Рішення
від 20.01.2021 по справі 360/2198/20
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

21 січня 2021 рокуСєвєродонецькСправа № 360/2198/20

Луганський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Шембелян В.С.,

за участю секретаря судового засідання - Полякової В.К.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ІНФОРМАЦІЯ_1 до Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецька про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

04 червня 2020 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов позов ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі позивач, ЛОВК) до Сєвєродонецької міської ради (далі - відповідач), в якому з урахуванням уточнення, позивач просить суд:

- визнати бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а саме Сєвєродонецької міської ради, яка виявилась у відмові в скасуванні записів в реєстрі від 24.01.2019 за № 440 протиправною;

- зобов`язати Сєвєродонецьку міську раду скасувати записи в реєстрі стосовно наступних військових комісаріатів, а саме:

Жовтнево-Станично-Луганський об`єднаний районний військовий комісаріат (місто Луганськ), ідентифікаційний код НОМЕР_1 ,

Камянобрідський об`єднаний районний військовий комісаріат (місто Луганськ), ідентифікаційний код НОМЕР_2 ,

Рубіжансько-Кремінський об`єднаний міський військовий комісаріат, ідентифікаційний код НОМЕР_3 ,

Марківський об`єднаний районний військовий комісаріат, ідентифікаційний код НОМЕР_4 ,

Ленінський районний військовий комісаріат, ідентифікаційний код НОМЕР_5 ,

ІНФОРМАЦІЯ_2 , ідентифікаційний код НОМЕР_6 ,

Луганський обласний військовий комісаріат ідентифікаційний код НОМЕР_7 .

В обґрунтування позову зазначено, що 18.12.2019 Луганський обласний військовий комісаріат звернувся до відповідача із листом, в якому просив скасувати записи в Реєстрі щодо включення до Державних реєстрів України Жовтнево-Станично-Луганського об`єднаного районного військового комісаріату (місто Луганськ) (ідентифікаційний код НОМЕР_1 , розформований 12.01.2015), ІНФОРМАЦІЯ_3 (місто Луганськ), (ідентифікаційний код НОМЕР_2 , розформований 12.01.2015), ІНФОРМАЦІЯ_4 (ідентифікаційний код НОМЕР_3 ), ІНФОРМАЦІЯ_5 (ідентифікаційний код НОМЕР_4 ), ІНФОРМАЦІЯ_6 (місто Луганськ) (ідентифікаційний код НОМЕР_5 , розформований 12.01.2015), ІНФОРМАЦІЯ_7 (місто Луганськ) (ідентифікаційний код НОМЕР_6 , розформований 12.01.2015) та ІНФОРМАЦІЯ_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_7 ).

У відповіді від 24.01.2019 за №440 Сєвєродонецька міська рада відмовила у задоволенні клопотання посилаючись на те, що підстави для проведення реєстраційної дії відсутні, оскільки виключення відомостей з реєстру відбувається згідно з положенням статті 25 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», чим на думку позивача, виявила бездіяльність суб`єкта владних повноважень.

Ухвалою суду від 09.06.2020 позовну заяву залишено без руху. Запропоновано позивачу протягом семи днів з дати отримання даної ухвали усунути недоліки позовної заяви шляхом надання суду документу про сплату судового збору в дохід Державного бюджету України; уточненої позовної заяви, оформленої з дотриманням статей 160, 161 КАС України з обранням способу захисту порушеного права, передбаченого статтею 5 КАС України; докази надіслання позовної заяви відповідачу або копії для вручення відповідачу (арк. спр. 26-28).

Ухвалою суду від 01.07.2020 позовну заяву прийнято до розгляду після усунення її недоліків та відкрито провадження у справі, справу визначено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін (арк. спр. 50-51).

Ухвалою суду від 17.09.2020 не допущено ОСОБА_1 до участі у справі на стороні позивача в порядку самопредставництва юридичної особи на підставі довіреності від 20.07.2020 № ОВК/293 (арк. спр. 83-84).

Ухвалою суду від 26.11.2020 замінено відповідача у справі - Сєвєродонецьку міську раду на Військово - цивільну адміністрацію міста Сєвєродонецька Луганської області, визначено перейти до розгляду справи у порядку загального позовного провадження, продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів (арк. спр. 115-116).

Ухвалою суду від 08.12.2020 закрито підготовче провадження у справі, справу призначено до розгляду по суті (арк. спр. 122-123).

Ухвалою суду від 23.12.2020 відкладено судове засідання на 21.01.2021, зобов`язано відповідача у справі надати суду докази у справі (арк. спр. 127).

Відповідач позовних вимог не визнав, про що надав відзив на позовну заяву від 22.07.2020 № 3130 (арк. спр. 61-62). В обґрунтування заперечень проти позову зазначено наступне.

Включення відомостей до ЄДР Жовтнево-Станично-Луганського об`єднаного районного військового комісаріату код НОМЕР_1 , Кам`янобрідського об`єднаного районного військового комісаріату код НОМЕР_2 , ІНФОРМАЦІЯ_4 код НОМЕР_3 здійснювалось на підставі пакетів документів наданих уповноваженими представниками юридичних осіб, а ІНФОРМАЦІЯ_5 код НОМЕР_4 , ІНФОРМАЦІЯ_6 код НОМЕР_5 ; Артемівського районного військового комісаріату код НОМЕР_6 - за відомостями інвентаризації юридичних осіб.

Стосовно ІНФОРМАЦІЯ_1 , код ЄДРПОУ НОМЕР_7 в ЄДР існує запис від 29 квітня 2013 року щодо скасування запису про включення відомостей про зазначену юридичну особу.

Відповідно до ст.25 Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань» та «Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи», затвердженого наказом Міністерства юстиції України 09.09.2016 за № 359, державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі:

1)документів, що подаються заявником для державної реєстрації;

2)судових рішень, шо набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження щодо:

-визнання повністю або частково недійсними рішень засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу;

-визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи;

-заборони (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій;

-накладення/зняття арешту корпоративних прав;

-зобов`язання вчинення реєстраційних дій;

-скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі.

Отже, державні реєстратори не вправі самостійно вирішувати питання стосовно скасування в ЄДР записів щодо існуючих юридичних осіб. Скасування відповідного реєстраційного запису можливе на підставі судового рішення, а проведення реєстраційної дії «Припинення юридичної особи» - на підставі наданих документів згідно пп.9,12 ст.17 Закону.

Також відповідач зазначив, що твердження позивача стосовно порушень Сєвєродонецькою міською радою вимог Законів України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань», та «Про державну таємницю» вважає безпідставними та необґрунтованими. Реєстраційні дії з включення відомостей до ЄДР військових комісаріатів, зазначених у позовній заяві, не проводились державними реєстраторами Сєвєродонецької міської ради. Реєстратори працюють за принципом екстериторіальності щодо юридичних осіб - в межах Луганської області, а відповідно до п.1 частини 1 Наказу Міністерства юстиції від 25.11.2016 № 3359/5 державна реєстрація юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, місцезнаходженням / місцем проживання яких є територія Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, а також населені пункти, в яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення в Донецькій та Луганській областях, здійснюється незалежно від їх місцезнаходження /місця проживання в межах України.

Відповідач вважає, що рішення про відмову у задоволенні клопотання позивача - ІНФОРМАЦІЯ_8 , стосовно скасування записів в ЄДР, прийняте на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Сторони у судове засідання не прибули, про дату, час та місце судового засідання повідомленні належним чином (акр.спр. 131,132).

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст. 72-77,90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд встановив такі обставини справи.

ІНФОРМАЦІЯ_9 (код за ЄДРПОУ НОМЕР_7 ) є юридичною особою за організаційно-правовою формою державна організація (установа, заклад), місцезнаходження: 91055, Луганська обл., м. Луганськ, вул. Коцюбинського, б. 5, засновник Міністерство оборони України, дата державної реєстрації 29.10.1997, 21.08.2008 № 13821200000015327 (арк. спр. 133).

ІНФОРМАЦІЯ_2 (код за ЄДРПОУ НОМЕР_6 ) є юридичною особою за організаційно-правовою формою орган місцевого самоврядування, місцезнаходження: АДРЕСА_1 , дата державної реєстрації 12.12.1995, 09.11.2012 № 13821760000020461 (арк. спр. 134).

Ленінський райвійськкомат (код за ЄДРПОУ 09728236) є юридичною особою за організаційно-правовою формою державна організація (установа, заклад), місцезнаходження: Луганська обл., м. Луганськ, Ленінський район, вулиця Краснодарська, дата державної реєстрації 05.03.1991, 15.11.2012 № 13821760000023827 (арк. спр. 135).

Казенне підприємство Марківський об`єднаний районний військовий комісаріат (код за ЄДРПОУ НОМЕР_4 ) за організаційно-правовою формою казенне підприємство, місцезнаходження: АДРЕСА_1 , дата державної реєстрації 25.03.1991, 18.02.2014 № 13681760000000273 (арк. спр. 136).

Рубіжансько-Кремінський об`єднаний міський військовий комісаріат (код за ЄДРПОУ 09706701) є юридичною особою за організаційно-правовою формою інші організаційно-правові форми, місцезнаходження: АДРЕСА_2 , дата державної реєстрації 29.10.1997, 18.11.2014 № 13901200000000090, засновник ІНФОРМАЦІЯ_9 , вид діяльності 75.22 діяльність у сфері оборони (арк. спр. 137).

Кам`янобрідський об`єднаний районний військовий комісаріат (код за ЄДРПОУ 09694955) є юридичною особою за організаційно-правовою формою державна організація (установа, заклад), місцезнаходження: 91002, Луганська обл., м. Луганськ, вул. Артьома, б. 249, дата державної реєстрації 26.02.2003, 29.11.2005 № 13821200000006715, засновник Міністерство оборони України, вид діяльності 75.22 діяльність у сфері оборони (арк. спр. 138).

Жовтнево-Станично-Луганський об`єднаний районний військовий комісаріат (код за ЄДРПОУ 09767022) є юридичною особою за організаційно-правовою формою державна організація (установа, заклад), місцезнаходження: 91005, Луганська обл., м. Луганськ, вул. Калугина, б. 9, дата державної реєстрації 29.10.1997, 16.11.2005 № 13821200000006477, засновник Міністерство оборони України, вид діяльності 75.22 діяльність у сфері оборони (арк. спр. 139).

Командуванням Сухопутних військ Збройних Сил України було проведено звірку з Головним управлінням майна та ресурсів щодо результатів виключення з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань органів військового управління Збройних Сил України, які всупереч вимогам чинних нормативно-правових актів зареєстровані в ЄДР через місцевих державних реєстраторів, що призводить до порушень у сфері збереження державної таємниці, серед яких перебувають 25 військових комісаріатів у тому числі й спірні (арк. спр. 16-17).

18.12.2019 т.в.о. військового комісара Луганського обласного військового комісаріату звернувся із службовим листом № ЮК/420 до Сєвєродонецького міського голови, в якому зазначив, що згідно з вимогами пункту 4 статті 7 розділу ІІ Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань», до Єдиного державного реєстру не вносяться відомості, що становлять державну таємницю. […] За інформацією, отриманою від Фонду державного майна було встановлено, що деякі військові частини (установи, заклади), підпорядковані Сухопутним військам Збройних Сил України, всупереч вимогам нормативно-правових актів включені до річних державних реєстрів України. Так, включені до державних реєстрів Жовтнево-Станично-Луганський об`єднаний районний військовий комісаріат (місто Луганськ), ідентифікаційний код 09767022, Кам`янобрідський об`єднаний районний військовий комісаріат (місто Луганськ), ідентифікаційний код 09694955, Рубіжансько-Кремінський об`єднаний міський військовий комісаріат, ідентифікаційний код 09706701, Марківський об`єднаний районний військовий комісаріат, ідентифікаційний код 09588207, Ленінський районний військовий комісаріат, ідентифікаційний код НОМЕР_5 , Артемівський районний військовий комісаріат, ідентифікаційний код НОМЕР_6 , Луганський обласний військовий комісаріат ідентифікаційний код НОМЕР_7 . На підставі викладеного, комісар просив скасувати записи в реєстрі стосовно вищевказаних військових комісаріатів (арк. спр. 18-20).

У відповідь на лист позивача від 18.12.2019 № ЮК/420, Сєвєродонецька міська рада листом від 24.01.2020 № 440 повідомила, що включення відомостей до ЄДР стосовно Жовтнево-Станично-Луганського об`єднаного районного військового комісаріату код НОМЕР_1 ; Кам`янобрідського об`єднаного районного військового комісаріату код НОМЕР_2 ; Рубіжансько-Кремінського об`єднаного міського військового комісаріату код НОМЕР_3 здійснювалось на підставі пакетів документів, наданих уповноваженими представниками юридичних осіб, а ІНФОРМАЦІЯ_5 код НОМЕР_4 ; Ленінського районного військового комісаріату код НОМЕР_5 ; Артемівського районного військового комісаріату код 09727821 - за відомостями інвентаризації юридичних осіб. Стосовно ІНФОРМАЦІЯ_1 , код ЄДРПОУ НОМЕР_7 в ЄДР існує запис від 29 квітня 2013 року щодо скасування запису про включення відомостей про зазначену юридичну особу. […] також зазначено, що державні реєстратори не вправі самостійно вирішувати питання стосовно скасування в ЄДР записів щодо існуючих юридичних осіб. Скасування відповідного реєстраційного запису можливо на підставі судового рішення. Провести реєстраційну дію щодо скасування запису в ЄДР «Включення відомостей про юридичну особу», щодо зазначених у листі юридичних осіб на підставі листа Луганського обласного військового комісаріату Міністерства оборони України від 12.01.2015 № 6 не є можливим (арк. спр. 21-23).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується такими вимогами чинного законодавства.

Частиною 2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб визначений Конституцією та законами України.

Так, відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб підприємців регулюються Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» від 15 травня 2003 року № 755-ІV (далі Закон № 755-ІV).

Так, як слідує зі змісту положень ч.1 ст.4 вказаного Закону України №755-IV, державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - це засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

Відповідно до п.п. 4,8 ч.1 ст.4 цього ж Закону №755, державна реєстрація базується на таких основних принципах: державної реєстрації за заявницьким принципом та внесення відомостей до Єдиного державного реєстру виключно на підставі та відповідно до цього Закону.

Як передбачено ч.1 ст.9 Закону №755-IV, відомості про юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, та фізичну особу - підприємця вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі: відповідних заяв про державну реєстрацію; документів що подаються для проведення інших реєстраційних дій; відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів.

Суб`єктами ж державної реєстрації, зокрема, є виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, нотаріуси, акредитовані суб`єкти - у разі державної реєстрації інших юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (абз.5 п.14 ч.1 ст.1 ЗУ).

Виконавчі органи сільських, селищних та міських рад (крім міст обласного та/або республіканського значення) набувають повноважень з державної реєстрації інших юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців відповідно до цього Закону у разі прийняття відповідною радою такого рішення (абз.6 п.14 ч.1 ст.1 Закону).

Так, відповідно до ст.ст.10,11 Закону України «Про місцеве самоврядування» від 21.05.1997 №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням 38 сесії Сєвєродонецької міської ради VII скликання від 30.01.2018 № 2210 затверджено Положення про сектор реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відділу адміністративних послуг міської ради.

Відповідно до даного положення сектор реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відділу адміністративних послуг міської ради є структурним підрозділом відділу адміністративних послуг Сєвєродонецької міської ради.

Отже, сектор реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців відділу адміністративних послуг міської ради, який відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» (відповідний сектор військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецька, яка створена відповідно до вимог чинного законодавства та виконує функції замість органу місцевого самоврядування на цій території) є суб`єктом державної реєстрації з наділеними повноваженнями щодо державної реєстрації інших юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Згідно із ч.1 ст.6 Закону № 755-IV, державним реєстратором може бути громадянин України, який має вищу освіту, відповідає кваліфікаційним вимогам, визначеним Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації (крім нотаріусів), та нотаріус.

Державний реєстратор: 1) приймає документи; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; 4) проводить реєстраційну дію (у т.ч. з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 5) веде Єдиний державний реєстр; 6) веде реєстраційні справи; 6-1) надає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України "Про виконавче провадження", інформацію органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю; 7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом (ч.2 ст.6 цього Закону).

Відповідно до вимог п.1 ч.1 ст.25 Закону України №755-IV, державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.

Враховуючи вказані вище норми Закону, суд звертає увагу на той факт, що отримавши заяву про вчинення будь-якої реєстраційної дії, державний реєстратор має право вчинити певні дії, передбачені вказаним Законом, у т.ч. може провести реєстраційну дію або відмовити у її проведенні, але це рішення повинен прийняти саме суб`єкт владних повноважень.

Згідно із статтею 1 Закону України «Про державну таємницю» від 21.01.1994 №3855-XII (далі - Закон №3855-XII) державна таємниця (далі також - секретна інформація) - вид таємної інформації, що охоплює відомості у сфері оборони, економіки, науки і техніки, зовнішніх відносин, державної безпеки та охорони правопорядку, розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці України та які визнані у порядку, встановленому цим Законом, державною таємницею і підлягають охороні державою.

Суд звертає увагу на той факт, що певна інформація у сфері оборони може бути віднесена до державної таємниці, але це здійснюється в порядку, встановленому Законом України від 21.01.1994р. №3855-ХІІ «Про державну таємницю», який, в свою чергу, безпосередньо передбачає певну процедуру віднесення інформації до державної таємниці шляхом прийняття державним експертом з питань таємниць рішення про віднесення категорії відомостей або окремих відомостей до державної таємниці з установленням ступеня їх секретності шляхом обґрунтування та визначення можливої шкоди національній безпеці України у разі розголошення цих відомостей, включенням цієї інформації до Зводу відомостей, що становлять державну таємницю, та з опублікуванням цього Зводу, змін до нього.

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України «Про державну таємницю» від 21.01.1994р. № 3855-ХІІ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі Закон 3855-ХІІ), до державної таємниці у порядку, встановленому цим Законом, відноситься інформація, зокрема, у сфері оборони: про зміст стратегічних і оперативних планів та інших документів бойового управління, підготовку та проведення військових операцій, стратегічне та мобілізаційне розгортання військ, а також про інші найважливіші показники, які характеризують організацію, чисельність, дислокацію, бойову і мобілізаційну готовність, бойову та іншу військову підготовку, озброєння та матеріально-технічне забезпечення Збройних Сил України та інших військових формувань.

Отже, з огляду на вищевикладене, суд вважає, що вирішувати питання щодо віднесення відомостей до державної таємниці має не позивач, а безпосередньо державний експерт з питань таємниць, яким є посадова особа, уповноважена здійснювати відповідно до вимог цього Закону віднесення інформації до державної таємниці у сфері оборони, економіки, науки і техніки, зовнішніх відносин, державної безпеки та охорони правопорядку, зміни ступеня секретності цієї інформації та її розсекречування. Втручання в діяльність державного експерта з питань таємниць особи, якій за посадою його підпорядковано, не допускається.

Звід відомостей, що становлять державну таємницю, формує Служба безпеки України на підставі рішень державних експертів з питань таємниць. Зазначений Звід та зміни до нього набирають чинності з моменту опублікування в офіційних виданнях України. Зміни до Зводу відомостей, що становлять державну таємницю, вносяться не пізніше трьох місяців з дня одержання СБУ відповідного рішення державного експерта з питань таємниць (ст.12 ЗУ №3855-ХІІ).

У Головному управлінні майна та ресурсів створено відділ ведення Єдиного реєстру об`єктів державної власності Міністерства оборони України та Збройних Сил України, на який покладено додаткове завдання щодо ведення відомчого обліку юридичних осіб, структурних підрозділів Міністерства оборони України та Збройних Сил України з присвоєнням ідентифікаційних кодів Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Ведення відомчого обліку обумовлено вимогами Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" та Положення про Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 січня 1996 р. № 118 (далі - Положення).

Згідно з п. 5 Положення, присвоєння ідентифікаційних кодів з Реєстру суб`єктам, відомості про які становлять державну таємницю, здійснюється відповідними центральними органами виконавчої влади, яким Держстат передає ідентифікаційні коди для ведення відомчого обліку.

Ведення відомчого обліку військових частин (установ, закладів) в Міністерстві оборони України здійснюється з дотриманням вимог Закону України "Про державну таємницю".

Відповідно до п. 1.4.3 та 1.4.4 Зводу відомостей, що становлять державну таємницю, затвердженого наказом Служби Безпеки України від 12 серпня 2005 р. № 440 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 серпня 2005 року за № 902/11182, до відомостей що становлять державну таємницю у сфері оборони віднесено: відомості про дислокацію, систему охорони, оборони, організаційно-штатну структуру, чисельність особового складу військових частин (установ) в особливий період (на воєнний час);відомості про діючі або перспективні: бойовий склад, організаційно-штатну структуру, дислокацію, систему охорони, оборони, чисельність особового складу військових частин (установ) на мирний час (за винятком відомостей про дійсне найменування з`єднань, військових частин, установ (організацій) ЗС, військових навчальних закладів, а також їх місце розташування із зазначенням населених пунктів та географічних координат і їх підпорядкованості, відомостей про загальну штатну чисельність військовослужбовців за штатом мирного часу, озброєння та військову техніку, які надаються державам-учасницям відповідно до прийнятих Україною міжнародних зобов`язань за Договором про звичайні збройні сили в Європі, Віденським документом 2011 року про заходи зміцнення довіри та безпеки та Глобальним обміном воєнною інформацією, а також відомостей щодо військових навчальних закладів, квартирно-експлуатаційних органів, військових представництв, закладів культури та спортивних закладів).

Визначення «особливого періоду» міститься в абзаці 11 статті 1 Закону України «Про оборону України» від 06.12.1991 № 1932-XII, у якому передбачено, що особливий період - це період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.

У відповідності до статті 1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 року № 3543-XII, особливий період - це період функціонування національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, сил цивільного захисту, підприємств, установ і організацій, а також виконання громадянами України свого конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, який настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.

У свою чергу, мобілізація - це комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано (абз. 4 статті 1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»).

Отже, за змістом наведених норм особливий період настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію та охоплює час мобілізації, а в разі оголошення стану війни - воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.

17 березня 2014 року Виконуючим обов`язки Президента України видано Указ «Про часткову мобілізацію» № 303/2014, який затверджено Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про часткову мобілізацію» від 17 березня 2014 року № 1126-VІІ.

Згідно пункту 8 цього Указу він набирає чинності після його затвердження Верховною Радою України.

Закон України від 17 березня 2014 року №1126-VІІ «Про затвердження Указу Президента України «Про часткову мобілізацію» набрав чинності з дня його опублікування, а саме - 18 березня 2014 року.

Таким чином, з 18 березня 2014 року в Україні відповідно до абзацу 11 статті 1 Закону України «Про оборону України» та абзацу 4 статті 1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» настав особливий період, який триває і на день розгляду справи судом.

Враховуючи вищевикладене, відомості про державну реєстрацію військових комісаріатів становлять державну таємницю, а тому, з огляду на імперативні приписи частини 4 статті 7 Закону №755-IV, не повинні бути наявними в Єдиному державному реєстрі.

Відповідно до частини другої статті 4 Закону № 755-ІV державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, на підставі документів, поданих у паперовій формі, проводиться в межах Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя за місцезнаходженням юридичної особи чи громадського формування, що не має статусу юридичної особи.

За наказом Міністерства юстиції України державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, на підставі документів, поданих у паперовій формі, у визначених випадках може проводитися в межах декількох адміністративно-територіальних одиниць, визначених абзацом першим цієї частини, або незалежно від місцезнаходження юридичної особи чи громадського формування, що не має статусу юридичної особи, в межах України.

Відповідно до пункту 1 частини 1 Наказу Міністерства юстиції від 25.11.2016 № 3359/5 «Про врегулювання відносин, пов`язаних з державною реєстрацією юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, в межах декількох адміністративно-територіальних одиниць» державна реєстрація юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, місцезнаходженням / місцем проживання яких є територія Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, а також населені пункти, в яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення в Донецькій та Луганській областях, здійснюється незалежно від їх місцезнаходження / місця проживання в межах України.

Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 25 Закону №755-IV державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" щодо, серед іншого: зобов`язання вчинення реєстраційних дій; скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі.

Обираючи спосіб захисту порушеного права позивача в даній справі, суд виходить з того, що відповідно до приписів Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" підставою для скасування записів в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань про юридичну особу є ухвалення відповідного судового рішення.

При цьому, таке рішення реалізується шляхом внесення відповідного запису (записів) до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Посилання відповідача, на те, що 29.04.2013 в Єдиному державному реєстрі скасовано запис про включення відомостей про юридичну особу ІНФОРМАЦІЯ_9 (код за ЄДРПОУ НОМЕР_7 ) не знаходять свого підтвердження, адже даними з витягів з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань підтверджено наявність відомостей в реєстрі про Луганський обласний військовий комісаріат (код за ЄДРПОУ 07668758)

Між тим, 29.04.2013 державним реєстратором виконавчого комітету Луганської міської ради внесено реєстраційний запис про скасування реєстраційної дії для виправлення помилок (а.с.).

Так, відповідно до п.п. 1, 2 ч. 1 ст. 25 Закону державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі: 1) документів, що подаються заявником для державної реєстрації; 2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі. Отже, аналіз положень вказаної статті дозволяє дійти висновку, що виключення відомостей про юридичну особу з ЄДР здійснюється виключно на підставі судового рішення, яке набрало законної сили, про скасування реєстраційної дії або запису щодо внесення відомостей про таку юридичну особу до ЄДР.

Таким чином, суд дійшов висновку, що записи щодо включення відомостей про військові комісаріати до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань суперечить вимогам Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", Закону України «Про державну таємницю» та наказу Служби безпеки України від 12.08.20005 р. № 440 «Про затвердження Зводу відомостей, що становлять державну таємницю».

Отже суд дійшов висновку про обгрунтованість позовних вимог в частині виключення відомостей з єдиного державного реєстру про Луганський обласний військовий комісаріат.

Щодо заявлених позивачем вимог стосовно виключення відомостей з єдиного державного реєстру про Рубіжансько-Кремінський об`єднаний міський військовий комісаріат, Марківський об`єднаний районний військовий комісаріат, суд дійшов таких висновків.

Згідно частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частини 1 статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Враховуючи, що відповідно до частини другої статті 4 Закону № 755-ІV державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, на підставі документів, поданих у паперовій формі, проводиться в межах Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя за місцезнаходженням юридичної особи чи громадського формування, що не має статусу юридичної особи, суд вважає , що позивачем не доведено в чому саме полягає порушення прав та законних інтересів ІНФОРМАЦІЯ_1 у випадку відмови відповідача скасувати записи стосовно Рубіжансько-Кремінського об`єднаного міського військового комісаріату, Марківського об`єднаного районного військового комісаріату.

Відповідно до частини другої статті 46 КАС України позивачем в адміністративній справі можуть бути громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, підприємства, установи, організації (юридичні особи), суб`єкти владних повноважень.

Статтею 53 КАС України визначено перелік органів та осіб, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб, серед яких Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, прокурор, Національне агентство з питань запобігання корупції.

Суд вважає, що позивачем в ході розгляду справи не підтверджено підстав для звернення до суду для захисту прав в інтересах інших юридичних осіб.

Згідно із даними, наявними в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань Рубіжансько-Кремінський об`єднаний міський військовий комісаріат, Марківський об`єднаний районний військовий комісаріат що мають статус юридичних осіб, а отже мають право самостійно звертатись до суду для захисту своїх прав та законних інтересів відповідно до зазначених вимог процесуального законодавства.

Суд не вважає слушними аргументи позивача стосовно того, що це його структурні підрозділи, оскільки такі аргументи не спростовують вимог процесуального закону про необхідність підтвердження повноважень представника, якщо позов подано в інтересах іншої юридичної особи.

Як зазначено Верховним Судом у постанові від 09 жовтня 2019 року у справі №0440/4892/18, звернення до суду з позовом особи, якій не належить право вимоги (неналежний позивач), є підставою для відмови у задоволенні такого позову, оскільки права, свободи, чи інтереси цієї особи у сфері публічно-правових відносин не порушено.

Розуміючи важливість дотримання оптимального балансу між забезпеченням реалізації права особи на доступ до правосуддя та принципом правової визначеності, Європейський Суд з прав людини сформував правову позицію, відповідно до якої встановлення обмежень доступу до суду в національному законодавстві є, за певних обставин виправданим (справи «Пономарьов проти України», «Щокін проти України» та інші). Для забезпечення оптимального співвідношення права на доступ до правосуддя та принципу правової визначеності національні суди мають з`ясувати, зокрема, характер права, для захисту якого надійшло звернення до суду, та його значення для сторін.

За таких обставин, враховуючи, що суд за результатом розгляду цієї справи дійшов висновку, що у Луганського обласного військового комісаріату відсутні підстави для звернення до суду в інтересах Рубіжансько-Кремінського об`єднаного міського військового комісаріату, ІНФОРМАЦІЯ_5 з даним адміністративним позовом, позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.

Що стосується Жовтнево-Станично-Луганського об`єднаного районного військового комісаріату, Кам`янобрідського об`єднаного районного військового комісаріату, Ленінського районного військового комісаріату, Артемівського районного військового комісаріату, суд зауважує, що у зв`язку з тим, що дані військові комісаріати як структурні підрозділи позивача були розформовані 12.01.2015, у зв`язку з подіями АТО, що не заперечується сторонами, тобто самостійно представляти свої інтереси в суді вони апріорі не можуть, оскільки станом на час розгляду справи вони є неіснуючими юридичними особами, суд дійшов висновку, що зазначені обставини підтверджують наявність в позивача інтересу на виключення відомостей щодо вказаних військових комісаріатів з реєстру, за захистом якого він має права звернутися до суду.

Оскільки, як встановлено судом, відмовою відповіда в здійсненні зазначених дій порушено охоронювані Законом України «Про державну таємницю» права та інтереси позивача, враховуючи, що відповідно до пункту 1 частини 1 Наказу Міністерства юстиції від 25.11.2016 № 3359/5 державна реєстрація юридичних осіб, місцезнаходженням яких є населені пункти, в яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, здійснюється незалежно від їх місцезнаходження в межах України, з метою захисту інтересів держави щодо виключення з загального доступу даних, що містять державну таємницю, розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці України, суд вважає за необхідне визнати такі дії протиправними та зобов`язати відповідача скасувати записи щодо позивача і щодо вказаних військових комісаріатів в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Також суд звертає увагу на те, що статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.

За практикою Європейського суду з прав людини пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (див. «Руїз Торіха проти Іспанії» (Ruiz Toriya v. Spaine), рішення від 09.12.1994, Серія A, № 303-A, параграф 29). Водночас, відповідь суду повинна бути достатньо детальною для відповіді на основні (суттєві) аргументи сторін.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку про визнання протиправною відмову відповідача, оформлену листом від 24 січня 2020 року № 440, щодо виключення відомостей про Луганський обласний військовий комісаріат з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та зобов`язати Військово-цивільну адміністрацію міста Сєвєродонецька вчинити дії щодо виключення з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомостей про Луганський обласний військовий комісаріат, Жовтнево-Станично-Луганський об`єднаний районний військовий комісаріат, Кам`янобрідський об`єднаний районний військовий комісаріат, Ленінський районний військовий комісаріат, Артемівський районний військовий комісаріат.

Відповідно до ч. 1ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Доказів, які б спростували доводи позивача, відповідач суду не надав. З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є частково обґрунтованими, та такими, що підлягають частковому задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд дійшов таких висновків.

При зверненні до суду, позивачем сплачено судовий збір у сумі 2102,00 грн, відповідно до платіжних доручень від 17.06.2020 №№ 875 та 877 на суми 949,40 грн та 1152,60 грн відповідно.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

У зв`язку з тим, що суд дійшов висновку про задоволення двох заявлених позовних вимог, судові витрати зі сплати судового збору належить стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача.

Керуючись статтями 2, 3, 5, 9, 77, 90, 139, 241-246, 255, 262, 263, 295, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ІНФОРМАЦІЯ_1 (код за ЄДРПОУ НОМЕР_7 : місцезнаходження: АДРЕСА_3 ; фактичне місцезнаходження: 93400, Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Богдана Ліщини, 38) до Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецька (код за ЄДРПОУ 43748368, місцезнаходження: Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, бульвар Дружби народів, б. 32) про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправними дії щодо відмови Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк, оформлену листом від 24 січня 2020 року № 440, в частині виключення відомостей про Луганський обласний військовий комісаріат, Жовтнево-Станично-Луганський об`єднаний районний військовий комісаріат, Кам`янобрідський об`єднаний районний військовий комісаріат, Ленінський районний військовий комісаріат, Артемівський районний військовий комісаріат з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Зобов`язати Військово-цивільну адміністрацію міста Сєвєродонецька скасувати записи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань стосовно: ІНФОРМАЦІЯ_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_7 ); Жовтнево-Станично-Луганський об`єднаний районний військовий комісаріат (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ), Кам`янобрідський об`єднаний районний військовий комісаріат (ідентифікаційний код НОМЕР_2 ), ІНФОРМАЦІЯ_10 (ідентифікаційний код НОМЕР_5 ), ІНФОРМАЦІЯ_2 (ідентифікаційний код 09727821).

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецька на користь ІНФОРМАЦІЯ_1 судовий збір у сумі 2102 грн (дві тисячі сто дві грн).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складено 01 лютого 2021 року.

Суддя В.С. Шембелян

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.01.2021
Оприлюднено05.09.2022
Номер документу94660950
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців

Судовий реєстр по справі —360/2198/20

Рішення від 20.01.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Рішення від 20.01.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 22.12.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 07.12.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 25.11.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 16.09.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 30.06.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

Ухвала від 08.06.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

В.С. Шембелян

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні