Рішення
від 19.11.2020 по справі 160/15260/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 листопада 2020 року Справа № 160/15260/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіБоженко Н.В. за участі секретаря судового засіданняІваненко Н.С. за участі: представника позивача представника третьої особи представника третьої особи ОСОБА_1 Шпака В.І. Єдаменко Є.А. розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу №160/15260/20 за позовною заявою кандидата в депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_2 до Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - кандидат в депутати Марганецької міської ради ОСОБА_3 , кандидат на посаду Марганецького міського голови Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_4 про визнання протиправною бездіяльності, протиправними дій, протиправними та скасування постанов, протиправними та скасування протокольних рішень, протиправними і скасування актів, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

17 листопада 2020 р. до Дніпропетровського окружного адміністративного суду через підсистему «Електронний суд» надійшла позовна заява кандидата в депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_2 до Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області, в якій позивач просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) щодо неповернення скарги від ОСОБА_3 , на підставі ч.1 ст. 68 Виборчого кодексу України;

- визнати протиправними дії Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) щодо прийняття Постанови від 13.11.2020 р. № 154 «Про виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.11.2020 року по справі №160/14607/20 та розгляд скарги ОСОБА_3 » 20 год. 00 хв., як такі, що порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу, Кандидата в депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_2 ;

- визнати протиправними дії Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) щодо прийняття Постанови від 14.11.2020 р. №155 «Про визнання недійсним голосування на спеціальній виборчій дільниці № 121777» 22 год. 43 хв., як такі, що порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу. Кандидата в депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_2 ;

- визнати протиправною і скасувати Постанову Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) від 13.11.2020 р. №154 «Про виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.11.2020 року по справі №160/14607/20 та розгляд скарги ОСОБА_3 » 20 год. 00 хв., як таку, що порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу, Кандидата в депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_2 ;

- визнати протиправною і скасувати Постанову Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) від 14.11.2020 р. №155 «Про визнання недійсним голосування на спеціальній виборчій дільниці № 121777» 22 год. 43 хв. таку, що порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу, Кандидата в депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_2 ;

- визнати протиправними дії Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) щодо складання Протокольного рішення від 13.11.2020 р., на підставі якого була винесена Постанова Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) від 13.11.2020 р. №154 «Про виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.11.2020 року по справі № 160/14607/20 та розгляд скарги ОСОБА_3 » 20 год. 00 хв., як такі, що порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу, Кандидата в депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_2 ;

- визнати протиправними дії Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) щодо складання Протокольного рішення від 14.11.2020 р., на підставі якого була винесена Постанова Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) від 14.11.2020 р. № 155 «Про визнання недійсним голосування на спеціальній виборчій дільниці № 121777» 22 год. 43 хв., як такі, що порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу, Кандидата в депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_2

- визнати протиправним і скасувати Протокольне рішення Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) від 13.11.2020 р., на підставі якого була винесена Постанова Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) від 13.11.2020 р. №154 «Про виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.11.2020 року по справі № 160/14607/20 та розгляд скарги ОСОБА_3 » 20 год. 00 хв., як таке, що порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу, Кандидата в депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_2 ;

- визнати протиправним і скасувати Протокольне рішення Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) від 14.11.2020 р., на підставі якого була винесена Постанова Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) від 14.11.2020 р. №155 "Про визнання недійсним голосування на спеціальній виборчій дільниці № 121777» 22 год. 30 хв., як таке, що порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу, Кандидата в депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_2 ;

- визнати протиправним дії Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) щодо проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 121777 з виборів Марганецького міського голови Нікопольський район, Дніпропетровська область (місцеві вибори 25 жовтня 2020 року) проведений на підставі Постанови Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) від 13.11.2020 р. №154 «Про виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.11.2020 року по справі № 160/14607/20 та розгляд скарги ОСОБА_3 » 20 год. 00 хв., та Протокольного рішення Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) від 13.11.2020 р., як такі, що порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу, Кандидата в депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_2 ;

- визнати протиправними дії Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) щодо складання Актів про виявлення порушень під час повторного підрахунку голосів м. Марганець, складений 14 листопада 2020 року о 20 год. 45 хв., та 20 год. 50 хв., як такі, що порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу. Кандидата в депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_2 ;

- визнати протиправним і скасувати Акти Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) про виявлення порушень, під час повторного підрахунку голосів м. Марганець, складений 14 листопада 2020 року о 20 год. 47 хв. та 20 год. 50 хв., як такі, що порушують виборчі права громадян, права та законні інтереси суб`єкта виборчого процесу, Кандидата в депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_2 ;

- зобов`язати Марганецьку міську територіальну виборчу комісію Нікопольського району Дніпропетровської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43799323) повторно встановити результати голосування з виборів депутатів Марганецької міської ради в Єдиному одномандатному виборчому окрузі з урахуванням результатів підрахунку голосів, встановлених Протоколом дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №121777 з виборів депутатів Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області (місцеві вибори 25 жовтня 2020 року).

В обґрунтування позовних вимог кандидатом в депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_2 зазначено, що вона звернулася до суду з мотивів недопущення порушених її виборчих прав, як кандидата в депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області, включеного до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 1 від Дніпропетровської обласної організації політичної партії Пропозиця , визнання протиправними дій відповідача щодо здійснення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці №121777 14.11.2020 р., визнання рішень, прийнятих Марганецькою міською територіальною виборчою комісією Нікопольського району Дніпропетровської області за результатами повторного підрахунку голосів виборчої дільниці №121777 протиправними, та їх скасування, що призведе до безпідставного перерахунку відповідних результатів місцевих виборів та затягування строку їх оголошення. Позивач стверджує, що 13.11.2020 року під час засідання Марганецької міської територіальні виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області відповідачем прийнято постанову № 154 (20-00 година) Про виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.11.2020 року по справі №160/14607/20 та розгляд скарги ОСОБА_3 , відповідно до резолютивної частини якої вирішено провести повторний підрахунок голосів з усіх видів місцевих виборів 25 жовтня 2020 року по виборчій дільниці 121777, повідомити дільничну виборчу комісію про проведення повторного підрахунку голосів та під час проведення повторного підрахунку голосів на дільниці № 121777 встановити наявність або відсутність підстав для визнання виборів недійсними по кожному виду місцевих виборів. В ході засідання Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області, яке проходило 13.11.2020 року та 14.11.2020 року Марганецькою міською територіальною виборчою комісією проводився повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №121777 з усіх видів місцевих виборів 25 жовтня 2020 року. В мотивувальній частині постанови вказано, що під час голосування на спеціальній виборчій дільниці отримували виборчі бюлетені тільки по першому виборчому округу, в той час як ОСОБА_3 є кандидатом в депутати Марганецької міської ради по другому виборчому округу. До того ж, відповідно до цієї постанови таких осіб було виявлено в кількості 15 виборців, що є більшим, ніж 5% від кількості виборців, які проголосували на зазначеній ділянці. Позивач вказує, що відповідачем при прийнятті оскаржуваного рішення, безпідставно необґрунтовано з зазначеної підстави прийнято рішення про повторний підрахунок голосів виборів депутатів Марганецької міської ради, оскільки під час виборів депутатів Марганецької міської ради виборчі бюлетені можуть бути видані тільки по тому виборчому окрузі, де зареєстрований кандидат та у зв`язку з цим, місце голосування виборця не вплинуло на результат голосування саме виборів депутатів Марганецької міської ради. Позивач вказує, що як порушення виборчого процесу відповідач зазначає про те, що начебто не допущено офіційного спостерігача ОСОБА_5 до спостереження за процесом голосування на виборчій дільниці через відсутність індивідуальних засобів медичного захисту (медичного халату), що є грубим порушенням прав суб`єкта виборчого процесу, однак спеціальна дільниця 121777 сформована саме у приміщенні закладу охорони здоров`я, та відповідно до Наказів Міністерства охорони здоров`я № 181 від 04.04.2008 року та №Ґ 236 від 04.04.2012 року, кожна особа, яка перебуває у палаті, де знаходяться на лікуванні хворі, зобов`язана перебувати у індивідуальних захисник засобах медичного характеру (медичний халат, маска тощо), тому офіційний спостерігач ОСОБА_5 , був зобов`язаний завчасно забезпечити себе засобами захисту. Позивач стверджує, що факт того, що в ході голосування медична сестра під час спілкування з виборцями робила акцент при зачитуванні прізвища кандидата ОСОБА_6 не підтверджується іншими об`єктивними доказами, долученими до скарги, крім того, вибори Марганецького міського голови жодним чином не мають відношення до виборів кандидатів у депутати до Марганецької міської ради. В позовній заяві вказано, що під час встановлення результатів голосування на засіданні Марганецької міської територіальної комісії Нікопольського району Дніпропетровської області прийнято протокольне рішення про врахування відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 121777, водночас, відповідач, в порушення вимог ч. 14 ст. 36 ВК України, без скасування попереднього протокольного рішення про врахування відомості протоколу дільничної виборчої комісії, приймає оскаржувану постанову відповідно до якої приймає рішення по повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 121777 і зазначена обставина додатково свідчить про очевидний незаконний характер оскаржуваного рішення. На думку позивача, відповідач приймаючи скарги ОСОБА_3 , залишив поза увагою їх невідповідність вимогам п.7 ч.7 ст.239 Виборчого кодексу України. Крім того, як зазначає позивач, відповідачем складено акт про виявлення випадку незаконного голосування від 14.11.2020 року (20-50 год.) і у цьому акті вказано, що в порушення вимог ст. 249 ВК України під час голосування на спеціальній виборчій дільниці до списку виборців безпідставно включено 38 осіб, які, на думку відповідача, не мали права голосувати на зазначеній спеціальній дільниці, між тим, зазначений висновок не відповідає дійсності, у зв`язку з чим, комісія помилково дійшла висновку, що особи, які перебували у закладі охорони здоров`я, у якій розташовано спеціальну виборчу дільницю № 121777 були зобов`язані додатково звернутись до дільничної виборчої комісії з заявою про включення їх до списку виборців по зазначеній дільниці. Відповідачем фактично не виконано повторного підрахунку голосів, не відкрито запаковані виборчі бюлетені та не проведено повторний підрахунок. Також зазначає, що під час засідання відповідачем проводилося прийняття виборчої документації від складу Марганецької МТВК, повноваження якого було припинено на підставі постанови Центральної виборчої комісії.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2020 р. вищезазначену позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження по справі №160/15260/20 за вказаною позовною заявою, судом ухвалено здійснювати розгляд даної справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 18 листопада 2020 року о 14:30 год.

Крім того, у даній ухвалі суд витребував від відповідача належним чином завіренні копії документів.

Також цією ухвалою залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійник вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - кандидата в депутати Марганецької міської ради ОСОБА_3 .

У зв`язку з неявкою у судове засідання представника відповідача, ненадання відзиву та витребуваних судом документів підготовче засідання було відкладено на 18 листопада 2020 року на 17 год.00 хв.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2020 року у задоволені заяви про відвід судді Боженко Н.В. по справі №160/15260/20 - відмовлено.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2020 року заяву кандидата на посаду Марганецького міського голови Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_4 задоволено та залучено у якості третьої особи без самостійних вимог щодо предмету спору кандидата на посаду Марганецького міського голови Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_4 .

18 листопада 2020 року засобами електронного зв`язку від представника відповідача надійшло клопотання про розгляд справи у письмовому провадженні та відзив на позовну заяву, в якому останній просить в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі. Посилається на те, що доводи позивача стосовно того, що нібито Марганецька МТВК не повинна виконувати судове рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду у справі №160/14607/20 та що скарга ОСОБА_3 стосується тільки виборів депутатів до Марганецької міської ради є безпідставними, оскільки Марганецька міська територіальна виборча комісія повинна була виконати вимоги і висновки, викладені судом у вищевказаному рішенні. Так, відповідно до акту про виявлення порушень виборчого законодавства від 26.10.2020 р., підписаного офіційним спостерігачем від кандидата на посаду Марганецького міського голови ОСОБА_5 та двома свідкам, порушення Виборчого кодексу України відбувалися як в частині, що стосується виборів депутатів Марганецької міської ради, так і в частині виборів Марганецького міського голови. Зазначає, що вирішення питання про визнання недійним голосування на виборчій дільниці №121777, як це просив у своїй скарзі ОСОБА_3 , можливо тільки під час проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці. Відповідач зазначає про те, що з метою перевірки доводів скарги ОСОБА_3 від 30.10.2020 р. вх. № 675, та виконання Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.11.2020 р., листом Марганецької міської ТВК від 12.11.2020 р. було направлено запит до голови ДВК № 121777, в якому повідомлялося, що Марганецька міська територіальна виборча комісія Нікопольського району Дніпропетровської області на підставі протокольного рішення № 29 від 12.11.2020 р., рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду по справі № 160/14607/20, вимагає надати до 17.00 12.11.2020 р. відомості щодо отримання виборцями, які проживають у 2-му та 3-му виборчому округах, бюлетенів для голосування по 1-му виборчому округу. На виконання листа Марганецької міської ТВК від 12.11.2020 р. вих. № 864 надійшли письмові пояснення голови ДВК № 121777 ОСОБА_7 в яких вказано, що в підготовці до голосування комісією ДВК було отримано бюлетенів для голосування по 1 виборчому округу 23 жовтня 2020 р., по іншим, а саме 2-го та 3-го округу дільниці не було видано бюлетенів, у зв`язку із чим голосування проводилось тільки по 1-виборчому окрузі, хворими які знаходились на час виборів в лікарні. Також на виконання вказано листа надійшли письмові пояснення заступника голови ДВК № 121777 ОСОБА_8 , відповідно до яких повідомляється, що всі бюлетені, які отримані ДВК 121777 для проведення голосування 25.10.2020 р. року повернуті ТВК (використані та невикористані), та заступник голови ДВК не пам`ятає по якому округу у ДВК знаходилися бюлетені. Таким чином, як наголошує відповідач, Марганецька міська територіальна виборча комісія Нікопольського району Дніпропетровської області виходила з того, що наведені скаржником - кандидатом в депутати Марганецької міської ради ОСОБА_3 відомості щодо грубих порушень виборчого законодавства при встановленні підсумків голосування на виборчій дільниці № 121777 є конкретними, змістовними, містять достатні відомості, які можливо об`єктивно перевірити щодо порушень у голосуванні, які призвели до неможливості виборцями по виборчій дільниці № 121777 віддати свій голос за кандидата в депутати Марганецької міської ради ОСОБА_3 , та свідчать про необхідність перевірки всіх видів порушень, зазначених у скарзі. Позивач зазначає, що відповідно до п.1 ч.1 ст.252 Виборчого кодексу України питання щодо випадків незаконного голосування повинна була вирішувати ДВК № 121777 під час здійснення підрахунку голосів після завершення голосування виборцями 25.10.2020 р., однак протиправно їх не розглядала. Між тим, на думку відповідача, встановити обставини, викладені у скарзі ОСОБА_3 , можливо тільки під час здійснення повторного підрахунку голосів виборців, про що також заявлено відповідне прохання у скарзі кандидата в депутати Марганецької міської ради ОСОБА_3 , а отже по виборчій дільниці № 121777 слід було провести повторний підрахунок голосів виборців та перевірити доводи скарги ОСОБА_3 , та виконати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.11.2020 р.по справі № 160/14607/20. При цьому, будь-яких додаткових протокольних рішень, якими б розглядалися скарга ОСОБА_3 , чи вирішувались питання щодо недійсності голосування по виборчій дільниці № 121777, Марганецькою ТВК не приймалось, а натомість у протоколі засідання Марганецької МТВК за 13.11.2020 року було вказано факт голосування членами ТВК за проект постанови № 154 від 13.11.2020 року, а в протоколі за 14.11.2020 року було вказано про факт голосування членами ТВК за проект постанови № 155 від 14.11.2020 року. Територіальною виборчою комісією досліджували бюлетені по виборчій дільниці № 121777, як і всі інші оригінали виборчої документації, про що також зазначено у змісті вказаної постанови. Відповідач зазначив, що в постанові № 155 від 14.11. 2020 року територіальною виборчою комісією було встановлено відразу декілька груп грубих порушень виборчого законодавства, кожна з яких є самостійною підставою для визнання недійсним голосування на спеціальній виборчій дільниці № 121777. Дільничною виборчою комісією №121777 було грубо порушено вимоги Виборчого кодексу України, та не законно включено осіб до списку виборів (витягу зі списку виборців) для проведення за місцем перебування виборців, без жодних для того підстав, заяв виборців, довідок медичного закладу, без жодних відповідних рішень ДВК № 121777 про це, незаконне здійснення голосування та опускання бюлетеня у виборчу скриньку іншою особою, порушення зафіксовані Актами про виявленні порушення незаконного голосування та інші системні порушення. Таким чином, вчинені дії та рішення відповідачем прийняті правомірно.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2020 року закрите підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

В судовому засіданні позивач та представник позивача підтримали позовні вимоги та просили позов задовольнити в повному обсязі. Позивач наголосила на порушення її прав, як кандидата в депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області.

Представники третіх осіб в задоволенні позовних вимог просили відмовити, оскільки відповідачем правомірно винесенні рішення, які є предметом оскарження, оскільки порушення на дільничній виборчій комісії дійсно мали місце.

В судовому засіданні допитані свідки, а саме: ОСОБА_9 , ОСОБА_10 .

18 листопада 2020 року в судовому засіданні було оголошено перерву на 19 листопада 2020 року на 15 год. 30 хв.

В судовому засіданні 19 листопада 2020 року допитаний свідок ОСОБА_11 та досліджено відеозапис долучений до матеріалів справи.

Заслухавши пояснення позивача, представника позивача, представників третіх осіб, свідків, дослідивши матеріали справи, відеозапис, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи.

ОСОБА_2 є суб`єктом виборчого процесу та кандидатом в депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області, згідно посвідчення № 145 від 28.09.2020 року.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.11.2020 року у справі №160/14607/20 позовну заяву кандидата в депутати Марганецької міської ради ОСОБА_3 до Марганецької МТВК про визнання бездіяльності протиправною задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровській області щодо не розгляду скарги кандидата в депутати Марганецької міської ради ОСОБА_3 , поданої 30.10.2020 року за вх. №675. В задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

Згідно інформації з комп`ютерної програми «Діловодство спеціалізованого суду» дане судове рішення набрало законної сили.

13 листопада 2020 о 20 год. 00 хв. Марганецькою МТВК прийнято постанову №154 «Про виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.11.2020 року по справі №160/14607/20 та розгляд скарги ОСОБА_3 » , якою вирішено провести повторний підрахунок голосів виборців з усіх видів місцевих виборів 25 жовтня 2020 року по виборчій дільниці № 121777; Марганецькій МТВК повідомити ДВК №121777 з місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, а також суб`єктів виборчого процесу про проведення повторного підрахунку голосів виборців по виборчій дільниці №121777; під час проведення повторного підрахунку голосів виборців по виборчій дільниці №121777 встановити наявність або відсутність підстав для визнання голосування недійсним по виборчій дільниці №121777 по кожному виду місцевих виборів; оприлюднити дану постанову Марганецької МТВК шляхом розміщення її на стенді офіційних матеріалів Марганецької МТВК Нікопольського району Дніпропетровської області та у порядку, визначеному частиною 4 статті 37 Виборчого кодексу України.

Зі змісту даної постанови убачається, що 12.11.2020 року до Марганецької МТВК надійшла заява кандидата в депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_3 , в якій останній просить Марганецьку МТВК виконати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.11.2020 року у справі №160/14607/20, здійснити повторний підрахунок голосів на виборчий дільниці № 121777 та визнати недійсним результати голосування на виборчій дільниці № 121777.

Таким чином, оскільки рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.11.2020 року у справі №160/14607/20 набрало законної сили, то воно підлягало виконанню, згідно ст. 129-1 Конституції України та статті 370 Кодексу адміністративного судочинства України.

При цьому, згідно ч.4 ст.78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.11.2020 р. по справі № 160/14607/20 встановлено:

«Так, з матеріалів справи судом встановлено, що 30.10.2020 року о 15 год. 44 хв. позивач подав до Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області скаргу про порушення виборчого законодавства під час проведення місцевих виборів 25.10.2020 року за вх. 675.

Станом на 06.11.2020 року відповідачем жодного рішення, у строк передбачений ч.3 ст.69 Виборчого кодексу України, за скаргою позивача від 30.10.2020 року про порушення виборчого законодавства під час проведення місцевих виборів 25.10.2020 року за вх. 675, не прийнято.

Отже, виходячи з вищевикладеного суд приходить висновку, що відповідачем допущено бездіяльність щодо не розгляду скарги від 30.10.2020 року за вх. №675 кандидата в депутати Марганецької міської ради ОСОБА_3 про порушення виборчого законодавства під час проведення місцевих виборів 25.10.2020 року» .

Таким чином, рішенням суду у справі № 160/14607/20 встановлено, що скарга ОСОБА_3 не розглянута, а відтак вказане порушення триває, та комісія повинна усунути таке порушення шляхом розгляду відповідної скарги.

Відповідно до ч.1 ст. 68 Виборчого кодексу України, скарга, оформлена без дотримання вимог статті 67 цього Кодексу, повертається суб`єкту звернення зі скаргою без розгляду не пізніш як на наступний день після дня надходження скарги, а скарга, подана напередодні дня голосування, в день голосування чи наступного дня, - невідкладно.

Тобто, судом не встановлено підстав за яких відповідач повинен був повернути скаргу ОСОБА_12 , на підставі ч.1 ст. 68 Виборчого кодексу України, як зазначено позивачем.

Згідно ч. 1 ст. 70 Виборчого кодексу України, скарга, оформлена з додержанням вимог цього Кодексу, розглядається відповідною виборчою комісією на її засіданні.

Частиною 2 статті 71 Виборчого кодексу України визначено, що докази виборчій комісії надають суб`єкт звернення зі скаргою, суб`єкт оскарження, заінтересовані особи. Виборча комісія - суб`єкт розгляду скарги може звернутися із запитом (витребувати) додаткові докази за власною ініціативою або на прохання суб`єкта звернення зі скаргою, суб`єкта оскарження, заінтересованих осіб.

В постанові № 154 від 13 листопада 2020 року, зазначено зокрема, що з метою перевірки доводів викладених в скарзі та виконання рішення суду по справі № 160/14607/20, Марганецькою МТВК від 12.11.2020 року за вих. №864 направлено запит на адресу голови ДВК №121777, в якому повідомлялося, що Марганецька міська територіальна виборча комісія Нікопольського району Дніпропетровської області на підставі протокольного рішення №29 від 12.11.2020 року, рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.11.2020 року у справі №160/14607/20, вимагає надати до 17.00 год. 12.11.2020 року відомості (у вигляді письмової довідки або листа) щодо отримання виборцями, які проживають у 2-му та 3-му виборчому округах, бюлетенів для голосування по 1-му виборчому округу.

На виконання вказаного запиту до Марганецької МТВК Нікопольського району Дніпропетровської області надійшли письмові пояснення голови ДВК №121777 ОСОБА_7 від 12.11.2020 року, за змістом яких головою ДВК №121777 повідомлено, що в підготовці до голосування комісією ДВК було отримано бюлетенів для голосування по 1 виборчому округу 23 жовтня 2020 року. По іншим, а саме 2-го та 3-го округу дільниці не було видано бюлетенів. У зв`язку із чим голосування проводилось тільки по 1-виборчому округу, хворими, які знаходились на час виборів у лікарні. Також надійшли письмові пояснення заступника голови ДВК №121777 ОСОБА_8 , відповідно до яких повідомляється, що всі бюлетені, які отримані ДВК №121777 для проведення голосування 25.10.2020 року повернуті ТВК (використані та невикористані), та заступник голови ДВК не пам`ятає по якому округу у ДВК знаходилися бюлетені. Також відомості скарги ОСОБА_3 знайшли своє підтвердження у письмових поясненнях голови ДВК № 121777, в яких підтверджено, що виборчі бюлетні отримувались тільки по першому виборчому округу, в той час як ОСОБА_3 являється кандидатом в депутати Марганецької міської ради по другому виборчому округу.

При цьому, Акт про виявлення порушення виборчого законодавства від 26.10.2020 року підписаний двома виборцями та офіційним спостерігачем від кандидата на посаду Марганецького міського голови ОСОБА_5 та в даному Акті наведенні порушення, що стосуються виборів депутатів Марганецької міської ради і виборів Марганецького міського голови.

Таким чином, відповідач дійшов висновку, що наведенні скаржником - кандидатом в депутати Марганецької міської ради ОСОБА_3 відомості щодо грубих порушень виборчого законодавства при встановленні підсумків голосування на виборчій дільниці є конкретними, змістовними, та містять достатньо відомостей про порушення виборчого законодавства.

Згідно з ч.ч. 8-10 ст. 72 Виборчого кодексу України, при розгляді скарги по суті виборча комісія може задовольнити скаргу повністю або частково чи відмовити в її задоволенні. Виборча комісія, встановивши, що рішення, дії чи бездіяльність не відповідають законодавству про вибори, задовольняє скаргу. При задоволенні скарги виборча комісія може задовольнити усі або частину вимог суб`єкта звернення зі скаргою.

13 та 14 листопада 2020 року відповідачем проведено повторний підрахунок голосів виборців по виборчій дільниці №121777, що було здійснено на підставі постанови від 13.11.2020 року №154 щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців по виборчій дільниці №121777 та складено відповідні протоколи.

За наслідками проведення повторного підрахунку голосів відповідач 14.11.2020 року прийняв постанову №155, якою визнав недійсним голосування на виборчій дільниці №121777, посилаючись при цьому на ті обставини, що ряд виборців, які знаходились у лікарні, де розташована виборча дільниця №121777, на момент проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, мали зареєстроване місце проживання, яке відносилося до першого, другого та третього виборчих округів з виборів Марганецької міської ради.

В постанові №155 від 14.11.2020 року, якою визнано недійсним голосування на виборчій дільниці № 121777, Марганецька МТВК, зокрема, зазначено, що під час проведення повторного підрахунку голосів виборців по спеціальній виборчій дільниці № 121777 Марганецькою міською територіальною виборчою комісією було встановлено, що на виконання вимог ч. 8 ст. 249 Виборчого кодексу України дільничною виборчою комісією № 121777 заведений журнал із назвою «Місцеві вибори 25.10.2020 р. спеціальна ДВК № 121777 у приміщенні КП «Марганецька ЦМЛ» ММР Заяви виборців та повідомлення» , який прошитий та пронумерований.

У вказаному журналі на першому аркуші розміщений Опис документів, переданих ДВК № 121777 з виборів кандидатів до Дніпропетровської обласної ради, Нікопольської районної ради, Марганецької міської ради, Марганецького міського голови до Марганецької міської ТВК Нікопольського району, Дніпропетровської області, в якому містяться записи за порядковими номерами №№ 1-29 на 76-ти аркушах.

Дослідженням змісту журналу із назвою «Місцеві вибори 25.10.2020 р. спеціальна ДВК № 121777 у приміщенні КП «Марганецька ЦМЛ» ММР Заяви виборців та повідомлення» було встановлено, що в порушення вимог ч. 7 та ч. 8 ст. 249 Виборчого кодексу України до дільничної виборчої комісії № 121777 надійшло тільки 15 (п`ятнадцять) заяв виборців з проханням забезпечити голосування за місцем перебування таких виборців, а саме надійшли наступні заяви від виборців про голосування за місцем перебування:

1) Заява ОСОБА_13 від 21.10.2020 р. без наявності довідки медичного закладу;

2) Заява ОСОБА_14 від жовтня 2020 р. без наявності довідки медичного закладу;

3) Заява ОСОБА_15 від 20.10.2020 р. без наявності довідки медичного закладу;

4) Заява ОСОБА_16 від 21.10.2020 р. без наявності довідки медичного закладу;

5) Заява ОСОБА_17 від 21.10.2020 р. без наявності довідки медичного закладу;

6) Заява ОСОБА_18 від 21.10.2020 р. без наявності довідки медичного закладу;

7) Заява ОСОБА_19 від 22.10.2020 р. без наявності довідки медичного закладу, з позначкою невстановленої особи «знаходится в від» ;

8) Заява ОСОБА_20 від 22.10.2020 р. без наявності довідки медичного закладу, з позначкою невстановленої особи «знаходится у від» ;

9) Заява ОСОБА_21 від 22.10.2020 р. без наявності довідки медичного закладу, з позначкою невстановленої особи «знаходится в від» ;

10) Заява ОСОБА_22 від 22.10.2020 р. без наявності довідки медичного закладу, з позначкою невстановленої особи «знаходится в відділ» ;

11) Заява ОСОБА_23 від 22.10.2020 р. без наявності довідки медичного закладу, з позначкою невстановленої особи «знаходиться в відділенні» ;

12) Заява ОСОБА_24 від 22.10.2020 р. без наявності довідки медичного закладу, з позначкою невстановленої особи «підтверджую, що цей пацієнт є в відділенні» ;

13) Заява ОСОБА_25 від 22.10.2020 р. без наявності довідки медичного закладу, з позначкою невстановленої особи «підтверджую, що пацієнт знах. в від.» ;

14) Заява ОСОБА_26 від 22.10.2020 р. без наявності довідки медичного закладу, з позначкою невстановленої особи «знаходиться в від» ;

15) Заява ОСОБА_27 від 22.10.2020 р. без наявності довідки медичного закладу, з позначкою зав. від. « ОСОБА_27 дійсно знаходиться на лікуванні в госп. відділенні КП «МЦМЛ «ММР» .

Відповідно до витягу зі Списку виборців по спеціальній виборчій дільниці № 121777, м. Марганець Дніпропетровської області, в нижній частині витягу зазначено в графі «Кількість виборців, внесених до аркуша списку виборців, на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування)» - 41 особа, в графі «Кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені (за підписами виборців та відмітками «голосував за місцем перебування» на аркуші списку виборців)» - 38 осіб.

В той же час, в самому витягу зі Списку виборців по спеціальній виборчій дільниці №121777, м. Марганець Дніпропетровської області, фактично включено 42 особи.

Дослідженням Списку виборців (уточненого) по спеціальній виборчій дільниці №121777, м. Марганець Дніпропетровської області, встановлено, що по жодній особі немає примітки «голосував за місцем перебування» , як це передбачено ч. 4 ст. 249 Виборчого кодексу України, також немає жодних рішень ДВК № 121777 про включення виборця до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування.

Також немає жодних підтверджень, що ДВК № 121777 здійснювала будь-яку перевірку факту тимчасової нездатності виборця пересуватися самостійно всупереч вимогам ч. 4 ст. 249 ВК України, і повинна була на підставі цієї норми відмовити в наданні цим виборцям у голосуванні за місцем перебування.

Крім того, порівнянням відомостей з витягу зі Списку виборців по спеціальній виборчій дільниці № 121777, м. Марганець Дніпропетровської області, та заяв в кількості 15 штук від громадян про надання дозволу голосувати за місцем перебування у КП «Марганецька ЦМЛ ММР» вбачається, що жоден із виборців, який писав заяви про дозвіл голосувати за місцем перебування та які містяться у відповідному прошитому журналі ДВК № 121777, фактично не був включений до витягу зі Списку виборців по спеціальній виборчій дільниці № 121777 для голосування на місцевих виборах 25 жовтня 2020 р.

Дослідженням прізвищ 42-х осіб, включених до витягу зі Списку виборців по спеціальній виборчій дільниці № 121777, та заяв в кількості 15-ти штук про голосування за місцем перебування, встановлено тільки одне співпадіння по прізвищу виборця ОСОБА_28 , однак заява про дозвіл голосувати за місцем перебування писала ОСОБА_21 (прож. АДРЕСА_1 ), а включена до витягу зі Списку виборців по спеціальній виборчій дільниці № 121777 під № 26 ОСОБА_29 (прож.: АДРЕСА_2 ), тобто різні особи, і остання особа не голосувала.

Таким чином, до витягу зі Списку виборців по спеціальній виборчій дільниці № 121777 для голосування за місцем перебування у КП «Марганецька ЦМЛ ММР» жодна з осіб, які просили про це, так і не були включені, однак натомість всі 42 особи, які були включені до витягу зі Списку виборців по спеціальній виборчій дільниці № 121777 для голосування за місцем перебування, не подавали заяв про голосування саме за місцем перебування.

Дослідженням Списку виборців (уточненого) по спеціальній виборчій дільниці № 121777, м. Марганець Дніпропетровської області, встановлено, що деякі з 15-ти осіб, які писали заяви про дозвіл голосувати за місцем перебування, натомість голосували в загальному порядку на виборчій дільниці, зокрема виборці ОСОБА_25 , ОСОБА_16 , ОСОБА_18 , ОСОБА_24 , ОСОБА_15 , ОСОБА_23 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_21 , ОСОБА_19 , ОСОБА_22 , ОСОБА_20 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 .

З наведених оригіналів виборчої документації Марганецька міська територіальна виборча комісія Нікопольського району Дніпропетровської області робить висновок, що до витягу зі Списку виборців по спеціальній виборчій дільниці № 121777 було безпідставно включено 42 особи, з яких в подальшому 38 осіб незаконно отримали виборчі бюлетені для голосування за місцем перебування без подання для цього будь-яких заяв та без будь-якого прийняття рішень ДВК № 121777 про надання дозволу для голосування за місцем перебування виборців.

Марганецькою МТВК при дослідженні Списку виборців (уточненого) по спеціальній виборчій дільниці № 121777 встановлено, що з включених до цього списку 71 осіб виборців, тільки по 28-ми особам виборців у відповідній графі Списку виборців (уточненого) «Підпис виборця про отримання виборчого бюлетеня/виборчих бюлетенів» стоять підписи виборців, натомість всі інші виборці голосували тільки згідно із витягом зі Списку виборців по спеціальній виборчій дільниці № 121777 для голосування за місцем перебування, куди були незаконно включені, оскільки підстав для голосування за місцем перебування не встановлено.

Також у Списку виборців (уточненому) по спеціальній виборчій дільниці № 121777 відсутні жодні позначки «голосує за місцем перебування» , всупереч вимогам ч. 4 ст. 249 Виборчого кодексу України….

….Однак, при дослідженні оригіналів виборчої документації, було встановлено відсутність заяв всіх виборців, які голосували за місцем перебування, щоб вони просили про надання їм такої можливості голосувати за місцем перебування, відсутні будь-які медичні довідки по жодному виборцю, які б підтверджували відповідний стан виборців, а натомість за поданими до ДВК № 121777 заявами про начебто неможливість пересуватися та надання згоди голосувати за місцем перебування по 15-ти особам, у підсумку майже всі такі особи проголосували на виборчій дільниці, а не за місцем перебування, тобто мали об`єктивну змогу пересуватися.

Враховуючи відсутність заяв виборців про надання можливості голосувати виборцям за місцем перебування та відсутність рішень ДВК про надання можливості голосувати виборцям за місцем перебування, 42 особи виборців були безпідставно включені до Витягу зі Списку виборців для голосування за місцем перебування, з яких 38 осіб безпідставно отримали бюлетені та прийняли участь в голосуванні з усіх видів місцевих виборів.

Між тим, всього за спеціальною виборчою дільницею № 121777 проголосувало 66 виборців, а Марганецькою МТВК встановлено порушення щодо безпідставного включення до витягу зі Списку виборців по спеціальній виборчій дільниці № 121777 для голосування за місцем перебування по 38 особам, які отримали виборчі бюлетені, то мав місце випадок незаконного голосування по виборчій дільниці № 121777 у кількості, що становить 57,58% (п`ятдесят сім цілих п`ятдесят вісім сотих) відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, про що складено Акт про виявлення випадку незаконного голосування.

Вказані обставини, встановлені Марганецькою МТВК, є підставою для визнання голосування по всім видам місцевих виборів по спеціальній виборчій дільниці № 121777 недійсним, враховуючи що через допущені порушення неможливо достовірно встановити результати голосування, а також приймаючи до уваги що кількість виборців, які проголосували із суттєвими порушеннями виборчого законодавства, складає більше половини всіх виборців, які отримали виборчі бюлетені» .

Так, відповідно до ч. 4 ст. 249 Виборчого кодексу України, при включенні виборця до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування у списку виборців на виборчій дільниці у графі "підпис виборця" секретар дільничної виборчої комісії робить запис "голосує за місцем перебування".

Відповідно до абз. 2 ч. 4 ст. 249 Виборчого кодексу України, при включенні виборця до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування члени дільничної виборчої комісії зобов`язані перевірити факт тимчасової нездатності виборця пересуватися самостійно. У разі непідтвердження факту тимчасової нездатності виборця пересуватися самостійно дільнична виборча комісія приймає рішення про відмову в наданні цьому виборцю можливості голосувати за місцем перебування.

Відповідно до ч. 5 ст. 249 Виборчого кодексу України, виборець, який тимчасово не здатний пересуватися самостійно, поштою або через інших осіб подає власноручно написану заяву з проханням забезпечити йому голосування за місцем його перебування із зазначенням місця перебування виборця. Така заява разом з довідкою медичної установи про стан здоров`я виборця має бути подана до дільничної виборчої комісії не пізніше 20 години останньої п`ятниці перед днем виборів.

Таким чином, голосування за місцем перебування виборців є виключним випадком, який повинен мати відповідні підстави, зокрема виборець повинен надати заяву про голосування за місцем перебування, долучити до неї довідку медичної установи про стан здоров`я виборця, після чого має бути прийняте відповідне рішення ДВК про задоволення такої заяви виборця, внаслідок чого відповідно до ч. 4 ст. 249 Виборчого кодексу України, у Списку виборців для голосування на виборчій дільниці ставиться відмітка «голосує за місцем перебування» , а такий виборець ставить підпис про отримання бюлетенів у витязі зі Списку виборців для голосування за місцем перебування.

При цьому, відповідно до змісту скарги кандидата в депутати Марганецької міської ради ОСОБА_3 від 30.10.2020, порушення щодо здійснення голосування особами, які не мали права голосувати по першому виборчому округу, оскільки мали інше місце проживання, складає не менше 15-ти осіб, а з урахуванням того що всього по виборчій дільниці № 121777 приймало участь у голосуванні 66 виборців, то відомості скарги ОСОБА_3 об`єктивно могли свідчити про наявність порушень у кількості, що перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів.

Відповідно до ч. 9 ст. 254 Виборчого кодексу України, за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довіреними особами, уповноваженими особами організацій партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Кодексу під час проведення голосування та/або підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці.

Таким чином, за наведених обставин, та оскільки викладені у скарзі ОСОБА_3 та долучених документах обставини прямо вказували на можливість допущення грубих порушень Конституції України, Виборчого кодексу України та не могли бути залишені поза увагою Марганецькою міською територіальною виборчою комісією Нікопольського району Дніпропетровської області, а також враховуючи що поясненнями членів ДВК № 121777 підтверджуються обставини, які призвели до порушень виборчого законодавства, а отже ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці № 121777, встановити обставини, викладені у скарзі ОСОБА_3 , можливо було виключно під час здійснення повторного підрахунку голосів виборців, про що також заявлено відповідне прохання у скарзі кандидата в депутати Марганецької міської ради ОСОБА_3 .

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 252 Виборчого кодексу України, відповідна виборча комісія може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Кодексу, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин випадків незаконного голосування (заповнення, опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частинами п`ятою, десятою статті 248 цього Кодексу; голосування особами, які не мають права голосу на відповідних виборах; голосування особами, які не включені до списку виборців на виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування особою більше ніж один раз) у кількості, що перевищує 5 відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів.

Згідно ч. 2 ст. 252 Виборчого кодексу України, у разі виявлення обставин, зазначених у частині першій цієї статті, у кожному випадку дільнична виборча комісія складає відповідний акт, який підписується всіма присутніми членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою виборчої комісії. Такий акт (акти) є підставою для розгляду дільничною виборчою комісією питання про визнання голосування на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів у відповідному виборчому окрузі недійсним.

Відповідно до ч. 15 ст. 254 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 252 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 6 ст. 37 Виборчого кодексу України, виборча комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або певну подію, виявлену і визнану комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією.

Порядок проведення голосування - «на виборчій дільниці» або «за місцем перебування» (тобто у палаті лікарні), визначається ст. 249 Виборчого кодексу України.

Згідно ч. 2 ст. 249 Виборчого кодексу України, для організації голосування виборців, не здатних пересуватися самостійно, за їх місцем перебування дільнична виборча комісія в останній день перед днем голосування на своєму засіданні виготовляє витяг із списку виборців за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

Такий витяг невідкладно після його складання надається для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії.

Відповідно до ч. 3 ст. 249 Виборчого кодексу України, до витягу із списку виборців включаються:

1) без рішення комісії - виборець, постійно не здатний пересуватися самостійно, стосовно якого у списку виборців зазначена відповідна відмітка, якщо такий виборець до 12 години останньої суботи перед днем голосування письмово або особисто не повідомив відповідну дільничну виборчу комісію про бажання проголосувати у приміщенні для голосування;

2) за рішенням дільничної виборчої комісії - виборець, який тимчасово не здатний пересуватися самостійно, на підставі його заяви та довідки медичної установи про стан його здоров`я.

З матеріалів справи судом встановлено, що Марганецькою МТВК під час здійснення повторного підрахунку голосів виборців було виявлено:

- що у відповідному журналі ДВК № 121777 містяться лише 15-ть заяв виборців про надання дозволу голосувати за місцем перебування у відповідному відділенні лікарні, тобто за місцем перебування в лікарняній палаті;

- що попри подання вказаних 15-ти заяв про голосування за місцем перебування, майже всі ці особи в подальшому прийшли на виборчу дільницю № 121777 та проголосували у звичайному порядку, тобто мали об`єктивну змогу пересуватися, а отже не мали навіть підстав голосувати за місцем перебування;

- що до Витягу зі списку виборців для голосування за місцем перебування, щодо виборців які постійно або тимчасово не здатні пересуватися самостійно, включено 42 особи, при цьому будь-яких приміток, що виборці не можуть постійно пересуватися самостійно, ані Список виборців (уточнений) по виборчій дільниці № 121777, ані Витяг із списку виборців по виборчій дільниці № 121777 - не мається.

Отже, за таких обставин підлягають застосування положення п. 2 ч. 3 ст. 249 Виборчого кодексу України, за якими у випадку, якщо виборець саме тимчасово, а не постійно, не здатний пересуватися самостійно, то він включається до витягу із списку виборців для голосування за місцем перебування на підставі його заяви та довідки медичної установи про стан його здоров`я.

При здійсненні повторного підрахунку, Марганецькою МТВК було виявлено, що по жодному із 42-х виборців не було подано від них заяв про голосування за місцем перебування безпосередньо у відділенні лікарні, а також не було долучено жодної довідки про те, що особа не здатна пересуватися самостійно. Натомість, на наявних в матеріалах справи копіях заяв була тільки позначка невстановленої особи, що особа знаходиться у даному відділенні на лікуванні, тобто позначки що особа не здатна пересуватися самостійно відсутня.

Марганецька МТВК склала Акти про виявлення випадку незаконного голосування з кожного відповідного виду місцевих виборів, які відбулися 25 жовтня 2020 року.

Таким чином, вказані позивачем доводи не спростовують як правомірності складання Актів про виявлення випадку незаконного голосування, так і не спростовують зазначених у них обставин, тому у задоволенні вимог щодо визнання протиправними дії Марганецької МТВК щодо складання Актів про виявлення порушень під час повторного підрахунку голосів м. Марганець, складений 14 листопада 2020 року о 20 год. 45 хв., та 20 год. 50 хв., а також визнання протиправним і скасування Актів Марганецької МТВК про виявлення порушень, під час повторного підрахунку голосів м. Марганець, складений 14 листопада 2020 року о 20 год. 45 хв. та 20 год. 50 хв., також слід відмовити.

З урахуванням викладеного, належних та достатніх доказів щодо визнання протиправним дій та рішень відповідача, а саме щодо постанови № 154 та постанови № 155 в судовому засіданні не встановлено.

Допитана в судовому засіданні свідок керівник КП «Марганецька центральна міська лікарня» Марганецької міської ради ОСОБА_9 пояснила, що вона готувала документацію щодо списку виборців та підписувала відомості, була присутня на виборах, також готувала відповіді на запити відповідача. Довідки про стан здоров`я не видавались. Точну кількість осіб, які голосували в палатах свідок не зазначила. Свідок ОСОБА_10 - психолог КП «Марганецька центральна міська лікарня» Марганецької міської ради зазначила, що була присутня при голосуванні в відділенні хоспісу зі своїми пацієнтами приблизно з 12.30 до 14.00 годин. За її участі скарг не було, вибори проходили в дружній атмосфері. Пацієнти ознайомлювались з бюлетенями, одному пацієнту оголошували в голос список кандидатів.

Таким чином, достеменно встановити відсутність усіх встановлених відповідачем порушень під час голосування на підставі свідчень даних свідків не вбачається можливими.

Щодо твердження позивача про те, що повторний підрахунок голосів не проводився та не відкрито запаковані виборчі бюлетені, слід зазначити, що, допитаний в судовому засіданні в якості свідка - ОСОБА_11 , зазначив, що за його участі відповідачем не було досліджено бюлетенів та здійснено їх перерахунок, а було лише досліджено список виборців, не можуть бути беззаперечним доказом не здійснення повторного підрахунку голосів, оскільки даний свідок зазначив, що був присутній на засіданнях відповідача, однак доказів його безперервного перебування за місцем знаходження відповідача не можливо отримати. Свідок зазначив, що за технічних причин переривав запис засідання, та коли почали складати протоколи він пішов.

З відеозапису (3 хв.36 сек.) долученого судом до матеріалів справи та дослідженого в ході судового розгляду справи достеменно встановити відсутність повторного підрахунку голосів не вбачається можливим.

При цьому, згідно змісту постанови Марганецької МТВК № 155 від 14.09.2020, територіальною виборчою комісією досліджувалися бюлетені по виборчій дільниці № 121777 та дана постанова підписана членами територіальної виборчої комісії.

Отже, в ході розгляду справи не спростовано належними та допустимими доказами встановлені відповідачем порушення виборчого законодавства, тому, суд доходить висновку, що бездіяльність, дії та рішення відповідача, що є предметом оскарження по даній справі відповідають виборчому законодавству.

Таким чином, підстави для задоволення позовних вимог відсутні, а тому слід відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.

Вирішуючи питання про розподіл між сторонами судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

При зверненні до суду з восьма основними вимогами немайнового характеру та похідними, позивачем доказів сплати судового збору не надано.

Згідно із приписами ст. 4 Закону України "Про судовий збір" - ставка судового збору за подання фізичною особою адміністративного позову немайнового характеру становить 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (тобто, з урахування положень ст. 7 Закону України "Про державний бюджет на 2020 рік" 840, 80 грн.).

Відповідно до ч. 3 ст. 6 Закону України "Про судовий збір" - у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

З огляду на вищевикладене, оскільки при зверненні до суду із даною позовною заявою кандидатом в депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_2 не було сплачено судовий збір та зважаючи на те, що судом прийнято рішення про відмову в задоволенні позову, суд вважає за необхідне, з урахуванням статі 139 та статі 273 Кодексу адміністративного судочинства України, стягнути з позивача до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Дніпропетровського окружного адміністративного суду судовий збір у розмірі 6726,40 гривень.

Керуючись ст.ст. 139, 241-246, 273, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовної заяви кандидата в депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_2 до Марганецької міської територіальної виборчої комісії Нікопольського району Дніпропетровської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - кандидат в депутати Марганецької міської ради ОСОБА_3 , кандидат на посаду Марганецького міського голови Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_4 про визнання протиправною бездіяльності, протиправними дій, протиправними та скасування постанов, протиправними та скасування протокольних рішень, протиправними і скасування актів, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити повністю.

Стягнути з кандидата в депутати Марганецької міської ради Нікопольського району Дніпропетровської області ОСОБА_2 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Державного бюджету України (реквізити: отримувач: УК у Чечелівському районі міста Дніпра/Чечел.р./22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37989253; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) 899998; рахунок отримувача: UA238999980313131206084004008; за кодом бюджетної класифікації доходів: 22030101) судовий збір у розмірі 6 726,40 гривень (шість тисяч сімсот двадцять шість гривень 40 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються у відповідності до пункту 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Дата проголошення повного тексту рішення - 19 листопада 2020 року.

Суддя Н.В. Боженко

Дата ухвалення рішення19.11.2020
Оприлюднено23.11.2020
Номер документу92981541
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльності, протиправними дій, протиправними та скасування постанов, протиправними та скасування протокольних рішень, протиправними і скасування актів, зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —160/15260/20

Ухвала від 24.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Рішення від 19.11.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

Ухвала від 18.11.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Боженко Наталія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні