19.10.2020
Провадження № 2/389/388/19
ЄУН 389/1583/19
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 жовтня 2020 року Знам`янський міськрайонний суд Кіровоградської області в складі:
головуючого судді - Ябчик Н.М.,
за участю секретаря судового засідання - Данильчук Л.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду міста Знам`янка Кіровоградської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області про стягнення матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними діями органу місцевого самоврядування,-
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 , через представника, звернулася до суду з позовом до Казарнянської сільської ради Знам"янського району Кіровоградської області (далі по тексту Сільрада) про стягнення матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними діями органу місцевого самоврядування.
Позовні вимоги обгрунтувавши тим, що рішенням 5 сесії 7-го скликання Сільради від 25.02.2016 року №87 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 останній надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 2 га (з яких ріллі - 0.6 га та 1.4 га) для ведення особистого селянського господарства. На підставі вказаного рішення та договору на виконання робіт №108 від 23.09.2016 року розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 2 га., який погоджено висновком експерта від 19.10.2017 року №2312/82-17. Крім того, зазначив, що 13.12.2017 року до Державного земельного кадастру внесено земельні ділянки площею 1.4 га., якій присвоєно кадастровий номер 352282600:51:000:0184 та площею 0.6 га., якій присвоєно кадастровий номер 352282600:51:000:0185 за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня. Позивач, маючи на меті отримати у власність земельну ділянку, діяла у чіткій відповідності із законом і мала безумовне право на отримання земельних ділянок у власність. Рішенням 19 сесії 7-го скликання Сільради від 16.02.2018 року №404 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 , керуючись ст.12,118 ЗК України відхилено проект рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, оскільки не набрав потрібної кількості голосів. Чинним законодавством передбачено певний порядок безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність громадян. Позивачем цього порядку було дотримано, але відповідачем проект рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства відхилено з підстав, що не передбачені законодавством, як такий, що не набрав потрібної кількості голосів - тобто відповідачем прийнято завідомо незаконне рішення. 12.06.2018 року позивач повторно звернулась до відповідача з заявою про затвердження проекту землеустрою. Рішенням 21 сесії 7-го скликання Сільради від 19.06.2018 року №447 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 , керуючись ст. 12,118 ЗК України відхилено проект рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, оскільки не набрав потрібної кількості голосів. В порядку положень ч. 10 ст.118 ЗК України, позивачем 21.06.2018 року подано позов до Кіровоградського окружного адміністративного суду про визнання незаконною відмову Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області у затвердженні проекту землеустрою та зобов`язання Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 2.0 га у власність для ведення особистого селянського господарства на території Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області. 31 серпня 2018 року рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду у справі №811/1817/18 позов задоволено. Проте, лише 04 грудня 2018 року рішенням 23 сесії 7-го скликання Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області №461 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 затверджено проект землеустрою та надано позивачу у власність земельні ділянки площею 1.4 га, якій присвоєно кадастровий номер 352282600:51:000:0184 та площею 0.6 га, якій присвоєно кадастровий номер 352282600:51:000:0185 за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня. Таким чином, позивачем отримано у власність вищевказані земельні ділянки більше ніж на 9 місяців пізніше від тієї дати, коли вони мали б бути отримані у відповідності з законом. Отже, вважає, що незаконними діями Сільради , в наслідок яких порушено конституційні права позивача, останній заподіяно матеріальний збиток, який полягає у тому, що вона протягом вищевказаних 9 місяців і 18 днів не могла отримувати прибуток з земельних ділянок, отримати право власності. Сума збитків розрахована відповідно до Методики обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги , затвердженої Наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства фінансів України, Державного комітету статистики України, Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму України від 15.11.2001 року за №486/202/524/455/3370, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07.02.2002 року за №112/6400, отже складає 3823.74 грн.
Також вважає, що крім матеріальної шкоди, протиправними діями Сільради позивачу заподіяно моральну шкоду, яку оцінює у 5000 грн. Оскільки, протягом значного часу протиправними діями Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області уперто і цілеспрямовано порушувались гарантовані державою права позивача. При цьому, Сільрада не реагувала на звернення позивача належним чином, чим викликала у останньої почуття власної неповноцінності, незахищеності, безправ`я та невіру у захист своїх прав з боку держави. Такі дії Сільради спричиняли позивачу глибокі моральні страждання, які спричинені умисними протиправними винними діями юридичної особи - Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області, то саме, Казарнянська сільська рада Знам`янського району Кіровоградської області і має відшкодувати завдану позивачу шкоду в повному обсязі. Просить стягнути з відповідача на її користь судові витрати у справі.
Представник позивача у судовому засіданні підтримала позовні вимоги у повному обсязі. Просить задовольнити позовні вимоги, посилаючись на обставини зазначені в позові.
Представники відповідача у судовому засіданні позовні вимоги позивача не визнали, просили відмовити в задоволенні позову за його безпідставністю та недоведеністю.
Як вбачається, з відзиву на позов, позивачем не подано до суду жодного доказу, що нею не здійснювалось обробку земельних ділянок протягом 9 місяців 18 днів (як це зазначено в позовній заяві), з вини сільської ради, а також доказів того, що існували якісь обставини, що перешкоджали останньому. Крім того, позивачем приховано той факт, що вказані земельні ділянки вона обробляє протягом 10 років. Обробіток цих земельних ділянок, здійснюється через представника позивача - ОСОБА_3 , який є її зятем. За зазначених обставин, питання про відшкодування збитків постати не може, оскільки земельна ділянка знаходиться в її відкритому володінні протягом щонайменше 10 років. Крім того, позивачем не вірно визначено методику обчислення завданих їй збитків. Також відповідач заперечує завдання ОСОБА_1 моральної шкоди, оскільки вважає, що жодних доказів, які підтверджують завдану моральну шкоду, не надано. Тож, в цій частині позовних вимог, також просить відмовити.
Представником позивача подано відповідь на відзив на позов, аналогічних змісту позовної заяви.
Заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши наявні в справі матеріали суд дійшов наступних висновків.
Судом встановлено, що рішенням 5-ї сесії 7-го скликання Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області від 25.02.2016 року №87 "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 " позивачці було надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, загальною площею 2 га (з яких ріллі - 0,60 та 1,40 га), для ведення особистого селянського господарства.
На підставі вказаного рішення та договору на виконання робіт №108 від 23.09.2016 року розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, загальною площею 2,00 га, який було погоджено експертом державної експертизи згідно висновку від 19.10.2017 р. №2312/82-17.
13.12.2017 р. у Державний земельний кадастр внесено земельні ділянки площею 1,4000 га, які було присвоєно кадастровий номер: 352282600:51:000:0184 за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня, та 0,6000 га, якій присвоєно кадастровий номер: 352282600:51:000:0185 за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня.
19.12.2017 р. позивачка звернулась до відповідача із заявою про затвердження проекту землеустрою.
Рішенням 19 сесії 7 скликання Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області від 16.02.2018 №404 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 , керуючись ст. 12, 118 Земельного кодексу України та враховуючи рекомендації постійної депутатської комісії з питань земельних відносин та благоустрою, відхилено проект рішення гр. ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ - 01.03) як таких, що не набрав потрібної кількості голосів.
12.06.2018 р. позивач повторно звернулась до відповідача щодо затвердження проекту землеустрою.
Рішенням 21 сесії 7 скликання Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області від 19.06.2018 №447 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 ", керуючись ст.ст.12 і 118 Земельного кодексу України та враховуючи рекомендації постійної депутатської комісії з питань земельних відносин та благоустрою, було відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ - 01.03) як таких, що не набрав потрібної кількості голосів.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 31.08.2018 у справі №811/1817/18 за позовом ОСОБА_1 до Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області про визнання незаконними рішень та зобов`язання вчинити певні дії, позовні вимоги позивача задоволено. Визнано незаконною відмову Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення гр. ОСОБА_1 земельних ділянок у власність, загальною площею 2 га, для ведення особистого селянського господарства на території Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області. Зобов`язати Казарнянську сільську раду Знам`янського району Кіровоградської області затвердити проект землеустрою щодо відведення гр. ОСОБА_1 земельних ділянок у власність, загальною площею 2 га, для ведення особистого селянського господарства на території Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області. Рішення суду набрало законної сили 01.10.2018.
14.09.2020 після ухвалення рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду, представник позивача за довіреністью- ОСОБА_3 втретє звернувся до Казарнянської сільської ради з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_1 у власність для ведення особистого селянського господарства, за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня, Казарнянська сільська рада.
Рішенням 22 сесії 7 скликання Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області від 21.09.2018 №453 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 , відхилено проект рішення, як такий, що не набрав потрібної кількості голосів.
02.10.2020 представник позивача - ОСОБА_3 вчетверте звернувся до Казарнянської сільської ради з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_1 у власність для ведення особистого селянського господарства, за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня, Казарнянська сільська рада.
05.10.2020 Казарнянською сільською радою на адресу ОСОБА_1 та її представника ОСОБА_3 надіслано лист, з якого вбачається, що її заяву від 02.10.2018 зареєстровано за №44 та буде розглянуто на черговій сесії сільської ради та повідомлено додатково.
23.10.2020 представник позивача - ОСОБА_3 вп`яте звернувся до Казарнянської сільської ради з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_1 у власність для ведення особистого селянського господарства, за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня, Казарнянська сільська рада.
25.10.2020 Казарнянською сільською радою на адресу представника ОСОБА_1 - ОСОБА_3 надіслано лист, з якого вбачається, що заяву від 23.10.2018 зареєстровано за №48 та буде розглянуто на черговій сесії сільської ради та повідомлено додатково.
07.11.2020 представник позивача - ОСОБА_3 звернувся до Казарнянської сільської ради з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_1 у власність для ведення особистого селянського господарства, за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня, Казарнянська сільська рада.
Рішенням 23 сесії 7 скликання Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області від 04.12.2018 №461 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 , затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 , вирішено затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр.. ОСОБА_1 у приватну власність для ведення особистрого селінського господарства (код класифікації видів цільового призначення земель - 01.03) за рахунок земель сільськогосподарського призначення. Надано гр. ОСОБА_1 у приватну власність земельну ділянку загальною площею 2,0 га, із них ріллі 0,6000 га - для ведення особистого селянського господарства (код класифікації видів цільового призначення земель - 01.03.) за рахунок земель сільськогосподарського призначення, за адресою: с. Казарня на території Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3522282600:51:000:0185; ріллі-1,4000 га - для ведення особистого селянського господарства (код класифікації видів цільового призначення земель - 01.03) за рахунок земель сільськогосподарського призначення за адресою: с. Казарня на території Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3522282600:51:000:0184.
Згідно з витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності за індексними номерами витягів: 149293434, 149297667 від 13.12.2018, на підставі рішення органу місцевого самоврядування, Рішення двадцять третьої сесії сьомого скликання Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 , за ОСОБА_1 зареєстровано право приватної власності на земельні ділянки за кадастровими номерами: 3522282600:51:000:0185, 3522282600:51:000:0184.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Статтею 41 Конституції України передбачено, що право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.
Згідно ст.14 Конституції України, ст.373 Цивільного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізовується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до закону.
Стаття 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) вказує, що земельні відносини регулюються Конституцією України, вказаним Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Частиною 2 статті 22 ЗК України передбачено те, що до земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).
При цьому, пунктом "а" частини 3 статті 22 ЗК України визначено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Пунктом "в" ч. 3 ст.116 ЗК України визначено, що безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених вказаним Кодексом.
Згідно до ч.1 ст.121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2.0 гектара.
Відповідно ч. 1 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських рад у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища належать, в т.ч. делеговані повноваження: організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою (п.9).
Відповідно ст.ст.12, 42 Закону України "Про місцеве самоврядування" сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста; забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади; представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства.
Частиною 1 статті 122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до ч. 6 ст. 118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін (ч.7 ст.118 Кодексу).
Згідно ч.8 ст.118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
При цьому, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність (ч.9 ст.118 Кодексу).
Згідно ч.10 цієї статті Кодексу, відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Таким чином, аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що законом передбачено певний алгоритм безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність громадян, а саме: подання громадянином клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у власність; отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні); після розроблення проекту землеустрою такий погоджується з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Погоджений проект землеустрою подається громадянином до відповідного органу виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або рішення про відмову передання земельної ділянки у власність чи залишення клопотання без розгляду.
Частиною 1 статті 50 Закону України "Про землеустрій" передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання) або зміни цільового призначення земельної ділянки.
За правилами ч.ч.2-3 ст.50 цього Закону, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.
Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають: завдання на розроблення проекту землеустрою; пояснювальну записку; копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності); рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом); письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально (у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду; довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями; матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки); відомості про обчислення площі земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); копії правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна для об`єктів будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми та значними наслідками, які розташовані на земельній ділянці; розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом); розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом); акт приймання-передачі межових знаків на зберігання (у разі формування земельної ділянки); акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки); перелік обмежень у використанні земельних ділянок; викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); кадастровий план земельної ділянки; матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки); матеріали погодження проекту землеустрою. Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають також і акт встановлення та узгодження зовнішніх меж земельної ділянки, акт приймання-передачі межових знаків на зберігання, кадастровий план земельної ділянки. Конституцією України закріплено, що держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки; усі суб`єкти права власності рівні перед законом (ч.4 ст.13); право власності на землю гарантується, воно набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (ч.2 ст.14).
Як вбачається з матеріалів справи, позивач скористалася своїм правом та згідно з вимогами законодавства звернулася до суду з позовом про визнання незаконними рішень про відмову у переданні їй у власність земельних ділянок та зобов`язання відповідача вчинити певні дії, а саме затвердити проект землеустрою та передати їй у власність земельні ділянки та отримала судове рішення на свою користь. Рішення суду набрало законної сили.
Згідно з ч.4 ст. 82 ЦПК України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Отже, рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду визнано незаконною відмову Казарнянської сільської ради у наданні ОСОБА_1 , земельних ділянок та зобов`язано відповідача затвердити проект землеустрою про надання останній земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Казарнянської сільської ради.
Наразі рішення суду виконано, Рішенням 23 сесії 7 скликання Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області від 04.12.2018 №461 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 , затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 , вирішено затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр.. ОСОБА_1 у приватну власність для ведення особистрого селінського господарства (код класифікації видів цільового призначення земель - 01.03) за рахунок земель сільськогосподарського призначення. Надано гр. ОСОБА_1 у приватну власність земельну ділянку загальною площею 2,0 га, із них ріллі 0,6000 га - для ведення особистого селянського господарства (код класифікації видів цільового призначення земель - 01.03.) за рахунок земель сільськогосподарського призначення, за адресою: с. Казарня на території Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3522282600:51:000:0185; ріллі-1,4000 га - для ведення особистого селянського господарства (код класифікації видів цільового призначення земель - 01.03) за рахунок земель сільськогосподарського призначення за адресою: с. Казарня на території Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3522282600:51:000:0184.
Твердження позивача про те, що з вини відповідача, який протягом тривалого часу, а саме дев`яти місяців, після ухвалення судом рішення, не виконував його та завдав тим самим матеріальну шкоду в розмірі 3823,74 грн., під час розгляду справи не знайшли свого підтвердження, оскільки судом встановлено, що після ухвалення рішення суду на її користь, позивач та її представник дійсно, неодноразово, письмово зверталися до відповідача з вимогою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, однак судом також встановлено, що зазначені звернення відповідачем не проігноровано, дані звернення Казарнянською сільською радою розглянуто та надано позивачу та її представнику відповідні роз`яснення, отже безпідставного ухилення від виконання рішення суду з боку відповідача, не встановлено.
Щодо позовної вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача моральної шкоди, судом встановлено, наступне.
Статтею 23 ЦК України передбачено, що особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав. Моральна шкода полягає: 1) у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; 2) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів; 3) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна; 4) у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.
Душевні страждання не відносяться до матеріальних категорій і не вимірюється матеріальними доказами. Позивач зазначила у своїй позовній заяві, що протиправна поведінка сільської ради викликала у неї моральні переживання, вартість яких вона оцінила у розмірі 5000,00 грн.
Відповідно до положень ст.1166 ЦК України єдиною підставою для цивільно-правової відповідальності за завдання шкоди є правопорушення, що включає як складові елементи: шкоду; протиправне діяння особи, яка її завдала; причинний зв`язок між ними, а також вину заподіювача шкоди.
На підставі частини 1 статті 1167 Цивільного Кодексу України моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Статтею 1174 ЦК України встановлено, що шкода завдана фізичній особі незаконною дією органу місцевого самоврядування при здійсненні нею своїх повноважень відшкодовується органом місцевого самоврядування незалежно від вини цієї особи. Під моральною шкодою, згідно з п. 3 Постанови Пленуму Верховного Суду України Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди № 4 від 31.03.1995 року, слід розуміти: втрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань, або інших негативних явищ, заподіяних фізичній чи юридичній особі незаконними діями або бездіяльністю інших осіб.
Окрім того, на підставі ч.1 п.9 вищезазначеної Постанови Пленуму Верховного Суду України розмір відшкодування моральної (немайнової) шкоди суд визначає залежно від характеру та обсягу страждань (фізичних, душевних, психічних тощо), яких зазнав позивач, характеру немайнових втрат (їх тривалості, можливості відновлення тощо) та з урахуванням інших обставин. Зокрема, враховуються стан здоров`я потерпілого, тяжкість вимушених змін у його життєвих і виробничих стосунках, ступінь зниження престижу, ділової репутації, час та зусилля, необхідні для відновлення попереднього стану. При цьому суд має виходити із засад розумності, виваженості та справедливості.
Відповідно до загальних підстав цивільно-правової відповідальності обов`язковому з`ясуванню при вирішенні спору про відшкодування моральної (немайнової) шкоди підлягають: наявність такої шкоди, протиправність діяння її заподіювача та вини останнього в її заподіянні.
Згідно з п.8 Постанови Пленуму Верховного Суду України Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди від 31.03.1995 року № 4, за моральну (немайнову) шкоду, заподіяну працівником під час виконання трудових обов`язків, відповідальність несе організація з якою цей працівник перебуває у трудових відносинах, а останній відповідає перед нею в порядку регресу.
Відповідно до п.4 Постанови Пленуму Верховного СудуУкраїни Про судову практику в справах про відшкодуванняморальної (немайнової) шкоди №4 від 31.03.1995року позивачем має бути доведено, в чому полягає ця шкода, з яких міркувань він виходив, визначаючи розмір шкоди, та якими доказами це підтверджується.
Відповідно до ст.76 ЦПК України доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення сторін, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються письмовими, речовими і електронними доказами, висновками експертів, показаннями свідків.
Статтею 81 ЦПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Під час розгляду справи судом застосовано всі можливі заходи, передбачені цивільно-процесуальним законодавством, для забезпечення доказів у справі і їх витребуванні.
Разом з тим, позивачем та її представником не надано, а в суді не здобуто жодних доказів, які б підтверджували заподіяння їй моральних страждань, втрати нормальних життєвих зв`язків і необхідності додаткових зусиль для організації позивачкою свого життя.
Враховуючи наведене, зібрані у справі докази, оцінені судом належним чином кожен окремо на їх достовірність та допустимість, а також їх достатність та взаємний зв`язок у сукупності, встановлені судом обставини свідчать про те, що в суду відсутні належні та допустимі докази на підтвердження факту заподіяння та розміру завданої відповідачем матеріальної та моральної шкоди. Таким чином, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача задоволенню не підлягають.
Керуючись ст. 23, 1166, 1167, 1173 ЦК України, ст.ст. 258, 259, 264, 265 ЦПК України,суд,-
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позову ОСОБА_1 до Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області про стягнення матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними діями органу місцевого самоврядування, відмовити.
На рішення суду може бути подана апеляційна скарга до Кропивницького апеляційного суду протягом 30-ти днів з дня проголошення через Знам`янський міськрайонний суд Кіровоградської області. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 .
Відповідач - Казарнянська сільська рада Знам`янського району Кіровоградської області, адреса: 27443, Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня, вул. Миру, 37, ЄДРПОУ 04365282.
Повний текст рішення складено 27.10.2020.
Суддя Знам`янського
міськрайонного суду
Кіровоградської області Ябчик Н.М.
Суд | Знам’янський міськрайонний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2020 |
Оприлюднено | 28.10.2020 |
Номер документу | 92451971 |
Судочинство | Цивільне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні