білгород-Дністровський медичний фаховий коледж" фактично не заперечується та не спростовується наявність виявлених перевіркою порушень та ведуться роботи для їх усунення.

Суд зазначає, що порушення, визначені в акті перевірки від 21 липня 2020 року № 115 за номерами 1-6, як то необладнання приміщень закладу системою протипожежного захисту, незабезпечення цих приміщень захистом від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів; не дотримання вимог пожежної безпеки до інженерного обладнання, зокрема, електроустановок, за об`єктивним критерієм є такими, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, оскільки стосуються, зокрема, протипожежних норм.

Тобто, ці порушення впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.

За таких обставин, студенти та працівники Обласної комунальної установи Білгород-Дністровський медичний фаховий коледж постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза їх життю та здоров`ю через невиконання вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.

Відповідно до ч.ч. 2, 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях. Забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

З наведеного слідує, що на відповідача покладений обов`язок із забезпечення пожежної безпеки.

Крім того, згідно з положеннями Кодексу цивільного захисту України можливість застосування заходів реагування не ставиться в залежність від суб`єкта, який допустив порушення, а виключно до об`єкта, який експлуатується з порушеннями норм пожежної і техногенної безпеки.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 27 червня 2019 року у справі №814/2356/17.

Відсутність доказів усунення відповідачем порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, свідчить про обґрунтованість необхідності застосування до Обласної комунальної установи Білгород-Дністровський медичний фаховий коледж заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації її об`єктів. Застосування такого заходу є цілком співрозмірним з характером порушень законодавства щодо забезпечення пожежної безпеки.

Положеннями ст. 3 Конституції України передбачено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Водночас, відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З огляду на зазначене, оцінюючи докази, які є у справі, в їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Обласної комунальної установи Білгород-Дністровський медичний фаховий коледж про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації Обласної комунальної установи "Білгород-Дністровський медичний фаховий коледж" за адресами: 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Незалежності, 10-В, та 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Свято Георгіївська, 1, - шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Обласної комунальної установи "Білгород-Дністровський медичний фаховий коледж" від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків, наданих в акті перевірки від 17 січня 2020 року № 13 та акті перевірки від 21 липня 2020 року №115, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки від 17 січня 2020 року № 13 з урахуванням акту перевірки від 21 липня 2020 року №115.

Враховуючи, що відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, розподіл судових витрат зі сплати судового збору на користь позивача не здійснюється. Інші судові витрати не заявлені.

Керуючись ст.ст. 2, 5-9, 72, 74, 76-77, 90, 139, 243-246, 250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Обласної комунальної установи "Білгород-Дністровський медичний фаховий коледж" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - задовольнити.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Обласної комунальної установи "Білгород-Дністровський медичний фаховий коледж" у вигляді повного зупинення експлуатації Обласної комунальної установи "Білгород-Дністровський медичний фаховий коледж" за адресами: 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Незалежності, 10-В, та 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Свято Георгіївська, 1, - шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Обласної комунальної установи "Білгород-Дністровський медичний фаховий коледж" від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків, наданих в акті перевірки від 17 січня 2020 року №13 та акті перевірки від 21 липня 2020 року №115, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки від 17 січня 2020 року №13 з урахуванням акту перевірки від 21 липня 2020 року №115.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (код ЄДРПОУ 38643633; 65091, м. Одеса, вул. Прохорівська, 6).

Відповідач - Обласна комунальна установа Білгород-Дністровський медичний фаховий коледж (код ЄДРПОУ 02011491; 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Незалежності, 10-В).

Повний текст рішення складено та підписано судом 22 жовтня 2020 року.

Суддя О.В. Глуханчук

.

Дата ухвалення рішення22.10.2020
Оприлюднено25.10.2020
Номер документу92379043
СудочинствоАдміністративне
Сутьзастосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю

Судовий реєстр по справі —420/3546/20

Ухвала від 19.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Постанова від 17.02.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 04.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 04.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 25.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Рішення від 22.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

Ухвала від 10.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

Ухвала від 30.07.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

Ухвала від 04.06.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

Ухвала від 28.04.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні