РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
02 листопада 2020 р. Справа № 120/2579/19-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Заброцької Людмили Олександрівни,
за участю:
секретаря судового засідання: Кобильняк А.О.,
представника позивача: Мукомела А.П.,
представника відповідача: Маркевича Т.Л.,
представники 3-іх осіб: не з`явились,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу
за позовом: Державної екологічної інспекції у Вінницькій області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Головне управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області, Департамент агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької обласної державної адміністрації
до: Державного підприємства "Тростянецький спиртовий завод"
про: застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулась Державна екологічна інспекція у Вінницькій області (далі - позивач) з адміністративним позовом до Державного підприємства «Тростянецький спиртовий завод» (далі - відповідач, ДП «Тростянецький СЗ» ) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, шляхом заборони використання Державним підприємством «Тростянецький спиртовий завод» проммайданчика №2 поля фільтрації (бардополя), за адресою Вінницька область, Тростянецький район, траса Т0201 Тростянець-Ладижин, 1,78 км. (ліворуч), до моменту отримання ДП «Тростянецький СЗ» паспорту місця видалення відходів під бардополями.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в період з 4 по 12 жовтня 2018 року було здійснено планову перевірку дотримання ДП «Тростянецький СЗ» вимог природоохоронного законодавства.
За результатами перевірки відповідно до ст. 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» складено припис від 18.10.2018, яким встановлено термін виконання виявлених порушень, зокрема встановлено: оформити та надати паспорт місця видалення відходів під бардополями до 01.12.2018.
04.06.2019 здійснено позапланову перевірку вказаного підприємства. За результатами проведеної позапланової перевірки складено Акт № 328/ВН від 04.06.2019 року (далі - Акт №328/ВН) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у якому зафіксовані невиконані заходи згідно з попередньою перевіркою, зокрема зазначено, що не оформлено та не надано паспорт місця видалення відходів під бардополями.
Таким чином, станом на момент звернення з даним адміністративним позовом до суду ДП «Тростянецький СЗ» продовжує свою діяльність із порушенням норм природоохоронного законодавства, що призводить до порушення безпечного існування людей, тваринного і рослинного світу, тривають звернення громадян про порушення підприємством прав людини на чисте та безпечне довкілля.
Вказане, на думку позивача, свідчить про наявність підстав для застосування заходів у сфері державного нагляду у вигляді заборони використання ДП «Тростянецький СЗ» проммайданчика №2 поля фільтрації (бардополя), за адресою Вінницька область, Тростянецький район, траса Т0201 Тростянець-Ладижин, 1,78 км. (ліворуч), до моменту отримання ДП «Тростянецький СЗ» паспорту місця видалення відходів під бардополями.
Ухвалою суду від 14.08.2019 відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).
06.09.2019 року на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити в задоволенні позову мотивуючи це тим, що відповідачем були вжиті всі заходи з метою усунення порушень, зазначених у приписі від 18.10.2018 року, в тому числі, і у пункті 10 (щодо оформлення та надання паспорту місця видалення відходів під бардополями).
Відповідно до ч. 3 ст. 28 Закону України «Про відходи» , порядок ведення реєстру місць видалення відходів визначається Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п. 5 Порядку ведення реєстру місць видалення відходів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03 серпня 1998 року № 1216 (далі - Порядок), на кожне MBB (місце видалення відходів) складається спеціальний паспорт, у якому зазначається найменування і код відходів, їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації.
Відповідно до п. 12 Порядку, власники або за їх дорученням спеціалізовані проектні організації, що мають відповідну ліцензію, здійснюють інвентаризацію MBB та складають проекти їх паспортів.
Пунктом 13 Порядку передбачено необхідність погодження проектів паспортів територіальними органів Держсанепідслужби.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 29.03.2017року № 348 «Деякі питання Державної санітарно-епідеміологічної служби» , Державну санітарно-епідеміологічну службу ліквідовано, а завдання і функції з реалізації державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення та із здійснення контролю (нагляду) за дотриманням вимог санітарного законодавства (крім функцій з реалізації державної політики у сфері епідеміологічного нагляду (спостереження) та у сфері гігієни праці та функцій із здійснення дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників) покладено на Державну службу з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів.
Пунктом 14 Порядку встановлено, що після погодження проектів паспортів власники місць видалення відходів передають їх на затвердження Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським держадміністраціям.
Тобто, процес отримання (погодження) паспорту місць видалення відходів тривалий, трудомісткий, багатоетапний процес, перебіг якого фактично не залежить від власника місць видалення відходів, зокрема відповідача.
У зв`язку з тим, що відповідач не має фахівців відповідної кваліфікації для оформлення Паспорту місця видалення відходів під бардополями, 08 лютого 2019 року між Державним підприємством Тростянецький спиртовий завод та фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 укладено договір №19_09, відповідно до якого останній зобов`язується оформити паспорт місця видалення відходів під бардополями. На виконання вказаного договору відповідач оплатив на користь ФОП ОСОБА_1 грошові кошти у сумі 9500,00 гри.
В подальшому ФОП ОСОБА_1 виготовив проект Паспорту місця видалення відходів та, на виконання п. 13 Порядку, 04.06.2019 року направив його до Головного управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області для погодження.
Однак, листом №02-6.03-13/3072 від 11.06.2019 року ГУ Держпродспоживслужби у Вінницькій області не погодило проект вказаного паспорту, посилаючись на наявність у ньому недоліків.
Після чого, доопрацювавши відповідні питання, відповідачем повторно подано проект паспорту місця видалення відходів на погодження.
Станом на сьогоднішній день результати розгляду вказаного проекту Паспорту місця видалення відходів відповідачу невідомі.
Таким чином, викладеним підтверджується, що Державним підприємством «Тростянецький спиртовий завод» виконуються всі необхідні та залежні від нього дії, з метою оформлення Паспорту місця видалення відходів.
Крім того, відповідач зазначає, що підприємством вживаються заходи з метою усунення (уникнення) шкідливого впливу виробництва на стан атмосферного повітря та прилеглу житлову забудову в смт. Тростянець. А відтак, відповідачем не порушуються вимоги чинного законодавства щодо перевищення гранично-допустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
Також, відповідач зазначає, що заборонна використання підприємством виробничих об`єктів (майна) є крайнім заходом реагування на таке порушення, в той час, як законодавством передбачено і інші заходи реагування.
Обґрунтовуючи свою вимогу про заборону використання Державним підприємством Тростянецький спиртовий завод виробничих об`єктів, у своєму позові позивач посилається на положення ч. 3 ст. 50 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» , відповідно до якої діяльність фізичних та юридичних осіб, що завдає шкоди навколишньому природному середовищу, може бути припинена за рішенням суду.
Відповідно до ст. 22 та ст. 23 Цивільного Кодексу України, шкода є майнова (матеріальна) та моральна. Збитками (майновою шкодою) є втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки) (ст. 22 ЦК України).
У вказаному позові позивач не навів, у чому заключається і який розмір шкоди, яку нібито завдало своїми діями Державне підприємство Тростянецький спиртовий завод. В свою чергу, тільки обов`язкова наявність шкоди передбачає можливість, а не обов`язковість припинення діяльності за рішенням суду.
12.09.2019 від відповідача надійшла заява із запереченнями проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою суду від 16.09.2019 розгляд справи вирішено здійснювати в порядку загального позовного провадження та призначено підготовче засідання в справі.
06.11.2019 від представника відповідача надійшла заява про закриття провадження у справі, у зв`язку із відсутністю предмету спору. В обґрунтування вказаної заяви зазначено, що 30.10.2019 проект паспорту МВВ погоджений ГУ Держпродспоживслужби України у Вінницькій області, а 06.11.2019 затверджений Департаментом агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької обласної державної адміністрації.
В підготовчому судовому засіданні 07.11.2020 року судом оголошено перерву за клопотанням представника позивача та надано позивачу можливість ознайомитися з клопотанням відповідача про закриття провадження в справі для визначенням подальшої позиції позивача щодо заявлених позивних вимог.
Ухвалою суду від 19.11.2019 вирішено залучити до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Головне управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області та Департамент агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької обласної державної адміністрації.
11.12.2019 від Департаменту агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької обласної державної адміністрації до суду надійшли письмові пояснення, в яких зазначено, що 31.10.2019 через Центр адміністративних послуг «Прозорий офіс» Вінницької міської ради ДП «Тростянецький спиртовий завод» подано пакет документів для затвердження паспорта місця видалення відходів (далі - MBB) та подальшої реєстрації паспорта.
Пакет документів на отримання адміністративної послуги, поданий суб`єктом господарювання, містив погодження в.о. начальника Головного управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області від 30.10.2019.
Враховуючи вимоги Постанови № 216, департамент затвердив проект паспорту MBB, засвідчивши їх штампом та печаткою. Затвердженому паспорту MBB був присвоєний реєстраційний номер 30-20/19 від 06.11.2019 та відповідно внесено до реєстру.
Однак, 12.11.2019 на адресу Департаменту надійшов лист Головного управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області, в якому повідомлялось про скасування погодження паспорту MBB ДП «Тростянецького спиртового заводу» від 12.03.2019 та надіслано відповідний наказ для реагування. Так, відповідно до змісту наказу скасовувалось погодження, вчинене 30.10.2019 в.о. начальника Головного управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області Сорочаном О.П., паспорта MBB. Директору Департаменту Ткачуку М.Ф. рекомендовано розглянути можливість скасування затвердження зазначеного паспорта та внесення відповідних відомостей до реєстру.
На виконання вимог вищезазначеного наказу та враховуючи приписи Порядку ведення реєстру місць видалення відходів від 03.08.1998 № 1216, відповідно до яких проекти паспортів мають містити погодження територіальних органів Держсанепідслужби, Директором Департаменту видано наказ № 149 від 13.11.2019 про скасування затвердження та реєстрації паспорта місця видалення відходів ДП «Тростянецького спиртового заводу» №30-20/19 від 06.11.2019.
Таким чином, після скасування погодження паспорту MBB ДП «Тростянецького спиртового заводу» Головним управлінням Держпродспоживслужби у Вінницькій області наказом від 12.11.2019 року № 75-0, Департаментом видано наказ від 13.11.2019 року № 149 про скасування затвердження та реєстрації паспорта MBB.
Відтак, на даний час паспорт ММВ ДП «Тростянецький спиртовий завод» не оформлений, вимоги припису Державної екологічної інспекції у Вінницькій області від 18.10.2019 року не виконанні, а отже, на думку третьої особи, позовні вимоги слід задовольнити в повному обсязі.
11.12.2019 від Головного управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області надійшли письмові пояснення, в яких зазначено, що у жовтні 2019 року до Головного управління звернувся Відповідач із заявою про погодження паспорта місця видалення відходів (далі - паспорт MBB) (додаток №1).
11.11.2019 на адресу Головного управління надійшла заява від імені громадян - мешканців смт. Тростянець з проханням скасувати погодження та притягнути винних осіб до відповідальності, оскільки, на думку заявників, паспорт погоджений передчасно та з порушеннями законодавства.
В ході розгляду вищезгаданої заяви, аналізу паспорта MBB і документів, що були надані ДП «Тростянецький спиртовий завод» , встановлено ряд невідповідностей та порушень, в зв`язку з чим 12.11.2019 прийнято наказ №75-0 «Про скасування погодження» . Також порушено дисциплінарне провадження щодо посадових осіб Головного управління, які брали участь у розгляді заяви на погодження паспорта з доданими документами. З метою відповідного реагування проінформовано Держпродспоживслужбу про ситуацію, що склалася.
26.11.2019 на адресу Головного управління надійшла інформація від Департаменту агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької ОДА про скасування з їхнього боку затвердження та реєстрації паспорта MBB.
Нове погодження паспорта можливе за умови здійснення ДП «Тростянецький спиртовий завод» усіх необхідних заходів, які б виключили шкідливий вплив на здоров`я населення, що буде підтверджено, крім іншого, результатами належних та об`єктивних досліджень, проведених акредитованими у відповідних сферах установами.
Враховуючи викладене, Головне управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області підтримує позов Державної екологічної інспекції у Вінницькій області та вважає його законним, обґрунтованим, таким, що підлягає задоволенню в повному обсязі.
08.01.2020 до суду надійшла заява представника відповідача про зупинення провадження у справі. В даній заяві представник відповідача просив зупинити провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі № 120/4156/19-а.
Ухвалою суду від 09.01.2020, у зв`язку з тим, що предметом розгляду в адміністративній справі №120/4156/19-а є визнання протиправними та скасування наказу Головного управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області № 75-О від 12.11.2019 року про скасування погодження паспорта місця видалення відходів та наказу Департаменту агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької обласної державної адміністрації № 149 від 13.11.2019 року про скасування затвердження та реєстрації паспорта місця видалення відходів, провадження в адміністративній справі №120/2579/19-а вирішено зупинити до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі № 120/4156/19-а.
Ухвалою суду від 21.09.2020 провадження у справі вирішено поновити.
Ухвалою суду від 07.10.2020 закрито підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду по суті на 21.10.2020.
У судовому засіданні 21.10.2020 представник позивача позовні вимоги підтримав, просив задовольнити позов з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача проти позовних вимог заперечував, посилаючись на доводи, викладені у відзиві на позовну заяву та наданих додаткових поясненнях.
Треті особи уповноважених представників у судове засідання не направили, натомість від представника Головного управління Держпродспоживслуби у Вінницькій області 02.10.2020 за вх. №29832 надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника.
Також, 21.10.2020 за вх. №32999 від Департаменту агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької обласної державної адміністрації надійшла заява про розгляд справи без участі їх представника.
Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.
На підставі викладеного, розгляд справи вирішено здійснювати за відсутності представників третіх осіб.
Суд, з`ясувавши доводи сторін, викладені в заявах по суті справи, заслухавши усні пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, встановив наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.
У період 04.10-12.10.2018 року Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області проведено планову перевірку дотримання Державним підприємством «Тростянецький спиртовий завод» вимог природоохоронного законодавства.
Результати вказаної перевірки оформлено Актом перевірки № 563/ВН (далі - Акт №563/ВН). В ході перевірки встановлено, що виробнича діяльність підприємства пов`язана з утворенням відходів, зокрема - барда мелясна післяспиртова. Разом з тим, підприємством не оформлено паспорт місця видалення відходів (бардополя), що є порушення вимог п.9 Порядку ведення державного обліку та паспортизації відходів, затвердженого Постановою КМУ № 2034 від 01.11.1999 року.
За результатами перевірки 18.10.2018 року ДП «Тростянецький спиртовий завод» видано припис від 18.10.2018, щодо усунення, виявлених порушень, зокрема у пункті 10 зазначено про необхідність оформити та надати паспорт місця видалення відходів під бардополями до 01.12.2018.
Вказаний припис вручено директору ДП «Тростянецький спиртовий завод» , про що свідчить його власноручний підпис.
В подальшому, 04.06.2019 Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області за результати позапланової перевірки на виконання припису від 18.10.2018 складено Акт перевірки №328/ВН від 04.06.2019, відповідно до якого встановлено, зокрема, що пункт 10 припису не виконано, а саме не оформлено та не надано паспорт місця видалення відходів під бардополями.
За результатами позапланової перевірки відносно заступника директора ДП «Тростянецький спиртовий завод» ОСОБА_2 складено протокол про адміністративне правопорушення № 010130 від 04.06.2019 року та винесено постанову № 04/063 від 10.06.2019 року, якою визнано ОСОБА_2 винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено на нього адміністративний штраф у сумі 340 грн. Штраф сплачено 19.06.2020.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 05.03.2019 року в справі № 120/4580/18-а зобов`язано ДП «Тростянецький спиртовий завод» , зокрема, виконати вимоги припису від 18.10.2018 року, виданого Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області, щодо оформлення та надання паспорта місця видалення відходів під бардополями.
У зв`язку з тим, що ДП «Тростяенцький СЗ» не виконано вимоги припису від 18.10.2018, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд враховує наступне.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Підпунктом 2 пункту 4 Положення про Державну екологічну інспекцію встановлено, що Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, зокрема щодо наявності та додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин.
Правовий статус Державної екологічної інспекції у Вінницькій області регламентується Положенням про Державну екологічну інспекцію у Вінницькій області, затвердженим наказом Державної екологічної інспекції України від 22.11.2018 р. № 249.
Пунктом 1 розділу І Положення встановлено, що Інспекція є територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується. Повноваження Інспекції поширюються на територію Вінницької області.
Згідно з пункту 2 розділу ІІ Положення, Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону, раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів, зокрема щодо: наявності та додержання умов дозволів, установлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин, лімітів забору і використання води та скидання забруднюючих речовин; охорона атмосферного повітря, зокрема щодо: наявності та додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин.
Відповідно до пункту 3 розділу ІІ Положення, Інспекція проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням, здійснює лабораторні вимірювання (випробування).
Пунктом 5 розділу ІІ Положення визначено, що Інспекція звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично-допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.
Згідно зі статтею 1 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877-V), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Абзацом 4 частини першої статті 6 Закону № 877-V встановлено, що підставою для здійснення позапланового заходу є: звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
Частиною шостою статті 7 Закону № 877-V визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю). У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.
Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
Частиною сьомою статті 7 Закону № 877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства (частина 8 статті 7 Закону № 877-V).
Так, згідно результатів перевірки встановлено, що ДП «Тростянецький спиртовий завод» експлуатується проммайданичк №2 поля фільтрації (бардополя), за адресою Вінницька область, Тростянецький район, траса Т0201 Тростянець-Ладижин, 1,78 км (ліворуч), без оформлення паспорту місця видалення відходів під бардополями, що є порушенням п. 9 абз. 2 Порядку ведення державного обліку та паспортизації відходів, затвердженим постановою КМУ №2034 від 01.11.1999.
18.10.2018 позивачем видано припис щодо усунення виявлених порушень з терміном виконання до 05.02.2020 р.
04.06.2019 під час здійснення позапланової перевірки інспекцією встановлено, що припис не виконано, тобто підприємство продовжує здійснювати діяльність з порушенням Закону України "Про відходи".
Правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов`язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, сортуванням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини на території України визначені Законом України "Про відходи" від 05.03.1998 року № 187/98-ВР (далі - Закон України "Про відходи").
Декларація про відходи, відповідно до статті 1 Закону України "Про відходи", це документ, який згідно з цим Законом подають суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами, діяльність яких призводить виключно до утворення відходів, для яких показник загального утворення відходів в межах від 50 до 1000.
Згідно з частиною першою, другою статті 17 Закону України "Про відходи" суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані, зокрема, запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів; на основі матеріально-сировинних балансів виробництва виявляти і вести первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, і подавати щодо них статистичну звітність у встановленому порядку; не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах; мати дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, якщо їхня діяльність призводить до утворення відходів, для яких показник загального утворення відходів перевищує 1000.
Суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами, діяльність яких призводить виключно до утворення відходів, для яких показник загального утворення відходів від 50 до 1000, зобов`язані щороку подавати декларацію про відходи за формою та у порядку, встановленими Кабінетом Міністрів України.
Статтею 32 Закону України "Про відходи" передбачено, що з метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини забороняється, зокрема, провадити будь-яку господарську діяльність, пов`язану з утворенням відходів, без одержання від місцевих органів виконавчої влади дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами відповідно до вимог цього Закону.
Відповідно до частини другої статті 33 Закону України "Про відходи" на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.
Аналізуючи зазначені положення Закону України "Про відходи", суд доходить висновку, що діяльність суб`єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами, яка призводить виключно до утворення відходів, для яких показник загального утворення відходів в межах від 50 до 1000, зобов`язує останніх щороку подавати декларацію про відходи. У випадку, якщо їх діяльність призводить до утворення відходів, для яких показник загального утворення відходів перевищує 1000, то суб`єкти господарської діяльності повинні мати дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами. При цьому, у будь-якому випадку, на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт.
Таким чином, паспорт на місце зберігання або видалення відходів є необхідним при здійсненні діяльності у сфері поводження з відходами.
Положеннями частини першої статті 20 Закону України "Про відходи" встановлено повноваження місцевих державних адміністрацій у сфері поводження з відходами, до яких, зокрема, належить складання і ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів і реєстру місць видалення відходів; організація ведення обліку утворення, оброблення, знешкодження, утилізації та видалення відходів, їх паспортизації; видача дозволів на здійснення операцій у сфері поводження з відходами терміном на три роки.
Крім повноважень, зазначених у частині першій цієї статті, до повноважень обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері поводження з відходами належить погодження місць розміщення об`єктів поводження з відходами (крім небезпечних відходів).
Згідно зі статтею 22 Закону України "Про відходи" уповноваженими органами виконавчої влади у сфері поводження з відходами є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, а на території Автономної Республіки Крим - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, інші органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції.
Статтею 23-2 Закону України "Про відходи" передбачено, що до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері поводження з відходами належить здійснення державного нагляду (контролю) за виконанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, іншими органами, органами місцевого самоврядування делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, за додержанням підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про поводження з відходами щодо: дотримання вимог виданих дозволів на здійснення операцій у сфері поводження з відходами; складання і ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів та реєстру місць видалення відходів; ведення первинного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, подання відповідної статистичної звітності в установленому порядку та паспортизації таких відходів.
Статтею 28 Закону України "Про відходи", з метою повного обліку та опису функціонуючих, закритих та законсервованих місць видалення відходів, їх якісного і кількісного складу, а також здійснення контролю за впливом відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини, передбачено ведення реєстру місць видалення відходів.
Реєстр місць видалення відходів ведеться на підставі відповідних паспортів, звітних даних виробників відходів, відомостей уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами. Дані реєстру підлягають щорічному уточненню.
Порядок ведення реєстру місць видалення відходів визначається Кабінетом Міністрів України.
У свою чергу, положеннями Порядку ведення реєстру місць видалення відходів, затвердженого Постановою Кабінетом Міністрів України від 03.08.1998 року № 1216, передбачено, що на кожне місце видалення відходів складається спеціальний паспорт, у якому зазначається найменування і код відходів, їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації. Спеціальний паспорт складається власником місця видалення відходів відповідно до Інструкції про зміст і складання паспорта місць видалення відходів.
Відповідно до Інструкції про зміст і складання паспорта місць видалення відходів, затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 14.01.1996 року № 12, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 03.02.1999 року за № 60/3353, спеціальний паспорт місця видалення відходів складається власником місця видалення відходів відповідно до цієї Інструкції. Дані паспорта місця видалення відходів, після його затвердження і присвоєння реєстраційного номера, вносяться до реєстру місць видалення відходів відповідно до Порядку ведення реєстру місць видалення відходів.
Паспорт складається за матеріалами інвентаризації місця видалення відходів на підставі всього комплексу наявної інформації, включаючи вихідні дані проектів, матеріали виробничої паспортизації відходів (що утворювалися і видалялися), дані карток і відомостей прибутково-видаткових документів, дані моніторингу та спеціальних робіт, відомості спеціально уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами, матеріали постійно діючих комісій з питань поводження з безхазяйними відходами при Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київській та Севастопольській міських державних адміністраціях та органах місцевого самоврядування.
В ході розгляду справи судом встановлено, що 08.02.2019 між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 , як виконавцем, та Державним підприємства "Тростянецький спиртовий завод", як замовником, укладено договір № 19_09, згідно з яким виконавець по завданню замовника приймає на себе обов`язки надати послуги з оформлення паспорту місця видалення відходів під бардополями, захисту технічних рішень та супроводження документації у Держпродспоживслужбі та Департаменті агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької обласної державної адміністрації. У свою чергу, замовник приймає на себе обов`язки оплатити і прийняти послуги, що надані відповідно до вимог законодавства.
Судом також встановлено, що проект паспорту місця видалення відходів Державного підприємства "Тростянецький спиртовий завод" було направлено для погодження до Головного управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області.
За результатами розгляду наданих документів, листом Головного управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області № 02-6.03-13/3072 від 11.06.2019 року проект паспорту місця видалення відходів Державного підприємства "Тростянецький спиртовий завод" не погоджено, посилаючись на наявність у ньому недоліків.
Після доопрацювання проект паспорту місця видалення відходів Державного підприємства "Тростянецький спиртовий завод" повторно направлено на адресу Головного управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області.
30.10.2019 року проект паспорту місця видалення відходів Державного підприємства "Тростянецький спиртовий завод" від 12.03.2019 року погоджено Головним управлінням Держпродспоживслужби у Вінницькій області, а 06.11.2019 року паспорт місця видалення відходів (бардополя) затверджений Департаментом агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької обласної державної адміністрації, що підтверджується матеріалами справи.
Відповідно до пунктів 15-17 Порядку ведення реєстру місць видалення відходів проекти паспортів розглядаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями у двотижневий строк. Затверджені проекти паспортів місць видалення відходів засвідчуються Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями їх штампом або печаткою. У разі відхилення паспорта на адресу власника місць видалення відходів надсилається лист з обґрунтуванням причин відхилення і встановленням строку повторного подання такого проекту.
Затверджені паспорти вносяться Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями до реєстру.
Кожному місцю видалення відходів присвоюється реєстраційний номер та фіксується дата реєстрації.
Згідно з листом Департаменту агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької обласної державної адміністрації № 05-01-11/8967 від 06.11.2019 року паспорту місця видалення відходів (бардополя) Державного підприємства "Тростянецький спиртовий завод" присвоєно номер 30-20/19 від 06.11.2019 року та внесено до реєстру місць видалення відходів Вінницької області.
Наказом Головного управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області № 75-О 12.11.2019 року скасовано погодження, вчинене 30.10.2019 року виконувачем обов`язків начальника Головного управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області, паспорта місць видалення ходів (бардополя) Державного підприємства "Тростянецький спиртовий завод" від 12.03.2019 року. Рекомендовано директору Департаменту агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької обласної державної адміністрації розглянути можливість скасування затвердження зазначеного паспорта та внесення відповідних відомостей до реєстру.
На підставі зазначеного наказу, Департаментом агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької обласної державної адміністрації винесено наказ № 149 від 13.11.2019 року, яким скасовано затвердження та реєстрацію паспорта місця видалення відходів Державного підприємства "Тростянецький спиртовий завод" № 30-20/19 від 06.11.2019 року (бардополя). Начальника відділу дозвільної діяльності та природоохоронних програм та головного спеціаліста відділу дозвільної діяльності та природоохоронних програм зобов`язано внести відповідні зміни до реєстру місць видалення відходів.
Не погоджуючись із вказаними рішеннями, ДП «Тростянецький спиртовий завод» звернулося до суду з адміністративним позовом про визнання протиправними та скасування вказаних наказів.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 21.01.2020 в адміністративній справі № 120/4156/19-а, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 02.09.2020, визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області № 75-О від 12.11.2019 року про скасування погодження; визнано протиправним та скасовано наказ Департаменту агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької обласної державної адміністрації № 149 від 13.11.2019 року про скасування затвердження та реєстрації паспорта місця видалення відходів.
У вказаному рішенні суду зазначено, що положення Порядку ведення реєстру місць видалення відходів передбачають право органів державної влади відхилити проект паспорту з встановленням строку для повторного подання такого проекту. Однак, наведеними вище правовими нормами не передбачено право органу державної влади на скасування попередньо погодженого, затвердженого і зареєстрованого паспорту місць видалення відходів.
Суд прийшов до висновку про те, що при прийнятті оскаржуваного наказу про скасування погодження паспорта місця видалення відходів № 75-О від 12.11.2019 року та наказу про скасування затвердження та реєстрації паспорта місця видалення відходів № 149 від 13.11.2019 року, відповідачі діяли не на підставі, з перевищенням повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною четвертою статті 78 КАС України встановлено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Таким чином, з огляду на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 21.01.2020 в адміністративній справі № 120/4156/19-а, паспорт місця видалення відходів (бардополя) Державного підприємства "Тростянецький спиртовий завод" погоджено Головним управлінням Держпродспоживслужби у Вінницькій області 30.10.2019 та затверджено Департаментом агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької обласної державної адміністрації 06.11.2019.
Паспорту місця видалення відходів (бардополя) Державного підприємства "Тростянецький спиртовий завод" присвоєно номер 30-20/19 від 06.11.2019 року та внесено до реєстру місць видалення відходів Вінницької області, про що свідчить лист Департаменту агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької обласної державної адміністрації № 05-01-11/8967 від 06.11.2019 року.
Крім того, зазначені обставини підтверджуються доказами, наданими на вимогу суду Департаментом агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької обласної державної адміністрації, а саме наказом №110 від 24.09.2020 року Про поновлення затвердження та реєстрації паспорта місця видалення відходів .
Наведені вище обставини свідчать, що на час розгляду та вирішення справи відповідачем усунуто порушення, які стали підставою для звернення до суду із даним позовом, що підтверджено наявними в матеріалах справи доказами.
Отже, надаючи правову оцінку доводам позивача в обґрунтування заявлених позовних вимог, запереченням відповідача та встановленим фактичним обставинам справи, суд приходить до висновку про відсутність підстав для застосування заходів у сфері державного нагляду у вигляді заборони використання ДП «Тростянецький СЗ» проммайданчика №2 поля фільтрації (бардополя), за адресою Вінницька область, Тростянецький район, траса Т0201 Тростянець-Ладижин, 1,78 км. (ліворуч), до моменту отримання ДП «Тростянецький СЗ» паспорту місця видалення відходів під бардополями, оскільки, як встановлено судом та зазначено вище, відповідачем вже отримано вказаний паспорт.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
На підставі вищенаведеного суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позову.
З урахуванням вимог ст. 139 КАС України сплачений при зверненні до суду судовий збір не присуджується.
Керуючись ст.ст. 2, 9, 72, 77, 90, 94, 139, 241, 242, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: Державна екологічна інспекція у Вінницькій області (вул. 600-річчя, 19, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 37979894);
Відповідач: Державне підприємство "Тростянецький спиртовий завод" (вул. Соборна, 14, смт. Тростянець, Вінницька область, 24300, код ЄДРПОУ 05459157);
3-я особа: Головне управління Держпродспоживслужби у Вінницькій області (вул. Максимовича, 19, м. Вінниця, 21000, код ЄДРПОУ 40310643);
3-я особа: Департамент агропромислового розвитку, екології та природних ресурсів Вінницької обласної державної адміністрації (вул. Соборна, 15А,м. Вінниця, 21100, код ЄДРПОУ 41450233).
Суддя Заброцька Людмила Олександрівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2020 |
Оприлюднено | 23.11.2020 |
Номер документу | 93002442 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Заброцька Людмила Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні