Рішення
від 24.11.2020 по справі 903/315/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10

E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

24 листопада 2020 року Справа № 903/315/20

Господарський суд Волинської області у складі судді Костюк С. В., за участі секретаря судового засідання Коритан Л. Ю., розглянувши матеріали по справі

за позовом керівника Ковельської місцевої прокуратури Волинської області в інтересах держави в особі Шацької районної державної адміністрації

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Шацьк-риба"

про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки водного фонду,

за участю представників-учасників справи:

від позивача: н/з;

від відповідача: н/з;

від прокуратури: Бородчук О. В., службове посвідчення № 057398 від 09.10.2020.

Права та обов`язки учаснику судового процесу роз`яснені відповідно до ст.ст. 42, 46 ГПК України.

Відводу складу суду не заявлено.

Запис розгляду судової справи здійснюється за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу «Діловодство суду» .

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Встановив:

Прокурор звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Шацької районної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю "Шацьк-риба", з врахуванням заяви про зміну предмета позову від 27.05.2020, та просить зобов`язати відповідача звільнити самовільно зайняту земельну ділянку водного фонду площею 198,0755 га на території Піщанської сільської ради, Шацького району, Волинської області.

Обґрунтовуючи заявлену вимогу вказує, що Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області, на виконання листа, прокуратури проведена перевірка з питань використання земельних ділянок площею 483,5679 га за межами населених пунктів Піщанської сільської ради, Шацького району; в ході перевірки встановлено використання товариством Шацьк-риба частини земельної ділянки, яка належить Шацькій районній державній адміністрації, площею 198,0755 га, кадастровий номер 0725783900:05:007:0030 для ведення рибного господарства, а саме нагульні ставки №№ 6, 10, 13, 8, 8а, 9, виросний ставок № 4 та зимувальні ставки № 20, 21, 22, 14, 15, 1-13; на замовлення відповідача у 2017 році ТзОВ Рибпромсервіс розроблено Паспорт рибогосподарської технологічної водойми - ставкового господарства ТзОВ Шацьк-риба загальною площею 342,9666 га в заплаві р.Копаївка (урочище Ладинка ) за межами с.Піща, Шацького району.

При підтвердженні факту користування даними водними об`єктами посилається на матеріали перевірки Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, звітом ф.№ 1А риба (річна) за 2019 рік, самостійно поданим товариством 10.01.2020, договором оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної форми власності № 1253 від 03.10.2018, відповідно до якого товариству було передано в оренду гідротехнічні споруди для рибогосподарської діяльності.

При нормативному обґрунтуванні заявленої вимоги посилається на норми Земельного кодексу України, Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , щодо підстав представництва - норми Закону України Про прокуратуру , постанови Верховного Суду.

Ухвалою суду від 12.05.2020 дану позовну заяву було залишено без руху та надано строк для усунення її недоліків.

Ухвалою суду від 01.06.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 30.06.2020.

Ухвалою суду від 30.06.2020 продовжено строк підготовчого провадження та відкладено підготовче засідання на 04.08.2020.

Згідно довідки про неможливість проведення судового засідання від 04.08.2020 судове засідання по справі № 903/315/20, призначене на 04.08.2020 не відбулося у зв`язку з перебуванням судді Костюк С. В. у відпустці.

Ухвалою суду від 11.08.2020 повідомлено сторін про проведення підготовчого засідання 25.08.2020.

Ухвалою суду від 25.08.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 02.09.2020.

Ухвалою суду від 02.09.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 21.09.2020.

Згідно довідки про неможливість проведення судового засідання від 21.09.2020 судове засідання по справі № 903/315/20, призначене на 21.09.2020 не відбулося у зв`язку з перебуванням судді Костюк С. В. у відпустці.

Ухвалою суду від 08.10.2020 повідомлено сторони про проведення розгляду справи по суті 27.10.2020; в судовому засіданні 27.10.2020 оголошено перерву до 24.11.2020.

Відповідач у відзиві на позов (а.с.103-105) вимоги прокурора вважає безпідставними, вказуючи, що факт самовільного зайняття земельної ділянки площею 198,07555 га не доведено належними та допустимими доказами, вважає, що договором оренди гідроспоруд не підтверджується взаємозв`язок з самовільним зайняттям земельної ділянки; копія паспорта рибогосподарської технологічної водойми, ставкового господарства ТзОВ Шацьк-риба загальною площею 342,9666 га в заплаві річки Копаївка (урочище Ладинка ) підтверджує лише намір отримати в оренду земельну ділянку площею 342,9666 га, а не 198,07555 га, як зазначено в позові; копія статистичної звітності ф.1-А - риба (річна) за 2019 рік підписана попереднім керівником товариства та не слугує доказом, що підтверджує рибогосподарську діяльність товариства у 2020 році - на день подачі позову, а з самої форми звітності не вбачається, що діяльність здійснювалась на зазначеній в позові земельній ділянці. Також вказує, що за результатами перевірки ТзОВ Шацьк-риба Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області був складений протокол про вчинення адмінправопорушення за ст. 53-1 КУпАП та винесена постанова, яка оскаржуються в адміністративному судочинстві, встановлені по даній адмінсправі факти будуть мати преюдиційне значення при розгляді справи № 903/315/20.

Вказує, що оскільки Шацька районна державна адміністрація, яка є власником земельної ділянки, не заперечувала проти її використання без правовстановлюючих документів на земельну ділянку, товариство не проводить рибогосподарську діяльність на зазначеній прокурором території, відсутній факт самовільного зайняття земельної ділянки, а тому і вимога про її звільнення безпідставна, а вчинені товариством дії щодо набуття права оренди (звернення до РДА, з проханням укласти договір оренди, укладення договору оренди гідроспоруд, замовлення паспорта технічної водойми, тощо) свідчить лише про намір товариства укласти договір оренди земель водного фонду, а не її фактичне використання.

Також вказує, що подані прокурором докази, покладені в основу позовних вимог про звільнення земельної ділянки площею 198,0755 га, не можуть бути підставою задоволення позову відповідно до визначеного прокурором предмета і сформульованих вимог, оскільки ці докази стосуються земельної ділянки площею 386,9178 га з кадастровим номером 0725783900:05:007:0030; з врахуванням зазначеного у відзиві просить відмовити в позові.

Також 25.06.2020 подав клопотання про залишення позову без розгляду з підстав неналежного представництва.

Прокуратурою 22.07.2020 подано заперечення на клопотання про залишення позову без розгляду.

Ухвалою суду від 25.08.2020 клопотання відповідача про залишення позову без розгляду залишено без задоволення.

Прокуратура у відповіді на відзив від 25.07.2020 № 35/1-1253вих.-20 не погоджується з твердженнями відповідача наведеними у відзиві, вказуючи, що будь-які дії, направлені на фактичне використання земельної ділянки без оформлення права власності на неї або права постійного користування є самовільним зайняттям земельної ділянки (постанова Верховного Суду у справі № 1940/1655/18 від 20.02.2020); рішення в адміністративній справі № 170/233/20 незалежно від результатів розгляду не спростовує результати перевірки, наведених в акті перевірки № 197-Дк/106/АП/09/01-20 від 13.03.2020, оскільки позовна заява ОСОБА_1 обґрунтована порушенням порядку винесення постанови, прийнятої на підставі акту перевірки від 13.03.2020.

Вважає необґрунтованим твердження відповідача щодо неналежності доказів, на які посилається в позовній заяві, оскільки дані в сукупності підтверджують самовільного використання відповідачем земельної ділянки площею 198,0755 га на території Піщанської сільської ради Шацького району Волинської області; також не погоджується з твердженням відповідача щодо відсутності предмета відносно якого заявлено позов, а саме земельної ділянки площею саме 198,0755 га, оскільки актом обстеження земельної ділянки Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області встановлено, що на момент державного нагляду (контролю) ТзОВ Шацьк-риба використовується лише земельна ділянка площею 198,0755 га (кадастровий номер 0725783900:05:007:0030) для ведення рибного господарства та зазначено, які саме стави використовуються; в підтвердження зазначеного додано картографічні матеріали - Паспорт рибогосподарської технологічної водойми ставкового господарства ТзОВ Шацьк-риба загальною площею 342,9666 га в заплаві річки Копаївка (урочище Ладинка ), тому вважає посилання відповідача на відсутність лінійних параметрів даної земельної ділянки некоректним.

В судовому засіданні прокурор підтримав заявлену вимогу з зазначених в позові та відповіді на відзив підстав та просить його задоволити, представник позивача та відповідача в судове засідання не з`явились.

Відповідно до ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно ч.3 ст. 202 ГПК України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки; повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.

Розглядаючи справу за відсутності представника відповідача, судом враховано, що у відповідності до частини другої статті 2 Закону України «Про доступ до судових рішень» усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання. Судові рішення також можуть публікуватися в друкованих виданнях із додержанням вимог цього Закону.

Згідно ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

В силу вимог ч.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, 1950 року, учасником якої є Україна, кожен при вирішенні судом питання щодо його цивільних прав та обов`язків має право на судовий розгляд упродовж розумного строку.

Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору (§ 66-69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005р. у справі "Смірнова проти України").

Дослідивши матеріали справи, господарський суд,-

в с т а н о в и в:

Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області № 197-ДК від 10.03.2020 державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель у Володимир-Волинському, Любомльському та Шацькому районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Волинській області Хомич О. М. проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки, за результатами якої складено акт № 97-ДК/106/АП/0901-20 від 13.03.2020 та акт обстеження земельної ділянки № 197-ДК/52/АО/10/01-20.

Як зазначено в актах перевірка проводилась відповідно до вимог статей 6, 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель з питань щодо використання земельних ділянок загальною площею 483,5679 га, які розташовані за межами населених пунктів Піщанської сільської ради Шацького району Волинської області (кадастровий номер - 0725783900:05:007:0027, 0725783900:05:007:0028, 0725783900:05:007:0029, 0725783900:05:007:0030, 0725783900:05:004:0062).

Як слідує з акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства № 97-ДК/106/АП/0901/20 на момент здійснення заходу державного нагляду (контролю) ТзОВ Шацьк-риба використовується частина земельної ділянки площею 198,0755 га (кадастровий номер 0725783900:05:007:0030) для ведення рибного господарства, а саме: нагульні стави №№ 6, 10,13, 8, 8в, 9, виросний ставок № 4 та зимувальні стави № 20, 21, 22,14,15, 1-13. Решта земельної ділянки не використовується, вкрита чагарниками, дрібноліссям і бур`янами.

На замовлення ТзОВ Шацьк-риба у 2017 році ТзОВ Рибпромсервіс розроблено Паспорт рибогосподарської технологічної водойми: ставкового господарства ТзОВ Шацьк-риба загальною площею 342,9666 га в заплаві р. Копаївка (урочище Ладинка ) за межами с. Піща Шацького району Волинської області.

Також, встановлено що 03.10.2018 року РВ ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях (орендодавець) та ТзОВ Шацьк-риба (код ЄДРПОУ 39510345) укладено договір оренди індивідуального визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності № 1253. Згідно якого даному підприємству передано у строкове платне користування державне окреме індивідуально визначене майно: гідротехн. споруди Шлюз, Шацький р-н, с. Піща та гідротехнічні споруди ставів, які наведені у розділі 1 вказаного договору.

Згідно статистичної звітності за формою № 1А - риба (річна) Виробництво продукції аквакультури за 2019 рік від 10.01.2020 року суб`єкт аквакультури ТзОВ Шацьк-риба здійснює підприємницьку діяльність в ур. Ладинка с. Піща Шацького району Волинської області, дані звіти самостійно надавались товариством.

Як зазначено в акті розпорядження органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування щодо надання в користування земельної ділянки з кадастровим номером 0725783900:05:007:0030 загальною площею 386,9178 га землі водного фонду та водних об`єктів на них у ТзОВ Шацьк-риба відсутні.

Згідно висновку перевірки ТзОВ Шацьк-риба використовується частина земельної ділянки з кадастровим номером 0725783900:05:007:0030 площею 198,0755 га державної форми власності землі водного фонду, цільове призначення - для ведення рибного господарства з порушенням вимог статей 125, 126 Земельного кодексу України, що відповідно до статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" свідчить про факт самовільного зайняття земельної ділянки.

Крім того, розпорядженням Шацької РДА № 37 від 15.05.2015 надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель водного фонду загальною площею 483,5680 га.

Розпорядженням Шацької РДА № 8 від 14.01.2016 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель водного фонду державної власності затверджено технічну документацію та сформовано п`ять земельних ділянок для ведення рибного господарства загальною площею 483,5679 га, а саме: 0725783900:05:007:0030 площею 386,9178 га, 0725783900:05:004:0062 площею 5,2475 га, 0725783900:05:007:0029 площею 64,9591 га, 0725783900:05:007:0028 площею 26,2455 га, 0725783900:05:007:0027 площею 0,198 га.

Розпорядженням Шацької районної державної адміністрації Волинської області № 400 від 14.12.2016 Про поділ земельної ділянки водного фонду державної власності для ведення рибного господарства надано дозвіл на складання технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки водного фонду державної власності за цільовим призначенням для ведення рибного господарства загальною площею 386,9172 (кадастровий номер 0725783900:05:007:0030) розташованої на території Піщанської сільської ради урочище Ладинка за межами населених пунктів. Однак розпорядження не реалізоване, вказана земельна ділянка не розподілена.

В акті обстеження земельної ділянки від 13.03.2020 № 197-ДК/52/АО/10/01-20 зазначено, що на момент здійснення заходу державного нагляду (контролю)ТзОВ Шацьк-риба використовується частина земельної ділянки площею 198.0755 га (кадастровий номер 0725783900:05:007:0030) для ведення рибного господарства, а саме: нагульні стави №№ 6, 10, 13, 8, 8в, 9, виросний ставок № 4 тазимувальні стави № 20, 21, 22,14,15, 1-13. Решта земельної ділянки не використовується, вкрита чагарниками, дрібноліссям і бур`янами.

На замовлення ТзОВ Шацьк-риба у 2017 році ТзОВ Рибпромсервіс розроблено Паспорт рибогосподарської технологічноїводойми: ставкового господарства ТзОВ Шацьк-риба загальною площею 342,9666 га в заплаві р.Копаївка (урочище Ладанка ) за межами с.Піща Шацького району Волинської області.

Також, встановлено, що 03.10.2018 РВ ФДМ України по Львівській, Закарпатській та Волинській областях (орендодавець) та ТзОВ Шацьк-риба укладено договір оренди індивідуального визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності № 1253. Згідно якого даному підприємству передано у строкове платне користування державне окреме індивідуально визначене майно: гідротехнічні споруди Шлюз, Шацький район, с.Піща та гідротехнічні споруди ставів, які наведені у розділі 1 вказаного договору.

Згідно статистичної звітності за ф.1А - риба (річна) Виробництво продукції аквакультури за 2019 рік від 10.01.2020 суб`єкт аквакультури ТзОВ Шацьк-риба здійснює підприємницьку діяльність в ур.Ладинка с.Піща Шацького району Волинської області.

Розпорядження органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування щодо надання в користування земельної ділянки з кадастровим номером 0725783900:05:007:0030 загальною площею 386,9178 га землі водного фонду та водних об`єктів на них у ТзОВ Шацьк-риба відсутні.

Зазначено, що ТзОВ Шацьк-риба використовується частина земельної ділянки з кадастровим номером 0725783900:05:007:0030 площею 198.0755 га державної Форми власності землі водного фонду, цільове призначення - для ведення рибного господарства з порушенням вимог статей 125, 126 Земельного кодексу України, що відповідно до статті 1 Закону У країни "Про державний контроль за використанням та охороною земель» свідчить про факт самовільного зайняття земельної ділянки.

На підставі матеріалів перевірки на керівника ТзОВ Шацьк-риба складено протокол про адміністративне правопорушення № 197-ДК/0029/П/07/01-20 від 02.04.2020 (а.с.21-22).

Постановою від 02.04.2020 справу про адміністративне правопорушення відносно керівника ТзОВ Шацьк-риба було закрито (а.с.23), підстави закриття внесення по даному факту відомостей до ЄРДР від 10.02.2020 за № 42020031110000006 за фактом самовільного зайняття земельної ділянки за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 197-1КК України.

Позовною вимогою у справі за позовом прокуратури, з врахуванням заяви від 27.05.2020, є зобов`язання ТзОВ Шацьк-риба звільнити самовільно зайняту земельну ділянку водного фонду площею 198,0755 га на території Піщанської сільської ради, Шацького району, Волинської області.

Норми законодавства застосовані судом при вирішенні спору.

Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з частинами першою, другою статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Згідно із статтею 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначені Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19 червня 2003 року №963-IV.

Відповідно до статті 2 вказаного Закону, основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є, зокрема, забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.

Статтею 4 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" передбачено, що об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно зі статтею 5 вказаного Закону, органом, який здійснює державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів є центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року №15, передбачено, що державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Системний аналіз вказаних положень земельного законодавства дає підстави дійти висновку про те, що Головне управління Держгеокадастру у Волинській області наділено повноваженнями щодо здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності. При цьому, об`єктом контролю є всі землі на території України, а також порядок їх використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами.

Повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) за використанням земель встановлені статтею 6 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", до яких належить, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель в т.ч. у частині проведення перевірок.

Згідно зі статтею 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема, складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель.

З чого слідує, що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися посадовими особами Держгеокадастру та його територіальних органів, які є державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, у тому числі, шляхом проведення перевірок. Для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право, зокрема, видавати приписи, складати акти перевірки або протоколи про адміністративні правопорушення з метою притягнення винних осіб до відповідальності. При цьому, порядок проведення перевірки, види та порядок складання документів за наслідками перевірок у даній сфері, як слідує зі змісту статей 9-10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", визначається іншими нормативно-правовими актами.

Під час судового розгляду було встановлено та позивачем не спростовано відсутність в нього правовстановлюючих документів на користування земельною ділянкою за кадастровим номером 0725783900:05:007:0030 площею 198,0755 га, на якій на момент проведення перевірки державним інспектором, а саме станом на 13.03.2020, проводить рибогосподарську діяльність ТзОВ "Шацьк-риба".

Відповідно до ч.2 ст. 116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Частиною 1 даної статті передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до частини першої статті 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до статті 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Згідно із положеннями статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочинну щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

З аналізу зазначеної норми вбачається, що будь-які дії, направлені на фактичне використання земельної ділянки без оформлення права власності на земельну ділянку або права постійного користування чи права оренди земельної ділянки в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", є самовільним заняттям земельної ділянки.

Згідно ст. 85 Водного кодексу України порядок надання земель водного фонду в користування та припинення права користування ними встановлюється земельним законодавством.

Водночас з матеріалів справи вбачається, що рішення про надання земельної ділянки в оренду не приймалось, договір оренди не укладався.

Частинами 2, 3 ст. 14 Закону України Про аквакультуру встановлено, що рибогосподарська технологічна водойма для цілей аквакультури надається юридичній чи фізичній особі органом, який здійснює розпорядження земельною ділянкою під водою (водним простором) відповідно до Земельного кодексу України, за договором оренди землі (земель водного фонду).

Матеріалами справи, зокрема, актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 13.03.2020 та актом обстеження земельної ділянки від 13.03.2020 встановлено використання відповідачем земельної ділянки площею 198,0755 га, кадастровий номер 0725783900:05:007:0030 для ведення рибного господарства, а саме: нагульні ставки №№ 6, 10, 13, 8, 8а, 9, виросний ставок № 4 та зимувальні ставки № 20, 21, 22, 14, 15, 1-13, факт здійснення товариством рибогосподарської діяльності - Паспортом рибогосподарської технологічної водойми: ставкового господарства, розробленого на замовлення ТзОВ Шацьк-риба , статистичною звітністю ф.№1А риба (річна), яка подавалась самим товариством, договором оренди від 03.10.2018, відповідно до якого відповідачу передавалось у платне користування гідротехнічні споруди Шлюз, Шацький район, с.Піща та гідротехнічні споруди ставів.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази та оцінивши їх в сукупності, суд вважає, що факт самовільного використання ТзОВ Шацьк-риба земельної ділянки площею 198,0755 га підтверджено належними доказами, а тому заявлена в позові вимога про зобов`язання звільнити самовільно зайняту земельну ділянку водного фонду площею 198,0755 га на території Піщанської сільської ради Шацького району Волинської області підставна і позов підлягає задоволенню.

Доводи відповідача наведені у відзиві на позов щодо недоведеності належними доказами факту самовільного зайняття земельної ділянки саме в розмірі 198,0755 га судом не взято до уваги, оскільки дії товариства (використання гідроспоруд по договору оренди від 03.10.2018, подача статистичної звітності про рибогосподарську діяльність, звернення до Шацької районної державної адміністрації з проханням надати в оренду земельну ділянку) (про що зазначає сам відповідач у відзиві) доводять факт використання спірної земельної ділянки для ведення рибогосподарської діяльності, що в силу положень ст. 1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель є самовільним зайняттям земельної ділянки.

Щодо обставин встановлених рішенням Шацького районного суду по адміністративній справі № 170/233/20, яке набрало законної сили згідно постанови апеляційного суду від 27.10.2020, то предметом спору у даній справі було скасування постанови у справі про адміністративне правопорушення та не досліджувались інші докази, що підтверджують факт самовільного використання земельної ділянки у справі № 903/315/20.

Факт розірвання договору оренди індивідуального майна додатковою угодою № 3 від 16.07.2020, на думку суду, також не спростовує факту самовільного використання земельної ділянки, оскільки є одним із доказів використання товариством земельної ділянки на якій розміщені рибні стави; щодо звітності в.1А, яка за доводами товариства теж є неналежним доказом самовільного використання земельної ділянки у 2020 році, то зазначена звітність є річною і подається після закінчення звітного періоду - календарного року, тобто за 2020 рік у 2021 році.

В силу положень ст. ст. 73 ГПК України доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Частиною 1, 3 ст. 74 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

За ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Відповідно до ч.1 ст. 77 ГПК України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Оскільки спір до розгляду доведено з вини відповідача, сплачений прокурором судовий збір в сумі 2102,00 грн в силу ст.129 ГПК України, слід покласти на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, керуючись ст.ст.32, 33, 43, 44, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд, -

вирішив:

1. Позов задоволити.

2. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю Шацьк-риба (вул.Брестська, село Піща, урочище "Ладанка", Шацький район, Волинська обл, 44010, код ЄДРПОУ 39510345) звільнити самовільно зайняту земельну ділянку водного фонду площею 198,0755 га на території Піщанської сільської ради Шацького району Волинської області.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Шацьк-риба (вул.Брестська, село Піща, урочище "Ладанка", Шацький район, Волинська обл, 44010, код ЄДРПОУ 39510345) в користь Волинської обласної прокуратури (вул. Винниченка, 15, м. Луцьк, 43000, код ЄДРПОУ 02909915, на р/р НОМЕР_1 в Державній казначейській службі України, МФО 820172) витрати по судовому збору в сумі 2102,00 грн.

4. Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення до Північно-західного апеляційного господарського суду.

Дата складення повного

судового рішення

04.12.2020.

Суддя С. В. Костюк

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення24.11.2020
Оприлюднено04.12.2020
Номер документу93294700
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/315/20

Ухвала від 06.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 06.07.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 22.06.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Ухвала від 11.05.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Случ О.В.

Судовий наказ від 01.04.2021

Господарське

Господарський суд Волинської області

Костюк Софія Василівна

Постанова від 16.03.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 03.03.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 18.01.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 29.12.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Рішення від 24.11.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Костюк Софія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні