Рішення
від 22.10.2020 по справі 405/4468/19
КІРОВОГРАДСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 405/4468/19

Провадження № 2/390/548/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"22" жовтня 2020 р. Кіровоградський районний суд Кіровоградської області в складі:

головуючого - судді Квітки О.О.,

при секретарі - Шматковій А.І.,

за участю прокурорів - Петрікеєвої О.І., Стамат А.А.,

представника відповідача - Загороднього І.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Кропивницький за правилами загального позовного провадження цивільну справу за позовом керівника Кіровоградської місцевої прокуратури, в інтересах держави, в особі Овсяниківської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, до ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди землі,

встановив:

Керівник Кіровоградської місцевої прокуратури Д. Прокопчук (далі - прокурор), який діє в інтересах держави, в особі Овсяниківської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області (далі - Овсяниківська сільська рада, позивач), звернувся із позовом до ОСОБА_1 (далі - відповідач, ОСОБА_1 ), в якому просив: внести зміни до Договору оренди землі, укладеного між Овсяниківською сільською радою Кропивницького району та ОСОБА_1 від 22.10.2007, який зареєстровано у Кіровоградському районному відділі КРФ ДП Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України 06.03.2008 за № 040837200001 та викласти його в такій редакції, а саме: п. 5 розділу 2 договору оренди землі викласти в наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 01.01.2019 становить 1 351 212,05 грн . П. 9 розділу 4 договору оренди викласти в наступній редакції: Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі та розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки 1 351 212,05 грн: у розмірі 40 536,36 грн на рік або у розмірі 3 378,03 грн на місяць згідно з розрахунком, що додається до цього договору, починаючи з дня набрання судовим рішенням законної сили ; стягнути із ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , на користь Прокуратури Кіровоградської області 1 921 грн судового збору.

Свої вимоги прокурор аргументував тим, що між Овсяниківською сільською ради Кропивницького району Кіровоградської області (далі - Орендодавець) та ОСОБА_1 (далі - Орендар) 22.10.2007 укладено договорі оренди землі строком на 15 років, зареєстрований у Кіровоградському районному відділі КРФ ДП Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України 06.03.2008 за № 040837200001. Відповідно до розділів 1, 2 Договору в оренду передано земельну ділянку для рибогосподарських потреб із земель водного фонду на території Овсяниківської сільської ради, площею 15,154 га, з них: пасовща - 7,330 га, під гідротехнічними спорудами - 0,112 га, заболочені - 0,163 га, під водою - 7,549 га. При цьому зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладення договору оренди складала в сумі 61 306 грн (п. 5 розділ 2 договору оренди землі). В розділі 4 Договору визначено, що оренда плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 155 грн за 1 га водного дзеркала на рік. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. При цьому зазначено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у випадках і з моменту: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених документами; в інших випадках, передбачених законом (п. 13 Договору). В подальшому 21.12.2016 між Овсяниківською сільською радою та ОСОБА_1 укладено додаткову угоду до вищевказаного договору оренди. Відповідно до додаткової угоди розділ 4 Договору оренди Орендна плата викладено в новій редакції, а саме: п. 9 Орендна плата вноситься орендарем у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік . При цьому, в додатковій угоді до Договору зазначено, що Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладення змін та доповнень до договору складає в сумі 496 192,84 грн . Крім того, зазначено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у випадках і з моменту: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених документами; в інших випадках, передбачених законом (п. 13 Договору). За приписами ст. 288 Податкового кодексу України (далі - ПК України) від 02.12.2010 № 2755-VI платником орендної плати є орендар земельної ділянки (п. 288.2). Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу (п. 288.5): не може бути меншою за розмір земельного податку (п. 288.5.1); для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки. Граничний розмір орендної плати за використання земельних ділянок не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5.2.). Плата за суборенду земельних ділянок не може перевищувати орендної плати (п. 288.6). У статті 289 ПК України зазначено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 489 від 25.11.2016 затверджено новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (застосовується з 1 січня 2017 року), яким змінено коефіцієнти, що застосовуються для обрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок. У п. 1 розділу 3 Порядку зазначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати (правова позиція, викладена у постанові ВСУ від 08.04.2015 у справі № 916/2439/14), а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати (правова позиція, викладена в постанові ВСУ від 03.12.2013 у справі № 5009/3430/12 (3-34гс13). Як вбачається із змісту договору оренди землі від 06.03.2008 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 61 306 грн на час укладення додаткової угоди до договору оренди (станом на 21.12.2016) - 496 192,84 грн. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. На кожен наступний рік орендна плата переглядається протягом січня-лютого такого року з урахуванням індексації грошової оцінки земельної ділянки, збільшення розмірів ставки земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни умов господарювання, передбачених договором; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, або в інших випадках, передбачених законом (п.13 розділу 4 Договору). З набранням чинності ПК України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам п.п. 288.5, 288.5.1, 288.5.2, ст. 288 цього Кодексу. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять, зокрема: 2015 рік - для земель несільськогосподарського призначення 1,433, 2016 - 1,06, 2017 - 1,0. Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 01.01.2019 нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 1 351 212,05 грн. Враховуючи викладене, мінімальний річний розмір орендної плати за використання земельної ділянки площею 15,154 га в межах населеного пункту повинен становити 40 536,36 грн, або 3 378,03 грн в місяць (1 351 212,05 грн х 3% = 40 536,36 (на рік); 40 536,36:12 = 3 378,03 грн (на місяць). Отже, орендна плата, яка передбачена в договорі оренди землі від 06.03.2008, а відповідно, і в додатковій угоді до договору оренди землі від 21.12.20016 є такою, що не відповідає вимогам Податкового кодексу України, оскільки є значно меншою, ніж передбачено нормами чинного законодавства.

Ухвалою судді Кіровоградського районного суду Кіровоградської області від 26.07.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження по цивільній справі (а.с. 53-54 т.1).

Ухвалою Кіровоградського районного суду Кіровоградської області від 20.03.2020 вказаний позов залишено без розгляду у зв`язку із тим, що захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, а прокурор не може вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати належного суб`єкта владних повноважень (а.с. 192-199 т.1).

Постановою Кропивницького апеляційного суду від 04.08.2020 ухвалу Кіровоградського районного суду Кіровоградської області від 20.03.2020 скасовано та направлено справу для продовження розгляду (а.с. 14-19 т. 2).

Ухвалою Кіровоградського районного суду Кіровоградської області від 26.08.2020 прийнято справу до провадження та призначено підготовче засідання (а.с. 28 т.2).

Ухвалою Кіровоградського районного суду Кіровоградської області від 15.09.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

Прокурор Стамат А.А в судовому засіданні підтримала позовні вимоги, а також заперечувала проти доводів представника відповідача. 29.09.2020 до суду надійшла відповідь на відзив, в якій зазначено, що відповідач вказав, що технічна документація про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не розроблялася та не затверджувалась в установленому порядку і як наслідок відділ у Кропивницькому районі ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській область не мав права видавати Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 26.04.2019 з № 297/113-19 та від 21.11.2019 за № 7364/0/203-19. Однак, вказані твердження відповідача є безпідставними та необґрунтованими з наступних підстав. Рішенням Овсяниківської сільської ради від 16.01.2007 за № 61 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ОСОБА_1 .. Встановлено, що за заявою ОСОБА_1 ПП Радіан підготовлено проектно-технічну документацію із землеустрою для складання договору оренди на земельну ділянку площею 15,154 га для рибогосподарських потреб. Крім того, ДП Кіровоградський науково-дослідний та проектний інститут розроблено та зареєстровано 05.02.2007 за №1679 технічну документацію по нормативній оцінці земельної ділянки (проіндексована станом на 01.01.2007). В матеріалах технічної документації із землеустрою міститься висновок державної експертизи землевпорядної документації від 06.03.2007 за № 627 Кіровоградського обласного управління земельних ресурсів та висновок про державну реєстрацію договору оренди землі відділу земельних ресурсів ГУ земельних ресурсів у Кіровоградській області Державного агентства земельних ресурсів України за № 603. Як наслідок, 22.10.2007 між Орендодавцем та Орендарем ОСОБА_1 укладено договір оренди землі, який зареєстрований 06.03.2008 за № 040837200001. Відповідно до розділів 1, 2 Договору оренди землі Орендодавець надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для рибогосподарських потреб із земель водного фонду, на території Овсяниківської сільської ради. В оренду передано земельну ділянку площею 15,154 га, з них: пасовища - 7,33 га, під гідротехнічними спорудами - 0,112 га, заболочені - 0,163 га, під водою - 7,549 га. При цьому зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладення договору оренди складала 61 306 грн (п. 5 розділ 2 договору оренди землі та зазначена в технічній документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки, розробленій ДП Кіровоградський науково-дослідний та проектний інститут ). Однак, в розділі 4 Договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 155 грн за 1 га водного дзеркала на рік. За результатами дослідження, наданої у судовому засіданні копії технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки (проіндексованої станом на 01.01.2007), розробленої ДП Кіровоградський науково-дослідний та проектний інститут та зареєстрованої 05.02.2007 за № 1679, встановлено, що в графі Пз розділу б) землі під ставком, болотом та гідроспорудами зазначено площу в розмірі (кв.м) - 7824, при цьому вона мала складати 78240 кв.м, оскільки 7,824 га становить 78240 кв.м. Тобто при підготовці технічної документації допущено технічну помилку у зазначені площі, і як наслідком, у визначенні заниженого розміру грошової оцінки: замість 61306 грн, мала складати 449 296 грн. Таким чином, допущені ДП Кіровоградський науково-дослідний та проектний інститут помилки під час виготовлення технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки вплинули до заниження встановленого розміру орендної плати в договорі оренди. І як наслідок, упродовж жовтня 2007 року по грудень 2016 року орендар сплачував орендну плату лише за 7,549 га (водного дзеркала) в розмірі 155 грн з незрозумілих підстав (п. 9 Договору). Щодо стану виконання ухвали Кіровоградського районного суду від 26.11.2019 слід зазначити, що з відділу у Кропивницькому районі ГУ Держгеокадастру у Кіровоградської області витребовувалася технічна документація з нормативної грошової оцінки земель, в тому числі і земельної ділянки з кадастровим номером 35225862201:51:000:0003, розроблена протягом 2012-2019 років, при цьому слід зазначити, що технічна документація по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки з кадастровим номером 35225862201:51:000:0003, розроблена ДП Кіровоградський науково-дослідний та проектний інститут та зареєстрована 05.02.2007 за № 1679, на час укладення спірного договору оренди - 22.10.2007. В подальшому 21.12.2016 між Овсяниківською сільською радою та ОСОБА_1 укладено додаткову угоду до вищевказаного договору оренди. В якій визначено, що орендна плата вноситься орендарем у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік . При цьому, в додатковій угоді до Договору зазначено, що Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладення змін та доповнень до договору складає в сумі 496 192,84 грн. Вказана додаткова угода не зареєстрована, що суперечить вимогам ст. 654 ЦК України, відповідно до якої передбачено, що зміна договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється. Відповідно до довідки Овсяниківської сільської ради від 31.01.2019 за № 33/02-14 встановлено, що орендарем ОСОБА_1 у 2016 році сплачено орендної плати в сумі 2094,26 грн, у 2017 - 15779 грн, у 2018 - 15780 грн. Однак, слід зазначити, що за приписами п. 13 Договору розмір орендної плати переглядається щорічно у випадках і з моменту: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених документами; в інших випадках, передбачених законом. Граничний розмір орендної плати за використання земельних ділянок не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п.288.5.2). Плата за суборенду земельних ділянок не може перевищувати орендної плати (п.288.6). Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 489 від 25.11.2016 затверджено новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (застосовується з 1 січня 2017 року), яким змінено коефіцієнти, що застосовуються для обрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок. У п. 1 розділу 3 Порядку зазначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляється за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Статтею 23 ЗУ Про оцінку земель передбачено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. При цьому таким центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (п. 1 р. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою КМУ від 14.01.2015 № 15), яка здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи (п. 7 Положення). Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати (правова позиція викладена у постанові ВСУ від 08.04.2015 у справі № 916/2439/14), а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати (правова позиція викладена в постанові ВСУ від 03.12.2013 у справі № 5009/3430/12 (3-34гс13). Як вбачається із змісту договору оренди землі від 06.03.2008 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становила 61306 грн на час укладення додаткової угоди до договору оренди станом на 21.12.2016 - 496 192,84 грн. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. На кожен наступний рік орендна плата переглядається протягом січня-лютого такого року з урахуванням індексації грошової оцінки земельної ділянки, збільшення розмірів ставки земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни умов господарювання, передбачених договором; погіршення стану орендної земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, або в інших випадках, передбачених законом (п.13 розділу 4 Договору). Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 26.04.2019 за №297/113-19 станом на 01.01.2019 нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 1 351 212,05 грн, тобто з урахуванням проведення індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки з 2007 по 2018 роки. Враховуючи вищевикладене, мінімальний річний розмір орендної плати за використання земельної ділянки площею 15,154 га в межах населеного пункту повинен становити 40 536,36 грн або 3 378,03 грн в місяць (1 351 212,05 грн х 3% = 40536,36 грн на рік; 40 536,36 : 12 = 3 378,03 грн на місяць. Отже, орендна плата, яка передбачена в договорі оренди землі від 0603.2008 № 040837200001, а відповідно і в додатковій угоді до договору оренди землі від 21.12.2016 є такою, що не відповідає вимогам Податкового кодексу України, оскільки є значно меншою, ніж передбачено нормами чинного законодавства. При цьому, слід зазначити, що Овсяниківською сільською радою не вжито заходів щодо перегляду розміру орендної плати, що підтверджується листом від 06.06.2019 за вих. № 145/02-14. Тобто має місце, Нездійснення захисту , що виявляється в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень - Овсяниківської сільської ради, що усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається. У зв`язку з невідповідністю договору оренди вимогам чинного законодавства має місце неефективне та нераціональне використання земельної ділянки комунальної власності та неповне надходження коштів на рахунки Овсяниківської сільської ради, що ослаблює економічні основи місцевого самоврядування, що в свою чергу позбавляє можливості сільську раду здійснювати подальше використання коштів бюджету на реалізацію програм соціально-економічного розвитку та на інші потреби територіальної громади с. Овсяниківки тощо. Оскільки, відповідно до ст. 69 Бюджету кодексу України від 08.07.2010 № 2456-VI орендна плата за водні об`єкти (їх частини), що надаються в користування на умовах оренди місцевими радами, зараховується відповідно до бюджетів місцевого самоврядування (а.с. 51-56 т. 2).

Представник позивача Овсяниківської сільської ради в судове засідання не з`явився, надіслав до суду заяви, в яких зазначив, що підтримує позов Кіровоградської місцевої прокуратури, а також просить розгляд справи здійснювати за відсутності представника сільської ради (а.с. 80, 100, 125 т. 1).

Відповідач ОСОБА_1 16.08.2019 подав до суду відзив, в якому зазначив, що захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль,замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимог закону не здійснює захисту або робить це неналежно. У кожному такому випадку прокурор повинен навести (а суд перевірити) причини, які перешкоджають захисту інтересів держави належним суб`єктом, і які є підставами для звернення прокурора до суду.Прокурор не може вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати належного суб`єкта владних повноважень, який може захищати інтереси держави. Така правова позиція висловлена у постанові Верховного Суду від 20 вересня 2018 року у справі № 924/1227/17, від 23 жовтня 2018 року у справі № 906/240/18, від 23 жовтня 2018 року у справі № 926/03/18, від 01 листопада 2018 року у справі № 910/18770/17, від 07 грудня 2018 року у справі № 924/1256/17, від 21 грудня 2018 року у справі № 922/901/17, від 06 лютого 2019 року у справі № 927/246/18. Крім того, Верховним Судом у постанові від 21 грудня 2018 року у справі № 922/901/17 та від 06 лютого 2019 року у справі N2 927/246/18вказано, що саме лише посилання прокурора в позовній заяві на те, що уповноважений орган не здійснює або неналежним чином здійснює відповідні повноваження, для прийняття заяви для розгляду недостатньо. В такому разі, прокурор повинен надати належні та допустимі докази відповідно до вимог процесуального закону (наприклад, внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань про вчинене кримінальне правопорушення на підставі статті 367 Кримінального кодексу України (службова недбалість); вирок суду щодо службових осіб; докази накладення дисциплінарних стягнень на державних службовців, які займають посаду державної служби в органі державної влади та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, за невиконання чи неналежне виконання службових обов`язків тощо). Із змісту позову прокурора (стор. 6-9 позовної заяви) слідує, що керівник Кіровоградської місцевої прокуратури визначає органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, Овсяниківську сільську раду Кропивницького району Кіровоградської області, яка не вжила жодних заходів щодо захисту порушених майнових прав та інтересів територіальної громади, а саме судового захисту в частині приведення у відповідність до вимог діючого законодавства договору оренди землі та перегляду розміру орендної плати 1 раз в 3 роки. При цьому, прокурором не надано належних та допустимій: доказів на підтвердження наявності підстав для його звернення з позовом до суду, наприклад, таких, про які зазначено у постанові Верховного Суду від 21 грудня 2018 року у справі № 922/901/17 та від 06 лютого 2019 року у справі № 927/246/18, а саме: внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань про вчинене кримінальне правопорушення на підставі статті 367 Кримінального кодексу України (службова недбалість); вирок суду щодо службових осіб; докази накладення дисциплінарних стягнень на державних службовців, які займають посаду державної служби в органі державної влади та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, за невиконання чи неналежне виконання службових обов`язків тощо. Натомість, прокурор обмежився лише загальним посиланням на те, що уповноважений орган не здійснює відповідні повноваження, що є недостатнім. Крім того, із долученого прокурором до позовної заяви копії листа Овсяниківської сільської ради Кропивницького району від 06 червня 2019 року № 145/02-14 слідує, що розмір орендної плати за договором оренди землі, укладеним із ОСОБА_1 останній раз переглядався у грудні 2016 року. Це свідчить про те, що Овсяниківська сільська рада Кропивницького району вправі ініціювати перегляд розміру орендної плати за укладенім із відповідачем договором оренди землі до грудня 2019 року в позасудовому порядку без звернення Кіровоградської місцевої прокуратури із цим позовом до суду. З огляду на вищевикладене, вважаю, що відсутні підстави для представництва та підстави для звернення до суду Кіровоградської місцевої прокуратури із цим позовом, а відтак в задоволенні позову має бути відмовлено. Із фактичних обставин справи слідує, що між Овсяниківською сільською радою Кіровоградського району та ОСОБА_1 укладено договір оренди землі від 22 жовтня 2007 року, який зареєстровано 06 березня 2008 року в Кіровоградському районному відділі Кіровоградської регіональної філії Центру ДЗК за № 040837200001. За умовами цього договору оренди землі від 22 жовтня 2007 року сільською радою передано, а ОСОБА_1 отримано в строкове платне користування земельну ділянку із земель водного фонду для рибогосподарських потреб загальною площею 15,154 га, яка розташована на території Овсяниківської сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області (пункти 1, 2 договору). Згідно з пунктом 8 цього договору оренди землі від 22 жовтня 2007 року цей договір укладено терміном на 15 років, починаючи з дати його державної реєстрації. Додатковою угодою від 21 грудня 2016 року про зміни та доповнення до договору оренди землі від 22 жовтня 2007 року внесено зміни до окремих пунктів цього договору, зокрема, встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (пункт 9 договору); обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексації та індексів інфляції (пункт 10 договору). З часу укладення договору оренди землі від 22 жовтня 2007 року відповідачем орендна плата сплачується вчасно і в повному обсязі, що підтверджується листом Овсяниківської сільської ряди Кіровоградського району від 21 листопада 2018 року № 456/02-14, копія якого додана прокурором до позову, та довідкою від 12 липня 2019 року № 2900/ФОП/11-28-52-09, виданої головним управлінням ДФС у Кіровоградській області . Прокурор в позові просить суд внести зміни до договору оренди землі від 22 жовтня 2007 року, виклавши, зокрема, пункт 9 розділу 4 договору в наступній редакції: Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі та розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки 1 351 212,05 грн: у розмірі 40 536,36 грн на рік або у розмірі 3 378,03 грн на місяць згідно з розрахунком, що додається до цього договору, починаючи з дня набрання судовим рішенням законної сили . Обґрунтовуючи позовні вимоги, прокурор зазначає, що розмір орендної плати не відповідає встановленому законом розміру та з огляду на це підлягає приведенню у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін до договору оренди землі. З цим погодитися не можна з огляду на наступне. Згідно з частинами 1-3 статті 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди. Пунктами 288.1., 288.4., 288.5. статті 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки. Рішенням Овсяниківської сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області від 21 червня 2018 року № 196 Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на 2019 рік встановлено ставку земельного податку на 2019 рік на території Овсяниківської сільської ради для земель водного фонду з цільовим призначенням для рибогосподарських потреб у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Встановлена у договорі оренди землі від 22 жовтня 2007 року (із врахуванням змін, внесених згідно з додатковою угодою від 21 грудня 2016 року) орендна плата у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає вимогам статті 21 Закону України Про оренду землі , статті 288 Податкового кодексу України та рішенню Овсяниківської сільської ради від 21 червня 2018 року №196 Про встановлення ставок і пільг із сплати земельного податку на 2019 рік . Крім того, частиною 3 статті 21 Закону України Про оренду землі та пунктом 10 договору оренди землі від 22 жовтня 2007 року встановлено, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексації та індексів інфляції. Це означає, що орендар, отримавши відомості про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 01 січня кожного поточного року, сплачує орендну у грошовій формі у розмірі 3 відсотків від оновленої (проіндексованої) нормативної грошової оцінки земельної ділянки. При цьому, нормативна грошова оцінка для визначення розміру такої орендної плати та змінюється кожного року залежно від коефіцієнта індексації. Прокурор у своїх позовних вимогах не просить змінити розмір орендної плати з 3 відсотків на більший розмір, а лише фактично доповнює договір відомостями про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 01 січня 9 року, яка (нормативна грошова оцінка земельної ділянки) як вказано вище є лише величиною для визначення розміру такої орендної плати та змінюється кожного року залежно коефіцієнта індексації. Позовні вимоги не підлягають врахуванню вказані прокурором правові позиції, висловлені Верховним Судом України у постановах від 14 березня 2017 року у справі № 21-2246а16, від 16 березня 2016 року у справі № 1170/2а-3151/12, від 14 липня 2015 року у справі № 826/5560/14, оскільки обставини у зазначених справах відмінні від обставин цієї справи, зокрема, в тих справах спір виник у зв`язку з відповідністю розміру орендної тати (фіксована сума, 1 відсоток та 1,5 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки) мінімально встановленому Податковим кодексом України розміру орендної плати у 3 відсотки. Частиною 1 статті 15 та частиною 1 статті 16 ЦК України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого майнового або майнового права та інтересу. Аналогічні положення встановлено частиною 1 статті 4 ЦПК України, згідно з якою кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду і захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів. Отже, позивач при зверненні до суду має вказати, які саме його цивільні права та інтереси порушено, в чому полягає це порушення з боку відповідача, обґрунтувати це належними, достатніми та допустимими доказами. З огляду на це, із змісту позову не вбачається, що відповідачем будь-яким чином порушено майнові права та інтереси територіальної громади с. Овсяниківка, оскільки встановлена у договорі оренди землі від 22 жовтня 2007 року орендна плата у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає вимогам статті 21 Закону України Про оренду землі , статті 288 Податкового кодексу України та рішенню Овсяниківської сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області від 21 червня 2018 року № 196 Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на 2019 рік . До того ж, зміни, які прокурор просить внести до вказаного договору на підставі рішення суду, не змінюють раніше встановленого в договорі розміру орендної плати (3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки), а лише фактично доповнюють зміст цього договору відомостями про розмір такої оцінки станом на 01 січня 2019 року, яка не є істотною умовою договору, а є лише базою для визначення розміру такої орендної плати та змінюється кожного року залежно від коефіцієнта індексації. Вважає, що позовні вимоги керівника Кіровоградської місцевої прокуратури в інтересах держави, в особі Овсяниківської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, про внесення змін до договору оренди землі необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню (а.с. 32-42 т. 2).

Судом встановлено, що згідно із договором оренди землі від 22.10.2007 між Орендодавцем та Орендарем ОСОБА_1 укладено договір оренди землі, який зареєстрований 06.03.2008 за № 040837200001. За вказаним договором в оренду орендодавець передав в строкове платне користування землі водного фонду на території Овсяниківської сільської ради, а саме земельна ділянка загальною площею 15,154 га (а.с. 14-16 т. 1). В додатковій угоді про зміни та доповнення до вказаного договору оренди від 21.12.2016 угоди розділ 4 Договору оренди Орендна плата викладено в новій редакції, а саме: п. 9 Орендна плата вноситься орендарем у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік . При цьому, в додатковій угоді до Договору зазначено, що Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладення змін та доповнень до договору складає в сумі 496 192,84 грн. Зазначено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у випадках і з моменту: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених документами; в інших випадках, передбачених законом (п. 13 Договору) (а.с. 17 т. 1).

Із відповіді Овсяниківської сільської ради від 31.01.2019 № 33/02-14 вбачається, що орендар ОСОБА_1 за 2016, 2017, 2018 роки відповідно сплатив орендну плату у розмірі: 2094,26 грн, 15779 грн, 15780 грн відповідно (а.с. 21 т.1).

Рішенням Овсяниківської сільської ради від 21.06.2018 № 196 Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на 2019 рік установлено з 01.01.2019 на території сільської ради ставки земельного податку згідно із додатком 1 (а.с. 28-34 т. 1).

Відповідно до відповіді відділу у Кропивницькому районі ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській область від 26.04.2019 № 297/113-19 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 3522586201:51:000:0003 складає: 312 015,32 грн станом на 01.01.2013; 312 015,32 грн станом на 01.01.2010; 1 351 212,05 грн станом на 01.01.2019 (а.с. 37-40 т. 1).

Овсяниківською сільською радою у грудні 2016 року переглядався розмір орендної плати відповідно до договорів оренди земельних ділянок (водні об`єкти) з орендарем ОСОБА_1 та суборендарем ОСОБА_2 .. Починаючи з 2017 року і цей час сільська рада не ініціювала питання щодо перегляду розміру орендної плати за ці земельні ділянки (а.с. 44 т. 1).

Із відповіді відділу у Кропивницькому районі ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській область від 15.10.2019 № 7023/0/203-19 вбачається, що відповідно до вимог Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності. У витязі з Державного кадастру за № НВ-3510007072019 від 04.10.2019 у вкладці Експлікація земельних угідь не вказано угіддя. Технічна документація по грошовій оцінці земель села Овсяниківка була розроблена у 1998 році. У додатку 2 Документації Розрахунок грошової оцінки 1 кв. м земель с. Овсяниківка землі водного фонду не розраховані. На підставі вищевикладеного, надання запитуваного Витягу, станом на 10.10.2019 не є можливим (а.с. 91).

У відповіді відділу у Кропивницькому районі ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській область від 25.11.2019 № 677/113-19 зазначено, що громадянину ОСОБА_1 на його запит від 14.11.2019 надано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за № 7364 від 21.11.2019 (а.с. 102-103 т.1). Вартість земельної ділянки згідно із зазначеного витягу складає 1 351 212,05 грн (а.с. 104 т.1).

З технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки, наданої в оренду ОСОБА_1 для рибогосподарських потреб на території с. Овсяниківка вбачається, що проіндексована нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 01.01.2007 становить 43 110 грн (а.с. 114 т.1).

У відповіді відділу у Кропивницькому районі ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській область від 20.12.2019 №721/113-19 вказано, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту села Овсяниківка, яка розроблена протягом 2012-2019 років у Відділі не обліковується. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 35225862201:51:000:0003, розроблена протягом 2012-2019 років, не виявлена. На підставі вищевикладеного, надання копій запитуваних технічних документацій не є можливим. Станом на 01.01.2019 нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Кіровоградській області становить 31 888 грн. Відділ надає копію наявної в Державному фонді документацій Відділу, технічної документації з нормативної грошової оцінки земель села Овсяниківка Кропивницького району Кіровоградської області, яка розроблена у 1998 році (а.с. 127-163 т.1).

Згідно із відповіді Овсяниківської сільської ради від 16.12.2019 № 229/02-14 нормативна грошова оцінка земель населеного пункту села Овсяниківка Кропивницького району Кіровоградської області не проводились, в зв`язку з недостачею відповідних коштів у бюджеті сільської ради (а.с. 173 т. 1).

У відповіді Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 27.12.2019 № Д-3527/0-0.22-5983/6-19 зазначено, що Додатком 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.05.2017 № 262, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31.05.2017 за № 679/30547, встановлено значення нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим та по областям. Значення нормативної грошової оцінки 1 га ріллі по Кіровоградській області станом на 01.01.2019 складає 31 888 грн. (а.с. 176-177 т. 1).

Овсяниківська сільська рада запропонувала ОСОБА_1 переглянути розмір орендної плати (лист від 23.01.2020 № 10/02-30) (а.с. 178 т. 1).

Відповідно до частини 1 статті 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно з частиною 1 статті 15 Закону України Про оренду землі однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата відповідно до статті 21 Закону України Про оренду землі - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Частиною 1 пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Відповідно до ч. 1 статті 13 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України Про оцінку земель ).

Отже, законодавець чітко визначив, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності.

Відповідно до статті 18 ЗУ Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

В ст. 15 цього ж Закону зазначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.

Згідно із Р ІІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489, за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи (додаток 8) як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (додаток 9). З метою внесення даних до Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земель населених пунктів оформлюється електронний документ відповідно до вимог Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051.

Відповідно до ст. 78 ЦПК України суд не бере до уваги докази, що одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно із ст. 79 ЦПК України достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Із наданих відділом у Кропивницькому районі ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській область відповідей, можна зробити висновок, що технічна документація на орендовану відповідачем земельну ділянку складалася у 2007 році, тоді ж і була здійснена нормативна грошова оцінка земельної ділянки. В подальшому нормативні грошові оцінки не проводилася, хоча відповідно до ст. 18 ЗУ Про оцінку земель така оцінка повинна була проводитися не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Прокурор обґрунтовує свою позицію посилаючись на те, що Овсяниківська сільська рада, усвідомлюючи порушення інтересів держави та маючи відповідні повноваження для їх захисту, всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається. Проте для звернення до суду із питання про зміну договору оренди у зв`язку із збільшенням нормативної грошової оцінки земель Овсяниківській сільській раді необхідно було ініціювати проведення такої оцінки. Із відповіді Овсяниківської сільської ради від 16.12.2019 № 229/02-14 нормативна грошова оцінка земель населеного пункту села Овсяниківка Кропивницького району Кіровоградської області не проводились, в зв`язку з недостачею відповідних коштів у бюджеті сільської ради. Технічна документація, витягом із якої була б підтверджена вартість земельної ділянки 1 351 212,05 грн станом на 01.01.2019, відсутня. Тому наданий прокурором витяг, в якому зазначена вартість земельної ділянки в розмірі 1 351 212,05 грн суд вважає неналежним доказом та недостовірним доказом.

Враховуючи викладене, суд вважає, що підстави для збільшення розміру орендної плати на час звернення прокурором із позовом до суду відсутні.

Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE, № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року).

Керуючись ст.ст. 4-5, 7, 10, 12-13, 77-81, 95, 141, 235, 258, 259, 263- 265, 272, 273, 352, 354, 430 ЦПК України, суд

ухвалив:

В задоволенні позову керівника Кіровоградської місцевої прокуратури, в інтересах держави, в особі Овсяниківської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, до ОСОБА_1 про внесення змін до договору оренди землі відмовити.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Кропивницького апеляційного суду через Кіровоградський районний суд Кіровоградської області протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у ч.2 ст. 358 ЦПК України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 28 жовтня 2020 року.

В порядку п.4. ч.5 ст.265 ЦПК України зазначаються наступні реквізити сторін та інших учасників справи:

прокурор - Керівник Кіровоградської місцевої прокуратури Д. Прокопчук, адреса: 25066, м. Кропивницький, вул. Є. Чикаленка, б.11;

позивач - Овсяниківська сільська рада Кропивницького району Кіровоградської області, адреса: 27633, Кіровоградська область, Кропивницький район, с. Овсяниківка, провул. Вишневий, б.9, ЄДРПОУ 04365069;

відповідач - ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса: АДРЕСА_1 .

Суддя Кіровоградського районного суду

Кіровоградської області О.О. Квітка

СудКіровоградський районний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення22.10.2020
Оприлюднено29.10.2020
Номер документу92489577
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —405/4468/19

Рішення від 22.10.2020

Цивільне

Кіровоградський районний суд Кіровоградської області

Квітка О. О.

Рішення від 22.10.2020

Цивільне

Кіровоградський районний суд Кіровоградської області

Квітка О. О.

Ухвала від 15.09.2020

Цивільне

Кіровоградський районний суд Кіровоградської області

Квітка О. О.

Ухвала від 26.08.2020

Цивільне

Кіровоградський районний суд Кіровоградської області

Квітка О. О.

Постанова від 04.08.2020

Цивільне

Кропивницький апеляційний суд

Дьомич Л. М.

Ухвала від 23.06.2020

Цивільне

Кропивницький апеляційний суд

Дьомич Л. М.

Ухвала від 01.06.2020

Цивільне

Кропивницький апеляційний суд

Дьомич Л. М.

Ухвала від 12.05.2020

Цивільне

Кропивницький апеляційний суд

Дьомич Л. М.

Ухвала від 22.04.2020

Цивільне

Кропивницький апеляційний суд

Дьомич Л. М.

Ухвала від 20.03.2020

Цивільне

Кіровоградський районний суд Кіровоградської області

Терещенко Д. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні