Рішення
від 01.12.2020 по справі 200/14419/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 грудня 2020 р. Справа№200/14419/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого суддіГолошивця І.О., секретаря судового засідання - Шташаліс О.О., за участю представника відповідача - Тернинко С.М., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю БКС ЕКСПРЕС до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення.

Товариство з обмеженою відповідальністю БКС ЕКСПРЕС звернулося до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Донецькій області № 22 від 2 жовтня 2019 року в частині включення позивача до переліку ризикових платників податків та зобов`язати відповідача виключити позивача з переліку підприємств, які відповідають критеріям ризиковості платника податків. Позов вмотивовано тим, що Рішенням Комісії Головного управління ДФС у Донецькій області № 22 від 02.10.2019, включено ТОВ БКС ЕКСПРЕС до переліку ризикових платників податків. Протиправність дій відповідача, щодо включення ТОВ БКС ЕКСПРЕС до переліку ризикових платників податків полягає у тому, що такі дії прийняті безпідставно, а зокрема: відповідачем необґрунтовано, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, упереджено та без дотриманням принципу розсудливості, пропорційності, без урахування права особи на участь у процесі прийняття рішення вчинилися дії щодо включення товариства до переліку ризикових платників податків, що призвело до перешкоджання господарської діяльності позивача.

Представник відповідача надав до суду відзив на адміністративний позов у якому зазначив, що рішення про внесення підприємства до переліку ризикових 02.10.2019 Головним управлінням ДПС у Донецькій області не приймалось. За результатами засідання комісії її голова лише забезпечує негайне внесення інформації щодо включення/виключення зазначених платників із переліку платників податків в режимі Журнал ризикових платників податків розділу Робота Комісії регіонального рівня підсистеми Аналітична система ITC Податковий блок як платників з ознаками ризиковості, що не впливає на права та обов`язки платника податків. У позовній заяві позивач не навів доказів щодо існування реального негативного впливу на його права та, що відповідач своїм рішенням від 02.10.2019, порушив його права, свободи чи інтереси і що в нього виникло право на звернення до суду за їх захистом. Просив відмовити у задоволенні позову.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 13.12.2019 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 09.01.2020.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 09.01.2020 замінено відповідача у адміністративній справі, відкладено підготовче судове засідання на 29.01.2020.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 29.01.2020 продовжено строк підготовчого засідання, розгляд справи відкладено до 20.02.2020.

20.02.2020 розгляд справи відкладено до 04.03.2020 для надання додаткових доказів.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 04.03.2020 закрито підготовче провадження в адміністративній справі та призначено розгляд справи по суті у відкритому судовому засіданні на 31.03.2020.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 31.03.2020 відкладено розгляд справи на 28.04.2020.

28.04.2020 розгляд справи відкладено у зв`язку з перебуванням судді на лікарняному.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 14.05.2020 відкладено розгляд справи до 09.06.2020.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 09.06.2020 відкладено розгляд справи до 24.06.2020.

24.06.2020 розгляд справи відкладено у зв`язку з перебуванням судді на лікарняному.

Відповідно до протоколу автоматичного розподілу судових справ між суддями, вказану адміністративну справу передано на розгляд судді Донецького окружного адміністративного суду Голошивцю І.О.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 27.07.2020 прийнято до розгляду позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю БКС ЕКСПРЕС до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення. Призначено розгляд справи на 10.09.2020.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 10.09.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 06.10.2020.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 06.10.2020 витребувано у Головного управління ДПС у Донецькій області певні докази та відкладено розгляд по адміністративній справі до 04.11.2020.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 04.11.2020 витребувано у Головного управління ДПС у Запорізькій області певні докази та відкладено розгляд по адміністративній справі до 01.12.2020.

Сторони про розгляд справи були повідомлені належним чином.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю БКС ЕКСПРЕС (далі - ТОВ БКС ЕКСПРЕС ), зареєстровано в якості юридичної особи, включено до ЄДРПОУ за №42987923, юридична адрес: Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, буд. 116-А.

Відповідач - Головне управління ДПС у Донецькій області, діє на підставі положення про Державну податкову службу України та у своїй діяльності керується Податковим кодексом України.

Статус Державної податкової служби в Україні, її функції та правові основи діяльності, порядок адміністрування податків та зборів, компетенція контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю визначені Податковим кодексом України.

Таким чином, відповідач у справі - суб`єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції стосовно контролю у сфері податкових взаємовідносин.

Судом встановлено, що ТОВ БКС ЕКСПРЕС перебуває на обліку в органі Головного управління ДПС у Донецькій області з 04.11.2019.

До 04.11.2019 позивач перебував на обліку в Головному управлінні ДПС у Запорізькій області.

Також, судом встановлено, що Протоколом засідання Комісії ГУ ДПС у Запорізькій області від 02.10.2019 № 22 включено ТОВ БКС ЕКСПРЕС до переліку ризикових платників податків.

Копію протоколу ГУ ДПС у Запорізькій області від 02.10.2019 № 22 до суду надано не було, у зв`язку із вилученням у податкового органу документів на підставі ухвали слідчого судді Корольовського районного суду м. Житомир, зокрема Протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Запорізькій області від 02.10.2019 № 22.

Факт винесення зазначеного протоколу ГУ ДПС у Запорізькій області від 02.10.2019 №22 не заперечується сторонами по справі.

Позивач не погоджуючись із вищезазначеними діями щодо включення підприємства до ризикових платників, у зв`язку з чим звернувся до Донецького окружного адміністративного суду із цим позовом.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Приписами п. 61.1 ст. 61 ПК України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів, що визначено підпунктом 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК України.

Так, відповідно до п. 71.1 ст. 71 ПК України, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Збір та отримання податкової інформації контролюючим органом врегульовано статтями 72, 73 ПК України.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117 (далі - Порядок №117).

Пунктом 2 Порядку №117 передбачено, що терміни вживаються у такому значенні:

- моніторинг - сукупність заходів та методів роботи контролюючих органів, що виявляє за результатами проведення аналізу наявної інформації в інформаційних ресурсах ДФС та/або за результатами проведення обробки та аналізу податкової інформації об`єктивні ознаки наявності ризиків порушення норм податкового законодавства;

- критерій оцінки ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник моніторингу, що характеризує ризик;

- ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складання та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а"/"б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а"/"б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено у такій податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку.

Отже, з вказаного можна зробити висновок, що контролюючий орган здійснює моніторинг податкових, накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах Державної податкової служби.

Здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням ПК України та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.

Згідно з ст. 74 ПК України, податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю. Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами. Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Підпунктом 20.1.45 пункту 20.1 статті 20 ПК України передбачено, що контролюючі органи здійснювати щоденну обробку-даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотримання якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

З викладеного вбачається, що дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання (чи то отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи то за результатами засідання Комісії ГУ ДПС), є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку передбаченому ПК України.

Способом здійснення таких дій є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм ПК України, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.

Відповідно, інформація, що надійшла за результатами податкового контролю, не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.

Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права також була висловлена Верховного Судом у постановах від 25.04.2018 у справі №826/1902/15, від 18.09.2019 у справі № 818/398/15, від 20.11.2019 у справі №480/4006/18.

Суд зазначає, що обов`язковою ознакою дій суб`єкта владних повноважень, які можуть бути оскаржені до суду, є те, що вони безпосередньо породжують певні правові наслідки для суб`єктів відповідних правовідносин і мають обов`язковий характер.

Дії контролюючого органу щодо внесення до інтегрованої системи результатів засідання Комісії (за результатами, якої не приймалось рішення про відмову у реєстрації податкової накладної) не породжують правових наслідків для платників податків та не порушують їхні права, оскільки розміщена в цій системі інформація є службовою та використовується податковими органами для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі (використовуються для виконання покладених на контролюючі органи, функцій та завдань) з метою здійснення відповідних прав та обов`язків.

Аналізуючи зазначені норми чинного законодавства та встановлені обставини справи, суд дійшов висновку про те, що внесення інформації, щодо відповідності ТОВ БКС ЕКСПРЕС критеріям ризиковості, є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на податковий орган функцій та завдань.

Таким чином, аналіз наведених вище норм законодавства дозволяє дійти висновку про те, що віднесення платника податків до ризикових є дискреційними повноваженнями податкового органу. Скасування спірного протоколу № 22 від 02.10.2019 не буде мати наслідком поновлення порушених прав позивача щодо зупинення реєстрації податкових накладних та відповідно відновлення такої реєстрації.

За приписами статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо Відповідно до ч.1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Отже, враховуючи наведене, виходячи з системного аналізу норм, які регулюють спірні відносини, у їх сукупності та взаємозв`язку, враховуючи встановлені фактичні обставини даної справи, суд вважає, що задоволенню позовні вимоги не підлягають.

Відповідно до статті 139 КАС України, враховуючи відмову у задоволенні позову, судові витрати розподілу не підлягають.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст. ст. 2, 6, 9, 77, 90, 132, 139, 242-244, 246, 255, 271, 283, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю БКС ЕКСПРЕС (код ЄДРПОУ: 42987923, 87515, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, буд. 116А) до Головного управління ДПС у Донецькій області (код ЄДРПОУ: 43142826, 87515, вул. Ітілійська, буд. 59, м. Маріуполь, Донецька область) про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити.

Вступна та резолютивна частини рішення проголошені у судовому засіданні 01 грудня 2020 року.

Повний текст рішення складено відповідно до ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя І.О. Голошивець

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.12.2020
Оприлюднено14.12.2020
Номер документу93431185
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/14419/19-а

Рішення від 01.12.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голошивець І.О.

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голошивець І.О.

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голошивець І.О.

Ухвала від 10.09.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голошивець І.О.

Ухвала від 27.07.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голошивець І.О.

Ухвала від 09.06.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 14.05.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 31.03.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 04.03.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

Ухвала від 29.01.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Волгіна Н.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні