ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
29 листопада 2020 року о/об 22 год. 57 хв.Справа № 280/8619/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Татаринова Д.В., за участю секретаря судового засідання Малої Т.Ю., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом
Кандидата на посаду Бердянського міського голови на Перших виборах в депутати сільської, селищної, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року Повторне голосування ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 РНОКПП НОМЕР_1 )
третя особа кандидат на посаду Бердянського міського голови на Перших виборах в депутати сільської, селищної, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року Повторне голосування ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 РНОКПП НОМЕР_2 )
про визнання протиправними та скасування рішень та зобов`язати вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
27 листопада 2020 року о 12 год. 00 хв. до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Кандидата на посаду Бердянського міського голови на Перших виборах в депутати сільської, селищної, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року Повторне голосування ОСОБА_1 (надалі - позивач) до Бердянської міської територіальної виборчої комісія Бердянського району Запорізької області (надалі - відповідач), третя особа кандидат на посаду Бердянського міського голови на Перших виборах в депутати сільської, селищної, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року Повторне голосування ОСОБА_2 , в якій позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати протокол Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області Про результати голосування з виборів Бердянського міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі від 23 листопада 2020 року.
- визнати протиправною та скасувати постанову Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області №139 від 23 листопада 2020 року Про визнання обраним Бердянським міським головою Бердянського району Запорізької області ;
- визнати вибори Бердянського міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі на Перших виборах Бердянського міського голови Бердянського району Запорізької області 25 жовтня 2020 року Повторне голосування 22 листопада 2020 року в єдиному одномандатному виборчому окрузі такими, що не відбулися.
- зобов`язати Бердянську міську територіальну виборчу комісію Бердянського району Запорізької області повторно провести місцеві вибори Бердянського міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі на Перших виборах Бердянського міського голови Бердянського району Запорізької області 25 жовтня 2020 року Повторне голосування.
Ухвалою судді від 27 листопада 2020 року провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження, а судове засідання призначено на 28 листопада 2020 року на 15 год. 00 хв.
28 листопада 2020 року в судовому засіданні протокольною ухвалою суду, оголошено перерву до 29 листопада 2020 року до 09 год. 30 хв.
29 листопада 2020 року судом у судовому засіданні, за клопотаннями усіх учасників розгляду справи, вирішено продовжувати розглядати справу в порядку письмового провадження на підставі доказів які знаходяться матеріалах справи.
Позовна заява обґрунтована тим, що зміст виборчих бюлетенів для голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Бердянського міського голови Бердянського району Запорізької області 22 листопада 2020 року не відповідав затвердженому постановою Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області №115 від 06 листопада 2020 року Про затвердження тексту виборчого бюлетеня для голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Бердянського міського голови Бердянського району Запорізької області 22 листопада 2020 року . Зазначає, що підставою для звернення до суду з цією вимогою є недотримання Бердянською міською територіальною виборчою комісією Бердянського району Запорізької області, виборчою законодавства у своїй діяльності, що полягає у врахуванні Комісією при визначенні результатів виборів протоколів виборчих дільниць, які складено з порушенням частини 29 статті 250 Виборчого кодексу України, порушення права на вільні вибори, дотримання рівною виборчого права, а також допущення грубих порушень в назві виборів в виборчих бюлетенях. Кандидат на посаду Бердянського міського голови на Перших виборах в депутати сільської, селищної, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року Повторне голосування ОСОБА_1 вважає, що на підставі цих протоколів Комісією незаконно встановлено результати голосування та визнано обраним Бердянським міським головою ОСОБА_2 , і встановити результати голосування у законний спосіб було неможливо через системний характер виявлених порушень Бердянською міською територіальною виборчою комісією Бердянського району Запорізької області.
Представники Бердянської міської територіальної виборчої комісія Бердянського району Запорізької області проти позову заперечили з підстав викладених у письмовому відзиві (вх.№ 57804 від 28 листопада 2020 року), відповідно до якого зазначає, що виборчі бюлетені не можуть бути визнані недійсними, оскільки його форма та зміст відповідають постанові Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області №115 від 06 листопада 2020 року Про затвердження тексту виборчого бюлетеня для голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Бердянського міського голови Бердянського району Запорізької області 22 листопада 2020 року . Вказує, що права позивача не порушенні, а також позовна заява не містить чітких підстав для визнання виборів таких що не відбулися. Скарги які надходили до голови Бердянської міської територіальної виборчої комісії розглянуті у відповідності до чинного законодавства. Вказує. що порушень допущено не було, а зміст виборчих бюлетенів відповідає встановленому зразку.
Представник кандидата на посаду Бердянського міського голови на Перших виборах в депутати сільської, селищної, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року Повторне голосування ОСОБА_2 проти позову заперечив з підстав викладених у письмових поясненнях (вх.№57805 28 листопада 2020 року), відповідно до яких зазначає, що Виборчий кодекс України, передбачає вичерпний перелік підстав для визнання виборчого бюлетеня недійсним, а також підстав для визнання голосування на виборчій дільниці недійсним. Позивач в позовній заяві не посилається на конкретні норми Виборчого Кодексу України, які б давали підстави визнати усі виборчі бюлетені недійсними, а також саме голосування на виборчих дільницях недійсним, а тому така вимога не може бути задоволена через її необґрунтованість. Також зазначає, що інформація, встановлена в пункті 2) кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями протоколу БМТВК відповідає фактичним обставинам справи, оскільки встановлена з урахуванням актів розбіжностей кількості виборчих бюлетенів, отриманих дільничною виборчою комісією.
Розглянувши доводи позовної заяви, пояснення представника позивача, відповідача, третьої особи, перевіривши матеріали справи, судом встановлено наступне.
Постановою Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області № 114 від 06 листопада 2020 року Про призначення повторного голосування з перших виборів Бердянського міського голови Бердянського району Запорізької області в єдиному одномандатному виборчому окрузі призначено на неділю, 22 листопада 2020 року, повторне голосування з виборів Бердянського голови Бердянського району Запорізької області в єдиному одномандатному виборчому окрузі па виборах Бердянського міського голови Бердянського району Запорізької області 25 жовтня 2020 року.
Так, Бердянська міська територіальна виборча комісія Бердянського району Запорізької області постановою №115 від 06 листопада 2020 року Про затвердження тексту виборчого бюлетеня для голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Бердянського міського голови Бердянського району Запорізької області 22 листопада 2020 року затвердила текст виборчого бюлетеня для голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Бердянського міського голови Бердянського району Запорізької області 22 листопада 2020 року згідно з додатком № 1.
Постановою Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області № 132 від 19 листопада 2020 року визначено поліграфічним підприємством, яке буде друкувати виборчі бюлетені щодо повторного голосування 22 листопада 2020 року з виборів Бердянського міського голови місцевих виборів 25 жовтня 2020 року - ТОВ "Видавничий будинок Кераміст .
Постановою Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області № 133 від 19 листопада 2020 року доручено ТОВ "Видавничий будинок Кераміст виготовити виборчі бюлетені для голосування конкретною кількістю примірників згідно з договором.
19 листопада 2020 року головою Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області з ТОВ "Видавничий будинок Кераміст укладено договори про виготовлення виборчих бюлетенів № 2020-18, № 2020-19, № 2020-20.
20 листопада 2020 року сторонами наведених договорів підписані акти здачі прийняття робіт (послуг) № К-00005112 на 35 244 примірників бюлетенів, № К-00005113 на 19 054 примірників бюлетенів, № К-00005114 на 35 210 примірників бюлетенів.
В цей же день Бердянською міською територіальною виборчою комісією Бердянського району Запорізької області видано дільничним виборчим комісіям №№230018, 230636, 230637, 230638, 230639, 230640, 230641, 230642, 230643, 230644, 230645, 230646, 230647, 230648, 230649, 230650, 230651, 230652, 230653, 230654, 230655, 230656, 230657, 230658, 230659, 230660, 230661, 230662, 230663, 230664, 230665, 230666, 230667, 230668, 230669, 230670, 230671, 230672, 230673, 230674, 230675, 230676, 230677, 230678, 230679, 230680, 230681, 230682, 230683, 230684, 230685, 230686, 230687, 230688, 230689, 230690 (далі за текстом - дільничні виборчі комісії) виборчі бюлетені для голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Бердянського міського голови Бердянського району Запорізької області 22 листопада 2020 року.
22 листопада 2020 року проведено повторне голосування з виборів Бердянського міського голови Бердянського району Запорізької області в єдиному одномандатному виборчому окрузі на виборах Бердянського міського голови Бердянського району Запорізької області 25 жовтня 2020 року.
Відповідно до протоколів дільничних виборчих комісій підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях встановлено підсумки голосування виборців на виборчих дільницях.
23 листопада 2020 року Бердянською міською територіальною виборчою комісією Бердянського району Запорізької області складено протокол Про результати голосування з виборів Бердянського міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі .
Відповідно до протоколу встановлено:
- кількість виборчих бюлетенів, виготовлених на замовлення територіальної виборчої комісії 89 508;
- кількість виборчих бюлетенів, одержуваних дільничними виборчими комісіями 89 650;
- кількість невикористаних бюлетенів, погашених дільничними виборчими комісіями 55076;
- кількість виборців, включених до списків виборців на виборчих дільцях 88 188;
- кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені 34 574;
- кількість виборчих бюлетенів, шо не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях 0;
- кількість виборців, виборців участь у голосуванні 34 574;
- кількість виборчих бюлетенів, визнаних недійсними 964;
Кількість голосів виборців, наданих за кожним кандидатом на посаду міського голови:
- ОСОБА_2 - 17282 (49,98%);
- ОСОБА_1 - 16327.
Постановою Бердянської міської територіальної виборчої комісія Бердянського району Запорізької області №139 від 23 листопада 2020 року визнано обраним Бердянським міським головою Бердянського району Запорізької області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року в єдиному одномандатному виборчому окрузі: ОСОБА_2 .
Кандидат на посаду Бердянського міського голови на Перших виборах в депутати сільської, селищної, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року Повторне голосування ОСОБА_1 не погоджуючись з такими рішення звернувся до суду з позовною заявою.
Відповідно до частини 2 статті 32 ВК України до виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.
Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України (частина 3 статті 32 ВК України).
Частиною 4 статті 33 ВК України встановлено, що територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.
Статтею 206 ВК України визначені повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів.
Зокрема, частиною 1 цієї статті встановлено, що територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
В силу приписів статті 206 ВК України територіальна виборча комісія, зокрема, встановлює результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному цим Кодексом, здійснює офіційне оприлюднення результатів відповідних місцевих виборів, здійснює в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці контроль за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори в частині, що стосується відповідних місцевих виборів тощо.
Частиною 3 статті 206 ВК України встановлено, що територіальна виборча комісія, яка відповідно до частини першої статті 255 цього Кодексу встановлює підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, під час організації підготовки і проведення таких виборів здійснює повноваження, передбачені пунктами 3, 11, 12, 15, 16, 20-22 частини другої цієї статті, передає дільничним виборчим комісіям виборчі бюлетені, складає протокол про підсумки голосування з відповідних місцевих виборів та транспортує його разом з іншою виборчою документацією до виборчої комісії, яка встановлює результати таких виборів:
1) сільська, селищна, міська виборча комісія складає протокол про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради у територіальних виборчих округах, частині територіального виборчого округу, утворених у межах відповідно села, селища, міста (чи відповідної територіальної громади), та передає його виборчій комісії Автономної Республіки Крим, відповідній обласній виборчій комісії;
2) районна в місті виборча комісія складає і передає міській виборчій комісії:
а) протокол про підсумки голосування з виборів депутатів міської ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині (у міській територіальній громаді з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або в багатомандатних виборчих округах (у міській територіальній громаді з кількістю виборців до 10 тисяч);
б) протокол про підсумки голосування з виборів міського голови;
3) сільська, селищна, міська виборча комісія складає та передає до районної виборчої комісії протокол про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі, частині територіального виборчого округу, утворених у межах відповідно села, селища, міста (чи відповідної територіальної громади), та передає встановлені підсумки до відповідної районної виборчої комісії.
Згідно з положеннями частини 1 статті 254 ВК України з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
Згідно з частиною 2 статті 254 ВК України засідання територіальної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії та/або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.
Відповідно до положень частини 3 статті 268 ВК України протокол територіальної виборчої комісії про результати голосування з виборів депутата в багатомандатному окрузі, сільського, селищного, міського голови складається у двох примірниках. Протокол підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами виборчої комісії, присутніми на її засіданні, та засвідчується печаткою комісії. У протоколі зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами виборчої комісії. Протокол територіальної виборчої комісії про результати голосування може виготовлятися за допомогою технічних засобів.
З аналізу вказаних вище норм вбачається, що протокол територіальної виборчої комісії про результати голосування з виборів міського голови складається у двох примірниках та підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами виборчої комісії, присутніми на її засіданні, та засвідчується печаткою комісії
У свою чергу оголошення змісту протоколу про результати голосування з виборів міського голови відбувається під час безперервного засідання територіальної виборчої комісії та належить до компетенції голови територіальної виборчої комісії або визначеного ним члена комісії.
Частиною 7 статті 36 ВК України встановлено, що засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник. У разі невиконання ними цієї функції комісія визначає із свого складу головуючого на засіданні.
Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання) (частина 2 статті 37 ВК України).
Так, підставами звернення до суду з позовною заявою є те, що зміст виборчих бюлетенів для голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Бердянського міського голови Бердянського району Запорізької області 22 листопада 2020 року не відповідав затвердженому постановою Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області №115 від 06 листопада 2020 року Про затвердження тексту виборчого бюлетеня для голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Бердянського міського голови Бердянського району Запорізької області 22 листопада 2020 року .
Статтею 240 ВК України встановлені загальні вимоги до виборчого бюлетеня з місцевих виборів.
Форма та колір виборчого бюлетеня для кожних місцевих виборів затверджуються Центральною виборчою комісією не пізніш як за тридцять днів до дня проведення чергових місцевих виборів і не можуть змінюватися до призначення наступних чергових місцевих виборів.
Текст виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах затверджується відповідними територіальними виборчими комісіями не пізніш як за сімнадцять днів до дня голосування. Ступінь захисту виборчого бюлетеня встановлюється відповідною територіальною виборчою комісією у такий самий строк.
Текст виборчого бюлетеня викладається державною мовою і повинен бути розміщений на одному аркуші та лише з одного боку.
Виборчий бюлетень повинен містити назву та дату місцевих виборів, а в разі проведення повторного голосування - зазначення "повторне голосування" та дату його проведення, позначення виборчого округу, номер виборчого округу (за наявності), а також позначені місця для номера виборчої дільниці, печатки дільничної виборчої комісії. За наявності підтвердженої відповідним поліграфічним підприємством технічної можливості територіальна виборча комісія може прийняти рішення про виготовлення виборчих бюлетенів із зазначенням номерів виборчих дільниць.
Виборчий бюлетень містить роз`яснення щодо порядку його заповнення виборцем під час голосування.
Виборчий бюлетень має контрольний талон, відокремлений лінією відриву. Контрольний талон повинен містити назву та дату проведення місцевих виборів, а в разі проведення повторного голосування - зазначення "повторне голосування", позначення виборчого округу, номер виборчого округу (за наявності), а також позначені місця для номера виборчої дільниці, номера, за яким виборця внесено до списку виборців, підпису виборця, який отримує виборчий бюлетень, прізвища та підпису члена дільничної виборчої комісії, який видав виборчий бюлетень.
У контрольних талонах виборчих бюлетенів, які виготовляються із зазначенням номерів виборчих дільниць, зазначається номер виборчої дільниці.
Територіальні та дільничні виборчі комісії забезпечують суворий облік отриманих та виданих виборчих бюлетенів відповідно до вимог цього Кодексу.
Виборчі бюлетені для кожної виборчої дільниці кожного виборчого округу виготовляються, як правило, у кількості, що на 0,5 відсотка перевищує кількість виборців, включених до списку виборців на відповідній виборчій дільниці, з можливим відхиленням зазначеної кількості з урахуванням кратності розміщення виборчих бюлетенів в межах поліграфічного листа під час їх виготовлення.
Бердянська міська територіальна виборча комісія Бердянського району Запорізької області постановою №115 від 06 листопада 2020 року Про затвердження тексту виборчого бюлетеня для голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Бердянського міського голови Бердянського району Запорізької області 22 листопада 2020 року визначила затвердити текст виборчого бюлетеня для голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Бердянського міського голови Бердянського району Запорізької області 22 листопада 2020 року згідно з додатком 1. Створити робочу групу для друкування бюлетенів та визначити ступінь захисту бюлетенів при укладанні договору з типографією-виготовлювачем.
Матеріалами справи встановлено, що відповідно до додатку №1 до постанови №115 від 06 листопада 2020 року визначено назву виборів: …Вибори Бердянського міського голови Бердянського району Запорізької області 25 жовтня 2020 року ПОВТОРНЕ ГОЛОСУВАННЯ … .
Вказана назва відповідає резолютивній частині постанови № 114 від 06 листопада 2020 року Про призначення повторного голосування з перших виборів Бердянського міського голови Бердянського району Запорізької області в єдиному одномандатному виборчому окрузі (пункти 1,2).
Обґрунтовуючи свою правову позиції представник позивача зазначає, що виборчі бюлетені є недійсними, оскільки їх зміст та форма не відповідають рішенню Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області № 115 від 06 листопада 2020 року Про затвердження тексту виборчого бюлетеню в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Бердянського міського голови Бердянського району Запорізької області 22 листопада 2020 року та додатку №1 вказаної постанови з огляду на наступне: невідповідність назви виборів; невідповідність розміру друкарського шрифту назв політичних партій, висунувших кандидатів па посаду Бердянського міського голови; позначення повторне голосування не відповідає затвердженій формі.
Так, частиною 29 статті 250 ВК України визначено, які виборчі бюлетені вважаються недійсними. Судом встановлено, що позивач посилається на пункт б частини 29 статті 250 ВК України.
Пунктом б частини 29 статті 250 ВК України визначено, що недійсними вважаються виборчі бюлетені до яких не внесено зміни відповідно до частини тринадцятої статті 242 цього Кодексу або внесено зміни без рішення виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборчої комісії чи внесені зміни не відповідають рішенню виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласної, міської (міста з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборчої комісії.
В свою чергу частини 13 статті 242 ВК України визначено, що у разі скасування реєстрації кандидата у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови або вибуття такого кандидата з балотування, скасування реєстрації усіх кандидатів у депутати від організації партії у єдиному багатомандатному окрузі у період виготовлення виборчих бюлетенів або після виготовлення виборчих бюлетенів, але за проміжок часу, в який неможливо здійснити передрукування виборчих бюлетенів після виготовлення виборчих бюлетенів, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про внесення змін до виборчого бюлетеня. Копія такого рішення невідкладно передається територіальною виборчою комісією до Центральної виборчої комісії.
Аналізуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про те, що стаття 242, 250 ВК України не містить підстав визнання бюлетенів недійсними з яких посилається позивач.
Тобто, суд приходить до висновку про те, що якщо форма, зміст бюлетеню може вплинути на волевиявлення виборця, або може ідентифікувати виборця та відданий ним голос, то такий бюлетень може бути визнаний недійсним.
Питання виготовлення виборчих бюлетенів з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, міської, сільської, селищної ради та з виборів сільського, селищного, міського голови (далі - виборчий бюлетень) та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям, відповідно до статті 242 Виборчого кодексу України регулює Порядок виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям , затвердженою постановою Центральної виборчої комісії від 2 жовтня 2020 року № 330 додаток 1 до постанови (далі Порядок ЦВК від 2 жовтня 2020 року № 330).
Відповідно до пункту 1.3 Порядоку ЦВК від 2 жовтня 2020 року № 330 визначено що під час затвердження тексту виборчого бюлетеня територіальні виборчі комісії забезпечують дотримання встановлених Кодексом вимог до виборчого бюлетеня з місцевих виборів.
Так, виборчий бюлетень повинен містити назву та дату проведення місцевих виборів за таким зразком: Вибори Новоселицького міського голови Чернівецького району Чернівецької області 25 жовтня 2020 року .
Пунктом 4 постанови ЦВК від 24 вересня 2020 року №295 Про затвердження форми та кольору виборчих бюлетенів з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів встановлено, що в разі проведення повторного голосування з виборів депутатів міської, сільської, селищної рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), сільських, селищних, міських голів відповідні виборчі бюлетені виготовляються за кольорами, затвердженими пунктом 2 цієї постанови, та формами згідно з додатками 8 - 14 до неї із зазначенням після назви місцевих виборів і дати їх проведення слів "ПОВТОРНЕ ГОЛОСУВАННЯ" та дати його проведення.
Суд звертає увагу, що примірник-макет відповідних бюлетенів, що наявний в матеріалах справи та наданий головою Бердянської міської територіальної виборчої комісія Бердянського району Запорізької області, затверджений постановою Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області №115 від 06 листопада 2020 року Про затвердження тексту виборчого бюлетеня для голосування у єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів Бердянського міського голови Бердянського району Запорізької області 22 листопада 2020 року відповідає наведеним положенням постанов ЦВК.
Таким чином, посилання представника позивача що бюлетені є недійсними не підтверджуються матеріалами справи, а наведені підстави не можуть бути безумовною підставою для визнання недійсними виборчих бюлетенів.
Крім того, позивач визначаючи підстави позову вказує, що перший і другий примірники протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчий дільниці запаковуються відповідно до частини 7 статті 251 Виборчого кодексу України. Зазначає, що на пакеті робиться напис Протокол про підрахунок голосів та зазначаються назва місцевих виборів, позначення та/або номер виборчого округу номер виборчої дільниці, дата і час пакування, ставляться підписи присутніх членів дільничної виборчої комісії та печатка комісії. Також зазначає, що більшості пакетів з протоколами дільничних виборчих комісій інформація була відсутня взагалі, або було вказано лише помер виборчої дільниці, підписи членів дільничних виборчих комісій та печатки також були відсутні.
Відповідно до частини 1 статті 254 ВК України визначено, що з моменту закінчення голосування територіальна виборча комісія розпочинає безперервне засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування та результатів відповідних місцевих виборів у виборчому окрузі. На цей час члени територіальної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.
На засіданні територіальної виборчої комісії, зазначеному у частині першій цієї статті, голова територіальної виборчої комісії або визначений ним член комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною десятою статті 251 цього Кодексу. Час прийняття територіальною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання територіальної виборчої комісії (частина 3 статті 254 ВК України).
За правилами частини 4 статті 3 статті 254 ВК України встановлено, що при прийнятті документів дільничної виборчої комісії територіальна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами.
Судом у судовому засіданні допитано свідка ОСОБА_3 , який є членом Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області. Свідок надав пояснення, що він 23 листопада 2020 року, відповідно до розподілу обов`язків, знаходився на першому поверсі будівлі де відбувалось засідання відповідача та координував прибуття представників дільничних виборчих комісій. Пояснив, що він бачив сейф-пакети деякий представників, які не відповідали вимогам визначеним частиною 7 статті 251 ВК України. На підтвердження свідком, в судовому засіданні, продемонстровано сейф-пакети, які він зібрав у приміщені комісії.
Також, свідком надано пояснення, що він не перебував 23 листопада 2020 року на безперервному засіданні Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області, оскільки не мав такого бажання та не бачив, які саме сейф-пакети дільничних виборчих комісій приймались.
Суд критично ставиться до показань свідка, оскільки вони в повній мірі не відображають обставини прийняття відповідачем сейф-пакетів дільничний виборчих комісій. Заяв, скарг, та зауважень не надходило. Також продемонстровані докази (сейф-пакети) не можуть бути взяті до уваги судом при прийнятті рішення по суті, оскільки ідентифікувати їх автентичність неможливо.
Представник відповідача зазначила, що під час приймання Бердянською міською територіальною виборчою комісією Бердянського району Запорізької області на своєму безперервному засіданні 22 листопада 2020 року - 23 листопада 2020 року запечатаних пакетів з протоколами дільничних виборчих комісій, при розпечатуванні їх, оголошувався зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а також актів розбіжностей кількості виборчих бюлетенів, отриманих дільничною виборчою комісією, у разі їх наявності. Зауважень, що оформлення пакетів не надходило.
Судом досліджено протоколи дільничних виборчих комісій, з наявними актами про розбіжності. Визначені кількісні показники відповідають визначеним у протоколі про результати голосування з виборів Бердянського міського голови складеного 23 листопада 2020 року.
Таким чином суд погоджується, що інформація, встановлена в пункті 2, кількість виборчих бюлетенів, одержаних дільничними виборчими комісіями протоколу Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області, відповідає фактичним обставинам справи, оскільки встановлена з урахуванням актів розбіжностей кількості виборчих бюлетенів, отриманих дільничною виборчою комісією.
Трьома членами територіальної виборчої комісії підписано протокол з поміткою про наявність окремої думки. Але в подальшому не надали їх до комісії. Представниками позивача зворотного не доведено.
Щодо доводів позивача про виготовлення виборчих бюлетенів у кількості 179 016 одиниць: 89 508 бюлетенів ТОВ Видавничий будинок Кераміст та 89 508 бюлетенів КП Більмацька районна друкарня Більмацької районної ради Запорізької області, то суд зазначає про наступне.
Представник позивача в судовому засідання посилався на рішення по адміністративній справі №280/8382/20 за позовом кандидата на посаду Бердянського міського голови ОСОБА_2 до заступника голови Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області Легейди Ірини Едуардівни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача: Комунальне підприємство "Більмацька районна друкарня" Більмацької районної ради Запорізької області про визнання протиправними дій та встановлення факту грубого порушення виборчого законодавства.
Так, постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 22 листопада 2020 року скасовано рішення Запорізького окружного адміністративного суду зазначивши у ньому …колегія бере до уваги, що з приводу дій відповідача, які є предметом судового розгляду у цій справі, головою комісії Зубицькою Л.М. 19.11.2020 р. подано заяву про вчинення кримінального правопорушення, яка зареєстрована в Єдиному реєстрі досудових розслідувань (а.с.70), а постановою Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області № 132 від 19.11.2020 року (а.с.71) вже було визначено поліграфічним підприємством, яке буде друкувати виборчі бюлетені щодо повторного голосування 22 листопада 2020 року з виборів Бердянського міського голови місцевих виборів 25 жовтня 2020 року - ТОВ Видавничий будинок Кераміст , тобто порушення про яке вказує позивач у справі вже усунуто. Крім того, постановою Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області № 133 від 19.11.2020 року (а.с.72-73) було доручено ТОВ Видавничий будинок Кераміст виготовити виборчі бюлетені для голосування конкретною кількістю примірників згідно з договором від 19.11.2020 року. Вказані постанови ТВК були оприлюдненні шляхом розміщення на стенді офіційних матеріалів Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області та на офіційному веб-сайті Бердянської міської ради, і як з`ясувалося під час апеляційного перегляду рішення суду першої інстанції у цій справі, зазначені постанови ТВК № 132 та № 133 ніким не оскаржувалися, не скасовувалися та є на даний час чинними і фактично виконаними, оскільки надруковані ТОВ Видавничий будинок Кераміст виборчі бюлетені вже передані до виборчих дільниць. … .
Тобто, судом встановлено, що відповідачем, на виконання постанов № 132 та 133, для проведення виборів до виборчих дільниці передано виборчі бюлетені надруковані ТОВ Видавничий будинок Кераміст . Доказів використання також бюлетенів надрукованих КП Більмацька районна друкарня Більмацької районної ради Запорізької області суду не надано та в судовому засіданні такі обставини не встановлені.
Далі, необхідного зазначити стосовно скарг довіреної особи кандидата на посаду Бердянського міського голови ОСОБА_1 ОСОБА_5
Представником відповідача в судовому засіданні повідомлено суду що дві скарги №563 від 23 листопада 2020 року та №562 від 23 листопада 2020 року розглянуті, шляхом повернення, у зв`язку з невідповідністю статті 67 ВК України.
Так, відповідно до частини 1 статті 68 ВК України визначено, що скарга, оформлена без дотримання вимог статті 67 цього Кодексу, повертається суб`єкту звернення зі скаргою без розгляду не пізніш як на наступний день після дня надходження скарги, а скарга, подана напередодні дня голосування, в день голосування чи наступного дня, - невідкладно.
Голова або заступник голови виборчої комісії мають право повернути скаргу без розгляду (пункт 2 частини 2 частини 68 ВК України).
За правилами частини 3 статті 68 ВК України встановлено, що повернення скарги здійснюється листом за підписом особи, зазначеної у частині другій цієї статті, в якому зазначається вичерпний перелік недоліків, які перешкоджають розгляду скарги, і вказується на можливість повторного звернення зі скаргою, оформленою відповідно до вимог статті 67 цього Кодексу, у передбачені цим Кодексом строки.
Дій відповідача, стосовно неналежного розгляду відповідачем скарг не є предметом позову, а не погодження з не розглядом скарг визначено підставою позову, що за наявності повідомлень на адресу ОСОБА_5 про повернення скарг не може бути належною підставою для задоволення позовної заяви.
Таким чином, суд не приймає таку підставу для задоволення позову.
Документи надані секретарем Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області Новіковою М., не можуть бути прийняті судом, як належні та допустимі докази, оскільки в судовому засіданні головою Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області повідомлено суд, що Новікова не уповноважувалась вчиняти дії щодо виконання ухвали суду про витребування доказів.
Згідно з частини першої статті 268 ВК України територіальна виборча комісія встановлює результати голосування з відповідних місцевих виборів в день голосування (день повторного голосування) в такому порядку:
1) сільська, селищна, міська (міста без районного поділу) виборча комісія - на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях з відповідних місцевих виборів встановлює:
а) результати голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради - у багатомандатних виборчих округах;
б) результати голосування з виборів сільського, селищного, міського голови - у єдиному одномандатному виборчому окрузі;
Протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та територіальних виборчих комісій про підсумки голосування приймаються територіальною виборчою комісією, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, в порядку передбаченому статтею 254 цього Кодексу.
Відповідно до частин 1, 2, 7 статті 278 ВК України, сільська, селищна, міська виборча комісія на підставі протоколу про результати голосування з виборів сільського, селищного, міського голови приймає одне з таких рішень: 1) про визнання особи обраною сільським, селищним, міським головою; 2) про призначення повторного голосування з виборів сільського, селищного, міського голови; 3) про визнання виборів сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та призначення у зв`язку з цим повторних виборів. Територіальна виборча комісія з відповідних виборів визнає обраним сільським, селищним, міським (міст з кількістю виборців до 75 тисяч осіб) головою кандидата, який за результатами голосування виборців отримав найбільшу порівняно з іншими кандидатами на посаду кількість голосів виборців. За наявності підстав, зазначених у статті 280 цього Кодексу, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, та призначення повторних виборів сільського, селищного, міського голови.
Відповідно до зазначеного пункту 6 частини 1 статті 280 ВК України територіальна виборча комісія з відповідних місцевих виборів приймає рішення про визнання виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського голови такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів, якщо голосування у день голосування (день повторного голосування) було визнано недійсним або не було організовано і проведено відповідно до цього Кодексу на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу.
Таким чином, структура вказаної правової норми містить дві самостійні умови (гіпотези), за яких суб`єкт (територіальна виборча комісія), мусить діяти так, як того вимагає диспозиція (прийняти рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів):
- голосування у день голосування (день повторного голосування) було визнано недійсним;
- голосування у день голосування (день повторного голосування) не було організовано і проведено відповідно до ВК України на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу.
Суд вважає, що тлумачення пункту 6 частини першої статті 280 ВК України дозволяє зробити висновок, що друга умова для прийняття рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів стосується випадку, коли голосування у день голосування на всіх виборчих дільницях відповідного виборчого округу взагалі не було організовано та проведено.
Так на виборчих дільницях №№230018, 230636, 230637, 230638, 230639, 230640, 230641, 230642, 230643, 230644, 230645, 230646, 230647, 230648, 230649, 230650, 230651, 230652, 230653, 230654, 230655, 230656, 230657, 230658, 230659, 230660, 230661, 230662, 230663, 230664, 230665, 230666, 230667, 230668, 230669, 230670, 230671, 230672, 230673, 230674, 230675, 230676, 230677, 230678, 230679, 230680, 230681, 230682, 230683, 230684, 230685, 230686, 230687, 230688, 230689, 230690 відбулися та складені відповідні протоколи, зазначені обставини сторонами не оспорюються, а тому вважаються судом встановленими (частина 1 статті 78 КАС України).
Сторонами не заперечується, що голосування на територіальних виборчих дільницях недійсними не визнавалося та не встановлювалися ними порушення вимог ВК України під час голосування. Підстави для повторного підрахунку голосів виборців також були відсутні та такий не проводився.
Суд зауважує, на тому що посилання позивача на не розгляд відповідачем скарг №563 від 23 листопада 2020 року та №562 від 23 листопада 2020 року, або неприйняття Актів територіальних виборчих комісій про виявлення порушень не є достатньою підставою для прийняття рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, та про призначення повторних виборів.
Статтею 242 КАС України визначено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Щодо решти аргументів сторін, суд звертає увагу, що згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін проти України , § 58, рішення від 10 лютого 2010 року).
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд не знаходить підстав для задоволенні позовних вимог.
За приписами частини 2 статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно вимог статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За правилами частини 9 статті 273 КАС України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
За звернення до суду із вказаним позовом, позивач при поданні позовної заяви не сплатив судовий збір, у зв`язку з чим у відповідності до вимог частини 9 статті 273 КАС України, суд вважає за необхідне стягнути з позивача до Державного бюджету судовий збір у розмірі 3363 грн. 20 коп., як за чотири вимогу немайнового характеру, яку заявлено фізичною особою.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 143, 241-246, 255, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Кандидата на посаду Бердянського міського голови на Перших виборах в депутати сільської, селищної, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року Повторне голосування ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 РНОКПП НОМЕР_1 ) до Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області (71118, Запорізька область, м. Бердянськ, пл. Єдності, буд. 2; код ЄДРПОУ: 43755616) третя особа кандидат на посаду Бердянського міського голови на Перших виборах в депутати сільської, селищної, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року Повторне голосування ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 РНОКПП НОМЕР_2 ) про визнання протиправними та скасування рішень та зобов`язати вчинити певні дії - відмовити.
Стягнути з Кандидата на посаду Бердянського міського голови на Перших виборах в депутати сільської, селищної, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року Повторне голосування ОСОБА_1 на спеціальний рахунок Державного бюджету України 3363 грн. 20 коп. судового збору.
Судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 273, 275-277, 280, 282, пунктами 5 та 6 частини першої статті 283, статтями 286-288 Кодексу адміністративного судочинства України, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273-277 Кодексу адміністративного судочинства України, можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд.
Текст рішення виготовлено в повному обсязі та проголошено 29 листопада 2020 року.
Суддя Д.В. Татаринов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2020 |
Оприлюднено | 01.12.2020 |
Номер документу | 93158551 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні