Справа № 420/1984/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 листопада 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Харченко Ю.В. розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Колонтаївська 59-65 про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),-
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просить суд застосувати до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Колонтаївська 59-65 заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді часткового зупинення експлуатації житлового будинку ОСББ Колонтаївська 59-65 , що розташований за адресою: м.Одеса, вул.Колонтаївська,65, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій житлового будинку ОСББ Колонтаївська 59-65 від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №60 від 09.10.2019р. за номерами: 1-14, 18, 20-24, 26,27.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що подальша експлуатація житлового будинку ОСББ Колонтаївська 59-65 , що розташований за адресою: м.Одеса, вул.Колонтаївська,65, з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки експлуатації об`єкта, безпеки людей у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо. За такого становища мешканці будинку за адресою: м.Одеса, вул.Колонтаївська,65 постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через не виконання та ігнорування відповідачем вимог законодавства з питань пожежної, техногенної безпеки, та цивільного захисту. За такого стану цілковитого не дотримання вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту ОСББ Колонтаївська 59-65 постає питання вірогідного виникнення пожежі чи надзвичайної ситуації, а у випадку їх фактичного настання - неминучі наслідки шкоди здоров`ю або життю людей.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 10.03.2020р. вищеозначену позовну заяву, відповідно до положень ст.169 КАС України, було залишено без руху, у зв`язку з невідповідністю вимогам ст.161 КАС України, з підстав чого позивачу - Головному управлінню Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області встановлено строк для усунення недоліків протягом десяти днів з дня отримання даного судового рішення, шляхом подання до Одеського окружного адміністративного суду доказів на підтвердження сплати судового збору, або доказів на підтвердження звільнення від його сплати, а також доказів надіслання Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку Колонтаївська 59-65 рекомендованим листом з повідомленням про вручення копії позовної заяви та доданих до неї документів.
31.03.2020р. на виконання вимог ухвали суду від 10.03.2020р. про залишення позовної заяви без руху, від Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до суду надійшла заява (вхід.№14010/20), до якої позивачем додано платіжне доручення №778 від 17.03.2020р. про сплату судового збору в сумі 2102грн., а також докази надіслання Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку Колонтаївська 59-65 рекомендованим листом з повідомленням про вручення копії позовної заяви та доданих до неї документів, у зв`язку з чим позивачем усунуто недоліки, що стали підставою для залишення позовної заяви без руху.
Ухвалою суду від 02 квітня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №420/1984/20 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Колонтаївська 59-65 про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю). Справа розглядається за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 14 квітня 2020 року провадження у справі №420/1984/20 зупинено відповідно до п.1 ч.2 ст.236 КАС України.
13.08.2020 року (вхід. № 31753/20) від відповідача - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Колонтаївська 59-65 надійшов відзив на позов, в якому зазначено, що відповідач проти задоволення позовних вимог заперечує та наголошує, що у позовній заяві Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області жодним чином не обґрунтувало, яким чином порушення зазначені в акті перевірки №60 від 09.10.2019 року за номерами 1-14,18, 20-24, 26, 27 впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей. Також, відповідач вказує на те, що вимоги позивача про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) не підпадають під жодне визначення ч. 7 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» . Крім того, відповідач вказує на ту обставину, що, заявляючи вимогу про часткове зупинення експлуатації житлового будинку, позивач не зазначає у позові, в якій саме частині він просить зупинити експлуатацію будинку. Також, відповідач зазначає, що на теперішній час більшість виявлених порушень Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Колонтаївська 59-65 усунуло. Відтак, з наведених вище підстав, на думку представника відповідача, позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області не підлягають задоволенню.
27.08.2020 року (вхід. № ЕП/13139/20) від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій зазначено про необґрунтованість доводів відповідача наведених у відзиві на позов. Також, представник позивача зазначив, що основними причинами пожеж, які виникають на об`єктах суб`єктів господарювання за статистичними даними є аварійний режим роботи електромереж та електрообладнання, тому саме у порядок: шляхом відключення від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок) унеможливлює технічну причину виникнення на об`єкті пожеж та інших надзвичайних ситуацій, які несуть реальну загрозу для життя та здоров`я людей, які постійно знаходяться на території закладу, в свою чергу часткове зупинення експлуатації будинку Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Колонтаївська 59-65 повинно відбуватися до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №60 від 09.10.2019р. за номерами: 1-14, 18, 20-24, 26,27.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 24 вересня 2020 року провадження у справі поновлено відповідно до приписів ч.1 ст.237 КАС України.
Ухвалами Одеського окружного адміністративного суду від 28.08.2020р. продовжено строк підготовчого провадження у справі №420/1984/20 на тридцять днів та закрито підготовче провадження по справі, з урахуванням положень п.2 ч.3 ст.183 КАС України.
Від повноважного представника позивача - Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до суду надійшло клопотання (від 12.10.2020р. вхід.№42311/20) про розгляд справи без його участі в порядку письмового провадження.
Представник відповідача - Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Колонтаївська 59-65 у судове засідання призначене для розгляду справи по суті не прибув, про розгляд справи повідомлений належним чином.
Таким чином, враховуючи наявність передбачених приписами ч.9 ст.205 КАС України, підстав, та зважаючи на відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, розгляд даної адміністративної справи здійснюється в порядку письмового провадження.
Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.
Як встановлено судом, та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, 09 жовтня 2019 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 39 від 05,02.2019 «Про проведення позапланової перевірки» , на підставі Посвідчення на проведення перевірки № 162 від 07.10.2019 року головним фахівцем Овідіопольського PC ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Лопушняном М.П., здійснено позапланову перевірку житлового будинку ОСББ Колонтаївська 59-65 за адресою: м. Одеса, вул. Колонтаївська, 65, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства пожежної та техногенної безпеки.
За наслідками вказаної перевірки фахівцем контролюючого органу 09.10.2019р. складено Акт №60 проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у пунктах 1-14,18, 20-24, 26, 27 висновку котрого наголошено, що: керівником не визначено обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки та не призначено відповідальних за пожежну безпеку окремих приміщень, дільниць а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту; на об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлений протипожежний режим; для приміщень об`єкта не розроблені інструкції про заходи пожежної безпеки; посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ; житловий будинок не забезпечено первинними засобами пожежогасіння згідно з Типовими нормами належності вогнегасників ; з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; не проводиться замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; на 8 поверсі допускається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи; житловий будинок не обладнано установкою від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів; система димовидалення житлового будинку перебуває у непрацездатному стані; будинок та приміщення не обладнано системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації); система внутрішнього протипожежного водопроводу житлового будинку перебуває у непрацездатному стані; пожежні насоси (насоси підвищення тиску) знаходяться в непрацездатному стані; у приміщенні насосної станції відсутня загальна схема протипожежного водопостачання та схема обв`язки насосів. На кожній засувці і пожежному насосі-підвищувачі відсутня інформація про їх призначення. Відсутня інструкція увімкнення насосів-підвищувачів.; пожежні кран-комплекти не укомплектовані рукавами однакового з ним діаметру та стволом, а також важелем для полегшення відкривання вентиля; не проводиться технічне обслуговування пожежних кран-комплектів на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування; допускається: захаращення шляхів евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами на всіх поверхах житлового будинку; встановлення дверей на шляхах евакуації на поверхах 2, 3, 5-14, які зачиняються на врізні замки та перешкоджають вільній евакуації людей на випадок пожежі; приміщення електричної щитової яка розташовується на 1-му поверсі житлового будинку не відділені протипожежними перешкодами; допускається влаштування самовільно збудованих комор в загальних коридорах, по поверхових сходових клітинах (на шляхах евакуації) житлового будинку; не проводиться навчання власників квартир житлового будинку за місцем проживанням правилам пожежної безпеки під розпис в журналі; не здійснюється навчання з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; сходові клітини, коридори та проходи не забезпечено евакуаційним освітленням відповідно до вимог.
Виявлення вищеокреслених порушень, слугувало підставою для звернення Головного управління ДСНС України в Одеській області до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою.
Так, на думку суду, позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області щодо застосування до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Колонтаївська 59-65 заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді часткового зупинення експлуатації житлового будинку ОСББ Колонтаївська 59-65 , що розташований за адресою: м.Одеса, вул.Колонтаївська,65, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій житлового будинку ОСББ Колонтаївська 59-65 від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №60 від 09.10.2019р. за номерами: 1-14, 18, 20-24, 26, 27, є обґрунтованими, правомірними, та такими, що підлягають задоволенню, з урахуванням наступного.
Відповідно до п.п.57 п.4 Указу Президента України Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій №20/2013 від 16.01.2013року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
Згідно з Положенням про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого Наказом ДСНС України №507 від 21.09.2017року ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Заходами державного нагляду (контролю) - є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
Частиною 1 статті 3 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що державний нагляд (контроль), серед іншого, здійснюється за принципами пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.
Відповідно до частини 4 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Згідно з пунктом 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України).
Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.
Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
Згідно з пунктом 2 статті 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" у разі застосування санкцій за порушення вимог законодавства, зокрема, якщо законом передбачаються мінімальні та максимальні розміри санкцій, враховується принцип пропорційності порушення і покарання.
Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Із системного аналізу вищенаведених законодавчих приписів вбачається, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення недотримання суб`єктом господарювання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.
Так, як встановлено судом, та зазначено вище, 09 жовтня 2019 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 39 від 05,02.2019 «Про проведення позапланової перевірки» , на підставі Посвідчення на проведення перевірки № 162 від 07.10.2019 року головним фахівцем Овідіопольського PC ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Лопушняном М.П., здійснено позапланову перевірку житлового будинку ОСББ Колонтаївська 59-65 за адресою: м. Одеса, вул. Колонтаївська, 65, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства пожежної та техногенної безпеки.
За наслідками вказаної перевірки фахівцем контролюючого органу 09.10.2019р. складено Акт №60 проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у пунктах 1-14,18, 20-24, 26, 27 висновку котрого наголошено, що: керівником не визначено обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки та не призначено відповідальних за пожежну безпеку окремих приміщень, дільниць а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту; на об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлений протипожежний режим; для приміщень об`єкта не розроблені інструкції про заходи пожежної безпеки; посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ; житловий будинок не забезпечено первинними засобами пожежогасіння згідно з Типовими нормами належності вогнегасників ; з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; не проводиться замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; на 8 поверсі допускається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи; житловий будинок не обладнано установкою від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів; система димовидалення житлового будинку перебуває у непрацездатному стані; будинок та приміщення не обладнано системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації); система внутрішнього протипожежного водопроводу житлового будинку перебуває у непрацездатному стані; пожежні насоси (насоси підвищення тиску) знаходяться в непрацездатному стані; у приміщенні насосної станції відсутня загальна схема протипожежного водопостачання та схема обв`язки насосів. На кожній засувці і пожежному насосі-підвищувачі відсутня інформація про їх призначення. Відсутня інструкція увімкнення насосів-підвищувачів.; пожежні кран-комплекти не укомплектовані рукавами однакового з ним діаметру та стволом, а також важелем для полегшення відкривання вентиля; не проводиться технічне обслуговування пожежних кран-комплектів на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування; допускається: захаращення шляхів евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами на всіх поверхах житлового будинку; встановлення дверей на шляхах евакуації на поверхах 2, 3, 5-14, які зачиняються на врізні замки та перешкоджають вільній евакуації людей на випадок пожежі; приміщення електричної щитової яка розташовується на 1-му поверсі житлового будинку не відділені протипожежними перешкодами; допускається влаштування самовільно збудованих комор в загальних коридорах, по поверхових сходових клітинах (на шляхах евакуації) житлового будинку; не проводиться навчання власників квартир житлового будинку за місцем проживанням правилам пожежної безпеки під розпис в журналі; не здійснюється навчання з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; сходові клітини, коридори та проходи не забезпечено евакуаційним освітленням відповідно до вимог.
Означений Акт №60 від 09.10.2019 р. проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки директор ОСББ Колонтаївська 59-65 Мирошниченко Юлія Валеріївна відмовилась підписати про що в аткі зроблено відповідний запис. Судом також встановлено, що Акт №60 від 09.10.2019 р. було направлено на адресу ОСББ Колонтаївська 59-65 09.10.2019 року засобами поштового зв`язку, що підтверджується відповідною накладною Укрпошти та Описом вкладення у лист.
Таким чином, з урахуванням вищевикладеного, судом встановлено, що під час проведення позапланової перевірки ОСББ Колонтаївська 59-65 , Головним управлінням ДСНС України в Одеській області виявлено порушення, котрі впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю ефективної ліквідації аварії та рятування людей.
Між тим, жодних доказів на підтвердження усунення виявлених під час проведення позапланової перевірки з питань додержання та виконання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей у повному обсязі ОСББ Колонтаївська 59-65 суду не надано.
Судом з`ясовано, що у період з 30.07.2020р. по 31.07.2020р. відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, провідними інспекторами Приморського РВ Головного управління ДСНС України в Одеській області проведено позапланову перевірку ОСББ Колонтаївська 59-65 та за наслідками вказаної перевірки складено Акт №1 від 31.07.2020р. за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у висновках якого в тому числі наголошено, що: житловий будинок не забезпечено первинними засобами пожежогасіння згідно з Типовими нормами належності вогнегасників ; не проводиться замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; житловий будинок не обладнано установкою від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів; система димовидалення житлового будинку перебуває у непрацездатному стані; будинок та приміщення не обладнано системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації); система внутрішнього протипожежного водопроводу житлового будинку перебуває у непрацездатному стані.; пожежні насоси (насоси підвищення тиску) знаходяться в непрацездатному стані; у приміщенні насосної станції відсутня загальна схема протипожежного водопостачання та схема обв`язки насосів. На кожній засувці і пожежному насосі-підвищувачі відсутня інформація про їх призначення. Відсутня інструкція увімкнення насосів-підвищувачів; пожежні кран-комплекти не укомплектовані рукавами однакового з ним діаметру та стволом, а також важелем для полегшення відкривання вентиля; не проводиться технічне обслуговування пожежних кран-комплектів на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування; приміщення електричної щитової яка розташовується на 1-му поверсі житлового будинку не відділені протипожежними перешкодами; сходові клітини, коридори та проходи не забезпечено евакуаційним освітленням відповідно до вимог.
Також, під час розгляду справи судом встановлено, що відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, провідним інспектором Приморського РВ Головного управління ДСНС України в Одеській області проведено позапланову перевірку ОСББ Колонтаївська 59-65 та за наслідками вказаної перевірки складено Акт №208 від 28.10.2020р. за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у висновках якого в тому числі наголошено, що: житловий будинок не обладнано установкою від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів; система димовидалення житлового будинку перебуває у непрацездатному стані; будинок та приміщення не обладнано системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації); система внутрішнього протипожежного водопроводу житлового будинку перебуває у непрацездатному стані; пожежні насоси (насоси підвищення тиску) знаходяться в непрацездатному стані; у приміщенні насосної станції відсутня загальна схема протипожежного водопостачання та схема обв`язки насосів; на кожній засувці і пожежному насосі-підвищувачі відсутня інформація про їх призначення; відсутня інструкція увімкнення насосів-підвищувачів; пожежні кран-комплекти не укомплектовані рукавами однакового з ним діаметру та стволом, а також важелем для полегшення відкривання вентиля; не проводиться технічне обслуговування пожежних кран-комплектів на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування; приміщення електричної щитової яка розташовується на 1-му поверсі житлового будинку не відділені протипожежними перешкодами; сходові клітини, коридори та проходи не забезпечено евакуаційним освітленням відповідно до вимог.
Отже, враховуючи викладене, судом встановлено, що виявлені контролюючим органом в ході проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю), порушення, котрі зафіксовано в Акті за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №60 від 09.10.2019 відповідачем - ОСББ Колонтаївська 59-65 , усунуто частково.
Водночас, решта не усунутих відповідачем порушень, виявлених фахівцем ГУ ДСНС України в Одеській області, під час проведення позапланової перевірки з питань додержання та виконання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, на наявність котрих наголошено у висновках Акта перевірки №208 від 28.10.2020р., створюють загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки їх не усунення прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі.
Водночас, не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки мешканців будинку, безпеки людей у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.
За даного становища мешканці будинку та відвідувачі й працівники ОСББ, постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.
Відповідно до ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Згідно зі ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.
Також, такий захід реагування як повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту - не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, спрямованим на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій, та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
При цьому, суд вважає за доцільне наголосити, що у разі усунення, виявлених контролюючим органом під час проведення позапланової перевірки, порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, котрі створюють загрозу життю та здоров`ю людей, відповідач не позбавлений можливості звернутись до суду з відповідною заявою про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю).
Таким чином, беручи до уваги вищевикладене, а також те, що за наслідками проведення позапланової перевірки фахівцем контролюючого органу складено Акт №208 від 28.10.2020р., у висновку якого встановлено порушення вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, котрі створюють загрозу життю та здоров`ю людей, що свідчить про не усунення у повному обсязі окреслених у Акті Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області №60 від 09.10.2019р. за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, порушень, суд дійшов висновку щодо наявності законодавчо передбачених підстав для часткового задоволення позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області шляхом застосування до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Колонтаївська 59-65 заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді часткового зупинення експлуатації житлового будинку Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Колонтаївська 59-65 , що розташований за адресою: м.Одеса, вул.Колонтаївська,65, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаного будинку від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті № 208 від 28.10.2020 року складеному Приморським районним відділом у м. Одесі ГУ ДСНС України в Одеській області за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Колонтаївська 59-65 .
Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області підлягають задоволенню частково, з вище окреслених підстав.
Керуючись ст.ст.72-76, 139, ч.9 ст.205, ст.ст.241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (65091, м.Одеса, вул.Прохорівська,6, код ЄДРПОУ 38643633) до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Колонтаївська 59-65 (65091, м.Одеса, вул.Колонтаївська,65, код ЄДРПОУ 40439287) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), задовольнити частково.
2. Застосувати до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Колонтаївська 59-65 заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді часткового зупинення експлуатації житлового будинку Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Колонтаївська 59-65 , що розташований за адресою: м.Одеса, вул.Колонтаївська,65, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаного будинку від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті № 208 від 28.10.2020 року складеному Приморським районним відділом у м. Одесі ГУ ДСНС України в Одеській області за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Колонтаївська 59-65 .
3. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст.293,295КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.
Суддя Харченко Ю.В.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2020 |
Оприлюднено | 13.11.2020 |
Номер документу | 92780203 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні