СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"07" грудня 2020 р. Справа № 917/677/20
Східний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Дучал Н.М. , суддя Гетьман Р.А. , суддя Склярук О.І.
секретар судового засідання Рудик Т.С.,
за участю представників:
від позивача: Шашкова Є.А., ордер, адвокат;
від відповідача-1: не з`явився;
від відповідача-2: не з`явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агростиль", м.Гадяч Полтавської області (вх. № 2385 П/1)
на рішення господарського суду Полтавської області від 30.07.2020, повне рішення складено 10.08.2020 (суддя Кльопов І.Г.),
у справі № 917/677/20
до відповідачів:
1 .Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, м. Полтава;
2.Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області, с. Красна Лука Гадяцького району Полтавської області
про скасування запису в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, скасування реєстраційного запису в Державному земельному кадастрі про право комунальної власності, зобов`язання скасувати запис,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Агростиль", звернувся до господарського суду Полтавської області з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області та Краснолуцької сільської ради Гадяцького району Полтавської області, якою просив:
-скасувати запис в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно №35536378 від 13.02.2020 щодо реєстрації за територіальною громадою в особі Краснолуцької сільської ради (код ЄДРПОУ 21051102) права комунальної власності на земельну ділянку площею 16,7212 га, кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2033462953204;
-скасувати реєстраційний запис в Державному земельному кадастрі про право комунальної власності територіальної громади в особі Краснолуцької сільської ради Гадяцького району земельної ділянки із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121 площею 16,7212 га, розташовану на території Краснолуцької сільської ради (бувша Римарівська) Гадяцького району;
-зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області скасувати в Державному земельному кадастрі реєстрацію земельної ділянки із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121 площею 16,7212 га, розташовану на території Краснолуцької сільської ради (бувша Римарівська) Гадяцького району, скасувати запис про вказану земельну ділянку в поземельній книзі та закрити поземельну книгу.
Рішенням господарського суду Полтавської області від 30.07.2020 у справі №917/677/20 в задоволенні позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з прийнятим рішенням, Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Агростиль" звернулося до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, якою просить поновити строк на апеляційне оскарження рішення господарського суду Полтавської області від 30.07.2020 у справі № 917/677/20; скасувати рішення господарського суду Полтавської області від 30.07.2020 у справі № 917/677/20 та постановити нове рішення, яким позовну заяву задовольнити повністю.
Апеляційна скарга обґрунтовується незаконністю наказу ГУ Держземагенства у Полтавській області № 1757-СГ від 16.07.2014, на підставі якого до Державного земельного кадастру внесено відомості щодо земельної ділянки кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, площею 16,7212 га, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, оскільки згідно з державним актом на право колективної власності на землю серії ПЛ № 23 від 26.04.1996 дана земельна ділянка відноситься до земель колективної власності невитребувані паї колишнього КСП Україна .
Зазначає також, що наказ ГУ Держземагенства у Полтавській області № 1757-СГ від 16.07.2014, яким ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою, та наказ ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 22.01.2020 №2247-сг, акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності від 29.01.2020, є актами одноразового застосування і вичерпують свою дію шляхом виконання. Факт виконання даних наказів підтверджується, зокрема, виготовленням ОСОБА_1 проекту відведення та фактом державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку. При цьому, згідно з рішенням Конституційного суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009, ненормативні правові акти органу державної влади та місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Стверджує, що при винесенні розпорядження № 405 від 06.04.2017 Про передачу СТОВ "Агростиль" в оренду невитребуваних земельних часток (паїв), площею 26,6494 га на території Римарівської сільської ради Гадяцького району , Гадяцька Районна державна адміністрація, в порядку статті 23 Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) (в редакції, яка діяла на момент передачі Гадяцькою РДА в оренду СТОВ "Агростиль"), передала в оренду нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки, а отже не вийшла за межі наданих їй законодавством повноважень.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15.09.2020, сформовано колегію суддів Східного апеляційного господарського суду у складі: Дучал Н.М. - головуючий суддя, судді Гетьман Р.А., Сіверін В.І.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 21.09.2020 апеляційну скаргу Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агростиль", м. Гадяч Полтавської області на рішення господарського суду Полтавської області від 30.07.2020 у справі № 917/677/20 залишено без руху.
У зв`язку з перебуванням у відпустці члена колегії судді Сіверіна В.І., протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.10.2020 визначено наступний склад колегії суддів: головуючий суддя - Дучал Н.М., судді Гетьман Р.А., Склярук О.І.
За результатами усунення недоліків, ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 07.10.2020 у справі № 917/677/20 поновлено Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "Агростиль", м.Гадяч Полтавської області пропущений процесуальний строк для подання апеляційної скарги на рішення господарського суду Полтавської області від 30.07.2020 у справі № 917/677/20 та відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агростиль", м.Гадяч Полтавської області на рішення господарського суду Полтавської області від 30.07.2020 у справі № 917/677/20.
Від Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області до суду надійшло клопотання про розгляд апеляційної скарги без участі представника відповідача 1 (вх.№10048 від 21.10.2020).
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 28.10.2020 призначено розгляд апеляційної скарги Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агростиль" на рішення господарського суду Полтавської області від 30.07.2020 у справі №917/677/20 на 26.11.2020 о 12:00.
Перший відповідач, Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області, проти задоволення апеляційної скарги заперечив з підстав, викладених у відзиві на апеляційну скаргу (вх.№10048 від 21.10.2020), просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення господарського суду першої інстанції - залишити без змін.
Зауважує, що між Гадяцькою РДА та СТОВ Агростиль були укладені договори оренди земельної частки (паю) без формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав, кадастрові номери є вигаданими та незареєстрованими в установленому законом порядку; відповідно до Закону України Про оренду землі кадастровий номер є істотною умовою договору оренди землі. Оскільки ділянки були не сформовані, то договори оренди є нікчемними.
Наголошує, що строк позовної давності має починатись з дня державної реєстрації земельної ділянки, саме з 2014 року, позивач пропустив 3-х річних строк звернення до суду за захистом своїх прав та інтересів. Відомості Державного земельного кадастру є загальнодоступними, тому позивач міг дізнатися про існування державної реєстрації раніше. Наполягає на наявності у відповідача 1 повноважень на розпорядження земельною ділянкою за межами населеного пункту, зауважуючи, що передача у комунальну власність землі проведена з дотриманням процедури, визначеної Земельним кодексом України.
У судовому засіданні 26.11.2020 оголошено перерву до 07.12.2020 о 12:45, про що учасників справи повідомлено ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 26.11.2020.
Відповідач 2, Краснолуцька сільська рада, проти задоволення вимог апеляційної скарги заперечив з підстав, викладених у відзиві на апеляційну скаргу (вх.№10153 від 23.10.2020), просить рішення місцевого господарського суду залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Зазначає, що на час постановлення Гадяцькою районною державною адміністрацією розпорядження №196 від 22.02.2017, на яке посилається позивач в обґрунтування наявності у нього права користування землею, земельна ділянка площею 16,72 га вже була сформована та зареєстрована в кадастровій карті за номером 5320486500:00:001:0121, ще у 2014 році, отже позивачем не доведено факту порушення його права винесенням оспорюваних наказів. Зауважує, що спірні шість земельних ділянок не мали статусу невитребуваних часток (паїв), оскільки вони не розподілялися і право на них не належало жодному члену колишнього КСП Україна , на них не виготовлялися та не видавалися сертифікати на право на земельну частку (пай), не виготовлялася технічна документація по складанню державних актів на право приватної власності на землю власникам земельних часток (паїв) в межах Римарівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області у 2003 році (що підтверджується листом Відділу у Гадяцькому районі ГУ ДГК у Полтавській області №19-16-0.22-192/103-20 від 13.05.2020). При цьому, земельна ділянка площею 16,7213 га, до якої входять дані шість земельних ділянок, мала статус земель запасу (що підтверджується листом Відділу у Гадяцькому районі ГУ ДГК у Полтавській області №140/103-20 від 25.03.2020), тобто дана земля могла бути виділена колишнім членам КСП Україна лише у випадку невключення їх до списку громадян-членів КСП Україна Додатку №1 до державного акту про право колективної власності на землю серії ПЛ№23. Наголошує, що Гадяцька районна державна адміністрація не мала законних підстав відносити спірні шість земельних ділянок до невитребуваних земельних ділянок, а тому не могла законно розпоряджатися ними.
Зауважує, що між Гадяцькою районною державною адміністрацією та СТОВ Агростиль були укладені договори оренди земельної частки (паю) без формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав, кадастрові номери були вигадані та незареєстровані в установленому законом порядку; відповідно до Закону України Про оренду землі кадастровий номер є істотною умовою договору оренди землі. Оскільки ділянки не були сформовані, то договори оренди є нікчемними.
Представник позивача у судових засіданнях підтримував доводи та вимоги апеляційної скарги, просив скаргу задовольнити.
Представник відповідача 2 у судовому засіданні 26.11.2020 просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення господарського суду залишити без змін.
07.12.2020 на адресу Східного апеляційного господарського суду від першого відповідача електронною поштою (вх.№ ел. пошти 4064 ) надійшло клопотання (вх.№ канцелярії суду 12062)про розгляд справи без участі представника Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, апеляційну скаргу просить залишити без задоволення, рішення господарського суду залишити без змін.
07.12.2020 від другого відповідача на адресу Східного апеляційного господарського суду надійшло клопотання (вх.№12076) про відкладення судового засідання, що призначене на 07.12.2020 о 12:45 год., на іншу дату у зв`язку з неможливістю прийняття участі у судовому засіданні з підстав необхідності прийняття участі в іншому судовому процесі - в Полтавському апеляційному суді у кримінальному провадженні №12013180260001094 за обвинуваченням ОСОБА_2 за ч. 2 статті 286 КК України о 15:00 год. 07.12.2020 (справа №541/2136/17), яке призначене раніше.
У зв`язку з закінченням процесуальних строків для розгляду скарги, наведене клопотання залишено колегією суддів без задоволення.
Відповідно до частини 12 статті 270 Господарського процесуального кодексу України, неявка сторін, або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Враховуючи викладене, а також зважаючи на те, що явка представників в судове засідання 07.12.2020 судом обов`язковою не визнавалась, участь представника у судовому засіданні є правом а не обов`язком, колегія суддів вважає за можливе розглянути апеляційну скаргу позивача в даному судовому засіданні за наявними у справі матеріалами за відсутністю представників першого та другого відповідачів.
Законом України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" від 03.10.2017 №2147-VIII викладено Господарський процесуальний кодекс України у новій редакції, яка набрала чинності 15.12.2017.
Відповідно до ст. 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
У відповідності до п.п. 1, 3 частини 2 ст. 129 Конституції України основними засадами судочинства є рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно зі ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Вивчивши матеріали справи, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення повноважних представників позивача та другого відповідача, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм процесуального права, Східним апеляційним господарським судом встановлено наступне.
Як свідчать матеріали справи та встановлено судом першої інстанції, розпорядженням Гадяцької районної державної адміністрації № 196 від 22.02.2017 "Про надання дозволу СТОВ "Агростиль" на замовлення виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення земельних ділянок (невитребуваних паїв) на території Сарівської, Веприцької, Плішивецької, Петрівсько-Роменської, Римарівської, Великобудищанської сільських рад" надано дозвіл СТОВ "Агростиль" на замовлення виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж 14 земельних ділянок (невитребувані земельні частки (паї) в натурі (на місцевості) згідно з переліком, що додається (додаток 1), орієнтовною площею 34,4979 умовних кадастрових гектарів, які розташовані на території Римарівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області.
Строк дії дозволу - шість місяців.
Додатком № 1 до Розпорядження голови райдержадміністрації № 196 від 22.02.2017 визначено перелік невитребуваних земельних часток (паїв) на території Римарівської сільської ради Гадяцького району на які СТОВ "Агростиль" надано дозвіл на замовлення виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж в натурі (на місцевості), а саме: ОСОБА_3 , номер паю 196, площа паю (умовні кадастрові га) 0,959; ОСОБА_4 , номер паю 394, площа паю (умовні кадастрові га) 2.1728; ОСОБА_5 , номер паю 156, площа паю (умовні кадастрові га) 2,5813; ОСОБА_5 , номер паю 157, площа паю (умовні кадастрові га) 2,5813; ОСОБА_6 , номер паю 170, площа паю (умовні кадастрові га) 2,5812; ОСОБА_6 , номер паю 172, площа паю (умовні кадастрові га) 1,7208; ОСОБА_7 , номер паю 347, площа паю (умовні кадастрові га) 2,5927; ОСОБА_8 , номер паю 633, площа паю (умовні кадастрові га) 2,5888; номер паю 757, площа паю (умовні кадастрові га) 2,58; номер паю 758, площа паю (умовні кадастрові га) 2,58; номер паю 759, площа паю (умовні кадастрові га) 2,58; номер паю 760, площа паю (умовні кадастрові га) 2,63; номер паю 761, площа паю (умовні кадастрові га) 3,04; номер паю 762, площа паю (умовні кадастрові га) 3,21.
Розпорядженням голови Гадяцької районної державної адміністрації № 405 від 06.04.2017 "Про передачу СТОВ "Агростиль" в оренду невитребуваних земельних часток (паїв), площею 26,6494 га на території Римарівської сільської ради Гадяцького району" пунктом 1 затверджено технічні документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) невитребуваних земельних часток (паїв) СТОВ "Агростиль" загальною площею 26,6494 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які відносяться до категорії земель сільськогосподарського призначення (угіддя-рілля) на території Римарівської сільської ради Гадяцького району, дозвіл на розроблення якої надано розпорядженням голови Гадяцької РДА № 196 від 22.02.2017. Пунктом 2 вказаного розпорядження передано СТОВ "Агростиль" в оренду 10 земельних ділянок (невитребувані земельні частки (паї)) згідно переліку (додається) загальною площею 26,6494 га, які розташовані на території Римарівської сільської ради Гадяцького району. Пунктом 3 встановлений термін оренди до 31.12.2023 року.
На підставі вказаного розпорядження між Гадяцькою РДА та СТОВ "Агростиль" 06.04.2017 укладено 6 договорів оренди земельної частки (паю) невитребуваний загальною площею 16,7213 га; 06.04.2017 складені акти передачі-приймання вищевказаних земельних часток (невитребуваних паїв).
Розпорядженням Гадяцької РДА № 135 від 16.02.2018 внесено зміни до розпорядження № 405 від 06.04.2017, а саме до пункту 3: встановлено термін оренди до 31.12.2065 року.
16.02.2018 Гадяцькою РДА та СТОВ "Агростиль" укладено додаткові угоди до договорів оренди земельної частки (паю) №19/758/2017, №19/759/2017, №19/760/2017, №19/761/2017, №19/762/2017, №19/757/2017від 06.04.2017, якими визначено строки дії договорів до 31.12.2065 року.
Розпорядженням в.о. голови Гадяцької РДА № 183 від 30.09.2019 внесено зміни до розпорядження № 196 від 22.02.2017, а саме пункт 3 розпорядження (строк дії дозволу - 6 місяців) виключено.
Пунктом 5 рішення Краснолуцької сільської ради Гадяцького району від 09.01.2019 розпочата процедура реорганізації Римарівської сільської ради Гадяцького району (код СДРПОУ 21051272) шляхом приєднання до Краснолуцької сільської ради. Пунктом 6 вказаного рішення визначено, що Краснолуцька сільська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Римарівської сільської ради.
Зметою внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру про державну реєстрацію земельних ділянок з кадастровими номерами 5320486500:00:001:0132, 5320486500:00:001:01333, 5320486500:00:001:0134, 5320486500:00:001:0135, 5320486500:00:001:0136, 5320486500:00:001:0137 22.01.2020 СТОВ "Агростиль" звернулося до Державного кадастрового реєстратора Відділу у Гадяцькому районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області.
Державним кадастровим реєстратором Відділу у Гадяцькому районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області 22.01.2020 прийняті рішення № РВ-53018 3991 2020, РВ - 53018 3944 2020, РВ - 53018 3947 2020, РВ - 53018 3960 2020, РВ - 53018 3968 2020, РВ - 53018 3979 2020 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з таких підстав:
- електронний документ не відповідає установленим вимогам, про що зазначено у протоколах проведення перевірки електронного документа № 530094 295 2020, № 530094 284 2020, № 530094 288 2020, № 530094 290 2020, № 530094 292 2020;
- розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини: перетин з ділянкою кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, площа співпадає на 99,9988 %.
Як зазначає позивач у позовній заяві, 22.01.2020 року СТОВ "Агростиль" стало відомо про існування земельної ділянки з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121, площею 16,7212 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Краснолуцької сільської ради Гадяцького району (колишня Римарівська сільська рада) та яка фактично складається із земельних ділянок, які перебувають в оренді у Товариства на підставі договорів, укладених з Гадяцькою РДА.
ГУ Держземагенства у Полтавській області (правонаступником якого є ГУ Держгеокадастру у Полтавській області) 16.07.2014 за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 було прийнято наказ № 1757-СГ, яким ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 16,72 га земель сільськогосподарського призначення державної власності із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, розташованої на території Римарівської сільської ради Гадяцького району. На підставі даного наказу на замовлення ОСОБА_1 у 2014 році виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121, площею 16,72 га.
Згодом, на підставі даного проекту Відділом Держземагенства у Галицькому районі ГУ Держземагенства у Полтавській області до Державного земельного кадастру внесено відомості про зазначену земельну ділянку: їй присвоєно кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, цільове призначення - для ведення фермерського господарства.
За змістом листа Відділу у Гадяцькому районі ГУ Держгеокадастру у Полтавській області №90/103-20 від 18.02.2020 земельна ділянка кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, площею 16,7212 га, згідно з державним актом на право колективної власності на землю КСП "Україна" серії ПЛ № 23 від 26.04.1996, зареєстрованим в Книзі записів державних актів № 1, відноситься до земель колективної власності.
Згідно з листом Відділу у Галицькому районі ГУ Держгеокадастру у Полтавській області № 140/103-20 від 25.03.2020 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121 не затверджений згідно з вимогами чинного законодавства.
Позивач зазначає про набуття у визначений законом спосіб та порядок право користування земельними ділянками загальною площею 16,7213 га, що розташовані на території Краснолуцької сільської ради (колишня Римарська). При цьому, за твердженням позивача, оскільки відповідно до вимог статті 125 Земельного кодексу України право власності земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цих прав, поновлення прав позивача у даному випадку можливе лише шляхом скасування державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121, площею 16,7212 га, за Краснолуцькою сільською радою, а також скасування відповідних записів у Поземельній книзі.
Місцевий господарський суд, відмовляючи в позові, виходив з того, що земельні ділянки колективної форми власності № 757 , 758 , 759,760 , 761 , 762 були віднесені до резервних паїв, на них не видавалися сертифікати на земельні частки (паї) та Державні акти на право приватної власності на землю, вони не відносяться до невитребуваних земельних часток (паїв), право на дані паї не належало жодному члену КСП "Україна", а отже, враховуючи положення ст. ст. 17, 122 Земельного кодексу України та ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості), Гадяцька РДА не мала законних підстав відносити спірні шість земельних ділянок до невитребуваних земельних часток (паїв), а тому і не могла законно розпорядитися ними.
Також, господарським судом зауважено, що в силу пункту 21 Перехідних положень Земельного кодексу України Краснолуцька сільська рада являється власником і розпорядником земельної ділянки площею 16,7212 га, кадастровий номер 5320486500:00:001:0121 з цільовим визначенням для ведення фермерського господарства, у зв`язку з чим вимоги позивача є безпідставними та не підлягають задоволенню.
Враховуючи наведене, господарський суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність достатніх правових підстав для задоволення позову.
Колегія суддів погоджується із зазначеним висновком місцевого господарського суду, зважаючи на таке.
Як вбачається зі змісту позовної заяви, позивач просить суд:
- скасувати запис в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно №35536378 від 13.02.2020 щодо реєстрації за територіальною громадою в особі Краснолуцької сільської ради (код ЄДРПОУ 21051102) права комунальної власності на земельну ділянку площею 16,7212 га, кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, з цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2033462953204;
-скасувати реєстраційний запис в Державному земельному кадастрі про право комунальної власності територіальної громади в особі Краснолуцької сільської ради Гадяцького району земельної ділянки із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121 площею 16,7212 га, розташовану на території Краснолуцької сільської ради (бувша Римарівська) Гадяцького району;
-зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області скасувати в Державному земельному кадастрі реєстрацію земельної ділянки із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121 площею 16,7212 га, розташовану на території Краснолуцької сільської ради (бувша Римарівська) Гадяцького району, скасувати запис про вказану земельну ділянку в поземельній книзі та закрити поземельну книгу.
Як свідчать матеріали справи та встановлено судом першої інстанції, згідно з даними Державного земельного кадастру земельна ділянка площею 16,7217 га кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, що знаходиться на території Краснолуцької (колишньої Римарівської) сільської ради Гадяцького району Полтавської області, сформована та зареєстрована в національній кадастровій карті 04.12.2014 року, цільове призначення - для ведення фермерського господарства.
Пунктом 21 Перехідних положень Земельного кодексу України установлено, що з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.
Згідно з даними листа Головного управління статистики у Полтавській області № 03.3-21/230-19 від 04.04.2019 КСП "Україна" реорганізовано у СТОВ "Україна", яке на даний час ліквідовано, правонаступники відсутні.
Отже, в силу пункту 21 Перехідних положень Земельного кодексу України Краснолуцька сільська рада є власником і розпорядником земельної ділянки площею 16,7212 га, кадастровий номер 5320486500:00:001:0121 з цільовим визначенням для ведення фермерського господарства.
Таким чином, позовна вимога про скасування запису в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно №35536378 від 13.02.2020 щодо реєстрації за територіальною громадою в особі Краснолуцької сільської ради (код ЄДРПОУ 21051102) права комунальної власності на земельну ділянку площею 16,7212 га, кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, не узгоджується із вищенаведеною нормою.
Крім того, як вже зазначалося, ГУ Держземагенства у Полтавській області (правонаступником якого є ГУ Держгеокадастру у Полтавській області) 16.07.2014 за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 було прийнято наказ № 1757-СГ, яким надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 16,72 га земель сільськогосподарського призначення державної власності із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства, розташованої на території Римарівської сільської ради Гадяцького району.
На підставі даного наказу на замовлення ОСОБА_1 у 2014 році виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121, площею 16,72 га.
Згодом, на підставі даного проекту Відділом Держземагенства у Галицькому районі ГУ Держземагенства у Полтавській області до Державного земельного кадастру внесено відомості про зазначену земельну ділянку: їй присвоєно кадастровий номер 5320486500:00:001:0121, цільове призначення - для ведення фермерського господарства.
Отже, запис до Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 16,7212 га із присвоєнням їй кадастрового номеру 5320486500:00:001:0121 було здійснено на підставі наказу № 1757-СГ від 16.07.2014 та розробленого ОСОБА_1 на його основі проекту землеустрою.
Разом з цим, позивач просить суд скасувати реєстраційний запис в Державному земельному кадастрі про право комунальної власності територіальної громади в особі Краснолуцької сільської ради Гадяцького району земельної ділянки із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121 площею 16,7212 га, розташованої на території Краснолуцької сільської ради (бувша Римарівська) Гадяцького району, проте ним не оскаржено в судовому порядку легітимності наказу, на підставі якого здійснено такий запис.
При цьому, позивач як в позовній заяві, так і в апеляційній скарзі, з посиланням на правову позицію, викладену у рішенні Конституційного суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009, стверджує, що наказ ГУ Держземагенства у Полтавській області № 1757-СГ від 16.07.2014 є актом одноразового застосування і вичерпує свою дію шляхом виконання. Позивач вважає, що про виконання даного наказу свідчить факт виготовлення ОСОБА_1 відповідного проекту землеустрою.
Проте, колегія суддів не може погодитися із таким твердженням позивача, зважаючи на те, що надання дозволу на розроблення проекту землеустрою є складовою та невід`ємною частиною процедури надання земельної ділянки в користування, яка також передбачає затвердження зазначеного проекту та укладення договору оренди землі. Отже, виготовлення ОСОБА_1 проекту землеустрою без його подальшого затвердження не може вважатися виконанням наказу ГУ Держземагенства у Полтавській області № 1757-СГ від 16.07.2014 та не свідчить про те, що він вичерпав свою дію.
Зважаючи на наведене, позовна вимога про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області скасувати в Державному земельному кадастрі реєстрацію земельної ділянки із цільовим призначенням для ведення фермерського господарства з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121 площею 16,7212 га, розташованої на території Краснолуцької сільської ради (бувша Римарівська) Гадяцького району, та похідна від неї вимога про зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області скасувати запис про вказану земельну ділянку в поземельній книзі та закрити поземельну книгу не може вважатися обґрунтованою.
Окрім цього, слід зазначити, що Указом Президента України "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" від 08.08.1995 №720/95 було передбачено порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям.
Як визначено у пунктах 1, 6 наведеного Указу паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств. Паювання земель передбачає визначення розміру земельної частки (паю) у колективній власності на землю кожного члена колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства без виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості). У разі виходу власника земельної частки (паю) з колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства за його заявою здійснюється відведення земельної ділянки в натурі в установленому порядку і видається державний акт на право приватної власності на цю земельну ділянку
Указом Президента України від 03.12.1999 №1529/99 "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки" з метою забезпечення реалізації державної аграрної політики, прискорення реформування та розвитку аграрного сектора економіки на засадах приватної власності, Кабінету Міністрів України доручено здійснити організаційні заходи щодо запровадження спрощеного порядку реєстрації договорів оренди земельної частки (паю) та майнового паю органами місцевого самоврядування та виділення єдиним масивом земельних ділянок групі власників земельних часток (паїв), яка звернулася із заявами про відведення земельних ділянок в натурі, з метою спільного використання або надання в оренду цих ділянок, запроваджено, зокрема, обов`язкове укладання підприємствами, які використовують землю для сільськогосподарських потреб, договорів оренди земельної частки (паю), майнового паю з власниками цих часток, а також спрощений порядок реєстрації договорів оренди земельної частки (паю) та майнового паю органами місцевого самоврядування.
На виконання Указу Президента України від 03.12.1999 № 1529/99 "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки" наказом Держкомзему України від 17.01.2000 № 5 затверджено Типовий договір оренди земельної частки (паю), сторонами якого є виключно власник (ки) земельної (-их) частки (-ок) (паю) (-їв) як орендодавці та юридичні особи, які використовують землю для сільськогосподарських потреб як орендарі.
Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками визначено положеннями Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", статтею 3 якого передбачено, що підставами для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації. Відповідно до Закону у разі подання заяв про виділення власникам земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) більшістю власників земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства відповідна сільська, селищна, міська рада чи районна державна адміністрація приймає рішення про розробку проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Встановлення меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку (стаття 11 Закону).
Тобто, в подальшому, для осіб, які здійснюють оформлення державного акту на право приватної власності, необхідно відведення земельної ділянки в натурі в установленому порядку. Однак вказаний обов`язок визначений лише для власників земельних часток.
Враховуючи положення пункту 3 Указу Президента України від 08.08.1995 №720/95 Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям та вимоги до форми сертифіката на право на земельну частку (пай), затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.1995 № 801 "Про затвердження форми сертифіката на право на земельну частку (пай) і зразка Книги реєстрації сертифікатів на право на земельну частку (пай)", встановлення розмірів земельної частки (паю) передбачається в умовних кадастрових гектарах без визначення меж цієї частки в натурі (на місцевості).
Виходячи з наведених положень Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", Указу Президента України від 08.08.1995 № 720 "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям", нерозподілена (не витребувана) земельна ділянка - це земельна ділянка, що була запроектована в складі єдиного земельного масиву без визначення меж в натурі (на місцевості), проте не була розподілена на зборах власників земельних часток (паїв) через неявку на збори осіб - власників права на земельну частку (пай) чи їх спадкоємців. Статус невитребуваних нерозподілені земельні ділянки набувають вже після проведення зборів стосовно розподілу земельних ділянок.
Водночас земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами (ст.79 Земельного кодексу України). На відміну від земельної ділянки, земельна частка (пай) є умовною часткою земель, які належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, розмір якої визначений в умовних кадастрових гектарах. Місцезнаходження та межі такої земельної частки (паю) не визначені.
Отже, земельні ділянки державної або комунальної власності та земельні частки (паї) є різними об`єктами земельних відносин і мають різний правовий режим; у випадку оренди земельної частки (паю) встановлюються орендні відносини щодо права на земельну частку (пай), не визначену в натурі земельну ділянку, посвідчену сертифікатом. Орендні відносини повинні оформлюватися договором, як у випадку оренди земельної частки (паю), так і у випадку оренди земельної ділянки.
За умовами п. 12 постанови Кабінету Міністрів України Про організацію робіт та методику розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) № 122 від 04.02.2004 нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки передаються в розпорядження сільських, селищних, міських рад чи райдержадміністрацій з метою надання їх в оренду.
Відповідно до ст.13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі у разі якщо відоме їх місцезнаходження.
З наведеного вбачається, що нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки не є землями державної чи комунальної власності, а перебувають лише у розпорядженні відповідних рад та адміністрацій, а отже, надання таких ділянок у користування здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади чи місцевого самоврядування відповідно до наданих їм повноважень до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку.
Тобто, законодавством передбачена можливість раціонального використання земельних часток до оформлення їхніми власниками правовстановлюючих документів з можливістю надходження коштів до бюджету.
При цьому оренда нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок не є сталою і не може забезпечити постійну площу орендованої земельної ділянки, оскільки земельні ділянки надаються на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку.
Поряд з цим, спеціальним законодавством не визначено конкретного порядку передачі невитребуваних земельних ділянок (паїв) відповідним державним адміністраціям, з яким пов`язане виникнення права на розпорядження ними згідно статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)".
Стаття 13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) в редакції, яка діяла на момент передачі в оренду позивачеві спірних земельних ділянок, передбачала лише можливість передачі таких земель державними адміністраціями в оренду, без встановлення процедури та порядку.
Проте визначення поняття нерозподілена та невитребувана частка (пай) законодавчо закріплені, з`явилися лише у новій редакції статті 13 вищевказаного Закону в редакції від 10.07.2018 року, яка набрала чинності з 01.01.2019.
Отже, нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю).
Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості).
Як зазначено Головним управлінням Дежгеокадастру у Полтавській області відділ у Гадяцькому районі у листі № 18-16-0,22-192/103-20 від 13.05.2020, згідно Технічної документації по складанню державних актів на право приватної власності на землю власникам земельних часток (паїв) в межах Римарівської сільської ради Гадяцького району Полтавської області , виготовленої ПП Земельно-кадастровий центр у 2002 році, спірні шість земельних ділянок паїв (№ 757,758,759,760,761,762 ) були віднесені до резервних паїв, на них не видавалися сертифікати на земельні частки(паї) та Державні акти на право приватної власності на землю. Зазначені земельні ділянки не відносяться до невитребуваних земельних часток (паїв). Так як вищевказані земельні ділянки не були розподілені у приватну власність, вони були сформовані в окрему земельні ділянку площею 16,7212 га з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121, цільове призначення 01.02 - для фермерського господарства , відомості щодо неї внесені в Державний земельний кадастр 0412.2014 на підставі Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки с\г призначення для ведення фермерського господарства.
Зазначена земельна ділянка з кадастровим номером 5320486500:00:001:0121, площею 16,7212 га відноситься до комунальної форми власності, власник - територіальна громада в особі Краснолуцької сільської ради.
Як вбачається з матеріалів позовної заяви, зокрема, додатку до розпорядження голови райдержадміністрації від 06.04.2017 №405 право на земельні частки пай № 757, 758 , 759,760 , 761 , 762 не належало жодному члену КСП "Україна", а отже, земельні ділянки не підлягали розподілу, що не спростовано позивачем.
Як зазначено у листі Відділу у Гадяцькому районі ГУ ДГК у Полтавській обл.. №140/103-20 від 25.03.2020, земельна ділянка 16,7213 га мала статус земель запасу. Тобто колишні члени КСП, у випадку не включення їх до списку громадян-членів КСП Україна Додатку №1 до Державного акту про право колективної власності на землю Серії ПЛ №23, мали б право виділити із земель запасу (16,7213 га) земельну ділянку (пай).
Згідно з даними листа Головного управління статистики у Полтавській області № 03.3-21/230-19 від 04.04.2019 КСП "Україна" реорганізовано у СТОВ "Україна", яке на даний час ліквідовано.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.
До повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; участь у розробленні та забезпечення виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель; координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону ( ст. 17 Земельного кодексу України).
Статтею 122 Земельного кодексу України визначено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів, тощо.
Відповідно до ст. 13 Закон України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку.
Отже, до повноважень районних держадміністрацій входило розпорядження земельними ділянками у випадках чітко визначених ст. ст. 17, 122 Земельного кодексу України та ст. 13 Закон України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)". Питання розпорядження земельними ділянками в інших випадках не відноситься до повноваження райдержадміністрації.
Крім того, у статті 15 Цивільного кодексу України унормовано, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
З матеріалів справи вбачається, що на час постановлення Гадяцькою районною державною адміністрацією розпорядження №196 від 22.02.2017, на яке посилається позивач в обґрунтування наявності в нього права користування землею, земельна ділянка площею 16,72 га вже була сформована та зареєстрована в кадастровій карті за номером 5320486500:00:001:0121 ще у 2014 році.
Разом з цим, відповідно до частини 1 статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Враховуючи наведене, позивачу відповідно до укладених між ним та Гадяцькою РДА договорів оренди земельної частки (паю) №19/758/2017, №19/759/2017, №19/760/2017, №19/761/2017, №19/762/2017, №19/757/2017 від 06.04.2017, належить право на умовну земельну ділянку в гектарах з відповідною грошовою оцінкою без виділення у загальному масиві земель, яка не є об`єктом цивільних прав в розумінні статті 79-1 Земельного кодексу України.
Таким чином, позивачем не доведено факту порушення його прав вчиненням у 2014 році реєстраційних дій з присвоєння земельній ділянці площею 16,72 га кадастрового номеру 5320486500:00:001:0121.
Отже, правомірним є висновок місцевого господарського суду про відмову у задоволенні позову.
Європейським судом з прав людини у рішенні у справі "Серявін та інші проти України" від 10.02.2010 (Заява N4909/04) вказано, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
У рішенні у справі "Трофимчук проти України" від 28.10.2010 (Заява N4241/03) Європейським Судом зазначено, що, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду дійшла висновку, що доводи заявника, викладені в апеляційній скарзі не обґрунтовані, не доведені належними та допустимими доказами.
Твердження заявника апеляційної скарги про неправильне застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права при прийнятті рішення не знайшли свого підтвердження, у зв`язку з чим відсутні підстави для скасування рішення господарського суду Полтавської області від 30.07.2020 у справі № 917/677/20.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору за апеляційний перегляд рішення господарського суду Полтавської області від 30.07.2020 у справі №917/677/20 покладаються на заявника.
Керуючись ст. ст. 129, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Східний апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агростиль" на рішення господарського суду Полтавської області від 30.07.2020 у справі №917/677/20 залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Полтавської області від 30.07.2020 (повне рішення складено 10.08.2020) у справі №917/677/20 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок і строки оскарження визначені ст.ст. 286 - 289 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст постанови складено 17.12.2020
Головуючий суддя Н.М. Дучал
Суддя Р.А. Гетьман
Суддя О.І. Склярук
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 07.12.2020 |
Оприлюднено | 21.12.2020 |
Номер документу | 93659517 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Дучал Наталя Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні