Рішення
від 05.11.2020 по справі 595/1590/20
БУЧАЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 595/1590/20

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05.11.2020

Бучацький районний суд Тернопільської області у складі

головуючого судді Тхорик І.І.,

за участю секретаря судового засідання Пастушака І.Д.,

представника позивача Пасічника А.З.,

представників третьої особи Гриніва А.В., Мужа В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра до Дільничної виборчої комісії № 610152 Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області про визнання протиправним та скасування протоколу дільничної виборчої комісії та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

28 жовтня 2020 року у Бучацький районний суд Тернопільської області надійшов адміністративний позов за підписом адвоката Пасічника А.З., поданий від імені та в інтересах Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра до Дільничної виборчої комісії № 610152 Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області. Згідно уточнених позовних вимог позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати протокол дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 610152 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області без номеру від 26 жовтня 2020 року;

- зобов`язати дільничну виборчу комісію № 610152 Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області прийняти рішення, яким визнати недійсним голосування на виборчій дільниці № 610152 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області.

Обґрунтовуючи позовні вимоги зазначає, що станом на 28 жовтня 2020 року позивачу стало відомо про випадки незаконного голосування, які не були встановлені комісією станом на дату підписання її членами оскаржуваного протоколу, а саме, всупереч приписам Виборчого кодексу України, на виборах депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області, у позивача є обґрунтовані підозри вважати, що на виборчій дільниці № 610152 Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району мало місце порушення вимог щодо особистого голосування виборців, оскільки фактично виборчі бюлетені були отримані на ім`я людей, які не приходили на виборчу дільницю для голосування та взагалі не перебували за місцем голосування, що свідчить про фальсифікацію підрахунку голосів. Зокрема, згідно з наявною в позивача інформацією, більше ніж 5% людей на момент голосування перебували за межами території України, що в свою чергу виключає їх особисту участь на голосуванні на виборчій дільниці. Так, станом на 25 жовтня 2020 року перебували за кордоном та не проживають за виборчою адресою 31 особа (із зазначенням їхніх ПІП), які нібито взяли участь в голосуванні. За наведених обставин, всупереч положень ст. ст. 17, 248 ВК України, членами виборчої дільниці не було забезпечено особистого голосування виборцями, що згідно вимог ч. 1 ст. 252 ВК України слід розцінювати як випадки незаконного голосування, зокрема за ознакою заповнення, опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою. При цьому, такі випадки мали місце у кількості, що перевищує 5% кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, а саме як мінімум 31 людина із 390 виборців, які загалом отримали виборчі бюлетені на відповідній виборчій дільниці. Через допущені порушення неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, а тому в силу вимог п. 1 ч. 1 ст. 252 ВК України, слід зобов`язати дільничну виборчу комісію № 610152 прийняти рішення, яким винати недійсним голосування на виборчій дільниці № 610152 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області.

Ухвалою від 03 листопада 2020 відкрито провадження в адміністративній справі, постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження, вирішено клопотання про витребування доказів та встановлено учасникам справи строк для подання заяв по суті справи.

Ухвалою від 04 листопада 2020 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, кандидата у депутати Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області ОСОБА_1

04 листопада 2020 року відповідачем подано відзив на позовну заяву, у якому просив відмовити у задоволенні позову повністю з посиланням на те, що голосування на виборчій дільниці пройшло в законний спосіб та у відповідності до вимог Виборчого кодексу України, так як ніяких актів, заяв та скарг про порушення до дільничної комісії не надходило.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та пояснив, що позивачу стало відомо, що на виборчій дільниці №610152 були непоодинокі факти не особистого голосування. Зокрема представник позивача, зазначає, що на його думку підписи у списку виборців більш ніж 120-ти осіб дублюються, виконані однією особою за одну чи кількох осіб, оскільки вони схожі і містять подекуди однакові графічні елементи. Тому на даній дільниці неможливо встановити реальні результати голосування.

Представник відповідача в судове засідання не з`явилася, про час та місце розгляду справи була повідомлена належним чином. Із наданого відзиву просила відмовити в задоволені позовних вимог повністю.

Представники третьої особи в судовому засіданні проти позову заперечили, суду пояснили, що даний позов не обгрунтований, а цілком грунтується не припущеннях сторони позивача, жодних доказів на підтвердження обставин на які посилається позивач суду надано не було.

Суд, вислухавши пояснення учасників справи, розглянувши справу в межах позовних вимог, з`ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами, прийшов до наступних висновків.

Відповідно до ст. 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 92 Конституції України виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.

Відповідно до ст. 3 ВК України відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів, зокрема: місцеві вибори.

Положеннями ч. 1 ст. 141 Конституції України передбачено, що до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Строк повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, депутати якої обрані на чергових виборах, становить п`ять років. Припинення повноважень сільської, селищної, міської, районної, обласної ради має наслідком припинення повноважень депутатів відповідної ради.

Чергові вибори сільських, селищних, міських, районних, обласних рад, сільських, селищних, міських голів відбуваються в останню неділю жовтня п`ятого року повноважень відповідної ради чи відповідного голови, обраних на чергових виборах.

Постановою Верховної Ради України від 20 липня 2020 року Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25 жовтня 2020 року.

Постановою Центральної виборчої комісії від 08.08.2020 №160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад; територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до вимог ст. 64 Виборчого кодексу України , суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України .

Відповідно до ч. 1 ст. 273 КАС України , право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Відповідно до ст. 207 ВК України дільнична виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Відповідно до ст. 63 ВК України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України .

У судовому засіданні встановлено, що позивач Тернопільська обласна організація політична партія Довіра є кандидатом з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області.

Таким чином, відповідно до п.4 ч.1 ст. 22 Виборчого кодексу України позивач є суб`єктом виборчого процесу, який на підставі ч.1 ст. 273 КАС України вправі оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області.

25 жовтня 2020 року відбулись вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Протоколом дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів на виборчій дільниці № 610152 з виборів депутатів Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області складеним 26.10.2020 встановлено:

1) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничною виборчою комісією 473;

2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів, погашених дільничною виборчою комісією 83;

3) кількість виборців, включених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування) 473;

4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування 0;

5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені у приміщенні для голосування 390;

6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені за місцем перебування 0;

7) загальна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені 390;

8) кількість виборчих бюлетенів, що не підлягають врахуванню 0;

9) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці 390;

10) кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними 0;

10) сумарна кількість голосів виборців, які підтримали територіальні виборчі списки усіх місцевих організацій політичних партій 390.

Крім того, зафіксовано кількість голосів виборців, поданих за кожну місцеву організацію політичну партію.

Відповідно до ч.1 ст. 72 КАС України , доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Положеннями ст. 73 КАС України визначено умови належності доказів. Так, належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Стаття 74 КАС України визначає умови допустимості доказів. Так, суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Положеннями ч. 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 12 ВК України вибори проводяться на основі рівного виборчого права. Громадяни України беруть участь у виборах на рівних засадах.

Згідно положень ч. ч. 1, 5 ст. 33 ВК України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. Дільничні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних і місцевих виборів у межах відповідних виборчих дільниць.

Згідно ч. 6 ст. 64 ВК України у разі скасування судом рішення виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.

Позивач не погоджується із законністю вказаного рішення від 26 жовтня 2020 оскільки, на його думку, на ДВК № 610152 мало місце порушення вимог щодо особистого голосування виборців, оскільки фактично виборчі бюлетені були отримані на ім`я людей, які не приходили на виборчу дільницю для голосування та взагалі не перебували за місцем голосування, що свідчить про фальсифікацію підрахунку голосів.

Обґрунтуванням позову є наявна в позивача інформація, що більше ніж 5% людей на момент голосування перебували за межами території України, що в свою чергу виключає їх особисту участь на голосуванні на виборчій дільниці. Разом з тим позивач не надає доказів таких фактів.

Відповідно до ст. 71 Конституції України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення.

Згідно вимог ч. 1 ст. 16 , ч. 1 ст. 62 ВК України голосування на виборах в Україні є таємним. Контроль за змістом волевиявлення виборців, встановлення або розголошення змісту волевиявлення конкретного виборця будь-яким чином забороняється. Голосування проводиться у спеціально відведених та облаштованих приміщеннях, в яких обладнуються кабіни для таємного голосування та визначаються місця видачі виборчих бюлетенів і встановлення виборчих скриньок. Обладнання приміщення для голосування покладається на дільничну виборчу комісію.

Положеннями ст. 17 ВК України передбачено, що кожен виборець голосує на виборах особисто. Голосування за інших осіб чи передання виборцем права голосу будь-якій іншій особі забороняється.

Згідно ч. ч. 6, 10 ст. 248 ВК України , дійсно, виборець не має права передавати свої виборчі бюлетені іншим особам. Отримання виборчих бюлетенів від інших осіб (крім уповноваженого члена виборчої комісії, який видає виборчі бюлетені), заохочення або змушування виборців до передачі виборчого бюлетеня іншим особам шляхом підкупу, погроз або в інший спосіб забороняється. Виборець особисто опускає заповнені виборчі бюлетені до виборчої скриньки.

Відповідно до ч.1 ст. 239 ВК України у виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостерігачі від організацій партій, які висунули виборчі списки, кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Офіційним спостерігачем від організації партії, кандидата, громадської організації на місцевих виборах може бути громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України .

Положеннями ч. 7 ст. 239 ВК України передбачено, що офіційний спостерігач від організації партії, кандидата має право:

1) бути присутнім з дотриманням вимог цього Кодексу на засіданнях територіальної та дільничних виборчих комісій відповідного виборчого округу;

2) бути присутнім на зустрічах кандидатів, представників, уповноважених осіб організацій партій з виборцями, на передвиборних зборах, мітингах;

3) перебувати на виборчих дільницях під час голосування, спостерігати з будь-якої відстані за діями членів виборчої комісії, у тому числі під час видачі виборчих бюлетенів виборцям і підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та встановлення підсумків голосування, не перешкоджаючи членам виборчої комісії фізично;

4) здійснювати фото-, відеозйомку та аудіозапис, не порушуючи при цьому таємниці голосування виборців;

5) бути присутнім під час голосування виборців за місцем їх перебування;

6) звертатися у порядку, встановленому цим Кодексом, із заявою чи скаргою до виборчих комісій у межах відповідного виборчого округу щодо усунення порушень цього Кодексу в разі їх виявлення;

7) скласти акт про виявлення порушення цього Кодексу , що підписується ним та не менш як двома виборцями, які засвідчують факт такого порушення, із зазначенням їхніх прізвищ, імен, по батькові, місця проживання та адреси житла, та подати його до відповідної виборчої комісії чи до суду;

8) вживати необхідних заходів у межах законодавства щодо припинення протиправних дій під час голосування та підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці;

9) отримувати копії протоколів та інших документів у випадках, передбачених цим Кодексом;

10) реалізовувати інші права, передбачені цим Кодексом для офіційних спостерігачів.

На підтвердження зазначених у позовній заяві порушень на виборчій дільниці позивачем не надано жодного акту чи будь-якого іншого документу, який би свідчив про наявність порушень під час здійснення голосування.

Крім того, доказів вчинення дій, які могли впливати на вільне волевиявлення виборця, суду не надано.

Статтею 252 ВК України передбачено можливість визнання голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення порушень, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин:

1) випадків незаконного голосування (заповнення, опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частинами п`ятою, десятою статті 248 цього Кодексу ; голосування особами, які не мають права голосу на відповідних виборах; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування особою більше ніж один раз) у кількості, що перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;

2) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів;

3) виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості, що перевищує більше ніж на 10 відсотків кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів.

Ці підстави визнання голосування недійсним є виключними і не підлягають розширенню. Відповідно до ч. 2 ст. 252 ВК України , у разі виявлення цих обставин у кожному випадку дільнична виборча комісія складає відповідний акт, який підписується всіма присутніми членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою виборчої комісії.

Аналогічні норми містяться у Постанові ЦВК від 15 жовтня 2020 року № 386 Про Порядок підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядок повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці (далі - Порядок підрахунку голосів № 386).

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу .

Судом критично оцінюються посилання представника позивача на ідентичність підписів у списку виборців та необхідності проведення експертизи таких підписів, для встановлення їх належності тій чи іншій особі, оскільки на обгрунтування таких тверджень представником позивача суду не подано жодних фактичних доказів, які б підтверджували ймовірне отримання бюлетеня іншою особою. Фактично представник позивача шляхом витребування списків виборців і проведення експертиз просив суд перевірити його припущення, про можливі порушеня, а не доводив їх наявність.

Враховуючи відсутність доказів того, що під час проведення голосування мало місце не особисте голосування більше ніж 5% виборців на даній виборчій дільниці, суд не вбачає підстав для задоволення позову.

За приписами ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Як свідчать матеріали справи, позивач при зверненні до суду з адміністративним позовом судовий збір не сплачував і жодних доказів про наявність у нього пільг щодо його сплати не надав.

Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 1 січня 2020 року встановлено на рівні 2 102 грн. 00 коп.

Відповідно до статті 4 Закону України Про судовий збір судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Ставка судового збору за подання адміністративного позову немайнового характеру юридичною особою становить 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 10 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, тобто 2102,00 грн.

Відтак, з позивача слід стягнути несплачений при зверненні до суду судовий збір.

Керуючись статтями 242-246 , 273 Кодексу адміністративного судочинства України , суд-

УХВАЛИВ:

У задоволенні адміністративного позову Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра (код ЄДРПОУ: 43743354, місцезнаходження: Тернопільська область, Тернопільський район, с. Петриків, вул. Зелена, будинок 15А) до Дільничної виборчої комісії № 610152 Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області (місцезнаходження: Тернопільська область, Бучацький район, с. Жнибороди, вул. Ковалівка, 7) про визнання протиправним та скасування протоколу дільничної виборчої комісії та зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Стягнути з Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра в користь держави судовий збір в розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Бучацький районний суд Тернопільської області протягом двох днів з дня його проголошення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя: І. І. Тхорик

СудБучацький районний суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення05.11.2020
Оприлюднено06.11.2020
Номер документу92671334
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —595/1590/20

Постанова від 09.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 09.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 08.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 08.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Рішення від 05.11.2020

Адміністративне

Бучацький районний суд Тернопільської області

Тхорик І. І.

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

Бучацький районний суд Тернопільської області

Тхорик І. І.

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

Бучацький районний суд Тернопільської області

Тхорик І. І.

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Бучацький районний суд Тернопільської області

Тхорик І. І.

Постанова від 02.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 31.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні