Постанова
від 26.01.2021 по справі 200/6012/20-а
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 січня 2021 року справа №200/6012/20-а

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Блохіна А.А., суддів: Гаврищук Т.Г., Сіваченко І.В., секретар судового засідання Антонюк А.С., за участю представника позивача Середа О.Я., представника відповідача Помалюк І.В., розглянув у відкритому судовому засіданні, в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року (повне судове рішення складено 29 вересня 2020 року у м. Слов`янськ) у справі № 200/6012/20-а (суддя в І інстанції Тарасенко І.М.) за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Тар Альянс» до Головного управління ДПС у Донецькій області; Державної податкової служби України про скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних та зобов`язання вчинити певні дії, -

УСТАНОВИВ:

26 червня 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Тар Альянс» звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області; Державної фіскальної служби України про скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних та зобов`язання вчинити певні дії, у якому просило суд: визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 03.06.2020 року № 1606145/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.10.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 03.06.2020 року № 1606151/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 30.11.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 03.06.2020 року № 1606149/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 31.12.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 03.06.2020 року № 1606147/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.01.2020 року в Єдиному реєстрі податкових; визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 03.06.2020 року № 1606142/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 3 від 29.02.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; визнати протиправними і скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 03.06.2020 року № 1606141/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.03.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області від 03.06.2020 року № 1606139/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 30.04.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати Державну фіскальну службу зареєструвати податкові накладні ТОВ «Тар Альянс» № 1 від 31.10.2019 року, № 1 від 30.11.2019 року, № 2 від 31.12.2019 року, № 1 від 31.01.2020 року, № 3 від 29.02.2020 року, № 1 від 31.03.2020 року, № 1 від 30.04.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року у справі № 200/6012/20-а позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області; від 03.06.2020 року № 1606145/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.10.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних,; від 03.06.2020 року № 1606151/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 30.11.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; від 03.06.2020 року № 1606149/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 31.12.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; від 03.06.2020 року № 1606147/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.01.2020 року в Єдиному реєстрі податкових; від 03.06.2020 року № 1606142/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 3 від 29.02.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; від 03.06.2020 року № 1606141/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.03.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних; від 03.06.2020 року № 1606139/33853132 про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 30.04.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні ТОВ «Тар Альянс» № 1 від 31.10.2019 року, № 1 від 30.11.2019 року, № 2 від 31.12.2019 року, № 1 від 31.01.2020 року, № 3 від 29.02.2020 року, № 1 від 31.03.2020 року, № 1 від 30.04.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Не погодившись з таким судовим рішенням, відповідач - Головного управління ДПС у Донецькій області подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення місцевого суду, прийняти нове, яким відмовити у задоволені позовних вимог.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що за результатами аналізу відомостей, що містились в інформаційних базах даних ДПС (ДФС), зокрема, ЄРПН, станом на дату складання та розгляду комісією ГУ ДФС інформаційно - аналітичної довідки Бахмутського управління, встановлено що протягом 2018 року ТОВ «Тар Альянс» брало участь у схемі мінімізації податкових зобов`язань, ухиленні від оподаткування та формуванні схемного податкового кредиту. Суть схеми полягала у тому, що ТОВ «Тар Альянс» протягом 2018 року здало ТОВ «ХІМЕКС ЛІМІТЕД» в оренду 8286 залізничний цистерн за ціною 80 грн. за ваг/доб, при цьому ТОВ «ХІМЕКС ЛІМІТЕД» здало ТОВ «Тар Альянс» в оренду 8030 залізничних цистерн за ціною 700 грн. ваг/доб, внаслідок чого для ТОВ «Тар Альянс» було сформовано від`ємне значення з ПДВ. За результатами перевірки відповідності ТОВ «Тар Альянс» критеріям Бахмутським управлінням в інформаційно - аналітичній довідці зроблено висновок, що ТОВ «Тар Альянс» має ознаки ризикового платника (вигодо формуючий суб`єкт) та відповідає критеріям ризиковості 1.6.1, 1.6.6, 1.6.7. Прийняте комісією ГУ ДФС рішення про внесення ТОВ «Тар Альянс» до Переліку ризикових суб`єктів господарювання відображено у складено комісією ГУ ДФС протоколі від 23.01.2019 року № 15. Внесення 23.01.2019 року результату опрацювання зібраної відносно ТОВ «Тар Альянс» та узагальненої протоколом від 23.01.2019 року № 15 податкової інформації до Інформаційної системи «Податковий блок» ДФС України (розділ «Робота комісії ДФС» підсистеми «Аналітична система» ) автоматично призвело до внесення позивача до переліку ризикових суб`єктів господарювання. Після внесення ТОВ «Тар Альянс» до переліку ризикових суб`єктів господарювання реєстрація ПН позивача в ЄРПН була зупинена, у зв`язку з чим підприємству надіслано відповідні квитанції (квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних) щодо зупинення ПН/РК позивача (перші квитанції), з зазначенням результатів обробки та причин зупинення податкової накладної полі «Результати обробки» . Відповідач зазначив, що на теперішній час, згідно з відомостями інформаційних баз даних ДПС (ДФС) України, скарги на рішення комісії ГУ ДПС у встановленому Порядком № 520, а також Порядком розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, до контролюючих органів не надходили, а тому рішення комісією центрального рівня (комісією ДПС з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) за результатами розгляду скарг не приймалось. З огляду на вищевказане, просили відмовити у задоволенні позову ТОВ Тар Альянс» .

У відзиві на апеляційну скаргу позивачем висловлено згоду з висновками місцевого суду та прохання залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін. В судовому засіданні представник Головного управління ДПС у Донецькій області підтримала доводи апеляційної скарги проти чого заперечував представник позивача.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне вимоги, викладені в апеляційній скарзі, задовольнити, з таких підстав.

Судами першої та апеляційної інстанції встановлено наступне.

Позивач - товариство з обмеженою відповідальністю «Тар Альянс» , місцезнаходження 84609, Донецька область,. м. Горлівка, вул. Умова, 1/1, код ЄДРПОУ 33853132.

Відповідач 1 - Головне управління ДПС у Донецькій області, є юридичною особою публічного права - установою, яка є територіальним органом Державної фіскальної служби України, яка в свою чергу, була створена в процесі перетворення Державної податкової служби України, та яка наділена правовим статусом контролюючого органу. Загальний обсяг правоздатності такого суб`єкта податкових відносин, як «контролюючий орган» , визначено положеннями ст. 41 Податкового кодексу України. Зміст функцій контролю цих органів визначено положеннями ст. 61 Податкового кодексу України.

Позивачем складені податкові накладні № 1 від 31.10.2019 року, № 1 від 30.11.2019 року, № 2 від 31.12.2019 року, № 1 від 31.01.2020 року, № 3 від 29.02.2020 року, № 1 від 31.03.2020 року, № 1 від 30.04.2020 року для ТОВ «ХІМЕКС ЛІМІТЕД» та направлені до Державної фіскальної служби України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних).

Згідно отриманих квитанцій про реєстрацію ПН в ЄРПН податкові накладні прийнято, але їх реєстрація зупинена.

Відповідно до отриманих Квитанцій, Товариством отримано інформацію щодо зупинення реєстрації податкових накладних на підставі п.1.6 Критеріїв ризикованості платника податків та одночасно запропоновано позивачу надати пояснення та документи на їх підтвердження, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

За наслідками поданих позивачем пояснень та документів на їх підтвердження контролюючим органом прийнято рішеннями ГУ ДФС у Донецькій області № 1601645/33853132 від 03.06.2020 року, № 1606151/33853132 від 03.06.2020 року, № 1606149/33853132 від 03.06.2020 року, № 1606147/33853132 від 03.06.2020 року, № 1606142/33853132 від 03.06.2020 року, № 1606141/33853132 від 03.06.2020 року, № 1606139/33853132 від 03.06.2020 року відмовлено у реєстрації податкових накладних.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції зазначив, про безпідставність зупинення реєстрації податкових накладних Товариства та, як наслідок, протиправність спірних рішень контролюючого органу про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що враховуючи наявність у позивача передбачених чинним законодавством України документів, які свідчать про реальність проведення господарської операції між позивачем та ТОВ «ХІМЕКС ЛІМІТЕД» , податковий орган не мав правових підстав для прийняття оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації спірних податкових накладних, тому наявні підстави для скасування оскаржуваних рішень комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

При цьому, для повного та ефективного захисту порушеного права позивача слід зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Однак, колегія суддів не може погодитись з даним висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.7 статті 201 Податкового кодексу України накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Положенням пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних № 1246 від 29 грудня 2010 року (далі - Порядок № 1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування: реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами: відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Наведені норми дають підстави для висновку, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою. При цьому, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної повинна фіксувати: 1) порядковий номер та дату складення податкової накладної; 2) конкретний критерій або ж критерії, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; 3) пропозицію про надання платником податків пояснень та/або перелік конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.

Положеннями пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Так, Пунктом 5 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117(надалі - Порядок № 117 (який був чинний до 01 лютого 2020 року))встановлено, що зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкова накладна/ розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

Відповідно до змісту пункту 10 Порядку № 117 критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Пунктом 13 Порядку № 117 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій (ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

З 01 лютого 2020 року діє Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (далі Порядок №1165)

Згідно п. 6 Порядку №1165 зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п. п. 7, 8 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі Порядок № 520).

Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (п. 4).

Відповідно до п. 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, ;Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (п. 7).

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (п. 9).

Згідно п. 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Відповідно до п. 12 вказаного Порядку № 520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані. Відповідно до підпункту 20.1.45 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України контролюючому органу надане право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотримання якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

Пунктом 61.1 статті 61 Податкового кодексу України визначено, що податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 Податкового кодексу України).

В свою чергу, згідно з пунктом 71.1 статті 71 Податкового кодексу України, інформаційно- аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Збір податкової інформації та отримання податкової інформації контролюючим органом врегульовані статтями 72, 73 Податкового кодексу.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. Станом на дати зупинення реєстрації податкових накладних ТОВ ТАР АЛЬЯНС від 30.11.2019 № 1 та від 31.12.2019 № 2 в ЄРПН, а також на дату визнання відповідності ТОВ ТАР АЛЬЯНС Критеріям ризиковості платника податків діяв Порядок зупинення реєстрації податкової Накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117 (далі - Порядок № 117), а станом на дати зупинення реєстрації податкових накладних ТОВ ТАР АЛЬЯНС від 31.10.2019 № 1, від 31.01.2,020 № 1, від 29.02.2020 №3, від 31.03.2020 № 1 та від 30.04.2020 № 1 в ЄРПН, внесення ТОВ ТАР АЛЬЯНС до переліку ризикових суб`єктів господарювання, а також прийняття комісією регіонального рівня рішень про відмову в реєстрації ГІН позивача в ЄРПН, діяли Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1 165 (далі - Порядок № 1 165) та затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).

За результатами аналізу відомостей, що містились в інформаційних базах даних ДПС (ДФС), зокрема, ЄРПН, станом на дату складання та розгляду комісією ГУ ДФС інформаційно-аналітичної довідки Бахмутського управління, встановлено що протягом 2018 року ТОВ ТАР АЛЬЯНС брало участь у схемі мінімізації податкових зобов`язань, ухиленні від оподаткування та формуванні схемного податкового кредиту. Суть схеми полягала у тому, що ТОВ ТАР АЛЬЯНС протягом 2018 року здало TOB ХІМЕКС ЛІМГГЕД в оренду 8286 залізничних цистерн за ціною 80 грн. за ваг/доб, при цьому ТОВ ХІМЕКС ЛІМІТЕД здало ТОВ ТАР АЛЬЯНС в оренду 8030 залізничних цистерн за ціною 700 грн. за ваг/доб, внаслідок чого для ТОВ ТАР АЛЬЯНС було сформовано від`ємне значення з ПДВ.

За результатами перевірки відповідності ТОВ ТАР АЛЬЯНС Критеріям Бахмутським управлінням в інформаційно-аналітичній довідці зроблено висновок, що ТОВ ТАР АЛЬЯНС має ознаки ризикового платника (вигодоформуючий суб`єкт) та відповідає критеріям ризиковості 1.6.1, 1.6.6, 1.6.7.

23.01.2019 питання включення ТОВ ТАР АЛЬЯНС до Переліку ризикових платників податку на засіданні комісії Головного управління ДФС у Донецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - комісія ГУ ДФС), було з`ясовано, що TОB ТАР АЛЬЯНС відповідає Критеріям ризиковості платника податку, визначеним листом ДФС України від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18.

Висновки про відповідність ТОВ ТАР АЛЬЯНС Критеріям ризиковості платника податку зроблені на підставі розгляду на засіданні комісії ГУ ДФС Інформаційно-аналітичної довідки Бахмутського управління ГУ ДФС у Донецькій області щодо виявлення платника з ознаками ризиковості ТОВ ТАР АЛЬЯНС (код ЄДРПОУ 33853 132).

ТОВ ТАР АЛЬЯНС таким, що відповідає наступним Критеріям: а) абзац 2 підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); б) абзац 7 підпункту 1.6 пункту І Критеріїв: платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України; в) абзац 8 підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв: наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Прийняте комісією ГУ ДФС рішення про внесення ТОВ ТАР АЛЬЯНС до Переліку ризикових суб`єктів господарювання відображено у складеному комісією ГУ ДФС протоколі від 23.01.2019 № 15.

Після внесення ТОВ ТАР АЛЬЯНС до переліку ризикових суб`єктів господарювання реєстрація ПН позивача в ЄРПН була зупинена, у зв`язку з чим підприємству надіслано відповідні квитанції (квитанції про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних) щодо зупинення ПН/РК позивача (перші квитанції), з зазначенням результатів обробки та причин зупинення податкової накладної в полі Результати обробки :

У надісланій 02.03.2020 на реєстрацію в ЄРПН податковій накладній від 31.10.2019 № 1: ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 31.10.2019 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник О =50.7485%, Р =340 .

У надісланій 15.12.2019 на реєстрацію в ЄРПН податковій накладній від 30.11.2019 № 1: ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 30.11.2019 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .

У надісланій 15.01.2020 на реєстрацію в ЄРПН податковій накладній від 31.12.2019 № 2: ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 31.12.2019 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Г1Н/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних .

У надісланій 14.02.2020 на реєстрацію в ЄРПН податковій накладній від 31.01.2020 № 1: ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 31.01.2020 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника подачку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник Ц =78.2978%, Р =0 .

У надісланій 05.03.2020 на реєстрацію в ЄРПН податковій накладній від 29.02.2020 № 3: ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 29.02.2020 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник И =1 15.3187%, Р =680 .

У надісланій 07.04.2020 на реєстрацію в ЄРПН податковій накладній від 31.03.2020 № 1: ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 31.03.2020 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника подачку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник И = 148.5920%, Р =0 .

У надісланій 05.05.2020 на реєстрацію в ЄРПН податковій накладній від 30.04.2020 № 1: ДОКУМЕНТ ПРИЙНЯТО. РЕЄСТРАЦІЯ ЗУПИНЕНА. Відповідно до. п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 30.04.2020 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Плач`ник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D =273.8407%, Р =0 .

Після зупинення реєстрації ГІН/PK ТОВ ТАР АЛЬЯНС в ЄРПН, застосовувався визначений положеннями Порядку № 117, а у випадку зупинення ПН позивача під час дії Порядку № 520 - й положеннями Порядку № 520, механізм прийняття комісіями регіонального рівня рішень про реєстрацію або відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН.

Зокрема, пунктом 15 Порядку № 117 було передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

Згідно з пунктом 16 Порядку № 117, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку мусив подавати до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДПС, з урахуванням вимог Законів України Про електронний довірчі послуги , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Аналогічні норми містяться у пунктах 6, 7 Порядку № 520.

Пунктом 14 Порядку № 117 було визначено, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної /' розрахунку коригування в Реєстрі, включав в себе:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбания товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Аналогічний перелік міститься й у Порядку № 520, згідно з пунктом 5 якого перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них:

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах плат ника подат ку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних тилових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Станом на дати зупинення реєстрації ПН позивача, а також направлення до ГУ ДПС у Донецькій області письмових пояснень та копій документів разом з повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, діяли норми Порядку № 520.

Позивач скористався правом на надання пояснень та документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних та після зупинення реєстрації податкових накладних, серед документів для підтвердження реальності здійснення господарської операції було надано наступні документи:

Повідомлення № 21 про подання пояснень та копій документів щодо ПН № 1 від 31.10.2019, реєстрацію якої зупинено: акти № 46, 53, 59, 37, 50, 61,67/1,66, 38, 54, 67, 51,62, 68, 71, 73, 55, 63, 70, 79, 77, 69, 81, 82, 72, 75, 80, 74, 85, 76, 84, 78, 83, 91,86, 87, 88, 89, 90, 92 прийому-псредачі (передачі в оренду) залізничних цистерн до договору оренди майна № 1-05-06-15 від 05.06.2015; договір оренди від 05.06.2015 № 1-05-06-15, укладений між орендарем TOB ХІМЕКС ЛІМГГЕД та орендодавцем ТОВ ТАР АЛЬЯНС ; додаткова угода від 30.06.2017 № 2 до договору оренди від 05.06.2015 № 1 -05-06-15; платіжне доручення від 06.02.2020 № 4737; акт здачі-лрийияття робіт (надання послуг) від 31.10.2019 б/н.

Порівнянням переліку наданих ТОВ ТАР АЛЬЯРІС разом з повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, від 01.06.2020 № 21 документів з переліком, що зазначений у пункті 5 Порядку № 520, комісією ТУ ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН (далі - комісія ТУ ДПС) зроблено висновок про ненадання ТОВ ТАР АЛЬЯНС наступних документів: договори щодо придбання залізничних цистерн або взяття їх в оренду (лізинг); первинні документи щодо придбання або оренди залізничних цистерн, їх зберігання і транспортування у зв`язку з таким придбанням або орендою, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, виписані гіродавцем/орендодавцем на ТОВ 'ГАР АЛЬЯНС , акти приймання-гіередачі залізничних цистерн від постачальника (орендодавця); рахунки (рахунки-фактури) ТОВ ТАР АЛЬЯНС , виписані па ТОВ ХІМЕКС ЛІМІТЕД па підставі пункту 3.2 договору оренди від 05.06.2015 № 1 -05-06-15; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, у яких була б відображена оплата за придбані залізничні цистерни / оплата за оренду залізничних цистерн.

- Повідомлення № 22 про подання пояснень та копій документів щодо ГІН № 1 від 30.11.2019, реєстрацію якої зупинено: -картотечні дані (СОСВАГ) ГЮЦ УЗ (http://10.1.100.16/pls/uzcl/vkp.PKG__R 13672610.Frame3) по кожній цистерні - всього 36 файлів; платіжне доручення від 06.02.2020 № 4736; акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 30.11.2019 б/н.

Порівнянням переліку наданих ТОВ ТАР АЛЬЯНС разом з повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, від 01.06.2020 № 22 документів з переліком, що зазначений у пункті 5 Порядку № 520, комісією Г`У ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в СРПН зроблено висновок про ненадання ТОВ ТАР АЛЬЯНС наступних документів: - договори щодо придбання залізничних цистерн або взяття їх в оренду (лізинг); договір щодо надання залізничних цистерн в оренду ГОВ ХІМЕКС ЛІМІТЕД (як вказано в акті здачі-прийняття робіт (надання послуг) від ЗО. 1 1.2019 б/н, це договір оренди від 05.06.2015 № 1-05-06-15); первинні документи щодо придбання або оренди залізничних цистерн, їх зберігання і транспортування у зв`язку з таким придбанням або орендою, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, виписані гіродавцем/орендодавцем на ТОВ ТАР АЛЬЯНС , акти приймання-передачі залізничних цистерн від постачальника (орендодавця); рахунки (рахунки-фактури) TOB ТАР АЛЬЯНС , виписані на 10В ХІМЕКС Л1М11ЕД на підставі пункту 3.2 договору оренди від 05.06.2015 X 1-05-06-15 (згідно з полем Призначення платежу платіжного доручення від 06.02.2020 № 4736, це. принаймні, рахунок № ТА-000001 13 від 30.11.2019); розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, у яких була б відображена оплата за придбані залізничні цистерни / оплата за оренду залізничних цистерн, а також за надані в оренду ТОВ ХІМЕКС Л1М1ТЕД залізничні цистерни.

Повідомлення № 23 про подання пояснень та копій документів щодо ПН № 2 від 31.12.2019, реєстрацію якої зупинено: платіжне доручення від 06.02.2020 № 473 1; акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 3 1.12.2019 б/н.

Порівнянням переліку наданих ТОВ ТАР АЛЬЯНС разом з повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, від 01.06.2020 № 23 документів з переліком, що зазначений у пункті 5 Порядку № 520, комісією ГУ ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в СРПН зроблено висновок про ненадання ТОВ ТАР АЛЬЯНС наступних документів: договори щодо придбання залізничних цистерн або взяїтя їх в оренду (лізинг); договір щодо надання залізничних цистерн в оренду ГОВ ХІМЕКС ЛІМІТЕД (як вказано в акті здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 3 1.12.2019 б/н, це договір оренди від 05.06.2015 № 1-05-06-15); первинні документи щодо придбання або оренди залізничних цистерн, їх зберігання і транспортування у зв`язку з таким придбанням або орендою, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, виписані продавцем/орендодавцем на ТОВ ТАР АЛЬЯНС , акти гіриймання-передачі залізничних цистерн від постачальника (орендодавця); рахунки (рахунки-фактури) ТОВ ТАР АЛЬЯНС , виписані на ТОВ ХІМЕКС ЛІМІТЕД на підставі пункту 3.2 договору оренди від 05.06.2015 №1-05-06-15 (згідно з полем Призначення платежу платіжного доручення від 06.02.2020 № 473 1, це, принаймні, рахунок № ТА-00000123 від 31.12.2019); розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, у яких була б відображена оплата за придбані залізничні цистерни / оплата за оренду залізничних цистерн, а також за надані в оренду ТОВ ХІМЕКС ЛІМІТЕД залізничні цистерни.

Повідомлення № 24 про подання пояснень та копій документів щодо ПН № 1 від 31.01.2020, реєстрацію якої зупинено: платіжне доручення від 05.03.2020 № 4874; акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 3 1.01.2020 б/н.

Порівнянням переліку наданих ТОВ ТАР АЛЬЯНС разом з повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, від 01.06.2020 № 24 документів з переліком, що зазначений у пункті 5 Порядку № 520, комісією ГУ ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в СРПІ І зроблено висновок про ненадання ТОВ ТАР АЛЬЯНС наступних документів: договори щодо придбання залізничних цистерн або взяття їх в оренду (лізинг); договір щодо надання залізничних цистерн в оренду ТОВ ХІМЕКС ЛІМІТЕД (як вказано в акті здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 3 1.01.2020 б/н, це договір оренди від 05.06.2015 № 1 -05-06-15); первинні документи щодо придбання або оренди залізничних цистерн, їх зберігання і транспортування у зв`язку з таким придбанням або орендою, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, виписані продавцем/орендодавцем на ТОВ ТАР АЛЬЯНС , акти приймання-передачі залізничних цистерн від постачальника (орендодавця); рахунки (рахунки-фактури) ТОВ ТАР АЛЬЯНС , виписані на ТОВ ХІМЕКС ЛІМІТЕД на підставі пункту 3.2 договору оренди від 05.06.2015 № 1-05-06-15 (згідно з полем Призначення платежу платіжного доручення від 05.03.2020 № 4874, це, принаймні, рахунок № ТА-00000001 1 від 3 1.01.2020); розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, у яких була б відображена оплата за придбані залізничні цистерни / оплата за оренд) залізничних цистерн, а також за надані в оренду ТОВ ХІМЕКС ЛІМІТЕД залізничні цистерни.

І1овідомлення № 25 про подання пояснень та копій документів щодо ГІН № 3 від 29.02.2020, реєстрацію якої зупинено; платіжне доручення від 05.03.2020 № 4875; акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 29.02.2020 б/н.

Порівнянням переліку наданих ТОВ ТАР АЛЬЯНС разом з повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, від 01.06.2020 № 25 документів з переліком, що зазначений у пункті 5 Порядку № 520, комісією ГУ ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПЬІ зроблено висновок про ненадання ТОВ ТАР АЛЬЯНС наступних документів: договори щодо придбання залізничних цистерн або взяття їх в оренду (лізинг); договір щодо надання залізничних цистерн в оренду TOB ХІМЕКС Л1МІТЕД (як вказано в акті здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 29.02.2020 б/н, це договір оренди від 05.06.2015 № 1-05-06-15); первинні документи щодо придбання або оренди залізничних цистерн, їх зберігання і транспортування у зв`язку з таким придбанням або орендою, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, виписані продавцем/орендодавцем на ТОВ ТАР АЛЬЯНС , акти приймання-передачі залізничних цистерн від постачальника (орендодавця); рахунки (рахунки-факгури) ТОВ ТАР АЛЬЯНС , виписані на ТОВ ХІМЕКС Л1М1ТЕД на підставі пункту 3.2 договору оренди від 05.06.2015 №1-05-06-15 (згідно з полем Призначення платежу платіжного доручення від 05.03.2020 № 4875, це, принаймні, рахунок № ТА-000000021 від 29.02.2020); розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, у яких була б відображена оплата за придбані залізничні цистерни / оплата за оренду залізничних цистерн, а також за надані в оренду ТОВ ХІМЕКС ЛІМІТЕД залізничні цистерни.

Повідомлення № 26 про подання пояснень та копій документів щодо ПН № 1 від 31.03.2020, реєстрацію якої зупинено: платіжне доручення від 07.04.2020 № 5007; акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 31.03.2020 б/н.

Порівнянням переліку наданих ТОВ ТАР АЛЬЯНС разом з повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, від 01.06.2020 № 26 документів з переліком, що зазначений у пункті 5 Порядку № 520, комісією ТУ ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН зроблено висновок про ненадання ТОВ ТАР АЛЬЯНС наступних документів: договори щодо придбання залізничних цистерн або взяття їх в оренду (лізинг); договір щодо надання залізничних цистерн в оренду ТОВ ХІМЕКС ЛІМІТЕД (як вказано в акті здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 3 1.03.2020 б/н, це договір оренди від 05.06.2015 № 1-05-06-15); первинні документи щодо придбання або оренди залізничних цистерн, їх зберігання і транспортування у зв`язку з таким придбанням або орендою, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, виписані продавцем/орендодавцем па ТОВ ТАР АЛЬЯНС , акти приймання-передачі залізничних цистерн від постачальника (орендодавця); рахунки (рахунки-факгури) ТОВ ТАР АЛЬЯНС , виписані на ТОВ ХІМЕКС ЛІМІТЕД на підставі пункту 3.2 договору оренди від 05.06.2015 №1-05-06-15 (згідно з полем Призначення платежу платіжного доручення від 07.04.2020 № 5007, це, принаймні, рахунок № ТА-000000031 від 31.03.2020); розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, у яких була б відображена оплата за придбані залізничні цистерни / оплата за оренду залізничних цистерн, а також за надані в оренду ТОВ ХІМЕКС ЛІМІТЕД залізничні цистерни.

Повідомлення № 27 про подання пояснень та копій документів щодо ПН № 1 від 30.04.2020, реєстрацію якої зупинено: платіжне доручення від 05.05.2020 № 5103; акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 30.04.2020 б/н.

Порівнянням переліку наданих ТОВ ТАР АЛЬЯНС разом з повідомленням про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, від 01.06.2020 № 27 документів з переліком, що зазначений у пункті 5 Порядку № 520, комісією ГУ ДПС у Донецькій області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН зроблено висновок про ненадання ТОВ ТАР АЛЬЯНС наступних документів: договори щодо придбання залізничних цистерн або взяття їх в оренду (лізинг); договір щодо надання залізничних цистерн в оренд)' ТОВ ХІМЕКС ЛІМІТЕД (як вказано в акті здачі-прийняття робі т (надання послуг) від 30.04.2020 б/н, це договір оренди від 05.06.2015 № 1-05-06-15); первинні документи щодо придбання або оренди залізничних цистерн, їх зберігання і транспортування у зв`язку з таким придбанням або орендою, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, виписані продавцем/орендодавцем на ТОВ ТАР АЛЬЯНС , акти приймання-передачі залізничних цистерн від постачальника (орендодавця); рахунки (рахунки-фактури) ТОВ ТАР АЛЬЯНС , виписані на ТОВ ХІМЕКС ЛІМІТЕД на підставі пункту 3.2 договору оренди від 05.06.2015 №1-05-06-15 (згідно з полем Призначення платежу платіжного доручення від 05.05.2020 № 5103, це, принаймні, рахунок № ТА-000000041 від 30.04.2020); - розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, у яких була б відображена оплата за придбані залізничні цистерни / оплата за оренду залізничних цистерн, а також за надані в оренду TOB ХІМЕКС ЛІМІТЕД залізничні цистерни. З вищевикладеного убачається, що ТОВ ТАР АЛЬЯНС разом з усіма повідомленнями про подання пояснень та копій документів щодо ПН/PK, реєстрацію яких зупинено, окрім інших документів, не надало жодного договору, первинного, бухгалтерського та банківського документа, який би підтверджував джерело походження наявних у ТОВ ТАР АЛЬЯНС залізничних цистерн.

У полях Пояснення повідомлень про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, від 01.06.2020 №.N2 21-27, ГОВ ТАР АЛЬЯНС стверджує, що залізничні цистерни належать підприємству на правах власності. Між тим, жодного доказу на підтвердження права власності на цистерні не надано, а ні контролюючому органу, а ні суду.

Крім того, згідно з пунктом 63.1 статті 63 Податкового кодексу України, пункту 8.1 розділу VIII Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.201 1 №1588, підприємство повинно було подати до контролюючих органів повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (ф.№20-ОПП) щодо наявності будь-яких транспортних засобів на праві власності та/або користування. Проте, зазначені повідомлення ТОВ ТАР АЛЬЯНС подані не були, що породжувало у контролюючого органу обґрунтований сумнів достовірності вказаних у повідомленнях про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, відомостей щодо належності залізничних цистерн ТОВ ТАР АЛЬЯНС підприємству на правах власності.

Тому, у зв`язку з попаданням ТОВ ТАР АЛЬЯНС вищевказаних документів, на оформленому протоколом від 03.06.2020 № 88 засіданні комісії ГУ ДПС правомірно прийнято рішення від 03.06.2020 № 1606139/33853132, №1606141/33853132, № 1606142/33853132, № 1606145/33853132, №1606147/33853132, № 1606149/33853132, № 1606151/33853132 про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на підставі пункту 1 1 Порядку № 520.

Поряд з цим, хоча такі документи й не зазначені у переліку, що наведений у пункті 5 Порядку № 520, однак позивачем ТОВ ТАР АЛЬЯНС в підтвердження реальності відображених у податкових накладних господарських операцій також не було надано жодного бухгалтерського документа (наприклад, оборотно- сальдових відомостей, аналізів або карток по субрахункам рахунків 10, 15, 30, 31, 36, 66, 90, 93 тощо Плану рахунків бухгалтерського обліку (або їх аналогів відповідно до Спрощеного плану рахунків), які б свідчили про зміну активів та пасивів підприємства внаслідок проведення зазначених господарських операцій, що б сприяло підтвердженню настання реального економічного ефекту для позивача від господарських операцій, відображуваних у ПН позивача (наявність ділової мети)).

У постанові від 14.05.2019 №825/3990/14 Верховний Суд дійшов висновку, що документи та інші дані, що спростовують реальність здійснення господарської операції, яка відображена в податковому обліку, повинні оцінюватися з урахуванням кожної господарської операції. Недоведеність фактичного здійснення господарської операції позбавляє первинні документи юридичної значимості для цілей формування податкової вигоди, а покупця - права на формування цієї податкової вигоди навіть за наявності правильно оформлених за зовнішніми ознаками га формою, але недостовірних та у зв`язку з цим юридично дефектних первинних документів.

У Постанові від 06.03.2018 по справі №804/5444/16 Верховний Суд зазначає, що аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися па підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. Одним із юридичних елементів дійсності правочину є його спрямування на реальне настання правових наслідків, що ним обумовлені. При цьому в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції. Отже, наслідки для податкового обліку створює фактичний рух активів за результатами здійснення господарських операцій, що є обов`язковою умовою для формування податкового кредиту, і вказана обставина є визначальною для дослідження судами під час вирішення цієї справи.

Як вбачається з висновку Верховного Суду від 21.10.2019 у справі № 640/4480/19, суд акцентував увагу саме на тому, що підставою для формування сум податкового кредиту з ПДВ, підставою для формування ПН та, відповідно, підставою для реєстрації ПН є реальне виконання господарських операцій, які є об`єктом оподаткування.

За наявною у податкового органу інформації стосовно того, ТОВ ТАР АЛЬЯНС здає в оренду власні залізничні цистерни ТОВ ХІМЕКС ЛІМІТЕД , які останнє здає в оренду ТОВ ТАР АЛЬЯНС за значно вищою вартістю оренди, що дозволяє ТОВ ТАР АЛЬЯНС без фізичного передання залізничних цистерн ТОВ ХІМЕКС ЛІМІТЕД безпідставно формувати самому собі за формальною участі вказаного посередника податковий кредит з ПДВ та в ненадання позивачем документів, що підтверджують право власності на залізничні цистерни, унеможливлювали прийняття податковим органом позитивного рішення щодо реєстрації податкових накладних, зважаючи на суперечливість поданих документів та відсутність доведеності здійснення господарських операцій в рамках вищезазначених договорів.

Колегія суддів зазначає, що жодного доказу на підтвердження права власності на цистерні позивачем не надано, а ні контролюючому органу, а ні суду.

З огляду на викладене, встановлені судом конкретні обставини даної справи, можна зробити висновок, що позивачем не в повній мірі надано пояснення та/або додаткові документи у зв`язку із прийняттям рішення про зупинення реєстрації податкових накладних в силу п. 201.16 ст. 201 ПК України, а тому колегія суддів вважає помилковим висновок суду першої інстанції про скасування рішення комісії ГУ ДПС у Донецькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації та зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, подані ТОВ ТАР АЛЬЯНС .

У Постанові від 14.05.2019 №825/3990/14 Верховний Суд дійшов висновку, що документи та інші дані, що спростовують реальність здійснення господарської операції, яка відображена в податковому обліку, повинні оцінюватися з урахуванням кожної господарської операції.

Недоведеність фактичного здійснення господарської операції позбавляє первинні документи юридичної значимості для цілей формування податкової вигоди, а покупця - права на формування цієї податкової вигоди навіть за наявності правильно оформлених за зовнішніми ознаками га формою, але недостовірних та у зв`язку з цим юридично дефектних первинних документів.

У Постанові від 06.03.2018 по справі №804/5444/16 Верховний Суд зазначає, що аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися па підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. Одним із юридичних елементів дійсності правочину є його спрямування на реальне настання правових наслідків, що ним обумовлені. При цьому в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції. Отже, наслідки для податкового обліку створює фактичний рух активів за результатами здійснення господарських операцій, що є обов`язковою умовою для формування податкового кредиту, і вказана обставина є визначальною для дослідження судами під час вирішення цієї справи.

Як вбачається з висновку Верховного Суду від 21.10.2019 у справі № 640/4480/Г9, суд акцентував увагу саме на тому, що підставою для формування сум податкового кредиту з ПДВ, підставою для формування ПН та, відповідно, підставою для реєстрації ПН є реальне виконання господарських операцій, які є об`єктом оподаткування.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення допустив порушення норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення місцевого суду - скасуванню.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Керуючись статтями 23, 33, 139, 292, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Донецькій області - задовольнити.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року у справі № 200/6012/20-а - скасувати.

Прийняти нову постанову.

Відмовити у задоволенні позову товариства з обмеженою відповідальністю «Тар Альянс» до Головного управління ДПС у Донецькій області; Державної податкової служби України про скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні № 1 від 31.10.2019 року, № 1 від 30.11.2019 року, № 2 від 31.12.2019 року, № 1 від 31.01.2020 року, № 3 від 29.02.2020 року, № 1 від 31.03.2020 року, № 1 від 30.04.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Повне судове рішення - 28 січня 2021 року. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя А.А. Блохін

Судді Т.Г. Гаврищук

І.В. Сіваченко

Дата ухвалення рішення26.01.2021
Оприлюднено01.02.2021
Номер документу94456997
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/6012/20-а

Ухвала від 10.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 14.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 20.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 23.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 26.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Постанова від 26.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 04.01.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 21.12.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні