КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 грудня 2020 року 320/13793/20
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дудіна С.О., розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Київської обласної організації Політичної партії "НАШ КРАЙ" до Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: на стороні позивача - Центральна виборча комісія, на стороні відповідача - ОСОБА_1 , про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії.
Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулась Київська обласна організація Політичної партії "НАШ КРАЙ" з позовом до Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, у якому просить суд:
- визнати протиправними дії Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області з встановлення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі;
- визнати протиправним та скасувати рішення, оформлене протоколом Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі;
- зобов`язати Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 22.12.2020 відкрито провадження в адміністративній справі; вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження; залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, Центральну виборчу комісію.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 23.12.2020 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, ОСОБА_1 .
24.12.2020 до Київського окружного адміністративного суду від позивача надійшла заява про зміну предмета позову, згідно якої позивач просить суд:
- визнати протиправними дії Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області з встановлення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, які вчинені 21.12.2020;
- визнати протиправним та скасувати рішення від 21.12.2020, оформлене протоколом Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі;
- зобов`язати Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області здійснити повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №321310 та №321311 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
Вказана заява була розцінена судом в якості заяви про уточнення (конкретизацію) вже заявлених раніше позовних вимог, оскільки предмет спору позивачем фактично залишився незмінним, а ухвалою суду про відкриття провадження у цій справі позивача було зобов`язано уточнити (конкретизувати) свої вимоги в частині зазначення конкретних дій та рішень відповідача, які оспорюються позивачем у цій справі. У зв`язку з цим протокольною ухвалою суду від 24.12.2020 заява була прийнята судом до розгляду.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначив, що при складанні спірного протоколу про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі відповідачем не було дотримано вимог чинного виборчого законодавства.
Так, позивач зауважив, що рішенням Київського окружного адміністративного суду від 15.11.2020 у справі №320/11645/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2020, Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області було зобов`язано здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25 жовтня 2020 року.
Позивач стверджує, що до теперішнього часу зазначене судове рішення відповідачем не виконано, оскільки повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №321310 та №321311 наразі не проведений, оскільки рішенням Київського окружного адміністративного суду від 13.12.2020 у справі №320/13224/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.12.2020, визнано протиправними та скасовано: протокол Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №321310 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 3 від 09.12.2020, а також протокол Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №321311 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 2 від 09.12.2020.
Отже, позивач зазначає, що результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі були встановлені відповідачем без проведення повторного підрахунку голосів виборців на цих виборчих дільницях (№321310 та №321311), що є грубим порушенням положень виборчого законодавства.
Крім того, позивач зауважує, що відповідачем у порушення вимог статті 37 Виборчого кодексу України результати виборів не були оформлені відповідною постановою.
Центральна виборча комісія у поясненнях по справі зазначила, що у зв`язку з ситуацією, що склалася стосовно діяльності Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії, Центральна виборча комісія 22 грудня 2020 року прийняла постанову № 570 "Про окремі питання діяльності Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області", якою у зв`язку з систематичними порушеннями Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України достроково припинено повноваження всього складу цієї комісії та зобов`язано Бучанську районну виборчу комісію Київської області не пізніше 20 години 25 грудня 2020 року сформувати новий склад Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області.
Цією ж постановою зобов`язати Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області не пізніше як на другий день з дня формування її нового складу: провести у визначеному Виборчим кодексом України порядку повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 321310 та № 321311 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області з урахуванням рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20, про що скласти відповідні протоколи; на підставі протоколів про повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області на виборчих дільницях, зокрема № 321310 та № 321311, у визначеному Виборчим кодексом України порядку, з урахуванням судових рішень, що набрали законної сили, встановити підсумки голосування з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області у відповідних територіальних виборчих округах, про що скласти відповідні протоколи; на підставі протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області у відповідних територіальних виборчих округах у визначеному Виборчим кодексом України порядку, з урахуванням судових рішень, що набрали законної сили, встановити результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області, про що скласти відповідний протокол.
Крім того, Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області зобов`язано: до моменту встановлення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області відповідно до підпунктів а) - в) пункту 6 цієї постанови утриматись від здійснення офіційного оприлюднення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області, реєстрації обраних депутатів вказаної ради; невідкладно інформувати Центральну виборчу комісію про скликання та проведення кожного засідання із наданням переліку питань порядку денного, які на нього виносяться.
Третя особа повідомила, що постанову від 22 грудня 2020 року №570 було прийнято з огляду на те, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №321310 та №321311 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради не проведено, протоколи про повторний підрахунок голосів виборців на вказаних виборчих дільницях не складено, виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі №320/11645/20 не завершено, результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради не встановлено.
Натомість, 21 грудня 2020 року на сайті міста Ірпінь з`явилось повідомлення "В Гостомелі оголосили результати виборів по депутатам", в якому з посиланням на Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію зазначався перелік "обраних депутатів".
З метою з`ясування ситуації заступником Голови Центральної виборчої комісії до Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії були направлені запити щодо надання інформації та документів з питань проведення Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях №321310 та №321311, складення протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на вказаних виборчих дільницях, встановлення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради після набрання зазначеними вище судовими рішеннями законної сили, та офіційного оприлюднення результатів відповідних виборів.
Однак жодних пояснень та документів до Комісії від Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії не надійшло.
Також заступником Голови Центральної виборчої комісії було направлено звернення до Головного управління Національної поліції в Київській області, що здійснює охорону приміщення Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії, а також до Гостомельської селищної ради, у приміщенні якої розміщено вказану виборчу комісію, щодо надання інформації, чи здійснювався доступ Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії у період з 10 грудня 2020 року до сьогодні до виборчої документації дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Гостомельської селищної ради, зокрема виборчих дільниць № 321310 та № 321311.
З наданої Гостомельською селищною радою відповіді вбачається, що приміщення, в якому зберігається виборча документація, в указаний період не відкривалось. Приміщення перебуває під цілодобовою охороною працівників Національної поліції України.
Таким чином, Комісією було встановлено, що наявними матеріалами не підтверджується, що Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією проведено із дотриманням вимог Кодексу повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях №321310 та № 321311, а результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради встановлено у порядку та спосіб, визначені Виборчим кодексом України, з урахуванням судових рішень, що набрали законної сили, на підставі протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на вказаних виборчих дільницях.
Указані обставини свідчили про невиконання вказаною виборчою комісією судових рішень Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20 та від 14 грудня 2020 року в справі № 320/13226/20, що набрали законної сили, у зв`язку з чим з метою забезпечення належного встановлення результатів виборів Гостомельської селищної ради Комісія вбачала підстави для зобов`язання Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях №321310 та №321311 з урахуванням рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20 у визначений Комісією строк.
Також Комісія вважала за необхідне зобов`язати Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію на підставі складених нею протоколів про повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях, зокрема № 321310 та 321311, встановити підсумки голосування з виборів депутатів Гостомельської селищної ради у відповідних територіальних виборчих округах, про що скласти відповідні протоколи, на підставі яких встановити результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради.
Також Комісія зазначила, що встановлені Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією з порушенням вимог законодавства результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради, зафіксовані у відповідному протоколі, не породжують правових наслідків і не можуть бути підставою для подальших дій цієї виборчої комісії - їх офіційного оприлюднення, реєстрації обраних депутатів, у зв`язку з чим вбачає підстави для зобов`язання вказаної виборчої комісії утриматись від таких дій.
На підставі наведеного, треті особа просила суд врахувати надані нею пояснення та законне та обґрунтоване рішення у цій справі.
23.12.2020 на електронну адресу суду від Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області надійшов відзив на позовну заяву, підписаний головою комісії Дубчиком О. В., який ухвалою суду від 24.12.2020 був повернутий відповідачу як такий, що підписаний неповноважною особою.
Третя особа - ОСОБА_1 , вважає безпідставними позовні вимоги та стверджує, що Гостомельська селищна територіальна виборча комісія Бучанського району Київської області прийняла оскаржуваний протокол про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі повноважним складом, у порядку та спосіб, визначені чинним законодавством.
Так, третя особа зауважила, що на засіданні, яке розпочалося 20.12.2020 о 12:00 та завершено 21.12.2020, комісією було встановлено відсутність актів щодо невідповідності протоколів дільничних виборчих комісій та скарг, які надійшли до моменту прийняття територіальною виборчою комісією виборчої документації по іншим дільницям, окрім №№321312 та 321314, прийняття виборчої документації від виборчих дільниць було завершено до 19 год. 55 хв. 31.10.2020, а відтак територіальна виборча комісія не має права не приймати протоколи дільничних виборчих комісій №№320602, 320604, 320222, 321310, 321311, 321313 про підрахунок голосів виборців. У зв`язку з цим відповідачем було визначено, які саме протоколи виборчих дільниць вона має враховувати для підрахунку голосів в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та на їх підставі встановила результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
Третя особа наголосила, що виборчим кодексом України встановлено, що вирішення територіальною виборчою комісією питання про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється під час прийняття документів від дільничної виборчої комісії. Після завершення прийняття документів дільничної виборчої комісії та без достатніх правових підстав прийняття територіальною виборчою комісією рішення про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці не допускається.
У судовому засіданні 24.12.2020 представник позивача, а також третя особа - ОСОБА_1 , заявили клопотання про здійснення подальшого розгляду справи у порядку письмового провадження.
Відповідно до часини третьої статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Згідно з частиною дев`ятою статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
На підставі наведених норм суд усною ухвалою, постановленою без виходу до нарадчої кімнати із занесенням до протоколу судового засідання, вирішив здійснювати подальший розгляд справи у порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
в с т а н о в и в:
Постановою Центральної виборчої комісії №160 від 08.08.2020 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" призначено на неділю 25 жовтня 2020 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24.
У Додатку №9 до вказаної постанови визначений перелік сільських, селищних, міських територіальних громад Київської області, у яких призначаються перші місцеві вибори 25 жовтня 2020 року, до якого входить, зокрема, Гостомельська селищна територіальна громада, у якій призначено вибори Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області (п.37).
Постановою Бучанської районної територіальної виборчої комісії від 24.08.2020 №3 "Про утворення та формування складу сільських, селищних територіальних виборчих комісій у Бучанському районі", утворено та сформовано склад Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області у складі 18 осіб.
Дільничними виборчими комісіями № 320602, 320603, 320604, 320222, 321309, 321310, 321311, 321312, 321313, 321314 проведений підрахунок голосів виборців з виборів депутатів відповідно до статті 250 Виборчого кодексу України та відповідно до статті 251 Виборчого кодексу України складено протоколи про підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області та транспортовано до Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області.
Після закінчення голосування на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Гостомельська селищна територіальна виборча комісія Бучанського району Київської області на безперервному засіданні прийняла документи десяти дільничних виборчих комісій: 320602, 320603, 320604, 320222, 321309, 321310, 321311, 321312, 321313, 321314.
На момент прийняття документів дільничних виборчих комісій Гостомельська селищна територіальна виборча комісія Бучанського району Київської області відповідно до вимог частини 5 статті 254 Виборчого кодексу України прийняла наступні рішення стосовно кожної виборчої дільниці: 1) врахувати відомості протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях (320603, 320604, 320222, 321310); 2) зобов`язати дільничні виборчі комісії виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколів з позначкою уточнений (320602, 321309, 321311, 321313); 3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Кодексом (321312, 321314).
08 листопада 2020 року Гостомельська селищна територіальна виборча комісія Бучанського району Київської області після отримання з виборчих дільниць №№ 320602, 321309, 321311, 321313 протоколів з позначкою уточнений та проведення повторного підрахунку голосів 31 жовтня 2020 року о 19:55 - на виборчий дільниці № 321312 та 02 листопада 2020 року в 19:50 - на виборчий дільниці № 321314, приняла рішення про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з врахуванням відомостей протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №№ 320603, 320604,320222, 321310.
Вказані обставини були встановлені Верховним Судом у постанові від 19.12.2020 у справі №855/135/20 (реєстраційний номер судового рішення в ЄДРСР - 93657949).
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 15.11.2020 у справі №320/11645/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2020:
- визнано протиправним та скасовано рішення від 08.11.2020, оформлене протоколом Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі;
- зобов`язано Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25 жовтня 2020 року.
Судом встановлено, що на виконання цього рішення відповідачем було проведено повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області, однак рішенням Київського окружного адміністративного суду від 13.12.2020 у справі №320/13224/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.12.2020:
- визнано протиправними дії Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №321310 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 3, які вчинено 09.12.2020;
- визнано протиправними дії Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №321311 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі № 2, які вчинено 09.12.2020;
- визнано протиправним та скасовано протокол Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №321310 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №3 від 09.12.2020;
- визнано протиправним та скасовано протокол Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №321311 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області у територіальному виборчому окрузі №2 від 09.12.2020.
Крім того, рішенням Київського окружного адміністративного суду від 14.12.2020 у справі №320/13226/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.12.2020:
- визнано протиправними дії Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області щодо встановлення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, які вчинені 10.12.2020;
- визнано протиправним та скасовано рішення від 10.12.2020, оформлене протоколом Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі;
- зобов`язано Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області встановити результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Гостомельської селищної ради у порядок та спосіб, що визначені чинним законодавством.
Відповідно до частини четвертої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені вищевказаними рішеннями суду, визнаються судом преюдиціальними та такими, що не потребують повторного доказування.
З матеріалів справи вбачається, що 21.12.2020 о 01 год. 20 хв. Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області складений протокол про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, який був підписаний головою та секретарем комісії та 9 її членами.
Не погоджуючись з правомірністю цього протоколу та діями Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області з встановлення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, позивач звернувся до суду з позовом у цій справі, з приводу чого суд зазначає таке.
Встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) врегульовано статтею 256 Виборчого кодексу України, частиною першою якої визначено, що виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює результати виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів.
Згідно з пунктом 1 Роз`яснень щодо встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), затверджених постановою Центральної виборчої комісії від 23.10.2020 №419, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія (далі - територіальна виборча комісія, яка встановлює результати місцевих виборів), на своєму засіданні на підставі протоколів про підсумки голосування в межах територіальних виборчих округів з відповідних місцевих виборів (у тому числі з позначкою "Уточнений") не пізніш як на дванадцятий день після дня голосування встановлює відповідно результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим у єдиному республіканському багатомандатному виборчому окрузі, виборів депутатів обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, про що складає протокол про результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим в єдиному республіканському багатомандатному виборчому окрузі, протокол про результати виборів депутатів обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за формою, затвердженою постановою Центральної виборчої комісії від 4 жовтня 2020 року N 341.
У свою чергу, встановлення підсумків голосування на місцевих виборах врегульовано статтею 255 Виборчого кодексу України, частиною першою якої передбачено, що територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідного протоколу з таких місцевих виборів, зокрема: сільська, селищна, міська виборча комісія:
а) протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради;
б) протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі.
Протоколи про підсумки голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської (міста без районного поділу) ради у відповідних багатомандатних виборчих округах, сільського, селищного, міського (міста без районного поділу) голови територіальною виборчою комісією, що встановлює результати виборів, не складаються. Протокол про результати виборів складається в такому разі безпосередньо на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців з відповідних місцевих виборів.
Натомість частинами шістнадцятою-вісімнадцятою цієї статті визначено, що у разі якщо межі територіального виборчого округу включають декілька сіл, селищ, міст або декілька районів у місті, відповідні сільські, селищні, міські, районні в місті виборчі комісії складають протоколи про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, селищної, сільської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) ради в межах частини територіального округу - на виборчих дільницях, утворених на території відповідного села, селища, міста, району в місті.
У разі якщо на території села, селища, міста, району в містах Києві, Севастополі утворено більше одного територіального, багатомандатного виборчого округу відповідна виборча комісія складає протоколи про підсумки голосування в межах усіх таких виборчих округів після прийняття та розгляду документів відповідних дільничних виборчих комісій села, селища, міста, району в місті.
У разі якщо межі повноважень територіальної виборчої комісії, що встановлювала підсумки голосування в межах територіального виборчого округу, поширюються на частину відповідного територіального виборчого округу, підсумки голосування в межах відповідного виборчого округу в цілому встановлює територіальна виборча комісія, що встановлює результати відповідних місцевих виборів, в порядку, визначеному цією статтею, на підставі протоколів територіальних виборчих комісій про підсумки голосування в межах частини територіального виборчого округу (на виборчих дільницях, утворених на території відповідного району, міста, району в містах Києві, Севастополі).
Територіальна виборча комісія зобов`язана встановити підсумки голосування в межах територіального, багатомандатного виборчих округів незалежно від кількості виборчих дільниць у відповідному окрузі, щодо яких прийнято рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним або на яких голосування не було організовано і проведено в день голосування відповідно до вимог цього Кодексу. Визнання голосування недійсним у межах територіального, багатомандатного виборчого округу забороняється.
Пунктом 3 Роз`яснень щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України під час встановлення підсумків голосування на місцевих виборах, затверджених постановою Центральної виборчої комісії від 22 жовтня 2020 року N 410, передбачено, що відповідно до частини третьої статті 206, частин першої, четвертої, шостої, шістнадцятої - вісімнадцятої статті 255, частини першої статті 256 Кодексу територіальні виборчі комісії встановлюють підсумки голосування шляхом складання відповідних протоколів з таких місцевих виборів:
П. 3 - сільська, селищна, міська виборча комісія:
а) протоколу про підсумки голосування з відповідних виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині;
б) протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів відповідної районної ради в територіальному виборчому окрузі чи його частині;
в) протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) у межах територіального виборчого округу .
Водночас підсумки голосування у відповідному територіальному виборчому окрузі відповідно до частини другої статті 255 Виборчого кодексу України встановлюються територіальною виборчою комісією на підставі протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці, про що складає відповідний протокол.
Як було вказано вище, рішенням Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі №320/11645/20 зобов`язано Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію здійснити повторний підрахунок голосів з виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, що відбулись 25 жовтня 2020 року.
Натомість, судом встановлено, що рішення Київського окружного адміністративного суду у справі №320/11645/20 до теперішнього часу належним чином не виконано.
При цьому, суд звертає увагу на те, що у вищевказаній постанові від 19.12.2020 у справі №855/135/20 (реєстраційний номер судового рішення в ЄДРСР - 93657949) Верховний Суд зауважив, що виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20 не означає лише повторне встановлення підсумків голосування, позаяк аналіз резолютивної частини судових рішень у цій справі з мотивами їх ухвалення свідчить про необхідність проведення повторного підрахунку голосів на десяти виборчих дільницях в порядку, визначеним Виборчим кодексом України.
Такий порядок врегульовано статтею 254 Виборчого кодексу України і частина дванадцята вказаної норми покладає обов`язок здійснення повторного підрахунку на членів територіальної виборчої комісії.
Верховний Суд відхилив посилання апелянта на абзац другий частини десятої статті 254 Виборчого кодексу України, оскільки він стосується умов, за яких забороняється приймати рішення про повторний підрахунок територіальній комісії, а встановлені обставини свідчать, що повторний перерахунок повинен здійснюватися на виконання рішення суду у справі №320/11645/20, з урахуванням мотивів його прийняття.
Таким чином, встановлення на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року у справі №320/13226/20 результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради у порядку та спосіб, що визначені законодавством, має бути здійснено Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією на підставі протоколів про підсумки голосування у відповідних територіальних виборчих округах, що складені на підставі протоколів про повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях, проведеного вказаною територіальною виборчою комісією на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі №320/11645/20 із дотриманням вимог статей 250, 254 Виборчого кодексу України.
Ухвалою суду від 22.12.2020 про відкриття провадження у цій справі від Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області було витребувано, серед іншого:
- докази проведення повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Гостомельської селищної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 15.11.2020 у справі №320/11645/20 (на всіх виборчих дільницях виборчого округу);
- письмові пояснення про те, чи встановлювала Гостомельська селищна територіальна виборча комісію Бучанського району Київської області результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 14.12.2020 у справі №320/13226/20;
- докази на підтвердження встановлення Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області результатів виборів депутатів з виборів депутатів Гостомельської селищної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 14.12.2020 у справі №320/13226/20 (копію протоколу та рішення).
Вимоги суду, викладені у цій ухвалі, відповідачем виконані не були.
Крім того, ухвалою суду від 23.12.2020 у цій справі від відповідача було витребувано, зокрема, протоколи про повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради, на підставі яких на теперішній час встановлені результати таких виборів (оригінали для огляду у судовому засідання та належним чином засвідчені копії для долучення до матеріалів справи).
Також ухвалою суду від 24.12.2020 у цій справі від Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області було витребувано, серед іншого:
- належним чином засвідчені копії протоколів Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про підсумки голосування з виборів депутатів Гостомельської селищної ради, на підставі яких був складений протокол про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 21.12.2020;
- копію протоколу засідання Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії, на якому був прийнятий протокол про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 21.12.2020 (у повному обсязі);
- докази проведення повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів у єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Гостомельської селищної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 15.11.2020 у справі №320/11645/20 (на всіх виборчих дільницях виборчого округу), а саме: належним чином засвідчені копії усіх протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на дільницях.
Цією ж ухвалою уповноважено представника позивача - ОСОБА_2 , на одержання витребуваних судом доказів та покладено на нього обвязок їх надання до суду у строк до 15 год. 00 хв. 24 грудня 2020 року.
На виконання цієї ухвали представник позивача прибув до приміщення Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, проте не зміг отримати витребувані документи внаслідок того, що двері у приміщеннях Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області були зачинені, ключі від дверей знаходяться у колишнього голови ТВК Дубчика Олександра Валерійовича, який на телефонні дзвінки не відповідає.
Ці обставини підтверджені актом, складеним представником позивача у присутності двох свідків - ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , які також розписалися у цьому акті.
Згідно з частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача
Відповідно до частини дев`ятої статті 80 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неподання суб`єктом владних повноважень витребуваних судом доказів без поважних причин або без повідомлення причин суд, залежно від того, яке ці докази мають значення, може визнати обставину, для з`ясування якої витребовувався доказ, або відмовити у її визнанні, або розглянути справу за наявними в ній доказами, а у разі неподання доказів позивачем - також залишити позовну заяву без розгляду.
Керуючись цією нормою та враховуючи вищевикладені обставини, суд вважає за можливе визнати в якості доведених фактів не складання (факт відсутності) Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області:
- протоколів про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №321310 у територіальному виборчому окрузі №3 та на виборчій дільниці №321311 у територіальному виборчому окрузі №2;
- протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області у межах відповідних територіальних виборчих округів.
Крім того, з матеріалів справи вбачається, що заступником Голови Центральної виборчої комісії С. Дубовиком до Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії був направлений запит від 22.12.2020 №21-33/1-5355 з вимогою невідкладеного надання інформації стосовно діяльності зазначеної комісії у період з 10.12.2020 по 22.12.2020, а саме:
- чи здійснювався повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях №321310 та №321311;
- чи складалися протоколи про підсумки голосування в територіальних виборчих округах з виборів депутатів Гостомельської селищної ради, якщо так, то на підставі яких документів;
- чи складався протокол про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради, якщо так, то на підставі яких документів.
Однак жодних пояснень та документів до Комісії від Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії не надійшло.
Також заступником Голови Центральної виборчої комісії С. Дубовиком був направлений запит до Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області від 22.12.2020 №21-40-5354 з проханням повідомити, чи здійснювався Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією доступ до документації дільничних виборчих комісій, зокрема, виборчих дільниць №321310 та №321311, у тому числі до виборчих бюлетенів з виборів депутатів Гостомельської селищної ради, та чи опрацьовувалася така виборча документація членами цієї виборчої комісії.
Крім того, заступником Голови Центральної виборчої комісії С. Дубовиком було направлено запит від 22.12.2020 №21-24-5353 до Головного управління Національної поліції в Київській області, що здійснює охорону приміщення Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії, щодо надання інформації, чи здійснювався доступ Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії у період з 10 грудня 2020 року до сьогодні до виборчої документації дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Гостомельської селищної ради, зокрема виборчих дільниць №321310 та №321311.
З наданої Гостомельською селищною радою відповіді (лист від 22 грудня 2020 року №03-02/3201) вбачається, що приміщення, в якому зберігається виборча документація, у період з 09.12.2020 по 22.12.2020 не відкривалось. Приміщення перебуває під цілодобовою охороною працівників Національної поліції України.
До вказаної відповіді доданий акт обстеження приміщення, з якого вбачається, двері приміщення з виборчою документацією зачинені та опломбовані біркою, на якій присутня дата 09.12.2020 та містяться підписи членів виборчої комісії.
Наведені обставини також свідчать про те, що відповідачем не був здійснений повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях №321310 та №321311 та, відповідно, не були складені протоколи про підсумки голосування, що є необхідною передумовою для складання протоколу про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
До того ж, ці обставини були встановлені Центральною виборчою комісією, якою за результатом цього було прийнято постанову від 22.12.2010 №570 "Про окремі питання діяльності Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області", та, серед іншого, постановлено:
- встановити факт систематичного порушення Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області вимог Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України;
- достроково припинити повноваження всього складу Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області у зв`язку з систематичним порушенням Конституції України, Виборчого кодексу України та законів України;
- зобов`язати Бучанську районну виборчу комісію Київської області не пізніше 20 години 23 грудня 2020 року повідомити місцеві організації політичних партій, за поданнями яких до складу Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області було включено осіб, повноваження яких достроково припинено цією постановою, про можливість подання не пізніше 20 години 24 грудня 2020 року до Бучанської районної територіальної виборчої комісії Київської області нових кандидатур для включення до складу цієї територіальної виборчої комісії;
- зобов`язати Бучанську районну виборчу комісію Київської області не пізніше 20 години 25 грудня 2020 року сформувати новий склад Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області та невідкладно поінформувати про прийняте рішення Центральну виборчу комісію;
- зобов`язати Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області не пізніше як на другий день з дня формування її нового складу:
а) провести у визначеному Виборчим кодексом України порядку повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №321310 та №321311 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області з урахуванням рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20, про що скласти відповідні протоколи;
б) на підставі протоколів про повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області на виборчих дільницях, зокрема № 321310 та № 321311, у визначеному Виборчим кодексом України порядку, з урахуванням судових рішень, що набрали законної сили, встановити підсумки голосування з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області у відповідних територіальних виборчих округах, про що скласти відповідні протоколи;
в) на підставі протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області у відповідних територіальних виборчих округах у визначеному Виборчим кодексом України порядку, з урахуванням судових рішень, що набрали законної сили, встановити результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області, про що скласти відповідний протокол;
г) прийняти рішення про визнання ОСОБА_5 обраним Гостомельським селищним головою Бучанського району Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року;
д) офіційно оприлюднити результати виборів Гостомельського селищного голови Бучанського району Київської області шляхом опублікування відповідного повідомлення у місцевому друкованому засобі масової інформації;
- зобов`язати Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області:
до моменту встановлення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області відповідно до підпунктів а) - в) пункту 6 цієї постанови утриматись від здійснення офіційного оприлюднення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області, реєстрації обраних депутатів вказаної ради;
невідкладно інформувати Центральну виборчу комісію про скликання та проведення кожного засідання із наданням переліку питань порядку денного, які на нього виносяться.
Статтею 202 Виборчого кодексу України визначено, що систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять:
1) Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів; 2) територіальні виборчі комісії: а) виборча комісія автономної Республіки Крим; б) обласні виборчі комісії; в) районні виборчі комісії; г) міські виборчі комісії; ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом); д) селищні, сільські виборчі комісії; 3) дільничні виборчі комісії. Районні у місті виборчі комісії у містах з районним поділом, де не утворені районні у місті ради, утворюються для здійснення передбачених цим Кодексом повноважень у відповідному виборчому окрузі щодо виборів депутатів міських рад та міських голів.
Повноваження виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються: 1) Центральної виборчої комісії - на всю територію України; 2) територіальної виборчої комісії - на територію відповідного виборчого округу або частини виборчого округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів; 3) дільничної виборчої комісії - на територію відповідної виборчої дільниці стосовно кожних місцевих виборів, які проводяться на її території.
Рішення Центральної виборчої комісії, прийняті в межах її повноважень, є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами виборчого процесу, в тому числі територіальними, дільничними виборчими комісіями, а також органами виконавчої влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, громадськими об`єднаннями, підприємствами, установами, організаціями.
З урахуванням цього, вищевказану постанову Центральної виборчої комісії від 22.12.2020 №570 суд розцінює в якості належного та допустимого доказу, який підтверджує обставини, викладеній у позовній заяві, щодо неправомірних дій Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області з встановлення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, які вчинені 21.12.2020, та протиправності складеного відповідачем 21.12.2020 протоколу про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
За таких обставин, суд вважає обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню, позовні вимоги Київської обласної організації Політичної партії "НАШ КРАЙ" про:
- визнання протиправними дій Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області з встановлення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, які вчинені 21.12.2020;
- визнання протиправним та скасування протоколу Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області від 21.12.2020 про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
Викладені у письмових пояснення твердження ОСОБА_1 не спростовують правомірності вимог позивача в цій частині.
При цьому суд вважає хибними посилання третьої особи на неможливість здійснення відповідачем повторного підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях за бюлетенями, оскільки повторний перерахунок повинен здійснюватися на виконання рішення суду у справі №320/11645/20, з урахуванням мотивів його прийняття.
Суд ще раз звертає увагу на те, що у постанові від 19.12.2020 у справі №855/135/20 (реєстраційний номер судового рішення в ЄДРСР - 93657949) Верховний Суд зауважив, що виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20 не означає лише повторне встановлення підсумків голосування, позаяк аналіз резолютивної частини судових рішень у цій справі з мотивами їх ухвалення свідчить про необхідність проведення повторного підрахунку голосів на десяти виборчих дільницях в порядку, визначеним Виборчим кодексом України.
Такий порядок врегульовано статтею 254 Виборчого кодексу України і частина дванадцята вказаної норми покладає обов`язок здійснення повторного підрахунку на членів територіальної виборчої комісії.
Таким чином, встановлення на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року у справі №320/13226/20 результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради у порядку та спосіб, що визначені законодавством, має бути здійснено Гостомельською селищною територіальною виборчою комісією на підставі протоколів про підсумки голосування у відповідних територіальних виборчих округах, що складені на підставі протоколів про повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Гостомельської селищної ради на виборчих дільницях, проведеного вказаною територіальною виборчою комісією на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі №320/11645/20 із дотриманням вимог статей 250, 254 Виборчого кодексу України.
Суд не вбачає наявності правових підстав для задоволення позовних вимог про зобов`язання Гостомельську селищну територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області здійснити повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №321310 та №321311 з виборів депутатів Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
Так, з цього приводу суд звертає увагу на наявність вищевказаного рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20, яким вже було зобов`язано відповідача здійснити такий повторний підрахунок голосів, та яке на теперішній час залишається невиконаним в частині проведення такого підрахунку на виборчих дільницях №321310 та №321311, враховуючи наявність рішення Київського окружного адміністративного суду від 13.12.2020 у справі №320/13224/20, яким протоколи повторного підрахунку голосів виборців на цих дільницях були скасовані.
Отже, рішення Київського окружного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року у справі № 320/11645/20 в частині обов`язку відповідача здійснити повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №321310 та №321311 на теперішній час не виконано, що свідчить про відсутність підстав для повторного зобов`язання відповідача вчинити дії, які він і так повинен здійснити на виконання судового рішення.
Крім того, суд зауважує, що відповідний обов`язок виник у відповідача і внаслідок прийняття Центральною виборчою комісією вищевказаної постанови від 22.12.2020 №570.
Також суд вважає непереконливими твердження позивача про порушення відповідачем вимог статті 37 Виборчого кодексу України у вигляді не оформлення результатів виборів відповідною постановою, оскільки відповідно до пункту 9.5 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 N 173, протоколи виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях, про встановлення підсумків голосування та про результати відповідних виборів складаються без прийняття рішень відповідними виборчими комісіями .
Щодо інших доводів та аргументів учасників справи, суд зазначає, що згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Надаючи оцінку кожному окремому специфічному доводу всіх учасників справи, що мають значення для правильного вирішення адміністративної справи, суд застосовує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в п. 58 рішення у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) №303-A, пункт 29).
За таких обставин, позов підлягає частковому задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини першої статті 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Згідно з частиною дев`ятою статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
При зверненні до суду з цим позовом позивачами не було надано документ, що підтверджує сплату судового збору.
Згідно з частиною другою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначено Законом України "Про судовий збір".
Статтею 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Згідно з частиною другою статті 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою, ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб; фізичною особою - 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Частиною третьою статті 6 Закону України "Про судовий збір" визначено, що у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Відповідно до статті 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що встановлений законом на 1 січня 2020 року, становить 2102,00 грн.
У цьому провадженні позивачем заявлено до відповідача три вимоги немайнового характеру, з яких судом задоволено дві.
Відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Таким чином, враховуючи, що при поданні адміністративного позову судовий збір позивачем не було сплачено, а адміністративний позов підлягає задоволенню частково, суд дійшов висновку про необхідність стягнення до Державного бюджету України на рахунок судового збору за подання позовної заяви:
- з позивача - в розмірі 2102,00 грн.;
- з відповідача - в розмірі 4204,00 грн.
На підставі викладеного, керуючись статтями 243-246,250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправними дії Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області з встановлення результатів виборів депутатів Гостомельської селищної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі, які вчинені 21.12.2020.
3. Визнати протиправним та скасувати протокол Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області від 21.12.2020 про результати виборів депутатів Гостомельської селищної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
4. В іншій частині в позові відмовити.
5. Стягнути з Київської обласної організації Політичної партії "НАШ КРАЙ" (місцезнаходження: 08132, Київська обл., м. Вишневе, вул. Святошинська, 27б/70, офіс 2, ідентифікаційний код 39863371) на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп.
6. Стягнути з Гостомельської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області (місцезнаходження: 08290, Київська обл., м. Ірпінь, смт. Гостомель, вул.Свято-Покровська, 125, ідентифікаційний код 43779642) на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 4204 (чотири тисячі двісті чотири) грн. 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня проголошення рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Дудін С.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.12.2020 |
Оприлюднено | 28.12.2020 |
Номер документу | 93828493 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Земляна Галина Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Земляна Галина Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Земляна Галина Володимирівна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Дудін С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні