Постанова
від 27.10.2020 по справі 420/8043/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 жовтня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/8043/19 Головуючий в 1 інстанції: Вовченко О.А.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Димерлія О.О.

суддів: Єщенка О.В. , Шляхтицького О.І.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26.02.2020р. у справі № 420/8043/19 за позовом Державної екологічної інспекції в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ про застосування заходів реагування, -

В С Т А Н О В И В:

У грудні 2019 року Державна екологічна інспекція в Одеській області звернулась до Одеського окружного адміністративного суду із позовною заявою, у якій просила суд застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ заходи реагування, а саме повністю зупинити господарську діяльність Товариства з обмеженою відповідальністю Російський чай до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

В обґрунтування позовних вимог Державною екологічною інспекцією в Одеській області проведено планову перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ за наслідками якої встановлено провадження господарської діяльності без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, що є порушенням ст.11 Закону України Про охорону атмосферного повітря .

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 26.02.2020р. по справі №420/8043/19 відмовлено у задоволенні позову Державної екологічної інспекції в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ про застосування заходів реагування.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що в акті перевірки та у позовній заяві позивачем жодним чином не зазначено марки та моделі кухонних витяжок, їх місця знаходження, не обґрунтовано, до якої групи стаціонарних джерел належать вказані кухонні витяжки, не надано доказів на підтвердження того, що вказані в акті кухонні витяжки є устаткуванням, для якого розробляються нормативи граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел. Таким чином, позивачем не доведено, що зазначені в акті три кухонні витяжки належать до стаціонарних джерел, на які необхідно отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції Державною екологічною інспекцією в Одеській області подано апеляційну скаргу в якій зазначено, що судом першої інстанції не в повному обсязі з`ясовано фактичні обставини справи, у зв`язку з чим порушено норми матеріального та процесуального права, а тому позивачка просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

В обґрунтування апеляційної скарги скаржник зазначає, що під час проведення планової перевірки ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ з питань щодо дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища фахівцем контролюючого органу установлено наявність стаціонарних джерел забруднення атмосферного повітря. Також, позивач наголошує на тому, що акт перевірки органу державного нагляду (контролю) є носієм доказової інформації. Крім того, скаржник наголошує, що судом першої інстанції не наданої жодної правової оцінки щодо складення 12.12.2019р. відносно завідувача ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ протоколу №001164 про адміністративне правопорушення, за наслідками розгляду якого прийнято постанову від 13.12.2019р. №001164 про накладення адміністративного стягнення, якою завідувача господарства ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ч.1 ст.78 КУпАП, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 85грн. Означена сума штрафу ОСОБА_1 була сплачена. Також, на думку позивача, незалежно від групи суб`єкта господарювання викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі відповідного дозволу, наявність якого у ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ , в межах розгляду даної справи, не доведено.

Суд апеляційної інстанції розглянув доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, у системному зв`язку з положеннями чинного законодавства, дійшов висновку, що апеляційна скарга позивача підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції - скасуванню, з урахуванням наступного.

Зокрема, колегію суддів установлено, що у період з 02 грудня 2019 року по 13 грудня 2019 року на підставі наказу Державної екологічної інспекції в Одеській області №691 від 02.12.2019 року, направлення №441пр від 02.12.2019 року, державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища в Одеській області Кісе Іриною Федорівною та Гордієнко Юрієм Івановичем проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища Товариством з обмеженою відповідальністю РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ .

За результатами проведення вищеозначеної перевірки ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ фахівцями контролюючого органу складено акт перевірки №25/12, у якому зазначено про наявність у суб`єкта господарювання наступних порушень:

1. Пункту в статті 17, ст. 32, 33 Закону України Про відходи - декларація на утворення відходів за 2018 рік ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ не подавалася;

2. Пункту г статті 17, ст.32, 33 Закону України Про відходи - журнал первинного обліку відходів за формою 1-ВТ ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ не ведеться;

3. Статті 17 Закону України Про відходи - на ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ виявлено змішування відходів, для яких в Україні є відповідна технологія по утилізації (тара від продукції: картонна, пластикова та скляна);

4. Статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища - під час перевірки ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ не надана наступна інформацію а саме довідка про часи роботи джерел викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря (№0001, №0002, №0003 - Котельна; №0004 - Кухня: мангал, фритюрниця; №0005- Кухня: конвектомат) з 03.07.2007 по 01.12.2019 р.;

5. Статтей 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря - під час перевірки ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ було надано дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №5110137500-22 терміном дії з 21.11.2007 по 31.12.2012 року та дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №510137500-22 терміном дії з 24.04.2013 по 24.04.2018 року (не обмежений). Таким чином, з 01.01.2013 по 24.04.2013 підприємство здійснювало господарську діяльність без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами;

6. Статтей 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря - при здійсненні перевірки ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ виявлені невраховані джерела викиду забруднюючих речовин у атмосферне повітря, а саме: три кухонні витяжки. Дозвіл на вищезазначені джерела ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ відсутній;

7. Пункту д частини першої статті 17 та пункту ж частини першої статті 17 ЗУ Про відходи - ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ не визначений склад і властивості відходів які утворюються в процесі його діяльності;

8. Статті 18 ЗУ Про благоустрій в населених пунктів та пункту 6.2. Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України №105 від 10.04.2006р., зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27 липня 2006 р. за №880/12754 - під час натурного обстеження території ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ було виявлено, що на земельній ділянці, яку використовує ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ наявні зелені насадження (дерева). Інвентаризація зелених насаджень ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ не проведена;

9. Статті 17 ЗУ Про відходи - не забезпечується професійна підготовка, підвищення кваліфікації та проведення атестації відповідальних осіб у сфері поводження з відходами;

10. Пункту ї частини першої статті 17 ЗУ № 187/98 - ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ не надає місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, уповноваженим органам виконавчої влади у сфері поводження з відходами інформацію про відходи та пов`язану з ними діяльність, у тому числі про випадки несанкціонованого попадання відходів у навколишнє природне середовище та вжиті щодо цього заходи.

Не погодившись з висновками акта перевірки ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ подано письмові заперечення, у яких посилалось на те, що ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ є підприємством з середнім ступенем ризику, просило не враховувати його висновки під час застосування до Товариства заходів відповідальності.

За наслідками розгляду вищевказаних заперечень Державною екологічною інспекцією в Одеській області на адресу ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ направлено лист від 16.12.2019 року №2727/12, яким адресата повідомлено, що під час оформлення додатків до акту була допущенна механічна помилка, щодо зазначення ступеня ризику суб`єкта господарювання, а саме замість середнього ступеня ризику помилково зазначеного високий ступень ризику.

12 грудня 2019 року Державною екологічною інспекцією в Одеській області відносно завідувача господарством ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ ОСОБА_1. складено протокол №001164 про адміністративне правопорушення, у якому зазначено про порушення останнім вимог ст.ст.10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря .

Розглянувши вищеозначений протокол про адміністративне правопорушення №001164 від 12 грудня 2019р. фахівцем Державної екологічної інспекції в Одеській області 13.12.2019 року прийнято постанову №001164 про накладення адміністративного стягнення, якою ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ч.1 ст.78 КУпАП, та накладено адміністративне стягнення у вигляді штраф у розмірі 85грн.

Зокрема, у вищевказаній постанові Державної екологічної інспекції в Одеській області про накладення адміністративного стягнення від 13.12.2019 року №001164 зазначено про вчинення завідувачем господарства ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ ОСОБА_1 правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.ст.10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря , з огляду на допущення порушення порядку здійснення викиду забруднюючих речовин в атмосферу або впливу на неї фізичних та біологічних факторів, а саме при здійсненні перевірки ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ виявлено невраховані джерела викиду забруднюючих речовин у атмосферне повітря: три кухонні витяжки, за адресою: м.Одеса, Італійський бульвар, 4. Дозвіл на вищезазначені джерела ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ відсутній.

Жодних доказів на підтвердження оскарження постанови Державної екологічної інспекції в Одеській області про накладення адміністративного стягнення від 13.12.2019 року №001164 матеріали справи не містять.

Між тим, колегією суддів установлено, що ОСОБА_1 сплачено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в сумі 170грн., що підтверджується наявною у матеріалах справи копією банківської квитанції від 16 грудня 2019 р. №0.0.1554525432.1.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові, організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності № 877-V від 05.04.2007 року, згідно із ст. 1, ч. 5, ч.11 ст. 4 якого державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Частиною 1 статті 5 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності передбачено, що планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому.

Відповідно до ст.1 Закону України Про охорону атмосферного повітря забруднення атмосферного повітря - змінення складу і властивостей атмосферного повітря в результаті надходження або утворення в ньому фізичних, біологічних факторів і(або) хімічних сполук, що можуть несприятливо впливати на здоров`я людини та стан навколишнього природного середовища.

Забруднююча речовина - речовина хімічного або біологічного походження, що присутня або надходить в атмосферне повітря і може прямо або опосередковано справляти негативний вплив на здоров`я людини та стан навколишнього природного середовища.

Викид - надходження в атмосферне повітря забруднюючих речовин або суміші таких речовин.

Джерело викиду - об`єкт (підприємство, цех, агрегат, установка, транспортний засіб тощо), з якого надходить в атмосферне повітря забруднююча речовина або суміш таких речовин.

Відповідно до ст. 5 Закону України Про охорону атмосферного повітря у галузі охорони атмосферного повітря встановлюються зокрема нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел; нормативи гранично допустимого впливу фізичних та біологічних факторів стаціонарних джерел; нормативи вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах та впливу фізичних факторів пересувних джерел: технологічні нормативи допустимого викиду забруднюючих речовин.

Згідно із ст. 7 Закону України Про охорону атмосферного повітря нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин та їх сукупності, які містяться у складі пилогазоповітряних сумішей, що відводяться від окремих типів обладнання, споруд і надходять в атмосферне повітря від стаціонарних джерел, встановлюються з метою забезпечення дотримання нормативів екологічної безпеки атмосферного повітря з урахуванням економічної доцільності, рівня технологічних процесів.

Відповідно до ст. 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів; забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік; заздалегідь розробляти спеціальні заходи щодо охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і вживати заходів для ліквідації причин, наслідків забруднення атмосферного повітря; забезпечувати здійснення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин стаціонарних і пересувних джерел та ефективності роботи газоочисних установок; забезпечувати розроблення методик виконання вимірювань, що враховують специфічні умови викиду забруднюючих речовин; використовувати метрологічно атестовані методики виконання вимірювань і повірені засоби вимірювальної техніки для визначення параметрів газопилового потоку і концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі та викидах стаціонарних і пересувних джерел; здійснювати контроль за проектуванням, будівництвом і експлуатацією споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин і зниження впливу фізичних та біологічних факторів, оснащення їх засобами вимірювальної техніки, необхідними для постійного контролю за ефективністю очищення, дотриманням нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів та інших вимог законодавства в галузі охорони атмосферного повітря; своєчасно і в повному обсязі сплачувати екологічний податок. Виконання заходів щодо охорони атмосферного повітря не повинно призводити до забруднення ґрунтів, вод та інших природних об`єктів.

Статтею 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря установлено, що для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до вимог ст. 12 Закону України Про охорону атмосферного повітря , господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

Статтею 1 Закону України Про охорону атмосферного повітря передбачено, що забруднення атмосферного повітря - змінення складу і властивостей атмосферного повітря в результаті надходження або утворення в ньому фізичних, біологічних факторів і (або) хімічних сполук, що можуть несприятливо впливати на здоров`я людини та стан навколишнього природного середовища.

Відповідно до ч. 5 ст. 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Аналіз зазначених норм свідчить про те, що отримувати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами необхідно суб`єктам господарювання, що здійснюють викиди забруднюючих речовин, які справляють негативний вплив на здоров`я людини та стан навколишнього природного середовища.

Єдиний механізм проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами встановлено Порядком проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002р. №302, відповідно до якого дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам-підприємцям експлуатувати об`єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну.

Отже, законодавцем встановлено обов`язок отримувати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами тим підприємствам, які експлуатують об`єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші.

Водночас, як установлено колегією суддів, та зазначено в акті перевірки №25/12, під час здійснення перевірки ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ виявлено невраховані джерела викиду забруднюючих речовин у атмосферне повітря, а саме: три кухонні витяжки. Дозвіл на вищезазначені джерела ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ відсутній.

Пунктами 2.1, 2.4 Нормативів граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел, затверджених наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.06.2006р. №309, визначено нормативи граничнодопустимих викидів пароподібних та газоподібних неорганічних сполук (діоксид сірки, оксиди азоту (у перерахунку на діоксин азоту), оксид вуглецю), суспендованих твердих частинок забруднюючих речовин із стаціонарних джерел.

Таким чином, з урахуванням вищенаведеного, колегією суддів з`ясовано, що встановлені на Товаристві відповідача три кухонні витяжки, з яких до атмосферного повітря надходять забруднюючі речовини або їх суміші, використовуються суб`єктом господарювання за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Між тим, в ході розгляду справи відповідачем не спростовано відсутність необхідного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферу.

Відтак, беручи до уваги вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що викладені окружним адміністративним судом у рішенні суду висновки не відповідають обставинам справи, що є підставою для його скасування.

При цьому, колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що Державною екологічною інспекцією в Одеській області не доведено, що зазначені в акті три кухонні витяжки належать до стаціонарних джерел, на які необхідно отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, оскільки як встановлено колегією суддів, та зазначено вище, під час здійснення Державною екологічною інспекцією в Одеській області перевірки ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ фахівцями контролюючого виявлено невраховані джерела викиду забруднюючих речовин у атмосферне повітря, а саме: три кухонні витяжки. Дозвіл на вищезазначені джерела ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ відсутній.

Означене підтверджується складеним Державною екологічною інспекцією в Одеській області за наслідками проведення перевірки актом №25/12, який є носієм доказової інформації, та враховується під час надання оцінки фактичним обставинам справи.

Також, відповідно до постанови Державної екологічної інспекції в Одеській області про накладення адміністративного стягнення від 13.12.2019 року №001164 завідувачем господарства ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ ОСОБА_1 вчинено правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.ст.10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря , з огляду на допущення порушення порядку здійснення викиду забруднюючих речовин в атмосферу або впливу на неї фізичних та біологічних факторів, а саме при здійсненні перевірки ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ виявлено невраховані джерела викиду забруднюючих речовин у атмосферне повітря: три кухонні витяжки, за адресою: м.Одеса, Італійський бульвар, 4. Дозвіл на вищезазначені джерела ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ відсутній.

Зазначені в постанові Державної екологічної інспекції в Одеській області про накладення адміністративного стягнення від 13.12.2019 року №001164 порушення ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ вимог Закону України Про охорону атмосферного повітря кореспондуються із порушеннями вказаними в пункті 6 акта перевірки №25/12, який власне і слугував підставою для звернення Державної екологічної інспекції в Одеській області до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою щодо застосування до ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ заходів реагування.

Між тим, колегією суддів установлено, що ОСОБА_1 сплачено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в сумі 170грн., що підтверджується наявною у матеріалах справи копією банківської квитанції від 16 грудня 2019 р. №0.0.1554525432.1.

Отже, беручи до уваги вищевикладене, судом з`ясовано, що постанова Державної екологічної інспекції в Одеській області про накладення адміністративного стягнення від 13.12.2019 року №001164 є чинною, а зазначені у ній порушення ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ вимог статей 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря - встановленими.

Крім того, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що визначену постановою про накладення адміністративного стягнення від 13 грудня 2019 р. №001164 суму штрафу, ОСОБА_1 (завідувач господарства ТОВ РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ ), сплачено у подвійному розмірі, що свідчить про фактичне визнання суб`єктом господарювання встановленого в межах проведення перевірки порушення щодо здійснення господарської діяльності за відсутності обов`язкового дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Згідно із ст. 12 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

Таким чином, законодавцем встановлена певна градація заходів реагування у разі порушення умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, яке застосовується відповідно до законодавства з урахуванням впливу окремого порушення на навколишнє середовище.

Разом з тим, положеннями ч. 5 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності передбачено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

При цьому, згідно положень ч. 7 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , у разі якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів допускають неоднозначне (множинне) трактування прав і обов`язків суб`єкта господарювання або повноважень органу державного нагляду (контролю), така норма трактується в інтересах суб`єкта господарювання.

Крім того, застосування заходів реагування, зокрема шляхом повного зупинення господарської діяльності підприємства є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Вжиття заходів реагування щодо порушення тих чи інших правил слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.

Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

Право власності має фундаментальний характер, захищається згідно з нормами національного законодавства з урахуванням принципів ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Держави-учасниці Конвенції зобов`язані поважати право кожного на мирне володіння своїм майном та гарантувати його захист передусім на національному рівні. Зазначене положення в Україні закріплено на конституційному рівні принципом непорушності права власності (ст. 41 Конституції України).

Відповідно до статті 1 Протоколу № 1 до Конвенції кожна фізична або юридична особа має право на вільне володіння своїм майном. Жодна особа не може бути позбавлена свого майна, окрім як в інтересах держави та на умовах, передбачених законодавством і загальними принципами міжнародного права.

За нормою пункту 39 рішення Європейського суду з прав людини від 10.02.2010 у справі Серявін та інші проти України (Заява № 4909/04) будь-яке втручання органу влади у захищене право не суперечитиме загальній нормі, викладеній у першому реченні частини першої статті 1, лише якщо забезпечено справедливий баланс між загальним інтересом суспільства та вимогами захисту основоположних прав конкретної особи.

Таким чином, на думку колегії суддів, застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення господарської діяльності підприємства не є пропорційними та не відповідають важкості тих порушень, які виявлені під час перевірки.

Враховуючи викладене, оскільки судом апеляційної інстанції встановлено, що відповідачем, всупереч вимогам ст.11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", використовуються стаціонарні джерела викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без отримання відповідного дозволу на викиди такими стаціонарними джерелами забруднюючих речовин в атмосферне повітря, при встановлених обставинах непропорційності застосованих заходів реагування у вигляді повного зупинення господарської діяльності підприємства, колегія суддів вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволення шляхом повного зупинення експлуатації Товариством з обмеженою відповідальністю РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ трьох кухонних витяжок до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Згідно ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; невідповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку про наявність законодавчо передбачених підстав для скасування оскаржуваного рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення про часткове задоволення позовних вимог.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 249, 292, 311, 315, 317, 321, 322, 325 328, 329 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції в Одеській області задовольнити частково.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26 лютого 2020 року по справі № 420/8043/19 скасувати, та прийняти нове судове рішення, яким адміністративний позов Державної екологічної інспекції в Одеській області (65058, м.Одеса, просп.Шевченка,12, код ЄДРПОУ 38017120) задовольнити частково.

Застосовувати до Товариства з обмеженою відповідальністю РОСІЙСЬКИЙ ЧАЙ (65012, м.Одеса, вул.Італійський бульвар,4, код ЄДРПОУ 21024950) заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації трьох кухонних витяжок до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Постанова суду набирає законної сили з дати її підписання суддями та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання сторонами копії судового рішення.

Головуючий суддя Димерлій О.О. Судді Єщенко О.В. Шляхтицький О.І.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.10.2020
Оприлюднено28.10.2020
Номер документу92455168
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/8043/19

Ухвала від 28.09.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 22.09.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Постанова від 27.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 01.06.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 01.06.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 23.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 22.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Рішення від 26.02.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 28.12.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні