Постанова
від 16.12.2020 по справі 280/3743/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

16 грудня 2020 року м. Дніпросправа № 280/3743/20

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Білак С.В. (доповідач), суддів: Олефіренко Н.А., Шальєвої В.А., за участю секретаря судового засідання Лащенко Р.В., представника позивача Доманського В.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 07.10.2020 року в адміністративній справі №280/3743/20 (суддя у 1 інстанції Кисель Р.В.) за позовом ОСОБА_1 до Кирилівської селищної ради Якимівського району Запорізької області, треті особи: Обслуговуючий кооператив Сан Сіті , Товариство з обмеженою відповідальністю Геоінформаційна компанія Кадастр про визнання протиправним та скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Кирилівської селищної ради Якимівського району Запорізької області, треті особи: Обслуговуючий кооператив Сан Сіті , Товариство з обмеженою відповідальністю Геоінформаційна компанія Кадастр , в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 06.12.2019 року Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 2320355400:01:005:0235 , затвердженого на засіданні тридцять першої сесії Сьомого скликання відповідача.

Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 07.10.2020 року клопотання Кирилівської селищної ради Якимівського району Запорізької області та Обслуговуючого кооперативу Сан Сіті про закриття провадження у справі задоволено. Закрито провадження в адміністративній справі №280/3743/20. Роз`яснено ОСОБА_1 право звернення до Якимівського районного суду Запорізької області в порядку цивільного судочинства.

Не погодившись з вказаною ухвалою, позивач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального і процесуального права, просить скасувати оскаржувану ухвалу та відмовити у задоволені клопотання Кирилівської селищної ради Якимівського району Запорізької області та Обслуговуючого кооперативу Сан Сіті про закриття провадження у справі відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначив, що земельні спори фізичних осіб чи юридичних осіб з органом місцевого самоврядування як об`єктом владних повноважень, пов`язані з оскарженням його рішень, дій чи бездіяльності, належать до публічно-правових спорів, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів. Так, предметом спору у цій справі є рішення суб`єкта владних повноважень, яке прийнято з порушенням норм чинного законодавства.

В відзиві на апеляційну скаргу відповідач просив залишити ухвалу суду першої інстанції без змін.

Представник позивача у судовому засіданні просив задовольнити апеляційну скаргу.

Інші представники сторін у судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи представника позивача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву не неї, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено судом апеляційної інстанції, що Обслуговуючий кооператив Сан Сіті звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду на 49 років, орієнтовною площею 0,1339 га для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, що розташована за адресою АДРЕСА_1 . Зазначив, що в разі неможливості цього без проведення земельних торгів продажу прав оренди земельної ділянки, просив внести дану земельну ділянку до переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких виставляється на земельні торги та ініціювати процедуру продажу прав оренди.

Рішенням відповідача від 18.04.2019 року №5 земельна ділянка орієнтовною площею 0,1339 га була включена до переліку земельних ділянок, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах.

На підставі договору №03-06 від 10.06.2019 року ТОВ Геоінформаційна компанія Кадастр було складено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідача площею 0,1339 га для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, що розташована за адресою: Запорізька область, Якимівський район, смт. Кирилівка, вул. Коса Пересип, за рахунок земель запасу смт. Кирилівка.

30.09.2019 року відділом в Якимівському районі Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області включено відомості про земельну ділянку площею 0,1339 га, розташовану по вул. Коса Пересип в смт. Кирилівка Якимівського району Запорізької області до Державного земельного кадастру, земельній ділянці присвоєний кадастровий номер 2320355400:01:005:0235.

Рішенням відповідача від 06.12.2019 року №15 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для продажу її або право оренди на земельних торгах (аукціоні) для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, площею 0,1339 га, кадастровий номер 2320355400:01:005:0235, змінене цільове призначення земельної ділянки площею 0,1339 га, кадастровий номер 2320355400:01:005:0235 згідно з розробленим проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки з земель запасу житлової та громадської забудови та віднесено її до земель для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, вирішено зареєструвати право комунальної власності на зазначену земельну ділянку.

08.01.2020 року державним реєстратором Якимівської районної державної адміністрації Запорізької області прийняте рішення №50575199 про державну реєстрацію речового права на зазначену земельну ділянку, зареєстроване право комунальної власності за відповідачем.

При цьому, з матеріалів справи слідує, що позивач є власником земельної ділянки кадастровий номер 2320355400:01:005:0189 та дачного будинку, що на ній розташований (Запорізька область, Якимівський район, смт. Кирилівка, вул. Коса Пересип, буд. 104/3). Належна позивачу земельна ділянка розташована поряд із земельною ділянкою кадастровий номер 2320355400:01:005:0235.

Так, рішенням відповідача від 25.06.2020 року №10 земельна ділянка кадастровий номер 2320355400:01:005:0235 передана в оренду третій особі 1 та 02.07.2020 року між відповідачем та ОК Сан Сіті укладено договір оренди (строк дії до 02.07.2069р.), який зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Крім того, на зазначеній земельній ділянці розташоване нерухоме майно (будівля вигрібної ями літ. А1, будівля вигрібної ями літ. А2), яке на праві власності зареєстроване за ОК Сан Сіті відповідно до рішення про державну реєстрацію прав та їх обмежень (з відкриттям розділу №52023342 від 21.04.2020р.

В поданому позові позивач зазначив про порушення порядку затвповноважень, не враховано інтереси позивача при розробці, погоджені та затвердженні проекту землеустрою).

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

За визначенням наведеним у п. п. 1, 2 ч. 1 ст. 4 КАС України: адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір; публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

Згідно із п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

З огляду на вказані норми до адміністративної юрисдикції відносяться справи, які виникають зі спору в публічно-правових відносинах, що стосуються цих відносин, у разі якщо один з його учасників - суб`єкт владних повноважень здійснює владні управлінські функції на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або надання адміністративних послуг.

За приписами ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.

У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру.

Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Державна реєстрація прав суборенди, сервітуту, які поширюються на частину земельної ділянки, здійснюється після внесення відомостей про таку частину до Державного земельного кадастру.

Межі суміжних земельних ділянок приватної власності можуть бути змінені їх власниками без формування нових земельних ділянок за технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі: поділу або об`єднання земельних ділянок; скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації; якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).

Колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції, що оскаржуваним рішенням у цій справі була сформована земельна ділянка кадастровий номер 2320355400:01:005:0235 (утворено об`єкт цивільного права) та вирішено зареєструвати право комунальної власності на неї.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.

Суди розглядають у порядку цивільного судочинства також вимоги щодо реєстрації майна та майнових прав, інших реєстраційних дій, якщо такі вимоги є похідними від спору щодо такого майна або майнових прав, якщо цей спір підлягає розгляду в місцевому загальному суді і переданий на його розгляд з такими вимогами.

Пунктом 10 частини 2 статті 16 ЦК України визначений такий спосіб захисту цивільного права та інтересу як визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Так, з врахуванням вимог ст. 79-1 ЗК України оскаржуване рішення має безпосередній вплив на цивільні права третьої особи 1 як орендаря та власника об`єктів нерухомості, розташованих на цій земельній ділянці.

Суд першої правильно зазначив, що правовим наслідком скасування оскаржуваного рішення, у разі задоволення позовних вимог, є скасування державної реєстрації цієї земельної ділянки. При цьому, скасування державної реєстрації допускається виключно з одночасним припиненням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки, проте суд адміністративної юрисдикції не наділений повноваженнями щодо спорів з приводу цивільних правовідносин.

За приписами п. 1 ч. 1 ст. 238 КАС України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

За таких обставин, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про закриття провадження у цій справі та вірно роз`яснив позивачу, що з цим позовом останній може звернутися до Якимівського районного суду Запорізької області.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції вірно встановлено обставини справи та правильно застосовано до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують. Підстави для скасування ухвали суду першої інстанції відсутні.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321,322, 327, 328 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 07.10.2020 року в адміністративній справі №280/3743/20 - залишити без задоволення.

Ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 07.10.2020 року в адміністративній справі №280/3743/20 - залишити без змін.

Вступна та резолютивна частина постанови складена 16.12.2020 року, в повному обсязі постанова складена відповідно до ст. 243 КАС України.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий - суддя С.В. Білак

суддя Н.А. Олефіренко

суддя В.А. Шальєва

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.12.2020
Оприлюднено04.01.2021
Номер документу93927063
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/3743/20

Ухвала від 23.05.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

Постанова від 12.04.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 04.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 04.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 05.07.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Кисіль Роман Валерійович

Ухвала від 16.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 09.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 08.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 29.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Постанова від 16.12.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Білак С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні