ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 листопада 2020 року м. Житомир справа № 240/19192/20
категорія 101030600
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді Попової О. Г.,
секретар судового засідання Кривенко Л.М.,
за участю: позивача ОСОБА_1 ,
представника позивача Кравчук В.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Кандидата на посаду Овруцького міського голови ОСОБА_1 до Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району про визнання незаконним рішення, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
03.11.2020 року до Житомирського окружного адміністративного суду звернувся Кандидат на посаду Овруцького міського голови ОСОБА_1 із позовом до Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району в якому просить:
- визнати незаконним рішення Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району про врахування відомостей протоколів дільничних виборчих комісій: №180728, №180741, №180727, №180724, №180713, №180739, №180722, №180726, №180749, №180716, №180710, №180707, №180717, №180745, №180766, №180761, №180776, №180778, №180784, №180787, №180793, №180796, №180802, №180803, №180746;
- зобов`язати Овруцьку міську територіальну виборчу комісію Коростенського району провести повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області та Овруцького міського голови на перших чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року на виборчих дільницях: №180728, №180741, №180727, №180724, №180713, №180739, №180722, №180726, №180749, №180716, №180710, №180707, №180717, №180745, №180766, №180761, №180776, №180778, №180784, №180787, №180793, №180796, №180802, №180803, №180746.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що 28.10.2020 року прийом протоколів та документів дільничних виборчих комісій здійснювався без прийняття відповідачем будь-якого рішення з тих які передбаченій ч. 5 ст. 254 Виборчого кодексу України, а 29.10.2020 року було прийнято рішення про врахування відомостей з протоколів ДВК, в яких містились виправлення та описки. Вказав, що прийом документів здійснювався та оголошувався їх зміст не головою Овруцької МТВК, а членом такої комісії ОСОБА_2 . Вважає, що ОСОБА_2 самостійно перебрав на себе повноваження голови Овруцької МТВК, а тому просить позов задовольнити.
Ухвалою судді від 04.11.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі. Призначено відкрите судове засідання у справі на 04 листопада 2020 року 13:30.
Судове засідання, призначене на 04.11.2020 13:30, у зв"язку з заявленим клопотанням представника відповідача про відкладення розгляду справи, відкладено на 05.11.2020 об 09:00 год.
05.11.2020 о 08:30 подано до суду відзив на позовну заяву, в якому Овруцька міська територіальна виборча комісія Коростенського району Житомирської області заперечує щодо задоволення позовних вимог. В обґрунтування своєї позиції зазначає, що на виконання вимог виборчого кодексу Овруцькою МТВК починаючи з 20 год. 00 хв. 25 жовтня 2020 року розпочато безперервне засідання, в ході якого у відповідності з вимогами ст. 254 ВК України виконуючим повноваження голови комісії ОСОБА_2 здійснювався прийом пакетів з протоколами ДВК, їх розпечатування та оголошення змісту протоколів, а також прийом інших виборчих документів від ДВК. В ході безперервного засідання Овруцькою МТВК до протоколів про результати голосування були внесені зміни шляхом складання нового протоколу з позначкою Уточнений . Протоколи з виборів депутатів Овруцької міської ради з позначкою Уточнений було складено дільничними виборчими комісіями №№180707, 180710, 180713, 180716, 180717, 180722, 180727, 180741, 180745, 180746, 180749, 180766, 180776, 180784, 180787, 180796, та протоколи з виборів Овруцького міського голови з позначкою Уточнений було складено дільничними виборчими комісіями №№ 180707, 180710, 180713, 180716, 180722, 180726, 180727, 180745, 180746, 180766, 180776, 180784, 180793, 180796.
Відповідач зазначає, що рішення, передбачені п.1 ч.5 ст.254 ВК України з врахування даних протоколів з виборів Овруцького міського голови були прийняті 02.11.2020 року, до завершення безперервного засідання Овруцької МТВК, що не суперечить вимогам ВК України.
Крім того, вказав, що Овруцькою МТВК прийнято постанову №1 від 12 серпня 2020 року, якою відповідно до заяв ОСОБА_3 та ОСОБА_4 та на підставі ст. 212 ВК України постановлено протягом виборчого процесу виконання повноважень голови Овруцької МТВК на підставі цивільно-правового договору покласти на ОСОБА_2 , виконання обов`язків заступника голови комісії покласти на ОСОБА_3 . Вважає, що доводи позивача щодо відсутності повноважень у ОСОБА_2 на виконання передбачених ст. 254 ВК України дій є безпідставними.
В судове засідання позивач та представник позивача прибули, позов підтримали та просили його задовольнити.
В судове засідання представники відповідача прибули, проти позовної заяви заперечували та просили відмовити в її задоволенні.
Заслухавши пояснення позивача, представника позивача та представників відповідача, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.
Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Згідно з частиною 1 статті 196 Виборчого кодексу України (далі ВК України) виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Відповідно до частини 2 статті 32 ВК України до виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.
Виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Статтею 35 ВК України передбачено, що набуття та припинення окружною (територіальною) виборчою комісією статусу юридичної особи здійснюється у порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".
Окружна (територіальна) виборча комісія набуває статусу юридичної особи з дня державної реєстрації юридичної особи.
Встановлено, що Постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 172 "Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій" утворено та сформувано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій у межах відповідних областей та міста Києва, зокрема, Овруцьку міську територіальну виборчу комісію Коростенського району Житомирської області.
Суд зазначає, що частинами першою, четвертою статті 33 ВК України спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства є територіальні виборчі комісії, які є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.
Частиною першою статті 203 ВК України визначено, що склад територіальних виборчих комісій формується за поданнями зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих організацій політичних партій у кількості не менше дев`яти і не більше вісімнадцяти осіб.
Частиною четвертою статті 203 ВК України передбачено, що Центральна виборча комісія формує склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у містах Києві, Севастополі виборчих комісій не пізніш як за сімдесят п`ять днів до дня чергових виборів. Подання кандидатур до складу відповідних територіальних виборчих комісій можуть вносити обласні, районні, міські, районні у містах Києві, Севастополі (у разі їх відсутності у структурі відповідної політичної партії - міська міст Києва, Севастополя) організації політичних партій, зазначених у частині другій статті 203 ВК України, а у разі їх відсутності у структурі відповідної політичної партії - обласна організація цієї політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм. Такі подання вносяться не раніше ніж за дев`яносто днів та не пізніш як за вісімдесят днів до дня чергових виборів.
Відповідно до ч.1, 2 ст. 250 ВК України підсумкове засідання дільничної виборчої комісії розпочинається після закінчення голосування виборців на виборчій дільниці і проводиться у тому самому приміщенні, де відбувалося голосування. Підсумкове засідання проводиться без перерви і закінчується після складення та підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.
Відповідно ч.2 ст.254 ВК України засідання територіальної виборчої комісії, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря.
Згідно з ч.5 ст. 254 ВК України за результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до територіальної виборчої комісії, що надійшли до територіальної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, територіальна виборча комісія приймає одне з таких рішень:
1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці;
2) зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу з позначкою "Уточнений";
3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом.
Так, на вимогу суду, відповідачем наданий витяг з протоколу безперервного засідання Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області, згідно якого головою комісії зазначений ОСОБА_2 (а.с. 121- 161 т.2).
Також, в судовому засіданні оглянуто постанову Овруцької МТВК Коростенського району Житомирської області №20 від 02.11.2020 року якою затверджено протокол Овруцької МТВК "Про результати голосування з виборів Овруцького міського голови", (а.с.177 т.1), постанова №20-А від 02.11.2020 року "Про визнання ОСОБА_5 Овруцьким міським головою" (а.с.178 т.), які підписані ОСОБА_2 як головою виборчої комісії, та протокол Овруцької МТВК Коростенського району Житомирської області "Про результати голосування з виборів Овруцького міського голови" від 02.11.2020 року (а.с.173-176 т.1), підписаний головою Овруцької МТВК Головачем Б.В. і заступником ОСОБА_3 .
В судовому засіданні допитувались свідки ОСОБА_6 та ОСОБА_7 , які були кандидатами в депутати по зазначеному виборчому округу та пояснили, в тому числі, що 28 жовтня 2020 року прийшли в приміщення виборчої комісії запитати у ОСОБА_2 на підставі яких документів він виконує обов"язки голови Овруцької МТВК. На що ОСОБА_2 пояснив, що рішення про призначення його головою Овруцької МТВК було прийнято комісією 12.08.2020 року постановою №1.
Водночас, на виконання ухвали суду від 05.11.2020 про діючий склад Овруцької міської територіальної виборної комісії Коростенського району Житомирської області Центральною виборчою комісією повідомлено, що станом на 05 листопада 2020 року є такий склад Овруцької МТВК: ОСОБА_3 - голова комісії; ОСОБА_8 - заступник голови комісії; ОСОБА_23 - секретар комісії; члени комісії ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_2 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 .
В судовому засіданні представники відповідача пояснили, що змінили склад виборчої комісії постановою Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області №1 від 12 серпня 2020 року, яким ухвалено рішення про виконання повноважень голови Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області ОСОБА_2 , а заступником - ОСОБА_3 .
Суд зазначає, що питання зміни складу територіальної виборчої комісії визначено положеннями ст. 208 ВК України.
Зокрема, частиною 7 статті 208 ВК України встановлено, що у разі якщо голова, заступник голови або секретар виборчої комісії систематично не виконує покладені на нього обов`язки, відповідна виборча комісія може звернутися до виборчої комісії, яка її утворила, з мотивованим поданням про його заміну, якщо за це проголосували не менше двох третин від складу комісії. Подання вноситься за підписом голови, заступника голови виборчої комісії або головуючого на відповідному засіданні виборчої комісії та засвідчується печаткою цієї комісії. До подання додаються не менш як два рішення виборчої комісії про невиконання головою, заступником голови чи секретарем цієї комісії покладених на нього обов`язків, а також витяг із протоколу засідання виборчої комісії, на якому розглядалося питання про внесення такого подання.
Голова, заступник голови або секретар виборчої комісії можуть особисто подати власноручно написану заяву про складення своїх обов`язків (без припинення членства в комісії) до виборчої комісії, що утворила відповідну виборчу комісію.
Зазначене подання чи заява під час виборчого процесу, а також у період з моменту формування складу територіальних виборчих комісій до початку виборчого процесу чергових, відповідних позачергових або перших місцевих виборів підлягають обов`язковому розгляду у п`ятиденний строк з дня надходження, але не пізніше останнього дня перед днем голосування, а поза межами виборчого процесу - у місячний строк. Рішення про заміну голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії не є підставою для припинення повноважень зазначених осіб як членів відповідної виборчої комісії.
На підставі аналізу вказаної норми права встановлено, що територіальна виборча комісія не має права самостійно змінювати склад комісії, її голову, заступника чи секретаря. Таким правом щодо зміни складу територіальної виборчої комісії наділено виборчу комісію, яка утворила дану виборчу комісію із дотриманням процедури визначеної ч.7 ст. 208 ВК України.
А отже, в даному випадку правом змінювати склад Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області наділена лише Центральна виборча комісія.
Посилання відповідача на те, що інший склад Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області був сформований постановою Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району №1 від 12 серпня 2020 року на підставі ч.1 ст. 212 ВК України не має обґрунтувань, так як вказана стаття регулює питання про покладення обов"язків виконувати повноваження у виборчих комісіях на платній основі на підставі цивільно-правових договорів між виборчою комісією та її членами.
Таким чином, суд прийшов висновку, що вчинені дії та прийняті рішення Овруцькою МТВК Коростенського району Житомирської області під час проведення підрахунку голосів з виборів депутатів Овруцького міської ради та Овруцького міського голови на перших чергових виборах 25 жовтня 2020 року та були прийняті іншим складом виборчої комісії, оскільки повноваження голови та заступника мали б здійснювати ОСОБА_3 (голова комісії) та ОСОБА_4 (заступник голови комісії) згідно з постановою ЦВК №172 від 10.08.2020 року "Про утворення та формування складу обласних, районних, міських територіальних виборчих комісії...". Відповідне рішення про заміну голови та заступника Овруцької МТВК з ОСОБА_3 на ОСОБА_2 та ОСОБА_4 на ОСОБА_3 не приймалось, чим порушено вимоги ч.7 ст.208 ВК України.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що вчинені дії та прийняті рішення Овруцькою МТВК Коростенського району Житомирської області під час проведення підрахунку голосів з виборів депутатів Овруцького міської ради та Овруцького міського голови на перших чергових виборах 25 жовтня 2020 року були прийняті за участі неуповноваженого голови ОСОБА_2 та заступника ОСОБА_3 і є протиправними та такими що підлягають скасуванню, оскільки прийняті поза межами легітимного стану та неуповноваженими членами виборчої комісії.
Інші доводи позивача щодо виявлених недоліків в протоколах дільничних виборчих комісій не спростовують висновків суду.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача провести повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області та Овруцького міського голови, суд зазначає наступне.
Відповідно ч. 15 ст.36 ВК України рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом.
Під час судового розгляду встановлено, що вчинені дії та прийняті рішення щодо проведення підрахунку голосів з виборів депутатів Овруцького міської ради та Овруцького міського голови на перших чергових виборах 25 жовтня 2020 року прийняті за участі голови ОСОБА_2 та заступника ОСОБА_3 поза межами легітимного стану та неуповноваженими головою та заступником голови виборчої комісії, що є підставою для зобов`язання відповідача провести повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області та Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області виборчою комісією у складі, визначеною постановою ЦВК №172 від 10.08.2020 року.
Суд зазначає, що згідно з частиною дев`ятою статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Позивачем при зверненні до суду судовий збір не сплачено.
Частиною другої статті 4 Закону України Про судовий збір визначено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову: немайнового характеру, який подано фізичною особою ставка становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік від 14 листопада 2019 року №294-ІХ (далі - Закон №294-ІХ) з 01 січня 2020 року встановлено прожитковий мінімум для працездатних осіб у розмірі 2102,00 грн.
Таким чином, розмір судового збору за подання даного позову, що містить дві немайнові вимоги, становить 1681,60 грн. (2102*0,4*2).
Враховуючи викладене, суд стягує судові витрати з відповідача на користь Державного бюджету України.
Керуючись статтями 77, 90, 242, 244-246, 271, 272, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
вирішив:
Позов задовольнити.
Визнати дії, вчинені Овруцькою МТВК Коростенського району Житомирської області під головуванням ОСОБА_2 та заступника ОСОБА_3 під час проведення підрахунку голосів з виборів депутатів Овруцького міської ради та Овруцького міського голови на перших чергових виборах 25 жовтня 2020 року - протиправними.
Зобов"язати Овруцьку МТВК Коростенського району Житомирської області провести повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області та Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області виборчою комісією у складі, визначеною постановою ЦВК №172 від 10.08.2020 року.
Стягнути з Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району (вул. Шевченка, 43, Овруч, Коростенський район, Житомирська область, 11101. Код ЄДРПОУ 43767479) на користь Державного бюджету України (реквізити рахунку: ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106; Код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37993783; Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); Рахунок отримувача UA908999980313111256000026001; Код класифікації доходів бюджету 22030106) судовий збір у розмірі 1681 грн (одна тисяча шістсот вісімдесят однин) 60 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги у дводенний строк з дня його проголошення.
Рішення проголошено: 05 листопада 2020 року о 22-10.
Головуючий суддя О.Г. Попова
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2020 |
Оприлюднено | 09.11.2020 |
Номер документу | 92684083 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні