Рішення
від 15.12.2020 по справі 300/1767/20
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" грудня 2020 р. справа № 300/1767/20

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Біньковської Н.В.,

за участю: секретаря судового засідання Федик О.В.,

представника позивача - Борис Л.Д.,

представника відповідача - Клебана М.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, третя особа яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Цінівська сільська рада, про скасування податкових повідомлень-рішень від 26.05.2020 за № 0028354-5033-0911, № 0028353-5033-0911,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про скасування податкових повідомлень-рішень №0028354-5033-0911 від 26.05.2020, № 0028353-5033-0911 від 26.05.2020.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідачем протиправно оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями визначено додаткові суми податкового зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, що сплачується фізичними особами - власниками об`єктів нежитлової нерухомості, оскільки рішення Цінівської сільської ради №107/13-2018 від 22.06.2018 Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки, на 2019 рік про зміну ставок податку з 0,2 до 1,0% розміру заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, у встановленому законом порядку не оприлюднено, до відома населення не доведене. Позивач зазначає, що збільшуючи податкове навантаження на платників податків у більш ніж 5 разів, орган місцевого самоврядування зобов`язаний був повідомити про прийняте рішення. Прийняте органом місцевого самоврядування рішення вважає нікчемним і нечинним, з підстав відсутності факту його оприлюднення, а відтак стверджує, що прийняті Головним управлінням ДПС в Івано-Франківській області на його основі податкові повідомлення-рішення, підлягають скасуванню.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 27.07.2020 в адміністративній справі відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалами від 23.10.2020 заяву позивача про збільшення розміру позовних вимог повернуто позивачу без розгляду. Залучено до участі у справі Цінівську сільську раду, як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, призначено судове засідання, витребувано докази. Ухвалою суду від 06.11.2020 у справі повторно витребувано додаткові докази.

Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву. Просить суд в задоволенні позову відмовити, оскільки вважає, що податковим органом правомірно визначено податкові зобов`язання за платежем податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2019 рік, рішення органу місцевого самоврядування в судовому чи іншому порядку не скасоване. Звертає увагу, що предметом доказування у справі є прийняття рішення органом ДПС, а не обставини щодо встановлення ставок податків, позивачем факт отримання оскаржуваних ППР не оспорюється, правильність визначення розміру податкових зобов`язань, окрім незгоди із застосованою ставкою, не заперечується.

Позивач надав суду відповідь на відзив, в якому заперечує правову позицію відповідача з підстав, наведених у позовній заяві. Додатково зазначає, що спірні податкові повідомлення рішення оскаржені з огляду на те, що вказані рішення є наслідком правовідносин, які утворились на підставі нечинного акту органу місцевого самоврядування, що є належним способом захисту. Рішення органу місцевого самоврядування прийняте з порушенням вимог Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Закону України Про доступ до публічної інформації , Конституції України, є нечинним в силу закону, його нечинність не породжує прав та обов`язків для сторін та не потребує визнання нечинності в суді. Зазначає, що інформація щодо ставок податку до відома населення не доведена, рішення не оприлюднене ані на інформаційній дошці Цінівської сільської ради в день його прийняття, ані на офіційному електронному сайті, що підтверджується актом від 03.07.2020 окремих підприємців, діловода та старости сільської ради.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача надала суду письмові пояснення, згідно з якими зазначає, що надати витребувані докази немає можливості з огляду призначення старости на посаду Цінівського старостинського округу тільки 23.11.2020, зі слів діловода (в 2018 році - секретаря виконавчого комітету Цінівської сільської ради) інформація була оприлюднена на інформаційній дошці в приміщенні Цінівської сільської ради.

В судовому засіданні представник позивача позов підтримала з підстав, викладених у позовній заяві, відповіді на відзив. Просить позов задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечив стосовно задоволення позовних вимог з наведених у відзиві на позові підстав. Просить в задоволені позову відмовити.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору в судове засідання не з`явився, на адресу суду подав клопотання про розгляд справи без його участі. Стосовно вирішення спору поклався на розсуд суду.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши в сукупності письмові докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечення на позов, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 є інвалідом 1 групи, власником об`єктів нерухомого майна - нежитлової будівлі - складське приміщення площею 907,3 кв м, нежитлової будівлі - навіс площею 54.9 кв м., що знаходяться за адресою АДРЕСА_1 . Вказані обставини, відповідно до частини 1 статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України, доказуванню не підлягають як такі, що не заперечуються сторонами і в суду не виникає сумніву щодо їх достовірності.

Рішенням Цінівської сільської ради №107/13-2018 від 22.06.2018 Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2019 рік , на території Цінівської сільської ради установлено ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, згідно із додатком (а.с.11-16).

Згідно пункту 2 цього рішення вирішено оприлюднити рішення на інформаційній дошці Цінівської сільської ради в день його прийняття та надати рішення для оприлюднення і ознайомлення на офіційному електронному сайті Рожнятівської районної державної адміністрації. Зазначено про набрання чинності з 01.01.2019 року (п.3 цього рішення).

Податковим повідомленням - рішенням ГУ ДПС в Івано-Франківській області №0028353-5033-0911 від 26.05.2020 позивачу визначено суму податкового зобов`язання за платежем податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, що сплачується фізичними особами - власниками об`єктів нежитлової нерухомості за 2019 рік в сумі 37861,63 грн. (а.с.9).

Податковим повідомленням - рішенням ГУ ДПС в Івано-Франківській області №0028354-5033-0911 від 26.05.2020 позивачу визначено суму податкового зобов`язання за платежем податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, що сплачується фізичними особами - власниками об`єктів нежитлової нерухомості за 2019 рік в сумі 2290,98 грн. (а.с.10).

Надаючи правову оцінку спірним правовим відносинам, суд виходить із наступного.

Приписами статті 8 Податкового кодексу України (надалі також - ПК України) визначено, що в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки і збори.

У відповідності до пп.10.1.1 п.10.1 ст.10 ПК України податок на майно належить до місцевих податків.

Згідно статті 265 Податкового кодексу України (надалі також - ПК України) податок на майно складається з: податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; транспортного податку та плати за землю.

Як слідує зі змісту приписів п.п.12.3.4., 12.3.5 ст.12 ПК України, в редакції на час прийняття Цінівською сільською радою рішення №107/13-2018 від 22.06.2018, рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

У разі якщо сільська, селищна, міська рада або рада об`єднаних територіальних громад, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, що є обов`язковими згідно з нормами цього Кодексу, такі податки до прийняття рішення справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням їх мінімальних ставок.

У відповідності до приписів підпункту 12.3.5 ст.12 ПК України, в редакції станом на час прийняття спірних рішень, у разі якщо до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування місцевих податків та/або зборів, сільська, селищна, міська рада або рада об`єднаних територіальних громад, створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків та/або зборів, що є обов`язковими згідно з нормами цього Кодексу, такі податки та/або збори справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків та/або зборів.

Отже, умовою застосування місцевого податку - податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки в 2019 році, відповідно до пп. 12.3.4. п.12.3 ст.12 ПК України є офіційне оприлюднення рішення Цінівської сільської ради за №107/13-2018 від 22.06.2018 в строк до 15 липня 2018 року про встановлення ставок цього податку.

Статтею 57 Конституції України визначено, що закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов`язки громадян, мають бути доведені до відома населення у порядку, встановленому законом. Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов`язки громадян, не доведені до відома населення у порядку, встановленому законом, є нечинними.

Згідно із ч.5 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування , акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Відповідно до ч.5 ст.12 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності , регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.

Також, як передбачено ст.22 Закону України Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації , рішення органів місцевого самоврядування, інші нормативно-правові акти публікуються в офіційних виданнях.

Таким чином, обов`язковою умовою чинності нормативно-правового акту органу місцевого самоврядування є його офіційне оприлюднення в друкованому засобі масової інформації відповідної ради, а вразі відсутності такого - в місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених відповідним органом місцевого самоврядування.

Як встановлено судом, спірні податкові повідомлення-рішення №0028354-5033-0911 від 26.05.2020, № 0028353-5033-0911 від 26.05.2020 прийняті на підставі рішення Цінівської сільської ради за №107/13-2018 від 22.06.2018 Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2019 рік .

Разом з тим, як слідує з зазначених вище приписів чинного законодавства, умовою застосування місцевого податку - податку на нерухоме майно, відмінного від земельної ділянки в 2019 році, відповідно до пп.12.3.4. п.12.3 ст.12 ПК України, є офіційне оприлюднення рішення Цінівської сільської ради в строк до 15.07.2016 року про встановлення ставок цього податку.

Проте, як свідчать матеріали справи, зазначене рішення сільської ради №107/13-2018 від 22.06.2018 не було оприлюднено в офіційних друкованих засобах інформації.

При цьому суд вважає за необхідне зазначити, що стаття 5 Закону України Про доступ до публічної інформації , містить загальні способи доведення розпорядниками інформації публічної інформації до відома. Але, не всі зазначені способи у ст.5 Закону є формою оприлюднення регуляторного нормативно-правового акту.

Однак, щодо регуляторних нормативно-правових актах є пряма вимога ч.5 ст.12 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності стосовно їх оприлюднення саме у друкованому засобі масової інформації.

При цьому, таке оприлюднення, відповідно до ст.5 Закону України Про доступ до публічної інформації має відповідати ст.57 Конституції України, яка пов`язує питання чинності нормативно-правового акту.

Також, слід зауважити, що розміщення нормативно-правового акту на дошці оголошень жодним чином не здатне чітко зафіксувати дату його офіційного оприлюднення, що в свою чергу, унеможливлює визначення початку дії цього нормативно-правового акту.

Без встановлення точної дати офіційного оприлюднення, неможливо вирішити питання про дію нормативно-правового акту в часі, відповідно до вимог ст.58 Конституції України.

Таким чином, оскільки рішення Цінівської сільської ради №107/13-2018 від 22.06.2018 є регуляторним нормативно-правовим актом, але всупереч вимогам ст.57 Конституції України, ч.5 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування , ст.12 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності , ст.22 Закону України Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації не було оприлюднено у офіційних друкованих засобах масової інформації, то відповідно, воно не набуло чинності.

Згідно частини 1 статті 36 ПК України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом.

Прийняття органом місцевого самоврядування нормативно-правового акту про встановлення місцевих податків чи зборів визначає передумови виникнення у платника податків податкового обов`язку за відповідним податком чи збором, який полягає у його обчисленні, декларуванні та/або сплаті в порядку і строки, визначені Податковим кодексом України.

Як зазначено судом вище, згідно частини 2 статті 57 Конституції України є нечинними, а отже, не можуть застосовуватись ті закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов`язки громадян, які не доведені до відома населення у встановленому законом порядку.

Оскільки нечинний нормативно-правовий акт не створює юридичних наслідків у формі прав, обов`язків, їх зміни чи припинення, суд приходить висновку про протиправність прийнятих відповідачем на підставі рішення Цінівської сільської ради №107/13-2018 від 22.06.2018 спірних податкових повідомлень-рішень №0028354-5033-0911 від 26.05.2020, № 0028353-5033-0911 від 26.05.2020.

Враховуючи наведене вище, а також те, що в суду відсутні відомості про чинні станом на 2019 рік ставки та пільги із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на території Цінівської сільської ради, і суд не є органом, уповноважених розраховувати відповідні податкові зобов`язання, податкові повідомлення-рішення №0028354-5033-0911 від 26.05.2020, № 0028353-5033-0911 від 26.05.2020 підлягають скасуванню.

При цьому суд вважає помилковими доводи відповідача щодо відсутності у податкового органу обов`язку перевіряти чинність рішень органів місцевого самоврядування з питань встановлення відповідних місцевих податків і зборів, оскільки згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України, пункту 2 Положення про головне управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області вказана установа у своїй діяльності керується в першу чергу Конституцією та законами України, а також підзаконними нормативно-правовими актами прийнятими відповідно до Конституції та законів України. При цьому, як зазначено судом вище, підпунктом 12.3.4. пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України встановлена вимога офіційного оприлюднення рішення про встановлення місцевих податків та зборів.

При прийнятті рішення у справі, керуючись ч.5 ст.242 КАС України, суд враховує висновки Верховного Суду, наведені в постанові від 15.04.2020 в справі №1440/2308/18 щодо офіційного оприлюднення рішення органу місцевого самоврядування про встановлення ставок податку.

Підсумовуючи вищенаведе, суд робить висновок про обґрунтованість заявлених позовних вимог, а тому адміністративний позов підлягає до задоволення.

Підстав для розподілу судових витрат у справі судом не встановлено.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області №0028354-5033-0911 від 26.05.2020 та №0028353-5033-0911 від 26.05.2020.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Відповідно до статей 255, 295, 297, підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до суду апеляційної інстанції через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя /підпис/ Біньковська Н.В.

Рішення складене в повному обсязі 21.12.2020.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.12.2020
Оприлюднено23.12.2020
Номер документу93702989
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/1767/20

Постанова від 11.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Ухвала від 10.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Ухвала від 29.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Ухвала від 14.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Постанова від 06.04.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 04.02.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 04.02.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Рішення від 15.12.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Рішення від 15.12.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

Ухвала від 06.11.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Біньковська Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні