Постанова
від 02.11.2020 по справі 595/1590/20
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 листопада 2020 рокуЛьвівСправа № 595/1590/20 пров. № А/857/13028/20

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого-судді - Мікули О. І.,

суддів - Курильця А. Р., Кушнерика М. П.,

з участю секретаря судового засідання - Ратушна М. І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові в залі суду апеляційну скаргу Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра на ухвалу Бучацького районного суду Тернопільської області від 29 жовтня 2020 року про залишення позовної заяви без розгляду у справі № 595/1590/20 за адміністративним позовом Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра до Дільничної виборчої комісії № 610152 Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області про визнання протиправним та скасування протоколу дільничної виборчої комісії та визнання голосування на виборчій дільниці недійсним,-

суддя в 1-й інстанції - Тхорик І. І. ,

час ухвалення рішення - 29.10.2020 року,

місце ухвалення рішення - м. Бучач,

дата складання повного тексту рішення - не зазначено,

в с т а н о в и в:

Позивач - Тернопільська обласна організація політичної партії Довіра звернулася в суд з позовом до відповідача - Дільничної виборчої комісії № 610152 Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, в якому просив визнати протиправним та скасувати протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 610152 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та визнати недійним голосування на виборчій дільниці № 610152 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області.

Ухвалою Бучацького районного суду Тернопільської області від 29 жовтня 2020 року адміністративний позов залишено без розгляду на підставі ч.5 ст.270 КАС України.

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, позивач оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржувана ухвала прийнята з порушенням норм процесуального права та неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи. Так, на виборчій дільниці № 610152 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області датою складання протоколу є 26 жовтня 2020 року, а не 25 жовтня 2020 року. Таким чином, останнім днем строку на його оскарження є саме 28 жовтня 2020 року.

Учасники справи у судове засідання не з`явилися, про дату, час і місце розгляду справи повідомлені належним чином, тому суд вважає можливим проведення розгляду справи у відсутності сторін за наявними у справі матеріалами, та на основі наявних у ній доказів, згідно з ч.4 ст.229 КАС України без фіксування судового засідання технічними засобами.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити, виходячи з таких підстав.

Залишаючи без розгляду адміністративний позов у цій справі, суд першої інстанції виходив з того, що відповідно до ч.8 ст.273 КАС України позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, дільничної комісії з референдуму, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності. Днем голосування на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів є 25 жовтня 2020 року, Протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців складено також 25 жовтня 2020 року, а тому останнім днем подання позовної заяви про оскарження дій виборчих комісій під час підрахунку голосів є 27 жовтня 2020 року. Таким чином, позивач пропустив строк звернення до суду.

Даючи правову оцінку такому висновку суду першої інстанції, колегія суддів виходить з наступного.

Згідно з положеннями ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Ст. 273 КАС України визначено особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій.

Відповідно до ч.1 ст.273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Згідно з ч.6 ст.273 КАС України позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п`ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, що мали місце до дня голосування, може бути подано до адміністративного суду у строк, встановлений частиною шостою цієї статті, але не пізніше двадцять другої години дня, що передує дню голосування (ч.7 ст.273 КАС України).

Відповідно до ч.8 ст.273 КАС України позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, дільничної комісії з референдуму, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

Крім того, ч.1 ст.37 Виборчого кодексу України передбачає, що документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.

Згідно з ч.2 ст.37 цього Кодексу на засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.

Відповідно до положень ч.1 ст.251 Виборчого кодексу України дільнична виборча комісія на своєму засіданні складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з кожних місцевих виборів по кожному виборчому округу, в яких проводилося голосування на виборчій дільниці. Форма протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці затверджується Центральною виборчою комісією не пізніш як за тридцять днів до дня чергових місцевих виборів. Забороняється складання протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в іншому порядку, ніж визначено Центральною виборчою комісією відповідно до цього Кодексу. Протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці може виготовлятися за допомогою технічних засобів. Порядок виготовлення та вимоги до протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці встановлюються Центральною виборчою комісією.

Ч.4 ст.251 цього Кодексу передбачає, що у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії. У разі незгоди із результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі комісії, член комісії підписує протокол із позначкою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Непідписання або відмова від підписання протоколу окремих членів комісії не має правових наслідків для дійсності протоколу. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці напроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення.

Крім того, постановою Центральної Виборчої Комісії №296 від 24 вересня 2020 року "Про форми протоколів та актів виборчих комісій, які здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, щодо підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів" було затверджено форми протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (додатки 1 - 4).

Згідно з додатком №2 до постанови Центральної виборчої комісії № 296 від 24 вересня 2020 року затверджено форму "Протоколу Дільничної Виборчої Комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № _____ з виборів депутатів ___ ради (назва обласної, районної, районної у місті ради, міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) ____ (із зазначенням району, області/Автономної Республіки Крим) у територіальному виборчому окрузі № ___", де одним із пунктів є "___"


20___ року, ____ год ____ хв. (дата і час підписання протоколу).

Як вбачається зі змісту ухвали Бучацького районного суду Тернопільської області від 29 жовтня 2020 року, адміністративний позов залишено без розгляду з підстав спливу дводенного строку, встановленого ч.8 ст.273 КАС України, оскільки суд дійшов висновку про те, що днем голосування на чергових виборах депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів є 25 жовтня 2020 року, Протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців складено також 25 жовтня 2020 року, а тому останнім днем подання позовної заяви про оскарження дій виборчих комісій під час підрахунку голосів є 27 жовтня 2020 року.

З матеріалів справи вбачається, що 28 жовтня 2020 року Тернопільська обласна організація політичної партії Довіра звернулась в суд із позовною заявою про визнання протиправним та скасування протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 610152 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, покликаючись на дату виготовлення протоколу 26 жовтня 2020 року.

Разом з тим, як вбачається з копії протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 610152 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, чітко встановити дату його підписання членами дільничної виборчої комісії, а саме: 25 жовтня чи 26 жовтня 2020 року, не є можливим.

У матеріалах справи відсутній оригінал такого Протоколу.

Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Належних, достовірних та допустимих доказів на підтверження факту складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 610152 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року саме 25 жовтня 2020 року, а не 26 жовтня 2020 року, як покликається позивач, відповідачем суду не представлено, і судом першої інстанції ця обставина не з`ясована.

Таким чином, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції, не перевіривши вищенаведеного спірного питання, дійшов передчасного висновку про наявність підстав для залишення позову без розгляду.

Згідно з вимогами ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.

Аналізуючи вищенаведені правові норми та фактичні обставини справи, колегія суддів дійшла висновку про те, що суд першої інстанції неповно з`ясував обставини справи, не дотримав норм процесуального права при вирішенні питання щодо наявності підстав для залишення адміністративного позову без розгляду, та дійшов передчасного висновку про залишення позовної заяви без розгляду, у зв`язку з чим оскаржену ухвалу суду першої інстанції необхідно скасувати і справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду зі стадії відкриття провадження у справі.

Керуючись ст. 229, 242, 243, 250, 270-273, 310, 315, 316, 320, 321, 322 КАС України, суд,-

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра задовольнити.

Ухвалу Бучацького районного суду Тернопільської області від 29 жовтня 2020 року про залишення позовної заяви без розгляду у справі № 595/1590/20 скасувати, і справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та касаційному оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя О. І. Мікула судді А. Р. Курилець М. П. Кушнерик Повне судове рішення складено 02 листопада 2020 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.11.2020
Оприлюднено04.11.2020
Номер документу92565872
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —595/1590/20

Постанова від 09.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 09.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 08.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 08.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Рішення від 05.11.2020

Адміністративне

Бучацький районний суд Тернопільської області

Тхорик І. І.

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

Бучацький районний суд Тернопільської області

Тхорик І. І.

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

Бучацький районний суд Тернопільської області

Тхорик І. І.

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Бучацький районний суд Тернопільської області

Тхорик І. І.

Постанова від 02.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 31.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні