ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" січня 2021 р. Справа № 924/677/20
м. Хмельницький
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Музики М.В., за участю секретаря судового засідання Устінової А.П., розглянувши справу
за позовом першого заступника Старокостянтинівської місцевої прокуратури, м. Старокостянтинів Хмельницької області, в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м. Хмельницький
до фермерського господарства "Червона калина", с. Григорівка Старокостянтинівського району Хмельницької області
про внесення змін до договору оренди землі від 22.10.2002 року, укладеного між Старокостянтинівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 (ФГ "Червона калина"): доповнити п. 1.1. договору: "кадастровий номер земельної ділянки 6824282300:03:016:0011"; п. 2.1. договору викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 5 (п`яти) відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Хмельницькій області. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 11 га (кадастровий номер 6824282300:03:016:0011) становить 335247 грн.",
за участю представників учасників справи:
позивача: Сторчай Н.П. - згідно довіреності №0-22-0.6-6/62-20 від 09.01.2020 року;
відповідача: ОСОБА_1 - керівник;
прокуратури: Коломий О.Є. - згідно наказу №46 від 11.09.2020 року;
ВСТАНОВИВ:
прокурор звернувся до суду з позовом, у якому просить, з врахуванням заяви від 27.10.2020 року, внести зміни до договору оренди землі від 22.10.2002 року, укладеного між Старокостянтинівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 (ФГ "Червона калина"): доповнити п. 1.1. договору: "кадастровий номер земельної ділянки 6824282300:03:016:0011"; п. 2.1. договору викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 5 (п`яти) відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Хмельницькій області. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 11 га (кадастровий номер 6824282300:03:016:0011) становить 335247 грн.". Вимоги мотивує необхідністю приведення умови договору у відповідність до вимог чинного законодавства щодо визначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати.
Ухвалою суду від 09.06.2002 року відкрито провадження у справі за позовом першого заступника Старокостянтинівської місцевої прокуратури, м. Старокостянтинів Хмельницької області, в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м. Хмельницький до фермерського господарства "Червона калина", с. Григорівка Старокостянтинівського району Хмельницької області про внесення змін до договору оренди землі від 22.10.2002 року, укладеного між Старокостянтинівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 (ФГ "Червона калина"): доповнити п. 1.1. договору: "кадастровий номер земельної ділянки 6824282300:03:016:0011"; п. 2.1. договору викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 5 (п`яти) відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Хмельницькій області"; п. 4.6. договору викласти в наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 11 га (кадастровий номер 6824282300:03:016:0011) становить 335247 грн.", ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, а також зупинено провадження у справі №924/677/20 до закінчення перегляду в касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду судового рішення у справі № 912/2385/18.
Ухвалою суду від 25.08.2020 року поновлено провадження у справі та призначено підготовче засідання.
Ухвалою суду від 23.11.2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Прокурор та позивач під час судового розгляду спору позов підтримали в повному обсязі, наполягають на його задоволенні.
Відповідач в судовому засіданні проти позову заперечив, 22.12.2020 року подав заяву про застосування строків позовної давності.
Фактичні обставини справи, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
22.10.2002 року між Старокостянтинівською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки (далі - договір), за умовами якого орендодавець на підставі розпорядження від 26.07.2002 року №140/2002-р, та додатка до цього розпорядження від 26.07.2002 року надає, а орендар приймає у тимчасове платне користування на умовах оренди земельну ділянку з земель запасу, розташовану на території Григорівської сільської ради Старкостянтинівського району Хмельницької області (згідно з планом (схемою) земельної ділянки, що додається до договору оренди), площею 11,0 га, яка надається у тимчасове платне користування на умовах оренди строком на 49 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (п. 1.1. договору).
У п. 2.1. договору передбачено, що плата за землю становить 10, 65 грн. за один рік, загальна орендна плата за рік становить 117,15 грн., які орендар зобов`язується сплачувати до 15 серпня поточного року.
Орендна плата за землю збільшується при зміні розміру земельного податку відповідно до Законів України, при цьому сторони укладають додаткову угоду, яка є невід`ємною частиною цього договору (п. 2.2. договору).
Згідно п. 3.1.2. договору орендодавець має право вносити зміни в розділ 2 цього договору щодо розміру і строків внесення плати за землю в разі зміни ставки земельного податку в законодавчому порядку.
Договір підписано сторонами та нотаріально посвідчено.
22.10.2002 року зареєстровано в ЄДР фермерське господарство "Червона калина", код 31819648, адреса: 31150, Хмельницька область, Старокостянтинівський район, с. Григорівка, засновник - ОСОБА_1 .
Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області надіслало ОСОБА_1 листа від 23.10.2018 року з пропозицією переглянути розмір орендної плати за користування земельною ділянкою площею 11,0 га. У відповідь ОСОБА_1 повідомив про подання останнім заяви щодо надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі для ведення фермерського господарства площею 11 га на території Григорівської сільської ради Старокостянтинівського району.
Із аналогічними пропозиціями позивач надсилав відповідачу також листи від 29.11.2017 року, від 30.03.2018 року, від 02.04.2018 року, від 23.10.2018 року, від 21.06.2019 року, від 18.10.2019 року та від 04.12.2019 року.
Як вбачається із відомостей з Державного земельного кадастру та витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку від 17.09.2019 року, нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 17.09.2019 року з кадастровим номером 6824282300:03:016:0011, площею 11 га, яка розташована за адресою: Хмельницька область, Старокостянтинівський район, Григорівська сільська рада, становить 356798,97 грн. Земельна ділянка перебуває в оренді у ОСОБА_1 терміном на 49 років. Відповідно до експлікації земельних угідь (додаток до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку), 11,00 га земельної ділянки з кадастровим номером 6824282300:03:016:0011 складає рілля.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру, земельна ділянка з кадастровим номером 6824282300:03:016:0011 зареєстрована в Реєстрі 14.03.2019 року.
Грицівська селищна рада Старокостянтинівського району рішенням №13 від 12.09.2019 року встановила ставки земельного податку на 2020 рік на території Григорівської сільської ради - для юридичних осіб за земельні ділянки за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено, в розмірі 5,0% від нормативної грошової оцінки для земель сільськогосподарського призначення.
Відповідно до довідника показників нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь в Україні станом на 01.01.2020 року, вартість 1га ріллі по Хмельницькій області становить 30477,00 грн. (значення нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарських угідь відповідно до загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення).
Старокостянтинівська районна рада у листі №228 від 22.05.2020 року повідомила, що сесією районної ради не затверджувалась технічна документація з нормативної грошової оцінки ФГ "Червона калина" або ОСОБА_1 .
З вищевикладеного, прокурор в інтересах позивача звернувся з даним позовом до суду.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
За загальними положеннями цивільного законодавства, зобов`язання виникають з підстав, зазначених у ст. 11 Цивільного кодексу України. За приписами ч. 2 цієї ж статті підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини, інші юридичні факти. Підставою виникнення цивільних прав та обов`язків є дії осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також дії, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Статтею 626 Цивільного кодексу України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ст. 6, ч. 1 ст. 627 Цивільного кодексу України ).
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Матеріалами справи стверджується, що 22.10.2002 року між Старокостянтинівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого орендодавець на підставі розпорядження від 26.07.2002 року №140/2002-р, та додатка до цього розпорядження від 26.07.2002 року надає, а орендар приймає у тимчасове платне користування на умовах оренди земельну ділянку з земель запасу, розташовану на території Григорівської сільської ради Старкостянтинівського району Хмельницької області (згідно з планом (схемою) земельної ділянки, що додається до договору оренди), площею 11,0 га, яка надається у тимчасове платне користування на умовах оренди строком на 49 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Тоді ж ОСОБА_1 засновано та зареєстровано фермерське господарство "Червона калина".
Зі змісту положень статті 12 Закону України "Про фермерське господарство" вбачається, що землі фермерського господарства можуть складатися із: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів фермерського господарства, здійснює фермерське господарство.
З комплексного аналізу норм статей 1, 5, 7, 8, 12 Закону України "Про фермерське господарство" можна зробити висновок, що після укладення договору користування землею, у тому числі на умовах оренди, фермерське господарство реєструється в установленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи. З цього часу обов`язки землекористувача земельної ділянки здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась (позиція Великої Палати Верховного Суду, викладена в постанові від 11.02.2020 року у справі №922/614/19).
Статтею 759 Цивільного кодексу України визначено, що за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.
Згідно зі ст. 283 Господарського кодексу України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.
За змістом ст. 759 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди).
Згідно ч. 1 ст. 286 Господарського кодексу України орендна плата - це фіксований платіж, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності. Розмір орендної плати може бути змінений за погодженням сторін, а також в інших випадках, передбачених законодавством.
За користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму. Договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном. Якщо розмір плати не встановлений договором, він визначається з урахуванням споживчої якості речі та інших обставин, які мають істотне значення. Плата за користування майном вноситься щомісячно, якщо інше не встановлено договором. Наймач звільняється від плати за весь час, протягом якого майно не могло бути використане ним через обставини, за які він не відповідає (частини 1, 3, 5, 6 статті 762 Цивільного кодексу України).
Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
За положеннями ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Частиною 1 ст. 3 Земельного кодексу України унормовано, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до ст. 80 Земельного Кодексу України, суб`єктами права власності на землю є громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
Частиною 1 ст. 2 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Статтями 93 та 96 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі зобов`язані, зокрема, забезпечувати використання землі за цільовим призначенням.
Поняття договору оренди землі визначено ст. 13 Закону України "Про оренду землі", за приписами якої договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначення її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Орендна плата відповідно до ст. 21 цього ж закону це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Відповідно до приписів ч. 1 та 2 ст. 284 Господарського кодексу України, об`єкт оренди (склад і вартість майна з урахування її індексації), орендна плата з урахуванням її індексації є істотними умовами договору оренди. Розмір орендної плати може бути змінений за погодженням сторін, а також в інших випадках, передбачених законодавством (частина перша статті 286 Господарського кодексу України).
Тобто, орендна плата встановлюється сторонами в договорі, а її зміна відбувається за згодою сторін. Водночас сторони не позбавлені права передбачити в договорі оренди можливість перегляду, зміни (індексації) розміру орендної плати за користування майном на вимогу однієї із сторін, зокрема з підстав зміни тарифів, ставок орендної плати органами місцевого самоврядування.
Згідно зі ст. 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Загальні підстави для зміни або розірвання договору визначені ст. 651 Цивільного кодексу України і за загальним правилом, викладеним в частині першій цієї статті, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Про зміну або розірвання договору в порядку частини першої ст. 651 Цивільного кодексу України сторони вправі домовитися в будь-який час на свій розсуд (крім випадків, обумовлених законодавчо).
Статтею 188 Господарського кодексу України врегульовано порядок зміни, розірвання господарських договорів, за яким сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (ч. 1-4 ст. 188 Господарського кодексу України).
Частинами 2 та 3 ст. 188 Господарського кодексу України встановлений порядок проведення сторонами договору переговорів щодо добровільної зміни чи розірвання договору. Частиною 4 цієї статті визначено, заінтересована сторона може звернутися до суду, якщо виник спір.
За положеннями ст. 654 Цивільного кодексу України всі зміни та доповнення до договору вчиняються в такій самій формі, що й договір, який змінюється або розривається.
Законодавець передбачає випадки, коли розгляд питання про внесення змін до договору чи про його розірвання передається на вирішення суду за ініціативою однієї із сторін.
Так, за ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Зміна умов договору в судовому порядку з причин істотного порушення договору є правовим наслідком порушення зобов`язання іншою стороною договору у відповідності до п. 2 ч. 1 ст. 611 Цивільного кодексу України, тобто, способом реагування та захисту права від порушення договору, яке вже відбулося.
Іншими підставами для зміни або розірвання договору в судовому порядку (крім істотного його порушення) відповідно до ч. 2 с. 651 Цивільного кодексу України є випадки, встановлені законом або договором, і настання таких випадків зумовлює право сторони ініціювати в судовому порядку питання зміни чи припинення відповідних договірних правовідносин.
Підставами для виникнення юридичного спору про внесення змін у договір чи про його розірвання, який підлягає вирішенню судом є обставини, наведені у ч. 2 ст. 651 Цивільного кодексу України, і ці обставини виникають в силу прямо наведених у цій нормі фактів та подій, що зумовлюють правову невизначеність у суб`єктивних правах чи інтересах. Такі підстави та умови виникнення юридичного спору у правовідносинах є однаковими незалежно від їх суб`єктного складу (за участі фізичних чи юридичних осіб) та змісту правовідносин (цивільні чи господарські).
Разом з тим, як вже вказано вище, на розгляд суду можуть передаватися вимоги про внесення змін до договору чи його розірвання не з будь-яких підстав, а тільки у випадках, передбачених законом або договором.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 652 Цивільного кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.
Водночас за ч. 4 ст. 652 Цивільного кодексу України зміна договору у зв`язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.
За змістом п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (ст. 1 Закону України "Про оцінку земель").
Відповідно до абз. 3 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Зі змісту ст. 14, 288 Податкового кодексу України вбачається, що основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати (аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду у складі Касаційного господарського суду від 10.09.2018 року у справі № 920/739/17, від 13.06.2018 року у справі № 925/1016/16).
Разом з тим, оскільки нормативна грошова оцінка земель є основа для визначення розміру орендної плати, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. Аналогічну правову позицію навів Верховний Суд України у постановах від 20.08.2013 року у справі № 5009/3430/12, від 18.05.2016 року у справі №6-325цс16, від 03.12.2013 року у справі № 5009/3430/12, від 07.10.2015 року у справі № 922/3871/14, від 02.03.2016 року у справі № 922/583/14, постановах Верховного Суду від 20.11.2018 року у справі № 908/4582/15, від 13.06.2019 року у справі №910/11764/17.
Відповідно до ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (ст. 13 Закону України "Про оцінку земель").
За змістом ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років (ст. 18 Закону України "Про оцінку земель").
Частинами 1, 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до ч. 1 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель").
Розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення здійснюється відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2016 року № 831 (далі - Методика), згідно з пунктом 3 якої нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення визначається відповідно до нормативу капіталізованого рентного доходу на землях сільськогосподарського призначення природно-сільськогосподарських районів Автономної Республіки Крим, областей, м. Києва та Севастополя згідно з додатком та показників бонітування ґрунтів шляхом складання шкал нормативної грошової оцінки агровиробничих груп ґрунтів природно-сільськогосподарських районів (для сільськогосподарських угідь).
З огляду на зазначені приписи чинного законодавства України, для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності, нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку.
Судом встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6824282300:03:016:0011, площею 11,0 га ріллі, зареєстрована в Державному земельному кадастрі 14.03.2019 року. Водночас, матеріали справи не містять та учасниками судового розгляду не заперечується, що відповідна технічна документація з технічної грошової оцінки не затверджувалася органом місцевого самоврядування, відтак, у дію не вводилась.
07.02.2018 року постановою Кабінету Міністрів України за № 105 затверджено Порядок проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення.
Відповідно до Порядку № 105, оцінку проводить уповноважений Держгеокадастром на здійснення заходів, передбачених бюджетною програмою "Проведення земельної реформи", суб`єкт господарювання, якому надаються бюджетні кошти на безповоротній основі в межах відповідних бюджетних асигнувань та який є суб`єктом оціночної діяльності відповідно до статті 6 та з урахуванням вимог частини третьої статті 18 Закону України "Про оцінку земель". Об`єктом оцінки є землі сільськогосподарського призначення незалежно від форми власності в межах території природно-сільськогосподарських районів (у тому числі гірських природно-сільськогосподарських районів) Автономної Республіки Крим, областей, крім земель сільськогосподарського призначення в межах населених пунктів, оцінка яких проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. № 213.
Оцінка включає підготовчі роботи, ґрунтові обстеження (у разі потреби), камеральні роботи та складення за результатами проведення оцінки технічної документації із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення.
З метою внесення відомостей про нормативну грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення, отриманих у результаті проведення оцінки, виконавець створює електронний документ відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051. Виконавець під час розроблення технічної документації складає її окремими томами для Автономної Республіки Крим та кожної області.
Технічна документація з позитивним висновком державної експертизи у десятиденний строк надсилається поштою разом із супровідним листом до Мінагрополітики для затвердження. Затверджена технічна документація протягом п`яти робочих днів з дня затвердження подається Мінагрополітики Державному кадастровому реєстратору Держгеокадастру разом із заявою про внесення відомостей про проведення оцінки до Державного земельного кадастру.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації за формою згідно з додатком 3 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Мінагрополітики від 23.05.2017 № 262.
У разі коли технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення розроблена, але не затверджена рішенням органу місцевого самоврядування, та/або відомості про таку оцінку не внесені до Державного земельного кадастру до затвердження технічної документації, до Державного земельного кадастру підлягають внесенню та використовуються відомості про оцінку.
У п. 4 Розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.05.2017 року № 262, передбачено, що у разі застосування ст. 277 Податкового кодексу України щодо визначення ставок земельного податку від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено, нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області приймається згідно з додатком 1 (Нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим та по областям) до цього Порядку.
В свою чергу, ст. 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
Згідно із Довідником показників нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь України станом на 01.01.2020 р. (значення нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарських угідь відповідно до загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення), нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Хмельницькій області становить 30477,00 грн. /га.
Затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України входить до повноважень органів місцевого самоврядування (п. 35 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування"). Грицівська селищна рада Старокостянтинівського району рішенням №13 від 12.09.2019 року встановила ставки земельного податку на 2020 рік на території Григорівської сільської ради - для юридичних осіб за земельні ділянки за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено, в розмірі 5,0% від нормативної грошової оцінки для земель сільськогосподарського призначення.
З урахуванням показників нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь України станом на 01.01.2020 р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 11 га (кадастровий номер 6824282300:03:016:0011) становить 335247,00 грн. Таким чином, розмір орендної плати за використання відповідної земельної ділянки повинен становити 5% від 335247,00 грн.
Відтак, розмір орендної плати, визначений у п. 2.1. договору, не відповідає розміру орендної плати, визначеного законом.
Матеріалами справи стверджується, що позивач звертався до відповідача із вимогою про внесення змін у договір оренди землі для приведення його у відповідність до вимог чинного законодавства по причині зміни розміру НГО. Проте, оскільки відповідні зміни не внесені, суд зазначає про наявність правових підстав для внесення таких змін в судовому порядку та, відповідно, задоволення позовних вимог.
При цьому суд виходить з того, що на момент розгляду справи сторонами не вирішено питання щодо внесення змін у договір шляхом укладення додаткової угоди та її реєстрації.
Відповідачем подано заяву про застосування наслідків спливу строку позовної давності.
Статтею 256 ЦК України передбачено, що позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Згідно статті 257 ЦК України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
При цьому, позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі до прийняття ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові (частини 3 та 4 статті 267 ЦК України).
Початок перебігу позовної давності обчислюється за правилами статті 261 Цивільного кодексу України, частина перша якої пов`язує його з днем, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
У статті 268 ЦК України наведено невичерпний перелік вимог, на які позовна давність не поширюється. У частині другій цієї статті передбачено, що законом можуть бути встановлені також інші вимоги, на які не поширюється позовна давність. Але в деяких випадках позовна давність не може поширюватись і на інші категорії вимог, хоча про це прямо й не зазначено у законі. Так, позовна давність не може поширюватися на вимоги про усунення перешкод у здійсненні власником права користування та розпоряджання своїм майном (стаття 391 ЦК України), оскільки в такому разі йдеться про так зване триваюче правопорушення. Отже, власник може пред`явити такий позов у будь-який час незалежно від того, коли почалося порушення його прав (пункт 5.1 пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування позовної давності у вирішенні господарських спорів" від 29.05.2013р. №10).
Оскільки право на внесення змін до договору щодо збільшення розміру орендної плати виникло з моменту зміни нормативної грошової оцінки і може бути реалізоване протягом всього строку дії вказаного договору, але відповідач заперечує проти внесення відповідних змін, у даному випадку наявне триваюче правопорушення, що свідчить про відсутність підстав вважати пропущеним строк звернення до суду з даним позовом.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про задоволення позову першого заступника Старокостянтинівської місцевої прокуратури, м. Старокостянтинів Хмельницької області, в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м. Хмельницький до фермерського господарства "Червона калина", с. Григорівка Старокостянтинівського району Хмельницької області про внесення змін до договору оренди землі від 22.10.2002 року, укладеного між Старокостянтинівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 (ФГ "Червона калина"): доповнити п. 1.1. договору: "кадастровий номер земельної ділянки 6824282300:03:016:0011"; п. 2.1. договору викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 5 (п`яти) відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Хмельницькій області. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 11 га (кадастровий номер 6824282300:03:016:0011) становить 335247 грн." в повному обсязі.
Витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача у зв`язку з задоволенням позову.
Керуючись ст.ст. 2, 12, 20, 129, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
позов першого заступника Старокостянтинівської місцевої прокуратури, м. Старокостянтинів Хмельницької області, в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м. Хмельницький до фермерського господарства "Червона калина", с. Григорівка Старокостянтинівського району Хмельницької області про внесення змін до договору оренди землі від 22.10.2002 року, укладеного між Старокостянтинівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 (ФГ "Червона калина"): доповнити п. 1.1. договору: "кадастровий номер земельної ділянки 6824282300:03:016:0011"; п. 2.1. договору викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 5 (п`яти) відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Хмельницькій області. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 11 га (кадастровий номер 6824282300:03:016:0011) становить 335247 грн.", задовольнити.
Внести зміни до договору оренди землі від 22.10.2002 року, укладеного між Старокостянтинівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 (ФГ "Червона калина"): доповнити п. 1.1. договору: "кадастровий номер земельної ділянки 6824282300:03:016:0011"; п. 2.1. договору викласти в наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 5 (п`яти) відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Хмельницькій області. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 11 га (кадастровий номер 6824282300:03:016:0011) становить 335247 грн.".
Стягнути з фермерського господарства "Червона калина" (31150, Хмельницька область, Старокостянтинівський район, с. Григорівка, код 31819648) на користь Хмельницької обласної прокуратури (29000, м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, код 02911102) 2102,00 грн. ( дві тисячі сто дві грн. 00 коп.) витрат по сплаті судового збору.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 15.01.2021 року
Суддя М.В. Музика
Віддрук. у 4 прим.: 1 - до справи; 2 - прокурору (31100, Хмельницька область, м. Старокостянтинів, вул. К. Острозького, 41) - рек. з пов. про вручення; 3 - позивачу (29016, м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1) - рек. з пов. про вручення; 4 - відповідачу (31150, Хмельницька область, Старокостянтинівський район, с. Григорівка, вул. Дружби, 18) - рек. з пов. про вручення
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 11.01.2021 |
Оприлюднено | 10.08.2022 |
Номер документу | 94151058 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Музика М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні