Рішення
від 22.10.2020 по справі 910/5366/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

22.10.2020Справа № 910/5366/20 За позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Сучасні будівельні технології"

до відповідачів:

1. Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)

2. Головного управління Державної казначейської служби України у місті Києві

про стягнення 945 090,00 грн

Суддя: Шкурдова Л.М.

Секретар с/з Масна А.А.

Представники:

від позивача - Гладун А.І., за дог. про над. прав. доп.

від відповідача 1 - Санжара О.М., за дов.

від відповідача 2 - не з`явився

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Господарським судом міста Києва розглядається права за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сучасні будівельні технології" до Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Головного управління Державної казначейської служби України у місті Києві про стягнення 945 090,00 грн.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 20.05.2020 відкрито провадження у справі №910/5366/20 за правилами загального позовного провадження.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 27 квітня 2004 року між позивачем та Київською міською радою укладено Договір оренди земельної ділянки, за умовами якого позивачу було надано земельну ділянку для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціонального комплексу. 05 серпня 2016 року між позивачем та ТОВ Строй Сіті укладено договір підряду №25 за яким ТОВ Строй Сіті зобов`язаний був за рахунок позивача виконати будівельні роботи з будівництва багатофункціонального комплексу. 19 квітня 2017 року співробітниками Комунального підприємства Київблагоустрій Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було знесено (демонтовано) тимчасову огорожу та зруйновано об`єкт капітального будівництва III категорії складності, будівництво якого здійснювалось відповідно до Декларації про початок виконання будівельних робіт, зареєстрованої 01.02.2012 року за №КВ08312014831. Знесення об`єкта будівництва позивача було здійснено на підставі доручення Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), як самовільно встановлену тимчасову споруду. Позивач зазначає, що йому була завдана матеріальна шкода внаслідок виконання КП Київблагоустрій доручення відповідача-1 про демонтаж незавершеного об`єкта будівництва, яке належало позивачу, однак, за твердженням позивача, відповідач-1 не мав права здійснювати демонтаж будівництва за відсутності рішення суду, оскільки об`єкт будівництва позивача відноситься до об`єктів капітального будівництва III категорії складності, будівництво якого здійснювалось відповідно до Декларації про початок виконання будівельних робіт.

Відповідач-1 щодо задоволення позову заперечував, вказуючи, що позивачем не доведено протиправність дій суб`єктів владних повноважень. Відповідач-1 зазначає, що рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.04.2020 у справі №826/4742/17 у задоволенні позову ТОВ Сучасні будівельні технології відмовлено, зокрема відмовлено у задоволенні вимог про визнання протиправним та скасування наказу Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) №58 від 14.03.2017 Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт , в зв`язку з зазначенням у декларації недостовірних даних. Відповідач-1 зазначає, що у разі якщо власник самовільно встановленої тимчасової споруди не провів демонтажу, демонтаж здійснюється відповідними органами. Відповідач-1 зазначає, що ним не здійснювався демонтаж об`єкта позивача. Позивачем не надано доказів наявності документів (технічного паспорта, інвентаризаційної справи) на підтвердження наявності ознак капітального будівництва.

Позивачем подано відповідь на відзив, в якому зазначено, що суб`єктом прийняття рішення про демонтаж об`єкта будівництва, що належить позивачу, є відповідач і саме внаслідок цього позивачу спричинено збитків у вигляді знищення майна.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 21.07.2020 у даній справі закрито підготовче провадження, призначено здійснювати розгляд справи по суті.

У судовому засіданні 22.10.2020 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд м. Києва, -

ВСТАНОВИВ:

29 травня 2003 року рішенням Київської міської ради №486-2/646 затверджено проект відведення земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю Сучасні будівельні технології для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціонального комплексу у складі закладів: торгових, офісних, культурних, розважальних, громадського харчування, побутового обслуговування і автомобільного паркінгу на просп.Перемоги біля буд. N9-6 у Шевченківському районі м.Києва. Вказаним рішенням було надано позивачу у довгострокову оренду на 25 років земельну ділянку площею 0,29 га для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціонального комплексу у складі закладів: торгових, офісних, культурних, розважальних, громадського харчування, побутового обслуговування і автомобільного паркінгу на просп.Перемоги біля буд.N9-6 у Шевченківському районі м. Києва.

27 квітня 2004 року між позивачем та Київською міською радою укладено Договір оренди земельної ділянки (далі - Договір). Вказаний Договір було зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 24.02.2005 року за № 91-6-00414.

Відповідно до п.п.1.1. Договору, об`єктом оренди є земельна ділянка з наступними характеристиками:

- місце розташування - просп. Перемоги, біля буд. № 9-6 (дев`ять б ), у Шевченківському районі м. Києва;

- розмір - 2875 кв. м.;

- цільове призначення - для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціонального комплексу у складі закладів: торгових, офісних, культурних, розважальних, громадського харчування, побутового обслуговування і автомобільного паркінгу;

- кадастровий номер 8000000000:88:168:0032.

Позивач звернувся до Інспекції Державного архітектурно- будівельного контролю в м.Києві з Декларацією про початок виконання будівельних робіт. Вказану Декларацію було зареєстровано 01.02.2012 року за №КВ 08312014831 (далі - Декларація).

Позивачем було отримано Контрольну картку №16100247-Шв на тимчасове порушення благоустрою та його відновлення у зв`язку з встановленням тимчасової огорожі на період будівництва Багатофункціонального комплексу у складі закладів: торгових, офісних, культурних, розважальних, громадського харчування, побутового обслуговування і автомобільного паркінгу (І-етап) за адресою: Шевченківський район, просп. Перемоги, біля буд. 9-Б.

Відповідно до Контрольної картки, термін виконання робіт визначено: початок - 30 вересня 2016 року; закінчення - 28 лютого 2017 року, строк дії вказаної Контрольної картки продовжено до 31.08.2017 року.

05 серпня 2016 року між позивачем та ТОВ Строй Сіті було укладено договір підряду №25 за яким ТОВ Строй Сіті зобов`язаний був за рахунок позивача виконати будівельні роботи з будівництва Багатофункціонального комплексу у складі закладів: торгових, офісних, культурних, розважальних, громадського харчування, побутового обслуговування та автомобільного паркінгу за адресою: м.Київ, проспект Перемоги, біля буд.9-Б в Шевченківському районі м.Києва .

19 квітня 2017 року співробітниками Комунального підприємства Київблагоустрій Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за допомогою спеціальної техніки було знесено (демонтовано) тимчасову огорожу та зруйновано об`єкт капітального будівництва III категорії складності, будівництво якого здійснювалось відповідно до Декларації про початок виконання будівельних робіт, зареєстрованої 01.02.2012 року за №КВ08312014831. Вчинення дій зі знесення (руйнування) об`єкта будівництва здійснювалося працівниками КП Київблагоустрій на виконання доручення Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), а саме листа відповідача від 18.04.2017 року вих.№ 064-3869, за змістом якого відповідно до вимог Правил благоустрою міста Києва та з урахуванням протоколу засідання комісії щодо розгляду питань демонтажу самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі та елементів благоустрою на території міста Києва, а також демонтажу (переміщення) пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 18.04.2017 року № 32, КП Київблагоустрій доручено вжити заходи шляхом демонтажу встановлених з порушенням тимчасових споруд та елементів благоустрою, зазначених в таблиці.

В подальшому рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.04.2020 у справі №826/4742/17 у задоволенні позову ТОВ СУЧАСНІ БУДІВЕЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ про визнання протиправним та скасування Припису про зупинення підготовчих та будівельних робіт; визнання протиправним та скасування Припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів та правил від 14.03.2017; визнання протиправним та скасування Наказу Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) № 58 від 14.03.2017 Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт ; визнання протиправною та скасування Постанову №17/17/073-2351 від 21.03.2017 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності в розмірі 144 000,00 грн.; зобов`язання Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) вжити передбачених Порядком ведення єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, було відмовлено повністю.

Як вбачається з матеріалів справи позивач звернувся до Господарського суду міста Києва з позовом до Київської міської ради про відшкодування матеріальної шкоди у розмірі 945 090 грн., завданої незаконними рішеннями і діями Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Рішенням Господарського суду міста Києва від 12.11.2019 року у справі № 910/10145/19 у задоволенні позову відмовлено, з підстав визначення неналежного відповідача. Приймаючи рішення у даній справі суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову, оскільки відповідач (Київська міська рада) не вчиняв дій щодо знесення огорожі та об`єкту будівництва, а третя особа (Департамент благоустрою) є самостійною юридичною особою, і хоча є підзвітною Київській міській раді, проте самостійно несе відповідальність за дії своїх службових/посадових осіб .

Враховуючи висновки, зроблені Господарським судом міста Києва у справі №910/10145/19 позивач звернувся з даним позовом до Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) як органу місцевого самоврядування, діями якого позивачу завдано майнову шкоду.

Як зазначає позивач, матеріальна шкода була завдана йому внаслідок виконання КП Київблагоустрій доручення відповідача-1 про демонтаж незавершеного об`єкта будівництва, яке належало позивачу, однак, за твердженням позивача, відповідач-1 не мав права здійснювати демонтаж будівництва за відсутності рішення суду.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 5 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" (далі - Закон №2807-IV) визначено, що управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень.

Частинами першою, другою статті 34 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" встановлено, що правила благоустрою території населеного пункту (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту. Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (далі - Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.

Орган місцевого самоврядування забезпечує вільний доступ населення до затверджених Правил. Правила включають: 1) порядок здійснення благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою; 2) вимоги до впорядкування територій підприємств, установ, організацій; 3) вимоги до утримання зелених насаджень на об`єктах благоустрою - територіях загального користування; 4) вимоги до утримання будівель і споруд інженерного захисту території; 5) вимоги до санітарного очищення території; 6) розміри меж прилеглої до підприємств, установ та організацій території у числовому значенні; 7) порядок розміщення малих архітектурних форм; 8) порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів; 9) інші вимоги, передбачені цим та іншими законами.

Рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 №1051/1051 було затверджено Правила благоустрою міста Києва (в редакції чинній на час здійснення демонтажу будівництва).

Згідно з положеннями розділу І Правил благоустрою міста Києва тимчасова споруда - це споруда функціонального (в тому числі для здійснення підприємницької діяльності), декоративно-технологічного призначення, в тому числі мала архітектурна форма, яка виготовляється з полегшених збірних конструкцій та встановлюється без улаштування заглибленого фундаменту тощо.

Відповідно до ч.2 ст. 28 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Самовільно встановлені (розміщені) малі архітектурні форми та тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, підлягають демонтажу власником об`єкта (особою, яка здійснила встановлення (розміщення) об`єкта) за власні кошти у строки, визначені в приписі Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

У разі якщо власник малої архітектурної форми або тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (особа, яка здійснила встановлення (розміщення) об`єкта) не провів демонтажу відповідно до абзацу першого цього пункту, демонтаж об`єкта здійснюється в порядку, встановленому пунктом 13.3 цих Правил (підпункт 13.2.3. Правил благоустрою).

Приписами підпунктів 13.3.1-13.3.4 пункту 13.3 Правил благоустрою м. Києва врегульовано порядок демонтажу (переміщення) самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі.

Відповідно до пункту 13.3.1. Правил благоустрою міста Києва, у разі виявлення самовільно розміщених (встановлених) малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, в т. ч. тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, паспорти прив`язки яких анульовані або строк дії яких закінчився, самовільно розміщених (встановлених) засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі (автомагазини, автокафе, автокав`ярні, авторозвозки, автоцистерни, лавки-автопричепи, візки, спеціальне технологічне обладнання (низькотемпературні лотки-прилавки) тощо) (далі - засоби пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі), об`єктів сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі (на розміщення яких відсутні оформлені в установленому порядку документи) уповноважені особи Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), структурних підрозділів з питань контролю за благоустроєм районних в місті Києві державних адміністрацій, комунального підприємства виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Київблагоустрій" (далі - КП "Київблагоустрій) вносять припис його власнику (користувачу або особі, яка здійснила розміщення (встановлення)) з вимогою усунення порушень шляхом проведення демонтажу малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, демонтажу (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі із зазначенням строку демонтажу (переміщення) відповідно до абзаців другого і третього цього підпункту.

Малі архітектурні форми, тимчасові споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності мають бути демонтовані протягом трьох днів з моменту отримання припису, крім тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, відсутніх в матеріалах, єдиної цифрової топографічної основи території міста Києва, демонтаж яких має бути здійснений протягом одного дня з моменту отримання припису.

Протягом зазначеного у приписі строку власник (користувач або особа, яка здійснила розміщення (встановлення)) зобов`язаний за власний рахунок здійснити демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, демонтаж (переміщення) засобу пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі та провести відновлення порушеного благоустрою на місці їх розміщення (встановлення).

У разі невиконання припису уповноважена особа, яка внесла припис, у триденний строк складає протокол про адміністративне правопорушення за статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

У разі якщо власники (користувачі або особи, які здійснили розміщення (встановлення)) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі не здійснили демонтаж в строки, зазначені в приписі, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районні в місті Києві державні адміністрації вживають заходів щодо демонтажу самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, а Департамент промисловості та розвитку підприємництва - щодо демонтажу об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі на підставі рішень, зазначених у підпункті 13.3.3 пункту 13.3 цих Правил, за кошти міського бюджету або з інших джерел, не заборонених законодавством, з наступним відшкодуванням усіх витрат згідно з абзацом 3 цього підпункту, (п.13.3.2. Правил).

Відповідно до п.13.3.3. Правил благоустрою міста Києва рішення про демонтаж самовільно розміщеної (встановленої) малої архітектурної форми, тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі приймається Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районними в місті Києві державними адміністраціями, Департаментом промисловості та розвитку підприємництва (щодо об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі).

Для проведення демонтажу малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі створюється комісія у складі представників Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та/або структурного підрозділу з питань контролю за благоустроєм районної в місті Києві державної адміністрації, Департаменту промисловості та розвитку підприємництва (у разі демонтажу об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі), підприємства, яке здійснює демонтаж, перевезення, зберігання малих архітектурних форм, тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, представника міліції, власника (користувача або особи, яка здійснила розміщення (встановлення)) (у разі його присутності).

За результатами проведеної роботи комісії складають акти демонтажу (переміщення).

Після проведення демонтажу (переміщення) здійснюється фотофіксація місця, звільненого від самовільно розміщеного (встановленого) об`єкта (засобу).

Згідно з п.13.3.4. Правил після складання акта демонтажу (переміщення) мала архітектурна форма, тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, об`єкт сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі, засіб пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі опечатується (окрім об`єкта сезонної дрібнороздрібної торговельної мережі) та перевозиться на майданчик тимчасового зберігання, де передається відповідальній особі під розпис в акті демонтажу (переміщення).

Таким чином, враховуючи вищенаведені положення Департамент наділений повноваженнями приймати рішення щодо демонтажу та надавати відповідні доручення виключно щодо об`єктів, які належать до малих архітектурних форм та тимчасових споруд у розумінні законодавства, зокрема, Правил благоустрою міста Києва.

Об`єктами будівництва, у розумінні абзацу п`ятого частини першої статті 4 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності №3038-УІ є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об`єкти інженерно-транспортної інфраструктури.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем здійснювалося будівництво об`єкта капітального будівництва III категорії складності: Багатофункціональний комплекс у складі закладів: торгових, офісних, культурних, розважальних, громадського харчування, побутового обслуговування та автомобільного паркінгу за адресою: м.Київ, проспект Перемоги, буд.9-Б в Шевченківському районі м.Києва . Будівництво об`єкта здійснювалось відповідно до Декларації про початок виконання будівельних робіт, зареєстрованої 01.02.2012 року за №КВ08312014831.

Як встановлено судом тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій, встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Здійснюючи демонтаж об`єкта будівництва позивача, його було розцінено як тимчасову споруду, що суд вважає необґрунтованим, виходячи з наступного.

До матеріалів справи позивачем долучено проект, складений ТОВ Архітектурне бюро АРХСЕНАЛ , з якого вбачається, що за адресою: м.Київ, просп.Перемоги біля буд.9б в Шевченківському районі передбачається здійснення будівництва багатофункціонального комплексу у складі закладів: торгівлі, офісних, культурних, розважальних, громадського харчування, побутового обслуговування і автомобільного паркінгу.

Декларацією про початок виконання будівельних робіт, зареєстрованої 01.02.2012 року за №КВ08312014831 визначено здійснення будівництва об`єкта капітального будівництва III категорії складності: Багатофункціональний комплекс у складі закладів: торгових, офісних, культурних, розважальних, громадського харчування, побутового обслуговування та автомобільного паркінгу за адресою: м.Київ, проспект Перемоги, біля буд.9-Б в Шевченківському районі м.Києва .

Таким чином, проектними документами на будівництво, погодженими відповідними органами, не передбачено спорудження тимчасової споруди за адресою: м.Київ, проспект Перемоги, біля буд.9-Б в Шевченківському районі м.Києва, погоджено спорудження об`єкта будівництва, віднесеного до ІІІ категорії складності.

Укладеним 27 квітня 2004 року між позивачем та Київською міською радою укладено Договором оренди земельної ділянки визначено цільове призначення земельної ділянки - для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціонального комплексу у складі закладів: торгових, офісних, культурних, розважальних, громадського харчування, побутового обслуговування і автомобільного паркінгу. Договором підряду від 05 серпня 2016 року передбачено здійснення підрядником будівельних робіт відповідно до Робочої та проекної документації з будівництва Багатофункціонального комплексу у складі закладів: торгових, офісних, культурних, розважальних, громадського харчування, побутового обслуговування та автомобільного паркінгу за адресою: м.Київ, проспект Перемоги, біля буд.9-Б в Шевченківському районі м.Києва . Згідно Акту №21 приймання виконаних будівельних робіт за квітень 2017 за Договором підряду від 05 серпня 2016 року підрядником було здійснено будівельні роботи, зокрема, здійснено улаштування фундаментних плит залізобетонних плоских.

Як вбачається з долучених до матеріалів справи Актів проведення демонтажу під час демонтажу було здійснено розбиття відбійними молотками монолітного залізобетонного перекриття, бетонної покрівлі, в тому числі здійснено демонтаж металевих конструкцій.

Вищезазначене свідчить, що у відповідності до цільового призначення земельної ділянки, проектної документації, декларації на будівництво, предмету договору підряду та згідно виконаними роботами по акту приймання виконаних будівельних робіт будівництво здійснювалось капітального об`єкту, доказів того, що здійснювалось будівництво тимчасової споруди суду не надано, відповідачем не спростовано відсутність фундаменту у демонтованому об`єкті будівництва, та не доведено, що ним було демонтовано саме тимчасову споруду.

Відповідно до ч.1 ст. 181 Цивільного кодексу України до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.

Згідно з ч.3 ст. 41 Конституції України ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

У відповідності до ст.319, 328 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Статтею 331 ЦК України (частина перша, друга та третя) встановлено, що право власності на нову річ, яка виготовлена (створена) особою, набувається нею, якщо інше не встановлено договором або законом. Особа, яка виготовила (створила) річ зі своїх матеріалів на підставі договору, є власником цієї речі. Право власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна). До завершення будівництва (створення майна) особа вважається власником матеріалів, обладнання тощо, які були використані в процесі цього будівництва (створення майна).

Статтею 39-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачено, що у разі виявлення інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такого повідомлення або декларації підлягає скасуванню інспекцією державного архітектурно- будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Про скасування повідомлення або декларації замовник письмово повідомляється протягом трьох робочих днів з дня скасування.

Відповідно до ст.38 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності у разі виявлення факту самочинного будівництва об`єкта, перебудова якого з метою усунення істотного відхилення від проекту або усунення порушень законних прав та інтересів інших осіб, істотного порушення будівельних норм є неможливою, посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю видає особі, яка здійснила (здійснює) таке будівництво, припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил з визначенням строку для добровільного виконання припису.

У разі, якщо особа в установлений строк добровільно не виконала вимоги, встановлені у приписі, орган державного архітектурно-будівельного контролю подає позов до суду про знесення самочинно збудованого об`єкта та компенсацію витрат, пов`язаних з таким знесенням.

Враховуючи наведене, об`єкт, будівництво якого здійснюється на підставі зареєстрованої органом державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок будівництва, може бути примусово знесений в порядку, встановленому законом виключно на підставі судового рішення, ухваленого за позовом визначеного цим законом суб`єкта владних повноважень, та не підлягає демонтажу відповідно до Закону України Про благоустрій населених пунктів і розроблених на його виконання Правил благоустрою міста Києва.

Аналогічні правові позиції викладені у постановах Верховного Суду у справах №826/27173/15 постанова від 04 грудня 2019 року та №826/7710/16 постанова від 27.12.2019 року.

Таким чином, відповідачем-1 всупереч вимогам законодавства України прийнято рішення та надано відповідне доручення про демонтаж об`єкта капітального будівництва III рівня складності, кваліфікуючи його як тимчасову споруду.

05.08.2016 між позивачем та ТОВ Строй Сіті укладено Договір №25, за яким ТОВ Строй Сіті зобов`язаний був за рахунок позивача виконати будівельні роботи з будівництва Багатофункціонального комплексу у складі закладів: торгових, офісних, культурних, розважальних, громадського харчування, побутового обслуговування та автомобільного паркінгу за адресою: м.Київ, проспект Перемоги, буд.9-Б в Шевченківському районі м.Києва.

Згідно акту приймання-передачі виконаних будівельних робіт за квітень 2017 року загальна вартість наданих послуг з будівництва складає 945 090,00 грн, що підтверджується актом №21 приймання передачі будівельних робіт за квітень 2017 та довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрат від 28.04.2017р.

Статтею 20 Господарського кодексу України передбачено, що кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів.

Загальні положення про цивільно-правову відповідальність за завдання позадоговірної майнової шкоди передбачені у статті 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам юридичної особи, а також шкода, завдана її майну, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Статтею 56 Конституції України проголошено право кожного на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень.

У відповідності до статті 1173 Цивільного кодексу України шкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, дією чи бездіяльністю органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цих органів.

Таким чином, спеціальна норма статті 1173 Цивільного кодексу України передбачає відшкодування шкоди незалежно від вини державного органу та його посадової або службової особи.

Необхідною підставою для притягнення органу державної влади до відповідальності у вигляді стягнення шкоди є наявність трьох елементів цивільного правопорушення: неправомірні дії цього органу, наявність шкоди та причинний зв`язок між неправомірними діями і заподіяною шкодою.

Відповідно до статті 1192 ЦК України з урахуванням обставин справи суд за вибором потерпілого може зобов`язати особу, яка завдала шкоди майну, відшкодувати її в натурі (передати річ того ж роду і такої ж якості, полагодити пошкоджену річ тощо) або відшкодувати завдані збитки у повному обсязі.

Розмір збитків, що підлягають відшкодуванню потерпілому, визначається відповідно до реальної вартості втраченого майна на момент розгляду справи або виконання робіт, необхідних для відновлення пошкодженої речі.

Суб`єктами відповідальності, відповідно до статті 1173 Цивільного кодексу України є органи державної влади або місцевого самоврядування. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Департамент міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) є органом місцевого самоврядування, та є суб`єктом відповідальності за наявності всіх складових згідно ст. 1173 Цивільного кодексу України.

Відповідно до положення про департамент міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) затвердженого розпорядженням Київської міської ради Київської міської державної адміністрації) 27.01.2011 №94 Департамент благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) є структурним підрозділом виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), підпорядковується Київської міському голові, підзвітний та підконтрольний Київській міській раді, з питань виконання функцій державної виконавчої влади - відповідним центральним органам державної виконавчої влади.

Як встановлено судом, роботи з демонтажу об`єкта будівництва були виконані Комунальним підприємством Київблагоустрій Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Згідно зі статутом Комунального підприємства Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) останній підпорядкований Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) з питань, визначених законодавством та цим статутом.

Комунальне підприємство Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) не приймає рішень про демонтаж тимчасових споруд, виконує доручення Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу київської міської ради (київської міської державної адміністрації), якому воно підпорядковане.

Отже, в діях Комунального підприємства Київблагоустрій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) не вбачається неправомірної поведінки при виконанні доручення суб`єкта владних повноважень.

Суб`єктом відшкодування завданої шкоди згідно статті 1173 Цивільного кодексу України є держава, Автономна республіка Крим та орган місцевого самоврядування. Тобто шкода відшкодовується за рахунок державного бюджету, бюджету Автономної республіки Крим, бюджетів органів місцевого самоврядування.

Відповідно до частини першої статті 25 Бюджетного кодексу України, Казначейство України здійснює безспірне списання коштів державного бюджету та місцевих бюджетів на підставі рішення суду. Відшкодування відповідно до закону шкоди, завданої фізичній чи юридичній особі внаслідок незаконно прийнятих рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади (органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування), а також їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень, здійснюється державою (Автономною Республіко Крим, органами місцевого самоврядування) у порядку, визначеному законом.

Відповідно до п.п.2 п.9 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України установлено, що відшкодування відповідно до закону шкоди, завданої фізичній чи юридичній особі внаслідок незаконно прийнятих рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади (органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування), а також їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень, здійснюється державою (Автономною Республікою Крим, органами місцевого самоврядування) за рахунок коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) в межах бюджетних призначень за рішенням суду у розмірі, що не перевищує суми реальних збитків, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Оскільки предметом спору є відшкодування шкоди, завданої позивачу внаслідок демонтажу об`єкта будівництва позивача на підставі доручення Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за відсутності відповідного рішення суду та те, що суб`єктом відшкодування завданої шкоди згідно ст. 1173 ЦК України є орган місцевого самоврядування, тобто шкода відшкодовується за рахунок відповідного місцевого бюджету, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог щодо стягнення суми завданих збитків в розмірі 945 090,00 грн з місцевого бюджету територіальної громади міста Києва через Головне управління державної казначейської служби України у м. Києві.

Відповідно до ст.129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст.74, 76-80, 129, 236 - 240 ГПК України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з місцевого бюджету територіальної громади міста Києва через Головне управління державної казначейської служби України у м. Києві (01601, м. Київ, вул.Терещенківська, будинок 11- А, код за ЄДРПОУ 37993783) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Сучасні будівельні технології (01001, м.Київ, вул.Михайлівська/Мала Житомирська, буд. 5/6, код ЄДРПОУ 32212424) грошові кошти в сумі 945 090,00 (дев`ятсот сорок п`ять тисяч дев`яносто гривень 00 копійок) в рахунок відшкодування шкоди, завданої Департаментом міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації (04074, м. Київ, вул. Вишгородська, будинок 21, ЄДРПОУ 34926981).

3. Стягнути з Департаменту міського благоустрою та збереження природного середовища виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (04074, м.Київ, вул.Вишгородська, буд.21, код ЄДРПОУ 34926981) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Сучасні будівельні технології (01001, м. Київ, вул. Михайлівська/Мала Житомирська, буд. 5/6, код ЄДРПОУ 32212424) 14 176 (чотирнадцять тисяч сто сімдесят шість) грн 36 коп - витрати по сплаті судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили через 20 днів з моменту виготовлення повного тексту рішення в разі не оскарження його в установленому порядку. Рішення може бути оскаржене в 20-денний строк до Північного апеляційного господарського суду.

Суддя Шкурдова Л.М.

Дата складення тексту рішення: 05.11.2020

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення22.10.2020
Оприлюднено09.11.2020
Номер документу92674902
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/5366/20

Ухвала від 25.11.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Огороднік К.М.

Ухвала від 16.06.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Огороднік К.М.

Ухвала від 02.06.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Огороднік К.М.

Ухвала від 22.04.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Огороднік К.М.

Ухвала від 17.03.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Огороднік К.М.

Постанова від 09.02.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

Ухвала від 19.01.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

Ухвала від 16.12.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

Ухвала від 15.12.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

Рішення від 22.10.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Шкурдова Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні