П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 грудня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/4823/20 Головуючий в 1 інстанції: Потоцька Н.В.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Джабурія О.В.
суддів - Вербицької НВ.
- Кравченка К.В.
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за апеляційною скаргою Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 15 липня 2020 року у справі за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області до комунальної установи "Одеська міська станція швидкої медичної допомоги" про стягнення коштів по капіталізованим платежам,
ПОЗОВНІ ВИМОГИ ТА
НАСЛІДКИ ВИРІШЕННЯ ПОЗОВУ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області звернулося до суду з позовом до комунальної установи "Одеська міська станція швидкої медичної допомоги", в якому позивач просить:
- стягнути з Комунальної установи "Одеська міська станція швидкої медичної допомоги" в особі ліквідаційної Комунальної установи "Одеська міська станція швидкої медичної допомоги" на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області (р/р НОМЕР_1 , МФО 899998, код ЄДРПОУ 41844610, казначейство України) грошові кошти по капіталізованим платежам на суму - 4 438 802,77 грн.
Позов вмотивовано наступним.
Від КУ "ОМСШМД" у Одеському міському відділенні знаходиться 6 (шість) особових справ потерпілих на виробництві, які продовжують отримувати страхові виплати по трудовому каліцтву, а саме:
1. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , страхові виплати у зв`язку зі смертю годувальника ОСОБА_2 , нещасний випадок 04.05.2010 року;
2. ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , страховий випадок - трудове каліцтво, що сталось 06.08.2000 року;
3. ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , страховий випадок - професійне захворювання, що сталось 03.11.2003 року;
4. ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , страховий випадок - трудове каліцтво, що сталось 10.07.2014 року;
5. ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , страховий випадок - трудове каліцтво, що сталось 10.08.2006 року;
6. ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , страховий випадок - трудове каліцтво, що сталось 28.01.2005 року.
Статтею 11 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 23.09.1999 року № 1105-ХІV, (далі - ЗУ "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування") передбачено, що джерелами формування коштів Фонду є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальник, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно вимог п.3 Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 року №986 (далі - Порядок), передбачено, капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.
У відповідності до Постанови №986, листа Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України від 09.02.2005 року №298-07-1, а також з урахуванням середньостатистичних даних очікуваної тривалості життя Держкомстату, Одеським міським відділенням було проведено розрахунок потреби в капіталізації платежів.
За грошовими вимогами Одеського міського відділення до КУ "ОМСШМД" для розрахунку з потерпілими на виробництві було встановлено загальний розмір капіталізованих платежів, що складає - 4 438 802,77 грн. (чотири мільйона чотириста тридцять вісім тисяч вісімсот дві гривні 77 копійок).
Комунальна установа "Одеська міська станція швидкої допомоги" знаходиться в стані припинення з 23.03.2020 року та було встановлено строк пред`явлення кредиторами своїх вимог до зазначеної юридичної особи до 25.05.2020 року - згідно анкети страхувальника ДРЗДСС.
20.05.2020 року КУ "ОСМШД2 надало нарочно відповідь представнику Одеського міського відділення від 05.05.2020 року за № 02, яким повідомили наступне:
"З метою вирішення питання вимог Фонду соціального страхування України щодо капіталізації платежів ліквідаційною комісією КУ "ОСШМД" направлено відповідний запит до Органу управління - Департаменту охорони здоров`я Одеської обласної державної адміністрації.
Таким чином, до прийняття рішення Органом управління та Власником КУ "ОСШМД", а також відсутність майна юридичної особи вимоги Фонду задоволенню не підлягають".
За таких обставин, можна вважати, що голова ліквідаційної комісії КУ "ОСШМД" відмовив Одеському міському відділенню у задоволенні кредиторських вимог.
Відповідно до вимог ч.3 ст.112 ЦК України у разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право протягом місяця з дати коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії. За рішенням суду вимоги кредитора можуть бути задоволені за рахунок майна, що залишилося після ліквідації юридичної особи.
Ухвалою суду від 09.06.2020 року відкрито провадження по справі за правилами загального позовного провадження, та призначено підготовче засідання.
25.06.2020 року за № 24381/20 від представника комунальної установи "Одеська міська станція швидкої медичної допомоги" за підписом голови ліквідаційної комісії Михайлюк Ф.В. надійшов відзив на адміністративний позов.
Відповідач, викладені у позовній заяві Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області вимоги вважає необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 15 липня 2020 року в задоволенні адміністративного позову Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області до комунальної установи "Одеська міська станція швидкої медичної допомоги" про стягнення коштів по капіталізованим платежам - відмовлено повністю.
На вказане рішення суду Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області подало апеляційну скаргу. Апелянт просить скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 15 липня 2020 року та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Апелянт в своїй апеляційній скарзі зазначає, що судом першої інстанції при ухваленні рішення порушені норми матеріального права, у зв`язку з чим, на думку апелянта, рішення є незаконним та таким, що підлягає скасуванню.
Згідно до вимог ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
КОЛЕГІЯ СУДДІВ ВСТАНОВИЛА
Як вірно встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, 23.03.2020 року до Єдиного державного реєстру внесено запис про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації - Комунальна установа "Одеська міська станція швидкої медичної допомоги" (далі - КУ "ОМСШМД").
Від КУ "ОМСШМД" у Одеському міському відділенні знаходиться 6 (шість) особових справ потерпілих на виробництві, які продовжують отримувати страхові виплати по трудовому каліцтву, а саме:
1. ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , страхові виплати у зв`язку зі смертю годувальника ОСОБА_2 , нещасний випадок 04.05.2010 року;
2. ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , страховий випадок - трудове каліцтво, що сталось 06.08.2000 року;
3. ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , страховий випадок - професійне захворювання, що сталось 03.11.2003 року;
4. ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , страховий випадок - трудове каліцтво, що сталось 10.07.2014 року;
5. ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , страховий випадок - трудове каліцтво, що сталось 10.08.2006 року;
6. ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , страховий випадок - трудове каліцтво, що сталось 28.01.2005 року.
За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Комунальна установа "Одеська міська станція швидкої допомоги" знаходиться в стані припинення з 23.03.2020 року та встановлено строк заявления кредиторами своїх вимог до зазначеної юридичної особи до 25.05.2020 року - згідно анкети страхувальника ДРЗДСС.
Одеським міським відділенням вперше звернулось з кредиторськими вимогами 14.04.2020 року за вихідним листом № 03/1096 від 13.04.2020 року на адресу КУ "ОМСПІД2 рекомендованим листом про вручення № 6504903441631.
Згідно даних трекінгу Укрпошти станом на 12.05.2020 року поштове відправлення №6504903441631 позначено як 16.04.2020 року - "не вручене під час доставки: інші причини".
У зв`язку з цим, Одеським міським відділенням 12.05.2020 року направлено повторно рекомендованим листом з повідомленням про вручення та з описом лист № 03/1282 від 12.05.2020 року. Це підтверджується копією квитанції № 6504903451327 та описом вкладення у цінний лист від 12.05.2020 року.
Під час перевірки статусу відстеження № 6504903451327 виявлено, що відправлення 14.04.2020 року "не вручене під час доставки: інші причини".
18.05.2020 року Одеське міське відділення направило запит щодо розшуку рекомендованого листа № 6504903441631 директору Одеської дирекції АТ "Укрпошта", на що останнім повідомлено: "рекомендований лист з повідомленням вручений представнику "Одеської міської станції швидкої допомоги Барановському 17.04.2020 року".
Через відсутність інформації щодо отримання листів Одеського міського відділення КУ "ОСШМД" 20.05.2020 року представником Одеського міського відділення особисто вручено лист № 03/1282 від 12.05.2020 року під час приїзду на адресу 65082, м. Одеса, пров. Валіховський, буд. 10, секретарю голови Ліквідкомісії Михайлюка Ф.М.
20.05.2020 року КУ "ОСМШД" надало відповідь представнику Одеського міського відділення від 05.05.2020 року за №02, яким повідомили наступне:
"З метою вирішення питання вимог Фонду соціального страхування України щодо капіталізації платежів ліквідаційною комісією КУ "ОСШМД" направлено відповідний запит до Органу управління - Департаменту охорони здоров`я Одеської обласної держаної адміністрації.
Таким чином, до прийняття рішення Органом управління та Власником КУ "ОСШМД", а також відсутність майна юридичної особи вимоги Фонду задоволенню не підлягають".
Згідно до вимог п.п.2.1. п.2 Статуту КУ "ОСШМД", затвердженим розпорядженням Одеської обласної ради №71/2016-ОР від 24.02.2016 року основною метою діяльності Установи є забезпечення постійної готовності бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги до надання екстреної медичної допомоги у цілодобовому режимі на території міста Одеси та певних районах Одеської області.
КУ "ОМСШМД" здійснювалось забезпечення громадян України та інших осіб, які перебувають на її території, екстреною медичною допомогою, у тому числі під час виникнення надзвичайних ситуацій та ліквідації їх наслідків на території міста Одеси та Одеської області.
02.06.2017 року Головою Одеської обласної ради прийнято розпорядження №279/2017-ОР, згідно якого усі основні засоби, малоцінні необоротні активи, перехідні залишки лікарських засобів та витратних матеріалів, а також інше майно, що обліковується на балансі комунальної установи "Одеська міська станція швидкої медичної допомоги" передано на баланс комунальної установи "Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф".
08.06.2017 року Департаментом охорони здоров`я Одеської обласної державної адміністрації та Управлінням Одеської обласної ради з майнових відносин прийнято наказ №170 та № 35, згідно п.2 якого КУ "ОСШМД" зобов`язано здійснити передачу зі свого балансу на баланс КУ "Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф" майно (матеріальні активи, основні фонди та оборотні активи, а також інші цінності). Окрім цього згідно п.п. 5.3 цього наказу здійснено прийом працівників КУ "ОСШМД" у порядку переводу до відокремленого підрозділу Одеська станція екстреної (швидкої) медичної допомоги КУ "ООЦЕМД і МК".
Про передачу майна з балансу КУ "ОСШМД" на баланс КУ "ООЦЕМД і МК" свідчить акт приймання-передачі від 06.07.2017 року.
Функції з надання екстреної медичної допомоги на території міста Одеси та Одеської області передано до КУ "ООЦЕМД і МК".
04.07.2017 року всіх працівників КУ ОСШМД , в т.ч. тих, якими отримано виробничі травми, а саме: ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_4 прийнято на роботу до відокремленого підрозділу "Одеська станція екстреної (швидкої) медичної допомоги КУ "ООЦЕМД і МК", що підтверджується наказами відокремленого підрозділу "Одеська станція екстреної (швидкої) медичної допомоги КУ "ООЦЕМД і МК" №№ 1/7, 1/6, 1/4 та 1/9 від 04.07.2017 року.
03.03.2020 року Одеською обласною радою прийнято рішення №1251 про припинення Комунальної установи "Одеська міська станція швидкої медичної допомоги" шляхом її ліквідації.
Ліквідація КУ "ОСШМД" зумовлена тим, що з липня 2017 року КУ "ОСШМД" не провадиться будь-яка господарська діяльність та не здійснюється надання екстреної медичної допомоги на території міста Одеси та Одеської області, оскільки розпорядженням Голови Одеської обласної ради № 279/2017-ОР від 02.06.2017 року та наказом Департаменту охорони здоров`я Одеської обласної державної адміністрації та Управління Одеської обласної ради з майнових відносин №170/№35 від 08.06.2017 року матеріальні активи, основні фонди та оборотні активи, а також інші цінності передано з балансу КУ "ОСШМД" на баланс КУ "ООЦЕМД і МК".
З 04.07.2017 року перерахування, страхових платежів усіх співробітників, які працювали в КУ "ОСШМД", в т.ч. тих, якими отримано виробничі травми, здійснюється КУ "ООЦЕМД і МК".
Відповідно до рішення Одеської обласної ради № 981-VІІ від 19 червня 2019 року КУ "ООЦЕМД і МК" перетворено у комунальне некомерційне підприємство "Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф" Одеської обласної ради" (далі КНП "ООЦЕМД і МК" ООР").
Пунктом 2 цього рішення встановлено, що в результаті припинення комунальної установи "Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф" комунальне некомерційне підприємство "Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф" Одеської обласної ради" є правонаступником всього майна, прав та обов`язків комунальної установи.
У КНП "ООЦЕМД і МК" ООР" відсутня заборгованість по сплаті страхових платежів перед позивачем за період з 04.07.2017 року по теперішній час.
ЗАСТОСУВАННЯ НОРМ ПРАВА
Вимогами ч.1 ст.2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до вимог ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Керуючись положеннями вищевказаних законів, Кодексом та контекстом Конституції України можна зробити висновок, що однією з найважливіших тенденцій розвитку сучасного законодавства України є розширення сфери судового захисту, в тому числі судового контролю за правомірністю і обґрунтованістю рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає та враховує наступне.
Спірні правовідносини регулюються положеннями Цивільного кодексу України, Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та Порядком капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2000р. №765.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 року №1105-XIV, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин.
Основними принципами державного соціального страхування в силу статті 3 Закону №1105-XIV є, зокрема:
- обов`язковість страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом;
- державні гарантії реалізації застрахованими особами своїх прав;
- обов`язковість фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом;
- відповідальність роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.
Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 15 Закону №1105-XIV роботодавець зобов`язаний надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом.
За змістом приписів статті 4 Закону №1105-XIV Фонд є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом і також є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.
Водночас, згідно з пунктом 5 частини 1 статті 11 Закону №1105-XIV джерелами формування коштів Фонду є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, які в силу пункту 1 частини 2 вказаної статті використовуються на виплату матеріального забезпечення, страхових виплат та надання соціальних послуг, фінансування заходів з профілактики страхових випадків, передбачених цим Законом.
Таким чином, законодавством України передбачено, що підприємства у разі їх ліквідації не звільняються від фінансування Фонду соціального страхування від нещасних випадків шляхом внесення капіталізованих платежів.
Порядок капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань суб`єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 року №765 (далі - Порядок №765).
Відповідно до пункту 1 Порядку №765 капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Під час розрахунку сум цих платежів повинні враховуватися заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати по догляду за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів та види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, необхідність сплати одноразової допомоги у зв`язку з травмою або професійним захворюванням, які можуть призвести до смерті потерпілого, а також інших виплат, передбачених законодавством.
Визначення механізму надходження таких платежів дає змогу Фонду забезпечити створення резерву коштів для покриття витрат на страхові виплати та надання медико-соціальних послуг потерпілим, які отримали виробничі травми чи професійні захворювання на підприємствах, які ліквідовані без правонаступника.
За змістом пункту 3 Порядку №765 капіталізація платежів розраховується на період, що визначається як різниця між середньою тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та їх віком на момент здійснення капіталізації.
Вимоги щодо капіталізації платежів здійснюються в межах ліквідаційної процедури.
Згідно до вимог ст.105 Цивільного кодексу України передбачено, що учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявленім кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. До комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.
Статтею 111 Цивільного кодексу України передбачено, що ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред`явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду. Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи. Виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, провадиться у порядку черговості, встановленому статтею 112 цього Кодексу.
Виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, провадиться у порядку черговості, встановленому статтею 112 цього Кодексу. (частина 9 статті 111 Цивільного кодексу України).
Пунктом 1 частини 1 статті 112 Цивільного кодексу України визначено, що у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у такій черговості: у першу чергу задовольняються вимоги щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.
Згідно до вимог ст. 1205 Цивільного кодексу України у разі припинення юридичної особи, зобов`язаної відшкодувати шкоду, завдану каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, і встановлення її правонаступників виплата щомісячних платежів покладається на її правонаступників.
У цьому разі вимоги про відшкодування шкоди пред`являються до її правонаступників.
ОБҐРУНТУВАННЯ ДОВОДІВ СТОРІН
Колегією суддів встановлено, що відповідно до спільного наказу Департаменту охорони здоров`я Одеської обласної державної адміністрації та Управління обласної ради з майнових відносин №170 та №35 від 08.06.2017 року КУ "ОСШМД" передано зі свого балансу на баланс КУ "Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф" (КУ "ООЦЕМД і МК") майно (матеріальні активи, основні фонди та оборотні активи, а також інші цінності).
Комунальна установа "Одеська міська станція швидкої медичної допомоги" (код ЄДРПОУ 24760307) перебуває в стані припинення з 23.03.2020 року.
Комунальна установа "Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф" (код ЄДРПОУ 20991240) припинення 12.11.2019 року.
Згідно з частиною першою статті 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Згідно до вимог ст.106 ЦК України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи на підставі рішення Одеської обласної ради від 10.06.2019 року №981 -VІІ створене КНП "ООЦЕМД і МК" шляхом реорганізації (перетворення) комунальної установи "Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф" у комунальне некомерційне підприємств "Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф" Одеської обласної ради".
Підприємство є правонаступником усього майна, всіх прав та обов`язків комунальної установи "Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф" (п. 1.2 Статуту КНП "ООЦЕМД і ").
Колегія суддів погоджується з доводами суду першої інстанції про те, що припинення юридичної особи КУ "ОСШМД" внаслідок ліквідації не відбулось, по факту відбулась реорганізація шляхом перетворення юридичних осіб, перерахування страхових платежів з 04.07.2017 року здійснюється КУ "ООЦЕМД і МК", а з 19.06.2019 року КНУ "ООЦЕМД і МК".
При цьому, колегія суддів зазначає, що 04.07.2017 року всіх працівників КУ "ОСШМД", в т.ч. тих, якими було отримано виробничі травми, а саме: ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_4 прийнято на роботу до відокремленого підрозділу "Одеська станція екстреної (швидкої) медичної допомоги КУ "ООЦЕМД і МК".
Зазначене підтверджується наказами відокремленого підрозділу "Одеська станція екстреної (швидкої) медичної допомоги КУ "ООЦЕМД і МК" №№ 1/7, 1/6, 1/4 та 1/9 від 04.07.2017 року.
Таким чином, особи, які були у трудових відносинах із КУ "ОСШМД", на даний час перебувають на обліку позивача, як застраховані особи.
Починаючи з 04.07.2017 року перерахування, страхових платежів усіх співробітників, які працювали в КУ "ОСШМД", в т.ч. тих, якими було отримано виробничі травми, здійснюється КУ "ООЦЕМД і МК".
Відповідно до вимог ч.2 ст.6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
У низці випадків ЄСПЛ визнавав державу відповідальною за борги підприємств незалежно від їх формальної класифікації у внутрішньодержавному праві (рішення від 30 листопада 2004 року у справі "Михайленки та інші проти України", пункт 45, рішення від 04 квітня 2006 року у справі "Лисянський проти України", пункт 19, рішення від 03 квітня 2007 року у справі "Кооперативу Агрікола Слобозія-Ханесей проти Молдови", пункти 18,19, рішення від 12 квітня 2007 року у справі "Григор`єв та Какаурова проти Російської Федерації", пункт 35, рішення від 15 січня 2008 року у справі "Р. Качапор та інші проти Сербії". Отже, внутрішньодержавний правовий статус підприємства як самостійної юридичної особи сам по собі не звільняє державу від відповідальності за борги підприємств у межах Конвенції.
З огляду на наведені вище висновки ЄСПЛ, а також те, що нормами ГК України визначено регулювання діяльності комунальних некомерційних підприємств, без наділення вказаних суб`єктів повною самостійною відповідальністю у відносинах з третіми особами.
Крім того, ЄСПЛ також висловив позицію і щодо субсидіарної відповідальності муніципального органу (органу місцевого самоврядування) за зобов`язаннями муніципального підприємства. Так, у пункті 62 рішення у справі "Єршова проти Російської Федерації" ЄСПЛ зазначив, що, враховуючи публічний характер діяльності підприємства, істотний ступінь контролю за його майном з боку муніципальних органів влади і рішень останніх, які мали наслідком передачу майна і подальшу ліквідацію підприємства, ЄСПЛ дійшов висновку про те, що підприємство не було наділене достатньою організаційною та управлінською незалежністю від муніципальних органів влади.
Отже, незалежно від статусу підприємства як самостійної юридичної особи, муніципальна влада і відповідно держава мають бути в межах Конвенції визнані відповідальними за діяльність і бездіяльність підприємства.
Крім того, у своїй діяльності комунальні некомерційні підприємства та установи не наділенні повною самостійною відповідальністю у відносинах з третіми особами, а така відповідальність субсидіарно покладається на Одеську обласну раду, у віданні якої перебувають відповідні підприємства або установи.
КНУ "ООЦЕМД і МК" є неприбутковим та лікарняним закладом охорони здоров`я - унітарним, комунальним некомерційним підприємством, а також об`єктом права спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, інтереси яких представляє Одеська обласна рада в межах повноважень, визначених законодавством України.
Таким чином, на підставі наведеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для стягнення з КУ "Одеська міська станція швидкої медичної допомоги" грошових коштів по капіталізованим платежам та відмови у задоволенні адміністративного позову.
За таких обставин колегія суддів вважає наведені висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 7, 8, 9, 10, 73, 74, 77 КАС України та не приймає доводи, наведені в апеляційній скарзі про те, що судове рішення підлягає скасуванню.
Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Отже, в адміністративному процесі, як виняток із загального правила, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень встановлена презумпція його винуватості. Презумпція винуватості покладає на суб`єкта владних повноважень обов`язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень норм матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 308; 311; 315; 316; 321; 322; 325 КАС України, суд апеляційної інстанції, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Одеській області залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 15 липня 2020 року - без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повного тексту судового рішення.
Головуючий суддя Джабурія О.В. Судді Вербицька Н. В. Кравченко К.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2020 |
Оприлюднено | 10.12.2020 |
Номер документу | 93403602 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Джабурія О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні