Рішення
від 19.01.2021 по справі 640/3755/19
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 січня 2021 року м. Київ № 640/3755/19

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: судді Катющенка В.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу

за позовомГоловного управління Держпраці у Київській області до про Товариства з обмеженою відповідальністю "Корчуватський комбінат" застосування заходів реагування, В С Т А Н О В И В:

Головне управління Держпраці у Київській області звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом, у якому просить суд застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю "Корчуватський комбінат" заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді зупинки робіт, а саме: заборонити експлуатацію газового обладнання нагрівачів типу АМВІ-RAD в кількості 11 шт., встановлених в приміщеннях складів № 5, 8 по АДРЕСА_1 - зав. №№ 0606120223963 , 061012315304 , 060612023955 , 060612023926 , 060511851330 , 060612023955 , 060612023962 , 060612023957 , 060612023964 , 060612023941 , 060612023953 до усунення відповідачем порушень та отримання у встановленому порядку рішення про відновлення робіт.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що актом перевірки зафіксовано порушення, що становлять загрозу життю та здоров`ю працівників установи.

Ухвалою суду від 12.03.2019 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі № 640/3755/19 та вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) без повідомлення учасників справи.

Відповідно до повідомлення про вручення поштового відправлення 20.03.2019 відповідачеві вручено ухвалу суду від 12.03.2019, проте в установлений строк останній відзиву на позовну заяву до суду не подав.

Розглянувши подані документи і матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Частиною першою статті 3 Конституції України проголошено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (зі змінами та доповненнями, далі - Положення, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Основними завданнями Держпраці, зокрема, є реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб (підпункт 1 пункту 3 Положення).

Згідно з підпунктом 16 пунктом 4 Положення Держпраці відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань:

забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту;

монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;

безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення;

виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів;

організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення та перевірки їх знань.

Пунктом 7 Положення визначено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.

У відповідності до абзаців 1-2 частини першої статті 39 Закону України від 14.10.1992 № 2694-XII "Про охорону праці" (зі змінами та доповненнями, надалі - Закон № 2694-XII), посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об`єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції.

Матеріалами справи підтверджено, що у період з 21.01.2019 по 06.02.2019 на підставі направлення на проведення перевірки від 18.01.2019 № 5.4/66, виданого відповідно до наказу № 364 від 18.01.2019, посадовими особами Головного управління Держпраці у Київській області проведено планову перевірку ТОВ "Корчуватський комбінат" на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки в частині стану охорони праці, про що складено акт від 06.02.2019 № 5.4/353/74А.

У 5 розділі акта зафіксовано ряд порушень, зокрема, у пункті 3 зазначено, що ТОВ "Корчуватський комбінат" не отриманий дозвіл на експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки - газового обладнання нагрівачів типу АМВІ-RAD в кількості 11 шт., встановлених в приміщеннях складів № 5, 8 по АДРЕСА_1 - зав. №№ 0606120223963 , 061012315304, 060612023955, 060612023926, 060511851330, 060612023955, 060612023962, 060612023957, 060612023964 , 060612023941 , 060612023953 , що є порушенням статті 21 Закону України "Про охорону праці", пункту 3 додатку 3 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107, пункту 3.1 розділу ІІІ НПАОП 0.00-1.76-15 "Правила безпеки систем газопостачання".

У пункті 5 розділу 5 акта перевірки зазначено, що ТОВ "Корчуватський комбінат" не проводиться технічне обслуговування газового обладнання нагрівачів типу АМВІ-RAD в кількості 11 шт., що є порушенням статті 13 Закону України "Про охорону праці", пункту 3.9 розділу V ПБСГ.

Також у пункті 6 акта перевірки вказано, що у ТОВ "Корчуватський комбінат" немає договору на технічне обслуговування нагрівачів типу АМВІ-RAD в кількості 11 шт., що є порушенням статті 13 Закону України "Про охорону праці", пункту 3.2 розділу V ПБСГ.

У зв`язку з виявленням порушень, зазначених у рядках 3, 5, 6 розділу 5 акта перевірки попереджено про необхідність негайного зупинення робіт (виробництва) газового обладнання нагрівачів типу АМВІ-RAD в кількості 11 шт., встановлених в приміщеннях складів № 5, 8 по АДРЕСА_1 - зав. №№ 0606120223963 , 061012315304 , 060612023955, 060612023926, 060511851330, 060612023955, 060612023962 , 060612023957 , 060612023964 , 060612023941 , 060612023953 .

Посадовими особами відповідача отримано акт перевірки та підписано без заперечень і зауважень.

За визначенням статті 1 Закону № 2694-XII охорона праці - це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров`я і працездатності людини у процесі трудової діяльності.

Згідно з положеннями статті 4 Закону № 2694-XII державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням.

Державна політика в галузі охорони праці базується на принципах:

пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці;

підвищення рівня промислової безпеки шляхом забезпечення суцільного технічного контролю за станом виробництв, технологій та продукції, а також сприяння підприємствам у створенні безпечних та нешкідливих умов праці;

комплексного розв`язання завдань охорони праці на основі загальнодержавної, галузевих, регіональних програм з цього питання та з урахуванням інших напрямів економічної і соціальної політики, досягнень в галузі науки і техніки та охорони довкілля;

соціального захисту працівників, повного відшкодування шкоди особам, які потерпіли від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань;

встановлення єдиних вимог з охорони праці для всіх підприємств та суб`єктів підприємницької діяльності незалежно від форм власності та видів діяльності;

адаптації трудових процесів до можливостей працівника з урахуванням його здоров`я та психологічного стану;

використання економічних методів управління охороною праці, участі держави у фінансуванні заходів щодо охорони праці, залучення добровільних внесків та інших надходжень на ці цілі, отримання яких не суперечить законодавству;

інформування населення, проведення навчання, професійної підготовки і підвищення кваліфікації працівників з питань охорони праці;

забезпечення координації діяльності органів державної влади, установ, організацій, об`єднань громадян, що розв`язують проблеми охорони здоров`я, гігієни та безпеки праці, а також співробітництва і проведення консультацій між роботодавцями та працівниками (їх представниками), між усіма соціальними групами під час прийняття рішень з охорони праці на місцевому та державному рівнях;

використання світового досвіду організації роботи щодо поліпшення умов і підвищення безпеки праці на основі міжнародного співробітництва.

Відповідно до частини першої статті 6 Закону № 2694-XII умови праці на робочому місці, безпека технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування та інших засобів виробництва, стан засобів колективного та індивідуального захисту, що використовуються працівником, а також санітарно-побутові умови повинні відповідати вимогам законодавства.

Згідно з частиною першою статті 13 Закону № 2694-XII роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

За змістом частин третьої та четвертої статті 21 Закону № 2694-XII роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов`язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Згідно з частиною сьомою статті 7 Закону України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 877-V) на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно з пунктами 3.1 - 3.4 Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 N 285, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08.06.2015 за N 674/27119, роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки відповідно до вимог Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року N 1107 (далі - Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки).

Власник (балансоутримувач та/або орендар (наймач)) повинен забезпечити утримання систем газопостачання відповідно до вимог чинного законодавства України.

Власник (балансоутримувач та/або орендар (наймач)) відповідає за технічний стан і безпечне користування газопроводами, газовими приладами, димовими та вентиляційними каналами.

Роботодавець повинен створити для кожного працівника безпечні і нешкідливі умови праці шляхом належного облаштування робочих місць відповідно до Загальних вимог стосовно забезпечення роботодавцями охорони праці працівників, затверджених наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 25 січня 2012 року N 67, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 14 лютого 2012 року за N 226/20539.

Матеріали справи не містять доказів усунення відповідачем порушень, зазначених у 3, 5, 6 розділу 5 акта перевірки від 06.02.2019 № 5.4/353/74А.

Відповідно до абзацу 1 частини п`ятої статті 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Враховуючи принцип державного нагляду (контролю), а саме - пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності та матеріали справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог про застосування заходів реагування у вигляді заборони заборони експлуатації газового обладнання нагрівачів типу АМВІ-RAD в кількості 11 шт., встановлених в приміщеннях складів № 5, 8 по АДРЕСА_1 - зав. №№ 0606120223963 , 061012315304 , 060612023955, 060612023926, 060511851330, 060612023955, 060612023962, 060612023957 , 060612023964 , 060612023941 , 060612023953 до усунення відповідачем порушень до усунення порушень та отримання у встановленому порядку рішення на відновлення їх роботи.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до пункту 30 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані. Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Керуючись статтями 9, 14, 72-74, 77, 90, 139, 241-246, 250, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління Держпраці у Київській області (04060, м. Київ, вул. Вавілових, 10, ід. код 39794214) задовольнити.

Застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю "Корчуватський комбінат" (03026, м. Київ, Пирогівський шлях, 135, ід. код 36556701) заходи реагування у сфері державного нагляду, а саме: заборонити експлуатацію газового обладнання нагрівачів типу АМВІ-RAD в кількості 11 шт., встановлених в приміщеннях складів № 5, 8 по АДРЕСА_1 - зав. №№ 0606120223963 , 061012315304 , 060612023955 , 060612023926, 060511851330, 060612023955 , 060612023962 , 060612023957 , 060612023964 , 060612023941 , 060612023953 до усунення відповідачем порушень та отримання у встановленому порядку рішення про відновлення робіт.

Рішення набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення суду може бути оскаржено за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції Закону № 2147-VIII).

Суддя В.П. Катющенко

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення19.01.2021
Оприлюднено21.01.2021
Номер документу94261824
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/3755/19

Ухвала від 10.09.2024

Кримінальне

Харківський апеляційний суд

Кружиліна О. А.

Ухвала від 02.09.2024

Кримінальне

Харківський апеляційний суд

Кружиліна О. А.

Вирок від 26.07.2024

Кримінальне

Київський районний суд м.Харкова

Губська Я. В.

Ухвала від 29.04.2024

Кримінальне

Харківський апеляційний суд

Савенко М. Є.

Ухвала від 27.03.2023

Кримінальне

Київський районний суд м.Харкова

Губська Я. В.

Ухвала від 27.03.2023

Кримінальне

Київський районний суд м.Харкова

Губська Я. В.

Ухвала від 01.02.2023

Кримінальне

Київський районний суд м.Харкова

Губська Я. В.

Рішення від 19.01.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Катющенко В.П.

Ухвала від 23.12.2020

Кримінальне

Київський районний суд м.Харкова

Губська Я. В.

Ухвала від 29.05.2020

Кримінальне

Київський районний суд м.Харкова

Губська Я. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні