Рішення
від 25.11.2020 по справі 520/3731/2020
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

25 листопада 2020 р. Справа № 520/3731/2020

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді - Супруна Ю.О.,

при секретарі судового засідання - Турко А.В.,

за участю:

представника позивача - Кривеженко В.В.,

розглянувши в місті Харкові в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Слобожанської селищної ради Зміївського району Харківської області (вул. Миру, буд. 7, смт. Слобожанське, Зміївський район, Харківська область, 63460) до державного реєстратора відділу реєстраційних послуг Зміївської міської ради Калініної Людмили Миколаївни ( АДРЕСА_1 ) про скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

Комсомольська селищна рада звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до державного реєстратора відділу реєстраційних послуг Зміївської міської ради Калініної Людмили Миколаївни, в якому просить суд:

- визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора відділу реєстраційних прав Зміївської міської ради Харківської області Калініної Людмили Миколаївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 32809801 від 08.12.2016 17:49:29 про реєстрацію обтяження: заборона на нерухоме майно на земельну ділянку комунальної власності з кадастровим номером: 6321755600:01:006:0036.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 02.04.2020 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено справу у підготовче засідання.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 12.10.2020 року зокрема заяву від 17.09.2020 щодо замінити первинного позивача Комсомольську селищну раду на належного позивача Слобожанську селищну раду Зміївського району Харківської області - задоволено. Замінено первинного позивача Комсомольську селищну раду на належного позивача Слобожанську селищну раду Зміївського району Харківської області у справі №520/3731/2020 за позовом Слобожанської селищної ради Зміївського району Харківської області до державного реєстратора відділу реєстраційних послуг Зміївської міської ради Калініної Людмили Миколаївни про скасування рішення.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 05.11.2020 року зокрема клопотання представника державного реєстратора відділу реєстраційних послуг Зміївської міської ради Калініної Людмили Миколаївни про залучення до участі у справі третьої особи від 05.11.2020 по справі № 520/3731/2020 за адміністративним позовом Слобожанської селищної ради Зміївського району Харківської області до державного реєстратора відділу реєстраційних послуг Зміївської міської ради Калініної Людмили Миколаївни про скасування рішення - залишено без задоволення.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 32809801 від 08.12.2016 17:49:29 про реєстрацію обтяження: заборона на нерухоме майно на земельну ділянку комунальної власності з кадастровим номером: 6321755600:01:006:0036 зареєстроване державним реєстратором відділу реєстраційних послуг Зміївської міської ради Калініною Людмилою Миколаївною є незаконним та такими, що підлягає скасуванню.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовну заяву, просив заявлені вимоги задовольнити у повному обсязі, з огляду на доводи, наведені у позові.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, повідомлений належним чином.

Вивчивши доводи позову та заперечень проти нього, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд виходить з таких підстав.

Судом встановлено, що позивач, Слобожанська селищна рада Зміївського району Харківської області просить суд: визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора відділу реєстраційних прав Зміївської міської ради Харківської області Калініної Людмили Миколаївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 32809801 від 08.12.2016 17:49:29 про реєстрацію обтяження: заборона на нерухоме майно на земельну ділянку комунальної власності з кадастровим номером: 6321755600:01:006:0036.

Так, рішенням державного реєстратора відділу реєстраційних прав Зміївської міської ради Харківської області Калініної Людмили Миколаївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 32809801 від 08.12.2016 проведено державну реєстрацію обтяження, заборона на нерухоме майно на нежитлову будівлю, що розташована: АДРЕСА_2 .

За даним Державного реєстру речових прав підстава виникнення обтяження - ухвала суду, справа №621/826/16-ц від 05.12.2016, Зміївський районний суд.

Зазначеною ухвалою суду заяву ОСОБА_1 про забезпечення позову - задоволено частково.

Заборонено відчуження об`єктів нерухомого майна:

- нежитлової будівлі, що розташована за адресою: АДРЕСА_3 , загальною площею 23 кв.м. та належить ОСОБА_2 на підставі договору купівлі-продажу, посвідченого 19.08.2015 року приватним нотаріусом Зміївського районного нотаріального округу Харківської області Сапком І.М., реєстр №1161 (номер запису про право власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 10858223);

- нежитлової будівлі (металевий павільйон), що розташована за адресою: АДРЕСА_2 , та належить ОСОБА_2 на підставі договору купівлі-продажу, посвідченого 16.10.2010 року приватним нотаріусом Зміївського районного нотаріального округу Харківської області Лещенко Л.В., реєстр №2753 (реєстраційний номер майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 1316271).

У свою чергу, судом встановлено, що між Комсомольською селищною радою в особі Комсомолького селищного голови Діхтяра Д.М., (орендодавець) та ФО-П ОСОБА_2 , (орендар) 22.01.2014 року укладено договір оренди земельної ділянки, та відповідно до ч.1 предметом договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для комерційного використання (обслуговування нежитлової будівлі (торгівельного павільйону)), яка знаходиться в АДРЕСА_2 .

Згідно ч. 2 вищевказаного договору в оренду передалася земельна ділянка загальною площею 0,0025 га, кадастровий номер 6321755600:01:006:0036.

Отже, позивач зазначаючи, що оскаржуване рішення прийняте реєстратором є безпідставним та помилковим, звернувся за захистом до суду.

По суті позовних вимог, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав, регулює Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 №1952-IV (далі - Закон №1952-IV), а також Порядком ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1141.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 2 Закону №1952-IV державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (п. 1 ч. 1). Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження (п.2 ч. 1); реєстраційна дія - державна реєстрація прав, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а також інші дії, що здійснюються державним реєстратором у Державному реєстрі прав, крім надання інформації з цього реєстру (п. 9 ч. 1).

Відповідно до пунктів 1, 4 частини 1 статті 3 вказаного Закону загальними засадами державної реєстрації прав є: гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом.

У Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення (ч.1 ст.5 Закону №1952-IV).

Відповідно до п. п. 1, 6 ч. 3 ст. 10 Закону №1952-IV державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації (п.1); присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об`єкту нерухомого майна у випадках, передбачених цим Законом (п.6).

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону №1952-IV заява на проведення реєстраційних дій та оригінали документів, необхідних для проведення таких дій, подаються заявником у паперовій або електронній формі у випадках, передбачених законодавством.

Частиною 2 ст. 18 Закону №1952-IV зазначено перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127 Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень затверджено Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Пунктом 12 Порядку №1127 передбачено, що розгляд заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, здійснюється державним реєстратором, який встановлює черговість розгляду заяв, що зареєстровані в базі даних заяв на таке майно, відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами та їх обтяженнями, а також наявність підстав для проведення державної реєстрації прав, зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав.

Під час розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав державний реєстратор використовує відомості Державного реєстру прав, зокрема його невід`ємної архівної складової частини, а також Державного земельне кадастру, Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову видачі, скасування та анулювання зазначених документів (далі - Єдиний реєстр документів), а також відомості інших реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них чи у порядку інформаційної взаємодії з Державним реєстром прав.

Аналіз наведених норм вказує на обов`язок державного реєстратора під час розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав перевірити відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами та їх обтяженнями.

Статтею 24 Закону №1952-IV, а саме частиною першою п. 5 визначено підставою для відмови в державній реєстрації прав: наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.

Відповідно до ч. 2 цієї статті Закону №1952-IV передбачено, що за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав.

Рішення про відмову в державній реєстрації прав повинно містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття.

Аналогічні норми передбачені і п. 18 та п. 23 Порядку №1127.

Як слідує з долученої до матеріалів справи Довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно в Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна внесено обтяження 08.12.2016 року реєстратором - Зміївської міської ради, Хароківської області Калініною Людмилою Миколаївною на земельну ділянку, що розташована у АДРЕСА_2 під реєстраційними №17908115 на підставі ухвали суду, серія та номер: справа №621/826/16-ц, виданий 05.12.2016, виданий Зміївським районним судом Харківської області.

Зазначеною ухвалою суду заяву ОСОБА_1 про забезпечення позову - задоволено частково.

Заборонено відчуження об`єктів нерухомого майна:

- нежитлової будівлі, що розташована за адресою: АДРЕСА_3 , загальною площею 23 кв.м. та належить ОСОБА_2 на підставі договору купівлі-продажу, посвідченого 19.08.2015 року приватним нотаріусом Зміївського районного нотаріального округу Харківської області Сапком І.М., реєстр №1161 (номер запису про право власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 10858223);

- нежитлової будівлі (металевий павільйон), що розташована за адресою: АДРЕСА_2 , та належить ОСОБА_2 на підставі договору купівлі-продажу, посвідченого 16.10.2010 року приватним нотаріусом Зміївського районного нотаріального округу Харківської області Лещенко Л.В., реєстр №2753 (реєстраційний номер майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 1316271).

Зі змісту даної ухвали встановлена заборона відчуження нерухомого майна, а не земельної ділянки за зазначеною адресою.

Отже, суд погоджується із доводами позивача, що при внесенні записів про обтяження під реєстраційними №17908115 в Єдиний реєстр заборон відчуження об`єктів нерухомого майна реєстратором - державним реєстратором відділу реєстраційних послуг Зміївської міської ради Калініною Людмилою Миколаївною було допущено помилку, а саме зазначено земельну ділянку замість нерухомого майна, як зазначено в ухвалі суду, що стала підставою для обтяження.

Відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

При розв`язанні даного спору судом було враховано той факт, що спірне рішення відповідача та запис про державну реєстрацію прав - права власності позивача на земельну ділянку зазначену вище, порушені тим, що було прийнято рішення, щодо реєстрації заборони на земельну ділянку та занесений відповідний запис про проведену державну реєстрацію прав в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державним реєстратором Калініною Людмилою Миколаївною на підставі ухвали суду за номером 621/826/16-ц. В ухвалі чітко зазначена інформація, щодо вжиття заходів забезпечення позову шляхом накладення заборони відчуження на нерухоме майно, вказавши в ухвалі відповідні відомості.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За приписами ч. 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України.

Зважаючи на встановлені у справі обставини та з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов до висновку про задоволення адміністративного позову в повному обсязі.

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (частина 1 статті 143 КАС України).

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст.ст. 13, 14, 139, 241, 243, 246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Слобожанської селищної ради Зміївського району Харківської області (вул. Миру, буд. 7, смт. Слобожанське, Зміївський район, Харківська область, 63460) до державного реєстратора відділу реєстраційних послуг Зміївської міської ради Калініної Людмили Миколаївни ( АДРЕСА_1 ) про скасування рішення - задовольнити в повному обсязі.

Визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора відділу реєстраційних прав Зміївської міської ради Харківської області Калініної Людмили Миколаївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 32809801 від 08.12.2016 17:49:29 про реєстрацію обтяження: заборона на нерухоме майно на земельну ділянку комунальної власності з кадастровим номером: 6321755600:01:006:0036.

Стягнути з державного реєстратора відділу реєстраційних послуг Зміївської міської ради Калініної Людмили Миколаївни ( АДРЕСА_1 ) на користь Слобожанської селищної ради Зміївського району Харківської області (вул. Миру, буд. 7, смт. Слобожанське, Зміївський район, Харківська область, 63460) сплачену суму судового збору в розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривні 00 копійок.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено та підписано 07.12.2020.

Суддя Ю. О. Супрун

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.11.2020
Оприлюднено08.12.2020
Номер документу93333301
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/3731/2020

Рішення від 25.11.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

Рішення від 25.11.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

Ухвала від 05.11.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

Ухвала від 05.11.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

Ухвала від 17.09.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

Ухвала від 27.08.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

Ухвала від 25.06.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

Ухвала від 15.06.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

Ухвала від 04.05.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Супрун Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні