Постанова
від 22.10.2020 по справі 280/4951/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

22 жовтня 2020 року м. Дніпросправа № 280/4951/19

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Дурасової Ю.В. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Лукманової О.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Запорізькій області

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 11.11.2019 (головуючий суддя Прасов О.О., повний текст складено 11.11.2019)

в адміністративній справі за позовом Приватного підприємства Торговий дім Агропродсіті до відповідача Головного управління ДФС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Приватне підприємство «Торговий дім «Агропродсіті» , звернувся до суду з адміністративним позовом до відповідача Головного управління ДФС у Запорізькій області, просив:

1) визнати протиправним та скасувати рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС у Запорізькій області викладене у протоколі №130 від 15.07.2019 про визначення Приватного підприємства «Торговий дім «Агропродсіті» таким, що відповідає пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку;

2) зобов`язати Головне управління ДФС у Запорізькій області виключити Приватне підприємство «Торговий дім «Агропродсіті» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Позов обґрунтовано тим, що в Електронному кабінеті ПП ТД Агропродсіті відображена інформація, що підприємство було включено до переліку ризикових платників податків на підставі пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Згідно витягу з Протоколу №130 від 15.07.2019 позивача визначено таким, що відповідає критеріям ризиковості відповідно до пп.1.6. п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та зобов`язано секретаря комісії забезпечити внесення до бази ризикових платників, підприємства, що відповідають критеріям ризиковості ПП ТД Агропродсіті Підставою для включення позивача до переліку ризикових платників податку стало отримання від Вознесенівського управління ГУ ДФС у Запорізькій області податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій. Позивач вважає рішення Комісії, викладене у протоколі №130 від 15.07.2019 про визначення позивача таким, що відповідає пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку, протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 11.11.2019 позов задоволено.

Визнано протиправним та скасовано Рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС у Запорізькій області викладене у протоколі №130 від 15.07.2019 про визначення Приватного підприємства «Торговий дім «Агропродсіті» таким, що відповідає пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку.

Зобов`язано відповідача виключити Приватне підприємство «Торговий дім «Агропродсіті» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, з бази ризиковнх платників в АІС "Податковий блок".

Вирішено питання про судові витрати.

Рішення суду першої інстанції обґрунтовано тим, що відповідачем не доведено дотримання наведених норм Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації при прийнятті рішення Комісією Головного управління ДФС у Запорізькій області викладеного у Протоколі №130 від 15.07.2019 про визначення ПП ТД Агропродсіті таким, що відповідає пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Звідси, суд першої інстанції дійшов висновку, що оскаржуване протокольне рішення №130 від 15.07.2019 в частині внесення ПП ТД Агропродсіті до бази ризикових платників, що відповідають критеріям ризиковості, прийнято відповідачем з порушенням порядку встановленого нормами права.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції відповідачем подано апеляційну скаргу, згідно якої просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Посилається на те, що контролюючий орган має право за результатами інформаційного опрацювання даних (автоматичного моніторингу) про ланцюги постачання та придбання товарів з Єдиного реєстру податкових накладних (дані про які до реєстру надають самі платники ПДВ) визначити наявність ризиковості операцій та ризиковості платників. Збір, отримання, обробка і використання податкової інформації відбувається відповідно до ст. 72-74 ПКУ.

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 30.03.2020 у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 11 листопада 2019 року по справі № 280/4951/19 за позовом Приватного підприємства «Торговий дім «Агропродсіті» до Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовлено.

Постановою Верховного Суду від 17.06.2020 року в адміністративній справі №280/4951/19 касаційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області задоволено. Ухвалу Третього апеляційного адміністративного суду від 30.03.2020 скасовано, а справу направлено до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду.

06.07.2020 матеріали справи № 280/4951/19, згідно з протоколом передачі судової справи раніше визначеному складу суду, передано колегії суддів у складі: Дурасова Ю.В. (головуючий), судді: Божко Л.А., Лукманова О.М.

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 13.07.2020 у даній справі апеляційну скаргу залишено без руху. Ухвалами Третього апеляційного адміністративного суду від 07.09.2020 відкрито апеляційне провадження у даній справі та призначено розгляд справи в порядку письмового провадження.

Позивачем до апеляційного суду відзив на апеляційну скаргу не подано, що не перешкоджає розгляду справи по суті.

Розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження у відповідності до ст. 311 КАС України.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає про наявність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що до позивача на його запит надійшла відповідь ГУ ДФС у Запорізькій області від 12.08.2019 за №47348/10/08-01-07-03-17, в якій зазначено: … Рішенням Комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області ПП Торговий дім Агропродсіті (код ЄДРПОУ 41134200) віднесено до переліку ризикових платників у зв`язку з наявністю ознак ризиковості, а саме наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником , отриману від територіального управління ГУ ДФС у Запорізькій області. … (а.с.11-12).

До цієї відповіді додано Витяг з Протоколу від 15.07.2019 за №130, в якому зазначено, що: … СЛУХАЛИ: членів Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області. Від Вознесенівського управління отримано інформацію відповідно до якої пропонується включення до реєстру ризикових за критерієм наявна податкова інформація що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником ПП Торговий дім Агропродсіті (код ЄДРПОУ 41134200). УХВАЛИЛИ: 1. Визначити наступні суб`єкти господарювання такими, що відповідають критерію ризиковості (відповідно пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку): ПП Торговий дім Агропродсіті (код ЄДРПОУ 41134200). НАДАНО ДОРУЧЕННЯ: 7. Секретарю Комісії забезпечити включення до бази ризикових платників підприємства, що відповідають критеріям ризиковості: ПП Торговий дім Агропродсіті (код ЄДРПОУ 41134200). … (а.с.13).

Судом апеляційної інстанції встановлено, що до даних правовідносин слід застосовувати норми Конституції України, Податкового кодексу України, норми Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.02.2018 р. № 117.

Предметом даного спору є правомірність/протиправність рішення Комісії (викладене у протоколі №130 від 15.07.2019) про визначення Приватного підприємства «Торговий дім «Агропродсіті» таким, що відповідає пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку.

Досліджуючи правильність прийняття судом першої інстанції рішення, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне дослідити ряд норм законодавства, що регулюють дані правовідносини та обставини справи.

Так, стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, суб`єкти владних повноважень (до яких відноситься відповідач) мають діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином межі дій відповідача чітко визначені Конституцією та законами України.\

Пунктом 201.1 ст.201 Податкового кодексу України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

При цьому, в силу пункту 201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування (далі - ПН/РК) в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) (далі - Постанова № 117) встановлено порядок зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН (далі - Порядок зупинення реєстрації) та порядок роботи комісії, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок роботи комісії).

Наказом ТУ ДФС у Запорізькій області від 14.03.2018р. №799 створено комісію ТУ ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

Водночас, відповідно наказу Державна фіскальна служба України від 03.08.2018 № 523 "Про затвердження Порядку взаємодії Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, структурних підрозділів ДФС та головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС» визначені за умови та порядок розгляду питань щодо внесення/виключення платників податку до (з) переліку ризикових платників податків згідно з пунктом 1.6 Критеріїв , а саме:

Комісіями регіонального рівня здійснюється:

- розгляд питань щодо внесення/виключення платників податку до (з) переліку ризикових платників податків згідно з пунктом 1.6 Критеріїв ризиковості платника податку, які затверджено Державною фіскальною службою України та погоджено з Міністерством фінансів України (далі - Критерії);

- розгляд наданої Комісією інформації по платниках з ознаками ризиковості в день її надходження, внесення таких платників податку до переліку ризикових платників податків, а в разі прийняття відповідного рішення - виключення платників податку з переліку ризикових платників податків.

Засідання комісій регіонального рівня щодо розгляду питань про внесення/виключення платників податку до (з) переліку ризикових платників податків проводиться згідно з Порядком роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року N 117.

До протоколу засідання комісій регіонального рівня обов`язково додаються:

- перелік платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 Критеріїв;

- матеріали, на підставі яких платників податків внесено до переліку ризикових платників податків;

- інша інформація, що розглядається комісіями регіонального рівня.

Інформація щодо внесення/виключення платників податку до (з) переліку ризикових платників податків згідно з пунктом 1.6 Критеріїв вноситься секретарями комісій регіонального рівня до АІС "Податковий блок".

Зазначена норма дає підстави для висновку, що в силу Протоколу від 15.07.2019 за №130, в якому зазначено, що: …НАДАНО ДОРУЧЕННЯ: 7. Секретарю Комісії забезпечити включення до бази ризикових платників підприємства, що відповідають критеріям ризиковості: ПП Торговий дім Агропродсіті (код ЄДРПОУ 41134200). … , відповідач не порушив вказаної норми (а.с.13).

Водночас, інформація щодо внесення/виключення платників податку до (з) переліку ризикових платників податків згідно з пунктами 1.1 - 1.5 Критеріїв вноситься відповідальними особами, яких включено до складу комісій регіонального рівня.

В своїй діяльності Комісія ГУ ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації керується Конституцією України, законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .

Відповідно до п.3 Постанови № 117 податкові накладні, що подаються на реєстрацію в ЄРПН до проведення автоматизованого моніторингу перевіряються відповідно до ознак, які детально зазначені в цьому пункті .

Відповідно до п.4 Порядку зупинення реєстрації, у разі коли за результатами перевірки ПН/РК визначено, що ПН/РК відповідають одній з ознак, визначених у п.3 Постанови № 117, такі податкові накладні не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації в Реєстрі .

При цьому, податкові накладні, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

Слід звернути увагу, що в силу пункту 10 Постанови 117 від 21.02.2018 року: ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Критерії ризиковості платника податку та критерії ризиковості здійснення операцій (з урахуванням внесених змін, погоджених Міністерством фінансів згідно листа від 31.10.2018 № 26010- 06-05/28170), перелік показників та коефіцієнтів, що визначають позитивну податкову історію платника податку (погоджений Міністерством фінансів згідно листа від 22.03.2018 № 26010-06- 10/7849), затверджені керівником ДФС України згідно листа № 4065/99-99-07-05-04-18 від 05.11.2018 року, а саме:

Платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо:

1.1. платника податку зареєстровано (перереєстровано) на недійсні (втрачені, загублені) та підроблені документи згідно з інформацією,наявною в органах Державної фіскальної служби;

1.2. платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією,наявною в органах Державної фіскальної служби;

1.3. платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарську діяльність або реалізовувати повноваження згідно з інформацією,наданою такими фізичними особами;

1.4. платника податку зареєстровано (перереєстровано) та проваджено фінансово- господарську діяльність без відома та згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією наданою такими засновниками та/або керівниками;

1.5. наявний обвинувальний вирок суду стосовно посадової особи (посадових осіб) платника податку за статтею 205 Кримінального кодексу України згідно з інформацією,наявною в органах Державної фіскальної служби;

1.6. комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);

дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;

платник податку-юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс);

наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.

Також, в Критеріях зазначено, що у випадку, коли виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Відповідно до п. 21 Постанови 117 від 21.02.2018 року, Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

При цьому, згідно з п. 24 Постанови 117 особи, які не є членами комісії контролюючого органу, не можуть брати участі у заслуховуванні доповідей членів комісії, внесенні пропозицій, обговоренні та голосуванні.

Матеріалами справи підтверджується, що станом на теперішній час рішенням Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області ТОВ Торговий дім Агропродсіті віднесено до переліку ризикових платників податку, відповідно до п.п. 1.6 п.1 Критеріїв у зв`язку із наявністю податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником .

Так, протоколом Комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області від 15.07.2019 № 130 ПП "ТОРГОВИЙ ДІМ`АГРОПРОДСШ" (код ЄДРПОУ 41134200) відповідно до п.п. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку від 21.03.2018 №959/99-99-07-18 (зі змінами та доповненнями) включено до реєстру ризикових платників за критерієм : наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником . Згідно з отриманою податковою інформацією від Вознесенівського управління згідно аналізу даних ЄРПН за березень 2019 встановлено, що контрагенти - постачальники здійснюють реалізацію товарів, придбання яких відсутнє.

Відповідно до п.16 Закону України Про інформацію від 02.10.1992 року №2657-ХІІ: Податкова інформація - це сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб`єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності і необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій у порядку, встановленому Податковим кодексом України .

Згідно ст.72-74 Податкового Кодексу України, збір, отримання, обробка та використання податкової інформації відбувається відповідно до вказаних норм.

Податкова інформація зберігається в базах даних інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 ПК України).

Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що відповідно до постанови Колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 27.08.2019 по справі №№540/2077/18 (адміністративне провадження №К/9901/17394/19) касаційний судом надано висновки щодо підстав здійснення контролюючим органом моніторингу податкових накладних та порядку їх зупинення у разі виявлення ознак ризиковості операцій або ознак ризиковості платника, а саме: законодавством передбачено певний порядок виконання податковими органами своїх функцій щодо податкового контролю , що в правовідносинах, які розглядаються, визначений у формі перевірки наданих платником податків пояснень та документів щодо проведених ним операцій.

Так, відповідно до пункту 61.1 статті 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Способом здійснення такого контролю є, зокрема, здійснення інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК України), що є комплексом заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій (пункт 71.1. статті 71 ПК України).

Відповідно до статті 71 ПК інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - це комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Згідно з приписами підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 ПК для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах: що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування (податкових зобов`язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов`язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків.

У пункті 74.1 ст. 74 ІПК зазначено, що податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду України від 02.12.2015р. по справі № 821/377/15-а.

Таким чином, контролюючий орган має правові підстави за результатами інформаційно- аналітичного опрацювання даних (автоматичного моніторингу) про ланцюги постачання та придбання товарів з Єдиного реєстру податкових накладних, дані про які до реєстру надають самі платники ПДВ, визначати наявність ознак ризиковості операцій та ризиковості платників, та відповідно як превентивний захід спрямований на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту, зупиняти реєстрацію конкретної податкової накладної, з наданням платнику можливості шляхом надання копій первинних документів та пояснень розблокувати податкову накладну.

Водночас, між фактом знаходження платника у переліку ризикових платників (саме за пп. 1.6. Критеріїв) та випадками зупинення реєстрації його податкових накладних не має прямого причинно- наслідкового зв`язку, тобто не вірно стверджувати, що всі податкові накладні складені за будь-якою операцією та направлені на реєстрацію ризиковим платником , будуть автоматично зупинені тільки з підстави ризиковості платника . Жоден пункт Порядку № 117, яким обумовлені підстави та наслідки віднесення платника до переліку ризикових платників, не містить таких висновків, оскільки вони б були абсурдними та прямо порушували основні права суб`єкту господарювання.

При цьому, дії комісії ГУ ДФС у Запорізькій області щодо віднесення ТОВ Торговий дім Агропродсіті до переліку ризикових платників податку, відповідно до п.п. 1.6 п. 1 Критеріїв у зв`язку із наявністю податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником, затверджені у протоколі № 130 від 15.07.2019 року, самі по собі не є юридично значеними для позивача, оскільки не мають безпосереднього впливу на суб`єктивні права та обов`язки позивача шляхом позбавлення його можливості реалізувати належне йому право або шляхом покладення на нього будь-якого обов`язку, а, відтак, дії Відповідача не порушують права та інтереси позивача, направлені на виконання своїх функціональних обов`язків.

Так, внесення контролюючим органом платника податку до переліку ризикових платників податків є лише діяльністю контролюючого органу з виконання своїх повноважень по збиранню та формуванню податкової інформації , яка сама по собі не створює для платника податків жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього обов`язкових юридичних наслідків. Включення суб`єктом владних повноважень до бази даних певної інформації не створює жодних перешкод для діяльності платника податку.

Зокрема, Верховний Суд у Постанові від 20.11.2019 по справі №480/4006/18 зазначає, що дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання Комісії ГУ ДФС), є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку передбаченому ПК України.

Способом здійснення таких дій є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм ПК України, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.

Відповідно, інформація, що надійшла за результатами податкового контролю, не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.

Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права також була висловлена Верховного Судом у постановах від 25 квітня 2018 року у справі № 826/1902/15, від 18 вересня 2018 року у справі № 818/398/15.

Отже, колегія суддів апеляційної інстанції не погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позовних вимог.

Оскільки доводи апеляційної скарги спростовують висновки суду першої інстанції, тому наявні підстави для скасування рішення суду першої інстанції. В задоволенні позову слід відмовити.

Керуючись 241-245, 250, 315, 317, 321, 322, 327, 328, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Запорізькій області - задовольнити.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 11.11.2019 - скасувати.

В задоволенні позову - відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду згідно п. 5 ч. 2 ст. 328 КАС України протягом 30 днів з дня складання повного судового рішення згідно ст. 329 КАС України шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий - суддя Ю. В. Дурасова

суддя Л.А. Божко

суддя О.М. Лукманова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.10.2020
Оприлюднено12.11.2020
Номер документу92744738
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/4951/19

Ухвала від 03.07.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 04.10.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Постанова від 22.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 13.07.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Постанова від 17.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 16.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 26.05.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гусак М.Б.

Ухвала від 30.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні