Ухвала
від 03.11.2020 по справі 920/741/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УХВАЛА

03.11.2020 Справа № 920/741/20

Господарський суд Сумської області у складі судді Заєць С.В., при секретарі судового засідання Гордієнко Ж.М., розглянувши матеріали справи №920/741/20

за позовом Керівника Конотопської місцевої прокуратури (41601, Сумська

область, м. Конотоп, вул. Успенсько-Троїцька, 136,

код ЄДРПОУ 40177945), в інтересах держави в особі

1.Міністерства енергетики України (03035, м. Київ,

вул. Митрополита Василя Липкінського, 35, код ЄДРПОУ 37552996)

2. Дочірнього підприємства «Конотопторф» Державного

підприємства «Сумиторф» (41612, Сумська область, м. Конотоп,

вул. Вирівська, 17-А, код ЄДРПОУ 06710990)

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Ековтор-2017» (61166,

м. Харків, вул. Бакуліна, 4, код ЄДРПОУ 41408024)

про повернення майна, стягнення неустойки та штрафу в сумі 92360,02 грн.,

за участю представників сторін:

Прокурор: Вортоломей М.Ф, посвідчення № 056947 від 25.08.2020;

від першого позивача: не з`явився,

від другого позивача: не з`явився,

від відповідача: не з`явився,

УСТАНОВИВ:

Прокурор звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Міністерства енергетики України та Дочірнього підприємства «Конотопторф» Державного підприємства «Сумиторф» про зобов`язання відповідача повернути Дочірнього підприємства «Конотопторф» Державного підприємства «Сумиторф» майна за договором зберігання з правом користування від 13.06.2018, а саме: будинок контори, що знаходиться за адресою: вул. Вирівська, 17А, м. Конотоп, сумська область (реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна 29848972) бульдозер Б10М.0111-1Е інвентарний номер № 000015, зав. № 42258, двигун № НОМЕР_1 , шасі № НОМЕР_2 , колір жовтий та стягнути неустойку в сумі 52937 грн 98 коп, штраф у сумі 39422 грн 04 коп., окрім цього просить стягнути з відповідача судові витрати.

Ухвалою суду від 27.07.2020 позовну заяву залишено без руху, прокурору надано строк для усунення недоліків позовної заяви протягом 10 днів з дня отримання ухвали.

05.08.2020 до суду прокуратурою надано лист від 04.08.2020 № 31-922-20, яким усунуто недоліки позовної заяви.

Ухвалою суду від 06.08.2020 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 03.09.2020, 12:30.

Ухвала суду від 06.08.2020 надіслана відповідача на поштову адресу, яка зазначена у позовній у заяві (61166, м. Харків, вул. Бакуліна, 4) повернуто відділом поштового зв`язку до суду з відміткою у довідці про причини повернення: «адресат відсутній за вказаною адресою» .

Ухвалою суду від 03.09.2020 відкладено підготовче засідання на 29.09.2020, 12:00 та запропоновано прокурору подати до суду Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань стосовно місця знаходження відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Ековтор-2017» станом на день розгляду даної справи в суді.

Ухвалою суду від 29.09.2020 продовжено строк підготовчого засідання на 30 днів з 04.10.2020 по 03.11.2020, відкладено підготовче засідання на 15.10.2020, 12:00.

05.10.2020 Конотопською місцевою прокуратурою надано суду Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань стосовно місця знаходження відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Ековтор-2017» станом на 21.09.2020.

15.10.2020 судове засідання не відбулося через перебування судді Заєць С.В. на лікарняному.

Ухвалою суду від 26.10.2020 призначено підготовче засідання на 03.11.2020, 11:30.

02.11.2020 до суду від Міністерства енергетики України надійшло клопотання у порядку ст. 52 ГПК України (вх. 3 3325к від 02.11.2020). Відповідно до якого позивач 1 просить суд замінити позивача 1 - Міністерство енергетики України на Фонд державного майна України.

В судовому засіданні 03.11.2020 прокурор надав усні пояснення в обґрунтування поданого позивачем -1 клопотання.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши думку присутнього у підготовчому засіданні прокурора, суд дійшов висновку про залишення позову без розгляду, з наступних підстав.

За приписами частин 2 а 3 статті 4 Господарського процесуального кодексу України Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. До господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб..

При цьому згідно ст. 131 1 Конституції України, ст. 1 Закону України «Про прокуратуру» прокуратура України становить єдину систему, на яку покладається в тому числі представництво інтересів громадянина та держави в суді у випадках, визначених законом.

Підставою для представництва прокурором інтересів держави має бути наявність порушень або загрози порушень цих самих інтересів.

Як зазначив Конституційний Суд України в рішенні № 18-рп/2004 від 01.12.2004 р., поняття «охоронюваний законом інтерес» , що вживається в частині першій статті 4 Цивільного процесуального кодексу України та інших законах України в логічно-значеннєвому зв`язку з поняттям «права» , слід розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як обумовлений загальним змістом об`єктивного та прямо не опосередкованого в суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, який є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, що не суперечать Конституції та законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим принципам.

Представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді, згідно приписів ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві (заяві) самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Пунктом 1 постанови Пленуму ВГСУ «Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам» від 23 березня 2012 року N 7 передбачено: «Згідно з абзацом четвертим частини першої статті 2 ГПК господарський суд порушує справи за позовами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Частиною другою згаданої статті передбачено, що у позовній заяві прокурор самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, за відсутності ж такого органу або відсутності у нього повноважень зазначає про це в позовній заяві.

У відповідності до ст. 53 ГПК України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу. У разі відкриття провадження за позовною заявою особи, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб (крім прокурора), особа, в чиїх інтересах подано позов, набуває статусу позивача. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

Таким чином, у відповідності до вимог ст.53 ГПК України, ст.23 Закону України «Про прокуратуру» та висловленої Вищим господарським судом України в постанові Пленуму від 23.02.2012 р. за № 7 позиції, прокурор може набути статус позивача у двох випадках: відсутності органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або в разі відсутності у такого органу повноважень щодо звернення до господарського суду.

В позовній заяві Керівником Конотопської місцевої прокуратури зазначено, що ним пред`явлено даний позов в інтересах держави в особі позивача, яким визначено Міністерство енергетики України.

В тому числі прокурором в обґрунтування підстав звернення до суду з позовом для захисту інтересів держави подано Лист Міністерства енергетики України від 03.07.2020 № 26/1.1-19.1-16232, в тексті якого зазначено, що на даний час Міненерго вживаються заходи щодо виключення торфодобувних державних підприємств (в тому числі ДП "Конотопторф") з Переліку єдиних майнових комплексів, що передаються до сфери управління Фонду державного майна, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 № 195-р.

Тобто, станом на день звернення з позовом до суду процес передачі ДП "Конотопторф"з сфери управління Міністерства енергетики України до Фонду державного майна України не був завершений.

Окрім цього, як зазначає Міністерство енергетики у листі суду (вх. № 3325к від 02.11.2020) оскільки дочірнє підприємство не створювалося Міністерством енергетики України, воно не належать до сфери його управління.

Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань засновником дочірнього підприємства Конотопторф (ідентифікаційний код юридичної особи 06710990) є державне підприємство Сумиторф .

Крім цього, згідно з п. 1 Декрету Кабінету Міністрів України від 31.12.1992 № 24-92 Про впорядкування діяльності суб`єктів підприємницької діяльності, створених за участю державних підприємств державні підприємства не можуть бути засновниками підприємств будь-яких організаційних форм та видів. Існуюча організаційна структура підприємства не відповідає чинному законодавству, зокрема ч. 5 ст. 62 та ч. 4 ст. 64 Господарського кодексу України, де зазначено, що підприємство не може мати у своєму складі інших юридичних осіб та має право створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи без статусу юридичної особи.

З метою упорядкування обліку юридичних осіб дочірніх підприємств Державного підприємства Сумиторф у відповідність до вимог чинного законодавства Міністерство неодноразово зверталось до підприємства щодо необхідності здійснення заходів стосовно припинення дочірніх підприємств, заснованих Державним підприємством Сумиторф . Державне підприємство Сумиторф відповідних заходів не вживало.

Разом з тим, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 № 195-р Про передачу єдиних майнових комплексів державних підприємств до сфери управління Фонду державного майна (далі - Розпорядження) передбачено передачу торфодобувних державних підприємств із сфери управління Міністерства енергетики та захисту довкілля до сфери управління Фонду державного майна у зв`язку з прийняттям рішення про їх приватизацію, зокрема Державного підприємства Сумиторф (наказ Фонду від 03.12.2019 № 1247).

Відповідно до п. 11 Порядку передачі (повернення) функцій з управління майном державних підприємств, функцій з управління пакетами акцій (частками) у зв`язку з прийняттям рішення про приватизацію або про припинення приватизації об`єкта приватизації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.05.2018 № 389, Розпорядження є підставою набуття органом приватизації повноважень уповноваженого органу управління та звернення органу приватизації до державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань для проведення державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань у частині внесення змін до відомостей про засновника (учасника). Наказом Фонду від 29.07.2020 № 1269 Про внесення змін до наказу Фонду державного майна України від 28.12.2019 № 1574 Про затвердження переліків малої приватизації, що підлягають приватизації в 2020 році (із змінами) внесені зміни в частині органу управління єдиними майновими комплексами державних підприємств, в тому числі ДП Сумиторф - Апарат Фонду державного майна України.

Клопотання Міністерства енергетики України, щодо заміни позивача 1 (Міністерства енергетики України) на Фонд Державного майна України на підставі п. 52 ГПК України суд оцінює критично, оскільки, згідно з ч. 1 ст. 52 Господарського процесуального кодексу України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу.

Також, згідно ч. 2 ст. 52 Господарського процесуального кодексу України усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив.

Однак, суд приходить до висновку, що Міністерством енергетики України не надано належних документів в підтвердження того, що Фонд державного майна України є правонаступником Міністерства енергетики України, як того вимагають положення ст. 52 ГПК України.

Відповідно до викладеного суд прийшов до висновку, що прокурором в даному спорі передчасно подано позов і не вірно визначено позивача за вимогами про захист інтересів держави та господарським судом помилково порушено провадження у даній справі за позовом прокурора та не надано документів в підтвердження звернення до суду з позовною заявою в інтересах держави в особі Міністерства енергетики України.

Враховуючи, що суд залишив позов без розгляду на підставі п. 2 ч.1 ст. 226 ГПК України.

Керуючись п. 2 ч. 1 ст. 226, ст. 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, ст. 7 Закону України Про судовий збір , суд, -

УХВАЛИВ:

1. Клопотання Міністерства енергетики України (вх.. № 3325к від 02.11.2020) залишити без задоволення.

2. Позов Керівника Конотопської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі позивачів: 1. Міністерства енергетики України, 2. Дочірнього підприємства Конотопторф Державного підприємства Сумиторф до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Ековтор-2017 про повернення майна, стягнення неустойки та штрафу в сумі 92360,02 грн - залишити без розгляду.

Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення та може бути оскаржена в апеляційному порядку відповідно до розділу ІV Господарського процесуального кодексу України.

Ухвалу складено та підписано 06.11.2020.

Суддя С.В. Заєць

СудГосподарський суд Сумської області
Дата ухвалення рішення03.11.2020
Оприлюднено06.11.2020
Номер документу92675443
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —920/741/20

Рішення від 23.06.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Заєць Світлана Володимирівна

Ухвала від 17.06.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Заєць Світлана Володимирівна

Рішення від 26.05.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Заєць Світлана Володимирівна

Ухвала від 26.04.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Заєць Світлана Володимирівна

Ухвала від 24.03.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Заєць Світлана Володимирівна

Ухвала від 03.03.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Заєць Світлана Володимирівна

Ухвала від 15.02.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Заєць Світлана Володимирівна

Ухвала від 12.02.2021

Господарське

Господарський суд Сумської області

Заєць Світлана Володимирівна

Постанова від 23.12.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Майданевич А.Г.

Ухвала від 07.12.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Майданевич А.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні